نماز در كلام اميرمومنان علي (ع) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نماز در كلام اميرمومنان علي (ع)
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    goll نماز در كلام اميرمومنان علي (ع)




    "حضور قلب"

    اگر بخواهيم نمازي كه به جا مي‌آوريم مورد قبول درگاه الهي قرار گيرد بايد ذهن و روح خود رااز هرگونه فكري خالي كنيم و تنها ذكر و نام حضرت حق را زمزمه كنيم.
    حضرت علي (ع) در اين‌باره مي‌فرمايند:
    -اي كميل!شان و مقام تو به‌خواندن نماز، گرفتن روزه و دادن صدقه نيست.
    همانا شان و قدر آدمي آن است كه نمازش با قلبي پاك انجام پذيرد، مورد قبول خداوند باشد و با خضوع و خاكساري ادا شود.
    - هر كه نماز به جاي آورد در حالي كه حق نماز را بشناسد آمرزيده شده است.
    - در حال كسالت و چرت زدن نماز نخوانيد و در حال نماز به فكر خودتان نباشيد، زيرا در محضر خدا ايستاده‌ايد به درستي كه آن مقدار از نماز بنده قبول مي‌شود كه قلبا به خدا توجه داشته باشد.
    - نماز، تنها قيام و قعود (برخاستن و نشستن) نيست، همانا نماز اخلاص توست كه جز خدا، اراده ديگري نكني.
    نماز در كلام اميرمومنان علي (ع)




  2. تشكرها 3

    *آیه های انتظار* (31-01-1391), مدير اجرايي (31-01-1391), بیقرار ظهور (02-03-1391)

  3.  

  4. #2
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    doooaaa "اعمال و ذكرهاي نماز"




    "اعمال و ذكرهاي نماز"

    حضرت علي(ع) دراين خصوص مي‌فرمايند: سوره فاتحه را خداوند به محمد (ص) و امت او عطا كرد و با حمد و سپاس برخود آن راآغاز كرد. سپس با دعا و ثناي خداوند عزوجل ادامه يافت. من از پيامبر خدا (ص) شنيدم كه فرمود: " خداوند مي فرمايد: سوره حمد را ميان خود و بنده ام تقسيم كرده ام، پس نيمي از آن من و نيمي از آن بنده من است و بنده‌ام هر چه (در آن) بخواهد به او مي‌دهم.
    پس هنگامي كه بنده بگويد: "بسم الله الرحمن الرحيم" خداوند مي‌فرمايد:
    بنده ام به نام من شروع كرده، پس بر من لازم شد كه امورش را كامل كنم و اموالش را بر او مبارك گردانم.
    و هنگامي كه مي‌گويد: "الحمدلله رب العالمين" خداوند مي‌فرمايد: بنده‌ام مرا ستايش كرد و فهميد نعمت‌هايي كه دارد از من است و بلاهايي كه ازاو دفع شده با نيروي من است، شما را گواه مي‌گيرم، چند برابر نعمت‌هاي دنيايي اش در آخرت به او بدهم و بلاي آخرت را از او برگردانم، به همان گونه‌اي كه بلاي دنيا را از او بر مي‌گرداندم.
    و وقتي بگويد: "الرحمن‌الرحيم"خداوند مي‌فرمايد: شهادت داد، من بخشنده و مهربانم، شما را گواه مي‌گيرم از رحمتم بهره اورا فراوان گردانم واز عطايم سهم وي را بسيار دهم.
    پس وقتي بنده مي‌گويد: "مالك يوم‌الدين " خداوند مي‌فرمايد: شما را به شهادت مي‌گيرم، همان گونه كه اعتراف نمود، من مالك روز رستاخيز هستم، در روز حساب، حسابش را بر او آسان گردانم، حسناتش را بپذيرم و از گناهش درگذرم.
    وقتي بگويد: "اياك نعبد" خداوند مي‌فرمايد: بنده ام درست گفت، او مرا عبادت مي‌كند، من نيز به او پاداشي در قبال عبادتش بدهم كه هر كسي در عبادتش براي من با او مخالفت كرده رشك برد.

    پس وقتي بگويد: "اياك نستعين" خداوند مي‌فرمايد: از من كمك خواست و به من پناه آورد، شما را گواه مي‌گيرم، او را در كارش ياري كنم، در گرفتاري كمكش كنم و در روز رستاخيز در هنگام سختي‌ها دستش را بگيرم.
    هنگامي كه بنده بگويد: "اهدنا الصراط المستقيم" تا آخر سوره، خداوند بزرگ مي‌فرمايد: اين براي بنده‌ام و هر چه كه بخواهد به او مي‌دهم، خواسته او را اجابت كردم و هرچه آرزو نمود به او دادم و از هرچه مي‌ترسيد ايمني‌اش بخشيدم.
    نماز در كلام اميرمومنان علي (ع)




  5. تشكرها 3

    *آیه های انتظار* (31-01-1391), مدير اجرايي (31-01-1391), ال یاسین (19-03-1391)

  6. #3
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    doooaaa مقام ركوع و سجده در نزد اميرالمومنين (ع)




    مقام ركوع و سجده در نزد اميرالمومنين (ع)

    در نهج البلاغه آمده است: از امام علي (ع) پرسيدند: معناي ركوع چيست؟ فرمود: يعني به تو ايمان آوردم، اگر چه گردنم را بزني. معناي "سبحان ربي العظيم و بحمده" اين است كه: خدا منزه است، بزرگي از آن خداوند است و پروردگارم، همان خالق من است. فقط او بزرگ است و عظيم.
    حضرت امير (ع) همچنين مي‌فرمايند: سجده را طولاني كنيد، هيچ كاري بر ابليس سنگين تر از اين نيست كه فرزند آدم را در حال سجده ببيند، چون به او دستور سجده داده شد، ولي عصيان ورزيد، در حالي كه فرزند آدم مامور به سجده شد و اطاعت كرد و نجات يافت.
    - از اميرالمومنين (ع) معني وتفسير سجود را پرسيدند، حضرت فرمود:
    سجود يعني خدايا مرا ازخاك آفريدي، و چون سر از سجده برداي، بدين معناست كه مرا از آن برانگيختي، و چون مجددا سر به سجده نهي، يعني اين كه دوباره مرا به زمين بازخواهي گرداند و سر برداشتن از سجده دوم، يعني اين كه مرا بارديگر از زمين بر مي‌انگيزي.
    معناي "سبحان ربي الاعلي" چنين است:
    "سبحان" يعني خالق و پروردگار من منزه است از صفات ناپسند و " اعلي" يعني: او در ملكوت خود علو و رفعت دارد، تا جايي كه بندگان همگي تحت امر و مقهور عزت اويند و اوست كه تدبير امور بندگان، آسمان و زمين مي‌كند و همه به سوي او عروج مي‌كنند.
    - قنوت و سجده طولاني در نماز، نماز گزار را از عذاب آتش نجات مي‌دهد.
    - معناي تشهد تجديد و تكرار شهادتين است كه تجديد ايمان و اسلام و اعتراف به مبعوث شدن بعد از مرگ است. معناي " السلام عليكم و رحمه الله و بركاته": از خداوند ترحم خواستن براي خود و همه بندگان است كه خود سبب ايمن شدن از عذاب قيامت است.
    نماز در كلام اميرمومنان علي (ع)




  7. تشكرها 3

    *آیه های انتظار* (31-01-1391), مدير اجرايي (31-01-1391), بیقرار ظهور (02-03-1391)

  8. #4
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,553 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سهل انگاري در نماز

    - دزدترين مردم كسي است كه از نمازش بدزدد. (كم بگذارد)
    آثار ترك نماز

    حضرت علي (ع) تاثير ترك نماز بر انسان را اينگونه بيان كرده است: آيا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرا نمي‌دهيد، وقتي از آنها سئوال مي‌شود: "چه چيز شما را گرفتار دوزخ ساخت؟ گويند: ما از نمازگزاران نبوديم".
    قبولي نماز

    - علي (ع)خطاب به كميل فرمود: اي كميل! نگاه كن، ببين كه در كجا نماز مي‌گزاري و بر روي چه‌چيز به نماز ايستاده‌اي؟اگر آن چيزي را كه براي نمازت استفاده مي‌كني حلال و مباح نباشد، نمازت قبول نيست.
    تعقيبات نماز

    - رسول اكرم (ص) به من فرمود: يا علي! در تعقيب هر نمازي آيه الكرسي را بخوان، زيرا كسي آن را پاس نمي‌دارد، مگر پيامبر باشد يا به مقام صديق و شهيد رسيده باشد.
    نماز در كلام اميرمومنان علي (ع)




  9. تشكرها 4

    *آیه های انتظار* (31-01-1391), مدير اجرايي (31-01-1391), ال یاسین (19-03-1391), بیقرار ظهور (02-03-1391)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,431      تشکر : 19,878
    24,128 در 6,964 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اسرار نماز در کلام امیر مومنان علی علیه السلام


    جابر بن عبدالله انصارى گوید:
    روزى به همراه مولاى متّقیان، امام على علیه السلام بودم، شخصى را دیدیم كه مشغول نماز است، حضرت به او خطاب كرد و فرمود: آیا معنا و مفهوم نماز را مى‌دانى كه چگونه و براى چه مى‌باشد؟
    اظهار داشت: آیا براى نماز مفهومى غیر از عبادت هم هست؟
    حضرت فرمود: آرى، به حقّ آن كسى كه محمّد صلّى الله علیه و آله را به نبوّت مبعوث گردانید، نماز داراى تأویل و مفهومى است كه تمام معناى عبودیّت در آن خواهد بود.
    آن شخص عرض كرد: پس مرا تعلیم فرما.
    امام فرمود: معنا و مفهوم اولین تكبیر آن است كه خداوند، سبحان و منزّه است از این كه داراى قیام و قعود باشد.
    دومین تكبیر یعنى؛ خداوند موصوف به حركت و سكون نمى‌باشد.
    سومین تكبیر یعنى؛ نمى‌توان خداوند را به جسمى تشبیه كرد.
    چهارمین تكبیر یعنى؛ چیزى بر خداوند عارض نمى‌شود.
    پنجمین تكبیر مفهومش آن است كه خداوند، نه محلّ خاصى دارد و نه چیزى در او حلول مى‌كند.
    ششمین تكبیر معنایش این است كه زوال و انتقال و نیز تغییر و تحوّل براى خداوند مفهومى ندارد.

    و هفتمین تكبیر یعنى؛ بدان كه خداوند سبحان همچون دیگر اجسام، داراى أبعاد و جوارح نیست.
    سپس در ادامه فرمایش خود فرمود:
    معناى ركوع آن است كه مى‌گویى: خداوندا! من به تو ایمان آورده‌ام و از آن دست بر نمى‌دارم، گرچه گردنم زده شود.
    و چون سر از ركوع بر مى‌دارى و مى‌گوئى: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ الحَمْدلله ربّ العالمین» یعنى؛ خداوندا! تو مرا از عدم به وجود آورده‌اى و من چیزى نبوده و نیستم، پس هستى مطلق تویى.
    و هنگامى كه سر بر سجده فرود آورى، گویى: خداوندا! مرا از خاك آفریده‌اى؛ و سر بلند كردن از سجده یعنى؛ مرا از خاك خارج گردانده‌اى.
    و همین كه دومین بار سر بر سجده گذارى یعنى؛ خداوندا! تو مرا در درون خاك بر مى‌گردانى؛
    و چون سر بلند كنى گویى: و مرا از درون همین خاك در روز قیامت براى بررسى اعمال خارج مى‌گردانى.
    و مفهوم تشهّد، تجدید عهد و میثاق و اعتقاد به وحدانیّت خداوند؛ و نیز شهادت بر نبوّت حضرت رسول و ولایت اهل‌بیت او علیهم صلوات الله مى‌باشد.
    و معناى سلام، ترحّم و سلامتى از طرف خداوند بر بنده نمازگزار است، كه در واقع ایمنى از عذاب قیامت باشد.
    نماز در كلام اميرمومنان علي (ع)

  11. تشكرها 3

    مدير اجرايي (17-03-1391), ال یاسین (19-03-1391), بیقرار ظهور (10-12-1391)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •