سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: جواز توسل به مردگان(پاسخ به ادعای اهل سنت)

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    کارشناس افتخاری سایت
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    2479
    نوشته
    928
    تشکر
    1,108
    مورد تشکر
    4,595 در 919
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض جواز توسل به مردگان(پاسخ به ادعای اهل سنت)

    یکی از اشکالاتی که وهابیت و اهل تسنن به شیعیان می گیرند این است که توسل به ائمه و اولیای خدا در حال حیات اشکال ندارد ولی وقتی از دنیا رفتند نمی شود به آن ها توسل کرد چون این توسل شرک است

    دلیلشان بر این ادعا آیه زیر است

    چون در سوره فاطر آیه 22 قرآن فرموده است:

    وَ ما یَسْتَوِی اْلأَحْیاءُ وَ لاَ اْلأَمْواتُ إِنَّ اللّهَ یُسْمِعُ مَنْ یَشاءُ وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ(فاطر آیه 22)
    و هرگز مردگان و زندگان يكسان نيستند! خداوند پيام خود را به گوش هر كس بخواهد مى‏رساند، و تو نمى ‏توانى سخن خود را به گوش آنان كه در گور خفته‏اند برسانی

    طبق این آیه نتیجه می گیرند که:توسل به مرده اثری ندارد و پیامبر(ص)هم طبق این آیه نمی تواند پاسخ به مردم بدهد

    جواب:

    اولا:

    طبق تفاسیر هم شیعه و هم اهل سنت منظور از "زندگان و مردگان"در این آیه مومن و کافر است در حقیقت خدا زندگان را به افراد مومن و دارای تلاش و کوشش مثبت و مفید و کافران را به مرده ای تشبیه کرده که نه طراوت و نه سودی دارند

    در تفسیر "الدر المنثور فى تفسير المأثور" این عالم سنی مذهب (سيوطى جلال الدين)آمده است که:

    وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِيرُ "الكافر و المؤمن"
    و هرگز مردگان و زندگان يكسان نيستند یعنی کافر و مومن

    و به همین معنا در تفاسیر اهل سنت هم آمده است(زاد المسير في علم التفسير، ج‏3، ص: 509---كتاب التسهيل لعلوم التنزيل، ج‏2، ص: 174
    و................)


    "و ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ"يعني الكفار شبههم بالأموات في القبور لأنهم لا يجيبون إذا دعوا
    تو نمى ‏توانى سخن خود را به گوش آنان كه در گور خفته‏اند برسانی یعنی کفار تشبیه به اموات شده اند در این که وقتی دعوت به دین می شوند اجابت نمی کنند(لباب التأويل في معاني التنزيل، ج‏3، ص: 456)


    ثانیا:

    سوال ما از اهل سنت این است که شما به چه دلیلی می گویید متوسل شدن به اولیای الهی در زمان مرگشان شرک است با این که خود شما می گویید توسل به آن ها در زمان حیاتشان اشکالی ندارد

    ثالثا:

    طبق روایاتی که در کتب اهل سنت وجود دارد مردگان صدای انسان ها را می شنوند

    پیامبراکرم(ص) در جنگ بدر وقتی که اجساد مشرکین را در چاهی انداخت بالای آن چاه ایستاد و به آنان خطاب کرد. آنچه پروردگار ما به ما وعده داد عمل کرد و حق بود آیا به حق دریافتید آنچه پروردگارتان به شما وعده داده بود؟ یکی از صحابه عرض کرد یا رسول الله با مردگان حرف می زنی؟؟
    پیامبر فرمود: شما از آنان شنواتر نیستید.[ صحیح بخاری ج5 باب قتل ابی جهل و الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏5، ص: 249]


    پيامبر اكرم(ص) بارها به قبرستان بقيع مي‌ رفت و مكرر مي فرمود: سلام بر اهل ديار از مردان مؤمن و زنان مؤمن و به روايتي ديگر مي‌ فرمود: سلام بر شما اي گروه مؤمنين(صحيح مسلم ج2 باب ما يقال عند دخول القبور)


  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    تاریخ عضویت
    آبان 1390
    شماره عضویت
    1938
    نوشته
    11,533
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    تشکر
    114,344
    مورد تشکر
    42,035 در 11,159
    دریافت
    0
    آپلود
    1

    پیش فرض



    جناب معمار ، سلام و خدا قوّت.

    در آيه اي که به آن اشاره فرموده ايد:


    وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِيرُ "الكافر و المؤمن"
    و هرگز مردگان و زندگان يكسان نيستند یعنی کافر و مومن


    ترجمه ي صحيح اينگونه است:

    و هرگز کور و بينا يکي نيستند.

    امضاء

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  4. تشكرها 3


  5. Top | #3

    عنوان کاربر
    کارشناس افتخاری سایت
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    2479
    نوشته
    928
    تشکر
    1,108
    مورد تشکر
    4,595 در 919
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط شهاب منتظر نمایش پست ها


    جناب معمار ، سلام و خدا قوّت.

    در آيه اي که به آن اشاره فرموده ايد:



    ترجمه ي صحيح اينگونه است:

    و هرگز کور و بينا يکي نيستند.

    سلام

    شما درست می گویید.معنای لفظی این دو کلمه همین است که فرمایش دادید اما اگه دقت کرده باشید این دو کلمه"کور و بینا"اشاره به مردگان(کفار)و زندگان(مومنان)دارند.همچنان که بعضی از ترجمه های موجود فارسی به این مطلب اشاره کرده اند


  6. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    تاریخ عضویت
    آبان 1390
    شماره عضویت
    1938
    نوشته
    11,533
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    تشکر
    114,344
    مورد تشکر
    42,035 در 11,159
    دریافت
    0
    آپلود
    1

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط معمار نمایش پست ها
    سلام

    شما درست می گویید.معنای لفظی این دو کلمه همین است که فرمایش دادید اما اگه دقت کرده باشید این دو کلمه"کور و بینا"اشاره به مردگان(کفار)و زندگان(مومنان)دارند.همچنان که بعضی از ترجمه های موجود فارسی به این مطلب اشاره کرده اند

    بله بحثی روی تعبیر این دو کلمه نیست. معنای لفظی آیه رو عرض کردم.
    امضاء

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  7. تشكرها 2


  8. Top | #5

    عنوان کاربر
    کاربر عادی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1391
    شماره عضویت
    2610
    نوشته
    1
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    2 بار در 1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام علیکم.خدا قوت.
    به عرض برادران اهل سنت و غیره که بر قرآن تاکید دارند بفرمایید 3پیامبر در سه جا با توسل به اشیاء به اذن خداوند به مراد خود رسیدند.چطور نمیشود با توسل به بدن شریف پیامبر و جانشینان برحقش(که حامل روح گرامی انان بود به درگاه خداوند عرض حاجت کرد و به مراد خود رسید؟
    اول:
    حضرت یعقوب پیراهن حضرت یوسف را به چشم خود مالید تا بینا شد.ایا او مشرک بود؟خداوند که نفرمود او مشرک شد یا بود.
    دوم:
    در این مورد طبق دستور خداوند توسل صورت گرفت.آیا خداوند دستور شرک آلود می دهد؟! نه.وقتی در قوم حضرت موسی علیه السلام بر سر قتل یک نفر و پیدا کردن مقصر نزاع شد خداوند دستور داد"تذبحو بقرة"-گاوی را ذبح کنید و ...-و فرمود قسمتی از ان را به مرده بزنید.اخر سر انجام دادند و به اذن خداوند ان مرده زنده شد.آیا گاو مرده پیش خداوند گرامی تر است یا بدن شریف پیامبر اسلام واهل بیت گرامیشان؟
    سوم:
    پیامبری از بنی اسرائیل(احتمالا طالوت) در زمان نبرد با دشمن با تابوت حضرت یوسف که ملائک آنرا حمل می کردند،در میدان حاضر شد.
    تابوت پیامبر چه ارزشی داشت که آنرا در میدان جنگ آوردند.آیا او هم مشرک بود؟خداوند که نفرمود.

  9. تشكرها 2


  10. Top | #6

    عنوان کاربر
    کارشناس افتخاری سایت
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    276
    نوشته
    57
    تشکر
    53
    مورد تشکر
    295 در 54
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    1 - طبق آيه 169 سوره آل عمران : ولاتَحسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ أموَاتَا بَل أحيَاءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقُونَ شهداء زنده‌اند.

    2 - ائمه ما از طرفي شهيد هستند و از طرفي مقام آنها از مقام شهداء بالاتر است همچنين مقام انبياء از مقام شهداء بالاتر است پس آن ها هم زنده هستند

    3 - خود اهل سنت توسل به افراد را در حياتشان جايز مي‌دانند پس توسل به انبياء و اولياء چه زنده باشند و چه مرگ ظاهري (از نظر ما) داشته باشند بدون اشکال است.

    امضاء
    ما را ز جام باده ی گلگون خراب کن (khoc)زان پیشتر که عالم فانی شود خراب
    -------------------------------------------------------------


  11. تشكر

    مدير اجرايي (26-02-1391)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی