پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر
صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 46
  1. #11
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نویسنده محترم آنگاه به نتیجه‏گیری کلی از مقدمات خود پرداخته و(در ص 171)نتایجی ذکر کرده‏اند که مورد دقت قرار می‏دهیم.
    الف-فرموده‏اند:«دستیابی به ظواهر قرآن کریم نیاز به شناخت وسیعی از اصول معارف و احکام دینی و تسلط کامل به جزئیات آنها دارد».
    حتی با اندکی دقت هر کسی درمی‏یابد که سخن کاملا وارونه است، یعنی این شناخت وسیع اصول معارف و احکام دینی و تسلط کامل به جزئیات آنهاست که نیاز به دریافت معانی ظاهری و باطنی قرآن کریم دارد، چون وسیله رسیدن به این مطالب قرآن کریم است، و آن کس که چنین مرتبه علمی را داراست در همان پله اول به فهم ظواهر قرآن کریم دست یافته است، وگرنه چنین ترقی علمی نمی‏توانست داشته باشد، حال چگونه باز می‏گردیم، و دست یافتن به ظواهر کتاب الله را منوط به داشتن چنین مرتبه والایی می‏کنیم.یکی از حکمتهای نزول قرآن کریم با کیفیت موجود همین است که هر شخص آشنا به زبان بتواند از ظواهر قرآن استفاده کند و با این وسیله هدایت شود، و از ظواهر قرآن چیزها بفهمد که بی‏تردید هم می‏فهمد.اگر چنین نمی‏بود کفار قریش-که هیچ شناخت غیروسیعی نیز از اصول معارف و احکام دینی نداشتند-نمی‏گفتند«ان هذا الا سحر یؤثر»اگر کسی ظاهر کلامی را نفهمید که در او اثر نمی‏کند، تا چه رسد که اثری سحر گونه باشد.






    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  2. تشكرها 2

    مدير اجرايي (12-02-1391), بیقرار ظهور (17-02-1391)

  3. #12
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ب-فرموده‏اند:«قرآن اگر چه حجت خداوند بر بندگانش می‏باشد، ولی اهل بیت پیامبر اکرم- علیهم السلام-نیز باید همراه او باشند».
    بی‏تردید چنین است.ولی این همراهی برای چیست؟برای بپاداشتن قرآن در جامعه و راهنمایی مردمان که چگونه به قرآن متخلق گردند، تا همچنانکه در مورد رسول الله(ص)تعبیر شده است:«کان خلقه القرآن»جامعه و افراة مسلمان نیز تا آنجا که توان آن را دارند به فحوای کریمه«و لکم فی رسول الله اسوة حسنه»به حضرتش تأسی جویند.لزوم این همراهی به خاطر بیان بطون آیات کریمه و معارف سنگین آنهاست، و نه توضیح لغات و بیان ظواهر آیات که خلیل و ابن جنی و جوهری و ابن فارس و امثال ایشان این مهم را کفایت می‏کنند.





    .
    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  4. تشكرها 2

    مدير اجرايي (12-02-1391), بیقرار ظهور (17-02-1391)

  5. #13
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ج-فرموده‏اند:«تفسیر قرآن کار هر فرد عادی و معمولی نمی‏باشد، بلکه کسی را می‏خواهد که سالیان متمادی عمر خود را صرف فهم مضامین عالیه قرآن و احادیث ائمه علیهم اسلام بنماید».
    سخن در مقام خود بجاست، ولی نه با برداشت ایشان از تفسیر که اگر تفسیر منحصر در بیان ظواهر الفاظ باشد می‏تواند مدعی شد کار هر شخص عادی و معمولی عربی دانی است و هرگز چنین صرف عمری را نیز نمی‏خواهد.
    د-فرموده‏اند:«تفحص و کاوش از قرائن در خود قرآن و همین طور بیانات ائمه -علیهم السلام-قبل از تفسیر آیاتی قرآنی لازم وواجب است، و در غیر این صورت مصداق بارز افرادی قرار خواهیم گرفت که در نکته سوم به آن اشاره رفت».(تفسیر به رأی)
    این نکته بجای خود درست و تام است.ولی ناتمام بودن نتیجه‏گیری این معنی از مقدمات یاد شده، از آنچه گفتیم هویداست و نیازی به تکرار نیست.








    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  6. تشكرها 2

    مدير اجرايي (14-02-1391), بیقرار ظهور (17-02-1391)

  7. #14
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ه-فرموده‏اند:«بعد از فحص و کاوش از قرائن موجود در خود قرآن و همین طور روایات شریفه و دست نیافتن به قرینه خلاف ظاهر با تمسک به ظاهر آن و تبیین و هویدا نمودنش اشکالی ندارد».
    اولا ظاهر قرآن برای همه کس حجت است و کسی نمی‏تواند قرینه‏ای خلاف آن بیابد و آن را بپذیرد، که اگر چنین امری مجاز باشد کتاب الله حجیت خود را از دست می‏دهد.اگر در مواردی نیز مثل کریمه«ید الله فوق ایدیهم»و مانند آن بگویند ظاهر آیه مراد نیست، از باب مسامحه در تعبیر است.اگر بخواهیم دقیق‏تر بگوییم باید تعبیر کنیم«ظاهر آیه را با دقت بیشتری باید فهمید»و اگر در جایی روایتی واقعا برخلاف * ظاهر قرآن دیده می‏شود-طبق روایات عرض بر کتاب-صدور آن روایات مورد تردید قرار می‏گیرد، نه اینکه ظهر کتاب الله رد شود.
    ثانیا«تمسک به ظاهر و تبیین و هویدا نمودن آن»خود تعبیری خلاف ظاهر است.اگر مطلبی ظاهر باشد که ظاهر کردن آن تحصیل حاصل است، و اگر مخفی است پس ظاهر نیست.








    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  8. تشكرها 2

    مدير اجرايي (15-02-1391), بیقرار ظهور (17-02-1391)

  9. #15
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    و-فرموده‏اند:«تفسیر قرآن به معنای بیان و هویدا ساختن مراد و مقصود خداوند متعال از ظواهر آیات شریفه می‏باشد».
    این سخن را بعنوان اصطلاح مورد قبول ایشان می‏پذیریم، چرا که جعل اصطلاح محذوری ندارد، و از این‏رو هر جا ایشان در مقاله خود کلمه «تفسیر»را بکار برده‏اند آن را با همین دید خواهیم نگریست، لیکن باید توجه داشته باشند که نمی‏توانند اصطلاح خود را بر همگان تحمیل کنند، چون اگر ایشان در داشتن اصطلاحی آزادند، دیگران نیز در پذیرش آن همین حق را دارا هستند.





    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  10. تشكرها 2

    مدير اجرايي (17-02-1391), بیقرار ظهور (17-02-1391)

  11. #16
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    نویسنده محترم در صفحه 172 به بحث درباره تأویل قرآن پرداخته‏اند و استناد نموده‏اند به کریمه:«هو الذی انزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشباهات فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة و ابتغاء تأویله و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم یقولون آمنا به...»(آل عمران/7)و همچنین روایتی از امام باقر علیه السلام که فرموده‏اند:«نحن الراسخون فی العلم و نحن نعلم تأویله.ایشان با استناد به این دو سند و روایتی دیگر در همین مضمون نتیجه گرفته‏اند که تأویل در انحصار معصومین است و دیگران حق ورود در این حوزه را ندارند.





    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  12. تشكرها 2

    مدير اجرايي (17-02-1391), بیقرار ظهور (17-02-1391)

  13. #17
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ذکر این نکته ضروری است که منظور ایشان از تأویل همان است که(در صفحه 169 مقاله) (*)در اینجادو نکته قابل ذکر است:1-موافقت روایت با قرآن شرط حجیت نیست بلکه مخالفت با آن مانع حجیت است، 2- منظور از مخالفت همانا مخالفت بنحو تباین است نه بنحو تخصیص عام یا تقیید مطلق یا تبیین مجمل و مانند آن.
    فرموده‏اند:«تأویل کلام...عبارت است از برگرداندن معنای ظاهری آن به معنای غیر ظاهر».لیکن این معنی اصطلاحی تأویل نزد بعضی است و ایشان در اینجا میان اصطلاح و کاربرد لغوی کلمه در قرآن خلط نموده‏اند، بهمین سبب نتیجه دریافتی ایشان نیز درست نمی‏باشد.










    .
    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  14. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  15. #18
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    بررسی موارد ورود کلمه«تأویل»در قرآن کریم، نشان می‏دهد:مراد از این کلمه در قرآن تبیین لفظ بر غیر ظاهر آن نمی‏باشد، بلکه مراد وجود عینی و خارجی سخن در عالم خارج است.
    یعنی آنچه که سخن به آن برمی‏گردد.
    در سوره اعراف(آیه 52 و 53)می‏فرماید: «و لقد جئناهم بکتاب فصلناه علی علم هدی و رحمة لقوم یؤمنون، هل ینظرون الا تأویله یوم یأتی تأویله یقول الذین نسوه من قبل قدجاء رسل ربنا بالحق...».آشکار است معنی این نیست که آن روز معنی غیرظاهر لفظ در می‏رسد و اینان معنی غیرظاهر لفظ را نگرانند.بلکه آن روز تحقق عینی و خارجی این مطالب وارده در کتاب در می‏رسد و اینان نگران چیزی جز آن نخواهند بود.
    این معنی در تفسیر شریف المیزان به تفصیل در ذیل آیه شریفه مورد تحقیق قرار گرفته و در مصاحبه مورد بحث نیز بدان اشاره شده است.




    .
    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  16. تشكر

    مدير اجرايي (19-02-1391)

  17. #19
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    تأویل در کریمه مورد استناد نویسنده محترم و همچنین در روایاتی که بیان آن آیه را می‏کنند بهمین معنی رجوع می‏کند و علم به تأویل آیات قرآن کریم-به این معنی-همچنانکه در آیه آمده است مخصوص خداوند متعال و یا اگر«واو»عاطفه باشد از آن خدا و راسخان در علم خواهد بود.
    لیکن این ربطی به معنی اصطلاحی ندارد و از آن آیه و حدیث نمی‏توان نتیجه گرفت که کسی حق استفاده مطلبی از قرآن را جز همان که معنی لغوی الفاظ است ندارد.
    نویسنده محترم استدلال دیگری بر منبع تأویل نموده و این‏بار به دلیل عقلی متمسک شده‏اند که:«عدول از معنای ظاهری و حمل کلام متکلم بر معنائی که هیچ قرینه‏ای در کلام بر آن نیست خلاف بنای عقلا و مورد انکار عرف است.
    آیا هیچ سخنران و یا نویسنده‏ای به مخاطبین خود اجازه می‏دهد که کلام او را برخلاف ظاهر کلامش حمل کرده و از پیش خود معنایی را به کلامش نسبت دهند؟»




    .

    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  18. تشكر

    مدير اجرايي (20-02-1391)

  19. #20
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    گویا ایشان در مصاحبه مورد بررسی خود دقت کافی مبذول نداشته‏اند، زیرا در آنجا چند بار به وضوح تکرار داده شده است که تأؤیل کننده کلام خواوند را بر تأویل خود حمل نمی‏کند و آنچه را بعنوان تأؤیل اظهار می‏دارد به قرآن نسبت نمی‏دهد، بلکه مطالبی را در حالات خاصی در برخورد با آیات برای ایشان منکشف شده است بازگو می‏کند، نه اینکه بگوید قرآن کریم چنین معنی می‏شود.
    در صفحه 15 در بیانی از مقدمه تأویلات کاشانی آمده است:«و اگر کسی ظواهر را حفظ بکند، حد محدود آنها را رعایت کند، و به آن عامل باشد، حالاتی به او دست می‏دهد، ما آن حالات را در این تأویلات جمع کردیم».
    در صفحه 12 آمده است:«احیانا اگر چیزی و رای ظاهر و باطن قرآن برداشت کرده‏اند آن را به حساب قرآن نیاورده‏اند.»




    .
    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  20. تشكر

    مدير اجرايي (21-02-1391)

صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •