۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 50
  1. #11
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    مربي بايد نه تنها جان متربي، بلكه تن او را تن خود شمارد و هر آن چه براي خويشتن مطلوب مي شمارد، براي او نيز مطلوب شمارد، بلكه مرگ او را مرگ خويش و حيات او را حيات خويش بداند و بنابراين، بايد همه تجارب خود را به او منتقل كند و او را از تمام اندوخته هاي بهداشتي و آموخته هاي مربوط به بهزيستي برخوردار گرداند و همان گونه كه درباره خويش از هيچ دقت و مراقبتي كوتاهي نمي كند، درباره او نيز چنين باشد. چنان كه سيره مرضيه علوي و راه و رسم حميده مرتضوي همين بود و با اظهار آن در وصيت ماندگار و مكتوب هميشه برقرار خويش، نه تنها درسي ماندگار براي همگان به يادگار گذاشت، بلكه اعتماد كامل فرزندي كه شايسته پذيرش هر گونه توصيه اي در راه شكفته شدن استعدادهايش بود، به خود جلب كرد. او فرمود:

    « وجدتك بعضي، بل وجدتك كلي، حتي كأن شيئا لو أصابك أصابني، و كأن الموت لو أتاك أتاني، فعناني من أمرك ما يعنيني من أمر نفسي، فكتبت اليك كتاب مستظهرا به ان أنا بقيت لك أو فنيت.» [همان]

    « تو را بعضي از خود، بلكه همه خود يافتم. تا آن جا كه اگر آسيبي به تو برسد، گويي به من رسيده و اگر مرگ تو فرارسد، گويي مرگ من فرارسيده است، از اين رو كار تو را چون كار خود شمردم و اين اندرزها را براي تو مكتوب ساختم، تا تو را پشتيبان باشد، خواه زنده بمانم و خواه بميرم.»



    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  2. تشكرها 3


  3. #12
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اين كه مربي شكست و پيروزي متربي و خوشي و ناخوشي او را شكست و پيروزي و خوشي و ناخوشي خود شمارد و مرگ او را مرگ خود و حيات او را حيات خود بداند و بدون هيچ اغماض آن را به قلم آرد و بي هيچ ملاحظه اي بر زبان راند، بسيار كارساز و در رفع همه مشكلات، چاره ساز است. اگر امام مجتبي (ع) را بدني ورزيده و تني كارآزموده و جسمي سرد و گرم چشيده و اندامي سخته و پروريده نبود، چگونه ممكن بود كه بيست و پنج بار، به عزم زيارت خانه كعبه، از مدينه تا مكه، پياده روي كند [قمي، 1363، حالات امام مجتبي (ع) ]. او در حقيقت، صاحب خانه را مي جست، نه چون ديگران سنگ و چوب و در و ديوار را.

    حاجي به ره كعبه و من طالب ديدار
    او خانه همي جويد و من صاحب خانه


    در پرتو تربيت علوي از جسمي برخوردار بود كه هرگز از انجام كارهاي سخت بيم و هراسي نداشت. هم اهل بزم بود، هم اهل رزم. هم بزمش خدايي بود، هم رزمش. حضورش در برخي از ميادين نبرد نشان مي داد كه وارث شجاعت علوي و يادگار قوت جسمي و روحي نبوي بود. اگر در جنگ صفين، او و برادرش سيدالشهداء كمتر اجازه مي يافتند كه با دشمنان سفاك و خون خواران بي باك روبه رو شوند، نه به خاطر ضعف و سستي آنها و دلهره پدر از ناتواني و خامي آنها بود، بلكه به اين لحاظ بود كه آنها يادگار نبوت و وارث سرير امامت بودند و بايد براي آينده اسلام و امت اسلامي ذخيره شوند و مسئوليت هايي بزرگ تر، بر دوش گيرند.

    املكوا عني هذا الغلام لا يهدني. فانني أنفس بهذين علي الموت، لئلا ينقطع بهما نسل رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم [نهج البلاغه، ن: صبحي صالح، خطبه 20]



    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  4. تشكرها 2


  5. #13
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    1- سارعوا الي مغفره من ربكم (آل عمران/ 133)
    2- سابقوا الي مغفره من ربكم و جنه (الحديد /21)
    3- فاستبقوا الخيرات (البقره / 148)
    4- ليتخلقوا بأخلاق خالقهم ( بحارالانوار، 71/ 423)
    5- نگارنده در ادامه بيت فوق چنين سروده است:

    گر احمد و حيدرگل بستان وجودند
    پس صل علي احمد مرسل و علي هي

    گر آيه تطهير به احزاب فروشد
    گو از دل و جان صلي علي آل نبي هي

    زهرا كه بود حجت حق بر حجج الله
    او ماه درخشان ز تبار فرشي هي

    گر فقر تو را كرده سيه روي دو عالم
    پس دست به دامان غناي علوي هي

    من شيفته سطوت «هيهات» حسينم
    دل در گرو جلوه حلم حسني هي

    سجاد كه بر بال نيايش به سما رفت
    او راهبر ناله و آه سحري هي

    اشعار فوق در تاريخ 26 /3 /85 سروده شده است.

    6- شبيه تعبير فوق درباره حضرت موسي (ع) نيز آمده است: و لما بلغ اشده و استوي آتيناه حكما و علما و كذلك نجزي المحسنين (القصص/41)

    منبع: نشريه النهج شماره 21 و 22


    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  6. تشكرها 3


  7. #14
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض






    تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (2)




    2- سلامت روح

    قطعا روح سالم در بدن سالم است. سلامت بدن را مي توان به وسيله آزمايش هاي طبي و گرفتن نبض و مشاهده آثاري كه در چشم يا روي زبان و پوست ظاهر مي شود، معلوم كرد ولي تشخيص سلامت روح از اين راه ها ممكن نيست.
    طبيبان ارواح، بدون نياز به اسباب ظاهري، بي هيچ واسطه اي به دل مي نگرند و بيماري و سلامت آن را مي شناسند. مولوي از زبان پيامبران خدا و سفيران عالم بالا مي گويد:

    ما طبيبانيم شاگردان حق
    بحر قلزم ديد ما را فانفلق
    آن طبيبان طبيعت ديگرند
    كه به دل از راه نبضي بنگرند
    ما به دل بي واسطه خوش بنگريم
    كز فراست ما به عالي منظريم
    آن طبيبان غذايند و شما
    جان حيواني بديشان استوار
    ما طبيبان فعاليم و مقال
    ملهم ما پرتو نور جلال
    آن طبيبان را بود بويي جليل
    وين دليل ما بود وحي جليل

    [مولوي، 1328، 3 /282-281]


    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  8. تشكرها 2


  9. #15
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    طبيبان جسم مي نشينند تا بيماران به سراغشان روند و طبيبان روح، خود به سراغ بيماران مي روند و به معالجه آنها مي پردازند. امير والامقام ارواح، از رهبر مطلق همه روح شناسان و روان پژوهان و استاد يگانه همه روان پزشكان و يكتا درمانگر همه خلل ها و عقده ها و انحراف هاي روحي بشر، اين گونه ياد مي كند:

    «طبيب دوار بطبه، قد احكم مراهمه، و أحمي مواسمه، يضع من ذلك حيث الحاجه اليه: من قلوب عمي، و اذان صم، و ألسنه بكم.» [نهج البلاغه، ن: صبحي صالح، خ 108]

    « او طبيبي بود كه با طب روحاني خويش ميان مردم مي چرخيد، در حالي كه مرهم ها و ابزارهاي گداخته خود را آماده كرده بود و آنها را در دل هايي كه به كوري گراييده و گوش هايي كه از شنيدن حق ناشنوا و زبان هايي كه از گفتن حق لال گشته بودند، به كار مي برد.



    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  10. تشكرها 3


  11. #16
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    كرامت و دنائت

    روح بيمار، گرفتار دنائت و پستي است و تمايلات و رغبات، او را مهار كرده و به اين سو و آن سو مي كشند؛ ولي روح سالم، برخوردار از كرامت و بزرگواري و شرافت است. (1)انسان بايد ورزش روحي داشته باشد و با تمام توان، از دنائت ها و پستي ها كه زاييده تمايلات پست حيواني و رغبات پوچ نفساني اند بپرهيزد تا همان گونه كه تن را با مراقبت و ممارست و تمرين و تحرك، از قوت و سلامت برخوردار مي سازد، از روح قوي و سالم نيز برخوردار شود. در غير اين صورت، تن سالم و قوي بدون روح سالم و توانمند، چيزي جز همان شتر مست و سركش نخواهد بود. امام علي (ع) به فرزند دلبند و توانمندش فرمود:
    «اكرم نفسك عن كل دنيه و ان ساقتك الي الرغائب، فانك لن تعتاض بما تبذل من نفسك عوضا» [نهج البلاغه، ن: صبحي صالح، ن 31]
    «نفس خود را از هر پستي گرامي دار؛ هر چند تو را به آن چه خواهاني برساند، زيرا آن چه را از خود بر سر اين كار مي گذاري، هرگز به تو باز نمي گرداند.»



    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  12. تشكرها 3


  13. #17
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    حريت و عبوديت


    روح سالم، مظهر حريت و آزادگي است. بردگي و عبوديت حكايت از روح بيمار مي كند. آنان كه براي مال و منال و جاه و مقام، تن به ذلت مي دهند و زبان به تملق و چاپلوسي مي گشايند، بيمارند و در عين حال، مغرورند از اين كه خور و خواب و شهوتشان، موزون و منظم است و به گمان اين كه از سلامت كامل برخوردارند، يك لحظه آينده نگري نمي كنند؛ غافل از اين كه بدون سلامت روح، نمي توان از سلامت بدن بهره كافي و حظ وافي گرفت. امام براي تأمين سلامت روحي كامل جگر گوشه خود، به او فرمود:
    « لاتكن عبد غيرك و قد جعلك اله حرا» [همان]
    « برده غير خود مباش كه خداوند تو را آزاد آفريده است.»



    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  14. تشكرها 3


  15. #18
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    برده انسان ها شدن و به استعمار و استثمار تن دادن، از مظاهر بارز و عمده فقدان آزادي است. جايي كه حيوانات حاضر نيستند برده يكديگر شوند، چرا انسان بايد تن به بردگي بدهد؟!
    به قول اقبال لاهوري:
    آدم از بي بصري بندگي آدم كرد
    گوهري داشت ولي نذر قباد و جم كرد


    يعني از خوي غلامي ز سگان پست تر است
    من نديدم كه سگي پيش سگي سرخم كرد

    حريت و آزادگي امري باطني است كه انسان را از اين كه بنده هواهاي نفساني شود، حفظ مي كند. اگر شخص بنده هواهاي نفساني شود، از تن دادن به هيچ ذلتي خودداري نمي كند. چنين كسي خداگريز و عقل ستيز و در حقيقت، خودستيز و از خود بيگانه است.
    قرآن كريم مي گويد:
    « أفرايت من اتخذ الهه هواه و اضله الله علي علم» [الجاثيه، 23]
    « آيا ديده اي آن كس كه خداي خود را هواي نفس خويش پنداشته و خداوند با داشتن علم، گمراهش كرده است؟»
    و نيز پس از آن كه امر به تقوا و توصيه به آينده نگري و به فكر فرداي فرداها بودن مي كند، مي گويد:
    « ولا تكونوا كالذين نسوا الله فأنسهم أنفسهم أولئك هم الفاسقون» [حشر، 19]
    « همانند كساني كه خداي را فراموش كردند و خداوند به كيفر خدافراموشي، خودشان را از يادشان برد، نباشيد. آنان فاسقانند.»






    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  16. تشكرها 3


  17. #19
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    صبر و جزع

    صبر و شكيبايي، نشان قوت و سلامت روح و از سوي ديگر، جزع و زاري و بي تابي، نشان ضعف و بيمار و ناتواني روح است.
    در مهد تربيت علوي، انسان هاي صبور و شكيبا پرورده مي شوند و آنهايي كه از فضيلت صبر و شكيبايي محرومند، از تربيت ناب ديني- كه در سيره و گفتار علوي تجلي يافته است- بي بهره اند.
    از ديدگاه قرآن كريم، انسان «هلوع» (2) آفريده شده است. براي خروج از اين خصلت ذاتي و خصيصه طبيعي، تمرين و ممارست لازم است و اگر تمرين و ممارست و برنامه دقيق تربيتي نباشد، انسان همواره با اثرات شوم «هلع» دست به گريبان است و تا آخرين نفس، در منجلاب آنها دست و پا مي زند.
    آدم هلوع، در صورت رسيدن به ثروت، «منوع» (3) و در صورت گرفتاري مصيبت، «جزوع» (4) است.
    براي رهايي از خصلت هاي زشت «منع» و «جزع» يا بخل و بي تابي بايد به برنامه اي كه قرآن كريم نشان داده است، روي آورد. اين برنامه انسان ساز و سالم سازنده و تقويت كننده روح، از تداوم بر نماز، آغاز و به محافظت بر نماز، ختم مي شود. اموري كه در فاصله ميان اين دو قرار دارند، به ترتيب، عبارتند از: اداي حقوق مالي، تصديق روز جزا، ترس از عذاب آخرت، مراعات عفت جنسي، امانتداري، وفاي به عهد و قيام به شهادت. (5)



    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  18. تشكرها 2


  19. #20
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    به بيان ديگر- بلكه دقيق تر- براي خروج از ورطه طبيعت اوليه، تنها، نماز است كه كارساز و چاره ساز است. آري تنها نمازگزاران واقعي، از قوت و صلابت روحي و صبر و شكيبايي برخوردارند و ديگران همه در چاه طبيعت اوليه گرفتار و نگون سارند. بقيه اموري كه ذكر شد، همه و همه از اوصاف نمازگزاران واقعي است. آنهايند كه تداوم و محافظت بر نماز دارند و حقوق مالي را ادا مي كنند و به قيامت باور دارند و از عذاب آخرت بيمناك اند و عفت جنسي را مراعات مي كنند و در حفظ امانت و وفاي به عهد مي كوشند و از اداي شهادت خودداري نمي كنند و صد البته، اينان به هنگام رسيدن به خير، منوع و به هنگام رسيدن به شر، جزوع نيستند.
    در منطق شيوا و انديشه پوياي علوي، كسي كه به خاطر از دست دادن چيزي بي تابي مي كند، بايد به خاطر همه چيزهايي كه در دست ندارد نيز، زاري كند؛ از اين رو به حَسَن - كه خود مظهر خصال حسنه بود- فرمود:
    « و ان جزعت علي ما تفلت من يديك فاجزع علي كل ما لم يصل اليك»
    [نهج البلاغه، ن: صبحي صالح، ن 31]
    « اگر بر آن چه از دستت رفته، زاري مي كني، پس زاري كن بر همه آن چه در دست نداري.»



    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  20. تشكرها 2


صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •