(◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 39
  1. #11
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    از مجموع اين روايات، مستحب بودن تحنيک با آب فرات و امثال آن فهميده مي شود؛ چنان که سيره معصومين(عليهم السلام) نيز اين گونه بوده است. تحنيک با چيزهايي که ذکر شد، آثار تربيتي بر جسم و روح کودک مي گذارد؛ چرا که اولين تغذيه کودک از خوراکي هاي دنيا، بايد چيزي باشد که تأثير جسمي و معنوي مثبت بر وي داشته باشد. تربت امام حسين(عليه السلام) ارزش معنوي زيادي دارد و نوزادي که کامش با آن برداشته شود، از ابتدا با برکت و معنويت امام حسين(عليه السلام) آشنا مي گردد و انتظار مي رود که انسان شايسته اي بار آيد. درباره ي آب فرات نيز امام صادق(عليه السلام) فرمود: «ما اطن احد بحنک بماء الفرات الا اجبنا اهل البيت؛(12) گمان نمي کنم کام کسي را در کودکي با آب فرات بردارند، جز آن که محب ما اهل بيت(عليهم السلام) خواهد شد».

    امام صادق(عليه السلام) درباره ي آب باران نيز روايتي از امام علي(عليه السلام) نقل مي کند که آن حضرت فرمود: «اشربوا ماء السماء فانه يطهر البدن و يدفع الاسقام؛(13) آب باران بياشاميد، چون بدن را پاک و بيماري ها را برطرف مي کند. از اين روايات که فراوان هستند، تأثير آب باران، آب فرات و تربت امام حسين(عليه السلام) بر جسم و روح کودک به خوبي درک مي شود که بايد طبق آن عمل کرد.(14)


    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. #12
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نام گذاري کودک


    در قرآن کريم آمده است که خداوند نام برخي از پيامبران را پيش از ولادت شان معين کرده است. درباره ي حضرت يحيي(عليهم السلام) خطاب به حضرت زکريا(عليهم السلام) مي فرمايد: «يازکريا انا نبشرک بغلام اسمه يحيي لم نجعل له من قبل سميا»؛(15) اي زکريا! ما تو را به فرزندي بشارت مي دهيم که نامش «يحيي» است و پيش از اين، هم نامي براي او قرار نداده ايم.

    هم چنين در مورد فرزندان حضرت ابراهيم(عليهم السلام) آمده است: «فبشرناها باسحاق و من وراء اسحاق يعقوب»؛(16) پس او (همسر ابراهيم) را به اسحاق و بعد از او به يعقوب بشارت داديم.

    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  3. #13
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بشارت زماني اعلام شده است که اسحاق و يعقوبي به دنيا نيامده بودند. نام گذاري پيامبران(عليهم السلام) پيش از تولد آنها، دليل بر اهميت نام گذاري فرزند است که نبايد نسبت به آن بي تفاوت بود و بايستي نام هاي نيکو براي فرزندان انتخاب نمود.

    از سيره معصومين(عليهم السلام)، اهميت نام گذاري و انتخاب نام نيکو براي فرزند، نيز به خوبي استفاده مي شود. آن بزرگواران نسبت به نام گذاري فرزندان خود، بسيار توجه داشتند و نام خوب براي فرزند انتخاب مي کردند. اسماء بنت عميس مي گويد: که حسن(عليه السلام) را نزد پيامبر(صلي الله عليه وآله) بردم. او را به فرمان خدا نام گذاري کرد. رسول خدا(صلي الله عليه وآله) به علي(عليه السلام) فرمود: آيا فرزندم را نام گذاري کرده اي؟ گفت: در اين کار بر شما سبقت نگرفتم. رسول الله(صلي الله عليه وآله) فرمود: من هم در نام گذاري فرزندم، بر خدا پيشي نمي گيرم. ناگاه جبرئيل نازل شد؛ پس از ابلاغ سلام و تهنيت خداي متعال، عرض کرد: يا رسول الله! خدا مي فرمايد: فرزندت را هم نام فرزند هارون، برادر موسي(عليهم السلام) نام گذاري کن. فرمود: نام فرزند هارون چيست؟ گفت: «شبر». فرمود: زبان من عربي است. گفت: «حسن» نام گذاري کن. اسماء مي گويد: او را حسن(عليه السلام) ناميد.(17) شبيه اين روايت درباره نام گذاري امام حسين(عليه السلام) نيز نقل شده است که جبرئيل بر پيامبر(ص) نازل شد و نام او را از طرف خداي متعال آورد.(18)


    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  4. #14
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    از اين روايات دو نکته به دست مي آيد: اول اهميت نام گذاري و دوم، انتخاب نام نيک؛ چرا که پيامبر(صلي الله عليه وآله) از يک سو، نامي از سوي خود براي امام حسن(عليه السلام) تعيين نکرد و منتظر وحي ماند تا نام او از جانب حق تعالي معين گرديد و از سوي ديگر، نام ديگري را که براي فرزند امام علي(عليه السلام) مناسب نبود، نپذيرفت. بعد از او پدر و مادر بايد طبق فرهنگ ديني و شيعي نامي را براي دختر و پسر انتخاب نمايند که مناسب و مايه عزت و افتخار فرزند باشد؛ به گونه اي که هنگام صدا کردن فرزند به آن نام، آثار شرمندگي در چهره اش ظاهر نشود.



    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  5. #15
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    تبريک نوزاد


    از آداب ديگر درباره ي نوزاد که در سيره معصومين(عليهم السلام) وجود دارد، دعا خواندن، تبريک گفتن و صدقه دادن است. تولد فرزند در خانواده، موجب شادابي پدر و مادر و بلکه همه ي بستگان مي شود؛ چرا که هدف اصلي پدر و مادر از ازدواج اين است که صاحب فرزند شوند. مادر، مدت ها قبل از تولد فرزند، آماده مي شود و براي حضور کودک زمينه سازي مي کند. وقتي نوزاد به دنيا آمد، پدر و مادر به آرزوي ديرينه خود مي رسند و سرور و خوش حالي، سراسر وجودشان را فرا مي گيرد؛ از اين رو محفل جشن و سرور برگزار مي کنند و آشنايان با هديه و کادو، براي عرض تبريک نزد پدر و مادر آمده و اظهار شادماني مي نمايند. تبريک براي به دنيا آمدن فرزند، از رسوم کهن در تاريخ بشر محسوب مي شود که اسلام نيز آن را پذيرفته و امضا کرده است. اين عمل، در فرهنگ اسلام و سيره پيامبر(صلي الله عليه وآله) و اهل بيت(عليهم السلام) جايگاهي ويژه دارد. هنگام ولادت هر يک از امامان معصوم(عليهم السلام)، فرزندان و حتي شيعيان ايشان، اين رسوم رعايت شده است. تبريک گفتن دوستان و شيعيان به يکديگر به دليل تولد فرزند، سابقه طولاني در تاريخ تشيع دارد. بر اساس شواهد معتبر تاريخي و روايي، در ولادت امام حسن(عليه السلام) و امام حسين(عليه السلام) جبرئيل نازل شد(19) و پيام خدا را با تبريک خدمت پيامبر اعظم(صلي الله عليه وآله) ابلاغ کرد. هم چنين دوستان و ياران پيامبر(صلي الله عليه وآله) ولادت فرزندانشان را تبريک گفتند.(20)


    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  6. #16
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در روايات ما، زمان تبريک روز هفتم ولادت ذکر شده است. علي بن ابراهيم، از پدرش، از حسين بن خالد، نقل مي کند: از امام رضا(عليه السلام) از زمان تبريک فرزند سؤال کردم. حضرت فرمود: هفت روز از ولادت حسن و حسين(عليه السلام) فرزندان علي(عليه السلام) گذشته بود که جبرئيل براي عرض تهنيت بر پيامبر(صلي الله عليه وآله) نازل شد؛ يعني هفت روز بعد از ولادت فرزند، زمان تبريک به والدين است.(21)

    امام صادق(عليه السلام) ولادت فرزند را به يارانش تبريک مي گفت و برايش دعا مي کرد. محمد بن يحيي از احمد بن محمد، از محمد بن سنان، از ابي هارون مولي ابي جعده روايت مي کند: من در مدينه همنشين امام صادق(عليه السلام) بودم. چند روزي خدمت آن حضرت نرفتم؛ وقتي مشرف شدم، فرمود: چند روزي است تو را نديدم؟ عرض کردم: فرزندي برايم به دنيا آمده است. فرمود: خداوند مبارک گرداند.(22)


    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  7. #17
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مردي از اصحاب امام صادق(عليه السلام) خدمت آن حضرت آمد و عرض کرد: فرزندي برايم به دنيا آمده است. حضرت فرمود: «رزقک الله شکرالواهب وبارک للک في الموهوب و بلغ اشده ورزقک بره؛(23) خداوند، سپاس گزاري بخشنده را روزي ات کند و فرزندت را بر تو مبارک گرداند و او را برايت حفظ کند و تو را از نيکي او بهره مند سازد».

    انجام آداب تولد نوزاد مانند اسم گذاري، عقيقه، تبريک، دعا و امثال آن در روز هفتم، شايد به اين دليل باشد که گاهي، مادران هنگام زايمان آسيب مي بينند و مشکلاتي برايشان پديد مي آيد که نمي توانند به آساني از جايشان بلند شوند. در اين حال، اگر آشنايان و خويشاوندان به خانه آنها بيايند، بي شک با وضعيت نامناسبي که دارند، اذيت مي شوند و در برابر آشنايان احساس شرمندگي مي کنند. از اين رو، در روايات اسلامي براي اين که مشکلي براي خانواده ها پيش نيايد، فرموده اند بعد از روز هفتم که مادر نوزاد، تا حدودي به حال عادي برمي گردد، زمان ديد و بازديد و تبريک آغاز شود. ناگفته نماند که اين کار خالي از اثر تربيتي نيست؛ چرا که اگر اقوام و دوستان نزد مادر بچه بيايند، بچه را هم مي بينند و دست به سر و صورت وي مي کشند. بچه اي که هيچ آشنايي با اين دنيا ندارد و اولين روز ورودش به اين جهان است، ممکن است در اثر تماس افراد مختلف با او، به لحاظ جسمي و رواني آسيب ببيند که ديد و بازديد پس از چند روز، بي شک اين آسيب ها را نخواهد داشت.


    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  8. #18
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    دعا براي کودک

    دعاي پدر و مادر در مورد فرزند، از آغاز تا پايان زندگي او مؤثر خواهد بود؛ از اين رو در متون ديني توجه زيادي به آن شده است. قرآن کريم به عنوان مهم ترين متن ديني، موارد فراواني از دعاي مادر را حتي قبل از تولد فرزند از زبان پيامبران يادآور شده است. آدم و حوا(عليهم السلام) پس از آن که از تولد فرزند مطمئن شدند، برايش دعا کردند: «فلما اثقلت دعواالله ربهما لئن آتيتنا صالحا لنکونن من الشاکرين»؛(24) و چون (حوا) سنگين شد، هر دو (آدم و حوا) از خداوند و پروردگار خود خواستند که اگر فرزند صالحي به ما دهي، از شاگردان خواهيم بود. آدم و حوا(عليهم السلام) با هم عهد کردند که اگر خدا به آنها فرزند صالحي عنايت کرد، شکر او را انجام دهند و در برابر اين نعمت الهي، سپاس گزار باشند. هم چنين حضرت ابراهيم(عليهم السلام) در برابر نعمت فرزند، شکر خدا را به جا آورد.(25) وي براي آنان و نسل بعد از خود دعا نمود و عاقبت به خيري آنها را از خدا خواست: «رب اجعلني مقيم الصلوه و من ذريتي؛(26) پروردگارا! مرا برپا کننده نماز قرار ده و از فرزندانم نيز».



    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  9. #19
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    به هر صورت، دعا و تبريک هنگام ولادت فرزند و پس از آن مستحب است و آثار تربيتي بسياري براي کودک دارد.

    امام سجاد(عليه السلام) در صحيفه سجاديه، خالص ترين مناجات ها را به جا آورده و براي خود و فرزندانش دعا کرده است: «اللهم اعني علي تربيتهم و تأديبهم و برهم؛(27) پروردگارا! مرا بر تربيت و تأديب و نيکويي به آنها (فرزندان) کمک کن».

    در فراز ديگر درباره ي فرزندان و کودکان مي گويد: «واجعلهم ابرارا اتقياء، بصراء سامعين مطيعين لک و لاوليائک محبين مناصحين؛(28) ايشان را نيکوکار و پرهيزکار از گناه و بينايان راه حق و شنوندگان سخن راست و فرمان برداران خودت و دوستدارانت قرار ده».


    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  10. #20
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    صدقه براي کودک

    صدقه دادن از کارهاي مفيد و با برکتي است که در اسلام تأکيد بسياري بر آن شده و يکي از عوامل سلامت انسان به حساب آمده است. اين کار در هر زمان و مکان پسنديده است و در بعضي شرايط خاص، تأثير بيشتري دارد. صدقه، يعني دادن بخشي از مال و ثروت به برادر ديني به نيت کمک به او. يکي از مواردي که به صدقه دادن سفارش شده، هنگام تولد فرزند است. بدين طريق که موي سر فرزند را بتراشند و برابر وزن آن، نقره يا طلا به قابله يا کسي ديگر صدقه دهد. امام صادق(عليه السلام) مي فرمايد: «يحلق راسه و يتصدق بوزن شعره فضه و بيعث الي القابله؛(29) روز هفتم سر نوزاد را بايد تراشيد و به اندازه وزن موها به قابله صدق داد؛ چنان که پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله) در روز هفتم ولادت امام حسن و امام حسين(عليه السلام) اين کار را انجام دادند. آن حضرت به نقل از رسول خدا(صلي الله عليه وآله) مي فرمايد: «ان رسول الله(صلي الله عليه وآله) عق عن الحسن(عليه السلام) بکبش و عن الحسين(عليه السلام) بکبش و اعطي القابله شيئاً وحلق رأسيهما يوم سابعهما و وزن شعرهما فتصدق بوزن فضه؛(30) پيامبر(صلي الله عليه وآله) براي امام حسن(عليه السلام) و امام حسين(عليه السلام) هر کدام يک قوچ عقيقه کرد و مقداري از آن به قابله داد و سرآنها را در روز هفتم ولادت تراشيد و به وزن موي سر آنان، نقره صدقه داد». در روايتي از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است که فاطمه زهراء (عليهاالسلام) سر فرزندانش را تراشيد و به وزن موي سر آنان، صدقه داد: «ان فاطمه (عليهاالسلام) حلقت ابنيها و تصدقت بوزن شعرهما فضه؛(31) فاطمه سر دو فرزندش حسن و حسين(عليه السلام) را تراشيد و به وزن موي سر آنها، نقره صدقه داد».


    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •