كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 35
  1. #1
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    نوشتار حاضر درباره كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات و ارتباطات سخن مى گويد. و بدين منظور شايسته و منطقى به نظر مى رسد كه از تحليل آغاز و به تركيب انجام بپذيرد. معناى اين گزاره اين است كه ابتدا سازه ها و واژگان عنوان ياد شده به طور جداگانه تحليل تفسير و معنى بشوند و سپس معنى و نتيجه اى كه از تركيب آنها بيرون داده مى شود باز نموده شود. به همين جهت از كارآمدى مى آغازيم:


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2. تشكر

    محب فاطمه (24-08-1388)

  3.  

  4. #2
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    كارآمدى
    كارآمدى فرايندى است كه جلوه خارجى همارگى پاگيرى و استوارى چيزى (تمدّن دين حكومت اخلاق نظام اقتصادى نهضت فرهنگي…) را در دراز مدت پايندان مى كند. با توجه به معناى ياد شده كارآمدى هويت دگرگون پذير و پيامد اثبات گرانه دارد.
    هويت دگرگون پذير كارآمدى خواهان و همراه مفاهيم و فرايندهاى زير است:
    1. تدريجى بودن؛ يعنى كارآمدى ساختارها هنجارها ارزشها ديدگاه ها نظامها… در روند تدريجى و زمان مند به حقيقت مى پيوندند. از اين روى كارآمدى هيچ نظام و سيستمى را به طور آنى نمى توان تجربه كرد. چنين ويژگى مى طلبد تا بازدارنده ها زمينه ها و شرايط بيرونى را در كارآمد شدن در نظر گرفت و بر اين باور بود كه كارآمدى در محيط پُر از بازدارنده معنى مى دهد.
    2. سازوارى: سازوارى را دوگونه مى توان معنى كرد:
    1. براى كارآمدى هر امرى (دين تمدّن اقتصاد…) قلمرو روشن نمايان و ويژه لازم است به گونه اى كه در بيرون از قلمرو ياد شده طرح كارآمدى مقوله بى خاصيت بيش نيست.
    2. چنانكه كارآمدى پيوند گسست ناپذير با آشكار و نمايان بودن قلمرو دارد با اصول قواعد و هنجارهاى پذيرفته شده و حاكم نيز چنين است. يعنى اصول قاعده ها و هنجارهاى ويژه اى بر كارآمدى هر امرى حاكم است تا جايى كه حفظ و كاربرد همان قاعده ها و هنجارها در بخش و يا مرحله ناسان كارآمدى را به ضد آن دگر مى سازد در مَثَل اصل تراكم تمركز توليد انبوه همسان سازى بيشينه سازي… در تمدّن صنعتى گذشته از آن كه مناسب با سطح تكاملى تكنولوژى همان مرحله است جهت رشد و ماندگارى حيات اجتماعى علمى اقتصادي… در تمدّن ياد شده نيز لازم و ضرورى است. وليكن كاربرد و ماندگارى هنجارها و اصول ياد شده در مرحله فراصنعتى پيامدهاى نگونسارى به دنبال مى آورند. يعنى اگر يك نهاد و سازمان توليدى خدماتى و مديريتى در تمدّن فراصنعتى از اصول (تراكم انبوه گرايى همسان سازي…) چيره تمدّن صنعتى در حوزه هاى اقتصادى آموزشى و سامان دهى استفاده كند ناگزير كارآمدى نهادهاى ياد شده در عرصه هاى ياد شده سير نزولى پيدا مى كند. به اين ترتيب حفظ اصل سازوارى در دو معناى ياد شده بقاى كارآمدى را پايندان مى كند.


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  5. تشكر

    محب فاطمه (24-08-1388)

  6. #3
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    3. جاى گزينى سازه ها: برنامه ريزى و ساختار را مى توان از مهم ترين سازه هاى كارآمدى دانست. و چيزى كه جاى گزينى مى فهماند اين است كه آن دو (برنامه ريزى و ساختار) دگرگون شونده و تكامل پذيرند از اين روى يك برنامه با ساختار تكامل ناپذير در درازمدت فرايند كارآمدى را نمى تواند حفظ كند. و براى اين مهم تجديدنظر در ساختارها و برنامه ها لازم و منطقى مى نمايد.
    پىآمد اثبات گرانه كارآمدى: كارآمدى امرى آونگان نيست بلكه هماره چيزى به آن پيوسته است. مانند كارآمدى تمدّن اسلامى كارآمدى تمدّن غربى كارآمدى دموكراسى و مردم سالاري… و به طور دقيق همين پيوست سبب مى شود تا كارآمدى روى به سوى ثابت كردن آن داشته باشد. البته آنچه كارآمدى در پى ثابت كردن آن است شامل دسته گسترده اى از امور است كه مى توان آنها را در دو محور كلى بيان كرد:
    اول. حقانيت: اين عنصر در قرآن كريم به زيباترين زبان بيان شده است. آن جا كه حضرت ابراهيم خليل همه بتها جز بزرگ ترين آنها را مى شكند و تبر را در گردن آن مى آويزد. مشركين پس از بازگشت و رويارويى با اين رخداد سخت آشفته و در ضمن شگفت زده مى شوند. سراغ ابراهيم خليل را مى گيرند و در هنگام برخورد بى درنگ مى پرسند:
    (قالوا ءَأَنتَ فعلتَ هذا بالهتنا يا ابراهيم).1
    ابراهيم پيامبر در پاسخ مى فرمايد:
    (قال فَعَلَهُ كبيرهم هذا فَسئَلُوهم ان كانوا ينطقون).2
    در اين گفتمان حق بودن دين توحيدى كه ابراهيم خليل رسالت آن را به دوش دارد با زبان و منطق كارآمدى ثابت مى شود. چون حضرت با نفى سخن گفتن بت و ناتوانى آن از دفاع از خويشتن در اساسى ترين قلمرو آموزه كيش بت پرستى حق بودن آن را در هم مى شكند و اين پيام و معيار را زنده مى كند كه تنها دين و روشى كه بر بنياد استدلال و منطق و توانشهاى عملى استوار است كارآمد است.
    دوم. عقلانيت: كارآمدى گذشته از اين كه از عقلانيت سرچشمه مى گيرد اثبات گر آن نيز هست. يعنى فرايند كارآمدى همان گونه كه برآيند تكاپوى عقلى بشر است هر امر كارآمدى نيز عقل پسند است و تفسير عقلانى مى پذيرد


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  7. تشكر

    محب فاطمه (24-08-1388)

  8. #4
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    تمدّن
    درباره معنى و مقصد (تمدّن) سخن بسيار گفته شده است. هر چند به زيادى سخن در مورد (فرهنگ) نمى رسد. جمعى چون انديشه وران آلمانى سده نوزدهم فرهنگ و تمدّن را دو مقوله به طور كامل جداى از هم مى دانند و بر اين باورند كه تمدّن بيان كننده داده هاى مادى تلاشهاى بشرى است. برخلاف فرهنگ كه نماد دستآوردهاى معنوى و فكرى اوست.
    جمعى ديگر چون هانتنگتون بر اين باورند كه تمدّن و فرهنگ يكى است:
    ([فرهنگ و تمدّن] شيوه كلى زندگى گروهى از مردم اشاره دارند و تمدّن همان فرهنگ است در ابعادى بزرگ تر.)3
    شمارى ديگر تمدّن را نتيجه فرايند تكاپوهاى فرهنگى مى دانند و مى گويند:
    (تمدّن نتيجه فرايند اصيل و ويژه اى از خلاقيت فرهنگى است كه محصول كار گروه خاصى از مردم باشد.)4
    و يا:
    (سرنوشت اجتناب ناپذير فرهنگ است.)5
    شمارى ديگر از جمله علاّمه محمد تقى جعفرى تمدّن را ريشه اى و بنيادى و بيان كننده كوشش عوامل اصيل حيات فردى و اجتماعى مى داند:
    (تمدّن عبارت است از تشكل هماهنگ انسان ها در حيات معقول با روابط عادلانه و اشتراك همه افراد و گروه هاى جامعه در پيشبرد اهداف مادى و معنوى انسانها در همه ابعاد مثبت.)6
    به هر ترتيب آنچه مسلّم است حضور عنصر فرهنگ در تمامى تعريفها و معنيهاى ارائه شده از تمدّن است. به ديگر سخن نمى توان از تمدّن سخن گفت بدون آن كه از فرهنگ يادى كرد. بويژه اگر فرهنگ را مجموعه اى از تلاشهاى بالابرنده بشرى بدانيم. در اين صورت جداسازى ميان تمدّن و فرهنگ سخت دشوار مى نمايد؛ امّا نه از آن جهت كه فرهنگ زاينده و يا شناساننده تمدّن بوده باشد؛ بلكه به خاطر يكسانى سازه هاى ساختارى تمدّن و فرهنگ مانند: علم فن آورى انديشه باورها ارزشها دين سنتها آداب و… و در مجموع كليت منظم از ماديت و معنويت [معنويت به معناى فراگير].


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  9. تشكر

    محب فاطمه (24-08-1388)

  10. #5
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    تمدّن اسلامى
    پس از شناخت اجمالى كه از تمدّن به دست آورديم تمدّن اسلامى را اين گونه مى توان معنى كرد: تمدّن اسلامى بيان گر روشن گر يارى گر و بنيان گذار روش زيست و شيوه زندگى در درون يك سيستم باز با نظامى دانش گرا براى توليد انسانيت است.
    اديان توحيدى بويژه دين مقدس اسلام زاينده پديدآورنده و بنيان گذار سيستم باز براى زندگى بوده اند كه در هيچ مكتب فلسفى و علمى چنين ويژگى ديده نمى شود. سازه هاى اين سيستم حياتى عبارتند از: خدا « انسان « دنيا « آخرت
    خدامحورى و آخرت نگرى و پيوند انسان به خدا و دنيا به آخرت از ويژگيهاى تمدّن اسلامى است: و به همين جهت قيد بنيان گذار را در تعريف و معناى تمدّن اسلامى وارد كرديم. تمدّن غربى تنها متوجه به دو سازه وسطى اين سيستم؛ يعنى (انسان) و (دنيا) بوده و آن را با نظامى ويژه براى توليد ثروت و دارايى همراه مى كند. همان گونه كه تافلر به اين نكته انگشت مى گذارد:
    (تمدّن… به شيوه اى از زندگى اشاره دارد كه با نظامى ويژه براى توليد ثروت همراه است ـ كشاورزى صنعتى و اكنون دانش پايه يا اطلاعاتى.)7
    در برابر قيد اخير در تمدّن اسلامى به نظامى دانش گرا و مولّد انسانيت جايگزين شده است. و به طور دقيق همين سه قيد جداشدگى و فرق اين دو تمدّن بزرگ را مى نماياند.
    اين كه در معناى تمدّن اسلامى قيدهاى: روشن گر و تأييد كننده و يارى گر آورده شد بيان اين واقعيت است كه تمامى دستاوردها و داده هاى سره و ناب بشرى در حوزه هاى حقوقى مديريت صنعت تكنولوژى علم خدمات بهداشت سياست اقتصاد… كه در خدمت بشر و در جهت رشد و تكامل جامعه بشرى باشند مورد پذيرش اسلام بوده و در چارچوب تمدّن اسلامى جذب مى شوند و معنى مى دهند چون در غير اين صورت بدنه ميان تمدّن اسلامى (انسان و دنيا) حذف خواهد شد كه پيامد ناگزير آن نابودى تمام سيستم ياد شده است

    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  11. تشكر

    محب فاطمه (24-08-1388)

  12. #6
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات







    برداشت و فهم ياد شده از تمدّن اسلامى از تركيب چند آيه كريمه ذيل به خوبى نتيجه گيرى مى شود:
    1. (ن والقلم ومايسطرون.) القلم1/
    به دوات و قلم و آنچه مى نويسد سوگند.
    2. (اقرَأ وربّك الاكرمُ الذى علّم بالقلم علّم الانسان مالم يعلم.) علق2/ ـ 5
    بخوان خداوند نيكوكار خود را. آن خدايى كه به خامه درآموخت آدمى را آنچه نمى دانست.
    3. (وابتغِ فيما ءَاتيك اللهُ الدار الآخرة ولاتنس نصيبك مِن الدنيا واَحسنْ كما احسن الله اليك ولاتبغ الفساد فى الارض انّ الله لايُحبُّ المفسدين.) القصص77/
    از آنچه خدا به تو داده سراى آن جهان را بخواه و بجوى و بهره زندگانى خود را در اين جهان هم مگذار و فراموش مكن و با مردم نيكويى كن هم چنان كه خداوند با تو نيكويى كرده و در زمين تباه كارى مجوى كه خداوند تباه كاران را دوست ندارد.
    در آيات مباركه ياد شده خدا باورى انسان محورى دانش گرايى دنياگزينى آخرت جويى و پيوند آنها به يكديگر كه از ستونهاى اصلى تمدّن اسلامى هستند به روشنى آمده است.
    آيا گزاره كارآمدى تمدّن [تمدّن اسلامى] گزاره معنى دار و بخردانه اى است؟
    منطقى ترين روش پاسخ به پرسش ياد شده بازنمايى پاره اى از ويژگيهاى (تمدّن) است:


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  13. تشكر

    محب فاطمه (24-08-1388)

  14. #7
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    ويژگيهاى تمدّنها
    هر تمدّن اصيل خواه دينى و خواه غير دينى داراى ويژگيهايى است:
    1. تكامل پذير: در تاريخ حيات بشرى هيچ تمدّنى را نمى توان نشان داد كه در آغاز تولدش كامل بوده باشد. فرايند تكميل در مسير ادامه حيات و پس از دادوستد با تمدّنهاى ديگر تلاش بى وقفه هنرى فنى علمى اخلاقى معيشتى حكومتى و… انسانها آغاز مى گردد و تا بقاى انسان اين فرايند ادامه دارد. از اين روى هيچ تمدّنى (بويژه در عرصه دنيا و انسان) نمى تواند ادعا بكند كه سيكل تكاملى اش به پايان رسيده و به تمامى پايه هاى آن رسيده است.
    2. توسعه و تضييق پذير: تمدّنها به جهت جذابيتها و كاركردهاى فراگير و بشرى سازه هاى آن در عرصه اقتصاد جامعه خدمات… مثل علم فن آورى دين… از زادگاه خويش به فراسوى آن دو گسترش مى يابند و انسانهايى كه از نظر زبان نژاد رنگ طبقات اجتماعى وضعيت اقتصادى انديشه و فكر گوناگون هستند پوشش مى دهد. چون تمدّن اسلامى كه به فراسوى شبه جزيره عربستان (حجاز) تا اروپا آمريكا آسيا… بالهاى خويش را باز و پهن كرده است و يا تمدّن غربى كه در جغرافياى طبيعى و زيستى مختلف نفوذ و حضور دارد.
    وممكن است تمدّنى به جهت نبود ويژگيهاى ياد شده در عناصر و سازه هاى آن تنها در زادگاه خود باقى بماند و پس از اندى قلمروش محدودتر نيز بشود


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  15. تشكر

    محب فاطمه (24-08-1388)

  16. #8
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    3. افزايش و كاهش پذيرى: هر تمدّنى در مسير تكامل برخورد و دادوستدش با فرهنگها و تمدّنهاى ديگر از حيث ساختار درونى فربه تر افزون تر و يا لاغرتر و كم تر مى گردند. در مَثَل جذب و پذيرش تكنولوژيهاى نوين در تمدّن اسلامى و يا پذيرش آخرت گرايى و معنويت پذيرى از جانب تمدّن غربى هر كدام را فربه تر از گذشته مى نماياند.
    4. فناپذيرى: تمدّنهاى خاص در اثر پديده هاى جغرافيايى معرفتى هنرى اقتصادى اعتقادي… پس از مدتى نابود مى شوند. چنانكه امروز از 21 يا بيش تر تمدّن شناخته شده 8 يا 7 تمدّن بزرگ باقى هستند.
    5. پايان ناپذيرى: منظور از پايان ناپذيرى فناناپذيرى نيست. چون گفته شد هر تمدّنى ممكن است روزى نابود بشود؛ بلكه مراد اين است كه تمدّن به مانند روش زيست تا زمانى كه حيات بشرى در گيتى دوران و سيلان داشته باشد پايدار خواهد ماند گرچه اشكال متنوعى از آن تجربه خواهد شد.
    6. تمامى ويژگيهاى تمدّن حالت تدريجى دارند. يعنى پيدايش فرسايش افزايش و… زينه زينه و پله پله انجام مى گيرد. به اين ترتيب تمدّن هويت ديناميك دارد.
    با توجه به وصفها و ويژگيهاى ياد شده براى تمدّن گزاره (كارآمدى تمدّن) نه تنها معنى دار بلكه فهم آن ويژگيها در كنار مقوله كارآمدى ممكن مى گردد. و كارآمدى از مهم ترين انگيزه ها و عنصرهاى به حقيقت پيوستن ويژگيهاى ياد شده است.


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  17. تشكر

    محب فاطمه (24-08-1388)

  18. #9
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    ويژگيهاى عنصر اطلاعات و ارتباطات (جوامع انفورماتيك)
    عصر ارتباطات و اطلاعات گرچه تولد يافته و مراحلى از زندگى خويش را نيز سپرى كرده و با گذشت هر روز چيرگى اش بيش از پيش گسترش يافته؛ امّا هنوز تمامى هويت پيامدها و لازمه هاى آن به حقيقت نپيوسته و درگذر ايام بخشهاى ناپيداى آن هويدا و چهره ناقص آن كامل و كاركردهاى نوين و ويژه اش نمايان خواهد شد. به همين جهت داورى جامع و فراگير درباره ويژگيهاى اين عصر نمى توان داشت؛ ليكن مى توان ويژگيهايى كه تا اكنون در اين عصر تولد يافته اند بيان كرد بدين شرح:
    اول. پويايى شكوفايى و چيرگى عقلانيت بشرى بويژه علم و تكنولوژى علم محور.
    دوم. گوناگونى و بسيارى فكرى و روشى؛ يعنى در اين عصر نه تنها روشها و انديشه هاى گوناگون و ناسان توليد شده بلكه فراتر از آن در سامان دهى حيات بشرى در عرصه هاى گوناگون زيستى به كار گرفته مى شوند و هيچ انديشه و روشى فراتر از نقد و بازبينى دوباره قرار نگرفته بلكه هميشه و همه گاه پالايش مى شوند و در فرجام تكامل مى يابند. پى آمد ناگزير و منطقى چگونگى ياد شده تولد تعهد به خرد جمعى و نفى ديكتاتورى و توتاليتاريزم فكرى و روشى است.
    سوم. لازمه تولد و اعتماد و احترام به خرد جمعى توسعه مشاركت نظارت دخالت و هماوردى مردم در تمامى كارهاى حياتى اعم از سياسى اقتصادى علمى تكنيكى اخلاقى فرهنگى ديني… است. از اين روى رقابت نظارت مشاركت دخالت … از حقوق اساسى و حياتى انسان در اين عصر شناخته شده است


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  19. تشكر

    محب فاطمه (24-08-1388)

  20. #10
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات






    چهارم. دانش و اطلاعات سرچشمه قدرت و اقتدار سياسى اقتصادى فرهنگى اجتماعي… مى گردد و به مانند معيار و ملاك جامعه پذيرى عمل مى كند. به همين جهت در عرصه سياست دانشمندان انديشوران تكنسينها… قدرت سياسى را به دست خواهند گرفت. و در ميدان اقتصادى مديران بيش تر از سرمايه داران درآمد كسب مى كنند. و در ميدان هماوردى و تلاش براى پيشى جُستن پيروزى از آنِ كسى است كه دانش فراوان و اطلاعات گسترده و طبقه بندى شده در اختيار دارد. كار و توليد بيش از آن كه به قدرت عضلانى و نيروى فيزيكى وابسته باشد به قدرت فكرى و نيروى دانش متكى مى شود.
    پنجم. چند شخصيتى و گسترش كوششها و تلاشهاى خدماتى و مديريتى از ويژگيهاى ديگر اين عصر به شمار مى آيند.
    ششم. شتاب در دادوستد رد وبدل و پيوند و افزايش رويكرد به ارزشهاى فرا مادى مانند محيط زيست رفاه عمومى و….
    موردهاى ياد شده محورهاى كلى و در ضمن اساسى ويژگيهاى عصر اطلاعات و ارتباطات را تشكيل مى دهند
    بيان دگرگونيهاى جزئى و مصداقى و نيز شرح فرايند و سازوكار ويژگيهاى ياد شده در حوزه هاى سياسى اقتصادى آموزشى پژوهشى خدمات بهداشت فرهنگ دين علم ادبيات هنر… بيرون از هدف اين نوشتار است


    كارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  21. تشكر

    محب فاطمه (24-08-1388)

صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •