رابطه شب قدر با حجت زمان وامام عصر(عج) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
رابطه شب قدر با حجت زمان وامام عصر(عج)
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    عضو وفادار
    خادمه حسین فاطمه(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1391
    نوشته : 439      تشکر : 2,158
    2,022 در 454 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه حسین فاطمه(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض رابطه شب قدر با حجت زمان وامام عصر(عج)







    رابطه شب قدر با حجت زمان وامام عصر(عج)خداوند متعال در چهارمین آیة سورة مبارکة قدر

    می‌فرماید:
    تنزّل الملائکة و الرّوح فیها بإذن ربهّم من کلّ أمر.


    فرشتگان و روح، در آن شب به دستور پروردگارشان با هر فرمانی (برای تقدیر هرکاری) فرود آیند.فعل مضارع «تنّزل» دلالت بر تکرار و بقاء «لیلةالقدر» دارد، و در آیات سوم و چهارم سورة دخان نیز:

    فیها یفرق من کل امر حکیم
    در آن شب، هر فرمانی، برحسب حکمت صادر می‌شود

    دلالت بر تجدد و دوام دارد. زیرا هیأت نحوی باب «تفعّل» اگر دلالت بر پذیرش یا تکلف یا هر دو می‌نماید. ظاهر این فعل‌ها، خبر از تفریق و تنزل امر در لیلةالقدرهای آینده می‌دهد.

    این امر که در زمان رسول خدا(ص) به آن حضرت نازل می‌شده‌است، در هر شب قدر، باید بر کسی نازل و تبیین و تحکیم یا کشف شود که به افق نبوت نزدیک و پیوسته باشد.

    قبول اصل وصایت رسول اکرم(ص) و امامت، ناشی از این معنی و مبتنی بر همین اساس است.
    هنگامی که کسی قرآن را به عنوان کلام خدا پذیرفت به این معنی که همة سوره‌ها و آیات آن را پذیرفته است و یک مسلمان واقعی هم کسی است که تسلیم همة آیات قرآن باشد، پس هر مسلمانی الزاماً باید سورة قدر، و از آن سوره شب قدر، و استمرار آن را تا قیامت بپذیرد و لازمة پذیرفتن آن، آیة (تنزّل الملائکة...) که هر فرد با ایمانی ناگزیر از قبول آن است، این است که بپذیرد که در شب قدر فرشته‌ها و روح از جانب پروردگار با هر امری فرود می‌آیند و این امر یک متولی و ولی می‌خواهد که متولی و ولی
    آن امر باشد. اینکه خداوند در آیات سوم و چهارم سوره دخان می‌فرماید:

    در آن شب هر فرمانی، برحسب حکمت صادر می‌شود٭ فرمانی از جانب ما، و ما همواره فرستندة آن بوده‌ایم.

    دلالت بر تکرار و تجدید فرق و ارسال در آن شب دارد و به این معنا که آن شب، فرشتگان و روح، در هر سال، دائماً نازل می‌شوند؛ پس باید به طور مدام شخصی به عنوان «ولی» این امر باشد که به سوی او نازل و ارسال گردند که او همان ولی جهان و جهانیان خواهد بود؛ و هم اوست که اطاعتش بر همگان واجب است.

    به همین سبب، هرکس ادعا کرد که من ولی امر هستم، باید ثابت کند که این امر توسط فرشتگان و رو ح بر او نازل شده و می‌شوند، و چون هیچ کس جز پیامبر و اوصیاء معصومینش(ع) نمی‌توانند مدعی این امر باشند و اساساً هم نیستند، باید از اوصیاء و پیامبر همواره کسی باشد که در شب قدر توسط روح و فرشتگان از جانب یزدان هر امری بر او نازل شود.

    آیة مورد بحث، یکی از مستدل‌ترین آیات قرآن کریم بر ضرورت وجود همیشگی یک ولی امر از جانب خداست که امین بر حفظ و اجزاء و اداء امرالهی باشد، و آن همان امام معصوم(ع) است.

    و هرکس نزول پیوستة فرشتگان و روح را در شب قدر بپذیرد که اگر به قرآن ایمان دارد باید بپذیرد، ناگزیر باید ولی امر را هم بپذیرد وگرنه کافر به بعضی از آیات قرآن خواهد بود، که در آن صورت چنین کسی بنابر بیان خود قرآن کریم کافر واقعی است.

    چنان که خداوند در آیات 150 و 151 سورة نساء می‌ فرماید:
    إنّ الّذین یکفرون بالله و رسله و یریدون ان یفرّقوا بین الله و رسله و یقولون نؤمن ببعض و نکفر ببعض و یریدون أن یتّخذوا بین ذلک سبیلاً٭ أولئک هم الکافرون حقّاً و أعتدنا للکافرین عذاباً مهینا .

    کسانی که به خدا و پیامبران خدا کافر شده‌اند و می‌خواهند بین خدا و رسولانش جدایی اندازند و می‌گویند به برخی ایمان می‌آوریم و به بعضی کافر می‌شویم و می‌خواهند در این میان (بینابین) اتخاذ کنند، اینان حقا کافرند و ما برای کفرکیشان عذاب خوارکننده‌ای مهیا کرده‌ایم.

    و می‌بینید که خداوند، کسانی را که پاره‌ای از آیات خدا را بپذیرند و برخی را نپذیرند، کافر حقیقی می‌داند.

    بنابراین مؤمن حقیقی کسی است که هم استمرار لیلةالقدر را تا قیامت پذیرا باشد و هم وجود حجت زمان و ولی امر، و امام معصومی که امر الهی را دریافت می‌کند و امین بر آن در جهت پاسداری، به‌کار بستن و اداء باشد، قبول کند؛ یعنی همان بزرگواری که در زمان وجود مقدس بقیةالله الاعظم حضرت مهدی(عج) می‌باشد و به همین سبب پیامبر خاتم(ص) بنابر آنچه شیعه و سنی از آن حضرت نقل کرده‌اند،

    فرمودند:
    من أنکر المهدی فقد کفر.2
    کسی که وجود مهدی را انکار کند، رهسپار دیار کفر شده است.

    و در کتب شیعه، از این قبیل احادیث فراوان است، و از آن جمله، از امام صادق(علیه السّلام) و آن حضرت از پدر ارجمندشان و از آن طریق از جد عالیقدرشان و از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرموده‌اند:

    القائم من ولدی اسمه إسمی و کنیته کنیتی و شمائله شمائلی و سنّته سنتی یقیم النّاس علی ملتّی و شریعتی و یدعوهم إلی کتاب الله عزّوجلّ، من أطاعه أطاعنی و من عصاه عصانی، و من أنکره فی غیبته فقد أنکرنی، و من کذبه فقد کذّبنی، و من صدّقه فقد صدّقنی، إلی الله اشکو المکذّبین لى فى أمره، و الجاهدین لقولی و المضلّین لأمتّی عن طریقته و سیعلم الذین ظلموا ایّ منقلبف ینقلبون.1


    قائم از فرزندان من است اسم او اسم من «محمد» و کنیة او، کنیه من «ابوالقاسم» و سیمای او سیمای من و سنت او سنت من است، دین و آیین و ملت و شریعت مرا در بین مردم برپا می‌دارد و آنان را به کتاب خدای عزوجل فرامی‌خواند. کسی که او را طاعت کند، مرا پیروی ‌کرده و کسی که او را نافرمانی کند، مرا نافرمانی کرده است و کسی که او را در دوران غیبتش انکار کند، تحقیقاً مرا انکار کرده و کسی که او را تکذیب کند هر آینه مرا تکذیب کرده و کسی که او را تصدیق کند، هر آینه مرا تصدیق کرده است. از آنها که مرا دربارة او تکذیب کرده و گفتار مرا در شأن او انکار می‌کنند و امت مرا از راه او گمراه می‌سازند، به خدا شکایت می‌برم. به‌زودی آنها که ستم کردند و می‌دانند که بازگشتشان به کجا است و سرنوشتشان چگونه است (و چگونه در دگرگونی‌ها مجازات ستمگری‌های خود را در دنیا و آخرت خواهند دید).

    در این حدیث شریف انکار و تکذیب امام عصر، اروحنا فداه، انکار و تکذیب پیامبر به حساب آمده است، و در نتیجه همة پیامبران را انکار کرده، که همان رهسپاری به وادی کفر خواهد بود.

    علی بن ابراهیم قمی در تفسیری دربارة نزول فرشتگان و روح، در شب قدر می‌گوید:
    فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام زمان(علیه السّلام) نازل می‌شوند و آنچه را از مقدرات سالانة بشر، نوشته‌اند، به او تقدیم می‌دارند.

    و همین محدث مورد وثوق از حضرت امام باقر(علیه السّلام) نقل کرده، که وقتی از حضرتش پرسیدند: آیا شما می‌دانید که لیلة القدر کدام شب است؟ حضرت فرمودند:
    چگونه ندانیم، و حال آن‌که در شب قدر فرشتگان برگرد ما طواف می‌کنند.3

    حضرت امام سجاد(علیه السّلام)، در این باره، می‌ فرمایند:

    همانا سال به سال در شب قدر تفسیر و بیان کارها، بر ولی امر (امام زمان(علیه السّلام)) فرود می‌آید.
    و نیز آن حضرت(ع) فرموده‌اند:

    ای گروه شیعه، با سورة « انا انزلناه فی لیلة القدر» با مخالفین امامت ائمه معصومین(علیهم السّلام) مخاصمه و مباحثه (و اتمام حجت) کنید تا کامیاب و پیروز شوید، به خدا که آن سوره، پس از پیغمبر اکرم(ص) حجت خدای تبارک و تعالی است بر مردم، و آن سوره آقای دین شماست و نهایت دانش و آگاهی ماست. ای گروه شیعه، با «حم و الکتاب المبین؛ انا انزلناه فی لیلة مبارکة اناکنا منذرین» مخاصمه و مناظره کنید، زیرا این آیات مخصوص والیان امر امامت بعداز پیامبر اکرم(ص) است.

    همچنین از رسول اکرم (ص) نقل شده است، که به اصحابشان فرموده‌اند:
    به شب قدر ایمان بیاورید، زیرا آن شب برای علی بن ابی‌طالب(علیه السّلام) و یازده نفر از فرزندان او پس از من خواهد بود.

    از آنچه که نگارش یافت، استفاده می‌شود که شب قدر تا قیامت باقی است و در هر شب قدر هم ولی امر و صاحب امری هست که آن امر را دریافت دارد، که در زمان ما صاحب آن امر صاحب بزرگوار ما حضرت حجة‌ بن الحسن المهدی، ارواحنا فدا، است و برای آن‌که بهتر بدانیم که لیلةالقدر بیانگر مقام شامخ ولایت اهل بیت(علیهم السّلام) و امامت آنان تا روز رستاخیز می‌باشد. حدیثی را هم که در بخش فضیلت‌های حضرت فاطمة زهرا(علیها السّلام) است، ملاحظه می‌کنیم که در آن به طور کنایه از آن بانوی عظیم القدر تعبیر به لیلةالقدر شده است و آن در تفسیر فرات بن ابراهیم

    از حضرت صادق(علیه السّلام) نقل شده که فرموده‌اند:
    «ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم»، «شب قدر» فاطمه و «قدر» خداست، پس کسی که فاطمه(علیها السّلام) را آنگونه که باید، بشناسد، شب قدر را درک کرده است.

    و این اشاره به مقام ولایت آن بانوی معصوم (علیها السّلام) نیز دارد.
    و از طرفی، همان‌گونه که در شب قدر امر حق بر امام به حق فرود می‌آید، نزول‌گاه نور پاک امامان معصوم(علیهم السّلام) نیز وجود مقدس فاطمة زهرا(علیها السّلام) است؛ که حقیقتاً هرکس آن بانو را شناخت و به عظمت مقام فرزندان معصومش و همسر مظلوم و معصومش پی‌برد، شب قدر را درک کرده است.




       

    پی‌نوشت‌ها:
    ٭برگرفته از: تحقیقی دربارة لیلةالقدر و رابطة آن با امام عصر، ارواحنافداه، صص 149 ـ 132 ، با تلخیص.
    1. سورة دخان (44)، آیة 4.
    2. علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج 51، ص 51؛ منتخب الاثر فصل 10، ب 1، جز 1 ، ص 492.
    3. علامه مجلسی، همان، ج 51، ص 73؛ منتخب الاثر فصل2، ب 3، ح4 ، ص 183.
    4. امراء هستی، ص 190؛ تفسیر القمی، ص 731؛ علامه مجلسی، همان، ج 97، ص 14، جز 23.



    رابطه شب قدر با حجت زمان وامام عصر(عج)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 31-04-1392 در ساعت 14:49

  2. تشكرها 3


  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    شب قدر و امام زمان (علیه السلام )



    o شب قدر در ماه رمضان ،شبی است كه میان زمین و آسمان و ملك وملكوت ارتباطی بر قرار می شود و به تعبیرقرآن درهای اسمانها به روی زمین باز می شود ، طبیعت و ماوراء طبیعت از راه وجود امام یكی می شود .

    o شب قدر ، شب تقدیر اعمال و نزول فرشتگان و روح است
    ( تنزل الملائكۀ والروح ...) مهبط و محل نزول قرآن ، فرشتگان و روح جز امام نخواهد بود و با توجه به استمرار این امر لازم خواهد بود تا همواره امام حضور داشته باشد و قرآن و تقدیر اعمال را دریافت كند .

    o صاحب تفسیر نور الثقلین همراه با دیگر مفسران شیعی ،اسناد نمود ه اند كه بدون وجود امام ،شب قدر نیز امكانپذیر نخواهد بود ،وجود شب قدر به عنوان شب نزول قرآن و نازل شدن ملائكه و روح دلیل بارزی برای وجود امام و عدم جدایی ثقل اكبر و ثقل ا صغر است . در روایات مختلفی با شب قدر برضرورت امامت احتجاج شده است در حدیثی از امام باقر (علیه السلام ) كه می فر ماید: (( ای جماعت شیعه با خصم خود به سوره قدر محاجه كنید كه پیروز خواهید شد پس سوگند به خدا ی تعالی كه این سوره از برای حجت خداوند متعال بعد از رسول (ص) است . كه این سوره همانا مدرك دین شما و نهایت علم ما است .

    o و نیز فرمود : (( به خدا سوگند همانا هركس تصدیق كند لیلة القدر را علم پیدا می كند از برای ما ...)

    o بنابر این شب قدر شبی است كه هر امر حكیم و یكپارچه ای تفریق و تفصیل می یابد به بیان آیه 3و4 سوره دخان كه می فر ماید :
    ( ا نز لناه ٌ فی لیلة مباركة انا كنا منذرین فیها یفرق كل امر حكیم ) شب قدر ، شب تقدیر و اندازه گیری و گسترش است و قرآن در این شب نازل شده و قرآن نازل شده درشب قدر ، امری بسیط و یكپارچه است و در عین بساطت و اجمالی كه دارد واجد نوعی تفصیل نیز هست .o ازآنجاكه قرآن كریم صورت كتیبه ی انسان كامل است وانسان كامل شریك قرآن و قرآن ناطق است پس باانسان كامل ارتباط تنگاتنگی دارد.o همانطوركه می دانیم انسان كامل خلیفه ا...است و خلیفه ا... قطب عالم آفرینش است،همه ی موجودات گرداومی چرخندوبرمحوروجوداوحركت می كنند،ازخواص قطب این است كه همیشه ]درهرعصری[واحداست و تعدددراوراه ندارد،اگرقطب نباشدهمه چیزازچرخش وحركت بازمی ایستد.

    همچانكه نظم و حركت آسیاب به بركت قطب است درعالم (هستی)نیزنظم و حركت خلایق به سوی كمال ومعادبه بركت ولی ا...اعظم است.

    oچراكه ایشان دراین عصروزمانه قطب عالم امكان محسوب می گردندومجموعه ی آفرینش به اذن الهی گردمحورخلیفه حق می چرخد.o

    چون موجودات درعالم وجود شایستگی افاضۀ مستقیم الهی راندارند پس دراین امرنیازمند واسطه ای است شایسته است بدانیم تمام نعمتهاوبركات هستی ازكانال وجودی انسان كامل به موجودات افاضۀ می شود،ازآنجاكه انسان هرچه خودرابه صفات الهی آراسته كند،كامل ترونزد باری تعالی مقرب تراست لذامقربترین موجودشایستگی دریافت فیوضات الهی را دارد.

    دراین زمانه حجت خدای تعالی حضرت امام مهدی (عج)فیوضات وبركات راازجانب خدای تعالی دریافت كرده وبه سایرموجودات افاضۀ می كنندپس این است معناومفهومی كه می فرماید:
    (این السبب المتصل بین الارض والسماء)ویا(این باب ا... الذی منه یؤتی)ویا (اگرامام نباشدزمین اهلش رافرومی برد)o انسان كامل مانندستون جهان خلقت است همانگونه كه خانه یاخیمه بدون ستون نمی ماند،عالم نیزبدون اوبرقرار نمی ماند.

    كی جهان بی قطب باشدپایدار گرنمانددرزمین قطب جهان قطب،شیروصیدكردن كاراو آسیاب ازقطب باشدبرقرارo محققان به آیه 2سوره رعد
    (ا...الذی رفع السماوات بغیرعمدترونها)استنادمی كنندكه این آیه كریمه به انسان اشاره دارداماقضای الهی چنین قرارگرفته كه درشب قدرتفسیراموریكساله برهرولی ای درزمان خاص خودش نازل گردد،پس شب قدر شب انسان كامل است.درشب قدربرانسان كامل هرزمان مقدرات وبركات و فیوضات یكساله نازل می گردد.

    o البته خداونددرشب معراج همۀ علوم گذشته وآینده رابه پیامبر (ص)آموخت كه این علوم كلی و اجمالی بوده اندتفسیروتفصیل این علوم اجمالی درشب قدر می آیداینگونه است كه لازم وضروری می شوددرهرسال تفسیروتفصیل علوم اجمالی نازل گردد.

    oدرتفسیرآیه4 سورۀ دخان
    (فیهایفرق كل امرحكیم)ازابوجعفر(ع)روایت شده كه فرمودند:(درهرشب قدربرای ولی امرتفسیرامورهرساله نازل می شودودرآن چگونگی فرامین مربوطبه خودوی ومربوط به مردم بیان شده...)

    .o خداوندسبحان ۀآن علمی را كه به محمد (ص) و آل طاهریش داده درمرحله مشیت الهی است.شاهداین مطلب روایتی است كه به استنادازفضیل بن سیاركه گفت:ازابوجعفر(ع)شنیدم كه می فرمود:علم بردوقسم است علمی كه نزدخدامكنون و مخزون است و خداوندهیچ مخلوقی رابرآن مطلع نگردانیده است وعلمی كه خداوندبه ملائكه وفرشتگان ورسولانش آموخته است.

    پس علمی كه خداوندبه فرشتگان ورسولانش آموخته واقع خواهدشدوخودبه دروغ نمی افتدوهمچنین فرشتگان ورسولانش، وآن دانشی كه درنزدخدامحزون است اگر بخواهد بخشی رافرو می فرستدوبخشی را به تاخیر می اندازد و هرچه را بخواهد اثبات می كند.

    اما دانشی كه خداوندبه فرشتگان ورسولان وانبیای خویش آموخته همان است كه به عالم مشیت فرستاده است.این عالم ازعوالم وجودكلی ایشان است كه حتمابا تمام شؤون خودبه تدریج تاابد ظاهرمی شود.

    زیراعالم مشیت برای بقاء خلق شده ونه برای فنا، بایددانست هراندازه انسان به معرفت تقدیر الهی وشب قدرنزدیك شود به همان اندازه شاهد معارف قرآن ومعرفت به امام عصر (عج)خود خوا هد گردید


    رابطه شب قدر با حجت زمان وامام عصر(عج)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 31-04-1392 در ساعت 14:55

  5. تشكرها 2

    مدير اجرايي (17-05-1391), بيرق ظهور (31-05-1391)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •