آداب واخلاق اهل علم سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آداب واخلاق اهل علم
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض








    عدم تساوى نيكى و بدى :

    ولا تستوى الحسنه ولاالسيئه ادفع باالتى هى احسن فاذالذى بينك و بنيه عداوه كانه ولى حميم 16 .
    خوبى و بدى برابر نيستند. همواره به نيكوترين وجهى پاسخ ده تا كسى كه ميان تو واو دشمنى است . چون دوست مهران تو گرد.
    چه چيزى بهتر و شكوهمندازاين كه بدى را به نيكى پاسخ دهى و جهالت را به كرامت . شايداهل علم بيش از ديگران در معرض اين آفات باشند يعنى سزاى نيكى را بدى بينند و پاسخ خيرخواهى را بى اعتنايى و پيوسته با لغويات و جهالتها روبرو باشندازاين روى بر آنان است كه بزرگ منشى را پيشه سازند و با كرامت با بديها و بى اعنايها و نادانيها به مبارزه برخيزند و قلبها را تسخير كنند:
    ... واذا مروا باللغو مروا كراما 17
    و چون بر ناپسندى بگذرند بزرگوارانه بگذرند.
    روحانى نبايد هم خود را مصروف كارهاى ناچيز و گذرا كند. بايد ناگورايها را به طبع بلند و سعه صدر پشت سر گذارد و تمام توان خود را در آرمانهاى بلند و مقصدهاى عالى بكار گيرد.





    آداب واخلاق اهل علم
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  2. تشكرها 2

    مدير اجرايي (29-04-1391), بیقرار ظهور (02-05-1391)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض






    سخن نيكو:


    ... و قولوا للناس حسنا 18
    به مردم گفتار نيك گوييد.
    بر خلق خدا شفقت كنيد. با رفق و مدارا با مردم رفتار نماييد. بر سياق اين آيه آيات فراوان ديگرى نيز هست كه آداب مردمدارى و مهر و محبت به ديگران مى آموزد همان آدابى كه زيبنده ترين و ضرورى ترين ويژگى اهل علم است .
    ادع الى ربك بالحكمه والموعظه و جادلهم بالتى هى احسن ... 19
    مردم را با سخنان استوار و مبرهن واندرزهاى نيكو به سوى پروردگارت بخوان و با بهترين شيوه با ايشان مباحثه كند.
    اين آيه ادب و صحبت را به سر رشته داران تعليم و راهنمايان مردم مى آموزد كه سخن درست و كلام رسا را برگزينند و با مهر و لطافت به گوش ديگران برسانند.اگر مطلبى ازاستحكام و برهان بايسته برخوردار نبود و يا برخوردار بود اما با شيوه درست و همراه با شفقت و مهربانى ابلاغ نگشت با شايستگى انجام نگرفته است . و در آيه ديگر به ادبى اجتماعى و مردمى بر مى خورديم :
    پاسخ نيكى با نيكى بهتر يا همانند آن :
    واذا حييتم بتحيه فحيوا با حسن منهااورذوها ... 20 .
    چون شما را به درودى نواختند به درودى بهتراز آن يا همانند آن پاسخ گوييد.



    آداب واخلاق اهل علم
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  4. تشكرها 2

    مدير اجرايي (01-05-1391), بیقرار ظهور (02-05-1391)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض





    اينجا نيز براى مردمدارى و مهر و محبت به آنان اصل ديگرى از آداب ماشرت و برخورد را بيان مى دارد كه آن : دست برتر داشتن در برابر نيكيها و خدمتهاى ديگران است . طبق اين آيه شريفه و دستورالعمل قرآنى مسلمانان نه تنهااز پاداش نبايد غفلت داشته باشد يا كم آورد و يا حتى به برابر آن بسنده كند بلكه همت بيشتر و پاداش فزونتر بايستى عرضه كند.

    خواجه عبدالله انصارى مى گوييد:
    خداوند دراين آيت بندگان را به آداب عشرت و صحبت تعليم مى دهد كه هر كه آارسته ادب نباشد شايسته صحبت نبود. و آداب و صحبت بر سه گونه است : يكى صحبت با حق است به ادب موافقت .
    دوم صحبت با خلق است به ادب مناصحت (خيرخواهى ).
    سوم صحبت با نفس است به ادب مخالفت .
    و هر آن كسى كه پرورده اين آداب نيست وى را با راه مصطفى هيچ كار نيست و در عالم لا اله الا الله وى را قدر نيست . و رب الغزه جل جلاله مصطفى رااول آراسته ادب كرد چنانكه در خبراست : [ ادبنى ربى واحسن تاديبى] واب خلق خدا ادب نگهداشت تااز وى باز گفت :[ وانك لعلى خلق عظيم] اى محمد تو داراى خوى بزرگ و نيكو هستى ...



    آداب واخلاق اهل علم
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  6. تشكرها 2

    مدير اجرايي (01-05-1391), بیقرار ظهور (02-05-1391)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض





    امااصول آداب مصاحبت با خلق آن است كه نصيحت كردن و شفقت نمودن از هيچ مسلمان بازنگيرى و خود رااز همه كس كمتر دانى و حق همه كس فرا پيش خود دارى وانصاف همه از خود بدهى به طريق ايثار و مساوات و حسن الخلق . واز خلاف و معارضه برادران و دروغ زن كردن ايشان بپرهيزى و به امر صريح و نهى صريح ازايشان در نخواهى وايشان را سخن درشت و جواب ناخوش نگويى. 21

    در جاى ديگر اشاره اى به آداب خويش رويى راه رفتن سخن گفتن و بانگ زدن مى كند.ازاين كه با كبر و گردن كشى از مردم روى برتابى و در معابر و مسيرها به خود كامى راه روى خرامندگى و لاف زنى را پيشه خودسازى نهى مى كند و فروتنى نرم روى و كم كردن صدا را سفارش مى نمايد:

    ولاتصعر خدك للناس و لاتمش فى الارض مرحاان الله لايحب كل مختال فخور واقصد فى مشيك واغضض من صوتك ان انكرالاصوات لصوات الحمير 22
    با تكبراز مردم روى به يكسو مبر و به خودپسندى و سمتانه برزمين راه مرو زيرا خداوند خرامنده فخر فروش را دوست ندارد. در راه رفتن معتدل باش و آوازت را فرود آر كه زشت ترين آوازها بانگ خران است .



    آداب واخلاق اهل علم
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  8. تشكرها 2

    مدير اجرايي (02-05-1391), بیقرار ظهور (02-05-1391)

  9. #15
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض





    كوتاهى دراين گونه[ آداب اجتماعى] باعث از هم پاشيدگى روابط صميمانه مى گردد.اگر حركات عادى و روزانه آلوده به اين گونه صفات ناشايست شود حيثيت اجتماعى رو به ضعف و پستى مى نهد.

    روشن است كه بيان اين گونه آداب از باب نمونه است و منحصر در همين موارد نيست چنانكه امام صادق[ ع] اين آيه را به :[ عطسه اى كه با صداى بلندادا شود و يا داد و فريادى كه به هنگام سخن گفتن انجام گيرد] 23 تفسير كرده اند كه در حقيقت بيان مصداق روشن از آيه است .
    ازاين آيات نتيجه مى گيريم كه بايد در تمامى مراحل و رفتار رعايت آداب و متانت لازم را كرد تا در ميان مردم محبوب بود و در پيشگاه خداوند عزيز.
    آنچه گذشت نمونه اندكى بود كه از بحثهاى فراوان قرآن درباره آداب كه به روشنى جايگاه واهميت[ ادب و متانت] را در وحى الهى بيان مى داشت .
    اما روايات به طور گسترده ترى به بحث از[ آداب] پرداخته اند. دهها كتاب روايى در جنبه هاى گوناگون[ آداب] نگارش يافته و روايات مربوطه را گردآورده اند. بر شمردن آدابى كه در روايات آمده و بحث از آنهااز گنجايش اين نگاشته افزون است 24 .

    ازاين روى ناگزيريم درباره هر يك از آداب بويژه آداب اهل علم در نوشتارى ديگر بحث كنيم و دراينجا فقط به جمع بندى مطالب گذشته اكتفا كنيم .




    آداب واخلاق اهل علم
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  10. تشكرها 2

    مدير اجرايي (02-05-1391), بیقرار ظهور (02-05-1391)

  11. #16
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض





    از آنچه تاكنون نگارش يافته نتيجه مى گيريم كه : رمز موفقيت و عامل پيش برندگى انسان بويژه اهل علم مقبوليت مردمى احترام و شخصيت اجتماعى است . نخستين عامل براى محبوبيت اجتماعى بى شك[ ادب و متانت] شايسته است بايد پذيرفت كه اين حركات ولو بظاهر جزئى است كه موقعيت اجتماعى و نفوذ معنوى را مى سازد. مردم يك شبه به كسى علاقه و دلبستگى پيدا نمى كنند بلكه نفوذ و آبرومندى چيزى است كه به تدريج از برخوردها و رفتار پديد مى آيد و در نهايت برآورد و قضاوت ويژه اى را در ذهن مى آفريند. درست است كه برخى ازاين گونه آداب ساده به نظر مى رسنداما همين نمونه ساده بيانگر حالات درونى واخلاقى و نشانگر شخصيت انسانى است چرا كه روحيات و خلقيات در لابلاى اعمال و رفتار منعكش شده و جلوه مى نمايند. يك عمل يا حركت كوچك مى تواند حاكى از يك روحيه ريشه دار باشد يعنى در پرتواين گونه آداب است كه آدمى برون افكنى مى كند و صفحه شخصيتش را مى گشايد.

    ناهنجارى در آداب و شكل ظاهرى رفتار باعث خدشه دار شدن شخصيت انسانى شده و حتى ديگر تواناييها و مهارتها را نيز كم رنگ مى سازد يعنى اگر كسى اصطلاحات فراوان بداند و دهها فضل از علوم را دارا باشد اما ظاهرى آراسته رفتارى مودبانه و برخوردى زيبنده نداشته باشد از منزلت و قدرش كاسته مى شود و در نظر سبك و كم ارزش جلوه مى كند.



    آداب واخلاق اهل علم
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  12. تشكر

    مدير اجرايي (05-05-1391)

  13. #17
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض





    راستى انصاف دهيم :اگر كسى در هنگام گفتگو يااظهار نظر آداب لازم را رعايت نكند و گرفتار آفاتى مانند: پرگويى خوب گوش ندادن به سخن مقابل بريدن كلام ديگرى صداى بلند لفاظ و تعابير نامناسب باشد چه مقداراز قدر و منزلت وى كاسته مى شود؟ پيامبراكرم[ ص] مى فرمايد:[ من عرض لاخيه المسلم المتكلم فى حديثه فكانما خدش وجه] 25 كسى كه وسط كلام ديگرى وارد شود گويا چهره او را خراشيده است .

    يااگر فردى در محافل عمومى نظافت را مراعات نكند يا حركاتى انجام دهد كه موجب اشمئزاز ديگران شود مثل : آروغ زدن دهن درگى سيگار كشيدن و.. چه تصويرى از وى خواهيد داشت ؟
    سواره اى كه با بى اعتنائى از كنار منتظرين وسيله نقليه مى گذرد ثروتمندى كه بدون توجه به نوع دوستى به زندگى تجملاتى و بى داغدغه خود مشغول است آن كه به قوانين و مقررات عمومى وقعى نمى گذارد آقايى كه با بى اعنايى و تبختر راه رفته و حتى از سلام كردن هم خوددارى مى كند و ... چگونه مى تواندانتساب خود را به علم و دانش دينى توجيه كند؟اين گونه افراد كى مى توانندانتظار حرمت و نفوذ در جامعه را داشته باشند؟امام صادق[ ع] مى فرمايد:

    لايطمعن ذالكبر فى الثناءالحسن و لاالخب فى كثره الصديق ولاالسى ء الادب فى الشرف ... 26
    متكبر نبايد طمع تمجيد و فريب كارانتظار دوست زياد و بى ادب اميد حرمت وارجمندى داشته باشد.



    آداب واخلاق اهل علم
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  14. #18
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض





    اگراهل دانشى خداى نكرده گرفتار خللى درادب و متانت باشد ارتباط خود را با جمال جميل نبوت كتاب وحى وامامت و صفحات نورانى دانشوران فقاهت چگونه توجيه مى كند؟ وراثت خود رااز آنان كه كان اب و نقطه پرگار متانت بودند و در دايره حيات خود همه زيبايى داشتند چگونه به اثبات مى رساند؟

    گويا در مدرسه بوده واز دوست كتابى نخوانده و در پاى چراغ نشسته و نور نگرفته و در جمع كتب جمالى نديده و در درس صحف راه بجايى نبرده است .
    اندكى درنگ و در منش و رفتار پيامبر[ص] انسان را سرمست شعف كرده واز آن همه زيبايى وانضباط ادب و متانت خوشرويى و خوشگوارى به وجد مى آيد واز عمق جان احساس سربلندى مى كند. به گوشه اى ازاين صفحه زيباى ادب بنگريد:
    پيامبر[ ص] در چشم هر بيننده موقر و بزرگ مى نمود و در دلها جا گرفته و عزيز بود. صورتش مثل ماه شب چهارده مى درخشيد. نه لاغر و نه فربه متوسط القامه بود. محاسن پرپشب و موهاى سر و صورت به خاطر خضاب سبزه بى نظر مى رسيد. تمام اعضاء و جوارحش معتدل بود: شكم و سينه مساوى و موى سر باز وافتاده نبود واز بناگوش تجاوز نمى كرد. كف دستانش مانند دست عطرفروشان معطر بود. هنگام خرسندى چهره اش چون آيينه درخشندگى داشت . به آرامى و وقار قدم بر مى داشت و پيش روى خود را مى نگريست . هنگام تبسم داندانهايش چون دانه هاى تگرگ نمايان و به زودى سفيدى دندانها چون برق سريع زير لبها پنهان مى شد. بوى عرق آن حضرت خوشبوتراز مشك بود هنگام نگاه كردن به جلو يا عقب با تمام بدن بر مى گشت . 27 . نگاه كردنش لحظه اى بيش نبود و به چيزى خيره نمى گشت . هر كسى را مى ديد - حتى اطفال - را آغاز به سلام مى كرد. دائما متفكر به نظر مى رسيد.

    جز در مواقع ضرورت لب به سخن نمى گشود و هنگام تكلم به آرامى آغاز سخن كرده و به آرامى لب فرو مى بست . كلامش كوتاه جامع و خالى از تفصيل و نارسايى بود. هيچ طعامى را ولو نمى پسنديد مذمت نمى كرد. كسى را حقير نمى شمرد و هنگام غضب روى بر مى گردانيد. 28 .



    آداب واخلاق اهل علم
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  15. #19
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض





    با مردم انس مى گرفت و آنان رااز خود دور نمى ساخت . هميشه از مردم بر حذر بود و خود را مى پاييداما صورت از آنان بر نمى گردانيد و بدخلقى نمى كرد.

    در مجالس جاى ويژه به خود نداشت . حق هر يك ازاهل مجلس راادا مى كرد و كسى ازايشان احساس نمى كرد كه ديگرى بيش ازاو نزد آن حضرت محترم است . هر كه نيازى از او مى طلبيد يا به نياز خود مى رسيد و يا با روى گشاده و بيان شيرين قانع مى گشت . عيبجو خشن و درشتخوى نبود.از جدل پر حرفى و گفتار بى سود پرهيز داشت . 29
    لباس خود را وصله مى كرد. كفش خود را مى دوخت . گوسفندان خود را مى دوشيد. با بردگان غذا مى خورد. روى خاك مى نشست . مايحتاج خانه اش را از بازار تهيه مى كرد. با غنى و فقير مصافحه مى نمود و دست خود را نمى كشيد تا طرف دست خود را بكشد. مخارج زندگيش سبك بود. بزرگ طبع خوش رو و متبسم و نسبت به همه مهربان بود.
    هرگزاز روى سيرى آروغ نزد. در آئينه و آب نگاه مى كرد و موى سرش را صاف شانه مى كرد. 30 نه تنها براى خانه كه براى بيرون نيز خود را نظافت و زينت مى كرد 31 .
    ديده نشد پيش روى كسى پا دراز كند. تا زنده بود در حال تكيه غذا ميل نكرد. 32 .

    تا با كسى نشسته بود لباس و زينت خود رااز تن دور نمى ساخت . 33 .
    هنگامى كه سواره بود نمى گذاشت كسى با آن حضرت پياده حركت كند مى فرمود سوار شود.اگر سوار نمى شد مى فرمود برو و فلان جا منتظر من باش .


    آداب واخلاق اهل علم
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  16. #20
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض





    براى احترام اصحاب آنان را با كنيه صدا مى زد. هر كه كنيه نداشت براى وى كنيه مى ساخت .ايشان حتى زنها و بچه ها را با كنيه صدا مى كردند. تشك زير پاى خود را بااسرار با تازه وارد مى سپرد و ... 35

    به گفته لسان الغيب :

    • بحسن و خلق و وفا كسى به يار ما نرسد
      اگر چه حسن فروشان بجلوه آمده اند
    • ترا دراين سخن انكار كار ما نرسد
      كسى بحسن و ملاحت بيار ما نرسد




    راستى چه كسى از دانش وران دينى شايسته تر و بايسته تر دراقتداى به رسول الله[ ص] است ؟ چه صنفى به جزاز حوزويان بايد جلوه تمام نماى آداب و منش پيامبر(ص) است ؟ درباره علامه طباطبايى(ره) نگاشته اند.


    [ اين مرد جهانى از عظمت بود. عينا مانند يك بچه طلبه در كنار صحن مدرسه روى زمين مى نشست . نزديك غروب به مدرسه فيضيه مى آمد و چون نماز بر پا مى شد مانند ساير طلاب نماز را به امامت مرحوم آيه الله حاج سيدمحمدتقى خونسارى مى خواند. آن قدر متواضع و مودب بود و در حفظ آداب سعى بليغ داشت كه من كرارا خدمتشان عرض كردم : آخراين درجه ازادب شما و ملاحظات شما ما را بى ادب مى كند! شما را به خدا فكرى به حال ما بكنيد!از قريب چهل سال پيش تا به حال ديده نشد كه ايشان در مجلس به متكا و بالش تكيه زنند بلكه پيوسته در مقابل واردين مودب و قدرى جلو تواز ديوار مى نشستند و زير دست ميهمان .

    با ما طلبه هاى عجول و گستاخ نرم و ملايم بودند مانند پدر بلند قامتى كه خم مى شود و دست كودك را مى گيرد و پابپاى او راه مى رود استاد ما چنين مى كرد... با آن كه اسرارالهيه در دل تابناك او موج مى زد سيمايى بشاشى و گشاده و وا رفته و زبان خموش و صدايى آرام داشت و پيوسته به حال تفكر بود و گاهگاهى لبخند لطيف بر لب داشت]


    آداب واخلاق اهل علم
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •