دیدگاه ملا صدرا درباره روح: روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
دیدگاه ملا صدرا درباره روح: روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض دیدگاه ملا صدرا درباره روح: روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق





    دیدگاه ملا صدرا درباره روح :

    آنچه برای اهل نظر از فلاسفه اسلامی ثابت شده، این است که غیر از اعضاء و جوارح و ابدان مادی، امر دیگری در باطن انسانها است که منشا احساسات و ادراکات و تعقلات و حرکات و سکنات و فعل و انفعالات ارادی و غیرآنها می باشد و آن همان نفس ناطقه و جان و روان آدمی است.




    آنچه برای اهل نظر از فلاسفه اسلامی ثابت شده، این است که غیر از اعضاء و جوارح و ابدان مادی، امر دیگری در باطن انسانها است که منشا احساسات و ادراکات و تعقلات و حرکات و سکنات و فعل و انفعالات ارادی و غیرآنها می باشد و آن همان نفس ناطقه و جان و روان آدمی است.
    و این امر نیز مسلم است که منشا ادراکات و تعقلات و احساسات و آثار و خواص دیگر در تمام موجودات یکسان نیست و نیز واضح است که هر یک از موجودات را آثار خاصی است که موجب امتیاز آنها از یکدیگر است. از اینرو نفس ناطقه که روح انسانی است، از نظر فلاسفه مجزا و غیر از روح حیوانی است و غیر از قلب است زیرا قلب و روح حیوانی نوعی از اجسام و اجرام اند و با فساد بدن از بین می روند و آنچه باقی می ماند، روح انسانی و نفس ناطقه است.

    ملا صدرا (۱) معتقد است که روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق است و محل روح علوی و روح حیوانی جسمانی بوده، حامل قوای حس و حرکت است (۲) . عبارت ایشان در اسفار ج ۴، ص ۷۸ به نقل از کتاب فرهنگ معارف اسلامی به قرار زیر است:
    «ان الروح العلوی السماوی من عالم الامر و الروح الحیوانی البشری من عالم الخلق و هو محل الروح العلوی و مورده و اما الروح الحیوانی جسم لطیف حامل لقوی الحس و الحرکهٔ و هذا الروح لسایر الحیوانات و منه یفیض قوی الحواس و سکن روح العلوی الی الروح الحیوانی و صیره نفسا و یتکون من سکون الروح الی النفس و القلب و اعنی بهذا، القلب اللطیفهٔ التی محلها المضغهٔ اللحمیهٔ فالمضغهٔ اللحمیهٔ من عالم الخلق و هذه اللطیفهٔ من عالم الامر».


    مرحوم ملا صدرا در عین حال که میان نفس ناطقه که روح انسانی است، با روح حیوانی و قلب و غیر از اینها فرق و امتیاز گذارده است و لکن آن نوع تفکیک و جدائی که فلاسفه دیگر قائل شده اند، قبول ندارد و می گوید:



    «روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق بوده، محل روح علوی است اما روح حیوانی، جسم لطیف بوده، حامل قوای حس و حرکت است و این روح در سایر حیوانات هم منبع فیضان قوای خاص است و روح علوی در روح حیوانی ساکن شده، آن را متطور به نفس می کند و این نفس از سکون روح به نفس و قلب تحقق پیدا می کند و مراد از قلب همان قلب لطیفی است که محل آن همان قلب گوشتی موجود در بدن انسانی است که از عالم خلق است و آن قلب لطیف از عالم امر است ».



    ملا صدرا معتقد است که خدای تعالی به قدرت خود جرم لطیف روحانی خاصی را آفرید که به نام روح نفسانی و حیوانی و طبیعی ما خوانده می شود به تفاوت درجات آن در لطافت و این روح منبع تمام انفعالات و احساسات جسمانی از آلام و لذات و غیر آنها است و آنچه انسان را از سایر حیوانات جدا و ممتاز می کند، نفس مدرکه کلیات است که نفس ناطقه و در مرتبت کمال، عقل گویند.


    مرحوم ملا صدرا نیز مثل سایر فلاسفه قائل به سه امر است:


    قلب، روح بخاری، نفس یا روح مجرد و روح حیوانی مرکب روح بخاری است و منشا حیات و حس و حرکت است و در تمام حیوانات هست و در تمام اعضاء بدن حیوانها وجود دارد و روح بخاری مرکب از نفس است که منشا ادراکات کلیه و واسطه برای تعلق نفس ناطقه با بدن انسانها است و در نتیجه روح انسانی امر لطیفی است که دلیل علم و ادراک انسان می باشد (۳) . بعضی روح را، نفس ناطقه می نامند و آن دو را مترادف گرفته اند (۴) و برخی دیگر می گویند: روح محل اوصاف حمیده است و نفس محل اوصاف ذمیمه (۵) . و برخی می گویند: «روح عبارت از جبرئیل است چنانکه نقل از معصوم شده که فرموده است: «الروح ملک من ملائکهٔ الله » (۶) . و برخی دیگر می گویند:


    «روح جوهر مخلوقی است که الطف مخلوقات است (۷) . و بعضی دیگر روح و حیات را یکی دانند» (۸) .

    پس معلوم شد که نفس ناطقه که روح انسانی است از نظر فلاسفه مجزا و غیر از روح حیوانی است و غیر از قلب است، زیرا قلب و روح حیوانی نوعی از اجسام و اجرامند و با فساد بدن از بین می روند و
    آنچه باقی می ماند، روح انسانی است زیرا روح بخاری بنابر تعریفی که شد، جسم حار لطیفی است که از لطائف اخلاط چهارگانه حادث می شود و بدن، قشر و غلاف آن است و روح بخاری، روح نفسانی و حیوانی و طبیعی است و حامل قوای حیوان و نبات است و منبع آن قلب می باشد و روح بخاری را روح غریزی هم گفته اند (۹) .

    حاصل کلام این که لفظ روح دارای معانی متعددی است، روح در کتب اطباء غیر از روح به معنای نفس ناطقه انسانی است و می توان گفت که بحث روح از روح بخاری شروع و به روح القدس و روح الله منتهی می گردد، ملاصدرا از شیخ الرئیس بوعلی سینا نقل می کند که «روح بخاری » را «جان » گویند و «نفس ناطقه » را «روان » (۱۰) . روح بخاری چیست؟ روح بخاری جسم لطیف گرم است. که از لطافت اخلاط چهارگانه تن حاصل می شود چنانکه اعضای بدن از فشردگی و جسمیت اخلاط پدید می آیند و این را روح حیوانی می نامند و حامل قوا است (۱۱) .

    دیدگاه ملا صدرا درباره روح: روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم



  2.  

  3. #2
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض





    پی نوشتها
    :
    ۱) محمد بن ابراهیم بن یحیی شیرازی ملقب به صدرالدین و صدرالمتالهین و معروف به صدرا از اکابر فلاسفه و حکمای اسلامی قرن یازدهم هجری است، وی علاوه بر تبحر در علم کلام و فلسفه، در حدیث و تفسیر قرآن نیز بارع و ورزیده و صاحب ید بیضا بود، حکیمی فاضل، متاله کامل، عابد و زاهد، محقق و مدقق، بصیر بود، نکات و دقایق تمام فن حکمت را با ذوقی خاص فلسفی حل نمود.
    صدرا نزد شیخ بهائی و میرداماد و میرفندرسکی تلمذ کرد و جمعی از بزرگان فلسفه و حدیث نزد وی به تحصیل اشتغال داشتند از جمله آنها مرحوم ملا محسن فیض کاشانی و ملا عبدالرزاق فیاض لاهیجی بود.
    وی در فلسفه اشراق تبحری تمام داشته معضلات این رشته از فلسفه را به دقت موشکافی کرده، برخی از اقوال و عقاید فلاسفه مشائین را با دلیل و برهان مردود ساخته است، مثلا فلاسفه مشاء وجودها را حقایق متباین می پنداشتند، او وجود را که اصل و حقیقت هر چیز است، یک حقیقت واحد می داند و برای آن مراتب متعدد قائل شده که از حیث ضعف و شدت و نقص و کمال باهم فرق دارند; این نظر ملا صدرا با نظر شیخ اشراق متفاوت است زیرا مرحوم سهروردی شدت و ضعف و نقص و کمال را در ماهیت قائل است نه در وجود.
    موضوع مهم دیگری که ملا صدرا در آن ابتکار نشان داده است، فرضیه مشهور به «حرکت جوهری » است، پیش از او اکثریت فلاسفه از آن جمله ابوعلی سینا حرکت را در اعراض جسم طبیعی منحصر می دانستند ملا صدرا جوهر را نیز متحرک اعلام نمود ولی تصریح کرد که تغییری که در اثر این حرکت در جوهر پدید می آید، تغییری است اشتدادی و استکمالی و در حقیقت به جوهر خدشه ای وارد نمی آورد و آن را دگرگون نمی کند. چنانکه تغییراتی که برای انسان در ادوار مختلف زندگی عارض می گردد، از حیث شدت و ضعف کمال انسانیت است نه از حیث حقیقت انسان.
    ملا صدرا از فرضیه حرکت جوهری نتایجی چند می گیرد از جمله اثبات معاد جسمانی است.
    در کتاب ریحانهٔ الادب: ج ۳، ص ۴۱۸ در حدود ۵۰ کتاب از آثار مرحوم ملا صدرا را نام می برد، ملا صدرا هفت بار با پای پیاده به حج مشرف شد و در مرتبه هفتمی در سال ۱۰۵۰ ه ق در بصره وفات یافت. و هم آنجا مدفون گردید. لفظ «مریض » ماده تاریخ وفات او می باشد صاحب «نحبهٔ المقال » در تاریخ وفات وی دو بیت شعر به زبان عربی چنین سروده است: ثم ابن ابراهیم صدرالاجل فی سفر الحج مریض(۱۰۵۰ه ق) ارتحل قدوهٔ اهل العلم و الصفاءیروی عن الداماد و البهائی (به منابع زیر مراجعه فرمائید: ریحانهٔ الادب: ج ۳، تالیف استاد علامه میرزا محمد علی مدرس ص ۴۱۹ و ۴۲۰، چاپ تبریز، چاپخانه شفق، چاپ دوم روضات الجنات: تالیف مرحوم میرزا باقر موسوی خوانساری اصفهانی، تحقیق اسدالله اسماعیلیان، تاریخ چاپ سال ۱۲۹۱ه ق ص ۱۲۰ و ۱۲۱ و ۱۲۲ لغت نامه دهخدا ماده صدرا، ص ۱۶۴ و ماده ملا صدرا ص ۱۰۳۹).
    ۲) اسفار: ج ۴، ص ۵۲،۷۸،۱۱۶ و ۱۵۵ مبدا و معاد: ص ۱۸ فرهنگ معارف اسلامی: ج ۲، ص ۴۶۲ تالیف دکتر سید جعفر سجادی ناشر شرکت مؤلفات و مترجمان ایران.
    ۳) در اسفار ج ۴ ص ۱۱۵ عبارتی چنین در این مقام ذکر کرده است:
    «ان النفس لا یتصرف فی الاعضاء الکثیفهٔ العنصریهٔ الا بتوسط مناسب و ذلک الواسطهٔ هو الجسم اللطیف النورانی المسمی بالروح النافذ فی الاعضاء بواسطهٔ الاعصاب الدماغیهٔ ».
    یعنی همانا نفس انسانی در اعضاء بدن عنصری مادی تصرف نمی کند مگر به واسطی مناسب که همان جسم لطیف نورانی است که آن را روح می نامند که در اعضاء و جوارح به واسطه اعصاب مغزی نفوذ می کند.
    سپس اضافه می کند:
    «فاعلم ان جوهرالنفس لکونه من سنخ الملکوت و عالم الضیاء المحض العقلی لا یتصرف فی البدن الکثیف المظلم العنصری بحیث یحصل منه نوع طبیعی وجدانی الابتوسط مناسب و المتوسط بینها و بین البدن الکثیف هوالجوهر اللطیف المسمی بالروح عند الاطباء(اسفار: ج ۴، ص ۱۱۶).
    یعنی بدان که جوهر نفس از این جهت که از سنخ عالم ملکوت و عالم روحانی محض عقلی می باشد، در بدن مادی تاریک تصرف نمی کند به طوری که از آن نوع طبیعی وجدانی پیدا شود مگر به توسط واسطه ای مناسب بین بدن و بین نفس و آن واسطه جوهر لطیف است که آن، نزد اطباء روح نامیده می شود (خوانندگان می توانند به کتاب فرهنگ معارف اسلامی: ج ۲، ص ۴۶۳ مراجعه نمایند).
    ۴) اسفار: ج ۴، ص ۷۶.
    ۵) اسفار: ج ۴، ص ۷۶.
    ۶) اسفار: ج ۴، ص ۷۹.
    ۷) اسفار: ج ۴، ص ۷۷.
    ۸) اسفار: ج ۴، ص ۷۷.
    ۹) کتاب فرهنگ معارف اسلامی: ج ۲، ص ۴۶۴.
    ۱۰) اسفار: ج ۴، رحلی باب پنجم اواسط فصل آخر ص ۶۱ و عبارت وی چنین است:
    «و قد ذکره شیخ الرئیس فی بعض رسائله...الخ ».
    ۱۱) معرفت نفس دفتر سوم تالیف: حسن حسن زاده آملی: ص ۴۴۱.
    دیدگاه ملا صدرا درباره روح: روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم



  4. #3
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    از امام‌ کاظم علیه السلام روایت‌ شده‌ است‌ که‌ فرمود:

    شخص‌ وقتی‌ به‌ خواب‌ می‌رود، روح‌ حیوانی‌ در بدن‌ او باقی‌ است‌ اما روح‌ عقلی‌ از بدن‌ او خارج‌ می‌شود.

    عبدالغفار اسلمی‌ از امام علیه السلام درباره آیه‌ «الله‌ یتوفی‌ الانفس‌ حین‌ موتها…» می‌پرسد، مگر آیه‌ بیانگر این‌ امر نیست‌ که‌ ارواح‌ همگی‌ هنگام‌ خواب‌ توسط‌ خداوند توفی‌ و نگاه‌ داشته‌ می‌شوند، آن‌ را که‌ بخواهد، نگاه‌ می‌دارد و آن‌ را نخواهد، باز می‌گرداند؟

    امام علیه السلام فرمود:

    آن‌که‌ هنگام‌ خواب‌ نزد خداوند برده‌ می‌شود، ارواح‌ عقول‌ است‌ اما ارواح‌ حیات‌ در ابدان‌ باقی‌ مانده‌ و جز با مرگ‌ از بدن‌ خارج‌ نمی‌شوند… اصحاب‌ کهف‌ مثالی‌ از این‌ مسأله‌ هستند که‌ هنگام‌ خوابشان‌ روح‌ حیات‌ در بدن‌ آن‌ها باقی‌ بود و از همین‌ رو به‌ طرف‌ راست‌ و چپ‌ گردانیده‌ می‌شدند.


    بحارالانوار ۵۸/۴۳
    دیدگاه ملا صدرا درباره روح: روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم



  5. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    روایات ارواح پنجگانه

    امام صادق (ع):
    در انبیاء و اوصیاء پنج روح وجود دارد: روح بدن ، روح قدس ، روح قوّت ، روح شهوت ، روح ایمان
    در مؤمنین چهار روح وجود دارد و روح قدس را فاقدند،روح بدن،قوت،شهوت،ایمان
    در کفّار سه روح است:روح بدن و روحقوت و روح شهوت.
    سپس امام فرمود و جسد مادامی که مرتکب گناه کبیره ای نشده است روح ایمان وی را همراهی
    خواهد کرد و همینکه مرتکب آن گردد، وی را ترک خواهد کرد. و اما روح القدس اگر در کسی سکنی و مقام گیرد هیچگاه مرتکب کبیره نخواهد گشت.

    بصائر الدرجات ،ص447 ،حدیث 3


    دیدگاه ملا صدرا درباره روح: روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق

  6. تشكرها 4


  7. #5
    عضو آشنا
    حبیبه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1395
    نوشته : 32      تشکر : 72
    69 در 32 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حبیبه آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب

    درباره روح، صدرالمتالهین قائل است که مبدئش جسمانی است و نهایتش روحانی یعنی:

    " النفس جسمانیه الحدوث، روحانیته البقاء" و سیر ترقی و تکامل انسان از مراتب مادی به سوی

    مراتب معنوی و روحانی است و بنابر حرکت جوهریه در ذات و کینونت خود متحرک است موجودات

    مادیه از نفس استعداد هیولانی خود، در خود، حرکت نموده و پس از خلع و لبس‌های

    عدیده به مرحله تجرد می‌رسند.

    در قران نیز این سیر ترقی و تکامل اشاره شده است:


    ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا

    فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (14/مؤمنون)



    دیدگاه ملا صدرا درباره روح: روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق
    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک


  8. #6
    عضو آشنا
    حبیبه آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1395
    نوشته : 32      تشکر : 72
    69 در 32 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حبیبه آنلاین نیست.

    پیش فرض جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء




    نظریه جسمانیة الحدوث وروحانیة البقاء(حدوث نفس ملاصدرا)

    نظریه ملاصدرا در باب حدوث نفس،در عبارت کوتاه«جسمانیة الحدوث وروحانیة البقاء»خلاصه می شود.

    این سخن به این معنی است که ماده ی جسمانی بر اثر حرکت جوهری خویش،به تدریج مراتب کمالی وجود

    را طی می کند تا آنجا که به مرز ماده و تجرد رسیده و سپس در ادامه ی حرکت، از عالم ماده گذر کرده و

    در مراتب طولی تجرد تکامل می یابد.در خلال این حرکت جوهری و در مرز بین ماده و تجرد، متحرک

    به نفس انسانی مبدل می شود وسپس نفس مزبور با به کارگیری آلات خود،به مراتب
    کمالیِ ادراک

    و وجود نایل می آید.نتیجه آنکه نفس ناطقه جوهر متجددی است که در یکی از مراحل حرکت جوهری

    پدید می آید.بنابراین،چنین نفسی موجودی حادث است نه قدیم.

    در واقع از نظر ملاصدرا نفس جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است.نفس در بدو حدوث،جسمانی

    محض است و به تدریج تکامل پیدا می کند تا مجرد مطلق شود.نفس در ابتدا جسم طبیعی محض است

    و به علت حرکت جوهریه تکامل پیدا می کند.

    دکتر حائری در کتاب سفر نفس خود می نویسد: «ملاصدرا معتقد است که حدوث نفس در ابتدا جسمانی است.

    نفس نزول ندارد.اگر نزول داشته باشد باید ابداعی باشد.در ابداع نیز استکمال نیست،نه استکمال فعل و نه

    استکمال ذات.در ابداع تحرک نیست،نه حرکت جوهری و نه حرکت عرضی.بنابراین نفس که یک موجود ملکوتی

    و روحانی است نمی تواند تعلق به بدن پیدا کرده و آن را اداره کند.از همین جاست که ملاصدرا می گوید باید

    بر مسئله حرکت جوهری تکیه کنیم و مسئله ی نفس را بر اساس آن حل کنیم.»(حائری،۱۳۸۰،ص۱۳۷)

    ملاصدرا در پایان استدلال های خویش را بر رد قدیم بودن نفس می آورد و بیان می دارد که اگر نفس قدیم باشد

    آنگاه کمالات خود را همواره با خود دارد و چنین نیست که در طول زمان و به تدریج ، نقایص و کاستی های

    خود را برطرف سازد و به کمالات جدیدی دست یابد.بر این اساس،نفس نیازی به استکمال نخواهد داشت در حالی

    که همانگونه که مطرح شد،نفس به قوا وآلاتی نیازمند است تا با وساطت آنها،ادراکات و تحریکاتی را که فاقد

    آن می باشد دارا شود و از این طریق،به کمالاتی دست یابد.

    اگر نفس قدیم باشد،باید بدون بدن و ماده موجود باشد و بر اساس یک قاعده ی فلسفی،هر مجرّد تامی نوع منحصر

    در فرد است؛چرا که کثرت فردی همواره تابع ماده است.بر پایه ی این تحلیل،باید میان دو لازمه ی باطل،یکی را

    انتخاب کرد؛یا اینکه تمام نفوس را فقط یک نفس بدانیم یا اینکه برای نفوس،انواع گوناگونی را در نظر بگیریم.

    گزینه اول مسلماً باطل است و گزینه دوم قابل پذیرش نیست؛چرا که بالعیان مشاهده می کنیم که تمام نفوس انسانی از نوع واحد هستند.

    «مسئله مهمی که ملاصدرا بر اساس جسمانیة الحدوث بودن نفس بدان اشاره می کند این است که بنا بر فرض قدم نفس

    هیچ توجیهی برای هبوط نفس در بدن دنیوی وجود ندارد.به علاوه،برای تکامل نیز به آن وابسته است.»(اکبری،۱۳۸۶،ص۱۱۹)

    دیدگاه ملا صدرا درباره روح: روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق
    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک


  9. #7
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,221      تشکر : 6,725
    7,956 در 5,003 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام بزرگوار


    خیلی دوست دارم لینگ این چنین موارد را هم داشته باشیم
    ممنون میشوم اگر در ارسالهایتان لینگ را هم پیوست نمایید
    دیدگاه ملا صدرا درباره روح: روح علوی سماوی از عالم امر است و روح حیوانی بشری از عالم خلق

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •