احترام به قرآن سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
احترام به قرآن
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    roozdota احترام به قرآن







    احترام به قرآن

    قرآن، حرمت، آداب احترام، مقام قرآن و قداست آن

    احترام از ریشهی"حرم"در لغت به معنای چيزی است كه هتك آن حلال و جايز نيست،[1]از این رو احترام به معنای بزرگداشت میباشد.[2] و اینکه میگوئیم: "المسجدالحرام"، "بيتالله الحرام"و "الشهرالحرام"، همه به اين معناست که اینها حدودى دارند و چيزهائى در آنها حرام شده كه در غير آنها حرام نيست.[3]و منظور از "احترام به قرآن"از همین باب بوده که عظمت قرآن را بزرگ شمرده و نسبت به آن، مسائلی را باید رعایت کنیم که در قبال دیگر کتابها مقید به رعایت این مسائل نیستیم.
    در ضمن مراد از قرآن، تنها مجموع آن نيست؛ بلكه هر سوره و هر آيه از قرآن، در هر کجا نقل و ثبت شده باشد، جزو قرآن بوده و بايد احترام آن رعايت شود.[4]

    ـــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
    [1]. قرشى، سید على اكبر؛ قاموس قرآن‏، تهران‏، دار الكتبالإسلامیة، 1371ش‏، چاپ ششم، ج3، ص123.
    [2]. مهیار، رضا؛ فرهنگ ابجدى (عربى- فارسى‏)، بی تا، بی جا، ج‏1، ص20.
    [3]. قاموس قرآن، ج3، ص123.
    [4]. طیب، سید عبد الحسین؛‏ اطیب البیان فی تفسیر القرآن‏، تهران‏، انتشارات اسلام‏، 1378ش‏، چاپ دوم، ج‏1، ص60.




    احترام به قرآن
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 31-01-1391 در ساعت 23:57

  2. تشكرها 4

    ║✿║خادم زهرا║✿║ (31-01-1391), مدير اجرايي (31-01-1391), زائرالحسین (07-02-1391), عهد آسمانى (01-02-1391)

  3.  

  4. #2
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض






    احترام از دیدگاه قرآن

    از نگاه قرآن برخی از امور، لایق احترام بوده و خداوند متعال این امور را خود، مورد احترام قرار داده و مقدس شمرده است؛[5] از جمله: احترام به كعبه، مسجد الحرام، مسجد اقصی، مقام ابراهيم و احترام به خود قرآن.
    احترام به قرآن در آیات مختلفی اشاره شده که به طور کلی این آیات به دو گروه تقسیم میشوند:آیاتی که قرآن را با عظمت و بزرگی یاد میکنند و آیاتی که از آداب بزرگداشت قرآن سخن گفته و به صراحت، ضرورت حفظ حرمت آن را بیان میکنند.
    ـــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
    [5]. طباطبائی (علامه)، سید محمدحسین؛ قم‏، انتشارات اسلامی جامعه‏ی مدرسین‏، 1374ش‏، چاپ پنجم، ج‏6، ص211.

    احترام به قرآن

  5. تشكرها 2

    مدير اجرايي (02-02-1391), عهد آسمانى (01-02-1391)

  6. #3
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض








    1. عظمت قرآن
    خداوند متعال در هر آیهای که از خود قرآن سخن گفته، قرآن را با عظمت یاد کرده است.از جمله، آیاتی که قرآن را با صفت مجید ذکر کرده است:


    «ق وَ الْقُرْءَانِ الْمَجِيدِ»[6]
    «قاف، سوگند به قرآن مجيد»
    از این آیه، دو نکته به دست میآید: اول اینکه حروف مقطعه در آغاز سوره برای بیان عظمت و بزرگی قرآن است و دوم اینکه "مجيد" از ماده "مجد" به معنى شرافت گسترده است. از آنجا كه قرآن عظمت و شرافتى بى پايان دارد، كلمهی "مجيد" از هر نظر سزاوار آن است؛ ظاهرش زيبا، محتوايش عظيم، دستوراتش عالى و برنامه‏هايش آموزنده و حياتبخش است.[7]

    و در جای دیگر میفرماید

    «بَلْ هُوَ قُرْءَانٌ مجَّيد»[8]
    «(اين آيات، سحر و دروغ نيست،) بلكه قرآن با عظمت است»

    صفت مجيد براى قرآن جهت بيان رفعت مقام، قدرت نفوذ و پايدارى آنست‏.[9]
    ـــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ

    [6]. ق/1.
    [7]. مكارم شیرازی، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه‏، تهران‏، دار الكتب الإسلامیة، 1374ش‏، چاپ اول، ج‏22، ص227.
    [8]. بروج/21.
    [9]. طالقانى، سید محمود؛ پرتوى از قرآن‏، تهران‏، شركت سهامى انتشار، 1362ش‏، چاپ چهارم، ج‏3، ص319.






    احترام به قرآن

  7. تشكر

    مدير اجرايي (02-02-1391)

  8. #4
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض







    2. حفظ حرمت قرآن

    این گروه از آیات، شامل آیاتی میشود که خداوند افرادی را که احترام قرآن و آیات الهی را نگه نمیدارند، توبیخ نموده و ضرورت حفظ حرمت آن را برای مؤمنان تأکید میکند:
    «وَ قَدْ نَزََّلَ عَلَيْكُمْ فىِ الْكِتَابِ أَنْ إِذَاسَمعْتُمْ ءَايَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بهِا وَ يُسْتهَزَأُ بهِا
    فَلَا تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتىَ‏ يخَوضُواْ فىِ حَدِيثٍ غَيرْهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ...‏»[10]
    «و خداوند (اين حكم را) در قرآن بر شما نازل كرده كه هر گاه بشنويد،
    افرادى آيات خدا را انكار و استهزا مى‏كنند، با آنها ننشينيد تا به
    سخن ديگرى بپردازند!. و گر نه، شما هم مثل آنان خواهيد بود...»

    ـــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ

    [10]. نساء/140.




    احترام به قرآن

  9. تشكر

    مدير اجرايي (04-02-1391)

  10. #5
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    دلالت حرمت داشتن قرآن به این گونه است که همرنگی با اين گونه گناهكاران، نشانهی روح نفاق است؛ زيرا يك مسلمان واقعى هرگز نمیتواند در مجلسى شركت كند كه در آن نسبت به آيات و احكام الهى توهين شود، و ایشان اعتراض ننمايد، يا لااقل عدم رضايت خود را با ترك آن مجلس آشكار نسازد؛[11] فلذا در ذیل آیهی شریفه میفرماید:
    «... إِنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ وَ الْكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً»
    «... خداوند، منافقان و كافران را همگى در دوزخ جمع مى‏كند.»
    ـــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
    [11]. تفسیر نمونه، ج‏4، ص173.
    [12]. انعام/68.



    احترام به قرآن

  11. تشكر

    مدير اجرايي (05-02-1391)

  12. #6
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض






    و در آیهی دیگری استهراء کنندگان را جزو ستمکاران شمرده و عدم اعراض از اینها را عمل شیطانی نامیده است:
    «وَ إِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يخَوضُونَ فىِ ءَايَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنهْمْ حَتىَ‏ يخَوضُواْ فىِ حَدِيثٍ
    غَيرْهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»[12]
    «هر گاه كسانى را ديدى كه آيات ما را استهزا مى‏كنند، از آنها روى بگردان
    تا به سخن ديگرى بپردازند! و اگر شيطان از ياد تو ببرد، هرگز پس از ياد آمدن
    با اين جمعيّت ستمگر منشين!»
    خداوند در این آیه نیز کسانی که آیات قرآن را به استهزاء گرفتهاند، توبیخ نموده و قداست قرآن را به صراحت متذکر شده است؛ و علاوه بر آن، افرادی که این حرمت را نگاه نمیدارند، قوم ظالم نامیده است.[13]
    ـــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
    [12]. انعام/68.
    [13]. قرائتی، محسن‏؛ تفسیر نور، تهران، مركز فرهنگی درسهایی از قرآن‏، 1383ش، چاپ یازدهم، ج‏3، ص284.


    احترام به قرآن

  13. تشكر

    مدير اجرايي (06-02-1391)

  14. #7
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    آداب احترام به قرآن
    گروه سوم از این آیات، آیاتی است که احکام و آداب بخصوصی را در رابطه با احترام به قرآن بیان مینماید:
    «إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ كَرِيمٌ * فىِ كِتَابٍ مَّكْنُونٍ * لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُون‏»[14]
    «كه آن، قرآن كريمى است، كه در كتاب محفوظى جاى دارد، و جز پاكان نمى‏توانند به آن دست زنند [دست يابند].»
    چون كلام در سياق بزرگداشت امر قرآن بوده، و آن را تجليل نموده است، از همين بیان مى‏فهميم كه منظور از مس قرآن، دست كشيدن به خطوط آن نيست؛ بلكه علم به معارف آن بوده كه جز پاكان، كسى به این معارف عمیق دست نمى یابد؛ چون قرآن در كتابى مكنون و پنهان است؛ و آيات 3-4 سورهی زخرف، نيز به این مطلب اشاره دارد:[15]

    ـــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
    [14]. واقعه/77- 79.
    [15]. تفسیرالمیزان، ج‏19، ص 237.


    احترام به قرآن

  15. تشكر

    مدير اجرايي (06-02-1391)

  16. #8
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض






    «إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ»
    «كه ما آن را قرآنى فصيح و عربى قرار داديم، شايد شما (آن را) درك كنيد!
    و آن در «أمّ الكتاب» [لوح محفوظ] نزد ما بلندپايه و استوار است!»
    پس قرآنى كه در كتاب مكنون است، به حريم قدسی آن دست كسى نمى‏رسد؛ مگر آنكه از لوث گناهان و محرّمات پاك شده و دل را از توجّه به كثرات و منیّت‏ها و از پليدى حدود و تعيّنات (مسائل روز مرّه)، خالى و پاكيزه بکند.[16]
    فلذا احترامات باطنى قرآن و عمل كردن بدستورات الهی، از اهمّ آداب احترام به کلامالله میباشد.[17]

    ـــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
    [16] . گنابادی، سلطان محمد؛ تفسیر بيان السعادة فی مقامات العباده، بیروت، موسسة الاعلمی، 1408ق، چاپ دوم، ج‏13، ص542.
    [17] . تفسیر اطیبالبیان، ج1، ص60.



    احترام به قرآن

  17. تشكر

    مدير اجرايي (07-02-1391)

  18. #9
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض






    و آیهی دیگری که در این رابطه میتوان اشاره نمود، آیهای است که در آن، سخن از آداب تلاوت قرآن و گوش دادن به آن میباشد:
    «وَ إِذَا قُرِئَ الْقُرْءَانُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَ أَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون‏»[18]
    «هنگامى كه قرآن خوانده شود، گوش فرا دهيد و خاموش باشيد، شايد مشمول رحمت خدا شويد!»
    آنچه از ظاهر آيه استفاده مىشود اين است كه اين حكم، عمومى و همگانى است و مخصوص به حال معينى نيست، در مقابل روايات متعددى از معصومین -علیهمالسلام-بر عدم وجوب استماع در تمام حالات نقل شده، که علمای اسلام نیز بر این حکم اتفاق نظر دارند؛ فلذا از اجتماع اين دو حكم به دست میآید که حکم استماع بر تلاوت قرآن، يك حكم استحبابى است؛ يعنى شايسته و مستحبّ است که اگر كسى قرآن تلاوت كند، دیگران در هر مکان و در هر حالتی که باشند، به احترام قرآن سكوت کرده و با گوش جان پيام خدا را بشنوند و در زندگى خود از آن الهام گيرند؛ چون قرآن تنها كتاب قرائت نيست، بلكه كتاب فهم و عمل و کتاب زندگی است؛ به دلیل همین اهمیت ویژه، به قدرى بر حکم استحباب تاكيد شده كه در بعضى روايات از آن تعبير به واجب شده است.[19]

    ـــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
    [18]. اعراف/204.
    [19]. تفسیر نمونه، ج‏7، ص71.


    احترام به قرآن

  19. تشكر

    مدير اجرايي (09-02-1391)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •