║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 30
  1. #11
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض






    گونه شناسي موعود مسيحيت

    نتیجه گیری

    بر اساس مطالب بيان شده، مي توان گفت كه موعود منجي مسيحي، از موعودهاي شخصي و معين است؛
    يعني هر كسي نمي­تواند موعود مسيحي باشد، هرچند شرايط برايش فراهم باشد.
    آن موعود، يك فرد مشخص با ويژگي هاي بشري است؛ هر چند يك جنبه الوهي نيز پيدا كرده است. بنا بر گزارش اناجيل، موعود مسيحي رجعت كننده خواهد بود و آن‌گاه كاركردش را به منصه ظهور خواهد گذاشت. ماهيت نجات بخشي او، هم فردي است كه با صرف ايمان آوردن به شخص او اتفاق مي افتد
    (بيان شد كه اين نوع از نجات بخشي، آخرت شناسانه نيست و در اين جا عيسي بيشتر ميانجي است تا منجي)
    و هم جمعي و جهان شمول؛ نه اينكه دامنه و گستره نجات او قومي خاص يا منطقه‌اي خاص باشد.
    نجات فرجامين عيسي، هم جنبه معنوي دارد، هم اجتماعي. با اين توضيح كه براي محقق كردن فرامين الهي و اشاعه پيام انجيل، تلاش مي كند؛ ولي به هيچ روي در همين مورد، منحصر نمي شود؛ بلكه در زمينه زندگي دنيايي بشر هم اقداماتي انجام مي دهد و به رفاه و آسايش عمومي و دنيايي نيز توجه خواهد داشت.
    اگر رو به آينده بودن را به اعتبار تحقق يا عدم تحقق بازگشت منجي لحاظ كنيم، مي توان گفت عيسي از موعودهاي رو به آينده است و از آن روي كه هنگام بازگشت او، تغييراتي در اوضاع عالم نمايان شده، علائم طبيعي بروز پيدا مي كند، كاركردش كيهاني خواهد بود.











    ║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  2. تشكرها 3


  3. #12
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    گونه شناسي موعود شیعه

    الف - تولد معجزه آسا


    ولادت حضرت مهدي عليه السلام در شب جمعه، نيمه شعبان (شيخ صدوق، 1380: ج2، ص155) در شهر سامراء، پايتخت عباسيان، در سال 255ق بوده است.
    بين حاكمان و زمامداران غاصب خلافت و دستگاه حكومت طاغوت، اضطراب و نگراني­هايي وجود داشت.
    اخبار و احاديثي به خصوص از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم رسيده بود كه از تولد فرزندي براي امام حسن عسكري عليه السلام خبر مي­داد؛ فرزندي كه تاج و تخت ستمگران را واژگون و عدل و داد را در سرتاسر گيتي برقرار خواهد كرد، و اين مطلب به گوش زمامداران رسيده بود.
    در اين اوضاع و شرايط، معتصم عباسي، هشتمين خليفه عباسي كه حكومتش از سال 218ق آغاز شده بود، دستور داد از تولد نوزادان جلوگيري كنند.
    اين دستور، به كشته شدن شماري از مادران بي­گناه منجر شد. او قابله ­هايي را پنهاني به خانه­ ها فرستاد تا از زنان باردار خبر دهند.

    با نزديك شدن تولد حضرت مهدي عليه السلام واحساس خطر زمامداران جبار عباسي، معتصم در صدد برآمد تا از تولد اين نوزاد جلوگيري كند و اگر پديد آمد و بدين جهان پاي نهاد، او را از ميان بردارد؛ اما مشيت الهي بر اين قرار گرفت كه آثار حمل در نرجس خاتون، مادر آن حضرت پوشيده مانَد.
    حجت حق از گزند آسيب‌ها نجات يافت و برخلاف همة تلاش‌ها پا به عرصه وجود گذاشت.








    ║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  4. تشكرها 2


  5. #13
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض








    گونه شناسي موعود شیعه

    ب- آباء و نسب



    پدر حضرت مهدي عليه السلام، حضرت امام عسكري عليه السلام (گروه نويسندگان، 1428: ج5، ص38) و نرجس، مادر ‌آن حضرت است كه مليكه، دختر يشوع، فرزند قيصر، پادشاه روم است.
    آن بانو، از اولاد حواريين و به شمعون، وصي حضرت مسيح عليه السلام منسوب بود كه هنگام اسارت، نام خود را نرجس نهاد تا شناخته نشود
    (شيخ صدوق، 1380: ج2، ص132).
    هنگامي كه به حضرت حجت عليه السلام حامله شد و نور وجود مقدس آن حضرت او را فرا گرفت، صيقل نام نهاده شد.
    وقتي كه حضرت مهدي عليه السلام متولد شد، بر مادر خود سلام كرد و هنگامي كه امام حسن عسكري عليه السلام به نرجس خاتون از آنچه بعد از وفاتش بر آنان وارد خواهد شد، خبر داد، از حضرت خواست تا از خدا بخواهد كه وفاتش را پيش از وفات امام عليه السلام قرار دهد؛
    لذا نرجس عليها السلام در زمان حيات امام از دنيا رفت و بر قبر او لوحي است كه بر آن نوشته شده است:
    «اين است قبر مادر «م ح م د»
    (شيخ صدوق، 1380: ج2، ص157-159).










    ║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  6. تشكرها 2


  7. #14
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض








    گونه شناسي موعود شیعه



    ج - اسما و القاب

    در روايات و احاديث رسيده، لقب­هاي متعددي براي امام زمان عليه السلام ذكر شده‌اند.
    هر يك از اين القاب، به بخشي از صفات و ويژگي­ها و آثار وجودي آن امام همام اشاره دارند كه به تعدادي از آن‌ها اشاره مي­كنيم:


    نام آن حضرت، «م ح م د» است كه در برخي روايات از بردن نام ايشان نهي شده است (شيخ صدوق، 1380، ج1، ص284 و ج2، ص381)
    و مشهورترين لقب آن حضرت، مهدي عليه السلام است. (شيخ صدوق، 1380: ج1، ص103).
    از القاب ديگر آن حضرت مي­توان به «قائم» به معناي قيام ­كننده به حق (شيخ صدوق، 1380: ج2، ص495)
    «بقيۀ الله»
    (كليني، 1379، ج1، ص411)
    «حجت» (كليني، 1379، ج1، ص328)
    «صاحب الزمان» (شيخ صدوق، 1380، ج2، ص271)،
    «منتظر» (شيخ صدوق، 1380، ج2، ص342)،
    «منصور» (شيخ صدوق، 1380، ج1، ص330)،
    «غريم» (مفيد، 1413، ص354) و غیره اشاره كرد.









    ║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  8. تشكرها 2


  9. #15
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    گونه شناسي موعود شیعه



    د - ویژگیهای ظاهری

    با عنايت به روايات و برخي ملاقات­هاي معتبر مي­توان در اين باره گفت:
    حضرت مهدي عليه السلام شبيه ترين مردم به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم است و هنگام ظهور، بين سي تا چهل ساله به نظر مي­رسد.
    او جواني است زيباروي كه چهره اش همانند ماه يا ستاره تابان است. رنگ چهره و پوست آن حضرت، رنگ عربي است؛ يعني رنگش سفيد مايل به سرخي (گندم گون) است كه كمي به زردي ميل دارد. گونه­ هاي حضرت، كم گوشت است. بر گونه راست او خال سياهي وجود دارد و بر پيشاني وي اثر سجده نمايان است.
    داراي پيشاني بلند و درخشان و بيني كشيده و باريك است. ابروهايش بلند و كشيده، رخ او درخشان و چشمانش درشت، براق و به رنگ سياه است؛
    دندان­هاي پيشين او از هم فاصله دارد و هيكلش همانند مردان بني اسرائيل است؛ ولي قامتي متوسط دارد. داراي شانه­ هايي قوي و بزرگ، سينه‌اي فراخ، ساق­هايي باريك و دستاني ستبر كه بر كف دست راست خالي وجود دارد
    (جعفري، 1381: مقالة جمال يار).










    ║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  10. تشكرها 2


  11. #16
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    گونه شناسي موعود شیعه

    ه- ویژگیهای اخلاقی و رفتاری

    حضرت مهدي عليه السلام مانند پيشوايان معصوم ديگر داراي كمالات اخلاقي ويژه­ اي است.
    از آنجا كه معصومان عليهم السلام انسان­هاي كاملي هستند و از هر جهت، اسوه و الگوي بشريت هستند، در بالاترين حد داراي اخلاق نيكو هستند و تمام صفات امامان شيعه را نيز دارا مي­باشند. ترس از خدا و زندگي زاهدانه (نعماني، 1376: ص233) دانايي، بردباري، پرهيزگاري، بخشندگي، شجاعت و عبادت (قندوزي، 1416: ص401) از صفات او است كه در روايات بيان شده.


    امام زمان عليه السلام شباهت­هاي فراواني به پيامبران گذشته و امامان عليهم السلام دارد.
    شباهت به پيامبراسلام صلي الله عليه و آله و سلم در نام وكنيه (گروهي از نويسندگان، 1428: ج1، ص94)، به حضرت يوسف عليه السلام و حضرت موسي عليه السلام در غيبت، با بسياري از انبياي الهي در ارائه معجزه و كرامت، همچنين شباهت به حضرت ابراهيم عليه السلام در پنهان ماندن ولادت و… از اين موارد است.








    ║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  12. تشكرها 2


  13. #17
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    گونه شناسي موعود شیعه


    و - نقش و جایگاه (مقام ،منزلت،عصمت ، امامت و ....)


    در اين بخش با توجه به آنچه گفته شد و نيز موضوع تحقيق، به بررسي ويژگي­ها و نقش و جايگاه منجي در شيعه مي­پردازيم.



    امام زمان عليه السلام محور و مدار هستي: پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:

    الأئمة بعدي اثناعشر أولهم أنت يا علي و آخرهم القائم الذي يفتح الله علي يديه مشارق الارض و مغاربها؛ (جمعي از نويسندگان، 1428: ج1، ص313)
    بر پايه اين حديث و امثال آن، شيعه معتقد است كه حضرت مهدي عليه السلام داراي مقام امامت بوده، فردي است ممتاز كه قابل مقايسه با ساير افراد جامعه نمي­باشد. خداوند اجازه تصرف در عالم هستي را به او داده است و نقش هدايت‌گري براي او مقرر كرده است. عالم هستي، بدون او لحظه­ اي دوام نخواهد آورد. او واسطه فيض حق است (لطيفي، 1387: ص111). او است كه باعث انسجام اجزاي عالم است. نمي­شود تصور كرد كه اگر امام نباشد، عالم چگونه خواهد بود. شايد اين روايت امام صادق عليه السلام گوياي اين مطلبِ غير قابل تصور باشد. آن حضرت فرمود:
    «لو بقيت الأرض بغير امام لساخت» (كليني، 1379: ج1، ص252)؛ يعني اگر زمين بدون امام بماند، فرو مي رود.


    از نظر شيعه، امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف داراي ملكه عصمت است كه به واسطه آن از ارتكاب هر گناه و خطايي بدور است. او از اهل بيت و عترت رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم است.
    (جمعي از نويسندگان، 1428: ج1، ص81 و110)


    حضرت مهدي عليه السلام در پيشگاه خداوند و امامان معصوم عليهم السلام از جايگاهي بس عظيم برخوردار است
    (شيخ صدوق، 1380: ج2، ص473؛نعماني، 1376: ص346).


    مطابق منابع معتبر شيعي در مي­يابيم كه حضرت مهدي عليه السلام از آنجا كه وارث همة پيامبران است، مانند آنان وارث سنت­هاي آنان نيز هست. در امام قائم عليه السلام از موسي و يوسف و عيسي عليهم السلام و محمد صلي الله عليه و آله و سلم، سنت­هايي وجود دارد. سنت او از موسي عليه السلام آن است كه خائف و منتظر است. سنت او از يوسف عليه السلام آن است كه برادرانش او را فروختند و با او سخن مي­گفتند و او را نمي­شناختند. سنت او از عيسي عليه السلام سياحت است و سنت او از محمد صلي الله عليه و آله و سلم شمشير است. (شيخ صدوق، 1380: ج1، ص56و303).
    او است كه برقراركننده عدالت در همة كره زمين خواهد بود
    (شيخ صدوق، 1380: ج1، ص535).









    ║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  14. تشكرها 2


  15. #18
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    گونه شناسي موعود شیعه

    نتیجه گیری


    موعودي است شخصي و متعين، نه آرماني تحقق نيافته كه در آينده محقق مي­شود؛ بلكه فردي است كه از پيش تعيين شده؛ چنانكه لابه‌لاي روايات به مشخصات فردي آن موعود به صراحت اشاره شده است؛ از قبيل اسم و اسم پدر، آبا و اجداد، ويژگي­هاي شخصي و…. بنابراين چنين نيست كه هر كسي كه اين شرايط برايش فراهم شود، به اصلاحات اقدام كرده، نجات بخش بشريت باشد.


    نجات بخشي منجي موعود شيعه، جمعي بوده، همه بشريت و كل زمين را در بر مي­گيرد. عبارت «يملأ الارض» در روايات، گوياي اين ادعا است
    (جمعي از نويسندگان، 1428، ج1).


    برنامه­ هاي راهبردي او، هم سعادت دنيايي را تأمين مي­كند و هم سعادت آخرتي را در نظر دارد؛ لذا نجات بخشي او، اجتماعي و معنوي خواهد بود كه در سايه اقدامات آن حضرت علاوه بر فراگيري دين توحيدي و فرامين اسلامي در سرتاسر هستي، رفاه عمومي و امنيت همگاني و در پي آن، خوشبختي دنيايي مردم نيز فراهم مي­شود.

    در روايات آمده است كه منجي شيعه، مردم را به كتاب و سنت نبوي دعوت مي­كند.
    اگر رو به گذشته بودن را دائر مدار محتواي دعوت بدانيم، بايد بگوييم كه موعود شيعه از موعودهاي رو به گذشته است؛ هر چند از اين جهت كه به اقداماتي بسيار گسترده تر از زمان پيامبراسلام صلي الله عليه و آله و سلم، مي‌پردازد كه سابقه نداشته است، شايد بتوان به نوعي رسالت وي را رو به آينده دانست
    (محمدي مظفر، 1389: ص281).
    ولي به اعتبار اينكه هنوز تحقق پيدا نكرده است، بايد قائل شويم كه فقط از موعودهاي رو به آينده است. از نظر كاركرد هم كيهاني است؛ زيرا لابه‌لاي روايات آخرالزمان، اخبار فراواني از وقايع و بلاياي طبيعي و ايجاد تغيير در اوضاع عالم آمده است
    (جمعي از نويسندگان، 1428: ج1).











    ║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  16. تشكرها 2


  17. #19
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    نتیجه گیری نهایی

    شباهتهای موعود شیعه با موعود مسیحیت

    با توجه به مطالب گذشته، به شباهت­هايي بين حضرت مهدي عليه السلام و حضرت عيسي عليه السلام برمي­خوريم كه به آن‌ها اشاره مي­كنيم:



    1.تولد هر دو معجزه گونه بوده است. حضرت عيسي عليه السلام بدون پدر و با عنايت خداوند متعال متولد شد و دربارة حضرت مهدي عليه السلام نيز خداوند آثار حمل را در مادر آن حضرت، آشكار نكرد.


    2.مسيح عليه السلام و مهدي عليه السلام، از نسل داوود پيامبر عليه السلام هستند. حضرت عيسي عليه السلام از نوادگان دختري داوود عليه السلام مي‌باشد. حضرت مهدي عليه السلام نيز از جانب مادرش، نرجس خاتون، از نوادگان دختري حضرت داوود عليه السلام است؛ نرجس خاتون دختر يشوعا، پسر پادشاه قيصر روم و از نسل داوود پيامبر و مادرش از اولاد يكي از حواري­هاي عيسي عليه السلام به نام شمعون صفا، وصي حضرت عيساي مسيح عليه السلام بود (شيخ صدوق، 1380: ج2، ص137) كه وي نيز نواده دختري داوود است
    (حسيني گرگاني، 1387: ص63).


    بدين ترتيب مي­تون بشارت كتاب «اشعياي نبي» را اشاره به آن‌ها دانست كه چنين بيان مي­كند:
    و نهالي از تنه يسي[پدر داوود] بيرون آمده، شاخه‌اي از ريشه هايش خواهد شكفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت؛ يعني روح حكمت و فهم، و روح مشورت و قوت، و روح معرفت و ترس خداوند…. مسكينان را به عدالت داوري خواهد كرد و به جهت مظلومان زمين به راستي حكم خواهد نمود و جهان را به عصاي دهان خويش زده و شريران را به نفخه لب­هاي خود خواهد كشت. و كمربند كمرش عدالت خواهد بود و كمربند ميانش امانت
    (اشعيا 11: 1-5).


    3. سنتي از عيسي عليه السلام در امام مهدي عليه السلام وجود دارد. حضرت صادق عليه السلام در اين­باره فرمود:

    در قائم، شباهتي است به عيسي؛ همچنان كه يهود و نصارا دربارة‌ او عقيده­هاي خلاف پيدا كردند، دربارة قائم نيز عقيده­هاي خلاف پيدا خواهند كرد. پس بعضي منكر او شوند و بعضي گويند ]امام[ متولد نشده و بعضي گويند ]امام[ يازدهم عقيم بوده و بعضي گويند امامت منحصر به دوازده نيست؛ بلكه به سيزده و بيشتر نيز تجاوز كند و بعضي گويند روح قائم در هيكل غير او نطق كند.
    (شيخ صدوق1380: ج2، ص172)


    4. عمر حضرت عيسي عليه السلام طولاني بوده و از اين رهگذر، عمر طولاني حضرت مهدي عليه السلام نيز توجيه مي­شود.


    5.القاب هر دو، به رسالت آن‌ها در بحث نجات جهاني اشاره دارد و هر دو داراي غيبت مي­باشند. هدف آن‌ها اجراي اوامر الهي است.


    6.خداوند به هر دوي ايشان اذن تصرف در نشئه طبيعت را عطا كرد؛ لذا صاحب معجزه و كرامت بودند.


    7.هر دو منجي موعود، شخصي و متعين هستند و نوع نجات­گري آن ها فردي، جمعي، معنوي و اجتماعي بوده و جهاني است، نه منطقه‌اي و قومي و با كاركردي كيهاني.









    ║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  18. تشكرها 2


  19. #20
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    نتیجه گیری نهایی

    تفاوتهای موعود شیعه با موعود مسیحیت



    جايگاه امام، بسي والاتر و برتر از پيامبر است؛ بنابراين مقام و جايگاه امام مهدي عليه السلام بالاتر از حضرت عيسي عليه السلام مي­باشد؛
    چنان كه روايات به اين مطلب تصريح دارند. در تأييد اين برتري، امامت حضرت مهدي عليه السلام بر عيسي عليه السلام در نماز مي­باشد.
    امام باقر عليه السلام در اين باره فرمود:


    … حتي ينزل عيسي بن مريم من السماء و يقتل الله الدجال علي يديه و يصلي بهم رجل منا أهل البيت. ألا تري أن عيسي يصلي خلفنا و هو نبي الا و نحن أفضل منه
    (مجلسي، 1404: ج14، ص348و349).



    منجي موعود مسيحيت رجعت كننده است. اين مسأله، سبب تداوم ايمان مسيحي شده و به بسياري از آداب مسيحيان و همچنين فرازهاي كتاب مقدس معنا بخشيده است؛ اما وي از ميان امت خود به آسمان رفته و كاركرد او را در جامعه كمتر مي­بينيم و مردم هم چندان با شخص او در ارتباط نيستند؛ ولي منجي شيعه در ميان مردم است و با آن‌ها در ارتباط است و هم اكنون هم در حال انجام وظايف خطير امامت مي­باشد.


    كاركرد اجتماعي حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف بسيار گسترده تر و فراگيرتر از كاركردهاي حضرت عيسي عليه السلام است. همين طور از نظر كاركرد معنوي، موعود شيعه اقدامات مهم­تر و با غناي بيشتري را انجام مي­دهد؛ به حدي كه مي­توان گفت كاركردهاي منجي شيعه با طرح يك حكومت جهاني، سازگارتر است.
    در باب رو به آينده يا رو به گذشته بودن، اگر عدم تحقق نجات بخشي را ملاك بدانيم، بايد قائل شويم كه هر دو منجي از موعودهاي رو به آينده هستند؛ ولي اگر محتواي دعوت را ملاك بدانيم، بايد منجي شيعه را رو به گذشته و به اعتبار برخي اقدامات بي سابقه­ اي كه انجام مي­دهد، از موعودهاي رو به آينده بدانيم و موعود مسيحي را از اين باب، رو به آينده قلمداد كنيم.








    ║✿║ مقايسه گونه‌شناسي موعود و منجی «شیعه»  با موعود و منجی «مسیحیت» ║✿║
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  20. تشكرها 2


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •