►*♥*♥* ◄خشونت خانوادگی از منظر قرآن ►*♥*♥* ◄ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
►*♥*♥* ◄خشونت خانوادگی از منظر قرآن ►*♥*♥* ◄
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 36 , از مجموع 36
  1. #31
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,693 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    راههاى كنترل خشم
    كنترل خشم كه همان حلم و بردبارى است، در آيات وحى بسيار توصيه شده است و مخاطبان قرآن به خويشتن دارى و نيكورفتارى با ديگران فرا خوانده شده‏ اند:
    «و الكاظمين الغيظ و العافين عن النّاس و اللَّه يحبّ المحسنين» (آل عمران/ 134)
    «و خشم خود را فرو مى‏برند و از خطاى مردم در مى ‏گذرند و خدا نيكوكاران را دوست دارد.»
    «و ليعفوا و ليصفحوا ألا تحبّون ان يغفر اللَّه لكم» (نور/ 22)
    «عفو كنند و چشم بپوشند آيا دوست نمى‏داريد خداوند شما را ببخشد.»

    «ادفع بالّتى هى احسن فاذا الّذى بينك و بينه عداوة كانّه ولىّ حميم. و ما يلقّاها إلاّ الّذين صبروا و ما يلقّاها إلا ذو حظٍ عظيم» (فصلت/ 34-35)
    «بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است، گويى دوستى گرم و صميمى است! اما جز كسانى كه داراى صبر و استقامتند به آن مقام نمى‏ رسند و جز كسانى كه بهره عظيمى (از ايمان و تقوا) دارند به آن نايل نمى‏ گردند.
    در سخنان پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم نيز مسلمانان به مديريت خشم دعوت شده ‏اند:
    «اشدّكم من ملك نفسه عند الغضب»45
    «پرتوان‏ترين شما كسى است كه به هنگام غضب نفس خود را كنترل كند.»
    اما پرسش اساسى در باب مديريت خشم اين است كه چگونه فردى كه به خشم آمده است، خشم خود را كنترل كند و ديگران را مورد آزار و اذيت قرار ندهد؟
    راههاى گوناگونى براى هدايت خشم و رسيدن به حلم و بردبارى وجود دارد. برخى از اين روش‏ها عبارتند از:






    ►*♥*♥* ◄خشونت خانوادگی از منظر قرآن ►*♥*♥* ◄
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكرها 2


  3. #32
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,693 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض











    الف: تغيير وضعيت
    يكى از روش‏هاى مهم كنترل خشم، تغيير وضعيت است. در روايت پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم مى‏ خوانيم:
    «اذا غضب احدكم و هو قائم فليجلس فان ذهب عنه الغضب و الا فليضطجع»46
    و امام باقرعليه السلام مى ‏فرمايد:
    «ان الرجل ليغضب فما يرضى أبدا حتى يدخل النار، فأيما رجل غضب على قوم و هو قائم فليجلس من فوره ذلك، فأنّه يذهب عنه رجز الشيطان، و أيما رجل غضب على ذى رحم فليدن منه فليمسه فان الرحم اذا مست سكنت»47

    «هر گاه مردى غضب كند هيچ گاه راضى نمى ‏شود تا اين كه داخل آتش شود. پس هر مردى كه بر قومى غضب كند در حالى كه ايستاده است پس به سرعت بنشيند چه اين كه نشستن رجز شيطان را از او دور مى‏كند و هر گاه غضب كند بر خويشاوندى پس به آن خويشاوند نزديك شود و او را لمس كند زيرا مس خويشاوند غضب را فرو مى ‏نشاند.»

    و در روايت ديگرى مى ‏خوانيم:
    «هر زمان مردى غضب كرد پس اگر ايستاده است بنشيند و اگر نشسته است بايستد و هر گاه مردى بر خويشاوند خود غضب كرد، پس بهترين كار آن است كه به خويشاوند خود نزديك شود و او را در آغوش گيرد؛ چه اين كه هر گاه خويشاوندى خويشاوندى را در آغوش گيرد آرامش مى‏ يابد.»48

    در روايات ياد شده تغيير وضعيت جسمانى مورد توجه قرار گرفته است كه طبيعتاً اين تغيير وضعيت تغيير وضعيت روحى را به دنبال خواهد داشت. اما بر اساس آيات قصه موسى ‏عليه السلام تغيير وضعيت روحى نيز نمى‏ تواند خشونت را از ميان ببرد يا از شدت آن بكاهد. وقتى موسى ‏عليه السلام با غضب سر و ريش هارون را مى‏گيرد، هارون با گفتن «يا ابن ام» نسبت خود را با موسى ياد مى ‏كند و احساسات موسى‏ عليه السلام را تحريك مى‏كند به اين اميد كه موسى از خشونت دست بردارد يا خشونت بيشتر نكند.
    علاّمه طباطبايى در اين باره مى‏ نويسد:
    «و هى كلمة استرحام و استرآف قالها لاسكات غضب موسى».49
    در دانش پزشكى نيز اين رهنمود پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم و اهل بيت ‏عليهم السلام به روشنى ياد شده است.







    ►*♥*♥* ◄خشونت خانوادگی از منظر قرآن ►*♥*♥* ◄
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. تشكرها 4

    یاس بهشتی (18-10-1391), حیران (17-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-10-1391), عطیه سادات (18-10-1391)

  5. #33
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,693 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ب: سكوت
    يكى ديگر از راههاى كنترل خشم سكوت است. ابن عباس از پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم نقل مى‏كند كه آن حضرت فرمود:
    «اذا غضبت فاسكت و اذا غضبت فاسكت و اذا غضبت فاسكت»50
    «هر گاه غضب كردى سكوت كن و هر گاه غضب كردى سكوت كن و هر گاه غضب كردى سكوت كن.»
    دكتر پيفر از روان شناسان باتجربه در اين باره مى ‏نويسد:
    «اگر خيلى عصبانى هستيد چيزى نگوييد تا آرام گيريد. اگر آرام باشيد شما را بيشتر جدى مى ‏گيرند. طورى رفتار نكنيد كه ديگران حربه‏اى عليه شما به دست آورند و به گفته هايتان برچسب غيرمنطقى، احساسى يا هيجانى بزنند. اين امر فقط خشم شما را بيشتر مى‏كند. داد زدن اوضاع را بهتر نمى‏ كند.»51
    ج: گوش فرا دادن به سخنان خشونت گرا و مجاب ساختن وىعناد و لجبازى با فردى كه غضبناك است و بى توجهى به خواسته ‏ها و سخنان وى او را ناگزير از برخورد خشونت‏آميز مى‏كند. بنابراين شنيدن سخنان فرد خشمگين و مجاب ساختن او از بهترين راههاى كنترل خشم است.

    بر اين اساس هارون در برابر خشم موسى‏عليه السلام خويش را پاسخگو نشان داد و با برانگيختن احساسات موسى و يادآورى نسبت خويش با موسى خشم وى را فرو كاست:
    «قال يبنؤمَّ لاتأخذ بلحيتى و لابرأسى انّى خشيت ان تقول فرّقت بين بنى اسرائيل و لم ترقب قولى» (طه/ 94)
    «(هارون) گفت: «اى فرزند مادرم! ]= اى برادر![ ريش و سر مرا مگير! من ترسيدم بگويى تو ميان بنى ‏اسرائيل تفرقه انداختى، و سفارش مرا به كار نبستى!»







    ►*♥*♥* ◄خشونت خانوادگی از منظر قرآن ►*♥*♥* ◄
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  6. تشكرها 4

    یاس بهشتی (18-10-1391), حیران (17-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-10-1391), عطیه سادات (18-10-1391)

  7. #34
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,693 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    د: ترك مشاجره و جر و بحث
    مشاجره و جر و بحث با فرد خشمگين جز افزودن خشم نتيجه ‏اى نخواهد داشت. بنابراين يكى از راههاى مديريت خشم ترك مشاجره با اين گونه افراد است.

    ه : توجه به آثار زيانبار جسمى و روحى خشونت بر ديگران
    يكى ديگر از راههاى كنترل خشم توجه به پيامدهاى خشونت گرى است. فرد خشمگين با خشونت بر ديگران خود را در معرض انواع آسيب‏هاى جسمى و روحى قرار مى‏دهد: خود را به هلاكت مى ‏افكند، زشتى‏ها و پليديهاى خود را آشكار مى‏ سازد، ايمان خويش را فاسد مى‏ كند، بر عقل خويش كنترل ندارد و به ساير زشتى ‏ها و پليديها كشيده مى ‏شود.
    امام على ‏عليه السلام مى ‏فرمايد:
    «الغضب يردى صاحبه و يبدى معايبه»52
    «خشم و غضب صاحبش را هلاك مى‏ كند و زشتى هايش را آشكار مى‏كند.»
    پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم فرمود:
    «الغضب يفسد الايمان كما يفسد الخلّ العسل»53
    «غضب ايمان را فاسد مى ‏كند همان گونه كه سركه عسل را تباه مى ‏سازد.»
    و امام باقرعليه السلام مى‏ فرمايد:
    «ان هذا الغضب جمرة من الشيطان توقد فى قلب ابن آدم، و ان احدكم اذا غضب احمرّت عيناه و انتفخت اوداجه و دخل الشيطان فيه فاذا خاف احدكم ذلك من نفسه فليلزم الارض فان رجز الشيطان ليذهب عنه عند ذلك»54
    «غضب پاره آتشى است از شيطان كه در باطن فرزند آدم است، و هر گاه يكى از شما غضب كند چشمهايش سرخ مى ‏گردد و رگهاى گردنش باد مى‏ كند و شيطان در وجودش وارد مى‏ شود. پس هر زمان كسى از شما از اين حالت خويش بترسد به زمين بچسبد زيرا وسوسه شيطان در آن زمان از وى دور مى ‏گردد.»

    «من لم يملك غضبه لم يملك عقله»55

    «هر كسى غضب خويش را مالك نيست عقل خويش را نيز مالك نمى ‏باشد.»
    و: وضو
    وضو گرفتن يكى از راههاى كنترل خشم است. پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم مى‏ فرمايد:
    «إن الغضب من الشيطان، و إن الشيطان خلق من النار، و إنما تُطْفا النار بالماء، فإذا غضب أحدكم فليتوضّأ.»56
    دوش گرفتن و شنا كردن نيز به حكم اين روايت كه آب خشونت را كنترل مى‏ كند، چون وضو گرفتن است.







    ►*♥*♥* ◄خشونت خانوادگی از منظر قرآن ►*♥*♥* ◄
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. تشكرها 4

    یاس بهشتی (18-10-1391), حیران (17-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-10-1391), عطیه سادات (18-10-1391)

  9. #35
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,693 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    وظايف نهادهاى اجتماعى

    يكى از وظايف مهم حكومت‏ها وضع قوانين و مقررات در راستاى حمايت از قربانيان خشونت و برخورد قانونى با خشونت گرايان است. در اين راستا قانون ‏گذاران و حقوق دانان مى ‏توانند از حقوق كيفرى اسلام و ديگر قوانينى كه ناظر به خشونت روحى و روانى و اقتصادى و... سود ببرند.

    براى نمونه در مورد خشونت جسمى مى‏توان از آياتى كه دلالت بر قصاص جانى و دريافت ديه دارد بهره گرفت و خشونت گر را ناگزير از تن دادن به قصاص يا پرداخت ديه به مجنى عليه كرد:
    «يا ايّها الّذين آمنوا كتب عليكم القصاص فى القتلى الحرّ بالحرّ و العبد بالعبد و الانثى بالانثى» (بقره/ 178)
    «اى افرادى كه ايمان آورده‏ايد! حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است: آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن.»
    «و من قتل مؤمناً خطأً فتحرير رقبةٍ مؤمنةٍ و ديةٌ مسلّمة إلى اهله» (نساء/ 92)
    «كسى كه مؤمنى را از روى خطا به قتل رساند، بايد يك برده مؤمن را آزاد كند و خون بهايى به كسان او بپردازد.»
    در مورد خشونت جسمى بر فرزند نيز هر چند برخى روايات دلالت بر عدم قصاص پدر دارد، اما مجازات ديگرى چون تبعيد، زندان، تعزير و... پدران را از خشونت بر فرزندان باز مى ‏دارد.

    در مورد خشونت روحى و روانى نيز مى‏توان از برخى روايات و آيات سود گرفت و خشونت گر را مجازات كرد. براى نمونه قذف نوعى خشونت روحى و روانى است و فردى كه چنين خشونتى دارد بايد هشتاد تازيانه بخورد:
    «و الّذين يرمون المحصنات ثم لم يأتوا باربعة شهداء فاجلدوهم ثمانين جلدة» (نور/ 4)
    «و كسانى كه زنان پاكدامن را متهم مى ‏كنند سپس چهار شاهد (بر مدعاى خود) نمى‏آورند آنها را هشتاد تازيانه بزنيد.»
    در مورد خشونت اقتصادى نيز قانون گذار مى‏ تواند از روايات سود ببرد و خشونت گر را ناگزير از انجام وظيفه خود كند. براى نمونه مردى كه نفقه همسر خويش را نمى‏ دهد، يك خشونت گر است و قاضى مى ‏تواند با تهديد او را ناگزير از پرداخت نفقه كند و اگر تهديد نتيجه نداد او را ناگزير از پرداخت نفقه كند.







    ►*♥*♥* ◄خشونت خانوادگی از منظر قرآن ►*♥*♥* ◄
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  10. تشكرها 4

    یاس بهشتی (18-10-1391), حیران (17-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-10-1391), عطیه سادات (18-10-1391)

  11. #36
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,693 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    پی نوشت‌ها:

    1 - WWW.hadj.ir/fa/default/php?part
    2- روزنامه مردم سالارى، 1383/7/27.
    3- روزنامه قدس، 86/2/5.
    4- روزنامه جوان، 84/4/13.
    5- روزنامه اعتماد، 1385/2/23.
    6- همان، 1385/2/19.
    7- روزنامه همشهرى، 1385/2/25.
    8- روزنامه شرق، 1383/12/16.
    9 - WWW.madarzan.com/archives/003665.php
    10 - اعزازى، شهلا، زنان كتك خورده، اوّل، تهران، سالى، 24/ 1380.
    11 - همان.
    12- معظمى، شهلا، همسركشى از مجموعه مقالات آسيب‏هاى اجتماعى، تهران، نشر آگاه 1383.
    31 - WWW.rahenejatdaily.com/990/85090903.html
    41 - www.2rna.com/archives/005086.php
    15- كارگزاران 1385/7/9.
    61 - www.womenrc.com/namaye.asp?h
    17- فخر رازى، الكبير، سوم، بيروت، داراحياء التراث العربى، 50/30.
    18- همان.
    19- همان، 203/9.
    20- ابوالفتوح رازى، روض الجنان و روح الجنان، مشهد، بنياد پژوهش‏هاى اسلامى، 286/11.
    21- فخر رازى، الكبير، 204-203/11.
    22- المراغى، احمد مصطفى، تفسير المراغى، دوم، بيروت، دار احياء التراث العربى، 118/12 1985.
    23- طباطبايى، محمدحسين، الميزان، دوم، قم، اسماعيليان، 84/13.
    24- فخر رازى، الكبير، 196/20.
    25- واحدى نيشابورى، اسباب النزول.
    26- سيوطى، لباب النقول.
    27- مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار، دوم، بيروت، الوفاء، 405/21.
    28- ابن براج، المهذب، دوم، قم، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 685/3.
    92 - www.gozaar.org/template1
    30- فخر رازى، الكبير، 56/20.
    13 - www.Forum.persiantools.com/t38296-page101.html
    32- فخر رازى، الكبير 212/26.
    33 - www.sirab.blogfa.com/post-55.aspx
    43 - www.dadsetani.ir/newver/detail
    35- روزنامه شرق، 1382/8/6.
    63 - http://www.weforchange.info/spip.php?article.
    37- طوسى، محمد بن حسن، التبيان فى تفسير القرآن، بيروت، دار احياء التراث العربى، 334/8.
    83 - http://www.isna.ir/Main/NewsXML.aspx?ID=
    39- همان.
    40- پيفر، ورا، استرس و روش‏هاى مقابله، مترجم: آزاده افروز و منا نقيبى‏راد، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى /184.
    41- گلدهورلرنر، هاريت، شعله‏هاى خشم، مترجم مهدى قراچه داغى، تهران، البرز، 64/ 1375.
    42- پيفر، ورا، استرس و روش‏هاى مقابله، /182.
    43- همان، / 184.
    44- صداى عدالت 1382/12/23.
    45- علامه مجلسى، بحارالانوار، سوم، بيروت، دار احياء التراث العربى، 147/74.
    46- ابن كثير، تفسير ابن كثير، بيروت، دارالمعرفة، 414/1.
    47- حر عاملى، وسائل الشيعه قم، آل البيت، 359-358/15 1412.
    48- همان، 363/15.
    49- طباطبايى، محمدحسين، الميزان، 193/14.
    50- مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار، الطبعة الثالثة، بيروت، دار احياء التراث العربى، 1403 ه ، 272/70.
    51- پيفر، ورا، استرس و روش‏هاى مقابله/ 186.
    52- حر عاملى، وسائل الشيعه، 358/15.
    53- همان.
    54- همان، 361/15.
    55- همان، 360/15.
    56 - مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار، 272/70.
    نویسنده محمد بهرامی
    منبع : مرکز فرهنگ و معارف قرآنی





    ►*♥*♥* ◄خشونت خانوادگی از منظر قرآن ►*♥*♥* ◄
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 17-10-1391 در ساعت 07:04
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  12. تشكرها 4

    یاس بهشتی (18-10-1391), حیران (17-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-10-1391), عطیه سادات (18-10-1391)

صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •