سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 39

موضوع: (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕) (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕) (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕) (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕) (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕) (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕) (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕) محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض (◕‿◕) کودکان معصومین (◕‿◕)







    سيره معصومين(عليهم السلام) در ارتباط با فرزندان «دوره کودکي»

    چکيده

    پيامبر(صلي الله عليه وآله) و اهل بيت(عليهم السلام) در تربيت فرزندان بسيار جدي و حساس بودند. آنان حتي پيش از تولد براي تربيت فرزند زمينه سازي مي کردند و از همان روزهاي نخست زندگي به پرورش جسمي و روحي او مي پرداختند. نظافت نوزاد، انتخاب نوع لباس، گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد، عقيقه، ختنه، صدقه، تبريک و دعا از کارهايي است که در سيره معصومين(عليهم السلام) وجود دارد و ديگران را نيز به انجام آنها دستور داده اند. آموزش عبادات به فرزند در دوره کودکي، وفا به وعده کودکان و سلام دادن به آنها، در سيره معصومين(عليهم السلام) به روشني ديده مي شود.


    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. تشكرها 3

    ❁اولوالالباب❁ (07-04-1391), فاطیما (30-11-1392), مدير اجرايي (21-03-1391)

  3.  

  4. Top | #2

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    نظافت کودک

    در اسلام به پاکيزگي فراوان توصيه شده است و حتي آن را جزيي از ايمان شمرده است. امام رضا(عليه السلام) فرمود: «من أخلاق الانبيا التنظف؛(1) پاکيزگي از اخلاق پيامبران است». اگر کسي نظافت را رعايت نکند، از اخلاق انبيا دور است. يکي از موارد رعايت نظافت، نظافت در دوران کودکي است که توصيه هاي خاصي از معصومين(عليهم السلام) در اين زمينه به دست ما رسيده است. پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله) فرزند را به «گل» تشبيه کرده و فرموده است: «ان الولد الصالح ريحانه من رياحين الجنه؛(2) همانا فرزند صالح، گلي است از گل هاي بهشت».

    تشبيه کودک به «گل» از آن جهت است که کودک همانند گل جسم ظريف و طبع لطيف است؛ طبعي همراه با طراوت و شادابي. تا زماني اين طراوت و زيبايي در گل وجود دارد که دست نوازش باغبان در خدمت آن گل باشد و موانع رشدش را برطرف و زمينه مناسب پرورش آن را فراهم سازد. کودک نيز چنين است که نياز به مراقبت ويژه دارد و بايد به نيازهاي او پاسخ گفت. پدر و مادر نقش اصلي تربيت کودک را دارند بايد در مراقبت و نگه داري فرزند نهايت تلاش خود را به کار گيرند. پدر و مادر بايد در نظافت و بهداشت کودک کمال دقت را به عمل آورند؛ چرا که کودک مانند «گل بهاري» است و نياز به آبياري و باغباني مستمر دارد. نظير گلي که در ميان باغچه است و اگر به آن رسيدگي نشود و زمينه ي رشد مناسب او فراهم نشود، به زودي پژمرده مي گردد و به تدريج از بين مي رود، کودک نيز همواره نيازمند به نظافت و توجه است تا زمينه ي رشد جسمي و روحي هر چه بهتر او فراهم گردد.



    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  5. تشكرها 2


  6. Top | #3

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    سيره معصومين(عليهم السلام) بر پاک نگه داشتن کودک بوده است. از «صفيه»، عمه رسول خدا(صلي الله عليه وآله) نقل شده است: هنگام ولادت امام حسين(عليه السلام)، من به فاطمه زهرا (عليهاالسلام) ياري مي رساندم. وقتي کودک متولد شد، پيامبر(صلي الله عليه وآله) فرمود: اي عمه! فرزندم را نزدم بياور. عرض کردم: يا رسول الله! من هنوز او را پاکيزه نکردم. فرمود: عمه! مگر تو مي خواهي او را تطهير کني؟ خداي تبارک و تعالي وي را پاکيزه کرده است.

    در اين روايت به طهارت نوزاد هنگام ولادت توجه شده است؛ چرا که از همان آغاز تولد بايد بچه را شست و شو داد و پاکيزه نمود. اين کار بايد در طول زندگي کودک ادامه يابد. لباس نوزاد، تغذيه نوزاد، جاي خواب نوزاد، خوراک و پوشاک او همه بايد تميز باشند. رعايت بهداشت علاوه بر اين که در جسم کودک اثر دارد و از بروز بيماري هاي مختلف پيش گيري مي کند، به لحاظ اخلاقي و تربيتي نيز آثار مثبتي بر او مي گذارد.



    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  7. تشكرها 2


  8. Top | #4

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    پوشش کودک

    اولين نياز کودک بعد از ولادت، نياز به لباس و پوشش است که در سيره معصومين(عليهم السلام) به جامعه سفيد براي کودک سفارش شده است. امام رضا(عليه السلام) از پدرانشان و از علي بن الحسين(عليه السلام) و ايشان از اسماء بنت عميس روايت کرده اند که وي گفت: من قابله فاطمه زهرا (عليهاالسلام) بودم، وقتي حسن(عليه السلام) به دنيا آمد، پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله) فرمود: اي اسماء، فرزندم را بياور. نوزاد را در پارچه زردي پيچيدم و نزد ايشان بردم. پيامبر(صلي الله عليه وآله) فرمود: مگر به شما نگفتم که نوزاد را در لباس زرد نپيچيد؟(3)



    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  9. تشكرها 2


  10. Top | #5

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    اسماء در زمان تولد امام حسين(عليه السلام) که خود قابله فاطمه(عليهم السلام) بوده نيز نظير اين داستان را حکايت مي کند. اسماء مي گويد: يک سال پس از ولادت امام حسن(عليه السلام) حسين(عليه السلام) به دنيا آمد و پيامبر(صلي الله عليه وآله) فرمود: فرزندم را بياور. او را در جامه سفيدي پيچيدم و نزد آن حضرت بردم.(4) طبق اين روايت، رنگ سفيد لباس نوزاد، مورد پسند پيامبر اکرم (صلي الله عليه وآله) بوده است؛ زيرا حضرت از پارچه زرد نهي کرد و لباس امام حسن(عليه السلام) را کنار گذاشت، ولي وقتي او و برادرش حسين(عليه السلام) را با پارچه سفيد پوشانيدند، چيزي نگفت. اين نشان مي دهد که بهتراست لباس نوزاد سفيد باشد.



    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  11. تشكرها 2


  12. Top | #6

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    نجمه، مادر امام رضا(عليه السلام) درباره ي ولادت و پوشاندن پارچه سفيد به وي مي گويد: چون حضرت رضا(عليه السلام) به دنيا آمد، دست هايش بر زمين گسترده و سرش به طرف آسمان بلند بود و لبانش حرکت مي کرد؛ گويا سخن مي گفت. پدرش موسي بن جعفر(عليهم السلام) وارد و به من فرمود: مبارک باد بر تو کرامت پروردگارت اي نجمه! او را در پارچه سفيدي پيچيدم و امام(عليه السلام) در گوش راست(نوزاد) اذان گفت و در گوش چپ اقامه، و آب فرات خواست و آن را به سقف و اطراف دهان نوزاد ماليد و پس از آن او را به من بازگرداند و فرمود: او را بگير که نماينده خداوند متعال در زمين است.(5)


    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  13. تشكرها 2


  14. Top | #7

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    گفتن اذان و اقامه در گوش کودک


    از آداب اسلامي در هنگام ولادت فرزند که در سيره معصومين(عليهم السلام) آمده است، خواندن اذان و اقامه در گوش فرزند است. به روايت اسماء بنت عميس رسول خدا(صلي الله عليه وآله) هنگام تولد امام حسن و امام حسين(عليه السلام) اين کار را انجام داد. او مي گويد: حسن(عليه السلام) را نزد پيامبر(صلي الله عليه وآله) آوردم؛ «فاذن في اذنه اليمني و اقام في اليسر؛(6) در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه خواند». نظير همين داستان را در ولادت امام حسين(عليه السلام) نيز نقل مي کند و مي گويد:«فاذن في اذنه اليمني و اقام في اليسري؛(7) در گوش راست حسين(عليه السلام) اذان و در گوش چپش اقامه خواند».



    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  15. تشكرها 2


  16. Top | #8

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    در بعضي روايات، به آثار تربيتي گفتن اذان و اقامه نيز اشاره شده است. در روايتي آمده است که اذان و اقامه، نوزاد را در برابر شيطان حفظ مي کند. علي بن ابراهيم، از پدرش، از نوفلي، از سکوني، از امام صادق(عليه السلام) روايت کرد که رسول خدا(صلي الله عليه وآله) فرمود: «من ولد له مولود فليؤذن في اذنه اليمني بأذان الصلاه و ليقم في اليسري فانها عصمه من الشيطان الرحيم؛(8) هر کس صاحب نوزادي شد، بايد در گوش راستش اذان نماز و در گوش چپش اقامه نماز بخواند؛ چون اين کار، او را از وسوسه هاي شيطان نگه مي دارد».



    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  17. تشكر

    مدير اجرايي (07-04-1391)

  18. Top | #9

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    همان گونه که تربيت اغلب جنبه پيش گيري دارد و متربي را براي برخورد با فراز و نشيب هاي زندگي آماده مي سازد؛ گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد نيز اين چنين است و به فرموده پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله) نوزاد را در طول عمرش بيمه مي کند. شيطان با اين که از نيرنگ هاي زيادي براي گمراه سازي بشر بهره مي گيرد، اما در صورت انجام اين سنت نبوي، کمتر بر او مسلط مي شود. طبيعي است که آشنايي نوزاد در نخستين روز زندگي با شهادت به رسالت و ولايت و شنيدن نام خدا و پيامبر(صلي الله عليه وآله) و نماز، او را براي تعهد عملي در برابر آن ارزش ها آماده مي سازد. برعکس، اگر در همان لحظات بعد از ولادت او را با صداي ساز و آواز و رقص و امثال آن آشنا سازند، بي ترديد آثار آن بر روح و روان وي باقي خواهد ماند. از اين رو، براي پيروي از سيره معصومين(عليهم السلام) و تبعيت از آن بزرگواران، بايد به اين آداب ديني و اسلامي عمل کرد.


    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  19. تشكر

    مدير اجرايي (07-04-1391)

  20. Top | #10

    عنوان کاربر
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    مهر 1389
    شماره عضویت
    793
    نوشته
    4,170
    تشکر
    3,784
    مورد تشکر
    6,500 در 2,394
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    گام برداشتن کودک

    بعد از ايمان و تهيه لباس براي نوزاد، بايد او را تحنيک کرد؛ يعني کام نوزاد را نخستين بار با خوراکي هاي دنيا باز کند. براي «تحنيک»، بايد مقداري آب باران يا آب فرات به دهان نوزاد ريخت و يا چيزي نظير خرما و تربت امام حسين(عليه السلام) را در آب ريخته و آن را به دهان نوزاد بگذارند يا انگشت را آغشته به آنها کرده و کام کودک را باز کرد.(9) در احاديث اسلامي و سيره پيشوايان دين، بر انجام اين کار بسيار تأکيد شده است. اميرالمومنين علي(عليه السلام) فرمود: «حنکوا اولادکم بالتمر هکذا فعل النبي(صلي الله عليه وآله) بالحسن و الحسين(عليه السلام) (10) کام فرزندانتان را با خرما برداريد؛ زيرا پيامبر(صلي الله عليه وآله) با حسن و حسين(عليه السلام) چنين کرد». در روايت ديگر مي فرمايد: «حنکوا اولادکم بماء الفرات و بتربه قبرالحسين(عليه السلام) فان لم يکن فبماء السماء؛(11) کام فرزندانتان را با آب فرات و تربت امام حسين(عليه السلام) باز کنيد و اگر ميسر نبود، با آب باران اين کار را انجام دهيد».


    امضاء
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی