▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒
صفحه 21 از 23 نخستنخست ... 1117181920212223 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 201 تا 210 , از مجموع 230
  1. #201
    عضو ماندگار
    محب المهدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 631      تشکر : 1,379
    2,091 در 597 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب المهدی آنلاین نیست.

    پیش فرض گزارش کار هفته اول تاپیک سوال باران (جناب اقای شهاب منتظر )






    با عرض سلام وپوزش از تمام عزیزان به دلیل کوتاهی من

    مدت جوابگویی جناب اقای شهاب منتظر تمام شده
    اقای شهاب منتظر واقعا از پاسخگویی شما وحوصله ای که به خرج داده اید ممنونم


    گزارش کار این هفته :

    مهمان این هفته جناب اقای شهاب منتظر

    تعداد شرکت کنندگان :3
    تعداد کلی سوالات :26
    تعداد سوالاتی که جواب داده اند :25
    تعداد سوالاتی که جواب نداده اند :1
    ولیست سوالات شرکت کنندگان :

    8سوال سرکار خانم کنیز فاطمه (سلام الله علیها)
       
    - فلسفه وجوب روزه در کدام آیه قران بیان شده و چه می باشد؟

    2-یکی از اسرار حج که در قران به ان اشاره شده است چیست؟

    3- آداب سخن گفتن در قران کدامست؟

    4-تعلیمات ویژه الهی به حضرت آدم ، یوسف و داوود علیهم السلام در قران چه بود؟

    5- این ضرب المثل مأخوذ از کدام آیه قرانست؟

    "هر چه کنی به خود کنی ،گر همه نیک و بد کنی"



    6-
    آیه ای در قران که مخاطبان دعوت پیامبر را به سه گروه تقسیم کرده است و شیوه صحیح برخورد با هر گروه را بیان فرموده است.
    الف)کدام آیه است؟
    ب)سه گروه مخاطب از مردم چه شاخصه ای دارند؟
    ج)آن سه روش چیست؟

    7
    - با کدام ذکر بیشتر مأنوسید و چرا؟

    8- فرشتگان هنگام دیدار بهشتیان به انان چه می گویند؟
    (با ذکر آیه)


    16 سوال محب المهدی (:

    2 سوال سرکار خانم anam


       
    -طبق آیات قرآن خداوند سرپرست چه کسانی است ؟

    2-ماجرای معروف افک در کدام سوره آمده است ؟






    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

    http://www.ayehayeentezar.com/signat...gpic2315_1.gif



    اگر با دیگرانش بود میلی*****
    چرا ظرف مرا بشکست لیلی


  2. #202
    عضو ماندگار
    محب المهدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 631      تشکر : 1,379
    2,091 در 597 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب المهدی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    وحالا از سر کار خانم کنیز فاطمه (سلام الله علیها)دعوت می کنم
    که مهمان این هفته سوال باران ما باشند









    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

    http://www.ayehayeentezar.com/signat...gpic2315_1.gif



    اگر با دیگرانش بود میلی*****
    چرا ظرف مرا بشکست لیلی


  3. #203
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط محب المهدی نمایش پست ها


    وحالا از سر کار خانم کنیز فاطمه (سلام الله علیها)دعوت می کنم
    که مهمان این هفته سوال باران ما باشند











    سلام و عرض ادب

    غافلگیر شدم
    با کمال میل می پذیرم و خوشحال میشوم

    انشاالله از سئوالات خوبتان بهره مند می شوم
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  4. #204
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    سلام و عبادات شما قبول حق

    1-طبق آیات قرآن خداوند متعال ابتدا کالبد آدمی را آفریده است یا اینکه روح قبلا بوده و سپس به بدن تعلق گرفته است؟


    2-آیا جوهر وجودی زن و مرد یکی است ؟

    3-خداوند علت اصلی ازدواج را چه چیز ی بیان کرده است ؟


    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




  5. #205
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    4-علت اینکه مردان بیشتر از زنان ارث میگیرند چیست ؟


    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




  6. #206
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    سلام و عرض ادب

    1
    -طبق آیات قرآن خداوند متعال ابتدا کالبد آدمی را آفریده است یا اینکه روح قبلا بوده و سپس به بدن تعلق گرفته است؟

    پاسخ :

    آيات مربوط به روح انسان، دو گروه است:

    1. آياتي كه نشان مي‏دهد روح قبلاً بوده، سپس به بدن تعلّق گرفته است؛ نظير آيات نحوه پيدايش آدم ابوالبشرسلام‏الله عليه. قرآن مي‏فرمايد:

    ﴿إنّي خالق بشراً من طين فإذا سوّيته ونفخت فيه من روحی فقعوا له ساجدين﴾[1].

    طبق ظاهر اين آيه، روح قبلاً وجود داشته و پس از رسيدن بدن به نصاب خاص به آن تعلق گرفته است. البته درباره تعلق موجودي مجرد به موجودي مادي و پيدايش نوعي حقيقي از آن دو، سخن فراوان است و به تعبير مرحوم صدرالمتألهين از دشوارترين مسائل فلسفي است.
    به هر روي، برپايه بخشي از آيات قرآن، روح پيش از بدن بوده و به آن تعلق و اضافه و افاضه اشراقي يافته است و رواياتي نيز مؤيد اين آيات است؛ مانند:
    «خلق الله الأرواح قبل الأجساد بألفي عام»[2].


    2. آياتي كه نشان مي‏دهد روح از همين نشئه طبيعت و بدن برمي‏خيزد؛ يعني موجود مادي، ادوار و اطواري را پشت‏سر مي‏گذارد و به مرحله روح مي‏رسد. اين دسته آيات، «جسمانيةالحدوث و روحانيةالبقاء» بودنِ روح را تأييد مي‏كند؛ براي نمونه قرآن‏ كريم مي‏فرمايد:

    ما بشر نخستين را از گِل خلق كرديم و نسل او را از آب آفريديم؛ آنگاه نطفه را علقه و علقه را مضغه و مضغه را استخوان كرده، لباسي از گوشت به پيكر اين استخوان پوشانديم و او را به آفرينش ديگر پديد آورديم؛

    ﴿فكسونا العظام لحماً ثمّ أنشأناه خلقاً اخر فتبارك الله أحسن الخالقين﴾[3]
    ؛
    يعني همان موجود را به چيز ديگري بدل كرديم.

    تعبير ﴿ثمّ أنشأناه خلقاً اخر﴾ نشان مي‏دهد كه خلق آخر، از سنخ مراحل گذشته، يعني تحولات مادي و تطورات ماده نيست؛ وگرنه نمي‏فرمود: خلق ديگر.

    به ديگر سخن، اگر باز امري مادي و تشريح و تبيين ‏پذير و در دسترس علوم تجربي خلق مي‏شد، ديگر نمي‏فرمود: ﴿ثمّ أنشأناه خلقاً اخر﴾.


    جمله ﴿فتبارك الله أحسن الخالقين﴾ از عبارات پرمحتواي قرآن كريم است. انسان «احسن‏ المخلوقين» است؛ ازاين‏رو ذات اقدس الهي هم «احسن‏الخالقين» مي‏شود و خداوند سبحان، پس از آفرينشِ اين مجموعه است كه مي‏فرمايد: من احسن‏الخالقين هستم.

    توضيح آنكه مراحل تطور بدن انسان را حيوانات ديگر نيز دارند؛ يعني مراحل تبديل نطفه به علقه، مضغه، استخوان و در نهايت، جنين شدن را حيوانات ديگر هم دارند، ولي خداوند درباره آنها نفرموده است: ﴿فتبارك الله أحسن الخالقين﴾. همچنين اگر سخن از روح تنهاست، فرشتگان نيز روحي در كمال عظمت و طهارت‏اند، ولي پس از خلقت آنها هم نفرموده است: ﴿فتبارك الله أحسن الخالقين﴾.

    پس اين احسن‏الخالقين بودن خدا كه مستلزم احسن‏المخلوقين بودنِ كارِ خداست، نه مربوط به بدن انسان و نه مربوط به جان اوست يعني نه بدن به تنهايي مهم است و نه جان بلكه از آن جهت است كه موجودي مجرّد، بدون تجافي تنزّل مي‏كند و با موجودي مادي هماهنگ مي‏گردد و هر دو معجوني به نام «انسان» مي‏شوند كه از او به «كون جامع» ياد مي‏گردد.


    مهم اين است كه انسان با داشتن همه سرمايه‏هاي خرد و فرزانگي كه از «روح» نشئت گرفته است و نيز با داشتن موانع و رهزنهايي بي‏شمار كه از نشئه «تراب»، «طين»، «حمأ مسنون»، «طين لازب» و «صلصال كالفخّار» با خود آورده است، بتواند از همه موانع و عقبه‏هاي كئود بگذرد و معلم فرشته‏ها شود. اين انسان، احسن‏المخلوقين است و كاري مي‏كند كه از هيچ موجودي ساخته نيست و خداي سبحان، پس از آفرينش چنين موجودي مي‏فرمايد: ﴿فتبارك الله أحسن الخالقين﴾.

    البته انسانهايي كه با داشتن همه سرمايه‏هاي گرانقدر، اخلاد به زمين دارند، مصداقِ ﴿كالأنعام بل هم أضلّ﴾[4] هستند و خداوند براي آفرينش آنان خود را به احسن‏الخالقين نمي‏ستايد. همچنين درباره آفرينش كساني كه قلبي چون سنگ يا سخت‏تر دارند؛ ﴿كالحجارة أو أشدّ قَسوةً﴾[5] نمي‏فرمايد: ﴿فتبارك الله أحسن الخالقين﴾؛ بلكه تنها مصاديقِ ﴿إنّ في ذلك لذكري لمن كان له قلب أو ألقي السّمع وهو شهيد﴾[6] از اين مزيت برخوردارند.

    برگرفته از کتاب ارزشمند زن در آینه ی جلال و جما ل،حضرت آیت الله جوادی آملی،ص70


    [1] ـ من آفريننده بشري از گِل هستم؛ پس وقتي او را آراستم و از روحم در او دميدم، سجده‏كنان براي او به خاك بيفتيد (سوره ص، آيه 71).
    [2] ـ خداوند، جانها را دو هزار سال قبل از تنها آفريد (بحارالأنوار، ج58، ص132).
    [3] ـ سوره مؤمنون، آيه 14.
    [4] ـ سوره اعراف، آيه 179.
    [5] ـ سوره بقره، آيه 74.
    [6] ـ حقيقتاً در آن (نشانه‏ها) يادآوري براي كساني است كه قلبي دارند يا گوش فرامي‏دارند و گواه‏اند (سوره ق، آيه 37).








    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  7. #207
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    2-آیا جوهر وجودی زن و مرد یکی است ؟




    پاسخ : بله جوهر وجودی زن و مرد یکی است.در اسلام زن از نظر آفرينش در بعد روحى و جسمى از همان گوهرى آفريده شده كه مرد آفريده شده است و هر دو جنس در جوهر و ماهيت يكسان و يگانه‏اند و تمايز و فرقى در حقيقت و ماهيت ميان زن و مرد نيست .

    قرآن با کمال صراحت در آیات متعددی میفرماید که زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت‏ مردان آفریده‏ایم.

    · يا ايها الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها...

    اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را (نيز) از او آفريد و از آن دو زنان و مردان بسيارى پراكنده كرد، پروا داريد.

    (سوره مبارکه نساء)





    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  8. #208
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    3-خداوند علت اصلی ازدواج را چه چیز ی بیان کرده است ؟


    پاسخ :علت اصلی ازدواج ازدواج حصول سکونت و آرامش انسان است و انسان در سایه ازدواج به زندگی بهتر و بیشتر دلبستگی پیدا می نماید و به امید اینکه زن و فرزندان در کنار او هستند خود را تنها نمی داند وهمین امر موجب تقویت روحیه امید و تلاش و خلاقیت وسازندگی و سیر به سوی پیشرفت وکمال انسان می شود.

    همچنان که در آیه 21 سوره روم چنین می فرماید:

    "و من آیاته ان خلق من انفسکم ازواجا
    لتسکنو الیها و جعل موده ورحمه. ان فی ذالک لایات لقوم یتفکرون".

    "از آیات خدا این است که از خود شما همسرانی آفرید تا بدان آرام گیرید و بین شما دوستی ومهربانی نهاد. اینها نشانه هایی است برای کسانی که اندیشه کنند".





    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  9. #209
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    4-علت اینکه مردان بیشتر از زنان ارث میگیرند چیست ؟
    پاسخ :

    علت این امر، وضع خاصى است که زن از لحاظ مهریه و نفقه دارد؛ امام صادق(ع) در جواب ابن‌ابى‌العوجاء که پرسید:
    «چرا زن که از مرد ناتوانتر است باید یک سهم ببرد و مرد که تواناتر است دو سهم ببرد؟»

    فرمود: «براى این است که اسلام سربازى (جهاد) را از عهده زن برداشته و به علاوه مهریه و نفقه را به نفع او بر مرد لازم شمرده است و … از این رو سهم زن در ارث از مرد کمتر شده است.»


    اسلام مهریه و نفقه را امورى لازم و مؤثر در استحکام زناشویى و تأمین آسایش خانوادگى و ایجاد وحدت میان زن و شوهر مى‏داند. از نظر اسلام الغاء نفقه موجب تزلزل اساس خانواده است.

    زن به طور طبیعی، سختی‌های زیادی در تولید نسل (حاملگی، زایمان، پرورش کودک) متحمل می‌شود که مرد از همه آنها آزاد است و می‌تواند به راحتی تحصیل ثروت کند. در تمام طول این دوران، محبت و کمک به زن و تأمین هزینه او از سوی همسرش به شدت مورد نیاز زن است.


    در شرایط عادی نیز، کمتر بودن قدرت بدنی زن نسبت به مرد باعث تواناتر و موفق‌تر بودن مردان در کسب درآمد می‌شود و نقش نان‌آوری مرد، مناسب قدرت جسمی و روحی اوست.

    در نتیجه مهریه و نفقه لازم است و قهراً از این نظر تحمیلی بر مرد می‌شود. اسلام مى‏خواهد این تحمیل از طریق ارث جبران بشود و براى مرد دو برابر زن، سهم الارث قرار داده است. پس مهریه و نفقه، سهم الارث زن را تنزل داده است.(۱)


    قابل توجه:
    1- ارثی که مرد می‌برد نیز خرج خانواده و زن و فرزندش می‌شود.
    2- ارثی که زن می‌برد مال خود اوست و می‌تواند هر طور می‌خواهد صرف کند.
    3- در برخی شرایط ارثی، ارث زنان از مردان بیشتر است.


    نهایتا سیستم پیشنهادی اسلام به سود زن و مطابق با شرایط زیستی زن ومرد است.



    مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، ص ۲۳۴ (با تصرف و تلخیص)






    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  10. #210
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,560      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    سوال: مگر نه این است که بنا بر قول واضح تمامی مورخین تاریخ ، پیامبر اسلام امّی(بی سواد) بوده اند

    چه دلایلی( منطقی و عقلی و بدون استناد به قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام ) وجود دارد که

    ثابت کند قرآن ساخته و پرداخته ی تخیل پیامبر اسلام یا القائات اطرافیان ایشان نیست و سخن و رهنمود

    خداوند متعال است؟








    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒
    ویرایش توسط شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) : 07-05-1392 در ساعت 09:51

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif



صفحه 21 از 23 نخستنخست ... 1117181920212223 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •