استفتائات فقهی -قضایی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
استفتائات فقهی -قضایی
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    جديد استفتائات فقهی -قضایی




    مسؤوليت خسارت ناشي از تصادف خودرو در حال تعليم رانندگي
    شخصي در حال يادگيري رانندگي، با وسيله نقليه ديگري تصادف مي‏نمايد. افسر كاردان فني، خودروي در حال تعليم را مقصر مي‏داند. با توجه به اين كه مربي آموزش نيز داراي امكانات كنترلي (كلاچ و ترمز) بوده و با علم به اين موضوع كه شخص تحت تعليم داراي تخصٌص لازم در رانندگي نيست و از طرفي آموزش بايد در اماكن مجاز صورت گيرد، بفرماييد:
    الف. شخص مقصٌر در اين تصادف مربي تعليم‏دهنده است يا شخص تحت تعليم؟
    ب. آيا رعايت كامل مقررات از سوي مربي يا عدم رعايت مقررات تأثيري در مسؤوليت دارد يا خير؟
    ج. مسؤوليت خسارت وارده و ديه به عهده كدام‏يك مي‏باشد؟

    آيت الله العظمي محمد تقي بهجت
    ظاهراً سبب اقوي از مباشر است.

    آيت الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني
    الف. در فرض مقصر بودن خودرو در حال تعليم چنانچه تقصير از جهت عدم مهارت فرد تحت تعليم باشد مربي مقصر است و اگر به اين جهت مستند نباشد راننده مقصر است والله‏العالم.
    ب. به طوركلي هر امري كه مستند به مسامحه يا خطاي مربي باشد حتي در صورتي كه مقرٌرات را هم رعايت كرده باشد موجب ضمان مربي است و اگر مسامحه يا خطا مستند به راننده باشد لكن نه از جهت عدم مهارت بلكه از جهات ديگر چنانچه در جواب (الف) بيان شد راننده ضامن است و در نزاع موضوعي مرافعه شرعيه لازم است والله‏العالم.

    آيت الله العظمي محمد فاضل لنكراني
    اگر عرفاً تصادف مستند به كارآموز باشد خود او ضامن است هرچند از لحاظ قانوني يا اداري مربي نيز مسئول باشد و مورد بازخواست قرار گيرد.

    آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي

    ديه را بايد فرد يا افراد معتبر بدهند و تعيين اين‏كه كدام‏يك مقصر اصلي هستند در اين گونه موارد به عهده كارشناسان متدين است. هميشه موفق باشيد.

    آيت الله العظمي سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي

    الف، ب و ج. اگر مربي از اول تعهد كرده و خسارت و ديه را به گردن گرفته، به عهده اوست، و اگر نه به عهده شخص تحت تعليم مي‏باشد.

    آيت الله العظمي حسين نوري همداني

    الف‏. مربي، مقصر است.
    ب. خير تأثيري در مسؤوليت وي ندارد.
    ج‏. به عهده مربي تعليم‏دهنده است.
    استفتائات فقهی -قضایی

  2. تشكرها 4


  3.  

  4. #2
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    استفتاء از مراجع درباره‌ جبران "خسارت معنوي"

    ايراد خسارت به زيبائي جسمي، باعث ثبوت ارش (خسارت تعيين شده از طرف حاکم شرع) مي‌شود اما براي خسارت‌هاي معنوي دستور خاصي وارد نشده مگر حاکم شرع تشخيص خاصي دهد که بر اساس نظر ايشان عمل مي‌شود.

    «آيا براي ايراد خسارت به منافع معنوي مانند زيبايي، آبرو، آرامش روحي و مواردي مانند آن طريق جبران خسارت در اسلام پيش‌بيني شده است؟»

    پاسخ حضرت آيت الله مکارم شيرازي:‌ در مورد خسارت به زيبايي، ظاهراً ادله‌ي شرع اين است که بايد براي جبران آن ديه بدهد ولي اگر مجني عليه مجبور شود هزينه‌هايي براي رفع نقايص ظاهري متحمل شود که در عرف آن را ضروري بداند و اين هزينه‌ها از ديه زيادتر باشد مي‌تواند مقدار اضافي را نيز از جاني بگيرد. اضافه بر اين اگر نقص زيبايي شديد باشد احتياط دادن ارش است و در مورد جبران خسارت ساير موارد در صورت امکان از صاحبان حق حلاليّت بطلبيد و اگر اين کار ممکن نيست براي آنها کار خير کنيد تا آنها از شما راضي شوند.


    پاسخ آيت‌الله موسوي اردبيلي: براي اين‌گونه موارد ضمان شرع ثابت نيست.


    پاسخ آيت‌ الله علوي گرگاني: ايراد خسارت به زيبائي جسمي، باعث ثبوت ارش (خسارت تعيين شده از طرف حاکم شرع) مي‌شود اما براي خسارت‌هاي معنوي دستور خاصي وارد نشده مگر حاکم شرع تشخيص خاصي دهد که بر اساس نظر ايشان عمل مي‌شود.

    استفتائات فقهی -قضایی

  5. تشكرها 4


  6. #3
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    استفتائاتی از آیت الله الخامنه ای در خصوص اشتغال زوجه


    سوال : آیا مرد می تواند زن را از اشتغال بازدارد؟ آیا ایه شریفه " الرجال قوامون علی النساء" یا روایت هایی خاص در این زمینه وجود دارد ؟

    پاسخ : مرد حق منع کردن زن را از کار ندارد ولی خروج زن از منزل بدون اجازه شوهر جایز نیست مگر برای کاری واجب یا ضروری والله العالم . 1380/7/28



    سوال : الف - زوجه پیش از ازدواج شاغل است مرد از این مساله آگاه است در صورت منافات داشتن با حقوق زوج ایا زوج می تواند از اشتغال وی جلوگیری کند؟

    پاسخ : چنانچه ازدواج زن مشروط به استمرار اشتغال باشد ـ ولو با شرط ضمن عقد ـ زوج حق منع ندارد .


    ب- زوجه پس از ازدواج با اذن زوج قرارداد اشتغال منعقد می کند و پس از سپری شدن مدتی از زندگی مرد از اذن خود بر می گردد آیا رجوع از اذن در چنین مواردی مبنای شرعی دارد ؟

    پاسخ : در فرض مذکور نمی تواند مانع از ادامه اشتغال شود.



    ج- زن پس از ازدواج بدون اذن زوج قرار داد اشتغال منعقد می کند و اشتغال وی هیچ منافاتی با حقوق زوج ندارد ایا ممانعت از اشتغال برای زوج جایز است ؟

    پاسخ : جایز است .

    د- زوجه با اذن زوج قرار داد اشتغال منعقد می کند و اشتغال وی با حقوق زوج منافات دارد حکم قرارداد چیست ؟‌صحیح است یا باطل یا قابل فسخ ؟

    پاسخ : اگر با اجازه زوج باشد اشکال ندارد والله العالم .1381/12/25
    استفتائات فقهی -قضایی


  7. #4
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال : مردی هستم که زنم در بیرون از خانه شغلی اتخاذ نموده است . اکنون با مشکلات و سوالات زیر روبه رو هستیم :

    الف : اگر شوهر به همسرش اجازه اتخاذ شغلی را بدهد ایا می تواند بعدا بگوید اجازه ادامه کارت را نمی دهم ؟ یا این که اجازه اول التزام به تمام لوازم ان است و اجازه پس گرفتن اذن اول را ندارد ؟

    ب- ایا اگر کار زن با حقوق شوهرش منافات داشته باشد با شغلی که چنین نباشد شرعا در مورد بالا فرقی دارد؟

    ج- اگر شغل زن طوری باشد که با رها کردن ان به صاحب کار یا دیگران لطمه جدی بخورد چطور؟ مثلا ممنوعیت زن معلم از ادامه تدریس در وسط سال تحصیلی باعث ضرر به محصلین و اموزش و پرورش می گردد ایا شوهر می تواند او را ممنوع التدریس کند؟


    پاسخ : شوهر اگر اجازه استخدام و اشتغال زن در خارج از منزل داده باشد و زن اجیر شده باشد مادامی که اجاره تمام نشده نمی تواند از اجازه ی خود بر گردد و فرقی بین موارد ذکر شده نیست .1378/1/24
    استفتائات فقهی -قضایی


  8. #5
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    شرایط اشتغال زوجه

    سوال : الف آیا اذن زوج در مورد اشتغال زوجه استمراری است یا بدوی ؟

    ب- در صورتی که اشتغال زوجه با حقوق زوج به ویژه حق استمتاع منافات نداشته باشد آیا زوج برای اشتغال لازم است ؟


    پاسخ : الف . اگر زوجه با اذن زوج استخدام شده و وفا به ان بر او واجب شده دیگر اذن در آن اعتبار ندارد.

    ب . اگر طوری است که اشتغال بر زوجه ولو با استخدام واجب شده اذن زوج معتبر نیست . 1380/9/24
    استفتائات فقهی -قضایی


  9. #6
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سقوط اجازه پدر يا جدّ پدرى

    س: دخترى كه دم بخت است و موقع ازدواج او رسيده است اگر ولىّ قانونى او (يعنى پدر و جدّ پدرى) يا مفقودالاثر باشند يا حضور داشته باشند و با ازدواج چنين دخترى مخالفت داشته باشند در صورتى كه شوهر هم‌كفو او محسوب شده و توانايى فراهم آوردن امكانات چنين ازدواجى را از نظر مادر دختر و معرفين داشته باشد، از نظر حضرتعالى آيا يكى از سر دفتران ازدواج مى‌تواند چنين ازدواجى را ثبت و امضاء نمايد يا خير؟



    ج) ازدواج دختر باكره موقوف بر اجازه پدر يا جدّ پدرى است ولى اگر پدر و جدّ پدرى مفقود باشند يا در سفر باشند و دسترسى به آنان نباشد در اين صورت احتياج به اجازه‌ى آنان نيست و همچنين اگر با ميل دختر به ازدواج، كفو شرعى و عرفى وى از او خواستگارى كند و پدر و جدّ پدرى از اجازه‌ى چنين ازدواجى امتناع ورزند و پاى كفو شرعى و عرفى ديگرى كه مورد قبول پدر يا جدّ پدرى باشد در ميان نباشد، در اين صورت ولايت پدر و جدّ پدرى ساقط است و ازدواج دختر نياز به اجازه آنان ندارد.

    استفتائات فقهی -قضایی

  10. تشكرها 4


  11. #7

  12. تشكرها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. Root کردن چیست و چه کارایی هایی دارد ؟
    توسط رایکا در انجمن مقالات آموزش و ترفندها
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 09-01-1392, 23:00
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 14-01-1389, 16:42

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •