(◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 31
  1. #21
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض









    در حديثي از علي ابن ابي طالب‌(ع)‌ نقل شده كه فرمود:
    مردم به سوي چشمه‌هاي كدري روي آورده‌اند كه بعضي در ديگري ريخته مي‌شود، و آنان كه به ما روي آوردند به چشمه‌هاي زلالي روي كردند كه بي پايان و بدون انقطاع به فرمان خداوند شان جاري هستند.15

    خوانندگان كتاب «الحياة» نبايد از اين نكته غافل شوند كه نويسندگان «الحياة» در تفسير آيات آسماني به نظريه‌هاي كلامي، فلسفي و عرفاني اعتماد نورزيدند، همان گونه كه پيامبر(ص) در احاديثي كه درباره‌ي كنار گذاشتن تأويل وارد شده نهي جدّي از آن كرده است، و علي(ع) در تشويق به چنگ زدن خالصانه به قرآن كريم بدان توجّّه داده16 و امامان معصوم(ع)‌ مردم را از بهره بري از غير قرآن ـ از روش‌هاي فكري و گروه‌هاي ديگر ـ بر‌حذر داشته‌اند… چون اين نظريه‌ها چيزهايي است كه خود صاحب نظران درباره‌ي آنها با هم اختلاف نظر دارند. نويسندگان كتاب «الحياة» براي حراست از برتري تفكّر خالص قرآني و پيش‌گيري از فرو افتادن آن در حد تفكر فلسفي، كلامي و يا عرفاني، آن سان كه گروهي از مفسّران دچار آن شده وبه نام فهم برهاني يا تأويلي و نظائر آن قرآن را با آراي گوناگون مخلوط كرده و آن نظريه‌ها را بر قرآن تحميل نموده اند؛ با آن كه قرآن از همه‌ي آن آرا بي‌نياز است، قرآن را برآن نظريه‌ها بنيان ننهادند چون خردورزي وحياني با توجّه به مباني و اصول خود، با آن آرا قياس نمي شود و قرآن از هر‌گونه تعقلاّت كهنه و نو، گسترده تر، ژرف تر، فراخ تر و بهره‌بخش‌تر است.

    دانش اندكي كه به حكم وما أوتيتم من العلم إلاّ قليلاً (اسراء،17/85)، به بشر از دانش الهي بخشيده شده،كجا؟ و چشمه‌هاي زلالي كه به فرمان پروردگارشان جاري هستند كجا؟ به كجا مي‌رويد؟ و چه سان داوري مي‌كنيد؟
    پس از اين مقدمه‌ي فشرده اي كه ارائه آن را ضروري دانستيم يادآور مي‌شويم كه در كتاب «الحياة» افزون بر آن كه ساختار كتاب در باب‌ها و فصل‌هاي آن از سرچشمه‌ي حقيقت قرآني سيراب شده و در آغاز و بين فصل‌ها آيات قرآني آمده است، باب ويژه اي به شناخت قرآن‌كريم و جايگاه اين كتاب آسماني در علم، پرورش و معيشت در زواياي گوناگون زندگي انساني اختصاص داديم. اين باب، باب ششم از جزء دوّم كتاب است كه در آن به روش كل كتاب، مراعات اختصار كرده ايم. چون ذكر نمونه‌ها در هر فصلي جز به خاطر آن نيست كه انديشه‌ها از راه اين نمونه‌ها با رجوع گسترده به قرآن كريم و احاديث معتبر، آگاهي، دانش و عمل خويش را گسترش دهند. اين باب دربرگيرنده‌ي پنجاه فصل اصلي درباره‌ي قرآن و شناخت آن است كه عناوين اين فصل‌ها از آيات قرآني برگرفته شده و در بيشتر موارد خود الفاظ آيات عنوان گرديده است. در آغازهر فصلي آيه‌هاي مناسب آن موضوع آورده شده و در ادامه احاديث نبوي و علوي و بقيه امامان از خاندان طهارت(ع)‌ ياد شده است.
    ________________________________
    15. درنقل‌هاي معتبر آمده كه مراد از اهل ذكر امامان معصوم‌(ع) هستند. عقل نيز بر اين امر دلالت مي‌كند چون ممكن نيست كه منظور از اهل ذكر هر دانشوري باشد. چون دانشوران اختلاف نظر و نگرش دارند و قرآن كتابي است كه در آن ترديد و اختلافي وجود ندارد، بنابراين مرجع پرسش‌شوندگان از آن بايد كساني باشند كه اختلاف نداشته باشند و اينان جز معصومان‌(ع) نيستند و به تعبير ديگر «اهل ذكر » متخصصان قرآن هستند و براي شناخت درست از هر كتابي و به‌دست آوردن محتواي آن بايد به متخصص مربوطه‌ي آن ارجاع داد.
    16. كافي، 1/ 180، كتاب الحجة، باب معرفة الامام و….


    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  2. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  3. #22
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آن چه كه در زير آمده عناوين بيست فصل از آن فصول است كه در آن‌ها به چشمه‌ي جوشان دانش الهي، و تعاليم نجات بخش انسان،و پيشرفت‌هاي معنوي و آموزه‌هاي بلند تربيتي اشاره شده است. بدان اميد كه امّت اسلامي با برگشتي برخاسته از متن زندگي، در پرتو نور خرد، جوشيده از آگاهي و بيداري، با هدف پيشرفت و ترقي در همه زواياي زندگي و در گستره‌ي زمين، به قرآن كريم برگردند:‌
    كتاب توحيد حقيقي (فصل 4)؛
    كتاب خرد و انديشه ورزي (فصل 7)؛
    كتاب حكمت و دانش (فصل 8)؛
    كتاب عمل (فصل 9)؛
    كتابي بي ترديد و بدون اختلاف (فصل 11)؛
    كتاب عشق (عشق الهي، عشق انساني )، (فصل 12)؛
    كتاب بشارت و انذار (فصل 13)؛
    كتاب دعوت و رهايي (فصل 14)؛
    كتاب داد، احسان، نيكي و تقوا (فصل 16)؛
    كتاب ويژگي‌هاي انساني (فصل 17)؛
    كتاب تأمّل و ياد آوري (فصل 20)؛
    كتاب انسانيت (فصل 22)؛
    كتاب حركت، پيروزي، انقلاب و تغيير (فصل 25)؛
    كتاب صلح (فصل 26)؛
    كتاب احكام و نظام فراگير (فصل 29)؛
    كتاب رشد و اقتصاد (فصل 31)؛
    كتاب تلاش و مثبت نگري (فصل 32)؛
    كتاب فنّ و نو آوري (فصل 35)؛
    كتاب ريسمان استوار (ثقل اكبر ) (فصل 48)؛
    كتاب زندگي در زندگي (فصل 50).
    اين نمونه‌ها خوانندگان انديشور،محققان،پژوهشگران و جويندگان حقايق ناب را بدين سو سوق مي‌دهد كه قرآن كريم بزرگ‌ترين منبع تعاليم و آموزه‌ها براي موضوعات انساني است كه در هر زمينه پاسخ‌هايي رهايي بخش براي انسان سركوب شده دارد،و موجب پيشرفت وي در دنيا وتأمين خوش بختي روحي در آينده مي‌شود و افكار مردم مسلمان و غير مسلمان را به چشمه‌اي جوشان،كه در اين كتاب براي پاسخگويي به نيازهاي تربيتي، آموزشي، فردي، اجتماعي، مهمّ و سازنده براي انسان و انسانيّتِ رو به پيشرفت وجود دارد، رهنمون مي‌شود.


    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  4. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  5. #23
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در همه‌ي اين فصل‌ها آياتي هدايتگر، احاديثي معتبر و آموزنده آورديم كه به جايگاه آن‌چه در قرآن كريم براي شناسايي خود آمده توجّه مي‌دهد از قبيل آن كه قرآن:‌
    ـ از سوي پروردگار جهانيان نازل شده وتوسط روح الأمين بر قلب محمد‌(ص) فرود آمده تا بازبان عربي روشن، اندرزگر جهانيان باشد؛
    ـ اين كتاب آيينه اي براي تجلّي پروردگار هستي براي بندگان خويش است؛
    ـ قرآن بر همه‌ي كتاب هايي كه خداوند پيش از آن فرستاده سيطره دارد (و هيچ كتاب آسماني بعد از آن نيست؛)
    ـ قرآن فرق گذار بين حلال و حرام در رفتارهاي گوناگون فردي و اجتماعي انسان است؛
    ـ قرآن راهنما به درست ترين و استوارترين راه‌ها است؛‌
    ـ قرآن بشارت دهنده‌ي مو?مناني است كه كارهاي شايسته مي‌كنند، كه آنان را اجري بزرگ است؛
    ـ قرآن پيشوايي دلسوز و واعظي پند ده به راه راست است، راهي كه چندگانگي و تعدّد در آن نيست.« اين قرآن راه من است از آن پيروي كنيد، به راه‌هاي گوناگون نرويد كه از راه او شما را جدا مي‌سازد. اين وصيّت به‌شما است شايد كه تقوا پيشه شويد»؛(انعام،6/153)
    ـ توحيد حقيقي جز در آن يافت نمي شود،و درجاي ديگر نيست؛‌
    ـ هر كس از غير قرآن راهنمايي جويد گمراه شده و گمراه مي‌گردد؛‌
    ـ وعده‌ي او وعده اي راست است؛‌
    ـ برهان، هدايت و روشنگري از سوي پروردگار متعال است؛‌
    ـ نوري است كه هرگز چراغ هايش خاموش نمي گردد؛‌
    ـ عهد خداي متعال است كه روشنگري هايش آشكار و ظواهرش درخشان مي‌باشد؛‌
    ـ دانش نجات بخش است و هر كس آهنگ آن كند گمراه نمي گردد؛
    ـ مردم را به روشني جويي از نور خرد فرا مي‌خواند و بر تفكّر و خردورزي درآيه‌هاي بزرگ وكوچك هستي تشويق مي‌كند؛
    ـ سرچشمه‌ي حكمت و دانش و بن مايه‌ي تزكيه و تربيت است؛‌
    ـ راهنماي عمل و بشارت دهنده‌ي انقلاب و دگرگوني است؛‌
    ـ درآن تبيين و تفصيلي است كه هيچ ترديد و اختلافي در آن نيست «… و اگر [قرآن] از سوي غير خداوند بود در آن اختلاف فراوان مي‌يافتيد.»؛(نساء،4/82)‌


    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  6. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  7. #24
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ـ ميزان عدالت و فراخوان به داد است؛‌
    ـ كتاب عشق است (عشق خداوند به انسان و انسان به خداوند متعال)؛‌
    ـ بشارت دهنده وبر حذر دارنده و فراخوان به تعهّد، پايداري واستواري است؛‌
    ـ فرمان ده به داد، احسان، نيكي و تقوا است؛‌
    ـ مردم را فرا مي‌خواند تا گواهان براي خدا وبر پا دارندگان قسط باشند؛‌
    ـ برنيكي و تقوا همياري كنند و بر گناه و تجاوزگري همدستي نكنند؛‌
    ـ گذشت، پيشه سازند، به كار خوب فرمان دهند و در زمين به فسادگري نخوانند.
    ـ در تعامل با مردم ديگر بزرگوار باشند و در گذرند وببخشند، فروتني كنند و در زمين به تكبّر گام نزنند و به هيچ فخر فروشي و بزرگ بيني نزديك نگردند.
    ـ فراوان ياد خدا كنند تا دل هايشان آرامش يابد.
    ـ به هر مقدار مي‌توانند از آن بخوانند براي دقّت و يادآوري، چون كه كتاب خداوند متعال است براي بندگانش تا در آيات آن انديشه كنند و با دانش‌هاي قرآن از دلهايشان قفل‌هاي كوري راه حقيقت را بگشايند؛‌
    ـ بر روي زمين گردش كنند وبه هر چيزي با نگاه عبرت آموزي بنگرند؛‌
    ـ كتابي است كه براي انسان‌ها، زمينه‌هاي خردورزي‌هاي ژرف و انديشه‌ورزي‌هاي سازنده در آفرينش جسم و روح را نشان مي‌دهد، (روحي كه از سوي خداوند متعال دميده شده)، و اعتلاي انسان را در مراحل وجود انساني، مي‌نماياند، و انسان را بر انديشيدن در دوره‌هاي زندگي و پايان و انتقالش وديگر چيزهايي كه در هستي ها،عوالم و دوره‌ها وجود دارد، تشويق مي‌كند.
    ـ كتابي است كه به دقّت و انديشيدن و آگاهي‌هاي سازنده، در راستاي شناخت حقي كه در جان‌ها و آفرينش تجلّي مي‌كند بر مي‌انگيزد.
    ـ كتابي است فراخوان انسان به دقّت نظر در احوال و سرنوشت امّت‌هاي نابود شده و تمدّن‌هاي گذشته و سختي‌ها و گرفتاري هايي كه بر گذشتگان به خاطر زشتي‌ها و ستمي كه روا داشتند رفت «پس هنگامي كه آنچه بدان تذكر داده شده بودند فراموش كردند راه‌هاي هر‌آسيب را بر آنان گشوديم … » (انعام،6/44)، همچنين تأمّل در گذشته و انقلاب‌هاي دگرگون ساز وهدايت‌هاي الهي و نعمت‌هاي زندگي كه به خاطر مقاومت در راه خدا و بذل مال و جان بدست آورده و حق‌درخشان را پيروي كرده اند.
    ـ كتابي است كه انسان را به تلاش و كوشش براي فهم حقيقت تشويق مي‌كند وبراي پيگيري پيشرفت‌هاي روحي فرا مي‌خواند، تا به سوي خالق رزّاق زندگي‌آفرين و خرد بخشِ‌خويش پناه آورند و پيش از آن كه سر افكنده وشكست خورده به سوي او باز گردانده شوند، آرزومند و اميدوار به سوي او باز گردند و به درگاهش استغفار كنند صبورانه، صادقانه، فروتنانه، انفاق گرايانه و در سحر گاهان استغفار كنند.» (آل عمران،3/17).


    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  8. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  9. #25
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ـ نماز بگذارند،زكات بپردازند و همراه ركوع كنندگان ركوع كنند.
    ـ به عدل فرا خوانند و آن را بپا دارند تا پروردگار متعال آنان را در زمين جانشين سازد و از وارثان قرارشان دهد.
    ـ براي همه مردم خيرخواه باشند.
    ـ در برابر جباران بايستند و با طاغوت‌هاي سه گانه در افتند (طاغوت سياسي، كه فرعون هر عصر و ديار است، طاغوت اقتصادي، كه قارون هر شهر و روزگار است و طاغوت فرهنگي، كه هامان هر ملّت و ديار است) تا عزّت، آزادي و اعتلا براي انسان فراهم آيد.
    ـ سست نشوند، و غمگين نگردند، تا با ايمان فزاينده و عمل صالحشان برترين‌ها باشند.
    قرآن لوح الهي است كه در آن، جهان تكوين و نظام تشريع انعكاس يافته است. و تعبيري بياني است از آنچه كه درهستي اتفاق افتاده و يا اتفاق خواهد افتاد. بنابراين شناخت قرآن زير بناي حركت و تكامل انساني است.
    ـ انقلاب‌هاي تحوّل آفرين براي نجات انسان را هر‌گاه كه جامعه‌ها سركوب شده و حكومت‌هاي ستمگر،تسلّط يافتند برافروزند و با پيشوايان كفر، گمراهي و ستم بجنگند.
    ـ صلح خواهان و صلح جويان براي همه باشند.
    ـ براي تشكيل نظامي شايسته و تقويت آن آماده باشند و از چهار چوب الهي پا بيرون ننهند و از ستمكاران و از آسيب رسانان بر خويش و خانواده شان نباشند.
    ـ در ميان آنان گروهي باشند كه مردمان را به كار خير بخوانند، به نيكي فرمان دهند و از بدي باز دارند.
    ـ براي توسعه موهبت‌ها و گسترش نعمت ها، افزايش اموال، آبادي شهرها، بهبودي زندگي و معيشت تلاش كنند و با قرار دادن نعمت‌هاي الهي در دسترس همگان و پرهيز از ثروت اندوزي و انحصار طلبي،عدالت را در بهره گيري از نعمت‌هاي الهي برقرار سازند.
    ـ اموال را منحصر در بين ثروتمندان نسازند.
    ـ انگيزه‌هاي ثروت اندوزي و زندگي مرفه را كنار نهند.
    ـ از اسراف پرهيز و دوري كنند.
    ـ براي انجام وظايف گوناگون فردي و اجتماعي به ثابت قدمي و شكيبايي فرا خوانند و سستي و تنبلي را پيشه نكنند و بدانند كه خداوند آسمان و زمين را بيهوده نيافريده است.
    ـ در دين اختلاف نورزند و امّتي واحد باشند و بر آرزوي تفرقه افكنان خط بطلان بكشند.
    ـ ‌از نگرش پاك و آگاهانه به زيبايي‌هاي جهان و درخشندگي حيات از قبيل خورشيد، ماه، ستارگان، دريا و خشكي، درخت، گياه، گل‌ها و شكوفه‌ها و جنگلها و كوهها، انواع حيوانات پرنده، وحشي، خشكي‌زي يا دريايي، بوستان‌هاي شاديبخش و جنگل‌هاي انبوه باز نمانند.
    ـ نگرش‌هاي آگاهانه و سياحت گرانه‌ي خود را با توجّه به ملكوت عالم و باطن وجود در آميزند تا به قدرت خداوند متعال در هر چيزي پي ببرند.


    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  10. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  11. #26
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    و در همه اين‌ها بر راهنمايي‌هاي قرآن كريم تكيه كنند و ژرف نگري در كتاب خداوند ـ كه فهرستي براي جهان بزرگ است ـ وآيه‌هاي شگفت انگيز آن را كه در هر آن با انسان سخن مي‌گويند از دست ندهند، و قرآن را ريسماني كشيده از سوي آنان تا خالق و رازقشان بشمارند، كه آيه‌هاي شگفتي آن پايان ندارد وعجايب آن از بين نمي رود و به سخن متداول بين مردم شبيه نمي باشد. و پس از ژرف نگري در آن‌ها از خداوند بخواهند كه درك شگفتي‌هاي آن را براي دلهايشان فراهم آورد. با اين حال جنبه‌هاي فنّي و بديع آن را كه در آيه‌هاي جاودان آن آشكار است، فراموش نكنند چرا كه قرآن كتابي است كه آيه‌هاي آن از سوي حكيمي آگاه بتفصيل، ترتيب يافته است.ظاهر آن زيبا و درون آن ژرف است و بدون ترديد معجزه اي مي‌باشد كه از هيچ راه باطلي بدان راه نخواهد يافت و اگر انسان و جنّيان گرد آيند كه بسان آن ابداع كنند هرگز چون آن را نخواهند آورد. و اعجاز درنظم آن بيانگر اعجاز در نظم كتاب تكويني جهان بزرگ است و تا هميشه‌ي جهان،جاودان است چرا كه تا زماني كه آسمان و زمين پا برجا هستند بر همان منوال نخستين آن جريان خواهد داشت. و به تعبير پيامبر عظيم الشأن‌(ص):
    ‌«او نوري آشكار، ريسماني استوار، دستگيره اي پايدار است. هر كس بدان روشنايي جويد خداوند نوراني اش گرداند و آن كه كارهايش را بر آن گره زند خداوند نگه اش دارد، آن كه بدان چنگ زند خداوند نجاتش دهد. و هر آن كه از احكام آن دست نشويد بلند مرتبه اش گرداند … و آن كه از غير آن هدايت جويد خدا گمراهش سازد…»17«اگر اين قرآن را بر كوهي فرود مي‌آورديم آن را فروتن و شكاف خورده از خشيت الهي مي‌ديدي» (حشر،59/21) و «برتري قرآن بر ديگر سخن‌ها چون برتري خداوند بر بندگانش است ». 18
    و اين قطره‌اي از دريا 19 است، كه درمعرّفي كتاب خداوند ـ اين حق خالص و ثابت جاودان ـ مي‌توان گفت، براي ياد كردي بايسته در راستاي بازگشت به قرآن كريم و احاديث معتبري كه بزرگان مورد اعتماد ـ از هر دو گروه شيعه و سنّي ـ از پيامبر اعظم وامامان معصوم‌(ع)‌ در تفسير قرآن و تبيين روش آن در زمينه‌ي معارف و برنامه‌ها و اعمال نقل كرده‌اند.
    قرآن لوح الهي است كه در آن، جهان تكوين و نظام تشريع انعكاس يافته است. و تعبيري بياني است از آنچه كه درهستي اتفاق افتاده و يا اتفاق خواهد افتاد. بنابراين شناخت قرآن زير بناي حركت و تكامل انساني است. و كمالي كه از راه عمل بر طبق قرآن و پيوند با آن براي انسان به دست مي‌آيد از غير آن به دست نمي آيد. و با قرآن است كه انسان جايگاه خود را در هستي و جهان مي‌شناسد و هدف از آفرينش خويش را مي‌فهمد.
    ________________________________
    17. نهج البلاغه، شرح محمد عبده، خطبه ي 171 و 175، از فيض الاسلام.
    18. الحياة،2/ 151.
    19. همان/‌153.


    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  12. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  13. #27
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    انسان با رجوع به اين لوح ربّاني حقيقت روح و جسم خود، حقيقت دنيا و آخرت و ديگر حقايق را مي‌شناسد و از رابطه‌ي خود با خدا،و افراد انساني ،مطلع و از وظيفه اش نسبت به خود، خانواده و جامعه آگاه مي‌گردد. اين معرفت، معرفت فراگيري است كه به انسان فرصت مي‌دهد تا با زندگي،مظاهر، حركت و اهداف آن هماهنگ باشد و در مسير درست و طبيعي زندگي انساني قرار گيرد. مسيري كه رسالت خداوندي در پي تحقق آن بر روي زمين است.

    چرا كه قرآن نور و هدايتي است كه پيروي از آن، جامعه‌ي انساني را از مرگ به زندگي، ازنا‌اميدي به اميد، از كسالت به نشاط، از سكون به حركت، از ذلت به عزّت مي‌رساند و به جهت دهي حركت جامعه مي‌پردازد و آن را در راستاي تحقّق و رشد اجتماعي قرار مي‌دهد، و به همين خاطر سرور، مولا و پيامبرمان حضرت محمد‌(ص) مي‌فرمايد:
    «آن گاه كه فتنه‌ها چون شبي تاريك بر شما يورش آورد به قرآن پناه آوريد.»20

    انسان دربازگشتش به قرآن بسان سيّاره‌اي است كه درمدار خود قرار گرفته و در منظومه‌ي خود و درجهان بزرگ به سوي كمال نهايي در حركت است…. بنابر‌اين قرآن مدرسه‌ي پويا و زنده اي است كه تك تك افراد را گرد مي‌آورد و از آنان جمعي متّحد و بنياني استوار مي‌سازد، و اگر به تعاليم آن عمل كنند دست يابي به زندگي پاك، آزاد و بالنده را برايشان ضمانت مي‌كند.
    اين ويژگي‌ها آن گاه جامه‌ي عمل مي‌پوشد كه قرآن كريم بر جامعه حاكم باشد، بر‌همه‌ي طبقات سايه افكند، و در زندگي همه اعم از توده‌ي مردم و حاكمان و عالمان نفوذ داشته باشد.

    در اين عرصه، آفت بزرگي است كه مسلمانان و به ويژه متفكّران و اصلاح‌گران نبايد از آن غافل باشند. آفتي كه در رفتار دشمنان قرآن و آناني كه از نفوذ اصول اجتماعي قرآن، مبادي سياسي، موازين حقوقي،نمونه‌هاي اخلاقي، اصول عالي فرهنگي، بنيان‌هاي اصلاحي و برنامه ريزي‌هاي پيشرفته و مخالف هر نوع ستم، تجاوز، زورگويي، اسراف، تبذير، ثروت اندوزي،اختلاس،انحطاط و سقوط،مي ترسند، نمود پيدا مي‌كند.
    ________________________________
    20.ر.ك:‌الحياة، 2/69‌‌ـ‌‌198، باب ششم، ويژه‌ي قرآن،مستندات آنچه ياد كرديم با تعبيرهايي كه اغلب آنها از خود آيات و احاديث بر گرفته شده با اضافه‌ي مطالب فراواني كه نياورديم، در آنجا وجود دارد.


    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  14. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  15. #28
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آفتي كه ياد شد جنگي نا‌مرئي است كه آتش آن را شيطان‌هاي شرّ و فساد، طاغوت‌هاي استكبار و زورگويي، پرچم داران گمراهي و ضلالت مي‌افروزند. جنگي كه پرزيان تر، بد فرجام تر و به انحطاط و ذلّت كشاننده تر از جنگ آشكار است، چرا كه اينان با روش‌ها و برنامه ريزي هايي به مسخ قرآن دست مي‌زنند، آن را از جايگاه خود بيرون مي‌آورند، آموزه‌هايش را تغيير مي‌دهند، راه بردهايش را به نابودي مي‌كشند، و آن را به گونه‌اي تفسير مي‌كنند كه با گرايش‌هاي منحرفانه شان هماهنگ باشد، جهت گيري‌هاي استوار تربيتي‌اش را دگرگون مي‌سازند، مشعل‌هاي اصلاحي آن را خاموش مي‌كنند و فرياد‌هاي آزادي بخش آن را خفه مي‌سازند و با اين جنايات، امّت را به سوي سكون و تسليم درآتش ذلّت و طاغوت (اعم از طاغوت فرعوني، قاروني و هاماني يعني طاغوت سياسي، اقتصادي و فرهنگي) مي‌كشانند. جامعه‌هاي اسلامي بايد نسبت به اين فاجعه‌ي بزرگ بيدار و آگاه باشند.21

    قرآن كتاب زندگي است و درآن رمز حيات امّت‌ها و اقوام، طوايف و شهرها وجود دارد، پس «اي كساني كه ايمان آورديد خدا و رسولش را پاسخ دهيد آن گاه كه شما را به آنچه كه به شما حيات مي‌بخشد فرا خوانند… » (انفال،8/24)
    هرگاه به قرآن به شكلي كه ياد شد رجوع كنيم و به روش درست و رويكردي استوار بدان عمل نماييم به ما اين امكان را مي‌دهد كه درد جامعه بلكه انسان را مداوا كنيم و نشانه‌هاي عدالت،عزّت،حق،صلاح و رستگاري را بر بلنداي آفتاب بنشانيم.
    ________________________________
    21. همان/‌196، به نقل از كافي، 2/599.



    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  16. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  17. #29
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ضميمه‌ي اول:

    اهميت شناخت


    از كتاب الحياة تا كنون دوازده باب در شش جزء پايان پذيرفته كه بارها در تهران و بيروت چاپ شده است و بخش اوّل و دوّم آن به اردو ترجمه و در لاهور چاپ شده است و نيز جلد اول و دوم به اسپانيولي ترجمه شده و در چهار جزء نشر يافته است.
    شايد براي پژوهشگران و محققان فرهنگ قرآني و حديثي، اصالت و اهميّت نقش معرفت در ساختن افراد و جامعه پوشيده نباشد. و ما به همين خاطر به بيان گذراي اين‌‌موضوع پرداختيم و باب اوّل كتاب را به معرفت و اصالت آن ويژه گردانيديم. و در آن‌‌غير از فصول و عناوين فرعي، پنجاه فصل درباره‌ي معرفت و مباحث متعلق به آن از‌‌زواياي گوناگون آورديم، كه در زير، پاره اي از عناوين را براي خوانندگان ياد آوري مي‌كنيم:‌

    ضرورت گسترش آگاهي(فصل8)؛
    روش دست يابي به آگاهي و دانش (فصل15)؛
    روش درست شناخت (فصل16)؛
    نمادهاي متكامل معرفت (فصل19)؛
    شناخت تجربي (فصل21)؛
    پيوستگي آگاهي و عقيده (فصل22)؛
    پيوستگي شناخت و عمل (فصل23)؛
    شناخت جهان (فصل26)؛
    شناخت هستي (فصل27)؛
    شناخت خدا (فصل28)؛
    شناخت مردم از راه آزمايش (فصل30)؛
    شناخت دشمن، گونه‌ها، توانايي‌ها، نيرنگ‌هاي او و روش برخورد با آن‌(فصل31)؛
    شناخت بلاها و اثر آن در پيشرفت انسان (فصل32)؛
    شناخت قوانين تاريخي (فصل34)؛
    موانع شناخت (فصل41)؛
    نقد و رشد شناخت از طريق آن (فصل45).




    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

  18. #30
    عضو صمیمی
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1390
    نوشته : 1,326      تشکر : 2,008
    3,297 در 1,116 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ║✿║خادم زهرا║✿║ آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ضميمه‌ي دوّم:‌

    خرد و جايگاه آن

    بر هر پژوهشگري كه چيز اندكي از اسلام را از دو منبع اصلي آن (قرآن و حديث، كتاب و سنّت) بداند،روشن است كه جايگاه والايي را كه اين دين به عقل مي‌دهد در ديگر اديان و مكتب‌هاي اخلاقي ـ تربيتي و فلسفي نظير آن وجود ندارد. در قرآن آيات روشني وجود دارد كه مردم را بر بكارگيري عقل و بهره گيري از چشمه سار فطري وجوشان اين نور الهي و موهبت رحماني تشويق مي‌كند، همچنين احاديث معتبر و فراواني براي تبيين اين جايگاه وارد شده است كه از نظرشمار، مدلول و تعابير آن‌ها، جايي براي كم توجهي نمي‌گذارد. به همين خاطر كتاب اصول كافي (دايرة المعارف حديثي مورد استناد شيعيان و پيروان اهل بيت‌(ع))‌ با كتاب «عقل و جهل»، آغاز مي‌شود و در آن احاديث بسياري براي بيان اهميت،عظمت و ضرورت بكارگيري عقل، ارزش الهي آن، جايگاه انساني و ژرفاي معرفتي و ثمره‌ي عظيم آن درزندگي دو جهاني انسان وارد شده است. اين احاديث، خرد را حجّت باطني الهي مي‌دانند كه پذيرش حجّت ظاهري بدون آن انجام نمي يابد.

    وبه همين خاطر در باب اوّل در بحث از جايگاه عقل و اهميّت كاربرد و بهره گيري از چشمه‌ي جوشان آن،به تفصيل از آن ياد كرده‌ايم، و درآنجا فصول زير را آورده ايم:‌

    خرد و كارآيي آن (فصل3)؛
    بسوي انديشيدن (فصل4)؛
    محدوديت حس و ضرورت شناخت عقلي (فصل12)؛
    شناخت حجّت .

    حجت باطني:‌
    1. خرد
    2. چگونگي بكارگيري عقل و بهره گيري از آن
    3. چهره‌ي حقيقي خرد
    4. خرد و نيازمندي آن به حجّت خدا و رجوع به او.
    5. خرد،هدايت و سنجش.


    (◐◑◒◓◔◕) شناخت قرآن (◐◑◒◓◔◕)

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •