◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ► سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ►
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 19 , از مجموع 19
  1. #11
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ۱ ـ خوش رویی و گذشت




    به کوه آواز خوش ده تا خوش آید مگو ناخوش که پاسخ ناخوش آید


    از نگاهی الهی، خردمند کسی است که وقتی دید دیگران برای وی دام نهاده اند وارد آن نشود. بلکه با خوش رویی و گذشت از کنار آن عبور نماید.

    لزومی ندارد آدم پاسخ هر نوع سخن ولو مشاجره آمیز را بدهد.


    چیزی که قرآن ما را از آن منع می کند و می گوید با نرمی از کنار چنین دام هایی باید گذاشت:

    « واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما»[xxii]

    بنا بر این در این راه کار توجه می­شود وقتی، خطر افتادن در دام جدال شما را تهدید کرد، بدون ان که خشونت و مقاومت به خرج دهید،

    با خوش رویی و لبخند از کنار آن بگذرید. زیرا درگیری و مجادله پایانی خوش نخواهد داشت.


    چه این که سعدی در حکایتی به همین موضوع اشاره می کند و نشان می دهد.

    که صحرانشین خردمندی چگونه از کنار آدم بد زبان و شرور با نرمی می گذرد و پاسخ حمله های تند او را نمی دهد و

    آن را شیوه سگان و درندگان می داند ببینید:



    سگـــی پای صحرانشینـی گــزید بخشمی که زهرش ز دندان چکید
    شـــب از درد بیچاره خوابش نبرد بخیل اندرش دختری بــود خـرد
    پـــدر را جفا کرد و تنــدی نمود که آخر تو را نیــز دندان نبــود؟
    پـس از گریــه مـرد پـراکنده روز بخندید کــای بــابــک دلفـروز
    مرا گر چه هم سلطنت بود و بیش دریغ آمدم کام و دنــدان خویش
    محال اسـت اگر تیغ بر سر خورم که دندان به پای ســگ اندر برم
    توان کــرد بــا نــاکسان بدرگی و لیکــن نیایــد ز مــردم سگی[xxiii]


    ◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ►
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  2. تشكرها 2


  3. #12
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ۲ـ تغییر موضوع



    از راه های مؤثر در قطع جدال، یکی تغییر دادن موضوع بحث است. کاری که از دست هم ساخته است و ریشه قرآنی نیز دارد.

    چنان که می فرماید:

    « واذا رأیت الذین یخوضون فی آیاتنا فأعرض عنهم حتی یخوضوا فی حدیث غیره» [xxiv]




    مضمون آیه آن است که خداوند بر پیامبر (ص) می فرماید:

    وقتی کافران بر سر آیات ما به نزاع و جدال با تو پرداختند، با آنان پشت نما تا بلکه از مجادله باطل دست برداشته و در بحث دیگری وارد گردند،


    بدین معنا که موضوع بحث را عوض نما و از افتادن در میسر جدال بپرهیز.


    ◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ►
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  4. تشكرها 2


  5. #13
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ۳ ـ پذیرش و تسلیم




    از راه های مؤثر در قطع جدال، یکی کوتاه آمدن و تسلیم شدن است.

    چه اشکالی دارد از باب مصلحت، کوتاه آمده و نظر او را بپذیریم؟



    چنان که دروغ مصلحت آمیز در جای خود جایز است و همچنین صلح مصلحت آمیز با کفار حربی در جای خود جایز می­باشد.



    ◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ►
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  6. تشكرها 2


  7. #14
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ۴ ـ مهلت خواستن




    از راه­های قطع جدال، یکی مهلت خواستن و فرصت طلبیدن است.

    وقتی می­بینید بحث فایده نداشته و حالت جدال به خود می گیرد، از طرف بخواهید به شما مهلت دهد،

    کاری که به شما کمک می کند تا در صورت عدم دست یابی به تفاهم، از افتادن در دام مجادله و منازعه، رهایی پیدا نمایید.

    چنان که قرآن از پیامبر می خواهد از منازعه با کافران دست برداشته و کار آنان را با خدا واگذارد و به آنان اندکی مهلت دهد:

    «ذرنی و المکذبین اولی النعمة و مهلهم قلیلا»[xxvi]



    مرا با تکذیب کنندگان صاحب نعمت واگذار، و آن ها را کمی مهلت ده.



    ◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ►
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  8. تشكرها 2


  9. #15
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ۵ ـ ارجاع به داور





    از راه های قطع جدال، یکی ارجاع امر به داور و حکم است.

    از نگاه الهی این راه کار از بهترین راه کارهاست و آن این که در مقام نزاع برسر چیزی، خدا و رسول و جانشینان آنان را حکم و داور قرار دهیم

    و به حکم و فرمان شان هرچه باشد گردن نهیم، چنان که خداوند فرمود:

    «فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله والرسول ان کنتم تؤمنون بالله و الیوم الآخر ذالک خیر واحسن تأویلا»[xxvii]



    هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر واگذارید (و از آن ها داوری بطلبید)

    اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید این کار برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.



    ◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ►
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  10. تشكرها 2


  11. #16
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ۶ ـ دوری گزیدن



    این راه کار توصیه می کند فرد از ابتدا مبادا نزدیک مباحث جدلی گردد:

    نه آن که اول وارد آن بشود و سپس به فکر راه کار و چاره باشد.


    چنان که خداوند می فرماید:

    «و لاتقربوا الفواحش».[xxviii]


    یعنی از ابتدا نزدیک فاحشه نگردید. چون در این صورت امکان دارد دگر نتوانید از دام آن رهایی پیدا نمایید و یا می فرماید:

    «فاجتنبوا الرجس»[xxix]


    از پلیدی اجتناب کنید. یعنی اصلا نزدیک آن نگردید.

    در مباحث جدلی نیز همین توصیه را دارد. لذا به پیامبر (ص) فرمود:

    « واصبر علی ما یقولون و اهجرهم هجرا جمیلا
    »
    [xxx]

    در برابر آنچه می گویند شکیبا باش و به طرز شایسته از آنان دوری گزین.


    ◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ►
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  12. تشكرها 2


  13. #17
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نتیجه بحث



    وقتی به معنا و آثار سوء جدال نگاه می کنیم می بینیم این رذیله ای اخلاقی که ناشی از بی خردی و نادانی فرد است،

    نتیجه­ ای جز رسوایی و بد بختی در پی ندارد. اما با راه کارهایی که برای آن در نظر گرفته می شود، می توان از دام آن رهایی پیدا نمود.



    راه کارهای چون گذشت، تغییر موضوع بحث، پذیرفتن مصلحتی آن، مهلت خواستن، ارجاع آن به حکم و داور،

    و بالاخره نزدیک نشدن و نرفتن به سمت آن می شود شر آن را دفع نمود.

    و سخن پایانی آن که به همگان توصیه می شود. مراقب باشند شیطان آنان را به فتنه جدال مبتلا نسازد

    و این نکته را مد نظر داشته باشند که نه تنها چیزی از جدل نصیبشان نمی گردد بلکه با دست خود خودشان را در معرض هلاکت و فضاحت قرار می دهند،

    «ولا تلقوا بأیدکم الی التهلکه»[xxxi]



    ◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ►
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  14. تشكرها 2


  15. #18
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پی­نوشت­ها



    [i]ـ کهف: ۵۴

    [ii]ـ مفردات راغب، جدل.

    [iii]ـ فیض کاشانی، اللسان، ۲۷، ذوی القربی، ۱۴۲۷ .

    [iv]ـ نحل / ۱۲۵

    [v]ـ نساء/ ۱۰۷ .

    [vi]ـ و از آن در باب روزه و اعتکاف سخن رفته است.

    [vii]ـ لیحق الحق و یبطل الباطل (انفال/ ۸ )

    [viii]ـ فرهنگ فقه، سید محمود شاهرودی، واژه جدال،

    [ix]ـ عنکبوت/ ۶۳

    [x]ـ اعراف / ۱۸۷

    [xi]ـ حج / ۸

    [xii]ـ چهل حدیث امام خمینی، حدث ۲۳، مراء و جدل

    [xiii]ـ هود/ ۱۷

    [xiv]ـ ص / ۸۲

    [xv]ـ انفال/ ۴۶

    [xvi]ـ ابو سلیک گرگانی.

    [xvii]ـ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، کتاب ایمان و کفر، باب مراء و خصومت، ج ۱، ص ۴۸۸، مؤسسه اعلمی، ۱۴۲۶/

    [xviii]ـ سعدی

    [xix]ـ ری شهری، محمدی، منتخب میزان الحکمه، ح ۱۰۲۵، به نقل از اصول کافی

    [xx]ـ پاول هنری ماسن و دیگران، رشد و شخصیت کودک، ۵۶۸،
    ترجمه مهشید یاسایی، چاپ چهارم، نشر مرکز، کتاب ماد، ۱۳۸۰


    [xxi]ـ سعدی

    [xxii]ـ فرقان/ ۶۳

    [xxiii]ـ کلیات سعدی، باب چهارم در تواضع، ۳۲۸، پیام عدالت، ۱۳۸۷

    [xxiv]ـ انعام/ ۶۸

    [xxv]ـ رضوانی، علی اصغر، اسلام شناسی و پاسخ به شبهات، ۱۵۳، مسجد مقدس جمکران،
    چاپ اول، ۱۳۸۵، به نقل از فروع کافی و بحار الانوار


    [xxvi]ـ مزمل/ ۱۱

    [xxvii]ـ نساء / ۵۹

    [xxviii]ـ انعام/ ۱۵۱

    [xxix]ـ حج/ ۳۰

    [xxx]ـ مزمل/ ۱۰

    [xxxi]ـ بقره / ۱۹۵


    ◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ►
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  16. تشكرها 2


  17. #19
    کاربر عادی

    تاریخ عضویت : امرداد 1392
    نوشته : 2      تشکر : 0
    2 در 2 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    تورقبرس شمالی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ممنون دوست عزیز مفید بود, ayehayeentezar..بابت انجمن ممنون
    ◄ ◄ ◄جدال از نگاه قرآن و سنت► ► ►


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •