مسائل پیرامونی حجامت سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مسائل پیرامونی حجامت
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. #1
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض مسائل پیرامونی حجامت




    * حجامت يعني چه ؟
    حجامت اصطلاحاً به روشي از خونگيري اطلاق مي‌شود كه جهت درمان بعضي از بيماري‌ها به كار مي‌رود و داراي سابقه تاريخي هفت هزار ساله مي‌باشد و به عنوان يك سنّت الهي در روايات و سيره پيامبران و ائمه‌اطهارعليهم السلام مطرح گرديده و جزء احكام امضايي اسلام است و در طبّ سنّتي نيز به عنوان ركن درمان به حساب مي‌آيد. در زبان علمي‌از حجامت با عنوان زير ياد مي‌شود:
    (Scarification, Wetcupping, Bloodletting, Drycupping)
    البته با توجه به مفاهيمي‌كه‌از ديدگاه‌اسلام به دست مي‌آيد واژه‌هاي نامبرده كامل نيستند.



    * روش انجام حجامت چگونه‌است ؟
    پس از معاينه و اخذ شرح حال از بيمار، موضعي كه براي حجامت تعيين شده‌است ضد عفوني گشته، سپس با ليوان حجامت كه به صورت يكبار مصرف ساخته شده به مدت چند دقيقه بادكش مي‌شود. بعد از ايجاد انبساط توسط تيغ يكبار مصرف و استريل جراحي، چند خراش سطحي ايجاد مي‌گردد، آنگاه به تناسب وضعيت جسمي، باليني و عروقي بيمار در سه‌الي پنج مرحله‌از وي خون گرفته مي‌شود . اين عمليات مجموعاً در مدتی حدود 20 دقيقه ‌انجام مي‌شود كه خون گرفته‌شده حداكثر به 50 تا 70 سي سي بالغ مي‌گردد. در حجامت خشك مرحله خون‌گيري انجام نمي‌شود.


    * حجامت تا چه حد جنبه علمي‌دارد ؟
    تلاش علمي‌براي توجيه حجامت در جهان شروع شده‌است و تاليفاتي نيز در اين زمينه منتشر گرديده‌است. كتاب «حجامت يك روش درماني آزموده شده‌» حاصل پژوهشي است كه‌اقاي دكتر «يوهان آبله » در كشور آلمان انجام داده‌است. كتاب (CuppingTherapy)حاصل مطالعات آقاي دكتر Ilkay Chirali است كه در كشور آمريكا انجام شده‌است. مركز تحقيقات طب در ايالت نيويورك نيز مشغول فعاليت پيرامون حجامت است .
    در كشور چين پيرامون مكانيسم اثر و كاربرد حجامت گرم و خشك مطالعاتي صورت گرفته‌است. در كشور مصر پزشكان متخصص تحقيقاتي را پيرامون اثر حجامت بر بيماري‌هاي گوناگون منتشر ساخته‌اند . جمعي از پزشكان سوريه تحقيقاتي را پيرامون حجامت شروع كرده و گزارش اول آنان در كتاب «دواء العجيب» منتشر گرديده‌است.
    در دانشگاه شهيد بهشتي ايران هم در سالهاي 71 و 72 چند طرح پژوهشي پيرامون حجامت اجرا گرديده‌است ؛ از جمله «مقايسه خون وريد و خون حجامت از نظر فاكتورهاي بيوشيميايي»، «مقايسه مواضع حجامت با مسير مريديان‌هاي طبّ سوزني‌»، «بررسي تاثير حجامت بر بيماري‌هاي عصبي و سردرد هاي ميگرني». «بررسي اثر حجامت بر سروتونين خون» نيز پژوهش ديگري است كه در دانشگاه تهران در شرف انجام است و گزارش اولية آن در پنجمين كنفرانس بين المللي طّب اسلامي‌در هندوستان در سال 1999 ارائه گرديده‌است. «بررسي نقش حجامت بر سيستم ايمني» مطالعه‌اي است كه در موسسه تحقيقات حجامت ايران صورت گرفته‌است و همچنين «مطالعه نقش حجامت بر تنظيم كلسترول خون» تحقيق ديگري است كه در سال 1381 در موسسه‌انجام گرفته‌است.
    در دانشگاه‌هاي كشور موضوعات متعددي به صورت پايان نامه دكترا تدوين شده‌است. پزشكان و محققان عضو موسسه تحقيقات حجامت ايران نيز در تيم‌هاي گوناگون پژوهشي سازماندهي شده و درمان بيماري‌هاي مختلف را با روش حجامت مورد تحقيق قرار داده‌اند و در اين زمينه‌اطلاعات ارزشمندي را به دست آورده‌اند، گزارش اوليه ‌اين تحقيقات در بيش از 40 مقاله تدوين و در موسسه قابل ارائه مي‌باشد .


    * آيا همه پزشكان، حجامت را به بيماران توصيه مي‌كنند؟
    خير. اطلاعات پيرامون حجامت در جامعه پزشكي محدود است. به طور كلي در دانشكده‌هاي پزشكي ايران اين موضوع تدريس نمي‌شود، فقط در برخي از دانشگاه‌هاي آمريكا، انگليس، آلمان و چين اين موضوع به شكل كلاسيك تدريس مي‌شود.
    طبيعي است كه وقتي پزشكان ما از ويژگيهاي درماني حجامت بي‌اطلاع هستند، همه‌اقدام به‌اين عمل نمي‌كنند. از سوي ديگر ايده‌هايي


    كه مطرح گرديده‌است بسيار جديد است و بيش از پانزده سال از عمر آن نمي‌گذرد.
    مسائل پیرامونی حجامت
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. تشكرها 3

    *آیه های انتظار* (28-03-1391), مدير اجرايي (28-03-1391), شکيبا (28-03-1391)

  3.  

  4. #2
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    * حجامت در درمان چه بيماري‌هايي به كار مي‌رود ؟
    در منابع طب اسلامي‌و طبّ سنتي، حجامت به عنوان يكي از اركان مهم درمان ذكر گرديده‌است و بيماري‌هاي گوناگون را درمان مي‌كند و به صورت اختصاصي در منابع طبّ اسلامي‌به شكل پيشگيرانه درمان همه بيماري‌ها شمرده شده‌است. موسسه تحقيقات حجامت ايران و شعب مختلف آن طي پژوهش‌هاي مستمر بر روي بيش از پانصد هزار بيمار، تعداد 70 نوع بيماري را درمان نموده‌اند كه تعدادي از آنها به قرار زير مي‌باشد:
    افزايش كلسترول و تري گليسيريد، ديابت غير وابسته به‌انسولين، اوره بالا، فشار خون بالا و فشار خون پايين، غلظت خون بالا، سرما‌خوردگي مكرّر، آنمي‌(كم خوني)، سرخجه، آبله مرغان، سرخك، زونا، ايكتر فيزيولوژيك نوزادان، پروستاتيت، ديسمنوره، اليگومنوره، آمنوره، هيپومنوره، هيرسوتيسم ( پُرمويي)، برخي از انواع ناباروري زنان، كيست تخمدان، فيبروم رحمي، ويار حاملگي، مسموميت غذايي و دارويي، سردرد ميگرني، تصلب شرايين، اعتياد به مواد مخدر، هيپرتيروئيدي، هيپوتيروئيدي، هموروئيد، افسردگي، سنگيني سر، اسپاسم عضلاني، كاهش رشد و كوتاهي قد، لاغري، واريس، كمر درد، آرتروزها، آكنه و بثورات پوستي، كهير، آفت دهان، ريزش مو، گُرگرفتن بدن، اپيستاكسي مكرّر.



    * آيا استفاده ‌از فوايد حجامت تنها براي درمان بيماري‌هاست ؟
    بيشترين كاربرد انواع حجامت در بُعد پيشگيري از بيماري‌هاست و با مكانيسم‌هاي مختلفي از جمله تنظيم سيستم ايمني، تنظيم تركيبات بيوشيمي‌و هورموني خون و تنظيم سيستم اعصاب خودكار بدن (سمپاتيك و پاراسمپاتيك) موجب پيشگيري از بيماري‌ها مي‌گردد و بدين ترتيب كاربرد حجامت بيشتر در بُعد پيشگيري است و جزو بهداشت پيشگيري طبّ اسلامي‌محسوب مي‌شود.


    * آيا حجامت براي اطفال و نوجوانان نيز قابل توصيه‌است‌؟

    بلي. آثار و نتايج و فوايد حجامت در نوزادان و اطفال و نوجوانان فراوان است كه به برخي از آنان اشاره مي‌شود.
    1 ـ افزايش قد و وزن و جهش رشد اطفال 2 ـ افزايش اشتها 3 ـ افزايش مقاومت اطفال نسبت به بيماري‌ها و كاهش سرماخودگي‌ها و بيماري‌هاي عفوني پس از حجامت 4 ـ اختلالات رفتاري و ناهنجاري‌هاي عصبي كودكان.
    بيش از 43 نوع بيماري اختصاصي در اطفال با حجامت قابل درمان است و نيز حجامت تاثير ويژه‌اي در شادابي پوست و مو و افزايش هوش و حافظه‌اطفال و نوجوانان دارد.


    * حجامت نسبت به ساير روشهاي درماني متداول چه مزيت‌هايي دارد؟
    به‌طور كلي حجامت يك روش درماني بدون عوارض جانبي است و اگر به صورت تخصصي از آن استفاده شود برتري‌هاي فراواني نسبت به روش‌هاي درماني جاري مانند مصرف داروهاي شيميايي و جراحي دارد. مزيت‌هاي درمان با حجامت را مي‌توان به‌طور خلاصه بدين شرح بيان‌كرد:
    1 ـ حجامت يك روش درماني بدون عوارض جانبي است.
    2 ـ حجامت براي كليه سنين كاربرد دارد.
    3ـ حجامت با حداقل توان فني و تجهيزات اجرايي مي‌تواند بيماري‌هاي سخت و مزمن را درمان كند.
    4 ـ حجامت هيچ‌گونه وابستگي فني، علمي‌و ابزاري به خارج از كشور ندارد.
    5 ـ در حجامت فاكتورهاي مداخله‌گر وجود ندارد و يك رفتار كامل موجب درمان مي‌شود.
    6 ـ حجامت چون يك دستور ديني است، توان جلب تاثيرات رواني (سايكوتيك) در آن بالاست و از اين طريق علاوه بر افزايش سطح درمان‌پذيري، موجب تقويت فرهنگ و اعتقادات مذهبي و ارتباط انسان به خداوند تبارك و تعالي مي‌شود.
    مسائل پیرامونی حجامت
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  5. تشكرها 2


  6. #3
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    * بيماران جهت انجام حجامت بايد به چه‌اشخاص يا مراكزي مراجعه كنند؟

    حجامت يك روش درمان پيچيده و داراي ظرافت‌هاي گوناگون مي‌باشد كه تجويز و اجراي آن بايد زير نظر پزشكان آموزش ديده عضو موسسه تحقيقات حجامت ايران و آشنا به مباني طبّ سنتي و طبّ اسلامي‌باشد. اين پزشكان همچنين بايد پروانه حجامت مورد تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را دارا باشند و در دوره‌هاي باز‌آموزي موسسه نيز به صورت دائم شركت نمايند تا از يافته‌هاي علمي‌جديد حجامت بهره‌مند گردند‌.


    * جايگاه حجامت در طبّ سنتي كجاست؟
    تمامي‌بزرگان طبّ سنتي ايران از حجامت به عنوان يكي از اركان مهم درماني ذكر كرده‌اند. محمد زكرياي رازي در كتاب «الحاوي»، شيخ الرئيس ابوعلي سينا در كتاب «قانون در طب»، سيد اسماعيل جرجاني در كتاب «ذخيره خوارزمشاهي» و عقيلي خراساني در كتاب «خلاصه‌الحكمه في مجمع الجوامع» به شيوه گسترده‌اي پيرامون حجامت و كاربرد آن در درمان صحبت كرده‌اند و از حجامت براي درمان بيماري‌هاي فراگير و مهمي‌مانند سكته قلبي، ماليخوليا، سردرد هاي ميگرني و بخشي از بيماري‌هاي پوستي بهره مي‌گرفته‌اند. در طبّ اسلامي‌و منابع مذهبي نيز توصيه‌هاي فراواني به‌ انجام حجامت شده‌است.
    رسول اكرم(صلي االله عليه و آله و سلم) و ائمه‌اطهارعليهم السلام خود حجامت مي‌كرده‌اند و روش انجام آن را بيان فرموده‌اند و ويژگي‌‌هاي درماني آن را برشمرده‌اند. در اين زمينه بيش از پانصد روايت مطرح است كه در كتاب «حجامت از ديدگاه‌اسلام» جمع آوري شده‌است.
    يكي از مهمترين رواياتي كه در زمينه حجامت در منابع معتبر روايي ذكر شده و در ذيل آيه يك سوره‌ مباركه اسري در تفسير الميزان و برخي از تفاسير ديگر آمده‌است، حديث زير مي‌باشد:
    حضرت رسول اكرم(صلي االله عليه و آله و سلم) مي‌فرمايند:
    « در شب معراج وقتي كه به آسمان هفتم صعود كردم بر هيچ ملكي از ملائك گذر نكردم مگر اينكه گفتند يا محمد حجامت كن و امتت را به حجامت كردن امر بفرما.»

    همچنين در مورد ويژگي درمان حجامت حضرت رسول اكرم(ص) مي‌فرمايند:
    «حجامت درمان همه بيماري‌هاست. »

    رسول اکرم (ص) در حدیث شب معراج می فرمایند :
    وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از من گذر نکرد مگر این که گفت : ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت و خوردن سیاهدانه و قُسط امر بفرما.
    بحار ج 62 ص 300 باب 89

    پیامبر اکرم در روایتی در نهج الفصاحه آمده پنج چیز را از سنتهای پیامبران الهی معرفی کرده اند که عبارتند از : حیا  حلم  حجامت مسواک و عطر زدن.
    کافی ج 6 ص 484

    امام علی (ع):
    به درستی که حجامت بدن را سالم و عقل را نیرومند می گرداند.
    بحار ج 62 ص 114 و ج 10 ص 89)

    امام رضا (ع):
    رسول خدا فرمودند: اگر در چیزی شفا وجود داشته باشد پس در تیغ حجّام است یا در شربتی عسل.
    وسائل ج17ص 54

    پیامبر اکرم (ص) :
    جبرئیل چندان مرا به انجام حجامت دعوت کرد که پنداشتم گویی حجامت واجب است.
    بحارالانوار ج 62 ص126

    رسول اکرم (ص) :
    شفای امت من در سه چیز است : آیه ای از کتاب خدا  جرعه ای از شربت عسل و نیشتر حجامت.
    بحارالانوار ج92 ص176.

    پیامبر اکرم (ص) :
    به درستیکه که حجامت شفاست.
    بحار الانوار ج62 ص135

    پیامبر اکرم (ص):
    حجامت سر  داروی تمام دردهاست  مگر مرگ.
    بحارالانوار ج 62 ص135

    پیامبر اکرم (ص):
    اگر در مداومت بر چیزی خیری باشد  پس آن مداومت در حجامت است .
    مسند احمدبن حنبل ج2 ص342


    پیامبر اکرم (ص):
    کسی که روز سه شنبه هفدهم ماه  حجامت کند خداوند درد (بیماری) یکسال را از و خارج خواهد کرد.
    کنز الاعمال المهندی ج 2 ص17

    امام صادق (ع):
    آیة الکرسی بخوان و هر روز که خواستی حجامت کن و صدقه بده.
    بحارالانوار ج62ص117

    امام باقر (ع):
    رسوا خدا (ص) از هیچ دردی شکایت نکردند مگرآنکه از آن درد به حجامت پناه بردند.
    بحارالانوارج62ص119

    امام صادق (ع):
    دارو(درمان) چهار نوع است : حجامت  روغن مالی  قی (استفراغ) و تنقیه .
    بحارالانوارج62ص118

    امام صادق (ع) فرمودند:
    پیامبر اکرم(ص) در سه نقطه بدن حجامت می کردند: سر که آن را شفابخش می نامیدند  بین دو کتف که آنرا نافع می نامیدند و کمر که آن را رها کننده می نامیدند.
    بحارالانوارج62ص120


    مسائل پیرامونی حجامت
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  7. تشكرها 2


  8. #4
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آداب حجامت آداب حجامت

    از آنجا كه حجامت از جمله توصيه هاي ديني است ، لذا مانند بسياري ديگر از آداب مذهبي جهت دستيابي به نتيجه بهتر مستلزم رعايت آداب و اصولي مي باشد كه در زير به گوشه اي از آنها اشاره مي نماييم .
    1- حجامت رو به قبله و به صورت چهار زانو انجام شود .
    2- حجامت كننده و حجامت شونده با وضو باشند و حجامت را با نام خداوند آغاز كنند .
    3- قبل از شروع حجامت حتماً آيه الكرسي تلاوت شود .
    4-دعاي شريفي كه در خصوص حجامت از امام علي بن موسي الرضا (ع) وارد شده است . خوانده شود .
    5- ذكر صلوات به هنگام حجامت فراموش نشود .
    6- در صورت امكان حجامت در روزها و زمانهاي توصيه شده انجام شود .
    7- پزشك و بيمار هر دو به اين نكته توجه داشته باشند كه پزشك و عمل حجامت هر دو تنها وسيله اي براي شفاي بيماري است . مسلماً شفاي هر بيماري تنها به خواست و اراده خداوند متعالي انجام پذير مي باشد
    8- بعد از انجام حجامت به فرد حجامت شونده تبريك گفته شود .
    9- قبل و بعد از حجامت خوردن انار توصيه شده است . همچنين براي جبران ضعف احتمالي ، نوشيدن شربتي از عسل در پس حجامت توصيه شده است .
    10-حداقل تا 12 ساعت پس از انجام حجامت جهت جلوگيري از عفونت زخم ، استحمام ممنوع مي باشد .
    11-تا حدود 12 ساعت پس از انجام حجامت بايد از خوردن ترشي ، نمك و لبنيات پرهيز نمود .
    12- قبل از انجام حجامت حتماً عينك از روي چشم برداشته شود .
    13- نگاه كردن به خون اول حجامت ـ بر طبق احاديث ـ مستحب و باعث روشني و جلاي چشم مي شود .
    14-حجامت خانمها در دوران قاعدگي و به خصوص در اواخر اين دوره ممنوع مي باشد .
    15-تا 12 ساعت قبل و بعد از حجامت نزديگي صورت نگيرد

    مسائل پیرامونی حجامت
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  9. تشكرها 2


  10. #5
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سن مناسب براي انجام حجامت

    در طب سنتي ، برخي حكما ـ از قبيل بوعلي سينا و جرجاني ـ حجامت را از 2 تا 60 سالگي تجويز نموده اند . اما در طب اسلامي شروع حجامت جهت پيشگيري، از 4 ماهگي تجويز شده است . در حديثي از پيامبر اكرم ( ص ) كه در كتب گوناگون ـ از جمله استبصار جلد 1 صفحه 84 ـ وارد شده است ، ايشان به حجامت نقره در اطفال بالار چهار ماه به فاصله هر ماه يكبار توصيه نموده اند و آثار فراواني براي آن ذكر نموده اند .
    همچنين در روايات اسلامي حديثي مبني بر عدم انجام حجامت در افراد كهنسال مشاهده نسده است . به عبارت ديگر حجامت محدوديت سني ندارد .
    حضرت امام رضا ( ع ) در رساله ذهبيه حجامت را در بالغين متناسب با سن فد تجويز نموده اند . مثلاً حجامت براي فرد 40 ساله هر 40 روز يكمرتبه و براي فرد 60 ساله هر 60 روز يك بار تجويز شده است .
    تذكر 1 : اين فواصل براي پيشگيري از بيماريها توسط حجامت مي باشد و فواصل مناسب جهت حجامت فرد بيمار بايد توسط پزشك معالج تجويز شود .
    تذكر 2 : به تجربه ثابت شده است كه حجامت در اطفال و كودكان موجب افزايش رشد قد و وزن ، رفع لاغري ، بي اشتهايي ، ضعف ، تقويت سيستم ايمني و دفاعي و بالاخره كاهش اختلالات رفتاري و بيقراري و پرخاشگري در ايشان مي شود .
    تذكر 3 : در كتب طب سنتي ، جهت درمان زردي ( يرقان فيزيولوژيك ) چند خراش كوچك سطحي در لبه و پشت لاله گوش نوزاد تجويز شده است .
    تذكر 4 : در گذشته حجامت نقش واكسيناسيون فعلي را براي كودكان داشته است و مقاومت آنها در برابر بيماريها توسط حجامت زياد مي شده است .
    مثلاً رازي در كتاب (( الجدري و الحصبه )) از حجامت جهت واكسيناسيون افراد زير 14 سال در برابر آبله نام برده است .
    عده اي نيز معتقدند حجامت در سنين بلوغ موجب كاهش پرخاشگري و ساير عوارض بلوغ مي شود .

    ايام مناسب جهت حجامت
    زمان مناسب جهت انجام حجامت را از سه بُعد بررسي مي نماييم .
    - در طي سال چه فصول و ماه هايي براي حجامت مناسب تر است ؟
    - در هر ماه چه روزهايي براي حجامت مناسب است ؟

    - در هر روز چه ساعتي جهت انجام حجامت مناسب تر است ؟

    امام رضا (ع): فصل بهار روح زمان هاست و در اين فصل خون به هيجان درمي آيد. لذا از فصد و حجامت در اين فصل استفاده كن .
    امام صادق(ع) حجامت كردن در ثلث اول فروردين ماه ( آذر ماه رومي ) باعث صحت يك سال از بيماري هاست به اذن خداوند متعال
    در احاديث ائمه معصومين عليه السلام به خصوص امام رضا ( ع) از حجامت در ماه كانون اول رومي ( دي ماه ) نهي شده است
    البته بيان اين ترتيب بدين معني نيست كه حجامت در فصول زمستان بي فايده مي باشد . بلكه مويد تاثير بهتر حجامت در ترتيب عنوان شده مي باشد و چه بسا با تشخيص پزشك ، حجامت حتي در دي ماه نيز در راستاي درمان بيمار لازم تشخيص داده شده و تجويز شود . در اين صورت نبايد صدقه دادن ، تلاوت آيه الكرسي و صلوات فرستادن را از خاطر بد .

    - اما حجامت در چه روزهايي بيشتر توصيه شده است ؟

    - تاثير جاذبه ماه و خورشيد بر روي جانداران از ديرباز مورد توجه دانشمندان و حكما بوده است . در برخي احاديث نيز بر حجامت در ايام پر فشار ماه كه جاذبه و خورشيد در حداكثر ميزان است تاكيد شده است.
    - جاذبه ماه و خورشيد همچنان كه بر آب دريا تاثير دارد و باعث جزر و مد آب ميشود همچنين بر تركيبات موجود در خون انسان نيز موثر مي باشد . و امروزه اين مسئله كاملاً به اثبات رسيده است .
    امام رضا (ع) خون در افزايش هلال ماه افزايش مي يابد و در كاهش هلال كاهش مي يابد .
    رسول اكرم(ص) هر كس روز سه شنبه هفدهم يا نوزدهم يا بيست و يكم ماه قمري حجامت كند ، شفاي بيماري يكسال او خواهد بود .
    در روايت ديگري هفتم ماه حزيران رومي ( تيرماه ) براي حجامت توصيه شده است .
    با توجه به روايات مختلف و متعدد ، حجامت در روزهاي هفتم ، چهاردهم ، هفدهم ، نوزدهم ، و بيست و يكم ماه قمري به عنوان بهترين روزها تاكيد شده است .
    با توجه به روايات مختلف و تطبيق آن با تاثير جاذبه ماه مي توان چنين نتيجه گرفت كه دهه دوم هر ماه قمري براي حجامت بهتر از ساير ايام ماه است .
    حجامت در هفته :
    احاديث و روايات فراواني پيرامون حجامت در هفته وجود دارد و برخي روزها هفته براي حجامت توصيه بيشتري شده اند . آنچه در احايث مختلف وجود دارد استحباب حجامت در روز دوشنبه و پنجشنبه و نهي آن در روز جمعه مي باشد .
    ـ ذكر اين نكته مجدداً لازم است در صورتي كه وضعيت بيمار و ضطراري وجود داشته باشد بر طبق روايات معصومين بادادن صدقه وتلاوت آيه الكرسي و ذكر صلوات، حتي در روز جمعه نيز مي توان حجامت نمود .
    ساعات
    مناسب جهت انجام حجامت :

    بهترين ساعات روز براي حجامت ساعت دوم و سوم پس از طلوع خورشيد و ساعات نزديك به غروب مي باشد.
    مسائل پیرامونی حجامت
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  11. تشكرها 2


  12. #6
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آيا حجامت فقط براي بيماران مفيد است ؟

    پاسخ اين سوال منفي مي باشد. همانطوركه از احاديث متواتر مشخص است وتجربه و تحقيقات نيز آنرا به اثبات رسانده است يكي ازمهمترين اثرات حجامت تاثيردرپيشگيري از بيماريهاست وتقدم پيشگيري بردرمان برهمگان مبرهن و آشكار است .
    مشاهدات پزشكان مجرب عضو (( موسسه تحقيقات حجامت ايران )) مويد اين مطلب است كه سالمنداني كه به طور مرتب جهت پيشگيري از بيماريها حجامت شده اند داراي سيستمهاي دروني سالمتري نسبت به ساير افراد مي باشند . البته تحقيق علمي و دقيقي به صورت گذشته نگر بر روي اين افراد انجام نشده است كه با عنايت خداوند ـ انشاءا... ـ در آينده اي نزديك انجام خواهد شد .
    همانگونه كه پيشتر نيز گفتيم پيامبر اسلام ( ص ) فرمودنده اند كه حجامت در روز سه شنبه هفدهم ، نوزدهم و يا بيست يكم ماه قمري صحت بخش بيماري يك سال است .
    مشابه اين حديث ـ كه بر بعد پيشگيري حجامت تاكيد دارد ـ به گونه هاي مختلف از معصومين ( ع ) به طور متواتر و فراوان در كتب معتبر روايي موجود مي باشد .
    در حديث معراج نيز آمده است (( يا محمد ! احتجم و امر امتك بالحجامه )) يعني اي محمد ( ص ) حجامت كن و امتت را به حجامت امر كن .
    با توجه به اين حديث شريف نيز در مي يابيم كه حجامت براي همه امت پيامبر توصيه شده است ، نه فقط بيماران

    چه افرادي را نبايد حجامت نمود ؟
    حجامت پيشگيرانه خطر آفرين نيست و با رعايت اصول صحيح مي توان آن را حداقل سالي دو مرتبه در فصل بهار و پاييز انجام داد . ولي حجامت به منظور درمان ، اگر توسط افراد غير پزشك و غير مطالع انجام شود ممكن است نه تنها موجب درمان نگردد بلكه مشكلاتي را نيز براي بيمار ايجاد كند. تجربه نشان داده است كه براي افراد ذيل نبايدحجامت انجام شود :
    1- افرادي كه طبق تعريف طب سنتي در گروه بلغمي مزاجها قرار مي گيرند. در اين افراد ابتدا بايد غلبه بلغم را با برنامه غذايي و تجويز مسهل رفع نموده و سپس حجامت انجام داد .
    2- زنان باردار تا پايان ماه چهارم حاملگي ( تشكيل كامل جنين )
    3-حجامت زنان در ايام عادت ماهانه ( رگل) به خصوص در اواخر عادت ممكن است موجب افت شديد فشار خون و مشكلات ديگر شود .
    4- افراد دچار مشكلات انعقادي مثل كمبود پلاكت و هموفيلي
    5- عده اي از پزشكان معتقدند كه در افراد دچار فشار خون خيلي بالا ابتدا بايد فشار خون را كنترل نمود و سپس اقدام به حجامت كرد.
    اما عده اي ديگر از پزشكان نيز معتقدند كه حجامت اين افراد هيچ مانع و خطري ندارد و حجامت را باعث تعديل فشار خون اين افراد مي دانند

    انواع حجامت
    در كشور هاي غربي حجامت تقريباً با 10 روش انجام مي شود . ولي در طب سنتي ايران حجامت به طور كلي به دودسته تقسيم مي شود .
    1- حجامت خشك ( بادكشي Dry cupping) :
    2- حجامت تر : Wet cupping
    حجامت خشك : نوعي حجامت است كه در آن خوني از بدن خارج نمي شود ، بلكه تنها عمل مكش ( Suction) روي پوست انجام مي شود . حجامت خشك خود بر دو قسم است :
    الف : سرد و خشك ـ ب ـ گرم و خشك
    حجامت گرم و خشك در فرهنگ عامه اصطلاحاً به كوزه يا ليوان گذاري معروف مي باشد . حجامت خشك در نقاط مختلفي از بدن انجام مي شود و در درمان بسياري از دردها و بيماريها نقش موثري دارد . اينگونه از حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحريك ديواره مويرگها مي شود و در افزايش توان سيستم ايمني بدن نقش مهمي دارد .
    حجامت تر : اين نوع از حجامت با خارج نمودن مقداري از خون بيمار همراه مي باشد . مواضع توصيه شده جهت انجام حجامت تر در مكاتب مختلف طب سنتي متفاوت مي باشد . اما در طب اسلامي مواضع زير بيشتر تاكيد شده است .
    1- حجامت عام : بين دو كتف ، حدود مهره هاي سوم و چهارم سينه اي T3 و T4 انجام مي شود و در احاديث و روايات با عنوان (( حجامت منافع )) نام برده شده است .
    2- حجامت سر : محل اين حجامت يك وجب شخص حجامت شونده از نوك بيني تا فرق سر مي باشد . اين گونه از حجامت با تكنيك خاصي انجام مي شود و در روايات با عنوان (( حجامت نجات بخش )) نام داده شده است .
    3- حجامت كمر يا چمابند : اين حجامت در گودي كمر ، حدود مهره S1 انجام مي شود و از آن در روايات با نام (( حجامت رهاننده )) ياد شده است .
    امام صادق ( ع ) فرمودند : رسول خدا ( ص ) در سه نقطه حجامت مي فرمود : سر ، بين دو كتف و كمر
    4- حجامت ساقها : در يك وجب بالاتر از قوزك ، پشت دو ساق انجام مي شود .
    5- حجامت نقره : در گودي گردن انجام مي شود و مختص اطفال مي باشد . انجام اين گونه از حجامت براي بزرگسالان به علت احتمال ايجاد فراموشي نهي شده است .
    6- حجامت چانه
    7- حجامت پشت گوش
    8- حجامت موضعي : بر اساس تشخيص پزشك و نوعي بيماري در موضع خاصي انجام مي شود . از جمله حجامت روي كفلها ، اطراف مقعد ، روي رانها ، حجامت كليه ، قاعده ريه ، حجامت كبد . .....
    9- حجامت خورشيدي: در واقع همان حجامت عام است، با اين تفاوت كه براي آماده نمودن بيمار وهدايت خون به موضع حجامت ، قبل از انجام حجامت تر ، اطراف موضع حجامت با بادكش لغزان تحريك شده و سپس حجامت انجام ميشود .
    توجه : براي آماده سازي بهتر موضع حجامت ـ جهت حصول نتيجه بهتر از حجامت نوعي خشك يا تر ـ مي توان موضع حجامت را با روغن زيتون ، روغن سياهدانه و يا گل بنفشه چرب نمود .
    مسائل پیرامونی حجامت
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  13. تشكرها 2


  14. #7
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    روش انجام حجامت
    پس از معاينه دقيق فرد توسط پزشك ، در صورتيكه انجام حجامت براي وي لازم و نافع تشخيص داده شود . فرد به حالت چهار زانو روي تخت مي نشيند ( البته برخي معتقدند حجامت سر به صورت خوابيده و حجامت ساق ها به صورت ايستاده بايد انجام شود )
    سپس پزشك محل انجام حجامت را با بتادين و يا الكل ضد عفوني نموده و يك ليوان يك بار مصرف ـ مخصوص حجامت ـ را بر موضع حجامت قرار مي دهد . آنگاه با دستگاه مكش ، هواي درون ليوان تخليه مي شود . خلاء ايجاد شده در ليوان و وجود فشار هواي محيط سبب كشيده شدن پوست بيمار به داخل ليوان مي شود و ليوان در محل خود ثابت و مستحكم مي شود . (مقدار مناسب براي كشيدن شدن پوست به درون ظرف مكش به ميزان 1 تا 5/1 سانتي متر از بالاترين حد گنبد پوست مكيده شده تا لبه ظرف مكش است).
    عمل بادكشي به مدت 3 تا 5 دقيقه بر سطح پوست ادامه مي يابد . اين عمل علاوه بر ايجاد احتقان و التهاب در موضع ، باعث تجمع مواد سبك خون مويرگي در موضع حجامت مي شود در ادامه پزشك معالج ليوان را از موضع حجامت جدانموده و با يك تيغ يكبار مصرف استريل جراحي چند خراش پوستي سطحي به عمق نيم تا يك ميلي متر به صورت مايل در موضع حجامت ايجاد مي نمايد . سپس مجدداً ليوان مخصوص حجامت در موضع حجامت گذاشته مي شود و خون توسط بادكش به ليوان حجامت مكيده مي شود .
    عمل تخليه و بادكش 3 تا 5 مرتبه و هر بار به مدت 3 تا 5 دقيقه انجام مي پذيرد . لذا عمل حجامت به طور متوسط بين 15 تا 20 دقيقه به طول مي انجامد .
    در مجموع مراحلِ انجام حجامت ، حداكثر 50 تا 75 ميلي ليتر خون از بدن شخص خارج مي شود . ( البته در حجامت سر ، كمر و ساقها معمولاً مقدار خون خارج شده كمتر است ) لازم به ذكر است بدن انسان قادر است در مدت زمان بسيار كوناهي اين مقدار خون را بازسازي و جايگزين نمايد .
    پزشك سپس موضع حجامت را پاكسازي نموده و با گازاستريل پانسمان مي نمايد.
    در اينجا ذكر چند نكته ضروري به نظر مي رسد .
    - عمل بادكشي در حجامت موجب بي حسي نسبي موضع مي شود . لذا حجامت تقريباً بدون درد مي باشد .
    - به دليل سطحي بودن خراشها ، پس از پانسمان نمودن ، موضع حجامت دچار خونريزي مجدد نمي شود . در بيش از يكصد هزار مورد حجامت انجام شده در شعب موسسه تحقيقات ايران حتي يك مورد خونريزي و عفونت موضع حجامت گزارش نشده است .
    - در سطح پوست بدن انسان ، خطوطي فرضي موسوم به (( خطوط لانگر)) وجود دارد كه اگر برشهاي پوستي با زاويه اي خاص و به موازات اين خطوط انجام شود ، اثر بسيار كمي از برش بر پوست باقي مي ماند . با رعايت اين اصل و ايجاد خراش با زواياي خاص ، حداكثر پس از يكماه ( با توجه به وضعيت پوست بيمار) از انجام حجامت ، هيچ اثري در موضع حجامت باقي نمي ماند
    روش انجام حجامت خشک
    در روش حجامت گرم وخشک روش بادکش گذاری حتما به شيوه خلائ کرمايی انجام می گيرد (با گذاشتن پنبه در حين سوختن در ته ليوان وگذاشتن ليوان بلافاصله در موضع ).در تصوير اين روش را به وضوح می بينيد

    مباني تئوريك حجامت
    درزمان حاظرامكان نداردكه بفهميم چگونه تجربه هاي نامعلوم وتصادفي انسان گسترش يافته ونتايج آنهااز نسلي به نسل ديگرمنتقل گرديده است.به طورمسلم،اجداد پيش ازتاريخ انسان،گياهان وموادديگرراموردتجربه قرارداده وبرحسب سودوزيان حاصله آنها راتقسيم كرده اند.بيش از پيدايش تاريخ،علوم پزشكي جنبه ي نيمه تجربي ونيمه دارويي داشته وبيشترجادوگران به اين حرفه مي پرداخته اند.
    بااينكه امروز اثرات شگرف ومعجزه آساي حجامت براي بسياري از پژوهشگران وپزشكان در داخل وخارج ازكشور محرزشده است،امامتاسفانه هنوزچگونگي تاثير حجامت بطوركامل مشخص نشده است.در اينجا به پاره اي از تئوريهاي موجود در مورد مكانيسم تاثير حجامت اشاره مي كنيم:
    1- حجامت عام كه محل آن در بين دوكتف درمجاورت مهره هاي پشتي4تا8مي باشد .( دربسياري از مكاتب طب مكمل اين مركز به عنوان مركز ثقل بدن شناخته شده است) اين مركزبيشترين نزديكي رابا غد د لنفاوي مركزي بدن مثل گردن، زير بغل سينه وشكم وهمچنين با تيموس دارد.
    حجامت باتاثيربراين مراكز وازجمله برتيموس كه ازمهمترين مراكز آموزشي سلولهاي دفاعي بدن است وپس ازايجاد التهاب توسط بادكشهاي اوليه وفراخوان سلولهاي دفاعي ضمن تحريك سيستم ايمني نقش تنظيم كننده سيستم ايمني را باخروج سلولهاي ايمني نابجا،ايفامي كند. اين مسئله باوجود لاينحل بودن بيماريهاي ايمني (چه نقص ايمني،چه بيش فعالي سيستم ايمني معروف به بيماريهاي خود ايمني) نقش به سزايي دردرمان بيماريهاي آسم،روماتيسم وبيماريهاي خودايمني ديگردارد. درضمن حجامت ترافيك لنفاوي رابا ايجادفشار منفي كنترل نموده وباعث افزايش حركت لنف دراين سيستم مي شود.اين مسئله با توجه به اين نكته كه پيش در آمد آسيب هاي سلولي التهابهاي نابجا وبيش از حد طول كشيده مي باشد قابل توجه است .چرا كه در مواردي كه التهاب طول كشيده داريم براي بيمار درد و ورم وعوارض بعد از أن مشكل ساز است . حجامت با اين مكانيسم (تعديل سيستم ايمني ومهمتر از آن ،كاهش ترافيك لنفاوي از راهتخليه بهتر سيستم لنفاوي )نقش مهمي را در اين زمينه بازي مي كند . درمان بسياري از اين حالات در طب كلاسيك داروهاي ضد التهابي استروئيدي (كورتونها )وداروهاي ضد التهابي غير استروئيدي ( انسايدها) مي باشد كه داروهاي بسيار پر عارضه و در پاره اي از موارد كم اثري مي باشد .
    2- حجامت باتصفيه ي خون،مواد زائد مضر سموم راازخون خارج مي كند.اين مسئله نيزباتوجه به تاثيرخون خروجي حجامت از لنفاتيكها ومويرگهاقابل بحث است.درفراخوان سلولي باايجادالتهاب ناشي ازبادكش اوليه،بسياري ازسلولهاي اضافي، زائدوسموم به اين منطقه فراخوانده ميشوندكه بازدن تيغ،اين سلولهاومواداضافي ازبدن خارج مي شود.
    3- يكي ازمواردجالب تاثيرحجامت،اثرضددردحجامت مي باشد.امروزه دردهاي مزمن به عنوان يكي از معضلات علم پزشكي شناخته ميشود.حجامت با آزادكردن يك سري مواد ضد درد دروني بدن (اندورفين) نقش اساسي دررفع درد دارد.ازآنجايي كه مشاهده كرده ايم بلافاصله بعد از اتمام حجامت تمامي درد ها از بدن بيرون ميرود وبعلاوه بيماراحساس نشاط وسبكي دربدن دارد،نتيجه گرفته ايم كه اين تاثيرسريع علتي جز آزاد شدن مواد ضد درد دربدن ندارد.كه درراس اين مواد مورفين هاي دروني بدن (اندورفين ها) مي باشد .بعلاوه خروج مواد ايجادكننده دردكه بيشترهمان عوامل التهابي مي باشد نيز در رابطه با اثر ضد درد حجامت قابل بحث مي باشد .

    همان گونه كه مي دانيم درد بوسيله چند مكانيسم ايجاد مي شود:
    اول التهاب ، دوم ايسكمي ( نرسيدن خون ودرنتيجه عدم تغذيه ارگان مورد نظر) . درمورد اول توضيح داده شد كه حجامت چگونه در اين زمينه تاثير دارد.
    4- درمورددوم بايدمتذكرشد كه بسياري از ارگانها به دليل مشكلات عروقي،غلظت خون ياسايرعلل ،خون رساني خوبي ندارندوبدن اين خون نرسيدن را به وسيله ا پمالسهاي درد به فرد هشدار ميدهد. مشخص شده است حجامت با تحريك جدار مويرگ ومكش منفي لنفاتيك ها ،گردش خون اين ارگانهاي بدن خصوصا عضلات را تقويت مي بخشد . اين اثر بدون انجام خونگيري (حجامت گرم وخشك) نيز مقدور است . بدين ترتيب كه با مكش گرم در ليوانهاي خاص وگذاردن آن بر روي مناطق دردناك خصوصاً در قسمت عضلاني آن، خون رساني عضو بهترودر نتيجه دردهاي حاصل ازايسكمي برطرف مي شود .بعلاوه حجامت باكاهش غلظت خون كه تراكم سلولي رادرمويرگهاكاهش داده،اكسيژن رساني را بهبود بخشيده وبارقلب وريه را نيز تعديل ميكند كه اين اثر در مورد بيماريهائي كه به علت افزايش بار قلب (افزايش اورلود )در رگها ايجاد شده مي تواند مفيد باشد .
    5- يكي ديگر ازتاثيرات شگرف حجامت برروي بيماريهاي مغز و اعصاب مي باشد.حجامت با تاثير بر روي نوروترانسميتر هاي مغز وضمن تعديل ساخت آنها بسياري از بيماريهائي كه بسبب كمبود يا بيشبود ترشح ساخت اين مواد از مغز وسيناپسها مي باشد را درمان مي كند .در اين مورد مي توان به بيماري افسردگي اشاره كرد كه به علت كاهش ترشح نوروترانسميتر هاي نوراپي نفرين و سروتونين در سيناپسها مي باشد . حجامت بر ترشح سروتونين تاثير ويژه دارد .سروتونين علاوه بر اثر ضد افسردگي در درمان ميگرن واختلالات خواب نيز تاثير بسزائي دارد .بزودي گزارش چندين بيمار درمان شده ميگرن وسندرم خستگي مزمن( بصورت اختلال خواب وپر خوابي ) در وبلاگ ارائه مي شود
    مسائل پیرامونی حجامت
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  15. تشكرها 2


  16. #8
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ماه حزیران،بهترین ماه برای حجامت
    ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می باشد. بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است.بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقريباً از روز هشتاد و چهارم نوروز محاسبه می شود که در سال 1391 مصادف با 24 خرداد می باشد و به مدت یک ماه معادل سی روز ادامه دارد.

    اما درباره این که چه روزهایی در ماه حزیران برای حجامت اولویت دارند امام صادق علیه السلام فرمودند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم.
    که در سال جاري 1391 مصادف با روزهاي سه شنبه 30 خرداد ماه وسه شنبه 6 تير ماه می باشد.

    در لغتنامه دهخدا نيز در مورد حزيران آمده است: حزيران نام ماه نهم است از سال رومیان كه اول آن مطابق با سیزدهم ژوئن است.

    تذکر:
    لازم به ذکر است با توجه به موقعیت زمین، ماه و خورشيد در این ایام، تاثير حجامت برای انسان بیش از دیگر ایام می باشد و به این جهت انجام حجامت در این دوره سفارش می گردد لذا وجود اختلاف در روز شروع ماه حزیران و به تبع آن وجود اختلاف در مشخص نمودن روز هفتم و چهاردهم آن، خیلی مهم نبوده و در آن محدوده زمانی، حجامت توصیه می شود.
    منبع: ravazadeh.ir
    مسائل پیرامونی حجامت
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  17. تشكرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •