>>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<< سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
>>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<
صفحه 4 از 22 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 213
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,556      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    مسابقه شماره 4:




    آیا اطلاق القابی مثل "امام" و "ولی امرمسلمین جهان" و لقب هايی ازاین دست به حضرت

    آیت الله العظمی امام خامنه ای(دامت‌برکاته) ، تداخل و منافاتی با جایگاه و مقام امامت و ولایت

    حضرت صاحب الامر،امام زمان(عجّل تعالی فرجه وروحی وارواح العالمین لتراب

    مقدمه الفداء) که صاحب این القاب هستند ندارد؟

    به چه دلیل؟ لطفاً دلایل خودرا به طور کامل ذکر فرمایید.


    مهلت ارسال پاسخ ها سه شنبه 1391.04.27




    >>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 20-04-1391 در ساعت 20:23

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  2. تشكرها 3

    مدير اجرايي (20-04-1391), بیقرار ظهور (28-04-1391), شکيبا (20-04-1391)

  3. #32
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,586
    171,621 در 50,183 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض




    >>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. تشكرها 2


  5. #33
    عضو كوشا
    ظهور12 آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 110      تشکر : 289
    422 در 98 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 2      آپلود : 0
    ظهور12 آنلاین نیست.

    پیش فرض




    08e69782a8282eb52f6198bcce76845a-gif

    ولایت بر اموال و اعراض و نفوس مردم از شؤون ربوبیت الهى است و تنها با نصب و اذن خداى متعال، مشروعیت مى‏یابد و چنان که معتقدیم این قدرت قانونى به پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) یکى بعد از دیگرى داده شده است. در زمان غیبت بر اساس ادله عقلى متعدد و روایات زیادى که از امامان معصوم(ع) وارد شده فقیه جامع‏الشرایط مسئول منصب ولایت و رهبرى جامعه اسلامى مى‏باشد و از طرف امام زمان(عج) به صورت عام منصوب مى‏باشند. بنابراین نصب ولى امر مسلمین جهان، یکى از القاب واقعى براى مجتهد جامع‏الشرایطى است که در زمان غیبت امام معصوم(ع) براى رهبرى و اداره امور سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و... جامعه، از سوى امامان معصوم(ع) منصور گردیده است و بر این مطلب دلایل عقلى و نقلى متعددى دلالت دارد. مانند: توقیع شریف امام زمان(عج) که مى‏فرمایند: «و اما الحوادث الواقعة فارجعوا الى رواة احادیثنا فانهم حجتى علیکم و انا حجة الله علیهم‏» و ادله بسیار متعدد دیگر. پس چنین نیست که لقب ولایت و جانشینى از امامان معصوم(ع) را خود ولى‏فقیه براى خود برگزیده باشد. بلکه از طرف امامان معصوم داراى چنین مسؤولیتى مى‏باشد. اما این که چگونه ولى‏فقیه شیعه اثنى‏عشرى بر دیگر مسلمانان حتى غیرشیعه اثنى‏عشرى ولایت دارد، به دلیل ادله متعدد عقلى و نقلى که ولى‏فقیه را جانشین پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مى‏داند و همانگونه که این بزرگواران بر همه مردم ولو کسانى که ولایت ایشان را قبول نداشتند حق ولایت داشتند ولى‏فقیه جامع‏الشرایط هم داراى تمام این شؤون مى‏باشد(ر.ک: مرجعیت، سید هدایت اللَّه طالقانى، ص 49).

    08e69782a8282eb52f6198bcce76845a-gif
    همان‏گونه که اقلیم جغرافیایى، فتواى مجتهد و مرجع تقلید را شرعاً محدود نمى‏کند. قلمرو ولایت‏فقیه را نیز شرعاً محدود نمى‏سازد. یک ولى‏فقیه شرعاً مى‏تواند همه جوامع اسلامى روى زمین را اداره کند. ولایت ‏فقیه نظیر جانشین پیغمبر اسلام است که ذاتاً محدودیتى ندارد مگر مانع طبیعى یا سیاسى در بین باشد، که در این صورت هر فقیهى که داراى شرایط رهبرى ولایت بود در منطقه خود کشور را اداره مى‏کند. اما اگر مانع سیاسى نباشد، ملیت ملاک نمى‏باشد، بلکه هر فقیهى که در سایر شرایط رهبرى اعلم باشد او ولایت دارد و سایر فقهاء فقط به وسیله نصب از طرف ولى‏فقیه اعلم و آن هم در صورتى که شرایط موجود بین‏المللى اجازه دهد و موانع سیاسى در کار نباشد مى‏توانند رهبرى منطقه خویش را داشته باشند.


    08e69782a8282eb52f6198bcce76845a-gif

    در زمان غیبت هم بر طبق نظریه نصب ولى‏ فقیه جامع ‏الشرایط حق ولایت بر مردم را دارد و فرمان او براى هر مسلمانى نافذ و لازم‏الاجرا خواهد بود. پس اطاعت او بر مسلمانان مقیم در کشورهاى غیراسلامى هم واجب است، حتى با وجود این که این مسلمانان در کشور اسلامى که توسط فقیه جامع‏الشرایط اداره مى‏شود نماینده در مجلس خبرگان نداشته باشند، زیرا براساس نظریه نصب که مورد قبول اکثر فقهاى شیعه مى‏باشد، کار خبرگان فقط کشف و تشخیص ولى‏فقیه جامع‏الشرایط براى رهبرى مى‏باشند. توضیح آن که در مسأله رهبرى دو حالت وجوددارد:

    حالت اول آن که در مسأله رهبرى هیچ رقیبى براى رهبرى یافت نشود و فقیه جامع‏الشرایط براى همه شناخته شده و داراى مقبولیت عمومى باشد، در این مورد دیگر نیاز به شهادت بینه‏ها و یا کارشناس اهل خبره نیست.

    حالت دوم این است که چنین مشهوریت و مقبولیت عمومى وجود ندارد و انتخاب و تشخیص ولى‏فقیه جامع‏الشرایط براى مردم آسان نمى‏باشد، در این صورت این امر توسط نمایندگان مجلس خبرگان انجام مى‏شودو رأى و نظر اکثریت خبرگان حجت مى‏باشد، حتى براى کسانى که ایرانى بوده‏اند ولى در انتخابات خبرگان شرکت نکرده‏اند و یا این که شرکت کرده‏اند و نماینده ایشان جز اقلیت بوده است، زیرا رأى مردم به نمایندگان خبرگان (با واسطه) یا رأى مردم به ولى‏فقیه بى‏واسطه، در مشروعیت ولى‏فقیه هیچ تأثیرى ندارد، زیرا مشروعیت ولى‏فقیه الهى و مبنى بر نصب امام زمان(عج) مى‏باشد که به واسطه ادله عقلى و نقلى متعددى این امر ثابت شده است و مورد قبول اکثریت فقهاء شیعه مى‏باشد، بله تأثیر رأى مردم در کارآمدى نظام سیاسى و در جهت تحقق حکومت ولى‏فقیه مى‏باشد، زیرا تا ولى‏فقیه مقبولیت مردمى نداشته باشد توانایى رهبرى واداره جامعه اسلامى را ندارد، بنابراین همین که در جامعه اسلامى اکثریت مردم رهبرى و ولایت ولى‏فقیه را پذیرفتند و حکومت اسلامى تشکیل شد، بر سایر مسلمانان واجب است که اطاعت کنند.



    08e69782a8282eb52f6198bcce76845a-gif
    >>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    «اللّهمّ اكشف هذه الغمّـه عن هذه الامّـه بظهوره»


    خداوندا با ظهور حضرت حجّت(ع)اين ناراحتي و نگراني را از اين امّت برطرف نما!


  6. تشكرها 6


  7. #34
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    باسمه تعالی
    پذیرفتن ولایت ولی فقه من جمله پذیرش ولایت آیت العظمی خامنه ای منافات و تداخلی با ولایت حضرت ولیعصر عج الله تعالی فرجه الشریف ندارد .زیرا که مراجعه به فقها و راویان احادیث در روزگاران امامان علیهم السلام نیز رسم بوده است .
    امام زمان علیه السلام نیز فرمودند:
    « در پیش آمدها به راویان حدیث ما مراجعه کنید که آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدایم .»

    بنابراین حدیث شریف، در دوران غیبت، فقیهای جامع شرایط و در صدر آن ها ولی فقیه كه شبیه ترین مردم به امام معصوم (ع) هستند، حجت های امام زمان (عج) بر شمرده می شوند.

    از سویی دایره اختیارات و تصرفات حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف به عنوان امام شیعیان در نفوس و اموال مردم ب وسیع تر از دایره اختیارات ولی فقیه می باشد .
    >>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<


  8. #35
    کاربر عادی

    تاریخ عضویت : تیر 1391
    نوشته : 1      تشکر : 0
    5 بار در 1 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    sadali آنلاین نیست.

    پیش فرض کاربرد واژه کلمه : «امام» در قرآن و احادیث ( ولی امر مسلمین جهان )




    ه. امام؛ به معنای جلوداری هر چیزی: علاوه بر اینکه در ادبیات دینی، امام بر گروه خوبی از مردم اطلاق می شود، بر اساس روایات، هر چیزی امامی دارد، حتی زمین و امام زمین ها، سرزمین شیعیان است؛ ایران! «وَ إِنَّ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ إِمَاماً وَ إِمَامُ الْأَرْضِ أَرْضٌ تَسْكُنُهَا الشِّيعَةُ...» كافي، ج ۸، ص ۲۱۲. این معنا از امام هم توقیفی نیست.استدلال نخست: بر اساس آنچه از قرآن مجید برآمد، کاربرد لفظ امام، توقیفی نیست و حتی می تواند بر یک جمعی مثل قوم بنی اسرائیل که در برهی ای از زمان به دلیل صبر و یقین به آیات الهی، بر همه عالمیان برتری داده شدند، نیز به کار برده شود. به طور قطع، کاربرد واژه امام بر امت قبل از ظهور حضرت بقیت الله به دلیل شگفتی و ایمان اعجاب آور آنان، نیز صادق است. وقتی می توان به امت پیش از ظهور، امام گفت، حتما به امام و رهبرشان می توان امام گفت؛ یعنی امام خمینی و امام خامنه ای.استدلال دوم: خداوند در چندین آیه، از جمله آیه ۲۴ سوره سجده می فرماید که ما از میان بنی اسرائیل، امامانی را قرار دادیم؛ «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ» نکته اول اینکه امام، انتصابی است نه انتخابی و کار خبرگان رهبری هم کشف ولیّ امر و امام امت است نه انتخاب وی. نکته دیگر اینکه از انبیاء بنی اسرائیل، تنها حضرت موسی اولوا العزم بوده اند ولی، مطابق این آیه، به غیر از ایشان هم گروهی از آنان امام بوده اند. از سویی، رَسُولِ اللَّهِ (ص) فرموده اند: «عُلَمَاءُ أُمَّتِي كَأَنْبِيَاءِ بَنِي إِسْرَائِيلَ» مستدرک الوسائل، ج ۱۷، ۳۲۰. و اگر در حق کلام اهل بیت و قران ظلم و تسامح نکنیم باید اذعان کرد که همانطور که برخی از انبیاء بنی اسرائیل، امام بوده اند، برخی از علماء امت هم می توانند امام باشند؛ و قطعا امام خمینی و امام خامنه ای جزء بی نظیرترین و برترین علماء شیعه بوده اند که چنین بار سنگینی را به سبب لیاقت شان، بر دوششان نهاده اند؛ بار امامت امت اسلام و بلکه تمام مردم جهان.۲. کاربرد امام در روایات: در روایات زیادی کلمه امام، بر فرد غیر معصوم به کار رفته است که به چند نمونه آن اشاره می شود: «قُلْنَا لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِمَامُ قَوْمٍ أَصَابَتْهُ جَنَابَةٌ فِي السَّفَرِ وَ لَيْسَ مَعَهُ مَاءٌ يَكْفِيهِ لِلْغُسْلِ أَ يَتَوَضَّأُ بَعْضُهُمْ وَ يُصَلِّي بِهِمْ قَالَ ...» کافی، ج ۳، ص ۶۶. سوال از امام صادق (ع) درباره نماز جمعه: «إِذَا كَانَ إِمَامٌ يَخْطُبُ فَأَمَّا إِذَا لَمْ يَكُنْ إِمَامٌ يَخْطُبُ فَهِيَ أَرْبَعُ رَكَعَاتٍ...» كافي ج ۳ ص ۴۲۱. امام صادق (ع): «وَ عَلَى إِمَامِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ يَدْفَعَ ثَمَنَهُ إِلَى مَوْلَاهُ مِنْ سَهْمِ الرِّقَاب» كافي، ج ۷، ص ۲۳۵. «فَإِنْ عَجَزَ الْمُكَاتَبُ فَلَا عَاقِلَةَ لَهُ إِنَّمَا ذَلِكَ عَلَى إِمَامِ الْمُسْلِمِينَ» كافي، ج ۷، ص ۳۰۸. «وَ أَدَّى الْإِمَامُ قِيمَتَهُ إِلَى مَوْلَاهُ مِنْ بَيْتِ الْمَال»كافي ج ۷ ص ۲۳۵. مسلما در این روایات، منظور از امام، امام معصوم نیست یا دست کم اینکه منحصر در امام معصوم نیست؛ بلکه شامل کسانی امام جماعت، امام جمعه، یا امام اجتماع؛ مثل محمد بن ابوبکر که والی امام معصوم بودند نیز می شود.ـــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ۱. «وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ في‏ إِمامٍ مُبينٍ» یس، ۱۲. أَمِير الْمُؤْمِنِين (ع): «أَنَا وَ اللَّهِ الْإِمَامُ الْمُبِينُ أُبَيِّنُ الْحَقَّ مِنَ الْبَاطِلِ وَرِثْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص).» بحارالأنوار، ج ۳۵، ۴۲۷.۲. علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می گوید: «يعنى ما را توفيق ده تا در راه انجام خيرات و به دست آوردن رحمتت از يكديگر سبقت گيريم، در نتيجه ديگران كه دوستدار تقوايند از ما بياموزند و ما را پيروى كنند، هم چنان كه قرآن كريم درباره ايشان فرموده: "وَاسْتَبِقُوا الْخَيْرات" و نيز فرموده: "سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ" و گويا مراد از دعاى مورد بحث، اين است كه بندگان رحمان همه در صف واحدى باشند، مقدم بر صف ساير متقين. و به همين جهت كلمه "امام" را مفرد آورد و نفرمود: و اجعلنا للمتقين ائمة.» البته این تفسیر با معنای روایاتی که می فرماید که این آیه در حق فرزندان فاطمه نازل شده است، سازگار است، زیرا آنان مصداق اتم این معنا هستند.۳. .وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا في‏ دينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ توبه، ۱۲.
    >>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<


  9. #36
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,556      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    سلام و خدا قوّت.

    ضمن تقدیر و تشکّر از بزرگوارانی که در مسابقه چهارم شرکت فرمودند ،


    اسامی برگزیدگان مسابقه ی چهارم:


    ظهور12


    ال یاسین


    sadali



    به هریک از شما بزرگواران ثواب قرائت یک زیارت ناحیه ی مقدّسه در ظهر عاشورا به شرط حیات تقدیم می نمایم.







    >>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  10. تشكرها 4


  11. #37
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام علیکم

    اگر لطف فرمودید جواب هر سوالی در پایان مهلت پاسخگویی به صورت خلاصه همراه سوال و اسامی افرادی که پاسخ صحیح داده بودند درج می شد خیلی خوب بود .
    >>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<


  12. #38
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,556      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ال یاسین بزرگوار

    سلام و عرض ادب.

    ممنون از این که افتخار دادید و نظرتون رو فرمودید.

    نظرتون ان شاء الله در حدّ امکان لحاظ خواهد شد.

    البته نکته ای که هست اینه که پاسخ های کاربران محترم هر چند ممکنه کامل نبوده باشه ولی اعتبار لازم رو داشته و نیازی دیده نشده که مجددا تکرار بشه.

    در مواردی که ممکن بوده شبهه ای باشه روی شبهه ها تاکید و بحث می شه.

    در ضمن همونطور که قبلاً و بارها تاکید شده که تک تک کاربران محترم امکان طرح سوال مسابقه رو دارند باز هم عرض می کنم که تا ظهر امروز فرصت هست اگه کاربر محترمی در نظر داره مسابقه ای طرح کنه طی یک پست اون رو مطرح کنه و در غیر این صورت بنده خودم سوالی رو مطرح خواهم نمود.

    حق یارتون.
    >>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  13. تشكرها 3


  14. #39
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,556      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مسابقه شماره 5:




    طبق‌آيات‌الهي‌ و روايات‌اهل‌بيت‌عصمت‌و‌ طهارت،مفهوم" توسّل "و" توکّل " چيست؟

    تفاوتشان در چيست؟
    نياز انسان به اين دو مقوله به چه دليل است؟

    روايات و احاديث و دلايل مربوط به هر يک از موارد فوق را کاملاً ذکر فرماييد.



    مهلت درج پاسخ ها سه شنبه 1391.05.03



    >>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  15. تشكرها 2


  16. #40
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,556      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    طبق‌آيات‌الهي‌ و روايات‌اهل‌بيت‌عصمت‌و‌ طهارت،مفهوم" توسّل "و" توکّل " چيست؟

    تفاوتشان در چيست؟
    نياز انسان به اين دو مقوله به چه دليل است؟

    روايات و احاديث و دلايل مربوط به هر يک از موارد فوق را کاملاً ذکر فرماييد.


    ضمن عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما بزرگواران در این ماه پرفیض و برکت

    در پاسخ به سوال فوق ابتدا ببینیم توکّل و توسّل هر یک چه تعریفی دارند؟


    معناي توکّل:

    توكّل از ماده وكالت به معناي سپردن كارها به خداوند و اعتماد بر لطف او است. مرحوم راغب اصفهاني در مفردات مي گويد: «توكل» اگر با حرف «علي» بيايد به معناي اعتماد كردن مي باشد. (راغب اصفهاني، مفردات، ماده وكل).

    مرحوم سيد عبدالله شبر، از علماي بزرگ اخلاق در تفسير توكل مي گويد: «توكل منزلي از منزلگاه هاي دين و مقامي از مقامات اهل يقين بلكه از درجات مقربين است. حقيقت توكل همان اعتماد قلبي در همه كارها بر خداوند و صرف نظر كردن از غير او است و اين منافاتي با تحصيل اسباب ندارد مشروط بر اين كه اسباب را در سرنوشت خود، اصل اساسي نشمرد. پس توكل به معناي ترك فعاليت و كوشش جسماني و تدبير عقلاني نيست، چون اين كار در شريعت مقدّس حرام و قبيح است و در شرع مقدس اسلام، تلاش در اموري مانند صنعت و زراعت و ساير راه هاي به دست آوردن رزق و روزي و تأمين معاش، امري محبوب و مورد تأكيد است. (اخلاق شبر، ص 275، با تلخيص و تصرف).

    پس توكّل مفهوم ظريف و دقيقي دارد كه در عين توجه داشتن به عالم اسباب، انسان را از غرق شدن در آن و دل بستن به غير خدا و آلودگي به شرك باز مي دارد. انسان بايد با كمال قدرت و قوت از هر گونه وسيله شروع براي پيروز شدن بر مشكلات بهره گيرد و موانع را از سر راه خود بردارد و با اين حال متكي به لطف پروردگار و قدرت بي پايان او باشد و پيروزي را از او بداند نه از غير او.


    در حديثي رسول گرامي اسلام(ص) از جبرئيل(ع) مي پرسند:

    توكّل بر خداوند متعال چيست؟ جبرئيل(ع) در پاسخ مي گويد: «العلم بان المخلوق لايضر و لا ينفع ولا يعطي و لا يمنع و استعمال اليأس من الخلق؛ حقيقت توكل علم و آگاهي به اين است كه مخلوق نمي تواند زياني برساند و نه سودي و نه چيزي ببخشد و نه از آن باز دارد، و نيز توكل مأيوس شدن از خلق است (يعني همه چيز را از خدا و به فرمان او بداند) (بحار، ج 68، ص 138، ح 23).

    در حديث ديگري نیز مي خوانيم كه معصوم(ع) در پاسخ پرسش درباره توكل فرمود: «لا تخاف سواه» توكل اين است كه از غير خدا نترسي. (بحار، ج 68، ص 143 ، ح 42).


    از اين تعبيرات به خوبي استفاده مي شود كه روح و حقيقت توكل، بريدن از مخلوق و پيوستن به خالق است. در عين حال در روايات اسلامي شديدا اين معنا نفي شده است كه مفهوم توكل، ترك استفاده از اسباب و وسايل عادي است. در حديث معروفي آمده است: مرد عربي در حضور پيامبر(ص) شتر خود را رها كرد و گفت: «توكلت علي الله».

    پيامبر اكرم(ص) فرمود: «اعقلها و توكل» شتر را پايبند بزن و سپس توكل بر خدا كن (با توكل زانوي اشتر ببند) (المحجه البيضاء، ج 7، ص 426).

    اصولا مشيت خداوند بر اين قرار گرفته كه مردم در اين عالم براي رسيدن به مقصود از اسباب وسايل موجود كمك بگيرند.


    در حديث معروف از امام صادق(ع) آمده است:

    «ابي الله ان يجري الاشياء الا بأسباب فجعل لكل شيء سببا؛


    اراده الهي بر اين قرار گرفته كه همه چيز مطابق اسباب جريان يابد، به همين جهت براي هر چيزي سببي قرار داده است. (اصول كافي، ج 1، ص 183، ح 7).


    بنابراين بي اعتنايي به عالم اسباب نه تنها توكّل نيست، بلكه به معناي بي توجّهي به سنت هاي الهي است و اين با روح توكّل ناسازگار است.

    پس به طور خلاصه، توكّل بر خداوند يعني اعتماد كردن به او و واگذار كردن كار به او و تسليم اراده او بودن و استقلال ندادن به اسباب و توجه كامل به مسبب الاسباب يعني خداوند متعال. يعني در عين استفاده از اسباب توجه داشته باشيم كه اسباب از خود چيزي ندارند و در تأثير مستقل نمي باشند بلكه تكيه گاه آنها نيز خداوند متعال است. (با استفاده از الميزان، ج 5، ص 239).


    برخي آثار و ثمرات توكّل بر خداوند متعال


    1. قوّت قلب:

    امير مؤمنان(ع) مي فرمايند:

    «اصل قوه القلب التوكل علي الله ؛ ريشه و اصل قوت قلب، توكل بر خدا است». (ميزان الحكمه، ج 1، ص 318، ح 1348).


    2. رام شدن دشواري ها و آسان گشتن اسباب:

    امير مؤمنان(ع) مي فرمايد: «من توكل علي الله ذلت له الصفات و تسهل عليه الاسباب؛ هر كس بر خدا توكل كند، سختي ها در برابرش رام و اسباب و وسايل براي او آسان و هموار مي گردد». (غرر الحكم، شماره 9028).


    3. شكست ناپذير شدن:

    حضرت امام باقر(ع) مي فرمايد: «من توكل علي الله لا يغلب و من اعتصم بالله لا يهزم؛ هر كس بر خداوند توكل و اعتماد كند، شكست نمي خورد و هر كس به دامن او چنگ زند، مغلوب نمي گردد». (ميزان الحكمه، ج 4، 22547).



    معناي توسّل:

    توسّل در لغت به معناي مدد جستن از وسيله براي نيل به مقصود است، انسان براي رسيدن به مراد خويش، بايد به اسباب و واسطه هاي فيض متوسل شود. مقصود از توسل در اصطلاح مسلمانان، تمسک جستن به اولياي الهي درگاه خداوند، به منظور بر آمدن نيازها است. پرسش و پاسخ شماره 14، سيد محمد کاظم روحاني، دفتر نشر معارف، 1383، ص 49 با تلخيص


    توسّل انواعي دارد:

    1. گاهي در توسّل حاجت را از خدا مي خواهيم و هنگام دعا او را به حق اوليايش قسم مي دهيم که حاجت ما را برآورده سازد. اين روش را پيامبر اکرم(ص) تعليم داد و هم به آن عمل کرد.

    2. خداوند را حاجت دهنده مي دانيم و از اولياي الهي مي خواهيم برآمدن حاجت ما را از درگاه الهي در خواست کنند درخواست دعا نه تنها مؤثر دانستن غير خدا نيست بلکه اعتراف به اين مطلب است که تنها حاجت دهنده و مؤثر در عالم هستي او است.

    3. در نوع سوم، توسّل به طور مستقيم حاجت خود را از اولياي الهي طلب مي کنيم و تأثيرگذاري آنها نيز به صورت غير استقلالي و وابسته به اراه و قدرت الهي و اولياي الهي در واقع واسطه هاي فيض الهي هستند. همان، با تلخيص، صص 66-67



    ضرورت توکّل و توسّل‏


    بدون شک آدمى براى تحصیل کمالات مادى و معنوى، به غیر خود؛ یعنى، خارج از محدوده وجودى خویش، نیازمند است. عالم هستى بر اساس نظام اسباب و مسببات استوار شده و تمسّک به سبب‏ها و وسایل براى رسیدن به کمالات مادى و معنوى، لازمه این نظام است.

    بر همین اساس قرآن کریم، انسان را در جهت کسب کمالات معنوى و قرب به درگاه الهى، امر به توسّل به اسباب تقرب کرده است:

    «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ»«اى مؤمنان پرواى الهى داشته باشید و به سوى او وسیله تحصیل کنید»: مائده (5)، آیه 35

    در روایات پیامبر اکرم و امامان معصوم(ع) نیز بر لزوم توسّل به اولیاى الهى هنگام دعا، تأکید شده است؛

    چنان‏که در روایت نبوى(ص) مستند نزد شیعه و اهل سنت آمده است:

    «کل دعاء محجوب حتّى یُصلّى على محمد و آل محمد»میزان الحکمه، ج 4، ص 1662، ح 10794؛ کنزالعمال، ح 2153؛ المعجم الاوسط، ج 1، ص 220.

    «هر دعایى محجوب است تا اینکه بر محمد و آل محمد درود فرستاده شود».


    بنابراین همچنان که اصل دعا از اسباب و وسیله‏ هاى فیض است و مى‏ توان حاجت را به طور مستقیم از خداوند درخواست کرد؛ توسّل به اولیاى الهى در هنگام دعا نیز از اسباب فیض و وسایل قرب به خداوند است.

    با توجه به معناي توکل و توسل بايد گفت نه ما، هر مسلماني هم بايد توکل را قبول داشته باشد و هم توسل را و اين دو هرگز با هم تنافي ندارند، غالبا توسل استفاده از اسباب و واسطه هاي فيض الهي براي رسيدن به خداوند و بهره مندي از قدرت و فيض او است، در حالي كه توکل اعتماد و تكيه مستقيم به قدرت خداوند است که به انسان آرامش رواني و قلبي مي دهد، همچنان که استفاده از اسباب و وسائل مادي براي رسيدن به مقاصد دنيوي يا ديني منافاتي با توکل ندارد. بهره برداري از اسباب و وسائل معنوي همچون دعا و توسل به امامان و معصومان نيز منافاتي باتوکل ندارد، بلکه به امر الهي است که به دعا و امامان متوسل مي شويم.


    و امّا تفاوت این دو مقوله:


    با توجه به تعریف هر یک از دو مقوله ی توکّل و توسّل ، تفاوت آنها هم مشخص می شود هر چند که ریشه و هدف هر دو یکی ست و آن هم تقرّب الی الله می باشد.

    التماس دعا







    >>>>>>>حيّ علي المسابقه : مسابقه اي بين کاربران محترم سايت آيه هاي انتظار با جوايز نفيس معنوي <<<<<<<

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  17. تشكرها 3

    ranji (02-05-1391), مدير اجرايي (02-05-1391), خادمه صدیقه طاهره(س) (09-05-1391)

صفحه 4 از 22 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

come to the contest, questions and answers, فلسفه ی التماس دعا گفتن به دیگران در چیست؟, فلسفه ی بر پا داشتن اربعین شهادت امام حسین (ع), فلسفه ی دعا برای سلامتی امام زمان(عج), فلسفه ی سکوت امام علی(ع), فلسفه ی صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) چیست؟, مفهوم توکّل و توسّل و تفاوتشان چیست؟, مسابقه, مسابقه هفتگي, نکته ی نهفته در امامت امام سجاد(ع) چیست؟, چگونه می توان مکان اصلی ارسال کننده ایمیل را پیدا کرد ؟, نام شهدای کربلا, کاربران سايت آيه هاي انتظار, آيا منصفانه است که, آیا قحطی و بی غذایی و خسارات جانی ناشی از آن, آیا اطلاق لفظ امام به آیت الله امام خامنه ای درست است؟, احمد بن هلال ٬که بود و چه کار کرد؟, بهترین دعا در شب های قدرچه دعایی است ؟, با وجود بقیةالله بودنشان چیست؟, با صفت رزاقیّت خداوند سازگار است؟, جايزه, جايزه ي معنوي, خمس مال چیست و بر چه مالی واجب است؟, خانمها بخاطر بي قيدي بعضی آقايان حجاب داشته باشند؟, سلام گفتن به معصومین در نماز, سنت های الهي مربوط به مؤمنین, سوال هفتگي, شهدای عملیات موسوم به "مانور شهادت", شریح قاضی که بود و چه کرد؟, طرح سوال

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •