▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒
صفحه 15 از 23 نخستنخست ... 5111213141516171819 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 141 تا 150 , از مجموع 230
  1. #141
    مدير اجرايی سایت
    مدير اجرايي آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    818
    دلنوشته
    6
    بیاد شهید دشت کربلا، حضرت علی اضغر (ع) اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    نوشته : 316      تشکر : 57,980
    2,040 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 34
    مدير اجرايي آنلاین نیست.

    پیش فرض




    به نام خدا
    سلام علیکم

    رسم براین نبود که بنده سوالی بکنم ولی حسب الامر سرکار محب المهدی سوالی رو از شرکت کننده محترم می پرسم
    :
    کثرت، قلّت، کیفیت و کمیت رزمندگان علت پیروزی نیست
    علت پیروزی فقط و فقط
    خداوند است.
    سردار شهید مهدی زین الدین



    این سخن شهید زین الدین برگرفته از کدام آیه ی قرآن است؟

    موفق باشید
    التماس دعا
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  2. تشكرها 5

    *❀*نازبانو*❀* (24-05-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (25-05-1391), محامین (23-05-1391), صافات (23-05-1391), عهد آسمانى (24-05-1391)

  3. #142
    همكار انجمن خدمات و دانلود
    محامین آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1390
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    نوشته : 710      تشکر : 2,363
    3,477 در 696 پست تشکر شده
    دریافت : 11      آپلود : 12
    محامین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام.
    یه سوالی چند وقت پیش واسه خودم پیش اومد، الان فرصتی شد تا از شما بپرسم.

    اسم سوره های قرآن رو چه کسی (یا کسانی) انتخاب کردند؟
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  4. تشكرها 5

    *❀*نازبانو*❀* (24-05-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (25-05-1391), مدير اجرايي (23-05-1391), صافات (23-05-1391), عهد آسمانى (24-05-1391)

  5. #143
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 918      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام
    ببخشید که فرصت نکردم زودتر بیام

    نقل قول نوشته اصلی توسط محب المهدی نمایش پست ها



    ایا استغفار امامان وپیامبران با معصومیت انان منافاتی دارد؟


    استغفار پیامبر و امامان(ع) به معنای سرزدن گناه از آنان نیست، تا با مقام عصمت آنان از گناه منافات داشته باشد، بلکه به نظر می رسد پیامبران و امامان(ع) با توبه واستغفار خود اهداف زیر را دنبال می کرده اند:
    1‌ـ تعلیم و تربیت: عده ای از بزرگان از جمله ملا مهدی نراقی معتقدند پیامبر و امام با توبه و استغفار، طریق بازگشت به خدا را به مردم آموخته اند. یعنی ادب بندگی و روش توبه و آداب آن، موضوعی است که می توان از کلام و عمل معصومان فرا گرفت.
    2ـ بازگشت به خدا: بعضی از بزرگان مانند مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی، توبه پیامبر و امامان را توبه از التفات به غیر خدا و اشتغال به امور دنیا دانسته اند.
    افعالی که برای دیگران مباح یا مکروه شمرده می شود، برای آنان گناه نامیده می شود و جمله معروف «حسنات الابرار سیئات المقرّبین؛ اعمال نیک خوبان، گناه مقربان خدا محسوب می شود» ناظر به همین حقیقت است.
    بر این اساس امام سجاد(ع) در مناجات خود می گوید: «استغفرک من کلِّ لذّة بغیر ذکرک و من کلّ راحة بغیر اُِنسک و من کلّ سرور بغیر قربک و مِن کلّ شغل بغیر طاعتک؛ خدایا، آمرزش می خواهم از هر راحتی و آسودگی که جز از طریق انس با تو حاصل آید؛ از هر سرور و شادی که به جز از راه قرب به تو حاصل شود؛ از هر کاری به جز طاعت تو درخواست مغفرت می کنم».
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  6. تشكرها 4


  7. #144
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 918      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط محب المهدی نمایش پست ها





    لطفا به صورت مختصر بگید که چرا امامان معصوم (ع)
    مشخص نکردند که کدام شب شب قدر است ؟



    شخصی به امیرالمومنین(ع) عرض کرد که ما را از شب قدر آگاه کن!
    امیرالمومنین(ع) فرمودند:اینطور نیست که من ندانم که شب قدر کدام شب است! اما باید این شب مخفی بماند و البته هیچ شکی ندارم که اگر خداوند شب قدر را بین چند شب مخفی نموده است، فقط و فقط به خاطر محبت و لطف به شما بوده است تا شما به خاطر درک شب قدر، همه این شبها را احیا گرفته و با خدا راز و نیاز کنید و در اثر این شب زنده داری، به خدا نزدیک تر شده و به رشد و تعالی برسید؛ و الّا اگر خداوند برای شما مشخص می نمود که شب قدر کدام است، یقینا فقط همان شب را احیا می گرفتید و شبهای دیگر را رها می کردید و از فیض شبهای دیگر ماه مبارک رمضان بی بهره می ماندید! و چون خداوند شما را دوست دارد، بر اساس لطف و محبت خویش، شب قدر را بر شما مخفی نمود و من امیدوارم که شما شب قدر را از دست ندهید!(یعنی هر چند شب را شب زنده داری کنید که شب قدر را از دست ندهید!)
    - "زراره" یکی از یاران امام باقر(ع) می گوید: از آن حضرت درباره شب قدر پرسیدم.
    حضرت فرمودند:شب بیست و یکم یا شب بیست و سوم است.گفتم: مگر نه این که شب قدر، یک شب است؟حضرت فرمودند: آری!گفتم: پس، آن شب را برای من مشخص بفرمایید که کدام شب است؟حضرت فرمودند: چه عیبی دارد که در دو شب اعمال خیر انجام دهی! در مقابل آنچه که به شما در شب قدر می دهند، دو شب احیا گرفتن، خیلی ساده و راحت است!( بحارالانوار/جلد97)
    همه این روایات نشان دهنده این مطلب است که چون خداوند کریم بندگانش را دوست دارد و دقیقا به همین خاطر، این مهمانی با عظمت را برایشان ترتیب داده است، دلش نمی خواهد که مهمانانش این لحظات ناب معنوی را از دست بدهند و بعدها افسوس و حسرت بخورند؛ برای همین هم شب قدر با این عظمت را در بین چند شب مخفی نگاه داشت!
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  8. تشكرها 4


  9. #145
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 918      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط محب المهدی نمایش پست ها


    نماز چه خصوصیتی داره که در قیامت اول از ان سوال میشود ؟



    نماز اساس و پایه اصلى دین و ایمان است؛ پایه‏ اى مرکزى که در وسط خیمه قرار مى‏ گیرد و اگر برداشته شود، خیمه فرو مى ‏ریزد.
    آنچه انگیزه کارهاى نیک را تقویت مى‏ کند و به آنها جهت مى‏ دهد یاد خدا است که بهترین قالب آن نماز است.
       
    در آیات قرآن و احادیث معصومین به بخشى از آثار و حکمت‏هاى نماز و عبادت پرداخته شده است که به برخى اشاره می شود:
    1 - قرب معنوى :
    یکى از آثار بسیار مهم نماز قرب به خداوند است. این اثر روح عبادت و نماز را تشکیل مى‏دهد و در یکى از آیات قرآن هدف آفرینش انسان «عبادت» بیان شده است (9) که حکایتگر بُعد معنوى نماز و اهمیت آن است، امام على(ع) فرمود: «الصلوة قربان کل تقى (10)؛ نماز وسیله تقرب هر پرهیزکارى به خداوند است». در برخى از روایات از نماز به عنوان معراج مؤمن یاد شده که اشاره به آثار معنوى آن مى‏باشد.
    2 - یاد خدا و آرامش روانى :
    در قرآن آمده است: «اقم الصلوة لذکرى (11)؛ نماز را بر پا دار تا به یاد من باشى».
    روح و هدف و مقدمه و نتیجه نماز یاد خدا و «ذکر اللَّه» است که در آیه فوق به عنوان برترین نتیجه بیان شده است. (12) ذکر و یاد خداوند نقش تعیین کننده در آرامش روانى دارد.
    نماز به عنوان ذکر خدا به نماز گزار آرامش مى‏دهد: «ألا بذکر اللَّه تطمئن القلوب (13)؛ آگاه باشید یاد خدا مایه اطمینان است».
    3 - عامل باز دارنده از گناه:
    یکى از آثار مهم نماز جلوگیری از گناه است: «إنّ الصلوة تنهى عن الفحشا و المنکر».(14)
    نماز از آن جا که انسان را به یاد خدا (نیرومندترین عامل بازدارنده یعنى اعتقاد به مبدأ و معاد) مى‏اندازد، داراى اثر بازدارندگى از فحشا و منکر است. انسان که به نماز مى‏ایستد و تکبیر مى‏گوید، خدا را از همه چیز بالاتر مى‏شمرد... بدون شک در قلب و روح چنین انسانى، جنبشى به سوى حق و حرکت به سوى پاکى و جهشى به سوى تقوا پیدا مى‏شود... (15)
    4 - گناه زدایى:
    یکى از آثار بسیار مهم نماز گناه زدایى است. نماز وسیله شستشو از گناهان و مغفرت و آمرزش الهى است (16). پیامبر(ص) از یاران خود سؤال کرد: اگر کنار خانة یکى از شما نهرى از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آیا چیزى از آلودگى و کثافت در بدن او مى‏ماند؟ در پاسخ عرض کردند،نه. حضرت فرمود:
    «نماز درست هماننداین آب جارى است. هر زمان که انسان نماز مى‏خواند، گناهانى که در میان دو نماز انجام شده است، از بین مى‏رود.» (17)
    5 - غفلت زدایى‏:
    انسان در زندگى با توجه به «عوامل غافل کننده» به تذکر و یادآورى نیاز دارد. باید وسیله‏اى او را در فاصله‏هاى مختلف زمانى به مبدأ هستى توجه دهد، هدف آفرینش را به یادش آورد و از غرق شدن در گرداب غفلت و بى‏خبرى بازش دارد. این وظیفه مهم به عهده نماز است‏ (18)؛ به عبارت دیگر، انسان موجودى دو بُعدى است و خداوند هستى‏بخش او را مرکّب از جسم و روح آفریده است. همان‏گونه که وى از ابتداى خلقت جسم و ماده خویش تا پایان زندگانى در دنیا به بخشش و توجه خالق خویش نیاز دارد، در زندگانى روحانى نیز (از هنگامى که درک و شعورش کامل شد تا پایان زندگانى) به فیض‏بخشى از سوى مبدأ پیدایش خویش نیازمند است تا قلبش نمیرد ؛ و این مقصود جز از راه ارتباط با آفریدگار حاصل نخواهد شد؛ چنان که آیات بسیارى بر آن تأکید ورزید. بهترین راه ارتباط با او نماز است. از این رو، در نخستین دستورها به موسى(ع) آمده است: «نماز را برپادار تا به یاد من باشى». (19)
    این که در این آیه «ذکر» و یاد خدا را مخصوص نماز کرده بدان سبب است که نماز برترین عملى است که فروتنى و بندگى در آن نمودار مى‏شود؛ در نماز «یاد خداوند» تجسم پیدا مى‏کند. (20)
    بزرگ‏ترین مصیبت براى رهروان راه حق آن است که هدف آفرینش خود را فراموش کنند و غرق در زندگى مادى و لذائذ زودگذر گردند، اما نماز به حکم این که در فواصل مختلف در هر شبانه روز پنج بار انجام مى‏شود، مرتباً به انسان اخطار مى‏کند و هشدار مى‏دهد و هدف آفرینش او را خاطر نشان مى‏سازد... نعمت بزرگى است که انسان وسیله‏اى در اختیار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه به او بیدار باش گوید. (21)
    6 - تکبر زدایى‏:
    یکى از راه‌های مهم تکبر زدایى نماز است، زیرا انسان در هر شبانه روز هفده رکعت و در هر رکعت دو بار پیشانى بر خاک در برابر خدا مى‏گذارد و خود را ذره کوچکى در برابر عظمت او مى‏بیند، از این رو پرده‏هاى غرور و خودخواهى را کنار مى‏زند. على(ع) پس از بیان فلسفه عبادت، یکى از آثار نماز را تکبر زدایى می داند:
    «خداوند ایمان را براى پاکسازى انسان‌ها از شرک و نماز را براى پاکسازى از کبر واجب کرده است »(22).
    7 - پرورش فضائل اخلاقى :
    نماز روح اخلاص و خداباورى را در انسان افزایش مى‏دهد و نتیجة آن پرورش فضایل اخلاقى است. انسان با نماز خواندن خود را از جهان محدود ماده و طبیعت بیرون مى‏برد و به ملکوت آسمان‏ها دعوت مى‏کند و با فرشتگان همصدا مى‏شود و خدا را درهمه حال حاضر و ناظر مى‏داند.
    8 - همگرایى :
    علاوه بر آثار مذکور که معمولاً آثار فردی نماز محسوب مى‏شوند، یکى از آثار مهم اجتماعى و سیاسى نماز، همگرایى است. برگزارى نماز جماعت، وحدت مسلمانان را به نمایش مى‏گذارد زیرا مسلمانان با صفوف فشرده در کنار هم قرار گرفته و به اوضاع سیاسى و اجتماعى جهان آگاهى پیدا مى‏کنند .(23)
    9 - نفى طاغوت و ایستادگى در مقابل ستم‏:
    انسانى که فقط خداوند را عبادت نماید، در مقابل او سر تعظیم و تسلیم فرود آورد، هر چه غیر خداوند است، براى او حقیر و کوچک مى‏شود و در مقابل گردنکشان و ظالمان سر تسلیم فرود نمى‏آورد و با طاغوت کنار نمى‏آید. خداوند این مسئله را یکى از اهداف بعثت پیامبر(ص) دانسته: «و در میان هر امتى، پیامبرى را مبعوث کردیم تا خداوند را عبادت نمایید و از طاغوت (هر چه در مقابل خدا است) پرهیز کنید.»(25)


    پى نوشت‏ها:

    9- - ذاریات(51)، آیه 56.
    10- نهج البلاغه،فیض الاسلام، کلمات قصار، جمله 131
    11 - طه(20)، آیه 14.
    12 - تفسیر نمونه، ج 16، ص 289.
    13 - رعد(13)، آیه 28.
    14- عنکبوت (29)، آیه 45.
    15 - تفسیر نمونه، ج 16، ص 284.
    16 - همان، ص 290.
    17 - وسایل الشیعه، ج 3، ص 7.
    18. تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازى، ج 13، ص 174.
    19. سوره طه(20) آیه 14.
    20. المیزان فى تفسیرالقرآن، علامه طباطبایى، ج 16، ص 140.
    21 - تفسیر نمونه، ج 16، ص 290 - 291.
    22 - نهج البلاغه، کلمات قصار 244.
    23 - جمعه (62) آیه‏ 9؛ تفسیر نمونه، ج 24، ص 125 به بعد.
    24 - وسایل الشیعه، ج 5، ص 7.
    25 - نحل (16) آیه 36.
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  10. تشكرها 4


  11. #146
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 918      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط عهد آسمانى نمایش پست ها
    با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما


    میدانیم که هر از چند گاهی تاریخ تکرار می شود

    اتفاقات میانمار را با کدام آیات قرآن مطابق میبینید


    سلام بر شما و طاعات شماهم قبول باشه


    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ(البروج/1)
    سوگند به آسمان که داراي برجهاي بسيار است،
    وَالْيوْمِ الْمَوْعُودِ(البروج/2)
    و سوگند به آن روز موعود،
    وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ(البروج/3)
    و سوگند به «شاهد» و «مشهود»! [«شاهد»: پيامبر و گواهان اعمال، و «مشهود» : اعمال امت است‌]
    قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ(البروج/4)
    مرگ بر شکنجه‌گران صاحب گودال (آتش)،
    النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ(البروج/5)
    آتشي عظيم و شعله‌ور!
    إِذْ هُمْ عَلَيهَا قُعُودٌ(البروج/6)
    هنگامي که در کنار آن نشسته بودند،
    وَهُمْ عَلَى مَا يفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ(البروج/7)
    و آنچه را با مؤمنان انجام مي‌دادند (با خونسردي و قساوت) تماشا مي‌کردند!
    وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ(البروج/8)
    آنها هيچ ايرادي بر مؤمنان نداشتند جز اينکه به خداوند عزيز و حميد ايمان آورده بودند؛



    ---------------------------------------------------------------------------

    و صد البته نتیجه عملشان همان است که در آیات بعد اشاره میشود:

    إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ(البروج/10)
    کساني که مردان و زنان باايمان را شکنجه دادند سپس توبه نکردند، براي آنها عذاب دوزخ و عذاب آتش سوزان است!
    .
    .
    .

    إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ(البروج/12)
    گرفتن قهرآميز و مجازات پروردگارت به يقين بسيار شديد است!

    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  12. تشكرها 4


  13. #147
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 918      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط عهد آسمانى نمایش پست ها


    قرآن انسان را ظلومو جهول میخواند.

    اولا به آیه ای که درآن آمده است اشاره کنید .
    ثانیا توضیح مختصری بدهید که چرا خداوند از انسان با این صفات یاد می کند.


    إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَينَ أَنْ يحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا(الأحزاب/72)
    ما امانت (تعهد، تکليف، و ولايت الهيه) را بر آسمانها و زمين و کوه‌ها عرضه داشتيم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسيدند؛ اما انسان آن را بر دوش کشيد؛ او بسيار ظالم و جاهل بود، (چون قدر اين مقام عظيم را نشناخت و به خود ستم کرد)!



    آسمان بار امانت نتوانست کشید

    قرعه کار به نام من دیوانه زدند

    به باور پاره ای، منظور از عرضه داشتن امانت به آسمان ها و زمین، عرضه داشتن آن به آسمانیان و زمینیان است.

    و منظور از عرضه، روشنگریِ این نکته است که رعایت امانت، لازم و ضروری و خیانت در امانت و تباه ساختن آن و نیز ترک فرایض و فرمان های خدا، گناه بزرگی است.

    با این بیان، خدا مسؤولیت بزرگ امانت و امانت داری در مورد مقرّرات و قوانین خود را به فرشتگانِ آسمان ها و جنّیان و آدمیان که در زمین و کوه و دشت، بیان فرمود، که فرشتگان، از به دوش کشیدن بارِ گرانِ این امانت و امانت داری و نافرمانی خدا هراسیدند، اما انسان جرأت و جسارت نشان داد.
    پس آسمانیان و زمینیان از به دوش کشیدن بار این امانت بزرگ سر باز زدند و حاضر نشدند که با پذیرش آن و آن گاه عدم رعایت مقرّرات امانت داری، و گناه و بیدادی که از این راه به بار خواهد آمد و عذابی که دامانشان را خواهد گرفت، همه را به دوش کشند، بنابراین از پذیرش مسؤولیّت آن هراسیدند.ولی انسان، بارِ گرانِ این مسؤولیّت را به دوش کشید، راستی که او نسبت به خود به خاطر دست یازیدن به گناه، و به اهمیت این امانت و امانت داری، بسیار ناآگاه است.برخی گفته اند: منظور از نادانی انسان، آگاهی او به حسّاسیّت و اهمیّت امانت است و نیز این حقیقت که خیانت به آن، انسان را در خور کیفر و عذاب خدا می سازد. آن گاه در این مورد می افزاید: تفسیرِ درست آیه شریفه همان است که بگوئیم خدا امانت را به اهل آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه داشت نه به خودِ آن ها، چرا که کوه و دشت و آسمان و زمین و یا حشرات و حیوانات، نه دارای خِرد و شعور و قدرت انتخاب و گزینش اند و نه مسؤولیّت و تکلیف؛ و به دوش کشیدن بار امانت نیز به مفهوم عدم رعایت مقرّرات امانت داری است؟ چرا که اصل امانت پذیری و امانت داری را فرشتگان نیز پذیرفته و برای رعایت آن قیام کرده اند.
    سپس می افزاید: اما انسان همین امانت گران و پر شکوه را که فراتر از توانایی و کشش آسمان ها و زمین و کوه ها بود، پذیرفت و بار گرانِ آن را بر دوش کشید.
    و سرانجام هم به خاطر ستم به خویشتن و ناآگاهی اش از اندازه پاداش و کیفر این امانت داری و یا خیانت، آن را تباه ساخت.

    به هر حال بايد اعتراف كرد كه انسان به ظاهر كوچك و ضعيف اعجوبه جهان خلقت است كه توانسته است بار امانتى را بر دوش كشد كه آسمانها و زمين‏ها از حمل آن عاجز شده ‏اند، اگر مقام خود را فراموش نكند


    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  14. تشكرها 4


  15. #148
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 918      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط مدير اجرايي نمایش پست ها
    به نام خدا
    سلام علیکم

    رسم براین نبود که بنده سوالی بکنم ولی حسب الامر سرکار محب المهدی سوالی رو از شرکت کننده محترم می پرسم
    :

    [/size]


    این سخن شهید زین الدین برگرفته از کدام آیه ی قرآن است؟

    موفق باشید
    التماس دعا
    سلام بر شما
    ممنون که افتخار دادین
    فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا
    قَلِيلًا مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ(البقرة/249)
    و هنگامي که طالوت (به فرماندهي لشکر بني اسرائيل منصوب شد، و) سپاهيان را با خود بيرون برد، به آنها گفت: «خداوند، شما را به وسيله يک نهر آب، آزمايش مي‌کند؛ آنها (که به هنگام تشنگي،) از آن بنوشند، از من نيستند؛ و آنها که جز يک پيمانه با دست خود، بيشتر از آن نخورند، از من هستند» جز عده کمي، همگي از آن آب نوشيدند. سپس هنگامي که او، و افرادي که با او ايمان آورده بودند، (و از بوته آزمايش، سالم به‌در آمدند،) از آن نهر گذشتند، (از کمي نفرات خود، ناراحت شدند؛ و عده‌اي) گفتند: «امروز، ما توانايي مقابله با (*جالوت*) و سپاهيان او را نداريم.» اما آنها که مي‌دانستند خدا را ملاقات خواهند کرد (و به روز رستاخيز، ايمان داشتند) گفتند: «چه بسيار گروه‌هاي کوچکي که به فرمان خدا، بر گروه‌هاي عظيمي پيروز شدند!» و خداوند، با صابران و استقامت‌کنندگان) است.

    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  16. تشكرها 4


  17. #149
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 918      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط محامین نمایش پست ها
    سلام.
    یه سوالی چند وقت پیش واسه خودم پیش اومد، الان فرصتی شد تا از شما بپرسم.

    اسم سوره های قرآن رو چه کسی (یا کسانی) انتخاب کردند؟
    سلام علیکم

    1) در مورد نامگذاری سوره ها دو نظریه عمده وجود دارد:

    نظریه اول : نامگذاری سوره ها توقیفی است و با صلاحدید شخص پیامیر صلی الله علیه و آله نامگذاری صورت گرفته است. از جمله طرفداران این نظریه حضرت آیت الله معرفت ره است.

    نظریه دوم :نام گذاری سوره ها توقیفی نیست. بلکه از باب علم بالغلبه است. یعنی در اثر کثرت استعمال توده مردم فلان نام برای فلان سوره علم شده است و معصومین علیهم السلام هم با توده ی مردم همراهی کردند. از جمله طرفداران این نظریه حضرت استاد جوادی آملی حفظه الله است دلیل ایشان به شرح ذیل است:
    اولا، دلیلی در دست نیست که این سوره ها توسط معصومین علیهم السلام نام گذاری شده اند. ثانیا، بعید است سوره ای مانند بقره که معارفی والا و حکمتهایی عمیق و احکامی فراوان در بردارد به نام حیوانی و یا سوره ای مانند نمل که معارف عمیق و قصص بسیاری از پیامبران را در بردارد به نام مورچه و همچنین سوره مائده که بر اثر اشتمال آن بر « آیه ولایت» شایسته نام «سوره ولایت » است، به نام مائده نامیده شود.




    2)برخي از مفسران در رابطه با نام گذاري سوره هاي قرآني ، معيارهاي زير را ارائه داده اند :

    1 ـ نام سوره گاهي با عنواني که در آن سوره واقع شده يا با موضوعي که در آن سوره از آن بحث شده ، انتخاب مي شود . براي مثال : نام گذاري سوره «نساء » به اعتبار بيان احکام زنان ، سوره «مائده » به لحاظ سخن رفتن از مائده آسماني ، سوره ي «انعام » به جهت سخن از چهارپايان ، سوره «نحل » به علت تکيه بر زنبور عسل و سوره «نمل » به جهت به ميان آمدن نام مورچگان در آن است .در قرآن هاي قديمي ، ابتداي سوره مي نويسند :سوره تذکر فيها البقره ؛ سوره اي که در آن گاو ذکر مي گردد و سوره يذکر فيها آل عمران ؛ سوره اي که در آن از آل عمران سخن به ميان مي آيد .
    2 ـ گاهي جمله اي از اول سوره را معرف و نام آن سوره قرار مي دهند ، چنان که گفته مي شود :سوره «اقرا باسم ربک » ، «انا انزلناه » ، « لم يکن » و نظاير آنها .
    3 ـ گاهي با وصفي که سوره دارد ، به معرفي آن مي پردازند . براي مثال سوره حمد به مناسبت اينکه در اول قرآن آمده « فاتحه الکتاب » و به مناسبت هفت آيه بودنش «سبع المثاني » ناميده مي شود و ياسوره « قل هو الله » به لحاظ اينکه مشتمل بر توحيد خالص است «سوره ي اخلاص » ناميده مي شود .
    4 ـ گاهي تسميه سوره به لحاظ نوع و حروف مقطعه موجود در آن است مانند : سوره ي ق ، ص ، حم ، عسق و ..
    حاصل سخن اينکه اين عمل به صورت طبيعي ، شکل گرفته و نمي توان گفت به دستور رسول اکرم (ص) بوده است . به همين دليل بسياري از سوره ها ، بيش از يک اسم دارند ؛ مانند بقره، آل عمران ، نحل ، توبه ، غاشيه و ... (1)

    اما بر اساس نظريه ديگر ـ که نام گذاري را توقیفي مي داند ـ هر سوره اي در قرآن کريم ، همزمان با حيات رسول اکرم (ص) داراي نام و عنوان و يا نام ها و عناويني است که از طريق وحي معين و مشخص شده بود .


    در نظريه ي سومي ، علاوه برمعين بودن اسامي سوره ها در زمان حيات پيامبر (ص)پس از وفات آن حضرت نيز هر سوره اي داراي عناوين و اسامي ديگري از جانب علما گرديد . حتي بسياري از آيات نيز به جهت خصوصيات و مزايا يا به جهت مشتمل شدن شان بر موضوع خاصي داراي عناوين گرديدند . (2)
    پي نوشت :

    1 ـ ر . ک :الف . قرآن در اسلام ، ص 218 ؛ البرهان في علوم القرآن ، ج 1 ، ص 339.
    2 ـ ر .ک :پژوهشي در تاريخ قرآن کريم ، ص 98 .
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  18. تشكرها 7


  19. #150
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 918      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام دوستان
    طاعات و عباداتتون قبول باشه
    ظاهرا سوالات تموم شده
    کسی که سوالی نپرسیده

    با اجازه نکته ای رو که در برنامه سمت خدای امروز حاجی آقای قرائتی بهش اشاره کردن رو (البته چون ضبط نکردم با زبان الکن خودم) براتون میارم(نقل قول دقیق نیست و قریب به مضمون هست.)

    اون نکته علت تشبیه قرآن از باطن گناه غیبت به خوردن گوشت برادر مرده ست
    :
    1- تشبیه به گوشت برادر مرده چون در بدن انسان زنده اگر گوشتی کم شود جای آن گوشت تازه می روید در حالی که در مرده چنین نیست و همینطور هست ریختن آبروی یک انسان در اثر غیبت که دیگر بر نمیگردد.
    2- تشبیه به خوردن گوشت برادر مرده ازاین روکه فرد مرده است و قدرت دفاع از خود را ندارد و همچنین است درمورد غیبت که چون شخص حاضرنیست نمی تواند ازخود دفاع کند.
    3- تشبیه به گوشت برادر مرده تا در هنگام غیبت متوجه باشی که شخصی که در مورد او غیبت میکنی مثل برادر توست
    .

    التماس دعا
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  20. تشكرها 5

    *❀*نازبانو*❀* (24-05-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (25-05-1391), محامین (24-05-1391), محب المهدی (29-04-1392), عهد آسمانى (25-05-1391)

صفحه 15 از 23 نخستنخست ... 5111213141516171819 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •