آیت الله داوود صمدی آملی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آیت الله داوود صمدی آملی
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20
  1. #11
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نیم نگاهی بر زندگی نامه استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی


    اشراف علامه بر استاد صمدی آملی
    حال که سخن از عرفان عملی و خضر راه به میان آمد بهتر است در مورد خضر راه استاد صمدی آملی سخن به میان آوریم و رابطه این استاد و شاگرد را به طور اجمالی از نظر بگذرانیم.
    حضرت علامه حسن زاده آملی یگانه ای هستند شرح وصف او از قلم ناتوان این حقیر فقیر سر تا به پا تقصیر ساخته نیست. سخن از حضرت علامه شد و قلم به تحیر افتاد تا چه نویسد. بهتر است هیچ ننویسد و تنها ناقل باشد.
    حضرت استاد صمدی آملی در یکی از جلسات معرفت نفس میفرمودند: اگر ما دست از پا خطا کنیم و در جلسات درس بخواهیم مطلبی بگوییم یا کاری کنیم که مطابق هوای نفس ما باشد و برای خودمان باشد حضرت علامه گوش ما را میکشند.
    ایشان در جلسه 147 معرفت نفس میفرمایند: آقا (علامه حسن زاده آملی ) شبانه روز ، بنده را چک میکنند. من مطلقا در شبانه روز در دید و منظر هستم. یک قدم اگر اشتباه برداریم می سوزیم.ظاهر و باطن و گذشته و آینده من معلوم است....
    ایشان در جلسه 184 معرفت نفس میفرمایند : الحمدلله که نه نان داریم و نه روغن و نه دندان. آقا (حضرت علامه ) همه را از ما گرفتند.
    آری تربیت اولیا الهی اینکونه است که شاگردانشان را با دیده تیز بین خویش زیر نظر دارند تا ان ها را شجره طوبی نمایند که اصلها ثابت و فرعها فی السماء. و این مساله عجیبی نیست. در سیره اولیاء الهی مانند آیت الله قاضی و علامه طباطبایی و ملاحسینقلی همدانی و میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و دیگر حضرات به وفور از این مسائل وجود داشته است.
    يا رب تو آن جوان دلاور نگاه دار
    کز تير آه گوشه نشينان حذر نکرد


    اعتماد علامه حسن زاده آملی به استاد

    حضرت علامه حسن زاده آملی در مقدمه کتاب عرشی مآثر آثار استاد صمدی آملی میفرمایند: ((...انجاز چنین اثر قیم از مثل ایشان متوقع است که سالیانی درمحاضر درس و بحثم به دقت نظر و حسن رویّت و تحلّییه منقبتین علم و عمل او اعتماد دارم . و به حمد لله ـ تعالی شانه ـ خود اکنون عهده دار تعلیم و تدریس و افاضه ی معارف به نفوس مستعده است))
    آری استاد الهی ما از نظر علم و عمل مورد اعتماد حضرت علامه کبیر حسن زاده آملی هستند و این اعتماد حاصل سالیانی دراز اشراف حضرت علامه می باشد.استاد سالیان درازی قبل از حضور به محضر حضرت علامه تحت نظر ایشان بودند و سالیان طولانی شاگردی ظاهری خویش هم به شهادت خود حضرت علامه توانستند اعتماد حضرت علامه را جلب نمایند.


    تشویق جوانان به شرکت در جلسات استاد


    حضرت علامه بارها و بارها جوانان مشتاق کمالات را به این شاگرد مورد اعتمادشان ارجاع داده اند و ان ها را توصیه نمودند که دست از دامان ایشان برندارند:
    علامه حسن زاده آملی:(( الانه که یه بزرگواری زحمت کشیده ای -تحصیل کرده ای-حرف شنیده ای-خون دل خورده ای-زبان فهمی به نام جناب آقای صمدی پیدا شد در میان شما ،خودش را وقف شما کرد،عزیزان من قدر بدانید شهد الله))
    منبع:سخنرانی ضبط شده علامه حسن زاده-دی وی دی سخنرانی های ایشان.بخش بیانات
    آری می باید خود را وقف تحصیل و تعلیم نمود و روحانی واقعی می باید اینگونه باشد. استاد نیز فرموده اند من خود را بعد از جبهه وقف این مردم نموده ام که استاد عظیم الشانشان هم به این مساله تصریح نموده اند تا صحت عهد شاگرد را تایید نمایند.
    علامه حسن زاده آملی: ((مسجد و حسینه کلاس اکابره. منبر کلاس اکابره.الحمدلله رب العالمین.والله خیلی از عزیزم حضرت آقای صمدی {متشکرم}.چقدر تقدیر کنم که کلاس های خوبی تشکیل دادند.الهی شکر. موفق باشید. شما ها بروید از محضرشون استفاده کنید ان شا الله تعالی.خداوند ایشان را ،امثالشان را،همه روحیانیان را موفق و موید بدارد برای احیای نفوس مردم.الم یاتکم فیها نذیر))
    منبع:سخنرانی ضبط شده علامه حسن زاده-دی وی دی سخنرانی های ایشان-بخش بیانات(شماره تراک:۳۵۹)
    علامه حسن زاده آملی: ((این عزیز ما قابل است.جناب حجت الاسلام صمدی عزیز.قابل است که مربی باشه.بذر افشانی کنه.امام امیر المومنین تعبیری دارد به شاگرد کاملش کمیل.در آنجا بیانی دارد.اگر آن حرف را توسعه بدهیم به این میرسیم که علما برزگرند.کشاورزند.بذرشان معارفه.حقایق قرآنه.آیاته.اخباره.مزرعشان جانهای مستعد است.دلهای من و شماست.و این بزرگوار شایستگی دارد که در مزرعه دل های مستعد الحمدلله بذر افشانی کند.خیر ببینید.از محضرشون استفاده کنید.ایشون هم انسان الهی اند الحمدلله رب العالمین.الحمدلله رب العالمین.مایه مباهات ماست.افتخار میکنیم.حرف بشنوید.خیر شما را میخوان.سعادت شما را مسالت میکنند.کارمان عزیزان بذر افشانی است.حالا این روحانی بزرگوار جلیل القدر خودش را به خوبی وقف این مردم کرد.خداوند بر توفیقاتش بیفزاید ان شا الله تعالی.الحمدلله.الحمدلله.ذل فضل الله یوتیه من یشاء. تا کور شود هر آنکه نتواند دید.خداوند به شما توفیق کسب معارف بیش از پیش عطا بفرماید.ان شا الله تعالی...ما کمال تقدیر و تشکر را از عزیز خودمون،دانشمند عزیزمون،که در پی انسان سازی است (داریم)الحمدلله.کار آخوند همینه...الحمدلله که ایشون موفقند و مویدند و الحمدلله که شما مستعدید.))
    منبع:سخنرانی های ضبط شده حضرت علامه.دی وی سخنرانی های ایشان.بخش بیانات(شماره تراک:۳۵۶)
    و از این دست مطالب بسیار است که این مقاله را مجال بیان همه آن ها نیست.

    تسبيح و خرقه لذت مستی نبخشدت
    همت در اين عمل طلب از می فروش کن
    پيران سخن ز تجربه گويند گفتمت
    هان ای پسر که پير شوی پند گوش کن
    آیت الله داوود صمدی آملی
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. تشكرها 5


  3. #12
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نیم نگاهی بر زندگی نامه استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی

    علت کم بودن اولیا الله در متن اجتماع


    هر کسی نمیتواند به این جایگاه برسد و متاسفانه تعداد این بزرگ مردان الهی در همه برهه های زمانی اندک بوده و خواهد بود. راز قلت این افراد در چیست؟ به راستی چرا نباید این مردان الهی به وفور یافت شوند و دستگیر مردم درمانده گردند؟ پاسخ این سوال را میباید از حضرت علامه حسن زاده آملی جویا شد.
    حجت الاسلام و المسلمین یوسف پور(امام جمعه موقت ساری)در مجلس ترحیم مادر استاد صمدی آملی بیاناتی ایراد نمودند که پاسخ سوال ما را در بر دارد
    جناب یوسف پور : ((مجلس شریف و بزرگ با حضور شما سالکان شریعت و طریقت .با شما عاشقان و دلدادگان مکتب ولایت که همه و همه در این راستا مدیون حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمین صمدی آملی و در نتیجه هم مدیون مادر بزرگوار و گرامی هستیم. بنده خود را کوچکتر از ان میدانم که در این محضر شریف که همه اشنا هستید از حضرت استاد صمدی چیزی بگویم و معرف ایشان باشم.خیلی کوچکتر از آنم.
    در یک ملاقاتی که در محضر حضرت اقا (علامه حسن زاده) داشتم. ایشان سوال از کلاس ها و جلسات حضرت استاد صمدی آملی داشتند عرض کردم که بسیار بسیار خوب است و مورد استقبال بسیار گرم جوانان عزیز واقع شده است منتهی حیف است که ایشان تک اند. و تنهایند و کم اند.
    جناب علامه حسن زاده آملی فرمودند: کم است چون جان به لب می آید تا کسی به این جایگاه برسد.جان به لب می آید تا کسی چون صمدی آملی شود...))
    28/10/1381مجلس ختم مادر حضرت استاد صمدی آملی. منبع:دی وی دی شماره پنج از آثار استاد بخش ارتحال
    آری این جور افراد کم اند اما هستند و تشنگان را از معارف ناب الهی سیراب میکنند و نباید نا امید بود. از تو حرکت و از خدا برکت. همیشه در گوشه و کنار افرادی هستند که از طالبان کمال دستگیری نمایند.

    نااميدم مکن از سابقه لطف ازل
    تو پس پرده چه دانی که که خوب است و که زشت
    آیت الله داوود صمدی آملی
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  4. تشكرها 5


  5. #13
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نیم نگاهی بر زندگی نامه استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی


    دل سوزی استاد برای وضع اجتماع

    روحانیون حقیقی دلسوز ترین اقشار به حال اجتماع هستند و خودشان را وقف اصلاح مفاسد اجتماع میکنند. استاد صمدی آملی عزیزی رنج دیده و خون دل خورده است که دلی پر از خون و دهانی پر از آه از دست این اجتماع روزیشان شده است.
    ایشان میفرمایند:((انحراف یک دختر جوان بیشتر از شهید شدن شهدا دل انسان را می سوزاند. فسادهای اجتماعی، دل جبهه دیده ها را پاره پاره کرده است. این وضعیت باید به نحوی حل شود. مسئولین بنشینند و تصمیم هایی اتخاذ کنند. گفتند: « ضرورت ندارد دخترها چادر سر کنند، مانتو هم حجاب است!» حالا هم کم کم تمام موهای سر دختران ظاهر شده است.
    قتلگاهی برای دختران درست شده است. روز به روز انحرافات بیشتر می شود. این ها کی قرار است حل شود؟ با دست خودمان داریم دخترها را زنده به گور می کنیم، این گور، گور فساد است و بدتر از زنده به گور کردن نوزادان دختر در زمان جاهلیت است. تا کی، کار امروز باید به فردا موکول شود؟ بهترین سرمایه ی عمر یک پدر و مادر، دختر و پسر اوست، این سرمایه دارد از بین می رود.
    بسیجیان، سپاهی ها و خانواده های شهدا! من و شما نباید آلوده بشویم. حفظ حریم دین خدا وظیفه ی ماست. این مهم ترین خدمتی است که ما می توانیم در حق این کشور و نظام انجام دهیم. در مسیر دین خدا باشید و پاک زندگی کنید! حق نداریم بگوییم دیگران گمراه شده اند، پس ما هم گمراه بشویم. مدافع انقلاب باشید و در میدان های مختلف حاضر باشید.))
    منبع :رصد دلتنگی ها ص 39

    آه از آن جور و تطاول که در اين دامگه است

    آه از آن سوز و نيازی که در آن محفل بود


    تعبد و توصیه استاد به ظواهر دین


    استاد صمدی آملی عارفی اهل باطن است که هیچ گاه از ظاهر غفلت نورزیده و در توصیه به جویندگان کمال میفرمایند (( شعائر اسلامی را حفظ کنند. خانم های گرامی با پوشش و حجاب قرانی که همان چادر است باشند و با اجازه شوهر از منزل بیرون روند و در اجتماع و درس ها حاضر شوند و آقایان هم با چهره اسلامی به خصوص محاسن و با مراعات حد اقل دستور شرعی باشند که به چهره پیغمبر و آل طاهرینش باشند که ظاهر و باطن خود را مطابق ظاهر و باطن دین خدای تعالی قرار دهند و بدانند که : دین خدا ناموس خداست و حرمت ناموس الهی را نگهدار باشند... ))منبع:حامل اسرار

    آری. راه این بزرگمرد و سلسله اساتیدشان از درویشان و صوفی مسلکان ناصاف جداست. این بزرگمردان در عین التزام به ظاهر دین مبین اسلام از باطن نیز غفلت نمی ورزند و ظاهر را نردبان باطن قرار میدهند.

    از رسوم شرع و حکمت با هزاران اختلاف
    نکته‌ای هرگز نشد فوت از دل دانای تو
    آیت الله داوود صمدی آملی
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  6. تشكرها 5


  7. #14
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نیم نگاهی بر زندگی نامه استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی

    دلبستگی استاد به امام خمینی(ره)

    استاد صمدی آملی عاشقی دلبسته بودند که به مقتدای خود امام راحل ، خمینی کبیر ، عشق میورزیدند و دائما از ایشان برای استقامت و جهاد الهام میگرفتند.
    استاد هشت سال تمام در جبهه های حق علیه باطل حضوری موثر داشتند و خود را وقف اسلام و مسلمین نمودند و از از هر فرصتی برای استفاده از این پیر فرزانه بهره میبردند و رزمندگان را با آرمان های رهبر کبیر انقلاب آشنا میکردند و خودشان به این آرمان ها و پرچم دار این آرمان ها دلبستگی تام داشتند. مثلا بعد از بازگشت امام از پاریس استاد به همراه برادرشان بارها به زیارت امام در منزلشان شرفیاب شدند تا از برکت وجودی ان عزیز بهره مند شوند.در طول تمام این سالیان استاد گرانقدر ما حامی انقلاب و امام بودند و از هر چه که داشتند در راه حفظ این شجره طیبه دریغ نورزیدند.
    استاد با نگاه تیزبینانه خویش به تحلیل انقلاب اسلامی ایران میپردازند و میگویند (انقلاب دوم امام مهم تر از انقلاب اول ایشان بود... تفسیر سوره حمد امام خمینی و نامه ایشان به گرباچف حاوی نکات و مسائل بسیار مهمی بوده است که زمینه را برای احیای فلسفه و عرفان اسلامی به خوبی محیا نموده است. )
    استاد بارها به مطالعه کتب امام خمینی سفارش مینمودند و خودشان نیز از این کتب بهره وافر برده اند و گاها به شرح ان ها پرداخته اند. جا دارد به بیان خاطره ای در این زمینه بپردازیم.
    استاد میفرمودند (پس از چاپ شدن دیوان اشعار امام خمینی آن را تهیه نمودم و به محضر حضرت علامه حسن زاده آملی تشرف یافتم. حضرت علامه از بنده راجع به کتابی که همراهم بود پرسیدند. عرض کردم دیوان امام است. علامه کتاب را تورق نمودند و فرمودند دیوان امام ، امام دیوان هاست.)
    این جمله حضرت علامه بسیار پر رمز و راز است. ذوق عرفانی و فلسفی امام موجب شد تا راه برای فعالیت های عرفانی بزرگان دیگر فراهم گردد و این همه اثار فلسفی عرفانی بعد از انقلاب را ما مدیون حضرت امام می باشیم.

    دیدگاه های سیاسی روز استاد

    دیدگاه های سیاسی ایشان از ابتدای نوجوانی تا کنون کاملا روشن و مشخص بوده است. ایشان سربازی مخلص برای حضرت امام خمینی و زحمت کشیده و خون دل خورده ای برای به ثمر نشستن انقلاب بودند. جان به لب اوردند تا هشت سال جبهه را پشت سر بگذارند و بعد از آن دائما حامی رهبر عظیم الشان انقلاب امام خامنه ای بوده اند و در مواقع حساس بار ها و بار ها به حمایت از این بزرگ مرد الهی پرداخته اند. ایشان دلسوخته ای هستند که در ده ها و صد ها مقطع مختلف با جان و دل به حمایت از رهبر فرزانه خویش مبادرت ورزیده اند و در کوران فتنها مانند فتنه سال 88 جزو پیشگامان حمایت از مقام ولایت بوده اند.جلسات صوتی این حمایت های جانانه در سطح اجتماع به وفور یافت می شود .
    به گوشی از بیانات ایشان در مورد مسائل سیاسی اشاره مینماییم:
    ایشان در جلسه 150 معرفت نفس میفرمایند : از سال 54 و 55 که طلبه شدم و اعلامه امام را پخش می کردم تا الان در سیاست هستم.
    ایشان در جلسه 184 معرفت نفس میفرمایند:مراقب باشید. مسئولیت ما بسیار سنگین است چه در برابر حکومت و چه در برابر شهدا و ...دنبال رهبر بزرگوارتان باشید. الحمدلله سید بزرگواری است که میخواهد پاک باشد. هر کس میخواهد دست کج یا نا پاک باشد باشد شما اینگونه نباشید. ... اگر دسیسه شود و این آقا ( رهبر ) را از شما بگیرند چه بکش بکشی شود و بدتر از افغانستان می شود.
    استاد در جلسه 284 معرفت نفس میفرمودند : ( من از دست بعضی از بچه بسیجی ها دل خونم. چرا فقط چشم به تشییع جنازه ها و تظاهرات داریم؟ اینها باشد و خوب است باشد اما چرا از درس غافلیم؟ ...))


    متن جلسه ای از استاد صمدی آملی درمورد رهبر معظم انقلاب

    این رساله شریفی که دیروز در استقبال از مقام شریف و منیع رهبری عظیم‌الشأن، حضرت آقا (آیت الله حسن زاده آملی) تقدیم ایشان فرمودند و هدیه فرمودند، به اسم ، انسان در عرف عرفان. در این رساله حدود 24 واقعه از وقایع مکاشفات نفسانی حضرت آقا (آیت الله حسن زاده آملی) در اینجا ذکر شده. که ایشان می‌فرمودند که من بنا داشتم که این رساله بعد از من چاپ بشود نه الان. در یکی از وقایع این رساله می‌فرماید که آیه مبارکه «و اذا الوحوش حشرت» برای ایشان متمثل شده که تمام ارواح انسان‌های موجود و افرادی که الان هستند، همه را به ایشان نشان بدهند که این‌ها چی اند؟ این ها کی‌اند؟ که شما به عنوان ولی حق در بین این‌ها هستی بدانید مردم که هستند؟ چگونه‌اند؟ باید اولیای او به عالم آگاهی داشته باشند، به اسرار وجودی عالم آگاه باشند ، منتهی کتومند، که در تمام این 24 واقعه شرح شده در رساله، تمام جاها نیمه کاره است، هیچ جا حرف به آخر نرسیده. اسراری است در این رساله، چهل و شش اصل در این رساله آورده‌اند. که اصل چهل و پنجم آن در مورد عالم ذر. عالم ذر که چه اسراری در این جا به وقوع پیوسته، و اسرار دیگر و حقایق دیگری که در این جا آمده است. حضرت استاد علامه (آیت الله حسن زاده آملی) روحی فداه، سرور من، من و شما، صد سال بعد هم ایشان را بشناسیم خیلی حرفه، هزار سال بعد هم بیایند ایشان را بشناسند خیلی حرفه، و چقدر باید بگذرد که تا چه کسانی بیایند و رشته‌ها طی کنند و چه و چه، و بعد ایشان را بشناسند نمی‌دانم، این‌ها چه زمانی واقع می‌شود؛ و آیا در زمان معاصر ما کسی هست که به تمام حقیقت آقا (آیت الله حسن زاده آملی) پی برده باشد؟ نمی‌دانم. هست؟ نیست؟ ان شاء الله که هست، به لطف خدا . خوب اگر نبود آمدن دیروز حضرت مقام معظم رهبری این رساله را چه وقت باید ما زیارت می‌کردیم؟ چرا باید یک رهبر بزرگوار کشور را که تمام مردم با ایشان کار دارند، در حد یک کشور کار داره، در سرحد جهان کار داره، هر روز باید روزنامه‌ها را ببینه و ... حرف از یک مثلاً مسافرت‌ها اینطور ی نیست که حالا آدم یک رهبری را بیاره در یک شهری ، حالا یک چهار تا پارچه‌ای بزنیم که حالا آن‌ها هم طبق احترام مادیه، طبیعیه، ظاهریه. یک مهمان می‌خواهد بیاید شما حیاط تان را جارو می‌کنید و ... ، این پذیرایی متعارف است، این پذیرایی مهمان نیست. این پذیرایی آن حقیقت مهمان نیست. اما می‌خواهیم به این مهمان یک هدیه‌ای بدیم که این هدیه جان مهمان را، این هدیه حقیقت مهمان را، این هدیه ذات مهمان را، با او ارتباط وجودی داشته باشد، حالا چکار کنیم؟ خدایی‌اش درست است که مقام معظم رهبری دیروز آمدند برای آمل، اما این سفر، سفر یگانه ایشان است تا حال، حالا از این به بعد نمی‌دانم، شاید برای ایشان همچنین سفری پیش بیاید یا نیاید، نمی‌دانم. دیگر از این به بعد را باید ببینیم چه پیش می‌آید، اما تا حال ایشان به عنوان رئیس جمهور و رهبری به همه جا رفته‌اند، به سراسر کشور تشریف فرما شده‌اند و همه جا مردم به زیارت ایشان آمده‌اند، لیکن هیچ مسافرتی مثل مسافرت دیروز ایشان نیست، چرا؟ برای این که این رساله آمده، حالا رساله را الحمدلله همین دیروز داده شد که ان شاء الله با یک کیفیت خوبی در تهران هر چه سریع‌تر چاپ بشود و به دست شما برسد. از ناحیه ایشان قول هم دادند که یعنی آقایانی که همراه مقام معظم رهبری بودند قول دادند که عن قریب، به سرعت این رساله در بیاید و در دسترس قرار بگیرد . حالا عزیزان این سفر را، سفر مقام معظم رهبری به شهر آملتان را، این سفر یک سفری که حالا رئیس یک کشوری بخواد بیاد به یک شهری یک سری بزنه این نپندارید. این نیست. آن چه که دیروز به وقوع پیوسته این است که آن جان پاک، آن ذات باطهارت آقای مقام عظیم‌الشأن رهبری، باعث شده که این رساله خودش را در بیاره. این پری رویی تاب مستوری نداشت. این را دیروز مقام معظم رهبری آمدند، این را صیدش کردند، باید دیروز مقام معظم رهبری را به عنوان یک شکارچی که به شکار رساله انسان در عرف عرفان آمده است باید به حساب بیاریم. خوب این روش شریف آقا (آیت الله حسن زاده آملی) که الان این اصلاً در کشور یک بابی باز کرده، که آقای مهمان که برای شما می‌آید، شما یک هدیه‌ای بدهید که مربوط به جان مهمان باشد. این سفر دیروز مقام معظم رهبری، سفر مملکتی می‌خواهید اسمش را بگذارید، بله هست، سفر برای سر زدن مردم یک شهر درسته، اما بنده اسم این سفر را می‌گذارم سفر عقلانی، سفر ملکوتی، سفر باشد که در این سفر، هم آقای مسافر و هم میهمان برای صاحب‌خانه چیزی را به هدیه ببره، که هدیه مهمان چیه؟ خوب شیرین آقا (آیت الله حسن زاده آملی) حرف زده «با سلام و دعای خالصانه و ارائه ارادت بی پیرایه جاودانه»، که این‌ها همه اصطلاحات را آقا روی حساب بکار بردند. فرمود : اگر یک میکرون در آقای خامنه‌ای غل و غش، ناخالصی، غل و غش و و (هر تعبیری می‌خواهید)، یک میکرون، یک میلیونوم، یک هزارم این‌ها در ایشان می‌دیدم نمی‌آمدم، چه کار دارم؟ با ملک و ملکوته، فوق ملکوته! فرمود من با جبرئیل خدا کاری ندارم. با عزرائیل خدا کاری ندارم. این است که می‌فرماید : ارادت بی پیرایه. بله! چون قلب صافی داری، چون جان پاکی داری. دو سه سال قبل بود. منزل یکی از دوستان، عزیزان، مجلس روضه‌ای بود به جهت شهادت حضرت جناب بی بی علیها سلام، که آقا (آیت الله حسن زاده آملی) در اون مجلس تشریف فرما شدند، در بین راه، به یک مناسبتی، حرف از مقام معظم رهبری شد، ایشان (آیت الله حسن زاده آملی) این جمله را می‌فرمودند : «آقا من کاری نه به جبرئیل دارم، نه به عزرائیل دارم، نه به ملک و ملکوت دارم، من گرفتار دل و شه جان دلبرم». حرفشون اینه که من نه مرد این ور و نه مرد آن ور هستم. ان الدنیا (این ور) حرام علی اهل الاخره (برآن وری ها) و الاخره (آن ور) حرام علی اهل الدنیا (برای این وری ها، این ور یعنی دنیا و آن ور یعنی آخرت) اما و کلاهما حرامان علی اهل الله. این یک جمله حضرت آقا (آیت الله حسن زاده آملی) که من نه مرد این ور و نه مرد آن ور، من گرفتار دل و شه جان دلبر، این متن حدیث است، حدیث شریف است. حدیث می‌فرماید : عده‌ای اهل این ورند، دنیایی‌اند، این‌ها قیامت ندارند. عده‌ای اهل آن ورند، بهشتند، حورالعین می‌خواهند، این‌ها دنیا ندارند. اما اهل الله، نه اهل دنیایند، نه اهل آخرتند. من نه مرد این ور، نه مرد آن ورم، من گرفتار دل و شه جان دلبر هستم. اون که با یک سجده‌ای عوالم طی می‌کند و عوالم و عوالم و عوالم، اون که دیگه حالا ما جمع بشویم بگوییم آقا آقا و ... برای ایشان چه ارزشی داره؟ این را که فرمود : (آیت الله حسن زاده آملی) من یک میکرون اگر در این شخص خدای نا کرده، غل و غشی ناخالصی چیزی می‌دیدم نمی‌آمدم. بله این جوری است. پس حالا که می‌آیم و این کتاب را که باید بعد از حیات خودم چاپ کنم نه الان، این را دارم تقدیم ایشان می‌کنم، الحمدلله رب العالمین، معلوم است که جان خیلی خوب است، و چه شیرین در این جا فرمودند : آقای مهمان باید برای صاحب‌خانه هدیه ببره، چه این که صاحب‌خانه هم باید به مهمان پذیرایی کنه. این مهمان که برای این آمل که صاحب‌خانه بود، مهماندار بود، چه آورده؟ حضور باهر النور آورده، حضور باهر النور. یک حضوری که این حضور یک نوری را به درخشش در آورده، کدام نور را؟ رساله انسان در عرف عرفان را دارد درخشش می‌دهد. این زحمتی که آقای خامنه‌ای کشیدند دیروز، این خدمتی که دیروز مهمان شما به شما و به کل کشور و به کل جهان کردند چه بود؟ این بود که یک رساله‌ای را که پری رویی بود و تاب مستوری نداشت، آمدند دیروز از مستوری در آوردند. این حضور باعث شده که این نور انسان در عرف عرفان درخشان بشود، این در بیاید، این آفتاب طلوع کند، این خدمتی بود که ایشان کرد. برای اینکه این رساله پنهان شده بود. مگر آقا (آیت الله حسن زاده آملی) کم کتاب داشتند مگر آقا کم رساله‌ها داشتند؟ چطور شد این رساله را باید به ایشان تقدیم بکنند؟ چه عجیب که داشتند این مقدمه را که برای رهبری مرقوم می‌فرمودند، توفیقی شد و خدمت ایشان تشرف پیدا ‌کردیم ، گفتند : استخاره زدیم به قرآن که ببینیم این رساله را بدهیم به آقا یا نه؟ سوره لقمان آمد : «بسم الله الرحمن الرحیم - الم - تلک آیات الکتاب الحکیم - هدی و رحمة للمحسنین ». آخر نه این که جناب لقمان به حکمت شهرت دارند، این آیاتی که (بنده دارم به تناسب این‌ها) در این رساله شریف انسان در عرف عرفان که یک کتاب حکیم الهی است، که آقا (آیت الله حسن زاده آملی) از این رساله تعبیر بردند به «اثر نمونه دوران»، که در این دوران شما بخواهید یک کتابی را به عنوان نمونه انتخاب بفرمایید، این رساله این کتاب، این آیات کتاب حکیم می‌خواهد برای چه کسی تجلی کند؟ هدی و رحمه لل آقای محسنین. این آقای بزرگواری که محسن است، پاک است، جان پاکی دارد، «هدی و رحمة للمحسنین». حالا این مهمان کیست؟ الحمدلله رب العالمین، این مهمان یگانه دوران است. آن جا فرمود : «این رساله ما، در این دوران، یک اثر نمونه دوران است». این رساله نمونه دوران را به چه کسی داریم تقدیم می‌کنیم؟ به یگانه دوران تقدیم می‌کنیم. آن وقت بنده برداشتم این است که، چون این رساله با این مهمان، با هم دیگر، یک مناسبتی بین شان وجود داشت، آقا فرمودند که : «به پیشگاه مبارک آن ولی به حق»، خیلی هم حرف است، آن ولی به حق که مصداق بارز رساله است. این رساله که عنوانش چیست؟ انسان در عرف عرفان. اگر سوال بکنیم آقا، الان در این ایران ما، در این جهان ما بخواهیم یک چند نفری را پیدا کنیم که عرفان به این افراد، می‌گوید انسان، بخواهیم برای ما، بفرمایید مصداق آن کیست؟ می‌فرمایند : رهبری معظم انقلاب، ایشان به عنوان مصداق این رساله است. آن هم مصداق بارز رساله است، بارز یعنی آشکار. این هم آقا تعمد دارند روی کلمه بارز، خودشون (آیت الله حسن زاده آملی) فرمودند که آقا، این هشت سال ایشان رییس جمهور بودند، الان هم هشت نه سال رهبر هستند، الحمدلله رب العالمین یک کلمه حرف اگه کسی دارد، ایشان یک جایی دست خیانتی، یک مثلاً اختلاسی، یک چیزی برای خودش، برای زن و بچه‌اش، برای دودمانش، مثلاً دستی به کار برده است، نه. که عرض کردم، فرمود اگر یک میکرون در ایشان غل و غش می‌دیدم نمی‌آمدم. الحمدلله جان پاک است. الهی شکر. حالا شما نفرمایید که بله آقا، این که دیگر نیاز نیست حرف زدن این جوری که، برای این که این همه مردم شعار می‌دهند، خیلی خوب، بله، اما الان بنده و شما از مقام معظم رهبری، از ایمان ایشان، از آن خلوت ایشان، از آن تقوای ایشان، از آن باطن ایشان، از سّر ایشان، چه اطلاعی داریم؟ همین اندازه که ما یک ظواهری می‌بینیم. الحمدلله رب العالمین اما کسی را که ملک و ملکوت را بگوید من کاری ندارم، که من فقط با خدای خودم کار دارم، ایشان بخواهند حرف بزنند، تعریف کنند، تمجید کنند ایشان، این حرف چیز دیگری است، این یک لذت دیگری دارد، این یک حساب دیگری دارد. این هدیه ای که دارم به تو می‌دهم با کمال ابتهاج و انبساط دارم می‌دهم، مبتهجم، اصلاً چقدر الان دارم کیف می‌کنم که الحمدلله یک کتابی را دارم به یک کسی می‌دهم که لیاقت دارد، شأنیت دارد. لطف بفرمایید آقا (علامه حسن زاده آملی) را در دیدگاه‌های سیاسی و گروهی وارد نکنید که چطور شده آقا الان انقلابی شده ؟ این طوری حرف نزنید سرور من . آن موقعی انقلابی شده بودند که در سال 42 که طلبه جوانی بودند و مشرف شده بودند به قم ، و رفتند به فیضیه و مسجد اعظم ، در سخنرانی امام خمینی (ره) شرکت کردند و بعد از سخنرانی امام، طلبه ها را گرفتند و زدند . آن موقع حضرت آقا (علامه حسن زاده آملی) باتون می خوره و بیهوش میشه و بین شهدا می افتد . و نزدیک بود که ایشان را به عنوان شهدا مسجد اعظم ببرند و دفن کنند که یک بنده خدایی دید که ایشان یک جنب و جوشی میخوره و ایشان را نجات می دهند .
    آیت الله داوود صمدی آملی
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  8. تشكرها 5


  9. #15
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نیم نگاهی بر زندگی نامه استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی


    تعبد و توصیه استاد به ظواهر دین

    استاد صمدی آملی عارفی اهل باطن است که هیچ گاه از ظاهر غفلت نورزیده و در توصیه به جویندگان کمال میفرمایند (( شعائر اسلامی را حفظ کنند. خانم های گرامی با پوشش و حجاب قرانی که همان چادر است باشند و با اجازه شوهر از منزل بیرون روند و در اجتماع و درس ها حاضر شوند و آقایان هم با چهره اسلامی به خصوص محاسن و با مراعات حد اقل دستور شرعی باشند که به چهره پیغمبر و آل طاهرینش باشند که ظاهر و باطن خود را مطابق ظاهر و باطن دین خدای تعالی قرار دهند و بدانند که : دین خدا ناموس خداست و حرمت ناموس الهی را نگهدار باشند... ))منبع:حامل اسرار
    آری. راه این بزرگمرد و سلسله اساتیدشان از درویشان و صوفی مسلکان ناصاف جداست. این بزرگمردان در عین التزام به ظاهر دین مبین اسلام از باطن نیز غفلت نمی ورزند و ظاهر را نردبان باطن قرار میدهند.
    از رسوم شرع و حکمت با هزاران اختلاف
    نکته‌ای هرگز نشد فوت از دل دانای تو

    سه اصل اساسی انسان ساز

    حضرت استاد صمدی آملی شخصیتی متعبد و متشرع است که سالکین الی الله را به سه اصل اساسی توصیه مینمایند. ایشان توصیه دائمیشان به سالکین کوی دوست این است که (( عزیزان ! 1- انجام واجبات 2- ترک محرمات 3- کسب حلال . را هرگز فراموش نکنید و در همه امور راه اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط را در پیش بگیرید و با اخلاق اسلامی و سعه صدر باشید تا طی طریق نمایید. )) منبع:حامل اسرار

    توحید و ولایت

    و آیا راه رسیدن به باطن دین جز از راه ولایت محقق خواهد شد؟ توصیه و تاکید همیشگی حضرتشان بر توحید و ولایت است و این دو اصل را برای رسیدن به کمالات لایق انسانی کافی و وافی و لازم و واجب میدانند. میفرمایند تمام حرف زیر سر همین دو کلمه است. 1- توحید 2- ولایت
    و ولایتی جز ولایت علی و اولاد معصومش آیا ولایت است؟

    گفتند به خورشید که من چشمه نورم
    دانند بزرگان که سزاوار سها نیست


    ایشان در جای جای آثارشان از جمله شرح دفتر دل در صفحه 483 به بعد میفرمایند که ولایت مطلقه تنها از آن علی اعلی عالی است و پس از او به فرزندان معصومش رسیده است و خاتم ولایت مطلقه حضرت بقیت الله الاعظم میباشند .
    ایشان معتقدند که ولایت مساوق با توحید است. یعنی ولایت همانند توحید در تارو پود عالم سریان دارد. و عالم همه از کانال ولایت مرزوق حق متعال می باشد. توحید و ولایت را می باید به ظرافت خاصی از دیدگاه عرفانی بررسی نمود که اینجا مجاال بحثش نیست.


    تولی و تبری در سیره و اعتقاد استاد

    حضرت استاد راه رسیدن به مقامات عالیه را توسل و تمسک به دامان این انوار الهی میدانند و تولی و تبری را وجه تمایز بین مومن و غیر مومن میدانند.
    دعاهای توسل و زیارات عاشورای ایشان در جبهه های حق علیه باطل و همچنین بعد از جبهه ها تاکنون، بسیار شنیدنی و شیرین است. ده ها جلسه صوتی ضبط شده از این جلسات در دسترس عموم قرار دارد که الحق و الانصاف تار و پود انسان را متحول و منقلب میکند.
    اشک های استاد در غم و سوگواری سید الشهدا و محرم ها و سخنرانی ها و منبر های ایشان خاطرات بسیار شیرینی را برای دوست دارانشان زنده مینماید.ایشان دلسوخته ای هستند که خود را خادم و غلام درگاه علی و اولاد او میدانند و عمری با دشمنانش در جبهه ها و بعد جبهه ها جنگیدند و تبری را عملا به جهانیان نشان دادند و سیره ایشان در جبهه ها برای اثبات این مطلب کافی و وافی است و نیازی به نقل قول از مطالب بسیار فراوان ایشان نیست.

    اخلاق استاد

    حضرت استاد صمدی آملی از نظر اخلاقی بسیار انسان متواضع و خاکی و کم حرف و کتمومی هستند. اگر در مجالس سخنرانی ایشان حاضر شوید میبینید که وقتی وارد مجلس میشوند در همان دم در مینشینند و از رفتن به بالای مجلس خود داری میکنند. قبل از رفتن به منبر از روحانیون حاضر میخواهند که این کار را بر عهده بگیرند و اگر کسی این امر را متقبل نشد ایشان با کمال فروتنی به بالای منبر میروند اما عمدتا بیش از سه پله بالا نمیروند و بر روی پله سوم مینشینند.
    ایشان به سوالاتی که از ایشان میشود با دقت گوش فرا میدهند و به تناسب مخاطب پاسخی شایسته ارائه میکنند. ایشان سالکی مناجاتی است که در عین حالی که در قبض است از مزاح و خوش مشربی غافل نمیشود.
    شخصیت ایشان به نحوی است که خود را مانند پایین ترین فرد اجتماع فرض میکنند و از کارهای ممدوحی که برای بسیاری از آقایان نا مناسب تلقی میشود ابایی ندارند. مثلا خود ایشان با دستان خودشان برای شهدای گمنام قبر حفر کردند و در مراحل ساخت بارگاه حضوری فعال داشتند و الخ

    ادب استاد

    از خصوصیتی که در حضرت ایشان نمود و جلوه ویژه ای دارد ادب ایشان می باشد. به حدی که حتی برای پرسیدن سوال علمی از اساتید حریم نگه می داشتند و به شاگردانشان هم همین توصیه را دارند.استاد در جلسه 211 معرفت نفس میفرمودند:( گاهی با یک سوال از استاد ، شخص خودش را از بسیاری از فیض ها می اندازد.)
    ایشان به ادب نسبت به اساتید بسیار بسیار تاکید میکنند. به حدی که میگویند هر سوال درسی را هم حق ندارید از استاد بپرسید.سوال نمودن شرایط دارد. زمان مناسب و مکان مناسب میطلبد. و گاهی سوالات ساده استاد را نسبت به شاگرد نا امید و سرد می کند. ایشان اساتیدشان را با احترام خاصی خطاب میکنند و همیشه در نزد اساتید دو زانو مینشینند و هیچ گاه در محضرشان به دیوار تکیه نمیدهند.
    ایشان معتقدند که فهمیدن حرف اساتید و بزرگان امری است سخت. و رد نمودن بی تامل حرفشان خلاف ادب می باشد.بار ها و بارها فرموده اند که اگر حرفی از بزرگواری میشنوید سریع آن حرف را رد نکنید. ببینید حرف از دهن چه کسی خارج میشود.
    ایشان همیشه سفارش میکنند که حریم بزرگان را حفظ کنید و برای امور سطحی مانند استخاره و چای خوردن یا امثال این امور مزاحم افراد عالم و دانشمند نشوید زیرا عمر این حضرات بسیار بسیار گرانقدر و با ارزش است که اگر به توسط این امور متوسط گرفته شود جامعه ای را متضرر می نماید.
    ایشان در جلسه 235 معرفت نفس از باب مثال میفرمایند : (( به جای اینکه دسته راه بیندازید و بروید وجه ظاهری عالم را ببینید بروید به سراغ کتابهایشان. دیدن ظاهری حظ چشم است اما مطالعه و فهم کتاب حظ عقل. ان کجا و این کجا. آقای حسن زاده آمده به منزل شما. جسم موجود در ایرا، اقای حسن زاده نیست. نفرمایید که ما برویم آنجا. او امده اینجا در قالب این کتاب...))
    ایشان با عمل خویش و همچنین با بیان خاطرات به شاگردانشان ادب را می آموزند.برای مثال در جلسه 262 معرفت نفس خاطره ای را از یکی از اساتید نقل میفرمایند: (( خدمت یکی از اساتید حوزه رفتم. دیدم از ابتدا تا انتهای درس سرشان را پایین انداختند. بعد از درس خدمتشان رسیدم و عرض کردم که شرایط شرکت در درس شما چطگونه است؟ ایشان فرمودند بنده سر را به پایین می اندازم. هر کس می خواهد بیاید و هر کس میخواهد برود.))

    از خدا خواهیم توفیق ادب
    بی ادب محروم شد از لطف رب
    بی ادب تنها نه خود را داشت بد
    بلکه آتش بر همه آفاق زد
    آیت الله داوود صمدی آملی
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  10. تشكرها 5


  11. #16
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نیم نگاهی بر زندگی نامه استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی


    سیر و سلوک عملی استاد

    ایشان سالکی است دائم الجوع که عمدتا در حال روزه به سر میبرند.ایشان سالکی دائم الصمت اند که تا کسی با ایشان لب به سخن نگشاید یا موظف به سخن گفتن نگردند لب از لب وا نمیکنند.ایشان سالکی سحر خیزند که از سنین نوجوانی در سحر خیزی عزمی راسخ داشتند و دائما جوانان را به مغتنم شمردن این ساعات پر برکت سفارش میکنند.
    اصول سیر و سلوک انسانی را میتوان در کتاب وجودی ایشان به مطالعه نشست و چه گویم از وصف کمالات ایشان که قلم یارای بیان آن را الحق ندارد.

    منبر و دهان روزه

    استاد منبر های خویش را برای تاثیر گذاری بهتر و بیشتر با دهان روزه صحبت میفرمودند. این سیره و روشی است که از استادشان حضرت علامه حسن زاده آملی آموختند. در عرفان میفرمایند که حالات استاد تاثیر مستقیمی در جان شاگردان دارد. شخصی که مطلبی را برای افرادی تدریس مینماید اگر خودش به آن مطلب عامل باشد آن اثری که میگذارد بسیار شدید تر از زمانی است که صرفا لقلقه زبان است. این مراقبت های دقیق موجب شدهاست که جوانان بسیاری در گوشه و کنار کشور شیفته حضرت استاد شوند و از معارف ایشان بهره مند گردند.

    دل برگرفته بودم از ايام گل ولی
    کاری بکرد همت پاکان روزه دار


    ماه پنهان در پس خورشید

    ایشان قسمت اعظم عمر گرانمایه خویش را صرف شرح و تفسیر آثار گرانقدر حضرت علامه حسن زاده آملی نموده اند تا این بزرگمرد بی نظیر را به جهانیان بشناسانند و همگان را از سفره علوم و معارف ایشان بهره مند نمایند.استاد ماهی است که خود را پشت خورشید حضرت علامه مستور نموده اند و جز از مولای خود حرفی نمیزنند و حتی آثار علمی خویش را در قالب شرح آثار استاد عظیم الشانشان به نفوس شیقه تقدیم میکنند. ایشان با پنهان نمودن خودشان در پس خورشید وجود حضرت علامه حسن زاده آملی ادب شاگردی را به بهترین نحو به جا می آورند و خودشان را ریزه خوار سفره معارف استادشان میدانند.
    آیت الله داوود صمدی آملی
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  12. تشكرها 5


  13. #17
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نیم نگاهی بر زندگی نامه استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی


    جامعیت استاد

    استاد صمدی آملی بزرگمردی است که در علوم بسیاری به درجه استادی رسیده اند و اثارشان گواه این حقیقت است. ایشان در زمینه های منطق و فلسفه و عرفان و هیئت و ریاضیات و طب و شعر و تفسیر و فقه و اصول و علوم غریبه و ... آثار گرانقدری از خویش به یادگار گذاشته اند که کم نظیر است.
    به گوشه کوچکی از این آثار اشاره ای اجمالی مینماییم :
    1- تدریس تمهید القواعد
    2- تدریس نصاب الصبیان
    3- تدریس کشف المراد
    4- تدریس منظومه حاجی سبزواری
    5- تدریس بدایت الحکمه
    6- تدریس نهایت الحکمه
    7- تدریس نفس شفا
    8- تدریس اسفار
    9- تدریس اشرات و تنبیهات
    10- تدریس جواهر کلام
    11- تدریس اصول فقه
    12- تدریس دروس هیئت و نجوم
    13- تدریس فصوص
    14- تدریس لمعه
    15- تدریس مباحث امامت و ولایت
    16- تدریس مباحث سیر و سلوک عملی
    17- تدریس مباحث منطق
    18- تفسیر قران
    19- تفسیر ادعیه
    و ده ها کتاب و موضوع دیگر

    گوشه ای از شرح های استاد بر آثار حضرت علامه


    به گوشه ای از این شرح ها به اجمال اشاره مینمایم:
    1-شرح دفتر دل
    2- شرح قصیده ینبوع الحیوت و ترجمه
    3-شرح رساله انسان در عرف عرفان
    4-شرح بسم الله الرحمن الرحیم
    5-شرح ( شرح فص حکمت عصمتیه فی کلمت فاطمیه )
    6-شرح نهج الولایه
    7-شرح ( انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه )
    8-شرح رساله رتق و فتق
    9-شرح رساله زبرجدیه
    10-شرح دوره کامل دروس معرفت نفس
    11-شرح گنجینه گوهر روان که ادامه دارد.
    12-شرح گوشه ای از رساله لقا الله
    13-شرح عیون و سرح عیون مسائل نفس
    14-شرح مراتب طهارت
    15-پیرامون حضور و مراقبت
    16-شرح رساله نور علی نور که ناقص است
    17-پیرامون انسان و قران
    18-شرح رساله قران و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند
    19-شرح رساله صد کلمه در معرفت نفس
    و...
    ((از باب تبرک به عدد ۱۹ تنها در نوزده شماره این آثار تنظیم شده است که عزیزان خواننده خودشان از تعداد اصلی این آثار باخبرند و میدانند این ها گوشه کوچکی از آثار ایشان می باشد. عزیزان میتوانند به دی وی دی های ضبط شده از سخنرانیهای ایشان مراجعه کنند و لیست بلند بالا و تعداد جلسات را از آن جا جویا شوند.))
    آیت الله داوود صمدی آملی
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  14. تشكرها 5


  15. #18
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دریافت سخنرانی استاد صمدی آملی از سایت مقام معظم رهبری

    http://leader-khamenei.com/leader-in...adi-amoli.html

    آیت الله داوود صمدی آملی
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  16. تشكرها 4


  17. #19
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    مرجع کامل صوتی های استاد صمدی آملی را می توانید از این آدرس دریافت نمایید.

    http://www.azha.ir/misc.php?page=OstadSamadi
    آیت الله داوود صمدی آملی
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  18. تشكرها 5


  19. #20
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    استاد داوود صمدی آملی






    استاد داوود صمدی آملی،از اساتید برجسته عرفان و اخلاق و از شاگردان ممتاز علامه حسن زاده آملی و نیز شارح آثار ایشان است.

    -زندگینامه
    علامه داوود صمدی آملی در سال 1342 ش، در روستای "خشواش" از توابع آمل دیده به جهان گشود. پدرش "مشهدی غلامعلی غلامی" بود. پدر و مادر ایشان افرادی مذهبی بودند. وی برادری کوچکتر از خود و متولد سال 1345 ش، به نام حجت الله غلامی داشت که در سن هجده سالگی در عملیات والفجر 6 در منطقه "چیلات دهلران" به جمع شهدای جاوید الاثر پیوست.


    کودکی
    علامه صمدی در مورد کودکی خویش می‌گوید:
    «روستای قشلاقی ما بنام "میخران" از توابع بالا خیابان لیتکوه و روستای ییلاقی بنام چندر محله از توابع خشواش است و این برادر کوچک شما از کودکی مقداری از ایام تابستان را در چندر محله خشواش به سر برده‌ام و تا حال ادامه دارد و در ایام جوانی هم سالیانی از بینجکری و چاپاداری (چار بیداری) هم برخوردار بودم و تا حدی از زجرهای پیران منطقه چشیده و باخبرم، لذا ذوق جبلی‏ام مرا به این سوی سوق داده و می‏دهد...»



    -اساتید و تحصیلات
    از سال 1348 ش، به بعد علامه صمدی آملی با جلسات و منبرهای فردی به نام "حاج آقا افتاده" آشنا شد که تأثیرات مهمی بر زندگی وی گذاشت. حضور در جلسات روضه و منبرهای جذاب "حاج آقا افتاده" در حسینیه "باعث محله" و حسینیه و مسجد "املی محله" و "چندر محله" و "کپین ولویجان خشواش"، یکی از عوامل طلبه شدن علامه صمدی آملی است.بعد از اتمام پنجم ابتدایی وارد حوزه علمیه شده و مقداری از ادبیات را نزد مرحوم دشتی (مترجم نهج البلاغه) خواند و کارهای علمی زیادی با ایشان انجام داد. از جمله در ترجمه نهج البلاغه با مرحوم دشتی همکاری داشت.دروس جامع المقدمات را در مدت سه سال به اتمام رسانید. در زمان طلبگی برای طلبه های پایه پایین تر مطالب را تدریس می‏نمود و در عین حال خودش مشغول تحصیل در پایه بالاتر بود. ایشان دارای استعداد وافری در تحصیل بود به طوری که خود می‌گوید: «صرف میر، عوامل فی النحو، هدایه و صمدیه را برای عده‏ای تدریس کردیم. پیش می‏خواندیم و برای قبلی ها تدریس می‏کردیم.»



    اساتید
    علامه صمدی آملی از محضر اساتید بزرگواری بهره برده‌اند که در بین آنها نام بزرگانی مانند "علامه حسن زاده آملی"، "آیت الله جوادی آملی"، "آیت الله صالحی مازندرانی" و "مرحوم دشتی" خودنمایی می‌کند. اما به گفته خودش استاد اصلی وی علامه حسن زاده آملی بودند که علاوه بر تدریس علوم ظاهر و باطن رهبری ایشان را در مسائل عرفان عملی نیز بر عهده داشته و دارد.علامه صمدی آملی در توصیه به طلبه‏ها می‌گوید: «به عزیزانی که می‌خواهند طلبه بشوند می‌گوییم از روی خیال نیایند بلکه تصمیم بگیرند که حد اقل 20 سال بنشینند و فقط درس بخوانند و با دنیا کاری نداشته باشند.»



    تلاش برای تحصیل علم
    وی سالیان درازی به کارهای کشاورزی پرداخته و از حاصل دسترنج و عرق خویش بهره مند گردید. ایشان خود می‌گوید: «پانزده سال مداوم بر روی زمین کشاورزی کار کردم زمانی بود که از صبح تا به غروب در زیر آفتاب سوزان در زمین کشاورزی کار می‌کردم و عرق می‌ریختم و بعد از کار، سریع خودم را به مسجد برای کلاس می‏رساندم تا از درسم باز نمانم.» ایشان در خاطره‏ای نیز گفته است که در راه تحصیل دانش حتی یکی از فرزندانش را از دست داد.



    رابطه استاد و شاگرد
    علامه صمدی آملی در خصوص رابطه خویش با استادش علامه حسن زاده می‏گوید: «اگر ما دست از پا خطا کنیم و در جلسات درس بخواهیم مطلبی بگوییم یا کاری کنیم که مطابق هوای نفس ما باشد و برای خودمان باشد حضرت علامه [حسن زاده] گوش ما را می‏کشند.آقا شبانه روز، بنده را چک می‏کنند. من مطلقاً در شبانه روز در دید و منظر هستم. یک قدم اگر اشتباه برداریم می‏سوزیم. ظاهر و باطن و گذشته و آینده من معلوم است...الحمدلله که نه نان داریم و نه روغن و نه دندان. آقا همه را از ما گرفتند.»علامه حسن زاده آملی نیز در مورد شاگرد خود علامه صمدی آملی می‏گوید: « الان که یک بزرگواری، زحمت کشیده‏ای، تحصیل کرده‏ای، حرف شنیده‏ای، خون دل خورده‏ای، زبان فهمی به نام جناب آقای صمدی پیدا شد در میان شما، خودش را وقف شما کرد؛ عزیزان من قدر بدانید. جان به لب می‏آید تا کسی به این جایگاه برسد. جان به لب می‏آید تا کسی چون صمدی آملی شود...»



    -نوجوانی و انقلاب
    علامه صمدی در ابتدای سنین جوانی شاهد تحولی عظیم در عرصه سیاسی کشور بود. جوانی وی در کوران حوادث انقلاب سپری شد. ایشان در آن ایام نوجوانی انقلابی بود که در زمینه پخش اعلامیه و تظاهرات و ... حضوری فعال داشت. وی در آن زمان طلبه‏ای جوان بود که علاقه بسیار به امام خمینی (ره) داشت.



    -سیره عملی
    از ویژگیهای علامه صمدی آملی را سحرخیزی، روزه و سکوت دانسته‏اند. وی سالکین إلی الله را به سه اصل اساسی توصیه می‏نماید: «عزیزان؛ اول انجام واجبات، دوم ترک محرمات و سوم کسب حلال را هرگز فراموش نکنید و در همه امور راه اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط را در پیش بگیرید و با اخلاق اسلامی و سعه صدر باشید تا طی طریق نمایید.»
    توصیه و تأکید همیشگی وی برتوحید و ولایت است و این دو اصل را برای رسیدن به کمالات لایق انسانی کافی و وافی و لازم و واجب می‏داند و می‏گوید: «تمام حرف زیر سر همین دو کلمه است. توحید و ولایت. ولایت مطلقه تنها از آن علی اعلی عالی است و پس از او به فرزندان معصومش رسیده است و خاتم ولایت مطلقه حضرت بقیت الله الاعظم میباشند.»او معتقد است که ولایت مساوق با توحید است. یعنی ولایت همانند توحید در تارو پود عالم سریان دارد و عالم همه از کانال ولایت مرزوق حق متعال می باشد. توحید و ولایت را می باید به ظرافت خاصی از دیدگاه عرفانی بررسی نمود. راه رسیدن به مقامات عالیه توسل و تمسک به دامان این انوار الهی است و تولی و تبری وجه تمایز بین مومن و غیر مومن است.


    ادب
    یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی ایشان را ادب دانسته‏اند. به حدی که حتی برای پرسیدن سؤال علمی از اساتید حریم نگه می‏داشت و به شاگردانش هم همین توصیه را داشت. او معتقد است که گاهی با یک سؤال از استاد، شخص خودش را از بسیاری از فیض ها می اندازد.
    وی می‏گوید: «هر سؤال درسی را هم حق ندارید از استاد بپرسید. سؤال نمودن شرایط دارد. زمان مناسب و مکان مناسب می‏طلبد و گاهی سؤالات ساده استاد را نسبت به شاگرد نا امید و سرد می کند. فهمیدن حرف اساتید و بزرگان امری است سخت و رد نمودن بی تأمل حرفشان خلاف ادب می باشد. اگر حرفی از بزرگواری می‏شنوید سریع آن حرف را رد نکنید. ببینید حرف از دهن چه کسی خارج می‏شود».
    آیت الله داوود صمدی آملی
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •