╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 19 , از مجموع 19
  1. #11
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,010      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در این حدیث شریف امام به عنوان « ائمّة الهدى » عظمت مقام امامت را بیان كرد، و بلكه براى اهل نظر خصایص امام را روشن نمود،

    كه چنین ملزومى چه لوازمى دارد ; و بعد از اجمال ، به تفصیل پرداخت و از نقش وجود امام در دین شروع كرد،

    كه خداوند تفسیر قانون خود را به آراى خلق كه معرض خطا و اختلاف است وا گذار نكرده، زیرا با این دو آفت ، غرض از تشریع دین نقض شده ،

    و به جاى نور هدایت، امّت به ظلمات ضلالت گرفتار مى شود ;

    بلكه به ائمه هدى نقطه هاى ابهامى را كه براى بشر در اصول و فروع دین پیدا مى شود واضح كرده است :

    « ان الله عزّ و جلّ اوضح بائمة الهدى من اهل بیت نبینا عن دینه ».




    ╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  2. تشكر

    مدير اجرايي (28-02-1391)

  3. #12
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,010      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ب : چون انسان به مقتضاى فطرت ، در جستجوى خالق و آفریننده خویش است، و این فطرت جز به رسیدن به راه خدا ـ كه دین خداست ـ

    و استقامت بر آن راه ، به مقصود خود نایل نخواهد شد :

    ( قُلْ هَـذِهِ سَبِیلى أَدْعُواْ إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِیرَة أَنَاْ وَ مَنِ اتَّبَعَنِى )۲۸

    و با این كه عوامل انحراف از راه خدا ـ از خطاها و هوسها و راهزنان این راه از شیاطین جنّ و انس ـ در هر زمان به فرموده قرآن موجود است :

    ( وَ لاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِیلِهِ )۲۹، ( اِشْتَرَواْ بِأَیـتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِیلاً فَصَدُّواْ عَن سَبِیلِهِ إِنَّهُمْ سَآءَ مَا كَانُواْ یعْمَلُونَ )۳۰

    وجود راهبرى لازم است كه غرض از تكوین این فطرت ـ كه رسیدن به خداست ـ

    و تشریع صراط مستقیم دین ـ كه راه رسیدن به خداست ـ

    به روشنگرى او محقّق شود :

    « وابلج عن سبیل منهاجه ».






    ╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  4. تشكر

    مدير اجرايي (28-02-1391)

  5. #13
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,010      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ج : غرض از خلقت عقل در انسان ، رسیدن به حقیقت علم و معرفت است، و استدعاى ذاتى انسان از خالقِ عقل و ادراك این است كه :

    پروردگارا هر چیز را چنان كه هست به من بنمایان، و مى خواهد بداند از كجا آمده و در كجاست و به كجا مى رود، و آغاز و انجام وجود خود و جهان چیست؟

    و عطش ادراك انسان جز به رسیدن به آب حیات علم الهى رفع نخواهد شد، و گرنه عاقبت حكمت هم كه حیرة الكمل است، آن است كه بداند كه نمى داند .

    به این جهت وجود انسانى الهى لازم است كه راه به چشمه هاى علوم الهى داشته باشد و به دست او لب تشنگان حقیقت سیراب شوند،

    و غرض از تكوین عقل و ادراك حاصل شود، چنان كه امام (علیه السلام)در نصّ معتبر فرمود :

    « من زعم ان الله یحتج بعبد فى بلاده ثم یستر عنه جمیع ما یحتاج الیه فقد افترى على الله »۳۱.



    آرى ! این گمان كه خداوند متعال كسى را بر بنده اى حجّت قرار دهد، و آنچه او به آن محتاج است از آن حجّت بپوشاند و علم آنها را به او ندهد ،

    افترایى است كه منشأ آن نشناختن علم و قدرت و حكمت لایتناهى است،


    از این جهت فرمود:

    « و فتح بهم عن باطن ینابیع علمه ».





    ادامه دارد...
    ╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  6. تشكر

    مدير اجرايي (28-02-1391)

  7. #14
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,010      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض






    د : « والبسه تاج الوقار » تاج وقارى كه بر سر امام است علم و قدرت است : « فدلالة الامام فیما هى ؟ قال: فى العلم و استجابة الدعوة »۳۲

    زیرا منشأ اضطراب و سبكى انسان ، جهل و عجز است و چون امام معلّم كتاب خداست ـ و به نصّ حدیث ثقلین بین او و كتاب الله جدایى نیست،

    و كتاب هم به مقتضاى ( وَ نَزَّلْنَا عَلَیكَ الْكِتَـبَ تِبْیـنًا لِّكُلِّ شَىْء )۳۳بیان هر چیزى است ـ

    ممكن نیست به هر علمى كه در كتاب خداست محیط نباشد، و این نكته از این حدیث معتبر استفاده مى شود:



    « عن ابن بكیر عن ابى عبدالله (علیه السلام) قال :

    كنت عنده فذكروا سلیمان و ما اعطی من العلم و ما اوتی من الملك، فقال لى:

    و ما اعطی سلیمان بن داود انّما كان عنده حرف واحد من الاسم الاعظم، و صاحبكم الذى قال الله قل كفى بالله شهیداً بینى و بینكم و من عنده علم الكتاب،

    و كان و الله عند علىّ علم الكتاب، فقلت: صدقت و الله، جعلت فداك »۳۴


    و امام با ارتباط به امر الله صاحب دعوت مستجابه است، و با این علم و قدرت ، ملبّس به تاج وقار است.


    ╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  8. تشكر

    مدير اجرايي (17-03-1391)

  9. #15
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,010      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض







    هـ : « و غشّاه من نور الجبّار » چون نور به اسم مقدّس جبّار اضافه شده

    و مضاف به هر اسمى از اسماء الهى خصوصیت آن اسم را به مقتضاى اضافه كسب مى كند،

    و خداوند به اسم مقدّس جبّار، جبر كننده هر انكسارى است « یا جابر العظم الكسیر »۳۵

    لذا امام از نور جبّار پوشیده شده است تا شكستهایى را كه بر پیكر اسلام و مسلمین پیدا مى شود به آن نور جبر كند.





    ╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  10. تشكر

    مدير اجرايي (17-03-1391)

  11. #16
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,010      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و : « ائمّة من الله یهدون بالحق و به یعدلون » امام كسى است كه به اختیار خدا مختار، و به اصطفاء و برگزیدن او مصطفى،

    و به انتخاب او مجتبى براى امامت و رهبرى است ; به این جهت هر امامى كه از دنیا برود

    خداوند پس از او نصب كند امامى را، كه عَلَمى آشكار، و هدایت كننده اى نور بخش، و رهبرى سرپرست، و حجّتى عالِم باشد ،

    تا غرض از خلقت انسان و بعثت پیغمبران كه در دو كلمه خلاصه مى شود حاصل شود، و آن دو كلمه ،

    هدایت به حقّ و عدالت به حقّ است
    كه عصاره حكمت نظرى و عملى و منتهاى كمال عقلى و ارادى انسان است،

    و تحقّق این دو امر هم جز به وسیله عقلى كه هر چیزى را چنانچه هست بداند، و اراده اى كه هر كار را چنانچه سزاوار است انجام دهد ـ

    كه همان صاحب منصب عصمت علمى و عملى است ـ ممكن نیست،

    و به این جهت فرمود :

    « ائمة من الله یهدون بالحق و به یعدلون ».





    ╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  12. تشكر

    مدير اجرايي (17-03-1391)

  13. #17
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,010      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ز : « اصطفاه الله بذلك و اصطنعه على عینه فى الذّر حین ذرأه »

    امام كسى است كه خداوند متعال در عالم ذرّ ، گوهر وجود او را در یمین عرش خود ساخته است و زیرنظر خود تربیت كرده،

    و در علم غیبى كه نزد اوست كه احدى راه به آن ندارد :

    ( إِلاَّ مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُول )
    ۳۶

    به او حكمت بخشیده است ; و در این نشأه از جهت نَسَب ، بهترین ذریه نوح و برگزیده آل ابراهیم

    و سلاله اسماعیل و صفوه از عترت محمّد (صلى الله علیه وآله وسلم)است.

    و جسم او مبرّا از تمام عیوب و روح او معصوم از هر لغزش و مصون از هر گناه است.



    ابلیسى كه گفت:

    ( فَبِعِزَّتِكَ لاَُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ * إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ )۳۷

    از ذات قدس او به قدرت :

    ( إِنَّ عِبَادِى لَیسَ لَكَ عَلَیهِمْ سُلْطَـنٌ )
    ۳۸

    مطرود است.



    « و صار امر الله الیه من بعد » امرالّلهى كه بعد از هر امامى به امام بعد از او مى رسد امرى است كه

    در حدیث صحیح امام ششم (علیه السلام) فرمود:

    « انّ الله واحد متوحد بالوحدانیة، متفرد بامره فخلق خلقا فقدّرهم لذلك الامر، فنحن هم یا ابن ابى یعفور،

    فنحن حجج الله فى عباده و خزّانه على علمه و القائمون بذلك ».
    ۳۹







    ╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  14. تشكر

    مدير اجرايي (17-03-1391)

  15. #18
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,010      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ح : «وایده بروحه» روحى كه خدا امام را به آن مؤید كرده است روحى است كه در حدیث صحیح ابى بصیر گفت:

    « شنیدم از ابى عبدالله (علیه السلام) كه مى گفت:

    ( وَ یسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى )۴۰

    خلقى است اعظم از جبرئیل و میكائیل، با احدى از كسانى كه گذشتند به غیر محمّد (صلى الله علیه وآله وسلم) نبوده،

    و او با ائمّه است و آنان را به استقامت مدد مى كند... »۴۱



    « و آتاه علمه »
    و علم خود را به او داده است .

    به نصّ صحیح از امام پنجم (علیه السلام) براى خدا دو علم است،

    علمى كه به جز او كسى آن را نمى داند، و علمى كه به ملائكه و پیغمبران تعلیم كرده، و آنچه به ملائكه و فرستادگانش تعلیم كرده امام مى داند.۴۲



    « و استودعه سرّه »
    و سرّ خود را به او سپرده،

    و در حدیث صحیح ابوالحسن (علیه السلام)فرمود:

    سرّ الله را خدا به جبرئیل سپرد، و جبرئیل به محمّد (صلى الله علیه وآله وسلم) سپرد، و محمّد به هر كس كه خدا خواست سپرد.۴۳







    ╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  16. تشكر

    مدير اجرايي (17-03-1391)

  17. #19
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,010      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ط :
    « رضى الله به اماماً لهم » تردیدى نیست كه امّت نیازمند به امام است، و امام امّت باید مرضىّ خدا باشد،

    خدایى كه بین علم و جهل، علم را مى پسندد :

    ( قُلْ هَلْ یسْتَوِى الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لاَیعْلَمُونَ )۴۴،

    و بین سلامت و آفت، سلامت را مى پسندد :

    ( یهْدِى بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَنَهُ سُبُلَ السَّلَـمِ )۴۵

    و بین حكمت و سفاهت، حكمت را مى پسندد :

    ( یؤْتِى الْحِكْمَةَ مَنْ یشَآءُ وَ مَنْ یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِىَ خَیرًا كَثِیرًا )۴۶

    و بین عدل و فسق، عدل را مى پسندد :

    ( إِنَّ اللهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاِْحْسَـنِ )۴۷

    و بین حق و باطل، حق را مى پسندند :

    ( وَ قُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَـطِلُ إِنَّ الْبَـطِلَ كَانَ زَهُوقًا )۴۸

    و بین صواب و خطا، صواب را مى پسندد :

    ( لاَ یتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَـنُ وَ قَالَ صَوَبًا )۴۹ .

    كسى را به امامت امّت مى پسندد كه امامت او امامت علم و عدل و سلامت و حكمت و صواب و حقّ و هدایت باشد;

    و با آن كه انتخاب احسن محبوب خداست :( اَلَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ )۵۰

    و امر به اخذ به احسن مى كند : ( وَأْمُرْ قَومَكَ یأْخُذُواْ بِأَحْسَنِهَا )۵۱

    و امر به قول احسن مى كند : ( وَ قُل لِّعِبَادِى یقُولُواْ الَّتِى هِىَ أَحْسَنُ )۵۲

    و هنگام مجادله، امر به جدال به احسن مى كند : ( وَ جَـدِ لْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ )۵۳

    و هنگام دفع، امر به دفع به احسن مى كند : ( اِدْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ )۵۴

    و خود جزا به احسن مى دهد : ( وَ لَنَجْزِینَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ یعْمَلُونَ )۵۵

    و احسن الحدیث را نازل مى كند :( اَللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ )۵۶

    آیا ممكن است براى امامت امّت به جز احسن كه اكمل و افضل و اعلم و اعدل و جامع صفاتى است كه در این حدیث است كسى را بپسندد؟!



    و با آن كه امر به اتباع احسن مستلزم متبوعیت احسن است ، چگونه ممكن است به امامت و متبوعیت غیر احسن راضى شود؟!


    ( وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِّقَوْم یوقِنُونَ )
    ۵۷

    و به این جهت فرمود:

    « و انتدبه لعظیم امره و انبأه فضل بیان علمه و نصبه علماً لخلقه و جعله حجة على اهل عالمه و ضیاء لاهل دینه و القیم على عباده رضى الله به اماماً لهم ».



    منبع:
    http://www.vahid-khorasani.ir/web/in...emid=1&lang=fa
    ╬۞╬ ائمّه اثناعشر عليهم السلام ╬۞╬
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  18. تشكر

    مدير اجرايي (17-03-1391)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •