◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 19 , از مجموع 19
  1. #11
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    معرفي الگوهاي روزه داري

    چنان که پيشتر گفتيم، آشنايي با چگونگي روزه داري الگوها نقش مؤثري در آموزش روزه داري دارد و متربي با مقايسه ي روزه داري خود با روزه داري الگو، ميزان دوري و نزديکي خود به مقصد عالي تربيت را در مي يابد و اين امر به او اين امکان را مي دهد تا نيروهاي خود را در راه حرکت سريع تر به سوي هدف بسيج کند. از اين رو، امامان (عليهم السلام) حالات و رفتار امامان پيش از خود و نيز چگونگي روزه داري آنان را براي متربيان بيان مي کردند. امام صادق (عليه السلام) مي فرمايد:

    پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در ابتداي بعثت روزه مي گرفت تا جايي که مي گفتند هيچ روزي را بدون روزه سپري نمي کند و روزه نمي گرفت تا جايي که مي گفتند هيچ روزي را روزه مي گيرد. سپس اين رويه را رها کرد و يک روز در ميان روزه مي گرفت که روزه ي حضرت داود (عليه السلام) است. اين روش را نيز ترک کرد و تنها سه روز اول ماه را روزه مي گرفت. اين روش را نيز ترک کرد و هر ده روز يک روز را روزه مي گرفت: دو پنجشنبه و يک چهارشنبه در ميان آن دو و پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) تا زمان رحلت همين روش را داشت. (11)

    امام صادق (عليه السلام) در جاي ديگري حالات زين العالدين (عليه السلام) را در ماه رمضان توصيف مي کند و مي فرمايد:

    امام زين العابدين (عليه السلام) هنگامي که ماه رمضان فرا مي رسيد جز به دعا و تسبيح و استغفار سخن نمي گفت. (12)


    ◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. #12
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    تمرين و تکرار


    روزه داري عبادتي دشوار و سنگين است و براي کودکان دشوارتر و سخت تر. شايد به همين سبب، خداوند فرموده است: «روزه براي من است و من پاداش آن را مي دهم». (13) چگونه مي توان اين توانايي را در نونهالان ايجاد کرد که يک ماه را روزه بگيرند؛ آن هم در مواردي که روزها طولاني و هوا گرم است؟

    مثلي معروف مي گويد: کار نيکو کردن از پر کردن است. مطابق اين ضرب المثل، انسان به واسطه ي تمرين و تکرار مي تواند کارهايي را انجام دهد که در آغاز محال به نظر مي رسد. يکي از اين کارها که در ابتدا محال به نظر مي رسد، ولي با تمرين و تکرار مي توان توانايي آن را در نونهالان ايجاد کرد، روزه داري است. به همين جهت، معصومان (عليهم السلام) براي آموزش روزه داري به فرزندان خود از روش تمرين و تکرار استفاده کرده و آن را به شيعيان نيز توصيه مي کردند؛ امام صادق (عليه السلام) در بيان اين روش مي فرمايد:

    ما کودکانمان را در هفت سالگي به روزه گرفتن، به اندازه اي که توان آن را دارند، تا نصف روز، بيشتر يا کمتر، دستور مي دهيم. هرگاه تشنگي و گرسنگي بر آنها غلبه کرد افطار مي کنند، تا به روزه عادت کنند و توان روزه داري بيابند. شما کودکانتان را در نُه سالگي به روزه گرفتن، به هر اندازه که مي توانند، امر کنيد و هرگاه تشنگي بر آنها غلبه کرد افطار کنند (کليني، 1365، ج 3، ص 409).





    ◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  3. #13
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بر پايه ي سخنان امام صادق (عليه السلام)، در اين روش از يک کودک که به هفت يا نه سالگي رسيده و توانايي نسبي روزه داري را کسب کرده، مي خواهند به اندازه اي که مي تواند روزه بگيرد. بدين صورت که همراه با پدر و مادر خود سحري مي خورد و تا زماني که مي تواند گرسنگي و تشنگي را تحمل کند، روزه مي گيرد و هرگاه گرسنگي يا تشنگي بر او فشار آورد گرسنگي و تشنگي را تحمل کند، روزه مي گيرد و هرگاه گرسنگي يا تشنگي بر او فشار آورد افطار مي کند و اين کار را در روزهاي ديگر ماه رمضان و نيز در سال هاي آينده تکرار مي کند تا به تدريج به روزه داري عادت کرده و توانايي روزه داري کامل را به دست بياورد. بنابراين، از اين سيره فهميده مي شود که از نظر امامان (عليهم السلام) نيز تمرين و تکرار موجب مي شود توانايي روزه داري کامل در کودک به وجود آيد. سعدي در گلستان داستاني نقل مي کند که مؤيد اين مدعاست؛ او مي گويد:

    دو درويش خراساني ملازم صحبت يکديگر سفر کردندي. يکي ضعيف بود که هر دو شب، افطار کردي و دگري قوي که روزي سه بار خوردي، قضا را بر در شهري به تهمت جاسوسي گرفتار آمدند. هر دو را به خانه اي و در به گِل بر آوردند. بعد از دو هفته معلوم شد که بي گناه اند. قوي را ديدند که مرده و ضعيف، جان سالم به در برده. درين عجب ماندند. حکيمي گفت: خلاف اين عجب بودي؛ يکي بسيار خوار بود، طاقت بينوايي نياوَرْد و به سختي هلاک شد؛ وين دگر خويشتندار بود، لاجرم بر عادت خويش صبر کرد و به سلامت ماند» (سعدي، 1374، ص 135).


    ◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  4. #14
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مؤاخذه و تنبيه


    چنان که پيش از اين گفته شد، تشويق و ترغيب و مؤاخذه و تنبيه همچون دو بالي هستند که فرآيند تربيت با آن در مسير دستيابي به اهداف خود به پرواز در مي آيد و به پرواز خود ادامه مي دهد تا به مقصد خود برسد. بديهي است در آموزش روزه نيز افزون بر ترغيب و تشويق از ابزار مؤاخذه و تنبيه نيز بايد استفاده گردد، گرچه در چگونگي و ميزان استفاده از اين دو شروطي را بايد رعايت کرد.

    در سيره ي معصومان (عليهم السلام) مواردي از تنبيه و مؤاخذه در مورد روزه به دست نيامد؛ گرچه رواياتي از معصومان (عليهم السلام) نقل شده است مبني بر اينکه تنبيه و مؤاخذه به سبب انجام ندادن برخي واجبات و ارتکاب برخي محرمات در حد محدود جايز است.


    ◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  5. #15
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    کودکان مکتبي لوحه هاي خود را خدمت اميرمؤمنان علي (عليه السلام) آوردند تا ايشان بهترين آنها را انتخاب کند. حضرت فرمود: همانا اين کار نوعي داوري است و ستمکاري در اين موضوع مانند ستمکاري در حکومت بر مردم است. به معلمتان بگوييد که اگر شما را در مقام تأديب بيش از سه ضربه بزند، او را قصاص مي کنم. (14)

    برخي فقها در توضيح اين روايت گفته اند: براساس اين روايت، تنبيه جايز است و تفاوتي ندارد که متربي کاري خلاف شرع يا خلاف برنامه هاي آموزشي و تربيتي مدرسه انجام داده باشد (گلپايگاني، 1412 ق، ج 2، ص 785).


    ◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  6. #16
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    تبيين آفات روزه داري


    روزه داري تنها خودداري از خوردن و آشاميدن و تحمل گرسنگي و تشنگي نيست. تخمل تشنگي و گرسنگي مقدمه اي است براي اينکه ديگر اعضا و جوارح انسان نيز از گناهان خودداري کنند تا به برکت روزه داري در ماه رمضان، به تدريج به مقامي برسند که در تمام روزها و ماه هاي سال از تمام گناهان دوري کنند و به مقام متقين و مقربان نائل گردند. به ديگر سخن، روزه عبادتي است که اگر مطابق با دستورهايي که در اسلام آمده انجام شود، آثاري عميق و عظيم بر روح و جان روزه دار بر جاي مي گذارد. ولي اين ثمرات شيرين هنگامي بر اين درخت زيبا مي رويد که از آفات در امان بماند. به همين سبب، معصومان (عليهم السلام) در آموزش روزه، به آموزش ظواهر روزه اکتفا نمي کردند و آفات روزه داري را نيز براي متربيان خود تبيين مي کردند. امام صادق (عليه السلام) فرمود:

    روزه تنها [پرهيز] از خوردن و آشاميدن نيست. سپس فرمود: «مريم فرمود: نذر خداي رحمان کرده ام که روزه بگيرم» يعني روزه ي سکوت. هرگاه روزه گرفتيد زبانتان را حفظ کنيد و چشمتان را [از گناهان] ببنديد و نزاع نکنيد و حسد نورزيد. رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) شنيد که زني با زبان روزه کنيز خود را دشنام داد. پس او را به غذائي دعوت کرد و به او فرمود: بخور. زن گفت: من روزه دارم. پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: چگونه روزه داري در حالي که کنيزت را دشنام داده اي. روزه تنها از خوردن و آشاميدن نيست. امام (عليه السلام) فرمود: هرگاه روزه گرفتي، بايد گوش و چشمت را از حرام و زشت باز داري و مجادله و آزار خادم را رها کني و بر تو وقار روزه نمايان باشد و روزي را که روزه داري مانند روزي نباشد که روزه نيستي. (15)


    ◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  7. #17
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    خلاصه مبحث


    با توجه به اهميت روزه در متون اسلامي و همچنين تأکيد پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و اهل بيت (عليهم السلام) بر آموزش روزه داري، سن شروع آموزش روزه داري هنگامي است که متربي توانايي نسبي روزه داري را کسب کرده باشد که معمولاً مصادف با هفت تا نه سالگي است. اصول آموزش روزه داري عبارت است از: تسهيل، تدريج، جلوگيري از افراط، مراقبت والدين. روش هاي آموزش روزه داري نيز عبارت است از: آشنا کردن با روزه و ماه رمضان، ترغيب به روزه داري، معرفي الگوهاي روزه داري، تمرين و تکرار، مؤاخذه و تنبيه، و تبيين آفات روزه داري.


    ◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  8. #18
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض





    پي نوشت ها :


    1. عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال:... و نحن نأمر صبياننا بالصوم إذا کانوا بني سبع سنين بما أطاقوا من الصيام اليوم؛ إن کان إلي نصف النهار أو أکثر أو أقل، فإذا غلبهم العطش و الفرث أفطروا حتي يتعودوا الصوم و يطيقوه؛ فمروا صبيانکم إذا کانوا بني تسع سنين بالصوم ما استطاعوا من صيام اليوم، فإذا غلبهم العطش أفطروا (کليني، 1365، ج 3، ص 409).

    2. إسحاق بن عمار عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: إذا أتي علي الصبي ست سنين وجبت عليه الصلاه و إذا أطاق الصوم وجب عليه الصيام (شيخ طوسي، 1365، ج 2، ص 381).

    3. عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال:... و نحن نأمر صبياننا بالصوم إذا کانوا بني سبع سنين بما أطاقوا من الصيام اليوم؛ إن کان إلي نصف النهار أو أکثر أو أقل، فإذا غلبهم العطش و الفرث أفطروا حتي يتعودوا الصوم و يطيقوه؛ فمروا صبيانکم إذا کانوا بني تسع سنين بالصوم ما استطاعوا من صيام اليوم، فإذا غلبهم العطش أفطروا (کليني، 1365، ج 3، ص 409).

    4. رهبانيت به معناي ترک دنيا است که در مسيحيت رواح داشته است.

    5. عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال جاءت امرأه عثمان بن مظعون إلي النبي (صلي الله عليه و آله و سلم) فقالت: يا رسول الله، إن عثمان يصوم النهار و يقوم الليل. فخرج رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) مغضباً يحمل نعليه حتي جاء إلي عثمان فوجده يصلي فانصرف عثمان حين رأي رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) فقال له: يا عثمان، لم يرسلني الله تعالي بالرهبانيه ولکن بعثني بالحنيفيه السهله السمحه أصوم و أصلي و ألمس أهلي فمن أحب فطرتي فليستن بسنتي و من سنتي النکاح (کليني، 1365، ج 5، ص 495).

    6. کان رسول الله يقبل بوجهه إلي الناس فيقول: يا معشر الناس، إذا طلع هلال شهر رمضان غلت مرده الشياطين و فتحت أبواب السماء و أبواب الجنان و أبواب الرحمه و غلقت أبواب النار، و استجيب الدعاء، و کان لله فيه عند کل فطر عتقاء يعتقهم الله من النار، و ينادي مناد کل ليله: هل من سائل؟ هل من مستغفر؟ (کليني، 1365، ج 4، ص 67).

    7. إنه سمع أباعبدالله (عليه السلام) يوصي ولده إذا دخل شهر رمضان: فاجهدوا أنفسکم؛ فإن فيه تقسم الأرزاق و تکتب الآجال، و فيه يکتب وفد الله الذين يفدون إليه، و فيه ليله، العمل فيها خير من العمل في ألف شهر (همان، ص 66).


    ◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  9. #19
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض








    8. عن أبي جعفر (عليه السلام) قال... و قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم): الصوم جنه من النار (همان، ص 62).

    9. عن أبي عبدالله عن آبائه (عليهم السلام) أن النبي (صلي الله عليه و آله و سلم) قال لأصحابه ألا أخبرکم بشيء إن أنتم فعلتموه تباعد الشيطان منکم کما تباعد المشرق من المغرب؟ قالوا: بلي. قال: القوم يسود وجهه (همان جا).

    10. و عن علي (عليه السلام): أن رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) قال: صوموا تصحوا (تميمي، 1385 ق، ج 1، ص 42).

    11. عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: کان رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) أول ما بعث يصوم حتي يقال: ما يفطر حتي يقال: ما يفطر و يفطر حتي يقال: ما يصوم ثم ترک ذلک و صام يوماً و أفطر يوماً و هو صوم داود (عليه السلام) ثم ترک ذلک و صام الثلاثه الأيام الغر ثم ترک ذلک و فرقها في کل عشره أيام يوماً خميسين بيهما أربعاء فقبض عليه و آله السلام و هو يعمل ذلک (کليني، 1365، ج 4، ص 90).

    12. عن ابي عبدالله (عليه السلام) قال: کان علي بن الحسين (عليه السلام) إذا کان شهر رمضان لم يتکلم إلا کان شهر رمضان لم يتکلم إلا بالدعاء و التسبيح و الاستغفار و التکبير (همان، ص 89).

    13. عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: إن الله تبارک و تعالي يقول الصوم لي و أنا أجزي عليه (همان، ص 63).

    14. و بهذا الاسناد أن أميرالمؤمنين (عليه السلام) ألقي صبيان الکتاب آلواحهم بين يديه ليخير بينهم فقال: أما إنها حکومه و الجور فيها کالجور في الحکم، أبلغوا معلمکم إن ضربکم فوق ثلاث ضربات في الادب اقتص منه (همان، ج 7، ص 268).

    15. عن جراح المدائني عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: إن الصيام ليس من الطعام و الشراب وحده ثم قال قالت مريم إني نذرت للرحمن صوماً أي صوماً صمتاً و في نسخه أخري أي صمتاً فإذا صمتم فاحفظوا ألسنتکم و غضوا أبصارکم و لا تنازعوا و لا تحاسدوا. قال: و سمع رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) امرأه تسب جاريه لها و هي صائمه فدعا رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) بطعام فقال لها: کلي. فقالت: إني صائمه. فقال: کيف تکونين صائمه و قد سببت جاريتک إن الصوم ليس من الطعام و الشراب. قال: و قال أبوعبدالله (عليه السلام): إذا صمت فليصم سمعک و بصرک من الحرام و القبيح و دع المراء و أذي الخادم وليکن عليک وقار الصيام و لا تجعل يوم صومک کيوم فطرک (همان، ج 2، ص 88).


    منبع: کتاب سيره تربيتي پيامبر و اهل بيت (ع)



    ◕✿◕ ...روزه داري کودکان ...◕✿◕
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •