۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
صفحه 5 از 5 نخستنخست 12345
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 50
  1. #41
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض









    پي نوشت ها :


    1- حاجي سبزواري مي فرمايد: الفكر حركه الي المبادي و من مبادي الي المراد [ شرح معروف به شرح منظومه متعلق صفحه 9، چاپ ناصري، ص 37]
    2- رك: هستي و علل آن، صفحه 430-427، به همين قلم.
    3- فتفهم- يا بني- وصيتي و اعلم ان مالك الموت هو مالك الحياه، و أن الخالق هو المميت...[همان]
    4- و اعلم. يا بني أن احداً ... كما انباء [همان]
    5- و اعلم أن الاعجاب ضد ... الالباب [همان]
    6- و اعلم أن أمامك طبيقا ذا مسافه بعيده. [همان]
    7- و اعلم أن أمامك عقبه كوودا ... [همان]
    8- و اعلم أنك خلقت للاخره لاللدنيا ... [همان]
    9- و اعلم يا بني أنه من كان ... يسار به [همان]
    10- و اعلم يقينا أنك لن تبلغ أملك ... [همان]
    11- و اعلم يا بني ان الرزق رزقان ... [همان]

    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  2. #42
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض











    تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (4)

    نويسنده: آيت اله احمد بهشتي
    عضو هيئت علمي دانشگاه تهران


    5- اخلاق سالم

    ثمره اصول چهارگانه اي كه تا كنون مورد بحث قرار گرفته، اخلاق سالم است. بدون بدن سالم و روح سالم و فكر سالم و عقيده سالم، محال است كه انسان به اخلاق سالم دست يابد. متقابلا اخلاق سالم نيز در سلامت جسم و روح و فكر و عقيده موثر است. انسان اگر اخلاق خود را اصلاح كند و از فساد اخلاق بر كنار بماند، قطعاً از سلامت جسم و روح و فكر و عقيده برخوردار مي شود. اين ها لازم و ملزوم يكديگرند و از يكديگر جدايي نمي پذيرند.

    رسيدن به خلق و خوي پسنديده، نيازمند ممارست و تمرين و تزكيه و تهذيب است. يكي از عناصر و اركان سلامت اخلاق، صبر و شكيبايي در برابر سختي ها و مشكلات است. بايد نفس را به صبر در برابر مشكلات عادت داد. از اين رو، آن امام راستيني كه خود مظهر اخلاق پسنديده و تجسم و الگوي فضائل و كمالات انساني بود، به خلف صالح خويش فرمود:
    « و عود نفسك الصبر علي المكروه، و نعم الخلق التصبر في الحق.» [همان]
    « نفس خود را عادت ده كه بر ناملايمات صبر كند، زيرا شكيبايي خلقي است نيكو و پسنديده.»




    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  3. #43
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض









    پايه و اساس اخلاق سالم، تقواست. به ويژه تقوائي كه در چشم و زبان و گوش و دست و پا اثر بگذارد و بر دل انسان سيطره يابد. از اين رو، حضرتش فرمود:
    « و اعلم- يا بني- أن أحب ما أنت اخذ به الي من وصيتي تقوي الله.» [همان]
    « پسرم، بدان كه محبوب ترين چيزي كه تو آن را از وصيت من فرا مي گيري، تقواي الهي است.»
    اخلاق سالم، مقتضي آن است كه انسان اهل تفهم و تعلم باشد و خود را از غوطه ور شدن در شبهه ها و خصومت ها دور نگه دارد.
    « فليكن طلبك ذلك بتفهم و تعلم، لا بتورط الشبهات، و غلو الخصومات.» [همان]
    هيچ خلق و خوئي بالاتر از اعتصام به خداوند و تعبد در پيشگاه او و بيم و اميد به او نيست. چنگ زدن به ريسمان آن كه هم خالق و هم رازق است و هم جسم و جان انسان را متعادل و موزون ساخته، اوج قله اخلاق است. به ويژه اگر با تعبد و تسليم و خوف و رجاء توأم باشد. آنان كه ميان خوف و رجاء قرار دارند، از بيم عقاب، معصيت نمي كنند و به اميد مغفرت و ثواب، سرخوش اند و در مجموع، عمري را با سلامت كامل سپري مي كنند. او به نوباوه خود فرمود:
    « فاعتصم بالذي خلقك، و رزقك و سواك، فليكن له تعبدك، و اليه رغبتك، و منه شفقتك.» [همان]
    « چنگ در رشته بندگي كسي بزن كه تو را آفريده و روزي ات بخشيده و تو را متعادل ساخته. پس تنها بنده او باش و به او اميدوار و از او بيمناك باش.»




    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  4. #44
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض









    رسيدن به اخلاق سالم، منوط به اين است كه انسان صفات ثبوتي و سلبي خداي متعال را بشناسد و در راه تشبه به وي مجاهدت كند.

    مجموعه صفات ثبوتي و سلبي خداي بزرگ، تشكيل دهنده اخلاق اوست. او از تشبه به خلق، منزه است.
    « الحمدلله العلي عن شبه المخلوقين» [ نهج البلاغه، ن: صبحي صالح، خطبه 3].

    ولي مخلوق بشري مي تواند- و بايد از راه مجاهدت و رياضت و بهره گيري از رهنمودهاي نبوي و علوي، تشبه به خالق پيدا كند، يعني داراي صفات جمال و جلال گردد.

    امام علي (ع) فرمود:
    « و ان الامر بالمعروف و النهي عن المنكر لخلقان من خلق الله سبحانه.» [ همان، خ 106].
    « امر به معروف و نهي از منكر، دو صفت اخلاقي، از صفات اخلاقي خدايند».

    با توجه به بيان فوق و يا معيار قرار دادن آن، مي توان مجموعه اخلاقي خداوند را شناخت و به آن ها تشبه يافت. در عين حال، پيامبران مظاهر اخلاق اويند و تأسي به آن ها راه تشبه به اخلاق خدا را هموار مي كند.

    امام علي فرمود:
    « الم اعمل فيكم بالثقل الاكبر، و أترك فيكم الثقل الاصغر؟ و ركزت فيكم رايه الايمان، و وقفتكم علي حدود الحلال و الحرام، و ألبستكم العافيه من عدلي، و فرشتكم المعروف من قولي و فعلي، و أريتكم كرائم الاخلاق من نفسي» [همان، خ 87].

    « آيا در ميان شما به قرآن عمل نكردم ... و نيكي ها را با اعمال و گفتار خود در ميان شما رواج ندادم و اخلاق كريمه را به شما نشان ندادم؟»

    انسان بايد به لحاظ اخلاقي خود را ذره اي بي مقدار در برابر عظيم ترين قله اقتدار بيابد و همواره در طلب طاعت و ترس از عقوبت و شفقت از خشم و غضب و صولت الهي باشد، تا از عجب و كبر و غرور كه از آفات خطرناك و از رذائل اخلاقي است، مصون بماند.

    «فاذا عرفت ذلك فافعل كما ينبغي لمثلك أن يفعله في صغر خطره، و قله مقدرته، و كثره عجزه، و عظيم حاجته الي ربه، في طلب طاعته، و الرهبه من عقوبته، و الشفقه من سخطه» [همان، ن31].





    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  5. #45
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض









    چنین روحیه ای مستلزم این است که انسان خدای یکتا را با همه عظمت و عدم حد و نهایت شناخته باشد و موجودی را بدیل و رقیب و ضد و ند و مثل او نپندارد. این را در بحث سلامت عقیده توضیح داده ایم.
    طبق نظر قرآن کریم، دنیا متاع غرور و کالای بی بهای فریب و دام خطرناک انسان های سبک سر و ظاهربین و غافل است.

    « و ما الحیوه الدنیا الامتاع الغرور» [الحدید/۲۰].

    بنابراین، آن هایی که اهل نظرند و از تفکر و تعمق برخوردارند، هرگز در دام غرور گرفتار نمی شوند.

    حضرتش فرمود:

    « مثل من اغتر بها کمثل قوم کانوا بمنزل خصیب فنبا بهم الی منزل جدیب» [نهج البلاغه، ن: صبحی صالح، ن۳۱].

    داستان کسانی که به دنیا فریفته گشتند، مانند داستان گروهی است که در منزلی پرنعمت بودند و از آن جا به منزلی خشک و بی آب و گیاه رخت بربستند.

    حضرتش اعجاب را از صفات ناپسندیده می شمارد؛ چرا که کسی که گرفتار اعجاب است، به راه صواب نمی رود و خرد خود را آفت زده و بیمار می سازد (۱) و هرگز نمی تواند از توان و استعداد خود بهره وافی و شافی بگیرد. افراد خودشیفته، باطل را حقیقت و سراب را آب و ویرانه را شهر معمور و آباد می پندارند و همواره در خیالات خود، غرق و غوطه ورند و از واقع بینی و حقیقت نگری به دورند. بدترین خلق و خوی همین است که انسان در ورطه خود شیفتگی سقوط کند و هم چون غریق، به پوشال دریا چنگ زند.

    در اخلاق اسلامی ترک گناه فضیلت و حسن است، همان گونه که فعل خیر و طاعت و صواب، حسن و فضیلت است. گناهانی از قبیل دروغ و غیبت و تهمت و سوء ظن و بخل و حسد، روح را نامتعادل و اخلاق را ناسالم می گرداند. اگر انسان از مشروبات و مأکولات ناسالم پرهیز نکند، بیمار می شود و چه بسا دارو و درمان و پرهیز، او را سالم نگرداند. اگر انسان به پرهیز از گناه، روی نیاورد، روحش بیمار می شود و ممکن است از بیماری نجات پیدا نکند به همین جهت است که از نظر علماء اخلاق، تزکیه بر تحلیه مقدم است. تا انسان فضای روح را از پلیدی ها و آلودگی ها پالایش نکند، نمی تواند صفات نیکو را جایگزین سازد. زمینی که پر از علف های هرزه است، نمی تواند بذر گیاهان مفید را پذیرا شود و آن ها را در دامن خود بپروراند. به همین جهت که امام نخستین شیعیان به دومین امام می فرماید:

    « و لم یوشک من الرحمه. بل جعل نزوعک عن الذنب حسنه» [همان، نامه ۳۱]

    «خداوند تو را از رحمت مأیوس نکرد، بلکه خودداری تو را از گناه، نیکی شمرد.»





    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  6. #46
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض










    يكي ديگر از ويژگي هاي اخلاق اسلامي و از نشانه هاي بسيار مهم سلامت اخلاق، دل سپردن به كسي است كه خزانه هاي رحمت او بي پايان است و هر چه انسان بخواهد اعم از اين كه از همه امور دنيوي باشد يا اخروي و اعم از اين كه از همه امور دنيوي، زيادي عمر بخواهد يا تندرستي يا رزق و روزي گشاده، در يد قدرت اوست و در توبه را گشوده و آواي بنده را شنيده و نجواي او را دانسته و كليد خزانه ها را از راه سؤال و تقاضا، به دست او سپرده و وعده اجابت داده است‎؛ در عين حال، مقتضاي سلامت اخلاق اين است كه انسان از ميان صدها و هزارها خواسته، آن را انتخاب كند كه موجب زيادت جمال و فراهم شدن كمال و رهايي از وزر و وبال و رنج و ملال است. از اين رو، آن مظهر عالي مقام اخلاق سالم و تعالي انسانيت به فرزندي كه بايد تالي او، بل آينه سراپا نماي وجود كثيرالجود او باشد، فرمود:

    « فلتكن مسألتك فيما يبقي لك جماله، و ينفي عنك وباله، فالمال لا يبقي لك، و لا تبقي له» [همان]

    « بايد درخواست تو در مورد چيزهايي باشد كه جمالت را باقي بگذارد و وبالش را از تو دور گرداند؛ چرا كه نه مال براي تو مي ماند و نه تو براي مال.»





    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟

  7. تشكرها 2


  8. #47
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض










    يكي از ظرافت هايي كه در كلام خدائي و پيام ولايي علوي شور و شوق و شعفي بي مانند در جان و روان انسان بر مي انگيزد، جامعه شناسي اخلاقي اوست. از ديد باريك بين حضرتش توده مردم از سلامت اخلاق و البته در حد والاي ايده ال - محرومند و انسان نبايد كوركورانه به دنبال آن ها راه بيفتد و تابع شعار پوچ: «خواهي نشوي رسوا هم رنگ جماعت شو» گردد و اين كلمه را نبايد آويزه گوش خود و دستورالعمل زندگي خود قرار دهد؛ چرا كه در اين صورت از برنامه خودسازي و مجاهدات اخلاقي و سلامت و بهداشت رواني محروم مي شود و ميمون وار از آن ها تقليد مي كند و اداي آن ها را در مي آورد و از اراده و تصميمي جدي محروم مي ماند. او با درايت و بصيرت كامل، فرزند را از اين كه فريفته اهل دنيا شود و رفتار خود را با رفتار آن ها همانند و هماهنگ سازد، بر حذر مي دارد. او كه به عنوان يك جامعه شناس اخلاقي به جامعه مي نگرد، مي فرمايد:

    « فانما أهلها كلاب عاويه، و سباع ضاريه، يهر بعضها بعضا، و ياكل عزيزها ذليلها، و يقهر كبيرها صغيرها» [همان]

    « همانا اهل دنيا، سگ هايي پارس كننده و درندگاني گزنده اند كه برخي زوزه مي كشند و عزيزشان ذليلشان را مي خورد، و كبيرشان خردسالشان را مغلوب مي سازد.»

    اگر بگوييم: تمام حقيقت و روح والاي اخلاق، آن جا كه در كلام امام علي (ع) متجلي مي شود كه متربي خود را دعوت به كرامت نفس و پرهيز از دنائت طبع مي كند، سخني به گزاف نگفته و نگاشته را به بيهوده و لاف نيالوده ايم.

    عزت نفس، كرامت روح و مناعت طبع، جان مايه‌ي همه فضيلت ها و اساس و پايه همه ارزش هاست.

    « و أكرم نفسك عن كل دنيه» [همان]

    مربي اگر به متربي كرامت نفس و عزت روح و مناعت طبع بدهد، همه چيز به او داده است و اگر اين ها را از او بگيرد، همه چيز را از او گرفته است.





    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  9. #48
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اگر دنيا و مافيها را به كسي بدهند و عزت نفس را از او بگيرند، گويي هيچ به او نداده اند و اگر دنيا و مافيها را از او بگيرند و در مقابل، به او عزت نفس بدهند، همه چيز را به او داده اند. كسي كه عزت نفس ندارد، به راحتي تن به عار و ننگ مي دهد و در اين صورت هيچ موعظه اي در او تأثير نمي كند و هيچ رهنمود دهنده اي نمي تواند او را به راه آورد.
    اگر همه چيز از خداست- كه هست- و اگر او قسمت هر كسي را معين كرده است- كه كرده است- چرا انسان از مرز اخلاق سالم خارج شود و از غير خدا چيزي بخواهد. پس بايد بر مركب طمع سوار نشد و به همان كه خدا قسمت كرده، راضي شد كه آن چه از خدا مي رسد، هر چند كم باشد، بهتر از بسيار ديگران است. هر چند همه از خداست.
    « و ان اليسير من الله سبحانه اعظم و اكرم من الكثير من خلقه و ان كان كل منه.» [همان]
    انسان دو راه دارد: يكي اين كه با حرفه اي سازگار باشد كه در سايه آن بتواند با قناعت و پارسايي، آبرومندانه زندگي كند و دين و ايمان و عزت وشرف خود را گرو نگذارد و گرفتار بدنامي نشود. ديگري اين كه با ثروتي هنگفت ولي توأم با فسق و فجور و فحشا و بي آبرويي و بدنامي زندگي كند. وجدان سليم و شرع قويم و مربي عليم و متربي فهيم، همه و همه تصديق مي كنند كه اولي مطلوب و دومي نامطلوب است. كدام عاقل مآل انديش و وجدان بيدار و دل آگاه و روان روشن و انسان طالب خير و كمال و سعادت، راضي مي شود كه خوشنامي را بر بدنامي و سعادت را بر شقاوت ترجيح دهد و به خاطر جيفه دنيا انسانيت خود را پيش پاي هوا و هوس ذبح كند.
    « الحرفه مع العفه خير من الغني مع الفجور» [همان]




    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  10. #49
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض









    آيا مقتضاي سلامت اخلاق اين نيست كه انسان از ستم به ضعيفان بپرهيزد و بداند كه آه مظلومان و ناله ستمديدگان و اشك درماندگان، خانه ظالمان را زير و زبر مي كند و مجال هر گونه تكاپويي را از آن ها مي گيرد و آن ها را به ندامت و حسرت گرفتار مي سازد؟
    « و ظلم الضعيف أفحش الظلم» [همان]
    نبايد از برادران نسبي و ديني خويشاوندان بريد، هر چند آن ها ببرند.
    معامله به مثل كردن در مورد آن ها روا نيست. در مقابل سخت گيري آن ها بايد نرمي نشان داد و در مقابل بخل آن ها بايد بذل كرد و در مقابل دوري آن ها بايد نزديك شد و در مقابل جرم و خطا بايد عذرشان را پذيرفت، تا آن جا كه گوئي بنده اوئي و اوولي نعمت توست. در عين حال نبايد به لطف و محبت بي جا روي آورد كه زمين شوره زار جز خار و خس به بار نمي آورد. نبايد آن ها بر قطع رحم، قوي تر از تو بر صله رحم باشند و نبايد آن ها به بد رفتاري، قوي تر از تو بر احسان باشند. نبايد حتي برادر را ضايع كني و گمان بري كه به خاطر برادري، مجازي كه حق او را ضايع كني. كسي كه حقش را ضايع كني، برادر تو نيست. كسي كه نكته هاي ظريف اخلاقي فوق را رعايت مي كند، از سلامت اخلاق برخوردار است و اگر انسان درباره نزديكان و ارحام خود، تقصير يا احياناً قصور كند، نمي تواند مدعي سلامت اخلاق باشد.
    « احمل نفسك من أخيك عند صرمه علي الصله...» [همان]



    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  11. #50
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض









    دوستي را بايد پاس داشت و نبايد دوستان را دست كم گرفت. از ديد امام علي (ع) - كه يك ديد كاملا اخلاقي است و تعادل و تكامل اخلاقي را در پي دارد- ارزش دوستان به اندازه اي والاست كه با دشمن آن ها نبايد دوستي كرد؛ چرا كه دوستي با دشمن دوست، معنايي جز ضايع كردن او و دشمني با او ندارد. بايد در خيرخواهي نسبت به دوستان، خالص و مخلص بود و عيب و هنر او را صميمانه و خالصانه، به او بازگو كرد و هم چون آئينه اي كه هيچ گونه زنگاري ندارد، بايد منعكس كننده اوصاف روحي و خصال اخلاقي او بود، چه زشت باشد، چه نيكو، پسنديده باشد يا ناپسنديده. قطعا دوستاني كه آئينه سراپانماي يكديگرند، در سلامت اخلاقي و تكامل روحي يكديگر نقش بارزي دارند. آن ها هم معلم اخلاقي يكديگرند و هم شاگرد و متعلم.
    امام علي (ع) فرزند برومند خويش را از گفتن سخنان مضحك- هر چند به نقل از ديگران باشد- منع مي كند. خنده و خنداندن نشان بي خيالي و سبك سري است.
    « اياك أن تذكر من الكلام ما يكون مضحكا و ان حكيت ذلك عن غيرك.» [همان]





    ۩... تربيت فرزند در انديشه والاي علوي (1) ...۩
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


صفحه 5 از 5 نخستنخست 12345

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •