▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒
صفحه 22 از 23 نخستنخست ... 12181920212223 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 211 تا 220 , از مجموع 230
  1. #211
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    سوال: مگر نه این است که بنا بر قول واضح تمامی مورخین تاریخ ، پیامبر اسلام امّی(بی سواد) بوده اندچه دلایلی( منطقی و عقلی و بدون استناد به قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام ) وجود دارد که ثابت کند قرآن ساخته و پرداخته ی تخیل پیامبر اسلام یا القائات اطرافیان ایشان نیست و سخن و رهنمود خداوند متعال است؟



    پاسخ :

    برهان یکم:


    رسول اكرم(ص) معصوم است. اين مدعا نيز در بياني كوتاه بدين شكل اثبات مي‏گردد كه با توجه به صفات خداوند متعال؛ يعني، علم، قدرت، حكمت و تنزّه او از زشتي‏ها و با عنايت به حكمت نبوت و انزال كتب و ارسال رسل كه هدايت و راهنمايي مردم مي‏باشد؛

    عقل مي‏گويد كه پيامبر خدا بايد از هرگونه گناه و اشتباه عمدي و هرگونه خطا، سهو، نسيان و غفلت در هر دريافت و رساندن وحي الهي، معصوم باشد؛ چرا كه اگر چنين نباشد و پيامبر در هر يك از ساحت‏هاي فوق معصوم نباشد، اعتماد مردم بر پيام‏ رساني و الهي بودن همه تكاليف و پيام‏ها از ميان مي‏رود؛ و اين اغراء به گمراهي مردم و لغو و عبث‏گويي، از ساحت قدس ربوبي منزه است.

    (پژوهشي در عصمت معصومان، ص 109 - 112.)


    (البته پر واضح است که تخیلات خویش و القائات اطرافیان را به نام سخن خدا ارائه دادن با عصمت حضرتش ،منافات دارد)


    برهان دوم:

    الف) هدف خدای متعال از ارسال انبیاء هدایت بشر است.
    ب) وقتی هدف خداوند محقق می شود که هادی و هدایت گری قابل اعتماد وجود داشته باشد.
    ج) تخیل پیامبر اسلام یا القائات اطرافیان ایشان نمی تواند هدایتگری قابل اعتماد برای غرض خداوند از ارسال انبیاء باشد.
    - پس اگر چنین باشد باید نسبت به هدف خداوند درمورد ارسال انبیاء نقض غرضی رخ داده باشد.
    د) نقض غرض در خداوند متعال راه ندارد چرا که نقض غرض معلول دو علت است:
    یا معلولِ جهل فاعل است
    و یا معلولِ عجز آن
    و این هر دو از خدای متعال بدور است.

    نتیجه: نظریه ای که قران ساخته و پرداخته تخیل پیامبر اسلام یا القائات اطرافیان ایشان باشد،عقلا اشتباه است.




    ادامه دارد...





    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  2. #212
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    قرآن کتابی است از جانب خداوند حکیم و گفتار بشر نیست با استعانت الهی و با رعایت اختصار به پاره‎ای از ادله عقلی در این زمینه می‎پردازیم.


    1. تحدّی یا مبارزه‎طلبی قرآن

    قرآن دیگران را به مبارزه‎طلبی و همانند‎آوری دعوت میکند این دعوت که در اصطلاح «تحدّی» نام دارد مشتمل بر قیاس و برهان است بدین گونه که:
    «لو کان هذا الکتاب من عند غیر الله لامکن الاتیان بمثله، لکن التالی باطلٌ فالمقدم مثله»،
    اگر این کتاب، کلام الله نباشد پس کلام بشری است و اگر بشری باشد شما هم که بشر هستید باید بتوانید مثل آن را بیاورید، اگر شما توانستید مثل آن را بیاورید بشری بودنش اثبات میشود و اگر نتوانستید معلوم میشود که بشری نیست و اعجازی است که هم اثبات کننده رسالت آورنده آن و حقانیت قرآن است.

    ( آیت الله جوادی آملی عبدالله تفسیر موضوعی قرآن کریم، قم، اسراء، چ اول، 1378، ج 1، ص 138. )


    نکته قابل توجه عقلاء:

    کتاب‎هایی که با درون مایه علمی و در روند علوم تجربی و انسانی نوشته می‎شوند در بستر حرکت پویای دانش روز به روز مورد نقض، ابطال، تغییر و تکامل قرار می‎گیرند. لیکن قرآن شریف در معبر همه علوم، استوار و سترگ ایستاده است آکادمی‎ها، کالج‎ها و دانشگاه‎های توانمند دشمنان قرآن، نتوانسته آن را مورد نقض علمی قرار دهد.

    کتب تاریخ و علوم قرآنی افراد متعددی را ذکر می‎کنند که در صدد همانندآوری قرآن برآمده‎اند که خود با بررسی قرآن به عجز خویش پی برده‎اند یا به آوردن چیزی شبیه قرآن دست یازیده ولی نمونه‎هایی را ارائه دادند که موجبات رسوایی خویش را فراهم آورده و عدم توانایی بشر را از همانندآوری اثبات کرده ا‎ند

    (برای آگاهی بیشتر از این نمونه‎ها و ضعف‎شان ر. ک: مصباح یزدی، قران شناسی، از صفحه 167 تا صفحه 174 )


    این همانند خواهی و مبارزه‎جویی یک دعوت جهانی و تاریخی است و اکنون نیز این دعوت فراروی جهانیان است و می‎توانند به جای گزینش هر جنگ نظامی و اقتصادی و... به این دعوت پاسخ دهند.


    این دلیل عقلی علاوه بر اثبات اینکه قرآن از جانب خداست (و تخیل پیامبر و القائات اطرافیان نیست)هم‎چنین ثابت میکند که قرآن موجود همان قرآن مُنزل است که هیچ کس را یارای مبارزه با آن نیست و اگر کسی هم درصدد چنین کاری برآمده خود را رسوا کرده و عجز خود را اثبات نموده است.







    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  3. #213
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    2- هماهنگی در آیات قران

    هماهنگی در آیات، قوانین پیشرفته و معانی والای آن که همه اندیشمندان اعم از مسلمان و غیر مسلمان را شیفته خود کرده است دلیل عقلی دیگری به حقانیت قرآن است که قرآن از سوی خدا نازل شده است.(و تخیلات پیامبر اکرم(ص) و القائات اطرافیان او نیست)

    این هماهنگی و جامعیت قرآن توجّه اندیشمندان غربی را به عظمت این کتاب آسمانی معطوف داشته است.



    جرج ولذ ـ هربرت نویسنده بزرگ انگیسی میگوید:

    «قرآن کتاب، علمی، دینی اجتماعی، تهذیبی، اخلاقی و تاریخی است، مقررات و قوانین و احکام آن با اصول قوانین و مقررات دنیای امروز هماهنگ و برای همیشه کتاب عمل است.»
    (سید مصطفی علوی، قرآن در آیینه بزرگان، انتشارات بحرالعلوم، قزوین، چ اول، 1378، ص 119. )


    لئون تولستوی نویسنده شهیر روسی تعلیمات روشن و فراگیر قرآن را می‎ستاید و میگوید:

    قرآن مشتمل بر تعلیمات روشن، آشکار و سهل است و عموم افراد بشر از هر طبقه‎ای می‎توانند از آن بهره گیرند.
    (سید مصطفی علوی، همان صفحه 118.)


    ارنست رنان فرانسوی مجذوب کمال و معانی والای قرآن است او چنین میگوید:

    در کتابخانه شخصی من هزاران جلد کتاب سیاسی، اجتماعی، ادبی و غیره وجود دارد که همه آنها را بیشتر از یک بار مطالعه نکرده‎ام و چه بسا کتاب‎هایی که فقط زینت کتابخانه من می‎باشند ولی یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و هر وقت می‎خواهم درهایی از معانی و کمال بر روی من باز شود آن را مطالعه می‎کنم و از مطالعه زیاد آن خسته نمی‎شوم این کتاب، قرآن کتاب آسمانی مسلمین است.
    (صداقت، سید علی اکبر، قرآن و دیگران، نشر روح، بی‎تا ص 22. )

    این هماهنگی در آیات،
    قوانین پیشرفته و معانی والای آن
    که همه اندیشمندان اعم از مسلمان و غیر مسلمان را شیفته خود کرده است دلیل عقلی دیگری به حقانیت قرآن است که قرآن از سوی خدا نازل شده است.

    و...








    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  4. #214
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    .:: بسم الله الذی یبداء الخلق ثم یعیده ::.


    ضمن سپاس از همکار محترم ، سرکار خانم کنیز فاطمه سلام الله علیها و پاسخ خوبشون ، نکته ای که می خواستم عرض کنم اینه که شبهاتی از این دست که توسط یک عدّه مریض روشنفکرنما مطرح می شود باید مورد تجزیه و تحلیل و کاوش عاملان و حافظان قرآن کریم قرار گیرد و پاسخ های مستدلّ و حتی الامکان کامل به آن ها داده شود و سطحی و بی تفاوت از کنار آن ها رد نشد ، چرا که جوانان ما امروزه در معرض ناجوانمردانه ترین حملات به دین ، آیین و قرآن عظیم قرار گرفته اند و لازم است قشر آگاه جامعه در صدد برآیند این شبهات را برای آن ها به بهترین شکل ممکن پاسخ گویند.


    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒
    ویرایش توسط شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) : 07-05-1392 در ساعت 19:17

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif



  5. #215
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    سوال:آیا کوروش (معروف به کوروش کبیر) مورد تایید قرآن کریم و دین مبین اسلام قرار دارد؟ آیین او چه بوده؟ آیا یکتا پرست بوده؟ آیا با توجه به زمزمه های تعدادی در گوش جوانان این مرز و بوم کوروش کبیر قابلیت و توانایی رقابت با پیامبر گرامی اسلام را دارد و می تواند جایگزین ایشان قرار گیرد؟ چرا نه؟ چرا آری؟






    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif



  6. #216
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    سوال:آیا کوروش (معروف به کوروش کبیر) مورد تایید قرآن کریم و دین مبین اسلام قرار دارد؟
    آیین او چه بوده؟ آیا یکتا پرست بوده؟ آیا با توجه به زمزمه های تعدادی در گوش جوانان این مرز و بوم کوروش کبیر قابلیت و توانایی رقابت با پیامبر گرامی اسلام را دارد و می تواند جایگزین ایشان قرار گیرد؟ چرا نه؟ چرا آری؟






    پاسخ :

    قرآن‌، داستانی را در سوره كهف‌، آیات 83 تا 98 بیان كرده،این داستان مربوط به شخصی بنام ذوالقرنین است و برای او ویژگی‌هایی را بر شمرده است‌ .مفسران در این كه ذوالقرنین كیست‌، اختلاف‌نظر دارند:
    نظر برخی مفسران مانند علامه طباطبایی‌ در المیزان و آیة‌الله مكارم شیرازی‌ در تفسیر نمونه این است كه ذوالقرنین همان كورش كبیر، پادشاه هخامنشی است‌.

    البته در قرآن کریم نام ذوالقرنین آمده است و در مورد وی مطالبی بیان شده است، اما هیچ گاه مصداق معینی برای او قید نگردیده است. لذا با استناد قرآنی نمی‌توان استدلال نمود که ذوالقرنین قرآن، همان کوروش یا شخص دیگری می‌باشد. بلکه شباهت‌های تاریخی به ویژه در فتوحات سبب پیدایش این فرضیه شده است.

    متن زیر از کتاب تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی در باره همین موضوع اقتباس شده است:

    در میان نظرهای مختلف نظری که به آیات قرآن و شواهد تاریخی مطابقت بیشتری دارد، این است که ذوالقرنین همان کوروش کبیر پادشاه هخامنشی است. طبق تاریخ کوروش سفرهایی به شرق، غرب و شمال انجام داد که با سفرهای سه گانه ای که در آیات قرآن ذکر شده منطبق است.

    (نمونه، 1390: 1/542-549)

    نظر مفسران بزرگ شیعی بر انطباق آیاتی که داستان ذوالقرنین را بازگو می کنند با تاریخی که در مورد کوروش کبیر وارد شده است، این مطلب را به اثبات می رساند که کوروش از پیامبران الهی بوده است و خود در راستای گسترش عدل و عدالت در سراسر کره خاکی قدم های بزرگی را برداشته است.


    آیین او چه بوده؟ آیا یکتا پرست بوده؟

    یکتاپرستی، نیکو کرداری، رأفت و انسان دوستی از صفات گفته شده ذوالقرنین(کوروش کبیر)در کتاب آسمانی مسلمانان است.روش و مسلک تمامی پیامبران ادیان الهی از روز بعثت به نبوت الهی بر همین منش و طریقت بوده و کوروش نیز طبق رسالتی که بر گردن داشته مانند سایر پیامبران در هر جایی از کره خاکی که ظلمی را مشاهده می کرده است به مقابله با آن می پرداخته.



    نکته قابل تأمل :

    اما آیا واقعا این کوروش کبیر همان کوروشی است که در زبان عامه مردم ایران زمین که به دنبال ناسیونالیستی به پیروی از او پرداخته اند، است و یا نه کوروش پیامبر با کوروشی خیالی و متعصبی که اینان به مردم ایران معرفی کرده اند فرق می کند؟

    یکی از ادعاهای که برای بزرگ نشاندن کوروشی که در اذهان این مردم است از لسان اینان خارج می شود پرداختن به رفتار کوروش در فتح بابل است. می گویند وقتی کوروش به بابل وارد شد یکی ازخدمتهایی که به مردم آنجا کرد این بوده که: تمام آنان آزاد شدند تا در هر دینی که دوست دارند باقی بمانند و این داستان را به عنوان فرهنگ و آزاد اندیشی معرفی می کنند.


    آیا واقعا اینطور است رهایی یک قومی در جهالت و بت پرستی و کنار گذاشتن بیان حقیقت الهی از طرف شخصی دلیل بر آزاد اندیشی او می شود؟ یا اینکه دلیل بر خیانت آن شخص به آن قوم و ملت ؟

    چنانچه شهید مطهری در این باره می فرمایند:
    شما مقایسه‏اى كنید میان كار ابراهیم و همچنین كار رسول اكرم [از یك طرف و كار ملكه یا پادشاه انگلستان از طرف دیگر.] پیغمبر اكرم پس از فتح مكه، به عنوان آزادى عقیده بتها را باقى نگذاشت زیرا این بتها سمبل اسارت فكرى مردم‏اند.

    صدها سال بود كه فكر این مردم اسیر این بتهاى چوبى و فلزى بود كه به خانه كعبه آویخته بودند. تمام اینها را در هم ریخت و واقعا مردم را آزاد كرد. حال شما بیایید این را مقایسه كنید [با این كه‏] ملكه یا پادشاه انگلستان در چند سال پیش در سفرى كه به هندوستان رفته بود وقتى كه مى‏خواست به تماشاى یك بتخانه برود، مردم وقتى مى‏خواستند داخل صحن آن بتخانه شوند كفشهایشان را مى‏كَندند، او هنوز به صحن نرسیده كفشهایش را به احترام كَند و بعد، از همه آن بت‏پرستها مؤدب‏تر در مقابل بتها ایستاد. یك عده هم گفتند ببینید! ملت روشنفكر چقدر به عقاید مردم احترام مى‏گزارد! نمى‏دانند كه این نیرنگ استعمار است. استعمار مى‏بیند. كه همین بتخانه است كه هند را به زنجیر كشیده و رام استعمارگر كرده. آن، احترام به آزادى نیست، خدمت به استعمار است. ملت هند اگر از زیر بار این خرافات بیرون بیاید باج به انگلیس‏ها نمى‏دهد.

    یا در گذشته مى‏گفتند ببینید كوروش چقدر مرد بزرگِ بزرگوارى بوده! كه وقتى به بابِل رفت و آنجا را فتح كرد تمام بتخانه‏ ها را محترم شمرد. این كار از نظر یك فاتح كه سیاست استعمارگرى دارد و مى‏خواهد مردم را بفریبد توجیه مى‏شود ولى از نظر بشریت چطور؟ آیا خود جناب كوروش به آن بتها اعتقاد داشت؟ نه.

    كوروش چه فكر مى‏كرد؟ مى‏گفت این اعتقاد، این مردم را بدبخت كرده یا نه؟ بله.
    ولى در عین حال دست به تركیب آنها نزد، چرا؟ چون مى‏خواست كه آنها در زنجیر بمانند. این خیانت بود نه خدمت.
    (مطهری،1390: 24/ 123)



    کوروشی که کبیر نام گرفته است اگر واقعا مرتکب چنین عملی شده باشد مطمئنا تنها به دنبال قدرت و سلطه طلبی در سطح ممالک بوده، نه به دنبال آزادی اجتماعی و شخصی مردمان چنانچه رها کردن یک قومی در اعتقادات پوچ و بی اساس و به زنجیر کشیدن افکارشان در راه گمراهی به عنوان اینکه ما افرادی هستیم آزادی طلب یعنی دربند کردن امتی در هیچی و پوچی.پس چه جای افتخار است که مردم ایران به همچون کوروشی بنازند و افتخاراتشان را از او بدانند اگر بزرگ مرد فرهنگ قومی اینچنین خصوصیاتی داشته است وای به حال آن قوم و آموزه هایش که مطمئنا در سطح پایین تری از بزگ مردشان تفکر می کنند.


    آری اگر کوروش کبیر همان کوروشی است که اینان تعریف می کنند ذره ای هم در مقام کبیری نیست بلکه به جرات می توان گفت با این اوصاف واژه صغیر صفت خوبی است برای ذات مرحومش .



    آیا با توجه به زمزمه های تعدادی در گوش جوانان این مرز و بوم کوروش کبیر قابلیت و توانایی رقابت با پیامبر گرامی اسلام را دارد و می تواند جایگزین ایشان قرار گیرد؟ چرا نه؟ چرا آری؟


    اگر کوروش همان کوروشی است که قرآن و تفاسیر شیعه او را تعریف می کنند دیگر هیچ جای سخنی نیست که کورش نیز از پیامبران الهی بوده و خود تسلیم در برابر امر حضرت اله و در تمام مقاطع زندگی اش در راستای توسعه فرهنگ یگانه پرستی، مانند دیگر پیامبران تلاش می کرده است و بدیهی است که خاتم النبیین محمد مصطفی، که خود سرور تمام عالمیان و آخرین فرستاده خداوند است و بافضیلت ترین پیغمبران است. از این رو بدیهی است که ٱقا و سرور کوروش نیز محسوب می شود.(پس چه جای رقابت با پیامبر اسلام؟)












    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  7. #217
    مدير اجرايی سایت
    مدير اجرايي آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    818
    دلنوشته
    6
    بیاد شهید دشت کربلا، حضرت علی اضغر (ع) اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    نوشته : 316      تشکر : 57,986
    2,044 در 325 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 34
    مدير اجرايي آنلاین نیست.

    پیش فرض





    عرض سلام و ادب وآرزوی قبولی طاعات و عبادات و عرض تسلیت ایام سوگواری مولای متقیان(علیه السلام)

    با اجازه دوستان سوالی را مطرح میکنم:

    سرکار خانم کنیز فاطمه(سلام الله علیها)
    اگر شخصی سوال زیر را مطرح کرد چگونه به او پاسخ میگوئید؟





    سوال:



    در آیه 78 سوره مبارکه قصص آمده است:

    " وَلَا يسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ ":

    «مجرمان از گناهانشان سؤال نمي‌شوند. »

    اگر از مجرمان سوال نمیشه پس از کی سوال جواب و حساب و کتاب میشه؟


    (در حالیکه
    در آیات بسیارى از قرآن مى‏ خوانیم كه سؤالِ قیامت از همه كس؛ «فلنسئلنّ الّذین أُرسل الیهم و لنسئلنّ المرسلین»(101)، از همه چیز؛ «ولتسئلنّ عما كنتم تعلمون»(102)، از همه حال؛ «اِنْ تُبدوا ما فى أنفسكم أو تُخفوه یُحاسبكم به اللّه»(103) و از همه جا؛ «اِنْ تَك مثقال حبّة مِن خَردَلٍ فَتكن فى صَخرةٍ أو فى السموات أو فى الارض یأتِ بها اللّه»(104) خواهد بود،یعنی از همه حساب کتاب میشه غیر از مجرمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ )

    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  8. #218
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام علیکم این سوال باید خانم کنیز فاطمه سلام الله علیها پاسخ بدهند یا هر کسی می تواند؟
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  9. #219
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    برخی از مفسرین گفته اند این آیه منظور از نزول عذاب الهی در این دنیا بر بندگان است . همین قدر که با آنها اتمام حجت شده باشد کافی است برای نزول عذاب الهی نیاز به پرسش از مجرمان نیست.


    برخی از مفسرین هم گفته اند ایه مربوط به قیامت است و منظور این آیه این است که سوال به مانند آنچه در این دنیا پرسیده می شود از مجرمین سوال نمی شود زیرا از سیمایشان مشخص است (یوم یعرف المجرمون بسیماهم )
    .
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒


  10. #220
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    سوال:


    در آیه 78 سوره مبارکه قصص آمده است:

    " وَلَا يسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ ":

    «مجرمان از گناهانشان سؤال نمي‌شوند. »

    اگر از مجرمان سوال نمیشه پس از کی سوال جواب و حساب و کتاب میشه؟



    با سلام و عرض ادب و احترام

    تشکر می کنم از اینکه برای سئوال پرسیدن، قابل دانستید.

    اما بعد،

    قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلى عِلْمٍ عِندِىأَ وَ لَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَك مِن قَبْلِهِ مِنَ القُرُونِ مَنْ هُوَ أَشدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ أَكثرُ جَمْعاًوَ لا يُسئَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ‏(78)

    -(قارون ) گفت : اين ثروت را به وسيله دانشى كه نزد من است به دست آورده‏ام ، آيا او نمى‏دانست خداوند اقوامى را قبل از او هلاك كرد كه از او نيرومندتر و ثروتمندتر بودند ؟ ! ( و هنگامى كه عذاب الهى فرا رسد ) مجرمان از گناهانشان سؤال نمى‏شوند ( و مجالى براى عذرخواهى آنان نيست ) .


    بنظرم بدیهی ترین پاسخ ،این است که این عدم پرسش از گناه مجرمان در عذاب استیصال و دنیوی باشد (نه سئوال و جواب در قیامت)،چرا که آیه مربوط به عذاب خسف قارون در دنیاست.

    و اما پاسخ از تفسیر نمونه:(با کمی تصرّف )


    در اينجا سؤال ديگرى مطرح است كه اين تعبير با سؤالِ قیامت از همه كس؛ «فلنسئلنّ الّذین أُرسل الیهم و لنسئلنّ المرسلین»(101)، از همه چیز؛ «ولتسئلنّ عما كنتم تعلمون»(102)، از همه حال؛ «اِنْ تُبدوا ما فى أنفسكم أو تُخفوه یُحاسبكم به اللّه»(103) و از همه جا؛ «اِنْ تَك مثقال حبّة مِن خَردَلٍ فَتكن فى صَخرةٍ أو فى السموات أو فى الارض یأتِ بها اللّه»(104) چگونه سازگار است ؟

    یا بعبارتی، اگر از مجرمان سوال نمیشه پس از کی سوال جواب و حساب و کتاب میشه؟

    اين سؤال را نيز از دو راه مى‏توان پاسخ گفت :

    نخست اينكه قيامت ، مواقف متعددى دارد بعضى از مواقف سؤال مى‏كنند ، اما در بعضى از مواقف همه چيز روشن است و نياز به سؤال ندارد .


    ديگر اينكه سؤال دو گونه است :
    سؤال تحقيق و سؤال سرزنش ،

    در قيامت نياز به سؤال تحقيق نيست ، چرا كه همه چيز عيان است و حاجت به بيان نيست ، ولى سؤال سرزنش ‏آميز در آنجا وجود دارد كه اين خود يكنوع مجازات روانى براى مجرمان است.


    درست همانند سؤالى كه پدر از فرزند ناخلفش مى‏كند و مى‏گويد : آيا من اين همه به تو خدمت نكردم ؟ و آيا جزاى آنهمه خدمت خيانت و فساد بود ؟ ! ( در حالى كه هر دو از جريانها باخبرند و منظور پدر سرزنش فرزند است ) .

    التماس دعا



    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  11. تشكرها 5


صفحه 22 از 23 نخستنخست ... 12181920212223 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •