آداب واخلاق اهل علم سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آداب واخلاق اهل علم
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    قلب آداب واخلاق اهل علم







    آداب واخلاق اهل علم



    در گذر بر[ آداب واخلاق اهل علم] به منظر چشم نواز و تحسين برانگيز ديگرى از صفات اخلاقى رسيديم كه سر خط نوشتارى آن را[ ادب و متانت] نام مى نهيم لا بى شك آنچه شخصيت و منش آدمى را گرانقدر ساخته واو رااز رسته جنبندگان به صف آدميان واز صف آدميان به اوج فرشته خويان پرواز مى دهد آراستگى به آداب و منشهاى شايسته است . گفتار و كردار نيكو راز نفوذ دلها و راه تسخيرارادتهاست .اهل دانشى كه به اين رمز و راز دست يافته و خود را بدان آراسته باشد شخصيتى محبوب و نافذالكلمه خواهد داشت واز براى هئيت زيبا و پسنديده اى كه بر رفتارش پرتوافكن است هر كس كه به او بنگرد خود را با منش و رفتاراو تطبيق داده وازاوالگو مى گيرد. آنچه مردم از روحانى انتظار دارند روحانيت اوست يعنى نيك رفتارى در تمامى حركاتش جلوه كند.
    چيزى كه مردم را به تحسين وا مى دارد و دل و گوش آنان را در كمند خود مى گيرد مقام تبليغات عنوان ثروت جمال و ... نيست بلكه برخوردهاى مودبانه و منشهاى متعالى است كه طبعا زبان ديگران را به ستايش و قلب ايشان را به گواهى مى گيرد.
    ممكن است ضعف اندوخته هاى حوزوى كاستيهاى علمى يا بيگانگى از برخى دانشها از يك فرد حوزوى ناديده گرفته شوداما هيچ گاه انتظار كوتاهى در رعايت آداب و متانت از وى نمى رود و خواه ناخواه به ترازوى نقد گدارده مى شود زيرا نخستين ثمره اى كه ازافراد آگاه و عالم اميد مى ورد ظاهرى شايسته و رفتارى مودبانه است .


    آداب واخلاق اهل علم
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 27-11-1391 در ساعت 17:49
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  2. تشكرها 2

    مدير اجرايي (25-04-1391), بیقرار ظهور (22-04-1391)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض






    امام على [ ع] مى فرمايد:
    اذا زاد علم الرجل زادادبه 1 .
    آن گاه كه آگاهى زياد گردد ادب افزون شود.
    دانش وادب باعث حرمت و مايه بزرگوارى است چنانكه جهل و كوتاهى در آداب عامل پستى و كم شخصيتى است .اگر چراغ دانش پرتوى چنين در آداب واخلاق نداشته باشد به پيامد ظلمت جهل آلوده مى شود چنانكه پيامبراكرم[ ص] مى فرمايد:
    ما استرذل الله عبدا الا حط عنه العلم و الادب 2 .
    خداوند بنده اى را خوار نشمارد مگر آن كه دانش وادب راازاو فرو گذارد.
    بنابراين زينت و شكوه علم در رفتار بزرگوارانه و عالمانه است و اين صفت ارزشمنداست كه پشتوانه كلام عالم و مينه تاثير پيام او مى گردد.
    اهل علمى كه با مردم سر و كار دارداولين شرط موفقيتش در راهنمايى آنان شناخت و رعايت آداب مردمدارى است .
    اثر يك برخورد شايسته و يك رفتار باادب گاهى از دهها پند و سخن بيشتراست چنانكه كم ترين بى توجهى و مسامحه در برخورد و رفتار باعث تباهى تبليغ چندين ساله است . مردم چندان با دانش واندوخته هاى علمى و فنى اهل علم كار نداشته و يا به آسانى به آن پى نمى برند بلكه آنچه بيشتر مورد مطالعه و دقت نظر آنان قرار مى گيرد آداب و منش اهل علم است .



    آداب واخلاق اهل علم
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 27-11-1391 در ساعت 17:49
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  5. تشكرها 2

    مدير اجرايي (25-04-1391), بیقرار ظهور (22-04-1391)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مردمان در صدد بهره ورى والگو گيرى از دانش و سيرت عملى طالبان علم اند

    كه به اين سفارش شده اند:
    جالس العلماء يزدد عملك و يحسن ادبك 3 .

    بااهل علم نشست و برخواست كن تا دانشت افزون گردد و آدابت نيكو شود.
    پس همان گونه كه[ منطق] [ صرف و نحو] و[ معانى و بيان] مى خوانى تا قانون درست انديشيدن و سالم سخن گفتن واستوار بيان كردن را بياموزى صد البته بايد در حد و مرز خويشتن دارى كنترل رفتار و منش خود بكوشى و پا را فراتراز آنچه هستى نگذارى . در هنگام ميلها و زمان بىميليها در پسندها و ناپسندها مرز خود نگهدارى و بر موازين شايسته تكيه كنى .
    به عبارت ديگر: آن كه مى كوشد تا قواعد زبان و علوم عربيه را نگه دارد واشتباهى را دراعراب كلماتش بر خود نمى پسندد چگونه نبايد در نيكى احوال و رفتار خود بكوشد و آنها را به آداب نيك و پسنديده نيارايد واز خطا و نابسامنيهاى آدابى خويش چشم فرو بندد.

    اگر آداب پسنديده از همه سزاواراست از طلايه داران دانش دين سزاوارتراست . روحانى نشان دين و آگاهى بر پيشانى دارد و مسووليت هويت صنفى را به دوش ازاين روى گفتار و كردار وى به حساب مكتب و روحانيت گذاشته مى شود.


    آداب واخلاق اهل علم
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 27-11-1391 در ساعت 17:50
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  7. تشكرها 2

    مدير اجرايي (25-04-1391), بیقرار ظهور (22-04-1391)

  8. #4
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض






    امام صادق[ ع]
    به كسى كه خود رااز دوستان اهل بيت[ ع] مى دانست ولى در عمل دچارانحراف بود فرمود:
    ان الحسن من كل احد حسن وانه منك احسن لمكانك منا وان القبيح من كل احد قبيح وانه منك اقبح 4 .

    نيكى از هر كسى شايسته است واز تو شايسته تر زيرا تو خود را به ما وابسته مى دانى و بدى از هر كه باشد بداست ولى از تو زشت تر.
    اكنون كه اهميت[ ادب و متانت] روشن شد مى پردازيم به معنى و مفهوم ادب واشاره اى نيز جايگاه آن در معارف دينى .



    آداب واخلاق اهل علم
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 27-11-1391 در ساعت 17:50
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  9. تشكرها 2

    مدير اجرايي (25-04-1391), بیقرار ظهور (22-04-1391)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض





    مفهوم ادب

    ادب واژه اى است عربى كه در زبان فارسى كاربرد خاصى پيدا كرده است واندكى تفاوت ميان اين دو كاربرد به چشم مى خورد.
    ادب :ان تجمع الناس الى طعامك و هى المادبه والمادبه . و من هذاالقياس الادب ايضا مجمع على استحسانه . 5
    دعوت كردن مردم به طعام واجتماع آنان بر سفره را[ مادبه] گويند. و رفتارى را كه نيكويى آن مورد و فاق واتفاق باشد[ ادب] خوانند.
    لغوى ديگرى مى نويسد:
    الادب :الذى يتادب به الاديب من الناس سمى ادبا لانه يادب الناس الى المحامد و ينهاهم عن القبايح واصل الادب الدعاء و منه قيل للصنيع يدعى اليه الناس : مدعاه و مادبه و فلان قداستادب بمعنى تادب و يقال للبعيراذا ريض و ذل :اديب مودب . 6
    كلمات لغويين بنابر آنچه در لغت نامه دخدا آمده است در معناى ادب نزديك به يكديگراست : بعضى آن را[ ملكه و قوه اى دانسته اند كه صاحبش رااز ناشايستها نگاه مى دارد]. و برخى از آن به عنوان :[ رياضت ستوده اى كه به واسطه آن به فضيلتى آراسته گردد]. ياد كرده اند چنانكه به معناى[ نگاهداشت حد هر چيز] نيز گفته اند و به همين جهت به كسى كه حدود و قواعد زبان و علوم ادبيات را دانا و دارا باشد[ اديب] گويند. و تعبير بعضى در معناى ادب اين است: [ نيك گفتارى و نيك كردارى] و بالاخره[ نيكى احوال و رفتار در نشست و برخاست خوشخويى و گرد آمدن خويهاى نيك و پسنديده].


    آداب واخلاق اهل علم
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 27-11-1391 در ساعت 17:50
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  11. تشكر

    مدير اجرايي (25-04-1391)

  12. #6
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض







    معين در فرهنگ خود در معنى ادب نوشته است : [ حسن معاشرت حسن محضر آزرم حرمت و پاس] مرحوم علامه طباطبائى مى فرمايد:[معناى اصلى ادب هيئت نيكويى كه شايسته رفتار بر آن گونه باشد. البته ادب به كارهاى مشروع از نظر دينى و يا مجازاز لحاظ عقل اطلاق شده است .ادب اموراختيارى را فرا مى گيرد كه امكان شكلهاى گوناگون را داشته باشد يعنى بتوان نام كارمودبانه و غير مودبانه بر آن نهاد. بنابراين معناى اصلى ادب همان چيزى است كه بيان شده اگر چه از نظراجتماعات گوناگون واقوام و ملل مختلف مصاديق متفاوتى داشته باشد] 7 .
    از آنچه گفته شد چنين نتيجه مى گيريم كه : نيكويى ظرافت مقبوليت همگانى و زيبايى از مقومات معنى و مفهوم ادب است يعنى هر آنچه از رفتار كردار گفتار واحوال كه شايسته باشد[ ادب] نام مى گيرد. انسان خوش محضر وظيفه شناس منظم نيك گفتار و نيك كردار و محترم را [مودب] مى نامند.


    آداب واخلاق اهل علم
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 27-11-1391 در ساعت 17:51
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  13. تشكرها 2

    مدير اجرايي (25-04-1391), بیقرار ظهور (02-05-1391)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض






    دربرخى از روايات اشاره اى به مفهوم[ ادب] شده است كه دقت در آنها به بيان مطلب كمك مى كند امام على[ ع] فرمود: افضل الادب ان يقف الانسان على حده ولايتعدى قدره 8 .
    برترين ادب آن است كه انسان پا را فراتراز آنچه هست نگذارد واز مرزارزش خويش تجاوز نكند.
    و نيز فرمود:a
    ضبط النفس عندالرغب والرهب من افضل الادب 9 .
    خويشتن دارى به هنگام تمايل و بى ميلى از برترين ادبهاست .
    و در جاى ديگر مى فرمايد:
    كفاك ادبااجتناب ما تكرهه من غيرك 10 .
    آنچه برخود نمى پسندى بر ديگران مپسند كه همين تو را درادب بس است .
    نتيجه اين كه : خويشتن دارى قدر خودشناسى و حد و مرز خود نگاهدارى از ويژگيهاى مفهوم ادب است .
    لازم به يادآورى است كه آداب واخلاق با يكديگر تفاوت دارند كه اينك به تفاوت آن دواشاره مى كنيم :
    [مجموع حالات ثابته و صفات راسخه نفسانى كه نفس را بدون نياز به فكر و سنجش و بدون تحمل تعب و رنج به انجام اعمال و رفتار و وا مى دارد اخلاق ناميده مى شود] 11 .




    آداب واخلاق اهل علم
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 27-11-1391 در ساعت 17:51
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  15. تشكرها 2

    مدير اجرايي (28-04-1391), بیقرار ظهور (02-05-1391)

  16. #8
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ازاين روى اخلاق به ملكات درونى و صفات راسخه در روح گفته مى شود كه هر يك از صفات منشا افعال و كرداراخلاقى است اما آداب چنانكه گذشت به هئيت و شكل ظاهرى از رفتار كردار واحوال اطلاق مى شود. علامه طباطبائى [ره] مى نويسد:

    [شايد بعضى خيال كنند كه اخلاق و آداب يكى است و حال آن كه چنين نيست زيرااخلاق عبارت است از ملكات راسخه در روح كه در حقيقت وصفى است از اوصاف روح اما آداب عبارت است از هياتهاى مختلفى كه اعمال صادره از آدمى بدان متصف مى گردد واعمال آدمى چگونگى صدورش بستگى به صفات گوناگون روحى دارد. پس بين اين دواتصاف :انصاف روح به اخلاقيات واتصاف عمل به آداب تفاوت بسياراست] 12 .
    در حقيقت آداب برخاسته از خلقيات و نمود صفات روحى است و هر يك از آداب واخلاق نسبت به ويژگيهاى خود مقوله جداگانه اى هستنداز اين روى در روايات به هر دو مقوله بر مى خوريم . پيامبراكرم[ ص] به معاذ كه از جانب آن حضرت راهى يمن بود فرمود:
    علمهم كتاب الله وادبهم على الاخلاق الحسنه 13 .

    به مردم علم كتاب بياموز وادبشان را بر پايه اخلاق حسنه نيكو گردان .






    آداب واخلاق اهل علم
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 27-11-1391 در ساعت 17:52
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  17. تشكرها 2

    مدير اجرايي (28-04-1391), بیقرار ظهور (02-05-1391)

  18. #9
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض







    شايد تعبير[ محاسن اخلاق] كه در روايات آمده همان آداب نيكو باشد در برابر [ مكارم اخلاق] و يا[ معالى اخلاق] كه صفات روحى و ملكات درونى است چنانكه در روايت مى خوانيم :

    بعث بمكارم الاخلاق و محاسنها 14 .
    گزيده سخن اين كه :[ حسن خلق] و[ حسن ادب] در مجموع دو عنصر تشكيل دهنده شخصيت آدمى است كه باطن و ظاهرى پسنديده و شايسته ازاو مى سازند.
    اينك كه مفهوم[ ادب] روشن شد وارتباط آن با (اخلاق) بيان گشت جايگاه واهميت آداب در معارف دينى واخلاق اسلامى را مورد بحث قرار مى دهيم .



    آداب واخلاق اهل علم
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 27-11-1391 در ساعت 17:52
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  19. تشكرها 2

    مدير اجرايي (28-04-1391), بیقرار ظهور (02-05-1391)

  20. #10
    مدیر ارشد انجمن
    mahsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    نوشته : 4,889      تشکر : 1,942
    6,104 در 2,952 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahsa آنلاین نیست.

    پیش فرض





    1- جايگاه واهميت آداب در معارف دينى

    آراستگى به آداب در راس ويژگيهاى اخلاقى وانسانى بوده و همواره در همه ابعاد مورد سفارش دين قرار گرفته است . تقريبا تمامى آيات و روايات به گونه اى با آداب ارتباط مى يابند. بى شك تمامى مسلمانان بويژه طلايه داران دانش و معرفت مخاطب اين آهنگ عمومى هستند. نگاهى گذرا به معارف و منابع قرآنى و روايى اهميت آداب و متانت را روشن ساخته و جايگاه آن را در عمق معارف دينى بيان مى دارد.
    قرآن كتاب انسان ساز وادب آموزاست كه با دستورالعملهايش شفاء و رحمت و هدايت گشته است . پيامبراكرم[ ص] مى فرمايد : (... وان ادب الله القرآن) يا (ان هذاالقرآن مادبه الله فخذوامنه) 15 قرآن ادبستان الهى و سفره پربهاى آداب است پس از آن برگيريد.


    • چشم بگشا و به بين جمله كلام الله را
    • آيه آيه همگى معنى قرآن ادب است

    سوره حجرات كه مى توان آن را سوره آداب واخلاق نيز ناميده شامل آداب فردى واجتماعى فراوان است . درنگى در سر خط برخى ازاين آيات ادعاى ما را به اثبات مى رساند:

    1. چگونگى برخورد با قوانين و مقررات شرعى .
    2. حفظ حرمت رهبرى و پذيرش پيشگامى وى درامور.
    3.انظبات و رعايت آداب صدا زدن و پرهيزاز هرگونه صدا و گفته نابهنجار
    4. حفظ اخوت دينى و رعايت اصل برادرى .
    5. دورى از تمسخر و عيبجوئى ديگران .
    6. پرهيزاز به كار بردن القاب و نامهاى زشت و ناروا.
    7. گريزاز سوءظن و ترك تجسس و كنجكاوى و زندگى شخصى ديگران .
    8. رها كردن غيبت و بدگويى .



    آداب واخلاق اهل علم
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 27-11-1391 در ساعت 17:53
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  21. تشكرها 2

    مدير اجرايي (28-04-1391), بیقرار ظهور (02-05-1391)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •