پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر
صفحه 1 از 5 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 46
  1. #1
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر









    پاسخ به شبهاتی در باب تاویل و تفسیر

    در شماره چهلم مجله محترم کیهان اندیشه، مقاله ‏ای درج گردیده بود با عنوان«بررسی گفتاری در تأویل و تفسیر»که اشکالاتی را درباره تأویل قرآن و برخی از تأویلات عرفانی مطرح می‏ ساخت.هر چند که به نظر می‏رسید، جواب آن مسائل بر اهل فن روشن و مبرهن است، و نیازی به پاسخ و توضیح نیست، اما از آنجا که ممکن است برخی از مخاطبان نشریه، خواهان پاسخی در برابر آن پرسشها و ایرادها باشند، اینجانب لازم دانستم که نکاتی را یادآور شود.

    در مقدمه مقاله فرموده ‏اند:«چون گذشت زمان و پیشرفت و توسعه روزافزون علوم و دانشها و گسترش بی ‏رویه اصطلاحات و نفوذ آنها در کتابهای لغت تأثیری بس زیاد در تغییر معنای حقیقی الفاظ دارد، و واژه تفسیر و تأویل هم دچار چنین حالاتی گشته است، لذا در تحلیل این دو واژه بر آن معنایی که مورد اتفاق بیشتر لغویین می‏ باشد تکیه می‏شود»(ص 168)



    .


    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر
    ویرایش توسط مدير اجرايي : 04-02-1391 در ساعت 13:03 دلیل: جداکردن کلمات بهم چسبیده


  2.  

  3. #2
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض







    گویا در اینجا هیچ توجه نشده است که مسأله مورد بحث، تفسیر و تأویل در قرآن کریم است، و در این بررسی می‏باید جستجو می‏شد تا اهل تفسیر و تأویل این دو کلمه را چگونه تعریف می‏کنند، چرا که این دو عنوان برای دو علم است و طبعا معنی اصطلاحاتی پیدا می‏کند، و اینکه فلان لغوی درباره این کلمه چه گفته است در اینجا کارگشا نیست.همچنانکه اگر بنا شد، علم فقه را تعریف کنیم، هرگز دریافت اینکه اهل لعت«فقه» را چگونه معنی کرده‏اند، علم فقه را به ما نمی‏شناساند، آنجا باید از فقها بپرسیم شما این اصطلاح را چگونه تعریف می‏کنید، و اینجا نیز باید از مفسران بپرسیم شما«تفسیر»را چگونه می‏شناسانید.و البته اینکه مناسبت معنی اصطلاحی و لغوی گفته شود غیر از معنی کردن اصطلاح با لغت است.




    .
    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  4. تشكرها 3


  5. #3
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض






    و اتفاقا مفسران هم در این مورد اتفاق نظر ندارند و هر کسی طبق دید و روش کار خود آن را بیان می‏کند.نگاهی به مقدمه‏ های تفسیرهای مختلف مؤید این مدعاست.چنانچه سیوطی در الاتقان(ج 4/ص 192)آراء مختلفی را از قدمای مفسرین عامه در اینکه تفسیر چیست نقل می‏کند، از این‏رو ما نیز در این مقاله در بیانی که ایشان برای اصطلاح تفسیر قرآن انتخاب کرده ‏اند، مناقشه‏ای نمی ‏کنیم، و هر جا ایشان نظری در مورد تفسیر فرموده ‏اند به همین معنی خواهیم گرفت.



    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر
    ویرایش توسط مدير اجرايي : 04-02-1391 در ساعت 13:04 دلیل: جداکردن کلمات بهم چسبیده

  6. تشكرها 2


  7. #4
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    آنگاه به معنی تأویل پرداخته و اتفاقا این بار لغت را با اصطلاح خلط نموده‏ اند و چیزی را که معنی اصطلاحی تأویل نزد گروهی است، بجای معنی لغوی معرفی کرده ‏اند.که البته معنی لغوی تأویل چون بعدا مورد دقت قرار خواهد گرفت اکنون به آن نمی ‏پردازیم، و این معنی اصطلاحی را هم در بحث از ایشان حفظ می ‏نماییم تا اختلاف در اصطلاح موجب اشتباه نشود.و تنها تذکر می ‏دهیم که در این معنی اصطلاحی نیز اتفاق نظر وجود ندارد و معانی مختلفی برای این کلمه شده است که چون اصطلاح است و به جهت مناسبت خاصی آن را بکار برده‏ اند باید از هر گوینده ‏ای طبق تعریف خودش پذیرفت.




    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر
    ویرایش توسط مدير اجرايي : 04-02-1391 در ساعت 13:05 دلیل: جداکردن کلمات بهم چسبیده

  8. تشكرها 2


  9. #5
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    نویسنده محترم پس از مطالبی که اشاره شد به ذکر نکاتی شایان دقت به قول خودشان مورد تفسیر قرآن کریم پرداخته‏اند و نخست سه مقدمه ذکر کرده‏اند و نتیجه می‏گیرند:«با دقت و تأمل در این سه نکته و روایات آن می‏توان به این مطلب اذعان کرد که این گونه روایات در بیان نقش ائمه علیهم السلام در قبال کتب الهی می‏باشد مبنی بر اینکه قرآن کریم با اینکه حجت خداوند متعال بر بندگانش می‏باشد، ولی نیاز به کسی دارد که چگونه استفاده کردن از آن را به مردمان آموخته و مراد و مقصودش را بان نماید، و کسی را پرداختن به تفسیر آیات قرآن بدون رجوع به بیانات آنان شایسته و روا نباشد».(ص 170)
    مطالبی که در سه مقدمه آمده بجای خود درست است، ولی بهیچ وجه نتیجه آخری ایشان(و کسی را پرداختن...)با توجه به برداشتی که از معنای تفسیر از ایشان دیدیم از آن سه مقدمه گرفته نمی‏شود.




    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  10. تشكرها 2


  11. #6
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض






    گویا فراموش نمودند که در صفحه قبل اظهار داشته‏اند:«تفسیر در کلام منحضر است به بیان و توضیح معانی ظاهری الفاظ».
    وقتی تفسیر همین است، مفسر را چه نگرانی که قرآن ظاهر و باطن دارد، چون او فقط بیانگری ظاهر را عهده‏دار است.معانی ظاهری الفاظ نیز نزد عربی‏دانان آشکار است و اگر هم فرضا لغتی را نداند می‏تواند با مراجعه به اهل لغت آن را دریابد.
    اما اینکه ناسخ و منسوخ و عام و خاص و مطلق و مقید و...دارد، اگر اینها از معانی ظاهری الفاظ استخراج می‏شود که غمی نیست، و اگر الفاظ توان بیانشان را ندارند طبق اصطلاح ایشان در تفسیر از حطیه کار مفسر بیرون است.پس نویسنده محترم از آنچه در مقدمه اول ذکر کرده‏اند نتیجه مذکور را نمی‏توانند بگیرند.




    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  12. تشكرها 2


  13. #7
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    اما مقدمه دوم:در این مقدمه به حدیث ثقلین و حدیث دیگری که فرموده‏اند از حضرت صادق(ع) است(ولی گویا اشتباه در تطبیق شده و در مصدر مورد ارجاع حدیث از حضرت باقر(ع)نقل شده است، که البته ترجمه ذکر شده نیز دقیق نیست). همچنین به مناظره منصور بن حازم استناد شده است.ولی آنچه در این احادیث مورد تأکید قرارگرفته است معیت قرآن و عترت و لزوم پیروی از هر دو با هم است نه بیان معانی ظاهری الفاظ، البته اجرای کامل احکام قرآن و بیان بطون آن و کیفیت پیاده کردنش در جامعه و فرد جز با راهنمایی عترت میسور نیست، ولی این که بیان معانی ظاهری الفاظ نیست.



    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  14. تشكرها 2


  15. #8
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    وانگهی متوقف کردن کامل فهم و استفاده از قرآن، از حجیت انداختن آن است و اینکه آن را تحت الشعاع ثقل اصغر قرار داده‏ایم.گویا فراموش شده است که قرآن ثقل اکبر است، و عترت در لوای قرآن به دیگران معرفی می‏شوند و با در دست داشتن قرآن و استدلال به آن خود را می‏شناسانند، اگر بنا باشد فهم آن در تمامی زمینه‏ها و خصوصا در معانی ظاهری الفاظ متوقف بر بیان ثقل اصغر باشد، پس چه نتیجه‏ای بر وجودش میان مردم مترتب است؟چون هیچ تمسکی به آن میسر نخواهد بود.و در این صورت باید باور کنیم:آنچه به نام قرآن نازل شده سراسر چیستان نامه‏ای است که تنها چهارده تن که معصوم و برگزیده خدایند معنی معماهایش را می‏دانند.



    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  16. تشكرها 2


  17. #9
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    در مقدمه سوم به حدیثی از رسول خدا(ص) استناد شده است که از تفسیر به رأی زنهار داده‏اند و همچنین روایتی که امام باقر به قتاده فرمودند: «انما یعرف القرآن من خوطب به».
    تفسیر به رأی در این حدیث و احادیث دیگری مورد نهی بوده و البته حرام و غلط است.
    ولی اینکه تفسیر به رأی چیست، خود مبحث مفصلی است که توسطی دانش پژوهان مورد بررسی قرار گرفته است و البته مفسر باید از آن بپرهیزد، لیکن نتیجه‏ای از آن در تأیید سخن ایشان گرفته نمی‏شود.و روایت دوهم هم(انما یعرف القرآن من خوطب به)مشخص است که شناخت کامل و آشنایی به بطون و واقعیات قرآن در مقامات بالاست که از شئون«من خوطب به»معرفی می‏شود و البته این مراتب را نه تنها جز شخص رسول الله و کسانی که در حکم نفس او هستند درک نمی‏کنند، که رسول الله و عترت نیز نمی‏توانند آنها را بدانگونه که در می‏یابند برای دیگران توضیح دهند، چرا که اینها از مقوله الفاظ نیستند تا با گفتن بشود به دیگران فهمانید، اینها حقایق وجودی بسیار مرتفعی هستند که جز با مشاهده در کشان میسر نیست، و کسی جز همان «من خوطب به»پای رسیدن به آن مقام و مشاهده را ندارد، و بیان او نیز برای دیگران همچون توضیح دادن رنگهای مختلف برای شخص نابیناست که هر مقدار بیانگر در سخن گفتن ماهر باشد جز ابهام برای شنونده چیزی ببار نمی‏آورد.




    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  18. تشكرها 2


  19. #10
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    و البته این مطالب نیز بطور واضحی از میدان معانی ظاهری الفاظ بیرون است.پس استناد به این گونه از احادیث نیز نتیجه‏ای را که می‏خواهند نخواهند داد.
    مقدمه چهارم ایشان نیز اگر دقت شود تأیید مطالبی است که ما تا اینجا گفتیم و بیانگر تناقضی که در فرمایش ایشان موجود است، زیرا اگر سیره دانشمندان و عموم مسلمانان بر استناد به قرآن در استدلالات بوده و حتی این روش در حضور ائمه نیز انجام می‏گرفته و یا ائمه علیهم السلام مردم را به فهم و درک کتاب الله مراجعه می‏داده‏اند و روایاتی در عرض احادیث بر قرآن وارد شده است.
    اگر اینهمه فرمایشات صحیح است-که البته صحیح‏ است-نشانگر این موضوع روشن است که حتی مردم عادی-تا چه رسد به دانشمندان-با رجوع به قرآن مطالبی از ظاهر کتاب درک می‏کنند و از آن سود می‏جویند.و به عبارت روشنتر می‏توانند به تفسیر قرآن با تعریفی که ایشان نمودند دست یابند.




    پاسخ به شبهاتی در باب تأویل و تفسیر

  20. تشكرها 2


صفحه 1 از 5 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •