▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒
صفحه 3 از 23 نخستنخست 123456713 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 230
  1. #21
    عضو وفادار
    ranji آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 331      تشکر : 772
    1,007 در 288 پست تشکر شده
    وبلاگ : 33
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ranji آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با سلام
    من هم مثل شما وخیلی ها به کمک استاد گوگل به سوالات شما جواب دادم
    البته که شما جوابتون رو میدونستید اما من یادگرفتم ممنون

    یاحق
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  2. تشكرها 6

    *❀*نازبانو*❀* (29-04-1391), قیام (29-04-1391), محامین (29-04-1391), محب المهدی (28-04-1391), مدير اجرايي (29-04-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (31-04-1391)

  3. #22
    عضو ماندگار
    محب المهدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 631      تشکر : 1,379
    2,091 در 597 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب المهدی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    1- کلمه قرآن چند بار در قرآن کریم به کار رفته است؟
    1- 70بار

    2- از نظر قرآن بهترین نوع لباس چیست؟
    2-تقوی ( و لباس التقوی ذلك الخیر ) سوره مباركه اعراف
    3- کدام آیه به آیه « لیل المبیت » موسوم گشته است؟
    آیه 207 سوره مباركه بقره



    ممنون از جوابایی که دادید

    اقای محامین شما پاسخ سوالاتتون رو همونطور که مدنظرتون بود گرفتید ؟

    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  4. تشكرها 3


  5. #23
    عضو ماندگار
    محب المهدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 631      تشکر : 1,379
    2,091 در 597 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب المهدی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    4- کدام سوره طبق روایت از امام علی (ع) « شناسنامه خداوند» است؟
    4- سوره مباركه اخلاص

    5- تنها زنی که در قرآن کریم ملقب به « صدیقه » شده کیست؟
    حضرت مریم

    6- دو آیه در قرآن هست كه تمامی حروف الفبا در آنها به‏كار رفته است ، آن دو آیه کدامند ؟

    6- این دو آیه عبارتند از آیه 154 سوره مباركه آل‏عمران كه آغاز آن چنیناست: ( ثمّ أنزل علیكم من بعد الغمّ أَمَنةً نعاساً یغشی طائفة منكم...)
    آیه29سوره مباركه فتح كه چنین است: ( محمّد رسول‏اللَّه و الذین معه أشدّاء علی الكفاررحماءُ بینهم...)

    درست هستند ؟

    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

    http://www.ayehayeentezar.com/signat...gpic2315_1.gif



    اگر با دیگرانش بود میلی*****
    چرا ظرف مرا بشکست لیلی

  6. تشكرها 5

    *❀*نازبانو*❀* (29-04-1391), mahsa (29-04-1391), قیام (29-04-1391), مدير اجرايي (29-04-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (31-04-1391)

  7. #24
    عضو ماندگار
    محب المهدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 631      تشکر : 1,379
    2,091 در 597 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب المهدی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    - دو آیه در قرآن كریم هست كه صنعت قلب مستوی یا عكس كامل دارد. یعنی از هر دو سو یكسان خوانده مى‏شود.آن دو آیه كدامند؟


    7-- (كلٌّ فى فلك ) ( سوره مباركه یس 40)
    (ربّك فكّبر ) (سوره مباركه مدثر 3


    8- آیه ای در قرآن که به سید آیات معروف است ؟


    8- بسم الله الرحمن الرحیم


    9- از فصول 4گانه سال کدامیك از آنها در قرآن نام برده شده است؟


    9- فصل تابستان ( صیف ) فصل زمستان ( شتاء )


    10- کلمات تورات ، انجیل و قرآن در چه آیه ای از قرآن آمده است؟



    10- آیه 111 سوره مباركه توبه



    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

    http://www.ayehayeentezar.com/signat...gpic2315_1.gif



    اگر با دیگرانش بود میلی*****
    چرا ظرف مرا بشکست لیلی

  8. تشكرها 4


  9. #25
    عضو ماندگار
    محب المهدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 631      تشکر : 1,379
    2,091 در 597 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب المهدی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    واما سوالات من :

    (اهدنا الصراط المستقیم )

    باتوجه به
    ایه فوق :
    انسان نمازگزار که خود در مسیر هدایت است چگونه از خداوند می خواهد او را به راه مستقیم هدایت بفرماید ؟


    وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يفْسِدُ فِيهَا وَيسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ(البقرة/30)
    (به خاطر بياور) هنگامي را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روي زمين، جانشيني [= نماينده‌اي‌] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا! »آيا کسي را در آن قرار مي‌دهي که فساد و خونريزي کند؟! در حالی که ما تسبيح و حمد تو را بجا مي‌آوريم، و تو را تقديس مي‌کنيم.» پروردگار فرمود: «من حقايقي را مي‌دانم که شما نمي‌دانيد.»

    فرشتگان از کجا میدانستند انسان در روی زمین فساد وخونریزی میکند ؟


    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

    http://www.ayehayeentezar.com/signat...gpic2315_1.gif



    اگر با دیگرانش بود میلی*****
    چرا ظرف مرا بشکست لیلی

  10. تشكرها 5

    *❀*نازبانو*❀* (29-04-1391), mahsa (29-04-1391), قیام (29-04-1391), مدير اجرايي (29-04-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (31-04-1391)

  11. #26
    عضو كوشا
    ظهور12 آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1390
    نوشته : 110      تشکر : 289
    422 در 98 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 2      آپلود : 0
    ظهور12 آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام خانم ranjiبه این سه سوال جواب بده

    1. چند سوره با «الحمدلله» شروع مي شود؟

    2. كدام سوره قرآن تعداد كلماتش برابر با تعداد سوره‌هاي قرآن است؟

    3. سوره‌اي كه همنام يكي از«فروع دين» است چه نام دارد؟

    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒
    «اللّهمّ اكشف هذه الغمّـه عن هذه الامّـه بظهوره»


    خداوندا با ظهور حضرت حجّت(ع)اين ناراحتي و نگراني را از اين امّت برطرف نما!


  12. تشكرها 5

    *❀*نازبانو*❀* (29-04-1391), mahsa (29-04-1391), قیام (29-04-1391), مدير اجرايي (29-04-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (31-04-1391)

  13. #27
    عضو صمیمی
    قیام آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 330      تشکر : 822
    1,524 در 322 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    قیام آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام علیکم.
    دوستان به نظرم بیشتر سوال ها رو شخصی کنند تا علمی جذاب تره. چون اونجوری همه با سرچ کردن به جواب میرسیم. البته همش نه. ولی خب تناسب رعایت بشه عالیه.

    شما از کدوم سوره خوشتون میاد؟

    در سال چهقدر قرآن میخونید؟

    نظرتون در مورد سوره بقره چیه؟

    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒
    یَومٌ عَلی صَدر المصطفی...

    حسین جان ، روزی جات رو سینه ی پیغمبر بود...

  14. تشكرها 5

    *❀*نازبانو*❀* (29-04-1391), mahsa (29-04-1391), محب المهدی (29-04-1391), مدير اجرايي (29-04-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (31-04-1391)

  15. #28
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام خواهر خوبم خانوم ranji

    سوالی که دوست دارم از شما بپرسم این هست که:

    در مشکلات و سختی ها دست به دامن کدام دعا یا ذکر یا سوره میشوید؟

    و دیگر اینکه قرآن خواندن را از چه کسی یاد گرفتید و در آینده خودتان به فرزندتان یاد میدهید؟

    و سوال تخصصی قرآن من هم این هست:تفاوت واژه رحمن و رحیم رو بیان کنید

    یاحق
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه




  16. تشكرها 4

    mahsa (29-04-1391), ranji (29-04-1391), محب المهدی (29-04-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (31-04-1391)

  17. #29
    عضو وفادار
    ranji آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 331      تشکر : 772
    1,007 در 288 پست تشکر شده
    وبلاگ : 33
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ranji آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    دعا های زیادی در این زمینه هست اما من خودم نه تنها در مشکلات وسختیها بلکه هر روز صبح را باخواندن آیه الکرسی آغاز میکنم چون با خواندنش احساس امنیت وآرامش میکنم بخصوص هنگام خروج از خانه وخواندن سوره های حمد وتوحید وقدر وآیه الکرسی با هم بعد از هر نماز خیلی اثر دارد
    همونطور که گفتم من سواد بالایی در هیچ زمینه ای بخصوص قرآن ندارم وصرفا هم بخاطر یادگیری وارد این سایت شدم
    خواندن قرآن را هم از دوران مدرسه ویک دوره یکماهه کلاس قرآن در گذشته یادگرفتم
    واگر روزی لایق مادر شدن بودم شاید خودم نتونم بدلیل نواقص دینی ام معلم قرآن خوبی برای فرزندم باشم ولی تمام سعی خودمو میکنم که فرزندمو قرآنی تربیت کنم
    تفاوت معنای واژه های " رحمن " و " رحیم "
    مفسّران درباره تفاوت ميان «رحمان» و «رحيم» بيان‏هاى مختلفى دارند كه به بعضى از آنها اشاره مى‏شود:
    1. بيشتر دانشمندان لغت و تفسير، واژه «رحمان» را كلمه‏اى عربى و مشتق از رحمت مى‏دانند. با اين توضيح كه اطلاق آن بر خدا، به معناى رقّت قلب و تأثّر عاطفى نيست؛ بلكه به معناى احسان كننده و نعمت دهنده است؛ زيرا در ذات بارى تعالى، تأثّر و انفعال راهى ندارد. امام على(ع) در خطبه 177 «نهج البلاغه» در سخنان خود به اين موضوع اشاره فرموده‏اند، (ر.ك: جوهرى، صحاح، ج 5، ص 1929؛ راغب اصفهانى، مفردات فى غرائب القرآن، ص 191؛ و ابن منظور، لسان العرب، ج 12، ص 231؛ علامه طباطبايى تفسير الميزان، ج 1، ص 16؛ مجمع البيان، ج 1، ص 52؛ زمخشرى، كشّاف، ج 1، ص 6). در مقابل، گروهى ديگر معتقداند كه در «رحمان» واژه‏اى عبرانى، جامد و معرّب «رهمان» است. طبرسى و طوسى از تغلب، ابن كثير از مبرّد، احمد بن يحيى در تفسير خود، سيوطى در «المزّهر» و اتقان مى‏گويند كه «رحمان» كلمه‏اى عبرانى است، (ر.ك: قاموس قرآن، ج 3، ص 76).
    2. بسيارى از اهل لغت (مانند جوهرى، راغب و ابن اثير) و مفسّران (طبرسى، طوسى، زمخشرى و بيضاوى) مى‏گويند: واژه «رحمان» و «رحيم» هر دو صيغه مبالغه بوده و بر كثرت و زيادى احسان و انعام دلالت دارند. به نظر برخى از مفسران ديگر، «رحمان» صيغه مبالغه است و دلالت بر كثرت دارد؛ ولى «رحيم» صفت مشبه است و دلالت بر ثبوت دارد. لذا اين دو تأكيد هم نيستند، بلكه هر يك معناى مستقلى دارند و تكرارى در «بسم الله» پديد نيامده است، (ر.ك: علامه طباطبايى، همان؛ محمد عبده: تفسير المنار، ج 1، ص 47). 3.
    بيشتر مفسّران گفته‏اند؛ «رحمان» اسمى از اسماى خاصه خداوند تعالى به شمار مى‏آيد و نمى‏توان آن را بر غير او اطلاق كرد، (مثل واژه الله). امّا «رحيم» يكى از صفات خداوند است كه گاهى بر غير خدا هم اطلاق مى‏شود (مثل اطلاق رحيم بر پيامبر(ص) در آيه 228 سوره «توبه»).
    برخى براى اثبات اين كه «رحمان» نام است نه صفت، دو دليل اقامه كرده‏اند: الف) هر جاى قرآن كه واژه «رحمان» به كار رفته است، مى‏توان به جاى آن واژه الله را جايگزين كرد و معناى آن اشكالى پيدا نمى‏كند. ب) «رحمان» مثل «الله» در همه جا آمده است (نه فقط در موارد رحمت)؛ مثلاً «رحيم» پيوسته در موارد رحمت به كار رفته است؛ ولى «رحمان» در موارد عذاب، سلطنت و... استعمال شده است، (قرشى، سيد على‏اكبر، قاموس قرآن، ج 3، صص 75 و 73). 4.
    مى‏توان تفاوت «رحمان» و «رحيم» را چنين بيان كرد كه «رحمان» ناظر به رحمت عام خداوند است كه شامل همه افراد مى‏گردد؛ ولى «رحيم» اشاره به رحمت خاص پروردگار دارد كه ويژه بندگان مطيع است و به عالم آخرت اختصاصى ندارد. به بيان ديگر، «رحمان» مختص دنيا است و شامل كافر و مؤمن مى‏شود؛ ولى «رحيم» شامل دنيا و آخرت بوده و مختص مؤمن است. آيت‏الله حسن زاده آملى در بيان فرق «رحمان» و «رحيم» مى‏نويسد «خداوند به جهت قدرت بر اعطاى وجود و هستى «رحمان» است؛ امّا به لحاظ توانايى بر اعطاى كمال وجود «رحيم» ناميده مى‏شود»، (حسن‏زاده آملى، حسن، هزار و يك نكته، نكته 95، ص 90).


    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  18. تشكرها 6

    *❀*نازبانو*❀* (29-04-1391), mahsa (29-04-1391), محب المهدی (29-04-1391), مدير اجرايي (29-04-1391), ال یاسین (29-04-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (31-04-1391)

  19. #30
    عضو وفادار
    ranji آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 331      تشکر : 772
    1,007 در 288 پست تشکر شده
    وبلاگ : 33
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ranji آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با سلام خدمت شما دوست گرامی محب المهدی
    من به این 2 سوال شما میخوام 2بار جواب بدم
    یکبار با آنچه که خودم درک کردم ویکبار هم از زبان بزرگان
    جواب من: (اهدنا الصراط المستقیم )اولا:درسته که انسان نمازگزار مومنه ولی صرفا نماز خواندن برای ادامه راه درست کافی نیست واینم درسته که نماز ستون دینه اما هرکلی دارای جزء میباشدواز آنجایی که زندگی هرانسانی پر از مسایل گوناگون است وهمین مسایل است که تعریف کلی زندگی دنیای هر انسانی رو میسازه پس ما همواره باید از خدا بخواهیم که مارا به راه راست هدایت کنه تا بتونیم که زندگی دنیایی درستی داشته باشیم تا به آخرت درستی برسیم
    یک مثال:مثلا در قرآن آمده که انسان مومن باید در راه رسیدن به علم ودانش تلاش کنه چون یکی از راههای رسیدن به تعالی علم است
    خب حالا تصور کنید که مثلا من به کمک خدای متعال در این راه تلاش کنم وبه بالاترین درجه هم برسم اما زمانیکه به این درجه رسیدم فکر کنم که دیگر نیازی به هدایت ندارم و چنین تصور کنم که دیگر به کمال رسیده ام پس هر تشخیصی که در امور بدهم درسترین است چون همین حالت که در انسان پیشرفته بوجود میاید نوعی شرک است چون مغرور شدم واحساس خدایی به من دست داده واین نوعی سقوط در اوج تعالی محسوب میشودپس انسان در هر مرتبه وجایگاهی باید از خداوند متعال طلب هدایت به راه درست را داشته باشدویکی از دلایل وجود این سوره در نماز بخاطر همین است که انسان مومن در هر حالتی وجایگاهی همواره بگوید (اهدنا الصراط المستقیم )
    ووجود همین آیه خود راهنمایی است که مومن در ان تعمق می کند تا به دلیل هدایت پی ببردوبداندکه هدایت زمان ومکان خاص نداردبلکه دائمیست
    وامادر مورد اینکه
    فرشتگان از کجا میدانستند انسان در روی زمین فساد وخونریزی میکند ؟
    به نظر من بخاطر اینست که خدا انسان را مختارآفرید چون فرشتگان صرفا فرشته آفریده شده اندواختیاری برای انتخاب ندارند وهمیشه همانی را انجام میدهند که خدا میخواهد ولی انسان را با اختیارآفریدوگفت که با وجود تمام راهنماییها خودت راهت راپیدا کن تا برترین هارا بشناسد
    و از آنجایی که فرشته ها میدانند که خود مختاری در موجودات مسئولیت بزرگی است وشاید هم بخاطر این است که خدا قبل از ما انسانها موجودات دیگری را هم مختار آفریده بود وآنها با اختیار خود در زمین فساد خونریزی کرده بودندوبخاطر همین این را گفتند.
    واما جواب علما وبزرگان:
    در اين باره گفتني است؛ طلب هدايت از خدا براي قرار گرفتن در صراط مستقيم، براساس گفته بزرگان و صاحبان تفسير به دو گونه است:
    1. ارائه طريق و راهنمايي به راه.
    2. ايصال به مطلوب و رساندن راهيان به مقصود است و از آنجا که نمازگزاران به طور معمول از ارائه طريق و راهيابي بهره مندند. بيشتر صاحب نظران گفته اند مراد از اين آيه شريفه ايصال به مطلوب و رساندن به مقصود است. به طوري که از خداوند مي خواهيم ما را در مسير مستقيم ثابت قدم نگه دارد و از لغزش ها تا رسيدن به هدف محافظت بفرمايد. اگرچه راه هاي رسيدن به خدا متعدد است، برخي از راه تفکر و برخي از راه بخشش مال و يکي از راه علم؛ ولي همگي بايد در رعايت احکام و پاي بندي به شريعت اسلام مشترک باشند و اين همان معناي تعدد سبيل (راه) و وحدت صراط است.
    جهت توضيح بيشتر توجه شما را به مطالب زير جلب مي کنيم:
    راه مستقيم از نظر قرآن پرستش خدا و تمسك به خداى سبحان و در راه اهل نعمت قرار گرفتن آمده است و اهل نعمت از ديدگاه قرآن و سنت همان انبياء و صديقين و شهدا و صالحين و امامان معصوم(ع) است. (سوره فاتحه / 6 و 7 - آل عمران / 51 و 101 - نساء / 69 - انعام / 126).
    و اما راه راست چگونه محقق مى‏شود و انسان چگونه مى‏تواند در آن راه بيافتد. در اين باره توضيح آيت‏الله جوادى آملى تقديم مى‏گردد (قرآن در قرآن، تفسير موضوعى قرآن، رسالت قرآن، ص 199 - 203 و 214 تا 216).
    صراط مستقيم، تنها راه هدايت:انسان موجودى ايستا و بى‏حركت نيست بلكه سالك و رونده است و مقصود اين حركت و سلوك نيز «لقاءالله» است. قرآن كريم خطاب به همه انسان‏ها مى‏فرمايد: يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه. همه افراد بشر، مؤمن و كافر «مسافر الى الله» هستند و همگى آنان به ملاقات پروردگارشان خواهند رسيد، با اين تفاوت كه مؤمنان، جمال و مهر حق را ملاقات مى‏كنند و كافران جلال و قهر او را. يكى خدا را به وصف «ارحم‏الراحمين» ملاقات مى‏كند و ديگرى او را به وصف «اشدالمعاقبين» مى‏يابد.
    طريق و راه رسيدن به خداوند و ملاقات او نامحدود است و انسان از هر راهى كه برود به خدا مى‏رسد و اگر كسى هم نخواهد برود، او را خواهند برد كه فرمود: فاهدوهم الى صراط الجحيم.
    بيشتر مفسران، معتقدند كه منظور از كسانى كه خداوند به آنان نعمت داده (انعمت عليهم) افرادى هستند كه داخل در «صراط مستقيم»اند اين اشخاص پيامبران، صديقين، شهيدان و صالحان‏اند كه خداوند لزوم دوستى و وجوب متابعت از آنانرا در پيمودن راه به مسلمانان گوشزد كرده است: و من يطع الله و الرسول فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين وحسن اولئك رفيقا؛ كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، [در روز رستاخيز [همنشينى كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمامكرده است؛ از پيامبر و صدّيقان و شهيدان و صالحان؛ و آنان رفيق‏هاى خوبى‏اند، (نساء، آيه 69).
    از كلمه «مع» و حسن اولئك رفيقا استفاده مى‏شود كه مرتبه آنان، بالاتر از مرتبه مؤمنان است؛ زيرا امر به متابعت مؤمنان از ايشان، بدون علوّ درجه آنها، امكان‏ناپذير است. بنابراين جا دارد دينداران، از خدا بخواهند كه آنان را به مسيررهروان راه راست، هدايت فرمايد، (ر.ك: علامه طباطبايى، تفسير الميزان، ج 1، ص 28، مجمع البيان، ج 1، ص 70).
    علت برترى اين افراد، شايد به دليل «علم» آنان است كه در قرآن به آن اشاره شده است: يرفع الله الذين امنوا منكم و الذين اوتوا العلم درجات؛ خداوند مؤمنان وافرادى را كه داراى علم‏اند، به درجاتى بر سايرين ترفيع مى‏دهد، (مجادله، آيه 11). شايد به دليل دارا بودن صفات مذكور در آيه 55 سوره «مائده» است: انما وليكمالله و رسوله و الذين امنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاة و هم راكعون؛ سرپرست و ولى شما، تنها خداست و پيامبر او و آنانكه ايمان آورده‏اند؛ همان‏ها كه نماز را بر پاى مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند، (تفسير الميزان، ج 1، صص 29 و 32).
    در آيات ديگر قرآن، نشانه اصلى صادقان چنين بيان شده است: ايمان كامل به همه مقدسات و اطاعت از فرمان خدا در تمام زمينه‏ها (به خصوص نماز، زكات، انفاق)، استقامت در جهاد، بردبارى در مقابل مشكلات و... از مجموع اين آيات نتيجه مى‏گيريم كه مسلمانان موظف‏اند با كسانى باشند كه از نظر ايمان و تقوا، در درجه برتر، و از نظر علم، عمل، استقامت و جهاد، در بالاترين سطح قرار دارند. بديهى است كه روشن‏ترين مصاديق اين اوصاف، جز معصومين(ع) كسى ديگر نمى‏تواند باشد.
    و بنا بر قولي؛ نعمت، نعمت «ولايت» است (الميزان، ج 1، ص 33 و ج 4، ص 418، ذيل آيه 69 سوره نساء).
    براي آگاهي بيشتر از معناي ولايت ر.ک: ولايت در قرآن، آيت الله جوادي آملي.
    دراين مسئله که فرشتگان از کجا مي دانستند که انسان گناه و خونريزي مي کنند سه احتمال وجود دارد:
    1- احتمال اول که بعضي ها گفته ان آن است که خداوند قبلًا آينده انسان را به طور اجمال براى فرشتگان بيان‏ فرموده بود و با دور نمايي که از اينده انسان توسط خداوند بيان شده بوده، فرشتگان به فساد و خونريزي انسان ها در زمين آگاهي پيدا کرده بودند.
    2- بعضى احتمال داده‏اند: ملائكه خودشان اين مطلب را از كلمه «فِى الأَرْض» (در روى زمين) دريافته بودند؛ زيرا مى‏دانستند انسان از خاك آفريده مى‏شود، و ماده، به خاطر محدوديتى كه دارد طبعاً مركز نزاع و تزاحم است، چه اين كه جهان محدود مادى، نمى‏تواند طبع زياده‏طلب انسان‏ها را اشباع كند، حتى اگر همه دنيا را به يك فرد بدهند باز ممكن است سير نشود، اين وضع، مخصوصاً در صورتى كه توام با احساس مسئوليت كافى نباشد سبب فساد و خونريزى مى‏شود.
    3- احتمال سوم آن است که پيشگوئى فرشتگان به خاطر آن بوده كه آدم، نخستين مخلوق روى زمين نبود، بلكه پيش از او نيز مخلوقات دگرى بودند كه به نزاع و خونريزى پرداختند، پرونده سوء پيشينه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!
    و اذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الأرض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون استشمام کرد که قبل از دوره‌ی کنونی ادوار دیگری نیز بر نوع انسان گذشته باشد، همانطور که در تفسیر آیه‌ی فوق بدان اشاره کردیم. آری،
    چنانچه از بعضی روایات اهل بیت(ع) معلوم می‌شود که این نوع، ادوار زیادی قبل از این دوره به خود دیده است.
    در تفسیر عیاشی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: «اگر ملائکه قبلا کسی را ندیده بودند که در زمین فساد و خونریزی کند اطلاعی از این مطلب که گفتند آیا کسی را در زمین قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند، نداشتند.»
    علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید: ممکن است این روایات اشاره به دورانی باشد که پیش از دوره‌ی بنی‌آدم بوده و در آن دوران افراد دیگری روی زمین زندگی می‌کرده‌اند چنانکه روایات دیگری نیز بر این امر دلالت دارد.در هر صورت ،
    اين تفسيرهاى سه‏گانه، چندان منافاتى با هم ندارند يعنى ممكن است همه اين امور سبب توجه فرشتگان به اين مطلب شده باشد، و اتفاقاً اين يك واقعيت بود كه آنها بيان داشتند، و لذا خداوند هم در پاسخ هرگز آن را انكار نفرمود، بلكه اشاره كرد در كنار اين واقعيت، واقعيت‏هاى مهم‏ترى درباره انسان و مقام او وجود دارد كه فرشتگان از آن آگاه نيستند!
    ▒▒..... ســــوال بــــاران قــــرآنــــی .....▒▒

  20. تشكرها 5


صفحه 3 از 23 نخستنخست 123456713 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •