كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 35
  1. #21
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات







    در سخنان امام على(ع) جُستارى ديده مى شود كه عقلانيت بشرى را در بخشهاى گسترده آن مانند: عقلانيت تجربى علمى ابزارى فلسفى و دينى روشن مى كند و درضمن به شيوه خاصى از عقلانيت تجربى مى پردازد:
    (العقل الاصابة بالظن و معرفة مالم يكن بما كان)25
    (عقلانيت تجربى و نتيجه گيرى غير قياسى)

    (ليس للعاقل ان يكون شاخصاً الا فى ثلاث: مَرَّمَةً لمعاشٍ او خطوة فى معادٍ او لذة فى غير محرّم.)26
    (عقلانيت دينى و عقلانيت علمى)
    (العقل حفظ التجارب.)27
    و
    (العقل غريزة تربيها التجارب.)28
    به اين ترتيب تمدّن اسلامى با يكسان و همسان پذيرى و زايش مؤلفه هاى عصر اطلاعات در درونش در عصر اطلاعات ـ ارتباطات تمدّن كارآمد و پويايى خواهد بود.
    ب. از مؤلفه هاى ديگر عصر اطلاعات ـ ارتباطات بسيارى و گوناگونى حق و حقيقت است (نه به معناى نسبى گرايى) اين گوناگونى برآيند كاركرد و دادوستد تكنولوژيهاى ارتباطى پيشرفته مانند: ماهواره اينترنت كامپيوترهايى كه گذشته از وظيفه شمارش گرى كاركرد توليدى و كارپردازانه در عرصه هاى صنعتى و معرفتى دارند تلويزيونهاى الكترونيك و… و از چنين گوناگونى و بسيارى گريزى نيست. چون تكنولوژيهاى ياد شده انديشه ها روشها ارزشها فرهنگهاى گوناگون را در درون يك فضا و محيط دركنار هم و روى در روى هم قرار مى دهد. به طور طبيعى اين رويارويى چالشهاى مهارناشدنى را ممكن است به وجود بىآورد و تنها روش پيش گيرى از اين وضعيت پذيرش گوناگونى و بسيارى حق و حقيقت است آن هم نه به عنوان طرح كوتاه مدت و گذرا بلكه به مانند واقعيت معرفت شناختى و هستى شناختى؛ زيرا اين گوناگونى و بسيارى ريشه در دو مبناى ياد شده دارند و از آن جا سرچشمه مى گيرند.
    به طور طبيعى تمدّنى در اين فضا و محيط مى تواند بزيد و داده هاى خود را عرضه بدارد كه مؤلفه ياد شده را به طور منطقى در آن محيط بپراكند و پرورش بدهد.
    در تمدّن اسلامى ساليان دراز روشها و انديشه ها و باورهاى گوناگون در يك نظام كنشى زيست كرده اند. و اين زيست ميسور و ممكن نمى بود و نيست مگر در پرتو مبانى انسان شناختى و جهان شناختى اسلام


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2. #22
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    در اسلام در كنار و در پرتو حق واحد كامل نهايى از حقايق معرفتى روشى و وجودى سخن به ميان آمده است. قرآن مى فرمايد:
    (ذلك بانّ اللّه هو الحقّ و ان ما يدعون من دونه الباطل وانّ اللّه هو العليّ الكبير.)29
    در اين شريفه (الله) متعال عاليترين حق و نهايى ترين حقيقت معرفى شده است. و هر حقيقتى عالى تر و كامل تر چه در صورت معبود و چه غير آن خوانده بشود جزء باطل چيزى نمى تواند بود. معناى اين سخن نفى گوناگونى و بسيارى حق درمراحل و حوزه هاى ديگر نيست؛ زيرا در قرآن كريم امور گوناگون مانند: سخن حق عمل حق روش و راه حق خلقت و عذاب حق قتل حق… ملكيت رياست قدرت انديشه و… آمده است.
    بسيارى و گوناگونى ياد شده داراى دو مبنا است كه در قرآن كريم بر آن دو تأكيد فراوان رفته است. اين دو مبنى عبارتند از:
    1. هستى شناختى. (Ontological)
    2. معرفت شناختى. (Epistemological)
    هستى شناسى حق و حقيقت در مكتب قرآن و اسلام ما را به سوى حقهاى بسيار و گوناگون راهنمايى مى كند؛ زيرا در آن جا سخن از حقهاى بسيار و گوناگون رفته است مانند:
    (ويعلمون انّ الله هو الحق المبين.)30
    و بدانند كه خداوند به راستى خداى بر حق و پيدا و آشكار است.
    (يوم يسمعون الصيحة بالحق ذلك يوم الخروج.)31
    روزى كه خلق آن صيحه را به حق بشنوند آن روز هنگام خارج شدن از گورهاست.
    (كيف يهدى الله قوماً كفروا بعد ايمانهم و شهدوا انّ الرسول حق.)32

    چگونه خداوند قومى را به راه آورد كه پس از ايمان كافر شدند و پس از آن كه گواهى به حق بودن رسول داده بودند.
    (ما خلق الله السموات والارض و ما بينهما الا بالحق.)33
    خدا آسمانها و زمين و هر چه در بين آنهاست همه را جز به حق نيافريده است.
    (انّ كثيراً من الاحبار و الرهبان ليأكلون اموال النّاس بالباطل.)34
    بسيارى از دانشمندان جهودان و ترسايان مالهاى مردم را به ناروايى و نابايستى مى خورند.
    (وحبط صنعوا فيها وباطلٌ ما كانوا يعملون.)35
    كردار آنان در دنيا تباه مى گردد و آنچه از كارها كه كرده اند باطل و نيست مى شود


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  3. #23
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    در دو كريمه اخير شيوه و روش توليد درآمد گسترش معيشت دنيوى را كه شمارى پيش گرفته بودند باطل مى داند و به طور طبيعى روش آبادانى و توسعه حيات دنيوى را كه ثبات و پيامدهاى منطقى كاربردى و دينى دارد حق مى داند.
    برآيند معرفت شناسى مورد توجه قرآن نيز گوناگونى و بسيارى حق است. چون در قرآن كريم روشهاى گوناگون و اسباب بسيار جهت شناخت و معرفت آمده است كه لازمه آن پذيرش حقهاى بسيار و گوناگون است.
    روش حسى ـ تجربى كه براى كاوش و شناخت استفاده مى گردد به طور طبيعى حقيقتها و واقعيتهاى در خور حس و آشكار را ثابت مى كند.
    روش قياس استنتاجى و استدلال برهانى پديده هاى عقلى را تبيين و مفروض مى گيرد. راه شهود و دريافت درونى نيز حقايق از سنخ خود را ثابت مى كند.
    در يك مكتب منطقى به نظر نمى آيد كه از سويى روشهاى گوناگون معرفت را به كار بگيرد و كسان را براى فهميدن و به كار بستن آنها برانگيزد و از سويى به حقيقتها و واقعيتهاى گوناگون و بسيار اعتراف نكند.
    درقرآن به بهره گيرى و توليد روشهاى گوناگون معرفت و معيشت تأكيد فراوان رفته است. به طور طبيعى دستاورد به كار بستن و بهره بردارى از اين روشها كه همان حقيقتها و واقعيتهاى گوناگون در حوزه هاى گوناگون زيستى هستند پذيرفته و خوشايند است.
    البته اين به معناى پذيرش تمام نتيجه هاى به دست آمده نيست هر چند پذيرش واقعيتها و حقيقتهاى گوناگون است. در غير آن مى بايد ورود تناقض و پارادوكس را در قرآن پذيرفت و حال آن كه دامن قرآن برابر نص روشن قرآن از چنين كژى و تناقض تباينى پاك و پالوده است.
    از اين روى قرآن در كنار روشهاى حسى ـ تجربى عقلى و شهودى به حقيقتهايى از سنخ هر كدام اعتراف دارد.
    (ولو نشاءُ لأرينكم فلعرفتهم بسيمهم و لتعرفنّهم فى لحن القول والله يعلم اعملكم.)36
    اگر مى خواستيم سيماى ايشان را به تو مى نمايانديم. و هر آينه آنان در آساى سخن شان خواهى شناخت و خداوند كردارهاى شما را مى داند.


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. #24
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    در اين كريمه از راه پديده هاى فيزيكى كه در چهره انسانهاى منافق پديدار مى شوند و نيز از راه فرايند گفتار به شخصيت آنها معرفت و راه مى يابد.
    (للفقراء الذين احصروا فى سبيل الله لايستطيعون ضرباً فى الارض تحسبُهُم اغنياء من التعفف تعرفهم بسيماهم.)37
    زكات و صدقه براى نيازمندان است كه از جان و مال و فرزندان خود در راه خدا بازداشته و مانده اند و توانايى بازرگانى و روزى جستن از رفتن به مسافرت ندارند و نادانان گمان برند كه ايشان بى نيازند از آن كه از مردم چيزى نخواهند و عفت آبرو نگاه دارند. اگر در ايشان نگرى به سيما آنان را شناسى.
    در اين كريمه نشان داده شده كه چگونه به فقر كه يك پديده فيزيكى است از راه دگرگونى كيفى و كمى فيزيكى كه درچهره شخص و حتى جامعه فقير نمايان است پى برده مى شود.

    (افلم ينظروا الى السّماء فوقهم كيف بنينها وزيّنها ومالها من فروج.)38
    آيا به آسمان نمى نگرند بالاى سرشان كه چگونه ما آن را ساختيم و نگارش داديم كه هيچ عيب و شكافى در آن نيست؟
    نكته هايى كه از اين كريمه به دست مى آيند عبارتند از:
    1. بايستگى نظركردن به گيتى و چگونگى آفرينش و كاركرد آن.
    2. نظر كردن تماشاى سطحى نيست بلكه بسيارى از روشهاى معرفتى (فلسفى هنرى علمى تكنيكى و…) را دربر مى گيرد. و اين روشها ناگزير داده هايى را پيرامون گيتى توليد مى كنند.
    3. بيش ترين مطلوب در آيه كريمه كشف و معرفت به چگونگى آفرينش و كاركرد سازه هاى نظام گيتى است. و تنها روشى كه از پى اين مهم به خوبى بر مى آيد روش علمى به معناى امروزى آن است. و اين روش تا اكنون دستاوردها قانونها ديدگاه ها و درمجموع حقيقتهاى گوناگون و بسيارى را درراستاى سازوكار آفرينش و كاركرد ستارگان سيارگان و گيتى ارائه كرده است.
    (أفلم يسيروا فى الارض فتكون لهم قلوبٌ يعقلون بها او آذانٌ يسمعون بها….)39
    آيا آنان در زمين سير و سياحت نكردند تا دلهايى داشته باشند كه با آن هوشيارى دريابند و يا گوشهايى كه سخنان راست و درست بشنوند.


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  5. #25
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    نتيجه هايى كه از اين آيه مى توان گرفت:
    1. رفتار مناسبات و نظامهاى اقتصادى سياسى فرهنگى و اجتماعى برآمده از آن مناسبات كه در طول حيات اجتماعى بشر به وجود آمده اند مى بايد به عنوان منبع معرفتى پژوهيده شوند.
    2. دست كم دو روش مهم دراين پژوهش لازم است:
    1. روش عقلى.
    2. روش تجربى ـ حسى.
    3. اين دو روش در جريان كاوش به دسته اى از حقيقتهاى گوناگون در حوزه يادشده دست مى يابند. و مهم ترين دليل مطلب كشف و توليد قانونها و قاعده هاى گونه گون حاكم بر سيرتحولى (تكاملى ـ تنزلى) حيات و تاريخ جامعه هاى بشرى و نيز فرآورده هاى فرهنگى و تمدّنى آنهاست كه نمى توان همه را باطل دانست.
    از آنچه تا اكنون گفته آمد اين نكته روشن شد كه جامعه اسلامى جامعه چند صدايى و چند روشى است نه تك صدايى و تك روشى. اين واقعيت در رفتار و گفتار پيشوايان دين تبلور كامل دارد. چنانكه اسوه دانش و ارزش على(ع) مى فرمايد:
    (فلا تكلّمونى بما تكلّم به الجبابرة ولاتتحفظوا فيّ بما يتحفظ به عند اهل البادره و لاتخالطونى بالمصانعه.)40
    به اين ترتيب هر قدر جامعه انسانى تكامل بيابد به همان اندازه به سوى جامعه انسانى اسلامى نزديكى پيدا كرده و كارآمدى تمدّن اصيل اسلامى نمايان تر مى گردد.
    ذكر اين نكته را لازم مى بينم كه نه نتيجه و نه مطلوب از بسيارى و گوناگونى حق و حقيقت براساس دو مبناى ياد شده پذيرش نسبى گرايى و نسبيت مطلق نيست.
    دراين محور سخن ناگفته بسياراست كه در مجالى ديگر بايد بدان پرداخت.
    سوم: بسيج نيرو: بسيج نيرو به فرايند شناخت پرورش و بهره گيرى بهينه از گنجاييها توانمنديها و نيروهاى (انسانى و غير انسانى) گفته مى شود. به طور طبيعى به حقيقت پيوستن اين امور تابعى است از يك سلسله دگرگونيهاى ديگر مانند شرايط اقتصادى علمى روحي…. از اين روى در جامعه هاى گوناگون و نيز در مرحله هاى گوناگون از سير تكاملى حيات بشرى عناصر و سازوكارهاى ويژه اى لازم است كه توجه به اين ويژگى خود از نكته هاى بس ارزشمند در بسيج نيرو به شمار مى آيد.
    در عصر اطلاعات ـ ارتباطات عنصر سوم از عناصر كليدى شناخته شده است. ودليل آن در روباتيزه و اتومانيزه شدن امور پيدايش نوينى از صورت بنديهاى اقتصادى اجتماعى فرهنگى مديريتي… كه برآيند دگرگونيهاى ساختارى و زيربناى جامعه است كه پيامد آن جايگزينى و تولد عناصر عوامل ولايه هاى اجتماعى است مانند دگرگون شدن جايگاه سياستمداران سرمايه داران به مديران تكنسينها و دانشمندان تبديل دانش (علم اطلاعات فنّآورى) به ابزار توليد و زيربناى جامعه. بر همين اساس شتاب و اندازه توليد كالاهاى فرهنگى اقتصادى سياسى علمى و فنى بالا گوناگون و افزون پذير است و روشها دگرگون شونده و تجديدپذير و انديشه ها گوناگون هستند


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. #26
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    ناگزير سامان دهى و بهره گيرى بهينه از اين همه نيروها و گنجاييهاى نوشونده و دگرگون پذير كارى است دشوار و در ضمن حياتى و لازم.
    تمدّن اسلامى در چنين عصرى درصورتى در مقام اجرا و سامان دهى كارآمد مى تواند بود كه در بسيج نيرو به معناى ياد شده كامياب باشد. اين كاميابى مرهون كاركردها و از جمله سازوكار زير است:
    1. شتاب و هماوردى: از شاخصه عصر نوين است و از شاخصه هاى شتاب و هماوردى دانش و فن محورى آنهاست. تمدّن اسلامى براى آن كه بتواند در اين هماوردى شركت بجويد و كامكار بشود مى بايد بنياد هماوردى سازنده را در قلمرو تحت پوشش خود زنده و پويا نگهدارد.
    نيكويى هماوردى اين است كه نخست شركت آور است.
    دو ديگر انرژيهاى نهفته و توانشهاى در سطح گسترده تبديل به انرژى جنبشى ـ حركتى و گرماى و نيز عاملها مى گردند. و پيامد طبيعى اين فرايند توسعه همه جانبه و برآورده شدن نيازهاست و اين مصداق روشنى از بسيج نيرو است.
    در اسلام در كنار اين كه اصل هماوردى و سابقه مشروع است دو ويژگى آن؛ يعنى منطقى و سازنده بودن و ديگر سرعت در اوج خوشايندى قرار دارند به گونه اى كه بدون اين دو هماوردى پديده زشت و ويران گر بيش نخواهد بود. به همين جهت در قرآن هر جا كه صحبت از هماوردى رفته است آن دو ويژگى آن را همراهى مى كنند.

    (ولكلّ وجهة هو مُوَلّيها فاستبقوا الخيرات.)41
    پيشى گرفتن در امر خير كه در كريمه ياد شده ذكر و دستورش رفته است و نيز ممنوع بودن به كاربردن واژگان زشت در برخورد با كافران در شريفه مباركه:
    (ولا تسبوا الذين يَدعونَ من دون الله فيسبُّوا الله عدواً بغير علم.)42
    كسانى را كه جز خدا مى پرستند دشنام ندهيد تا ايشان خدا را از روى دشمنى بدون دانش و معرفت دشنام دهند.
    و نيز باز بودن فرايند گفت وگو كه لازمه آن ارائه انديشه ها و روشهاى مخالف و موافق و سپس گزينش انديشه برهانى است در كريمه:
    (فبشّر عباد الّذين يستمعون القول فيتّبعون أحسنه.)43
    آن بندگان كسانى هستند كه سخن مى شنوند و بهترين آن را پيروى مى كنند.
    همه حكايت از انسانى منطقى و سازنده بودن هماوردى دارند. پسوندهايى كه به معناى واقعى كلمه در عينيت عصر اطلاعات ـ ارتباطات ناپيدا و يا لاغر و غريب اند.
    و همچنين كريمه هاى:
    (وسارعوا الى مغفرة من ربّكم.)44
    (اولئك يُسارعون فى الخيرات.)45
    سرعت را براى هدايت هماوردى مناسب جريان زمان مى داند.
    به اين ترتيب هماوردى شتابنده سازنده سرچشمه اسلامى دارد كه براى حركت پيش رونده عصر اطلاعات نياز حياتى محسوب مى شود


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  7. #27
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    2. توازن: مراد اين است كه سازوكار حيات بشرى به گونه هماهنگ و برابر توليد رشد و توسعه بىآبد. به طور طبيعى پس از پيدايش توازن در عناصر و عوامل حياتى تعادل به وجود مى آيد كه خود پيش زمينه صلح پايدار و امنيت فراگير است و تا زمانى كه اين تعادل پديد نيايد امنيت فراگير و توسعه انسانى كه مستلزم استفاده و پرورش بهينه تمام گنجاييها و نيروهاست به حقيقت نخواهد پيوست. بنابراين موزون سازى به مانند مهم ترين سازوكار كارآمدى تمدّن اسلامى و ياهر تمدّن ديگر از جايگاه والايى برخوردار است؛ امّا متأسفانه هم تمدّن فعلى اسلامى و هم تمدّن غربى در اين بخش آسيب پذيراند.
    دليلهاى علمى ـ منطقى و تاريخى تأييد و ثابت كننده اين معناست كه رشد ناموزون از ميزان كارآمدى مى كاهد بويژه در شرايطى كه مجموعه تلاشهاى فكرى فنى و حتى اعتقادى و دينى به صورت سيستمى انجام بپذيرد مانند عصراطلاعات ـ ارتباطات. در اين وضعيت از آن جهت كه ميان تمام مراتب اجزاء و عوامل سيستم پيوند كاركردى و حياتى وجود دارد و بازدهى و بقاى سيستم در گرو عملكرد متعادل تكميل كننده و هماهنگ اجزاى آن است و فساد يك جزء و عنصر تمام سيستم را از كار مى اندازد. به طور طبيعى كارآمدى مرهون عملكرد سيستماتيك است و سيستم تنها باهماهنگى اجزاء زنده و پوياست. به اين ترتيب كارآمدى سخت نيازمند موزون بودن است.
    امّا تجربه تاريخى نيز گواه اين مدعاست. تمدّن صنعتى در بدنه مادى و كارهاى توليدى رشد خوبى داشت ولى در بُعدِ كارهاى خدماتى و معنوى به معناى فراگير رشد ناخوشايند داشت. درست همين موزون نبودن سنگ بناى تمدّن فراصنعتى با فرهنگ فرامدرن گرديد و امروزه تمدّن فراصنعتى به سوى اين موزون سازى مى خواهد حركت داشته باشد و از دستآوردهاى آن كليت و تماميت زدايى از علم است.
    در اسلام دستورهاى راهبردى ارزنده اى وجود دارد كه در صورت عمل به آنها و عينيت بخشى آنها در جسم و روح جامعه از رشد ناموزون تمدّن اسلامى جلوگيرى مى شود.
    خداوند متعال مى فرمايد:

    (وابتغ فيما آتيك الله الدار الآخرة ولاتنس نصيبك من الدنيا واحسن كما احسن الله اليك ولاتبغ الفساد فى الارض.)46
    و در شريفه ديگر آمده است:
    (قُل مَن حرّم زينت الله التى اخرج لعباده والطيّبات من الرزق.)47
    ابوالبخترى از پيامبر اكرم(ص) نقل مى كند: حضرت رسول(ص) چنين دعا فرمود:
    (اللهم بارك لنا فى الخبز فانّه لولا الخبز ماصلّينا ولاصمنا ولا ادّينا فرائض ربّنا.)48


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. #28
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    وباز هم از رسول گرامى اسلام نقل شده است كه فرمود:
    (لو قامت القيامه وفى يد احدكم فيلةً (صغار النخل) فان استطاع ان لايقوم حتى يغرسها فليفعل.)49
    اگر قيامت برپا شود و در دست يكى از شما نهال نخلى باشد اگر بتواند براى قيامت بر نخيزد تا آن نهال را بكارد اين كار را انجام بدهد.
    اميرالمؤمنين على(ع) مى فرمايد:
    (اعمل لدنياك كانّك تعيش ابداً واعمل لآخرتك كانّك تموت غداً.)50
    امام باقر(ع) مى فرمايد:
    (انّى لابغض الرجل ان يكون كسلانا عن امر دنياه و من كسل عن امر دنياه فهو عن امر آخرته اكسل.)51
    من دشمن مى دارم مردى را كه در امر زندگى دنيوى افسرده و كسل باشد و هر كس در زندگى دنيوى كسالت داشته باشد در امور اخروى كسل تر است.
    چند نكته خيلى حساس و اساسى نتيجه آيات و روايات ياد شده است:
    1. پويش و حركت بنياد حيات است.
    2. سير پويش و حركتِ هدف مند و نظام مند از دنيا تا آخرت است.

    3. آخرت آباد تنها در سايه دنياى آباد و پُر پويش به دست مى آيد.
    4. دنياى آباد در گرو توسعه انسانى و تكامل و پيشرفت سياسى حقوقى اقتصادى فرهنگى بهداشتى خدماتى علمى فنى دينى و اخلاقى جامعه بشرى است.
    به اين ترتيب توسعه و رشد موزون سازه هاى حيات بشرى اساس كارآمدى تمدّن اسلامى و از مهم ترين وظيفه هاى آن است و با توجه به زمينه هاى آشكار جامعه هاى اسلامى و عصر اطلاعات و ارتباطات توسعه و رشد هماهنگ در محورهاى زير براى توليد و تواناسازى كارآمدى تمدّن اسلامى لازم به نظر مى آيد:


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  9. #29
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    الف. در كشورهاى اسلامى سرمايه گذارى و تواناسازى دو بخش حياتى است:
    1. پديدآورى و گسترش زيرساختهاى سازگار (دانش مديريت امكانات شرايط روانى ـ اعتقادى) براى توليد و افزايش كمى و توان كيفى سخت افزار.
    2. تنوع نرم افزار فرهنگى همراه با عرضه بهنگام و افزايش شايستگيهاى عرضه در الگوها و هنرهاى مختلف.
    امروزه رابطه نرم افزار و سخت افزار چنان پيچيده و گره خورده كه يكى بدون ديگرى كارايى ندارد. به همين جهت هرگاه تمدّنى از جهت نرم افزار فرهنگى قوى و قدرت مند باشد و در برابر در حوزه سخت افزار در نهايت سستى و رخوت فرو رفته باشد در جامعه انفورماتيك و روباتيزه و اتوماتيزه شده امروزين عرضه و دفاع ناپذير مى نمايد. حالت پس رانى و اثرپذيرى بيش تر كشورهاى اسلامى در برابر فرهنگ تهاجمى غرب برآمده و برساخته از رخوت و سستى است. به عنوان مثال آسوشيتدپرس كه يك مركز واحد خبرى در آمريكا است توان و گنجايى پخش و ارسال نود هزار كلمه را درروز به كشورهاى آسيايى دارد و هر روزه اين كار را انجام مى دهد؛ امّا متأسفانه تمام كشورهاى آسيايى نوزده هزار كلمه در روز به آمريكا مخابره مى كنند. و به همين تناسب و حتى بيش تر ناسانى در ارسال پيامهاى تصويرى وجود دارد.
    ب. پديدآوردن پيوندها و سازواريهاى هماهنگ بين حق كسب و پيوند اطلاعات ـ ارتباطات با حق توليد پخش و نشر هر كدام از مجارى گوناگون. به ديگر سخن برآوردن و زمينه سازى حقوقى قانونى و ساختارى اين روند از راه برپايى سيستمى كه تمامى افراد جامعه بشرى در سايه يك نظام حقوقى همان گونه كه حق دستيابى به اطلاعات و حق پيوند با يكديگر را دارند حق دست يازى به منابع سيستمهاى اطلاعاتى ـ ارتباطاتى (شبكه هاى تلويزيون كامپيوتر اينترنت ماهواره مطبوعات تريبونها و دانشگاهها مساجد…) جهت توليد و نشر پيامهاى گوناگون را نيز داشته باشند. در غير آن استبداد فكرى و روشى كه مادر استعمار و واپس گرايى فردى ـ اجتماعى در عرصه هاى فرهنگى سياسى اقتصادى معرفتى ديني… در زاويه هاى ريز و درشت پديد مى آيد و صلح امنيت عمومى عدالت اجتماعى و توسعه انسانى كه بنياد تكامل بشر بشمارند و از مهم ترين هدفهاى اديان توحيدى هستند وجود خارجى در عرصه جهانى نمى يابند از اين روى تمدّن اسلامى در مقام اجرا مى بايد معادله ياد شده را سرپا نگهدارد تا باشد كه بشريت صلح عدالت توسعه انسانى و امنيت جهانى را تجربه كند. بويژه اين راهبرد در منطق متن تأييد شده است. خداوند متعال مى فرمايد:
    (و اذ اخذ اللّه ميثاق الذين اُوتُوا الكتب لَتُبَيّننّه للنّاس ولاتكتمونه.)52
    خداوند از كسانى كه به آنها كتاب داده شد پيمان گرفت تمام پيام آن را به روشنى براى همه جهانيان بيان كند.


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. #30
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    و على(ع) فرموده:
    (ما اخذ اللّه على اهل الجهل ان يتعلّموا حتّى اخذ على اهل العلم ان يعلّموا.)53
    خدا بر عهده نادانان ننهاد كه دانش آموزند تا بر عهده دانايان نهاد كه به آنان بياموزند.
    ج. توسعه و توليد تكنولوژى الكترونيك و تكنولوژى فضايى در عصر اطلاعات پيوند و دادوستد انسانها را بيش تر در قالبها و سازوكارهاى صوتى تصويرى و علامتى گنجانيده و صورت مى دهد. و در برابر روند پيوستگى و دادوستد عريان و رو در روى سير نزولى گرفته است. ادامه اين جريان سبب كم رنگ شدن دادوستد آشكار خواهد شد كه آثار ويران گر در زمينه هاى آموزش اخلاق مسائل مهرورزانه مسؤوليت اجتماعى و… پديد مى آورد. از اين روى دانشمندان علوم ارتباطات انسان شناسان و روان شناسان و جامعه شناسان اجتماعى هر چند پيوندها و دادوستدهاى صوتى تصويرى را مفيد و كارآمد مى يابند ليكن بر اين باورند كه چنين دادوستدى پيامدهاى سازنده پيوستگيها و دادوستدهاى رو در رو را بويژه در حوزه هاى اجتماعى ندارد. بنابراين نگهدارى و گسترش دادوستدهاى رو در روييهاى آشكارا در كنار دادوستدها رمزى ـ تصويرى حياتى و كامل كننده مى دانند.
    به اين ترتيب توليد و حفظ هماهنگى ميان دو گونه دادوستد و پيوند ياد شده به وسيله تمدّن اسلامى افقهاى بس روشن و بلندى را فرا روى اسلام در اين عصر مى گشايد. و اسلام از راه پاره اى از آداب سنتها و دستورهاى اجتماعى ـ خانوادگى شعائر و مراسم دينى كه كاركرد و پيام اجتماعى ـ سياسى دارند و بيش تر در فرايند دادوستد و پيوندها و پيوستگيهاى آشكار و رو در روى به حقيقت مى پيوندند مانند: نماز جمعه اعياد نماز جماعت حج و… مى تواند به چنين هماهنگى وجود خارجى بخشد.


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •