پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر
صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 48
  1. #21
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    اما در مورد آیه «ثم استوی علی العرش » باید گفت : بنابر دلیل قطعی خداوند در مکان نیست ، پس می فهمیم که در این آیه مجاز به کار رفته و چون مجازها متعدّدند، ترجیح یکی بر دیگری مبتنی بر دلایل لغوی و ظنی است و سخن گفتن در مورد ذات و صفات خداوند بر اساس گمان ، به اجماع مسلمین باطل است . 31
    معنای این سخن آن است که وقتی شما می گویید عرش ، مَجاز برای حکمروایی است ، با توجه به اینکه مجاز باب گسترده ای دارد، گزینه شما یک گمان است و قابل اتکا نمی باشد.

    اینکه تعبیر «استوا بر عرش » کنایه از استیلا و حکمروایی دانسته شده ، ممکن است ابتدا روشن و قطعی به نظر برسد، اما دقت کنید که کلمه عرش در آیات دیگری نیز به کار رفته است . مثلاً در آیه سوره حاقه سخن از «حمل عرش پروردگار در قیامت توسط حامل » مطرح شده و فرموده است : و یحمل عرش ربک فوقهم یومئذ ثمانیة » ، شبیه این مفهوم در آیة سوره مؤمن نیز آمده است . همچنین در آیه سوره هود گفته شده «و کان عرشه علی الماء» ؛ حال از صاحبان نظریه کفایت کتاب می پرسیم : شما با استمداد از مجاز و تشبیه ، چه معنایی برای حمل «مظهر حکمروایی خداوند» یعنی همان عرش ، آن هم توسط حامل و نیز چه شرحی برای «بر آب بودن عرش خدا» می یابید؟


    سؤال دیگر این که در ابتداء آیه مورد استشهاد شما کلمه «ثم » آمده که به معنی سپس بوده و برای تراخی و تأخیر به کار می رود و معنا چنین می شود: «سپس بر تخت حکمروایی استیلا یافت » . با توجه به عبارت قبلی آیه باید پرسید: چگونه خداوند پس از خلقت آسمانها و زمین این استیلا را به دست آورد و آیا قبل از آن یا هم زمان با آفرینش ، سلطه و استیلایی نداشت ؟!ــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
    30- الاتقان فی علوم القرآن 2/ بخش 43 همچنین برای ملاحظه اقوال متعدد در تعریف متشابه ، ر.ک.« بررسی مساله محکم و متشابه در قرآن » / عباس نقیئی / انتشارات مدرسه 1379 .
    31- نظیر این سخن را فخر رازی ذیل سوره آل عمران آیه 7 ، با اشاره به آیه « ثم استوی علی العرش » آورده است . ر.ک. تفسیر فخر رازی 7/176.

    پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر

  2. تشكرها 2

    مدير اجرايي (24-04-1391), بیقرار ظهور (31-04-1391)

  3. #22
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ملاحظه می کنید که روش ارائه شده پاسخگوی سؤالات نیست و اگر هم پاسخی بدهد، تنها مبتنی بر گمان است و گمان به تصریح قرآن بهره ای از حق ندارد 32 . ما برای اینکه نشان دهیم روش تشبیه و مجاز یابیِ مورد ادعا تا چه حد در کشف مفهوم آیات متشابه ضعیف و نارساست ، ترجمه بعضی از این آیات را یادآور می شویم . در آیه سوره نور آمده است :
    «خداوند نور آسمانها و زمین است ، مَثَل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی باشد، آن چراغ در حبابی قرار دارد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان ، این چراغ با روغنی افروخته می شود که از درخت پر برکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی ...»

    در آیه سوره سجده می فرماید :
    « (خداوند) امور این جهان را از آسمان به سوی زمین تدبیر می کند، سپس در روزی که مقدار آن هزار سال است ـ از سالهایی که شما می شمارید ـ به سوی آن بالا می رود».
    در اینجا ذکر یک نکته ضرورت دارد و آن اینکه گاه در بحث هایی که پیرامون آیات متشابه قرآن کریم مطرح می شود، مثالهایی برای آیات متشابه ذکر می گردد که در واقع متشابه نبوده ، بلکه آیات مزبور دارای ظهور (ثانوی ) می باشند. ذکر این نمونه ها، علاوه بر آن که نشان می دهد طرح کنندة بحث ، برداشت صحیحی از معنای متشابه در فرهنگ قرآنی ندارد مسأله را برای فراگیرنده نیز مشتبه می سازد و چه بسا این ابهام را در ذهن او ایجاد کند که اگر آیات متشابه نظیر این آیات می باشند، تأویل آنها به سادگی امکان پذیر است و نیاز به این همه بحث ندارد.
    ــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
    32- سوره یونس 36.
    پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر

  4. تشكرها 3

    mahsa (24-04-1391), مدير اجرايي (24-04-1391), بیقرار ظهور (31-04-1391)

  5. #23
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    آیات ذیل نمونه هایی از این گونه آیاتند :
    «ان ربک لبالمرصاد» .33
    «همانا پروردگارت در کمین است ».
    «بل یداه مبسوطتان » .34
    «دست (قدرت الهی ) باز است ».
    «من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخرة اعمی و اضل سبیلا» 35
    «هر کس در این دنیا کور (دل ) باشد، در آخرت نیز کور (دل ) و گمراه تر است ».
    اینکه در آیه نخست منظور کمینگاه مادی برای خداوند نیست و اینکه خداوند دست ندارد و در آیه دوم کلمه «ید» کنایه از قدرت است و اینکه خداوند کور جسمانی را در آخرت کور محشور نمی فرماید بلکه منظور آیه سوم افراد کور دل و چشم بسته بر حقیقت اند، همه مطالبی است که با ارجاع متن این آیات به قراین روشن عقلی و نقلی دریافت می شود. به تعبیر شهید آیت الله صدر ظاهر هر کلام عبارت است از تطابق مدلول تصوری کلام با مدلول تصدیقی آن . مدلول تصوری معنایی است که بلافاصله با شنیدن عبارت به ذهن می رسد، مثل آن که «دست خدا باز است » ، و مدلول تصدیقی دریافتی است که بعد از تشکیل مدلول تصوری در ذهن و با افزودن قراین متصله و منفصله به آن ، قصد متکلم را در می یابیم . بنابراین به قرینه عقلیِ جسم نبودن پروردگار، مدلول تصوری «دست خدا باز است » را تصحیح نموده و در می یابیم که منظور، باز بودن دست قدرت پروردگار است . این معنای نهایی مطلبی بیش از ظهور مفهوم عبارت نیست و فاصله ژرفی است میان کلام ظاهر و سخن متشابه !
    ــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
    33- سوره فجر 14.
    34- سوره مائده 64.
    35- سوره اسراء 72.


    پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر

  6. تشكرها 3

    mahsa (25-04-1391), مدير اجرايي (25-04-1391), بیقرار ظهور (31-04-1391)

  7. #24
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    آیا حقیقت متشابهات (و تأویل آن ) را هیچ کس جز خدا نمی داند؟


    در آیه سوره آل عمران ، پس از بیان اینکه قرآن دارای دو گروه آیات محکم و متشابه است و گروهی بیمارْ دل برای فتنه جویی به دنبال تأویل متشابهات می روند، می فرماید:
    «و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم یقولون آمنا به کل من عند ربنا».
    این بخش از آیه دو گونه قرائت شده است :
    گروهی واو قبل از راسخون را عاطفه دانسته و در نتیجه معنای آیه را چنین بیان کرده اند: «حقیقت متشابهات را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند و راسخان در علم می گویند ما به این آیات ایمان داریم و همه آنها از سوی پروردگار ماست » .
    در قرائت دوم ، واو استینافیه گرفته شده به این معنا که پس از آن جمله جدیدی شروع می شود، در این صورت آیه کریمه اینگونه معنی می شود: «حقیقت متشابهات را جز خدا نمی داند و راسخان در علم می گویند ما به این آیات ایمان داریم ...»
    قرآن کریم راه حل چنین اختلاف نظرهایی را مشخص نموده و علاوه بر مطالبی که در اثبات شأن تعلیم و تبیین قرآن برای رسول خدا (ص ) بیان فرموده ، همچنین به پیامبر فرمان داده که موارد اختلاف امت را با بیان خویش بزداید. به عنوان نمونه به این آیه کریمه بنگرید:
    «و ما أنزلنا علیک الکتاب الا لتبین لهم الذی اختلفوا فیه » .36
    «ما کتاب را بر تو نازل نکردیم ، مگر برای اینکه اختلافات مردم را در مورد آن برایشان روشن سازی ».
    ــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
    36- سوره نحل 64.

    پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر

  8. تشكرها 3

    mahsa (26-04-1391), مدير اجرايي (27-04-1391), بیقرار ظهور (31-04-1391)

  9. #25
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    توجه کنید که در آیه نخست جنبه تذکری قرآن کریم ساده دانسته شد و در این آیه کلّیّت قرآن ساده دانسته شده است ، اما این در صورتی است که مفاهیم عالیه آن به بیان آیه کریمه بر زبان پیامبر تقریر یابد و البته این حکم شامل همه آیات قرآن می شود.

    آیا بیان و تبیین پیامبر اکرم (ص ) محدود به آیات احکام و آیات مجمل قرآن است ؟

    تا کنون موضوع همراه بودن قرآن با مبین را معطوف به آیات مجمل و از آن میان متوجه به آیات احکام نمودیم ، زیرا اعتقاد عمومی مسلمانان به این محدوده ، از واضحات است . حال می گوییم : اولاً : سایر آیات مجمل و متشابه ، مانند آنچه در مورد خلقت آسمانها و زمین و عرش و کرسی سخن می گوید و در خصوص آنها احتمال بیش از یک معنا مطرح می باشد، از نظر نیاز به توضیح و تعیین مراد خداوند، کاملاً شبیه آیات احکام اند.

    برای آن که گستردگی آیات مجمل روشن شود به یک مثال می پردازیم (البته این موضوع بحث مبسوطی می طلبد): خداوند در آیه سوره اسراء به پیامبر خود خطاب می فرماید :
    «و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا».

    در این آیة شریفه دستور عبادت و نماز شب به رسول اکرم (ص ) در مقابل وعده اعطاء مقام محمود داده شده است . معنی این آیه شریفه بسیار روشن و برای همگان قابل فهم است ، اما در عین حال چه کسی می تواند ادعا کند که از این آیه حقیقت مفهوم مقام محمود را نیز می تواند در می یابد؟ البتّه همه مفسرین شیعه و سنی معتقدند که منظور از وعده الهی به پیامبر اکرم (ص ) ، مقام شفاعت است . فخر رازی در تفسیر خود ذیل این آیه از واحدی نقل می کند که :
    «اجمع المفسرون علی انه مقام الشفاعة کما قال النبی (ص ) فی هذه الا´یة هو مقام الذی اشفع فیه لامتی » .12
    «همه مفسران اتفاق نظر دارند که این ، مقام شفاعت است چنانکه رسول خدا (ص ) در مورد آیه مذکور فرمود: منظور مقامی است که در آن از امتم شفاعت می کنم ».

    ـ
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــ
    12- تفسیر کبیر فخر رازی 21/31.

    پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر

  10. تشكرها 3

    mahsa (27-04-1391), مدير اجرايي (27-04-1391), بیقرار ظهور (31-04-1391)

  11. #26
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    اینکه مبین قرآن در ذیل آیات توضیحاتی بدهد که از ظاهر آیه فهمیده نمی شود، یا اصطلاحاً بطونی از قرآن را بیان نماید، بر چه اساس و مبنایی استوار است ؟
    می دانیم که قرآن کریم ، پیامبر (ص ) را معلم و مبین و توضیح دهنده قرآن معرفی می کند و اطاعت آن حضرت را بی هیچ قید و شرطی واجب ساخته است ، پس اگر آن حضرت مطالبی را به قرآن نسبت دهند که افراد عادی استنباط نمی کنند، پذیرفتن آن ضروری است و چنانکه گفتیم همه مسلمانان این اعتقاد را پذیرفته اند.

    از سوی دیگر در قرآن کریم آیاتی هست که دلالت بر فراگیر بودن و شمول بسیار گسترده قرآن بر حقایق عالم دارد، از جمله این که می فرماید:
    «ما قرآن را بر تو فرستادیم که بیان رسا برای هر امر و هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان است » .13
    تعبیر «تبیانا لکل شی ء» یعنی «بیان آشکار و رسا برای هر موضوع » که در این آیه آمده ، توصیف بسیار تأمل برانگیزی در مورد قرآن است .

    همچنین در آیه دیگری ، قرآن خود را «تفصیل کل شی ء» یعنی شرح و بیان هر شیئی معرفی نموده و بدیهی است که حتی اگر «هر شیئی » را در آیات فوق محدود به حوزه امور دینی بدانیم ، باز هم شرح و تفصیل یاد شده در این آیات را نمی توان از ظاهر آیات فهمید، پس چاره ای نمی ماند جز این که گوهرهای حقایق بیکران را که در اقیانوس کتاب خدا وجود دارد، از رهگذر معلم قرآن بدست آوریم .
    شیعه علم به حقایق قرآن و شأن تبیین آیات را علاوه بر پیامبر اکرم (ص ) برای ائمه معصومین (ع ) نیز قایل است ، دلایل این عقیده چیست ؟

    ـ
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــ
    13- سوره نحل 89.

    پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر

  12. تشكرها 2

    mahsa (28-04-1391), بیقرار ظهور (31-04-1391)

  13. #27
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    این موضوع دلایل متعدد دارد که به یکی از آنها اشاره می کنیم و آن «حدیث ثقلین » است . این حدیث حتی در منابع روایی اهل سنت به تواتر نقل شده ، و تواتر یعنی آن که کثرت طرق نقل یک حدیث صحّت آن را به یقین به اثبات رساند.
    علامه شهیر مرحوم میر حامد حسین هندی (متوفی ه . ق ) در کتاب پرارج «عبقات الانوار» سه مجلد را به بررسی متن و سند حدیث ثقلین در منابع تسنن اختصاص داده که این مجموعه در یک مجلد تلخیص و به فارسی نیز ترجمه شده است .
    فشرده سخن این است که حدیث ثقلین را 32 نفر از صحابه و 19 نفر از تابعین نقل کرده اند. همچنین در عبقات الانوار نقل این حدیث توسط نفر از دانشمندان مشهور اهل تسنن گزارش شده و جالب اینکه یکی از محققین معاصر نام تن دیگر را به این گروه افزوده است . 15
    در مسند احمد حنبل ـ یکی از ائمه اربعة اهل سنت ـ در 7 نقل مختلف متن این حدیث چنین آمده که پیامبر اکرم (ص ) فرمودند :
    «من دو امانت گرانبها در میان شما باقی می گذارم که تا هر زمان به آنها متمسک باشید گمراه نخواهید شد: کتاب خدا که ریسمانی آویخته از آسمان به زمین است ، و عترتم یعنی اهل بیتم ؛ آن دو هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا آنکه در کنار حوض (کوثر) بر من وارد آیند. 16
    سنن ترمذی که از صحاح سته اهل سنت است نیز همین نقل را دارد. 17

    ـ
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــ
    14- سوره یوسف 111.
    15- خلاصه عبقات الانوار ، حدیث ثقلین حجت الاسلام سید علی میلانی .
    16- مسند احمد حنبل ، احادیث 681 10، 10707 ، 10779 ، 11135 ، 20596 ، 20667 .
    17- سنن ترمذی ح 3720 .


    پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر

  14. تشكرها 3

    mahsa (29-04-1391), مدير اجرايي (01-05-1391), بیقرار ظهور (31-04-1391)

  15. #28
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    بنابراین همان گونه که رسول خدا (ص ) به تصریح آیات الهی ، معلم و مبین قرآن است ، پس از آن حضرت عترت گرامی اش در کنار قرآن قرار می گیرند و جانشین آن جناب در تعلیم و توضیح قرآن می گردند. حاکم نیشابوری محدث بزرگ اهل تسنن نقل می کند که رسول خدا (ص ) فرمودند :
    «علی با قرآن و قرآن با علی است ، و هرگز از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض (کوثر) به من برسند» .18
    یادآوری این نکته ضروری است که ائمه معصومین (ع ) علم قرآن را از رسول خدا (ص ) دریافت کرده اند، چنانکه در حدیث مشهور به نقل شیعه و سنی آمده که پیامبر (ص ) فرمودند :
    «من شهر علم (یا شهر حکمت ) هستم و علی دروازة آن شهر است ، پس هر کس علم و حکمت را طلب کند باید از دروازه شهر وارد شود» .19

    امیرالمؤمنین (ع ) نیز فرمود :
    «هیچ آیه ای بر رسول خدا (ص ) نازل نشد مگر آنکه حضرت آن را بر من خواند و من با خط خود نوشتم و تأویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و خاص و عام آن را به من تعلیم نمود» .20

    هنگامی که مراد از آیه ای را در نمی یابیم ، آیا می توانیم به جای مراجعه به پیامبر اکرم (ص ) یا ائمه معصومین (ع ) تنها با ارجاع آن آیه به آیات دیگر قرآن مجید، مراد را بفهمیم ؟



    قرآن کریم بر حسب آیات متعددی (که نمونه هایش را آوردیم ) پیامبر گرامی (ص ) را مبیّن و معلم قرآن معرفی می کند. حال اگر در فهم آیات مبارکات با اشکال و سؤالی مواجه شویم ، مرجع حل آن رسول خدا (ص ) است . اما چنانچه بخواهیم برای فهم حقایق قرآن کریم و بر پایه استنباط شخصی آیه ای را با آیات دیگر تفسیر کنیم ، ممکن است همواره نتیجه امر، روشن نباشد و تردید و اختلاف نظر پیش آید. در اینجا نیز مرجع حل اختلاف و کسی که می گوید کدام آیه را باید به کدامین آیه ارجاع داد، رسول خدا و وارثان علم آن حضرت اند.
    ـ
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــ
    18 – المستدرک الصحیح 3 ، ح 4628 .
    19- مستدرک حاکم نیشابوری 3/126 و سنن ترمذی ، کتاب المناقب ، ح 3657 .
    20- اصول کافی 1/64 ، باب اختلاف الحدیث ، احتجاج طبرسی 1/82 و 261 و ...


    پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر

  16. تشكرها 2

    مدير اجرايي (01-05-1391), بیقرار ظهور (31-04-1391)

  17. #29
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    به عنوان مثال قرآن کریم می فرماید:
    «الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون » .21
    «کسانی که ایمان آورده و ایمان خود را با ظلم نیالوده اند (از عذاب الهی ) در امان و راه یافته اند».
    عموم مفسرین نوشته اند که وقتی این آیه نازل شد، اضطراب و نگرانی عجیبی اصحاب پیامبر (ص ) را در برگرفت ، زیرا آیة کریمه امان از عذاب الهی را مشروط به ظلم نکردن نموده و اصحاب می دانستند که هر نوع گناه و نافرمانی ظلم است و نتیجتاً جملگی از امان الهی محروم و به عذاب الهی مبتلایند. از این رو به رسول خدا (ص ) عرض کردند:
    «کدام یک از ماست که به نفس خود ظلم نکرده باشد؟ حضرت فرمودند :
    معنای آیه چنان نیست که شما پنداشته اید! آیا نشنیده اید که بندة صالح خدا لقمان می گوید: انّ الشرک لظلم عظیم (یعنی همانا شرک ظلم بزرگی است )؟ منظور از ظلم در این آیه شرک است ».
    توجه کنید که اولاً اصحاب رسول خدا (ص ) نتوانسته بودند با ارجاع آیه ای به آیة دیگر مراد خداوند را دریابند و مهم تر اینکه اساساً ارتباط این دو آیه و اینکه منظور از ظلم در آیة اول ، مصداق مطرح شده در آیة دوم می باشد، بدون استناد به فرمایش رسول خدا (ص ) و بدون راهنمایی و تصریح آن حضرت ممکن نیست .

    ـ
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــ
    21 – سوره انعام 82.

    پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر

  18. تشكرها 2

    مدير اجرايي (01-05-1391), بیقرار ظهور (31-04-1391)

  19. #30
    عضو وفادار
    زهرای مرضیه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 452      تشکر : 16
    788 در 379 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    زهرای مرضیه آنلاین نیست.

    پیش فرض





    در پاسخ قبل به موردی اشاره شد که اصحاب رسول خدا (ص ) از دریافتن این که کدام آیة قرآن ، آیة مورد نظر آنان را تفسیر می کند، ناتوان ماندند، تا آنکه آن حضرت آنان را آگاه فرمود. آیا نمونه هایی نیز وجود دارد که در تفسیر آیه ای با آیه دیگر اشتباه رخ داده و نتیجة غلط بدست آمده باشد؟

    قرآن کریم در آیه سوره مائده می فرماید :
    «والسارق و السارقة فاقطعوا أیدیهما» .
    «دست مرد و زن دزد را قطع کنید».
    حال سؤال این است که دست دزد را از کدام موضع باید قطع کرد؟
    «احمد بن ابی داوود قاضی القضات معتصم عباسی ، روزی از نزد او باز گشت در حالی که بسیار خشمگین بود. دوست او به نام زرقان می گوید: از وی سؤال کردم چرا چنین حالی داری ؟ احمد گفت : ای کاش بیست سال قبل مرده بودم . گفتم : چرا؟ گفت : به جهت ابوجعفر محمّد بن علی بن موسی الرضا (امام جواد) علیهما السّلام . آنگاه افزود: دزدی به سرقت خود اعتراف کرده بود و خلیفه همه فقها را جمع نمود تا از موضعی که باید دست دزد قطع گردد، سؤال کند. من گفتم : دست باید از مچ قطع شود، زیرا در آیه تیمم آمده فامسحوا بوجوهکم و أیدیکم ( ید در این آیه از مچ دست به پایین است )؛ عده ای گفتند: باید از آرنج قطع گردد، زیرا در آیه وضو می فرماید: أیدیکم الی المرافق (و در این آیه حد دست از آرنج به پایین می باشد) ؛ آنگاه معتصم رو به ابوجعفر (ع ) کرد و نظر او را پرسید. ایشان ابتدا از پاسخ استنکاف نمود، اما وقتی خلیفه او را به خدا قسم داد فرمود: قطع دست دزد باید از مفصل انگشتان باشد و اینان به خطا رفته اند، زیرا رسول خدا (ص ) فرموده : سجده بر هفت عضو است : پیشانی ، دو دست ، دو زانو، دو «انگشت » پا، و اگر کف دست قطع شود، شخص نمی تواند سجده کند، حال آن که خداوند فرموده است : ان المساجد 25 یعنی : سجده گاهها متعلق به خداست و آنچه متعلق به خداست قطع نمی شود. معتصم شگفت زده شد و دستور داد بر همین اساس عمل شود .26

    ـ
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــ
    22- سوره لقمان 13 .
    23- سوره مائده 6 .
    24– سوره مائده 6 .
    25- سوره جن 18.
    26– تفسیر المیزان 5/363.


    پرسش ها و پاسخ هایی درباره جدایی ناپذیری بازمانده های پیامبر

  20. تشكر

    بیقرار ظهور (03-05-1391)

صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. Root کردن چیست و چه کارایی هایی دارد ؟
    توسط رایکا در انجمن مقالات آموزش و ترفندها
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 09-01-1392, 23:00
  2. ناگفته هایی از حاج آقا قرائتی
    توسط سکوت در انجمن در محضر عرفا و صلحا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 19-05-1389, 14:25
  3. آشنایی با سرطان و راههای مقابله با آن
    توسط كيان در انجمن اشنايي با بيماريها
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 18-05-1389, 13:03
  4. دعوت شدم...همانجایی که انتظارش دلم را سوزاندواما امید...
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن دل نوشته هاي كاربران
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 16-05-1389, 11:33
  5. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 14-01-1389, 16:42

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •