╰☆╮آثار اخلاق نيكو در خانواده╰☆╮ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
╰☆╮آثار اخلاق نيكو در خانواده╰☆╮
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض ╰☆╮آثار اخلاق نيكو در خانواده╰☆╮







    فوايد و آثار اخلاق خانوادگي:رعايت هر يك از آداب اخلاقي در خانواده، آثار و بركاتي عجيب در پي دارد كه هر كدام مي‌تواند به راه ميانبري در سير و سلوك الهي و تربيت مهدوي خانواده تبديل گردد:1. نايل شدن به مقام صدّيقان و شهيدان:پيامبر اكرم (صلوات الله عليه و آله) فرمودند: به اهل و عيال خود خدمت نكند مگر صدّيق يا شهيد يا مردي كه خداوند خير دنيا و آخرت او را بخواهد.1يا علي، كسي كه به همسرش در خانه خدمت نمايد و بر اين خدمت گزاري رو ترش نكند و منت نگذارد، خداوند نام او را در ديوان شهدا ثبت نمايد... و براي هر قدمي كه در ياري همسرش برمي‌دارد، ثواب يك حج و عمره به او عطا فرمايد و به ازاي هر رگي كه در بدن اوست، برايش شهري در بهشت مقرر فرمايد.
    2
    ╰☆╮آثار اخلاق نيكو در خانواده╰☆╮


  2.  

  3. #2
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض






    2. باريابي به مقام صالحان و پيامبران:حضرت رسول (صلّي الله عليه و آله) در بياني فرمودند: مردي كه بد اخلاقي همسرش را تحمل نمايد، خداوند پاداشي مثل پاداش داوود پيامبر را به او عطا فرمايد و زني كه بر بد اخلاقي همسرش صبر نمايد، خداوند مثل ثواب آسيه، همسر فرعون، را به او عطا فرمايد.3



    ╰☆╮آثار اخلاق نيكو در خانواده╰☆╮


  4. #3
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اخلاق نيكو و راه نفوذ در دلها حسن خلق آن است كه فرد به اخلاق و صفات پسنديده ي انساني و اسلامي مزيّن شده باشد و با خوي خوش،اخلاق نيكو و اعمال و كردار خود را تطبيق دهد و بر نحوه ي برخورد و روابط خود را با ديگران تنظيم كند.
    اهميت اين خصيصه به قدري است كه خداوند تبارك و تعالي پيامبرش را چنين توصيف كرده:
    (وَ إنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظِيم). (1)
    اي پيامبر در حقيقت تو به خُلقي نيكو و عظيم آراسته اي.
    از سوي ديگر آن حضرت نيز هدف از بعثت خود را تمام مكارم اخلاقي معرفي فرموده است كه:
    بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الأخْلاق. (24)
    و ارزش بشر را به پنج چيز دانسته است: دين ، عقل ، حيا ، حسن خلق و ادب.
    ╰☆╮آثار اخلاق نيكو در خانواده╰☆╮


  5. #4
    عضو آشنا
    نورگل آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 25      تشکر : 17
    86 در 28 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 1
    نورگل آنلاین نیست.

    satare




    ای مومنان سستی و غمگینی چرا؟ شما برترید


    این احساس ناپسند سستی و تنبلی موجب می شود که انسان در مقابل دشمن خود را پست و زبون ببیند و تسلیم مطامع آنان شود:
    ولا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین(آل عمران- 139)
    و هرگز [ در برابر دشمن] سست نشوید و غمگین مباشید که شما برترید، اگر مومن [واقعی ]باشید .

    [اساساً سستی و تنبلی، که امروزه از آن به بی اعتمادی به نفس و باور نداشتن خود و افسردگی تعبیر می شود، در همه جا مذموم است و در مقابل دشمن مذموم تر؛ زیرا اسلام دین عمل و حرکت و امید است و با این که نیت و ایمان، که هر دو از امور مهم قلبی است ، اساس و ریشه ی انسان مومن به حساب می آید ؛ تا آن ایمان و نیت به عمل در نیاید و انسان را به کوشش و تلاش نیندازد، هیچ بهره ای ندارد.
    این احساس ناپسند سستی و تنبلی موجب می شود که انسان در مقابل دشمن خود را پست و زبون ببیند و تسلیم مطامع آنان شود. از این رو قرآن در آیات متعدد مومنان را عزتمند وپیروز میدان های دنیا و آخرت معرفی کرده است و آنان را به نیروی عظیم ایمان به خدا ، که منشعب از قدرت لایزال الهی است ، توجه داده است؛ و فرموده است اگر به مقتضای ایمان خود عمل کنید، در همه ی معرکه ها سر بلند و عزیزیداین برنامه به ترتیب زیر در ده اصل خلاصه مى شود.
    1ـ نـخـسـت مى گوید: ((به وسیله حكمت به سوى راه پروردگارت دعوت كن)) (ادع الى سبیل ربك بالحكمة ).
    نخستین گام در دعوت به سوى حق , استفاده از منطق صحیح و استدلالات حساب شده است , و به تعبیر دیگر دست انداختن در درون فكر و اندیشه مردم و به حركت درآوردن آن و بیدار ساختن عقلهاى خفته نخستین گام محسوب مى شود.
    هـرگـاه تـمام این زحمات در زمینه تبلیغ و دعوت به سوى خدا و در زمینه عفو و گذشت و شیكبایى كارگر نیفتاد باز نباید مایوس و دلسرد شد, و یا بى تابى وجزع نمود, بلكه باید باحوصله و خـونـسـردى هر چه بیشتر همچنان به تبلیغ ادامه داد, لذا در هفتمین دستور مى گوید: ((بر آنها اندوهگین مباش )) (ولا تحزن علیهم )
    2ـ ((و به وسیله اندرزهاى نیكو)) (والموعظة الحسنة).
    یـعـنـى اسـتفاده كردن از عواطف انسانها, چرا كه موعظه, و اندرز بیشتر جنبه عاطفى دارد كه با تحریك آن مى توان توده هاى عظیم مردم را به طرف حق متوجه ساخت .
    3ـ ((و با آنها (مخالفان) به طریقى كه نیكوتر است به مناظره پرداز)) (و جادلهم بالتى هى احسن ).
    و این سومین گام مخصوص كسانى است كه ذهن آنها قبلا از مسائل نادرستى انباشته شده و باید از طریق مناظره ذهنشان را خالى كرد تا آمادگى براى پذیرش حق پیدا كنند.
    و در پـایـان آیه اضافه مى كند: ((پروردگارت از هر كسى بهتر مى داند, چه كسى از راه او گمراه شـده اسـت و چـه كـسـانـى هـدایـت یـافته اند)) (ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبیله وهو اعلم بالمهتدین).
    اشـاره بـه ایـن كـه وظیفه شما دعوت به راه حق است , از طرق سه گانه حساب شده فوق , اما چه كـسـانى سرانجام هدایت مى شوند, و چه كسانى در طریق ضلالت پافشارى خواهند كرد آن را تنها خدا مى داند و بس .
    چـهـارم : تـاكـنون سخن از این بود كه در یك بحث منطقى , عاطفى ویا مناظره معقول با مخالفان شركت كنیم , اما اگر كار از این فراتر رفت و درگیرى حاصل شد و آنها دست به تعدى و تـجـاوز زدند, در اینجا دستور مى دهد: ((اگرخواستید مجازات كنید فقط به مقدارى كه به شما تعدى شده كیفر دهید)) و نه بیشتراز آن (وان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به).
    5ـ ((ولـى اگر شكیبایى پیشه كنید (و عفو و گذشت ) این كار براى شكیبایان بهتر است )) (و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین ).
    [در بـعـضـى از روایـات مى خوانیم كه این آیه در جنگ ((احد)) نازل شده، هنگامى كه پیامبر(صلی الله علیه وآله) وضع دردناك شهادت عمویش حمزة بن عبدالمطلب را دید(كه دشمن به كشتن او قناعت نكرده, بلكه سینه و پهلوى او را با قساوت عجیبى دریده, و كبد یا قلب او را بیرون كشیده است, و گوش و بینى او را قطع نموده بسیارمنقلب و ناراحت شد و) فرمود: ((خدایا! حمد از آن توست و شكایت به تومى آورم , و تو در برابر آنچه مى بینم یار و مددكار مایى)).
    سـپـس فـرمود: ((اگر من بر آنها چیره شوم آنها را مثله مى كنم, آنها را مثله مى كنم , آنها را مثله مى كنم)).
    در این هنگام آیه فوق نازل شد.
    بلافاصله پیامبر عرض كرد:
    ((اصبر اصبر)) : ((خدایا! صبر مى كنم , صبر مى كنم ))!.
    بـا ایـن كـه این لحظه شاید دردناكترین لحظه اى بود كه در تمام عمر, بر پیامبرگذشت, ولى باز پیامبر بر اعصاب خود مسلط گشت و راه دوم كه راه عفو و گذشت بود انتخاب كرد.
    6 - این عفو و گذشت و صبر و شكیبایى در صورتى اثر قطعى خواهد گذارد كه بدون هـیچ چشمداشتى انجام پذیرد یعنى فقط به خاطر خداباشد, و لذا قرآن اضافه مى كند: ((شكیبایى پـیـشـه كـن و این شكیبایى تو جز براى خدا(و به توفیق پروردگار) نمى تواند باشد)) (واصبر وما صبرك الا باللّه ).
    7ـ هـرگـاه تـمام این زحمات در زمینه تبلیغ و دعوت به سوى خدا و در زمینه عفو و گذشت و شیكبایى كارگر نیفتاد باز نباید مایوس و دلسرد شد, و یا بى تابى وجزع نمود, بلكه باید باحوصله و خـونـسـردى هر چه بیشتر همچنان به تبلیغ ادامه داد, لذا در هفتمین دستور مى گوید: ((بر آنها اندوهگین مباش )) (ولا تحزن علیهم ).
    8ـ بـا تـمـام این اوصاف باز ممكن است دشمن لجوج دست از توطئه برندارد و به طرح نقشه هاى خـطـرنـاك بـپـردازد, در چنین شرایطى موضعگیرى صحیح همان است كه قرآن مى گوید: ((و بـه خـاطر (كارهاى ) آنها, اندوهگین و دلسرد مشو ! و ازتوطئه هاى آنها, در تنگنا قرار مگیر)) (ولا تك فى ضیق مما یمكرون ).
    نخستین گام در دعوت به سوى حق , استفاده از منطق صحیح و استدلالات حساب شده است , و به تعبیر دیگر دست انداختن در درون فكر و اندیشه مردم و به حركت درآوردن آن و بیدار ساختن عقلهاى خفته نخستین گام محسوب مى شود
    چـرا كـه تكیه گاه شما خداست و با استمداد از نیروى ایمان و استقامت وپشتكار و عقل مى توانید این توطئه ها را خنثى كنید و نقش بر آب.
    آخـریـن آیـه كـه سـوره نـحل با آن پایان مى گیرد به نهمین و دهمین برنامه اشاره كرده , مى گوید:.
    9ـ ((خداوند با كسانى است كه تقوا را پیشه كنند)) (ان اللّه مع الذین اتقوا).
    ((تـقـوا)) در هـمـه ابعاد و در مفهوم وسیعش , از جمله تقوا در برابر مخالفان ,یعنى حتى در برابر دشمن باید اصول اخلاق اسلامى را رعایت كرد, با اسیران معامله اسلامى نمود, با منحرفان رعایت انـصاف و ادب كرد, از دروغ و تهمت پرهیزنمود, و حتى در میدان جنگ همان گونه كه در اصول تـعـلـیـمات جنگى اسلام واردشده است باید تقوا و موازین اسلامى حفظ شود: به بى دفاعان نباید حـمـلـه كـرد,مـتـعـرض كـودكان و پیران از كار افتاده نباید شد, حتى چهارپایان را نباید از بین بـرد,مـزارع را نـبـایـد نـابـود كـرد, آب را نـبـاید به روى دشمن قطع نمود;إ خلاصه تقوا ورعایت اصول عدالت در برابر دوست ودشمن عموما باید انجام گیرد واجرا شود.
    10ـ ((و (خداوند) با كسانى است كه نیكوكارند)) (والذین هم محسنون ).
    احـسـان و نـیكى اگر به موقع و در جاى خود انجام پذیرد,یكى از بهترین روشهاى مبارزه است , و تـاریـخ اسـلام پر است از مظاهر این برنامه , مثل رفتارى كه پیامبر(صلی الله علیه وآله) با مشركان ((مكه )) بعد از فتح نمود.
    دقـت در مـوارد ده گانه برنامه فوق كه تمام خطوط اصلى و فرعى برخورد بامخالفان را مشخص مى كند نشان مى دهد كه از تمام اصول منطقى , عاطفى , روانى ,تاكتیكى و خلاصه همه امورى كه سبب نفوذ در مخالفین مى گردد باید استفاده كرد.
    و اگـر مـسلمانان در برابر مخالفان خود این برنامه جامع الاطراف را به كارمى بستند, شاید امروز اسلام سراسر جهان یا بخش عمده آن را فرا گرفته بود
    ╰☆╮آثار اخلاق نيكو در خانواده╰☆╮


  6. #5
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    4. باريابي به مقام عابدان و صابران:روزي رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به خانه حضرت زهرا (سلام الله عليها) وارد شدند و ديدند كه اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) كنار حضرت زهرا (سلام الله عليها) نشسته و مشغول پاك كردن عدس است.حضرت فرمودند: اي ابوالحسن، اين سخن را از من بشنو كه چيزي جز وحي الهي بر زبان نمي‌رانم: «هيچ فردي همسرش را در خانه كمك و ياري نمي‌كند، مگر آن كه به عدد هر مويي كه در بدن اوست، برايش عبادت يك سال با روزه روزها و قيام شب‌ها منظور مي‌شود؛ و خداوند پاداشي را كه به صابراني چون داوود پيامبر، يعقوب و عيسي، عطا فرمود، به او عطا فرمايد».5
    ╰☆╮آثار اخلاق نيكو در خانواده╰☆╮


  7. #6
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    5. آمرزش گناهان:حضرت خطاب به امير مؤمنان (عليهما السلام) فرمودند: يا علي، خدمت مرد به اهل و عيال از روي محبت و اشتياق، كفاره گناهان بزرگ اوست كه غضب پروردگار را خاموش مي‌كند.6
    ╰☆╮آثار اخلاق نيكو در خانواده╰☆╮

  8. تشكرها 4


  9. #7
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    مهريه حورالعين:حضرت رسول (صلّي الله عليه و آله) در ادامه فرمودند: يا علي، خدمت بدون منت و از روي محبت به اهل و عيال، مهريه حورالعين‌هاي بهشتي است و حسنات و درجات انسان را فزوني مي‌بخشد.7
    ╰☆╮آثار اخلاق نيكو در خانواده╰☆╮


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. نيكوسخن گفتن از منظر قرآن كريم
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن فضائل اخلاقي
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 08-01-1393, 06:47
  2. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 14-04-1390, 23:24
  3. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 17-10-1389, 18:39
  4. اعجاز علمی قران در مورد تاريكى دريا
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن اعجازهای قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 10-01-1389, 19:55
  5. فضائل اخلاقي @@ كلام نيكو @@
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن فضائل اخلاقي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 19-08-1388, 04:25

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •