اصحاب و یاران امام جعفر صادق (ع) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اصحاب و یاران امام جعفر صادق (ع)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 15 , از مجموع 15
  1. #11
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ابوالقاسم برید بن معاویه عجلی


    ابوالقاسم برید بن معاویه عجلی(کوفی عربی)فرزند معاویه بن‏ ابی‏ حکیم عجلی بود. از پدرش چندان اطلاعی در دست نیست.
    برید از روایتگران شیعی عرب‏ تبار و منسوب به قوم بنی‏ عجل بود.
    بدین جهت او را عجلی گفته ‏اند. بنی عجل در حد فاصل یمامه‏ عربستان و بصره عراق می‏زیستند و قسمتی از آبهای متعلق به این ‏قوم در بیابانهای کوفه بوده است.
    به نظر می‏رسد برید در کوفه می‏زیست و لقب کوفی هم از این جهت‏ بر او اطلاق شده است. هرچند نمی‏توان چنین ادعایی را ثابت کرد;ولی کوفی بودن بیشتر شاگردان وی و اقامت دامادش محمدبن مسلم درکوفه، سکونت او در کوفه را قوت می‏بخشد.
    بنابراین، گرچه از امام باقر (ع) و امام صادق دوربود، ولی مناسبتهایی چون حج فرصت استفاده از آنان را برای اوفراهم می‏آورد، به گونه ‏ای که از اصحاب و یاران و همدلان آن دوبزرگوار به شمار آمده است.
    او پدر زن محمد بن مسلم، یاور فقیه امام باقر و صادق علیهماالسلام بود و به تجارت اشتغال داشت.
    برید زمان آن دو امام رادرک کرده و در دوران امام صادق (ع) قبل از شوال 148 هجری قمری‏ در گذشت.علی بن حسن بن فضال او را از درگذشتگان سال 150 دانسته ‏است.
    امام صادق(ع)برید را در شمار «اوتادالارض و اعلام الدین‏» جای‏ داده است. اوتاد جمع وتد به معنای میخ است.
    امام صادق(ع)از مقام علمی و جایگاهش نزد امام ‏باقر(ع)خبر داد و فرمود:
    «پدرم امام باقر(ع‏» بر گروهی درسپردن و یاد دادن حلال و حرام خدا اعتماد می‏کرد. آنها مخزن علم ‏بوده و هستند. در حقیقت، یاران راز دار پدرم شمرده می‏شوند که برید از جمله آنان بود .
    خداوند هرگونه بدی را به وسیله آنها از اهل زمین دور می‏کند.
    آنها هنگام مرگ و زندگی در میان شیعیان، مانند ستارگان ‏می‏درخشند و یاد پدرم را زنده نگه می‏دارند... .»
    حضرت پس از این گفتار، گریست. جمیل پرسید: آنها کیانند؟
    فرمود:
    «آنها، که در مرگ و زندگی درود و رحمت‏ خدا بر آنان‏ باد، عبارتند از:
    برید عجلی، زراره، ابوبصیر و محمد بن مسلم. »









    اصحاب و یاران امام جعفر صادق (ع)
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  2. تشكرها 3


  3. #12
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ابوالصّبّاح کِنانی

    در آغاز سده دوم هجری قمری در شهر محدّث پرور کوفه و در قبیله عبدقیس، در خانه نُعَیم که خود یکی از رهپویان راه ولایت اهل‏بیت علیهم‏السلام بود، کودکی به نام ابراهیم چشم به جهان گشود.

    ابراهیم بن نُعَیم در کتابهای تراجم، و کتابهای روایت، بیشتر با کنیه ابوالصّبّاح مشهور است.
    وی به علّت منسوب بودن به قبیله عبد قیس، «عبدی» هم خوانده می‏شود. نیز چون محلّ زندگی خاندان او در شهر کوفه و در میان طائفه کِنانه بود، «کِنانی» هم به او گفته می‏شود، که با گذشت زمان به «ابوالصّبّاح کِنانی» معروف شد.
    یکی دیگر از لقب‏های این محدّث فرزانه، «میزان» است.
    ابوالصّبّاح کِنانی از چنان شایستگی برخوردار بود که محضر سه تن از حجّت‏های خدا را درک نمود و با آنان پیوند عمیق و ژرفی برقرار کرد. در این راستا است که اصحابِ ترجمه گفته ‏اند که ابوالصّبّاح کِنانی در گروه اصحابِ امام باقر ع ،امام صادق ع و امام موسی کاظم ع قرار داشت.
    البته کنانی، بیشترین بهره را از اقیانوس موّاج و بی‏کران دانش رئیس مذهب شیعه، حضرت امام صادق علیه ‏السلام برده است.
    بهترین شیوه پی بردن به شخصیّت یک صحابی و ارزیابی ابعاد وجودی او، ستایش امام و حجّت خدا از اوست. در همین راستاست که ما، در ترجمه‏ ها می‏خوانیم:
    حضرت صادق علیه‏السلام روزی به ابوالصّبّاح فرمود: «ای ابوالصّباح! تو همانند ترازو هستی.» ابوالصّبّاح به امام می‏گوید:
    جانم فدایت! بعضی از ترازوها، اندکی انحراف دارند و بیشتر به یک سو، متمایل ‏اند از استقامت و اعتدال برخوردار نیستند، نکند من هم از دسته افرادی باشم که شاید اندک کجی و انحراف در بینش و رفتارشان وجود دارد!
    حضرت به وی فرمود: «خیر، تو همانند میزان و ترازویی هستی که هیچ‏گونه کجی و انحراف در آن پیدا نمی‏شود.»

    ابوالصّباح، در آسمانِ دانش حدیث، بسان ستاره پرفروغی است که از منزلت و جایگاه رفیعی برخوردار است. جایگاه وی به گونه ‏ای است که تمام ترجمه‏ نویسان از دیرباز تا روزگار اخیر، او را ستوده و شخصیّتش را حُرمت نهاده ‏اند.
    در تاریخ رحلت این ستاره آسمان فرهنگ اسلام گفته ‏اند:
    در حالی که هفتاد و اندی سال از عمرش سپری شده بود، در حدود سال‏های 170 یا 171ق. چشم از جهان فروبست و به جوار رحمت الهی شتافت.
    اما از این که در کجا و کدامین سرزمین رخ در نقاب تیره خاک کشید، اطلاعی در دست نیست.








    اصحاب و یاران امام جعفر صادق (ع)
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  4. تشكرها 3


  5. #13
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    عبدالملك ‏بن اَعيَن


    يكى از فرهيختگان سده دوم هجرى عبدالملك ‏بن اعين، برادر زرارة‏بن اعين، راوى معروف است.
    متأسفانه با آن‏كه تعريف‏ها و توصيفات ارزنده‏ اى از وى در لسان شريف امام صادق ع و انديشمندان شيعه و سنى شده، ولى چهره وى بر برخى از رجاليون پوشيده مانده است. هرچند مقاله حاضر بحثى رجالى نيست اما تا اندازه‏اى زواياى گوناگون زندگى عبدالملك را بررسى نموده و به علل تضعيف وى از سوى پاره‏ اى رجاليون اهل سنت اشاره كرده و به گونه‏ اى نسبتا مفصل درباره (خاندان) اعين سخن مى ‏گويد.
    عبدالملك، برادر زراره، راوى معروف، از جمله اصحاب بزرگ حضرت صادق(ع) و از دودمان اعين بود.
    براى شناخت عبدالملك لازم است اندكى درباره اين خاندان معروف سخن بگوييم:

    ويژگى ‏های خاندان آل اعین :


    آل اعين بزرگ‏ترين خاندان علمى شيعى در شهر كوفه بود. بسيارى از افراد اين (خاندان) از اصحاب ائمه و راويان بزرگ و فقها بوده‏ اند و كم‏تر شخصيتى از آنان است كه ناقل حديث نباشد. راويان اعين بالغ بر شصت تن بوده‏ اند.علامه بحرالعلوم با ذكر اين نكته كه مدايح آل‏ اعين فراوان است، در وجه تمايز آنان با ديگر خاندان‏هاى كوفه خصايص ذيل را عنوان كرده است:

    1. بزرگ‏ترين خاندان شيعى؛
    2. عظيم‏ الشأن‏ ترين آن‏ها؛
    3. عالم‏ترين خاندان به طورى كه در ميان‏شان محدّث و فقيه و اديب و قارى فراوان بوده است؛
    4. ديرپاى ‏ترين آن‏ها، چه نخستين افراد اين طايفه در عصر حضرت سجاد(ع) و آخرين‏شان در اوايل غيبت صغرا مى ‏زيسته ‏اند.

    آل‏ اعين علاوه بر ربودن گوى سبقت در ميادين دانش، در جنبه ‏هاى سياسى نيز فعاليت داشتند، به طورى كه قرائن نشان مى‏دهد خواب خوش را از چشمان حكام اموى و عباسى ربودند. حجاج‏ بن يوسف ثقفى، وقتى براى زمامدارى به عراق آمد، نگرانى خود را از اين دودمان ابراز نمود:
    «با وجود يك مرد از آل ‏اعين، حكومت براى ما هموار نمى ‏شود.»

    جايگاه عبدالملك نزد امام صادق(ع)


    برادر عبدالملك به نام زراره كه از فقهاى طراز اوّل شيعه در قرن دوم و سوم هجرى بود گويد:

    امام صادق(ع) بعد از مرگ عبدالملك فرمود:
    «خداوندا! ما اهل بيت در نظر ابوضريس بهترين خلق تو بوديم. پس او را در روز قيامت در زمره محمد ـ كه صلوات تو به او باد ـ قرار ده!»
    سپس امام فرمود: آيا او را در خواب ديده ‏اى؟
    عرض كردم: خير.
    امام فرمود: سبحان‏ الله! مثل ابوضريس كجاست؛ مانند او هنوز به دنيا نيامده است.

    در مورد وفات این بزرگوار اطلاعات کاملی در دست نیست .



    اصحاب و یاران امام جعفر صادق (ع)
    ویرایش توسط بيرق ظهور : 04-07-1391 در ساعت 23:57
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  6. تشكرها 3


  7. #14
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    هشام بن حکم


    در سال 132 هجری، رژیم خودکامه و ستمگر بنی ‏امیه، پس از 91 سال حکومت، سرانجام در آستانه سقوط قرار گرفت و با کشته شدن مروان بن‏ محمد (126 - 132) منقرض شد و حکمرانان عباسی حکومت استبدادی خویش را آغاز کردند.
    در چنین موقعیتی، که کشمکشهای سیاسی بنی‏ امیه و بنی ‏عباس به اوج خود رسیده بود، امام صادق ع با رایت‏ خاص خویش نهضت علمی - فرهنگی تشیع را طرح ‏ریزی کرد و دانشگاه عالی جعفری را بنیان نهاد. امام(ع)، با استفاده از فرصت‏ به دست آمده حوزه علمی با عظمتی تشکیل داد و در مدتی کوتاه علاقه ‏مندان دانش معارف جعفری را پیرامون خود گرد آورد. آنان مشتاقانه به دانش‏ اندوزی پرداختند و از گنجینه علوم آل محمد(ص) به قدر توانایی خویش بهره‏ مند شدند.
    به گفته شیخ مفید(ره) چهار هزار تن از حوزه درسی آن حضرت استفاده کردند. شیخ طوسی شاگردان امام صادق(ع) را3197 مرد و 12 زن ذکر کرده است.
    امام ششم(ع) با توجه به شکوفایی دانش و به وجود آمدن مکتبهای مختلف و هجوم افکار الحادی برنامه فرهنگی خویش را در محورهای مختلف به انجام رساند. پاسخ به شبهه ‏های گوناگون ضد دینی، تشکیل جلسات مناظره، نشر روایات و تعالیم اسلام، تدریس رشته ‏های گوناگون علوم و تربیت ‏شاگردان بخشی از برنامه‏ های ششمین پیشوای شیعه بود.
    هشام در اوایل قرن دوم هجری در کوفه دیده به جهان گشود و در شهر واسط رشد کرد و به عرصه اجتماع گام نهاد.
    او بعدها برای تجارت به بغداد آمد و در محله کرخ به بزازی مشغول شد. دانشمندان علم رجال می‏نویسند:
    هشام دو فرزند دختر و پسر داشت. فرزند پسرش، حکم، متکلم بود و در بصره می‏زیست. دخترش، فاطمه، یکی از زنان با ایمان روزگار بود. هشام همچنین برادری به نام محمد بن‏ حکم داشت که از راویان حدیث بود و محمد بن‏ ابی ‏عمیر، راوی معروف شیعه، از او روایت نقل می‏کند.
    هشام از همان آغاز جوانی سری پرشور داشت و شیفته علم و معرفت ‏بود.
    او، برای رسیدن به این هدف، علوم عصر خویش را آموخت، کتب فلسفی دانشمندان یونان را فرا گرفت و کتابی در رد یکی از فلاسفه یونان نگاشت.
    هشام، در مسیر تکامل اندیشه‏ اش، به مکتبهای گوناگون علمی عصر خویش پیوست; ولی هیچ مکتبی عطش حقیقت‏ جویی‏اش را فرو ننشاند.
    او سرانجام به وسیله عمویش، عمیر بن‏ یزید کوفی، با امام صادق(ع) آشنا شد و در شمار پیروان آن حضرت قرار گرفت.
    سیر تکاملی اندیشه هشام نشان می‏دهد که آگاهانه و بر اساس برهان عقلی تشیع را پذیرفته است. او به منظور کسب علم، تامین معاش، مناظره، تبلیغ معارف اهل بیت(ع) و انجام مناسک حج، به شهرهای بغداد، بصره، مدائن، حجاز و کوفه سفر کرد و با برهان های دقیق و منطقی‏ اش در گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) کوشید.
    چهره درخشان مکتب ولایت، علاوه بر فعالیتهای گسترده در دانش‏ اندوزی و تبلیغ، حدود سی جلد کتاب در موضوعات مختلف علمی به رشته نگارش کشید. «الامامه‏» و جبر و اختیار در علم کلام و «الفاظ‏» در اصول فقه بخشی از یادگارهای آن دانشمند برجسته است.
    یحیی برمکی در آغاز به هشام بن‏ حکم اظهار علاقه می‏کرد و مدتی نیز وی را دبیر مجالس مناظره خود ساخت. او سرانجام از هشام رنجید و اسباب کشتن وی را فراهم کرد. انتقادهای هشام آرای فلسفی یحیی بن‏ خالد، مغلوب ساختن پیوسته وی در بحثها و نیز هراس وزیر از نزدیکی هشام به هارون علل اصلی دشمنی یحیی با هشام بود.
    روزی هارون گفت: دوست دارم در مجالس مناظره شما شرکت کنم; اما نه در حضور دیگران، بلکه در پشت پرده تا حاضران نظرهای خویش را بی ‏پروا بیان کنند.
    یحیی مجلس مناظره ترتیب داد و هشام را نیز دعوت کرد. هارون طبق برنامه قبلی پشت پرده نشست. وزیر که اندیشه انتقام در سر می‏پروراند با نقشه قبلی هشام را وارد بحث امامت کرد. هشام بعد از گفتگوی بسیار، گفت: «اگر امام مرا به جنگ فرمان دهد، اطاعت می‏کنم.»
    هارون با شنیدن این جمله، چهره درهم کشید و گفت: هشام مطلب را آشکار کرد. آیا با زنده بودن وی سلطنت من یک ساعت‏ باقی می‏ماند؟ به خدا سوگند، اثر زبان این مرد در دلهای مردم از صد هزار شمشیر برنده ‏تر و مؤثرتر است.
    بی‏درنگ فرمان داد هشام را دستگیر کنند. هشام از گرداب خشم هارون به مدائن گریخت. از آنجا به کوفه رفت، در منزل ابن‏شرف پنهان شد و حدود دو ماه بعد جهان مادی را وداع گفت.

    حضرت رضا(ع) در باره او فرمود:
    خدا او را رحمت کند. بنده ‏ای خیرخواه و دلسوز و یک انسان حقیقی بود. اصحابش بر او حسد بردند و آزارش کردند










    اصحاب و یاران امام جعفر صادق (ع)
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  8. تشكرها 3


  9. #15
    مدیر افتخاری
    بيرق ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    نوشته : 3,911      تشکر : 5,514
    14,631 در 3,862 پست تشکر شده
    وبلاگ : 7
    دریافت : 37      آپلود : 144
    بيرق ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض







    سلیمان بن خالد

    پژوهش حاضر درباره محدثي بزرگ و بلندمرتبه، رزمنده، مجاهدي شجاع و جانبازي بزرگوار است که در روزگار حاکميت سياه خاندان دين‌ستيز و ستم‌گستر بني‌اميه، در جبهه حق عليه باطل به نبردي جانانه پرداخت و دست خويش را تقديم حق و عدالت کرد.
    نام او سليمان و نام پدرش خالد است که در اواخر سده اوّل در شهر کوفه از مادر بزاد.
    کنيه‌اش ابوالربيع و لقب مشهور او «اقطع»و چون در کوفه چشم به جهان گشود «کوفي» و به تناسب ارتباط و پيوندش با چندين قبيله، به «هلالي»، «بجلي» و «نخعي» نيز شهره و معروف است..

    درجستجوي دانش

    سليمان بن خالد بعد از اينکه چندين بهار از عمر خويش را در زادگاه خود سپري کرد، از آنجا که به يقين، قلبي سرشار و آکنده از مهر و ولاي علی ع و آل او داشت و جانش با حبّ خاندان عصمت و طهارت گره خورده و از طرف ديگر، عاشق آموزه‌هاي مکتب تشيع بود، گم‌شده خويش را در نزد امام عصر خويش؛ يعني امام محمد باقر ع يافت.
    پس با اشتياق فراوان فرسنگ‌ها راه درنورديد، از عراق به حجاز هجرت کرد، سر بر آستان قدس وارث علوم انبيا نهاد، به محضر امام باقر(ع) تشرّف يافت، با تمام توان و قدرت به فراگيري آموزه‌هاي اسلام ناب و احکام و معارف دين پرداخت و آن حضرت نيز او را همانند ده‌ها و صدها شاگرد شيفته خود پذيرفت.
    بنابراين سليمان بن خالد در شمار اصحاب و ياران و دانش‌آموختگان مکتب امام باقر(ع) جاي گرفت و بعد از شهادت امام باقر(ع)، نزد امام صادق ع رفت و چندين سال را هم در حوزه آن حجت حضرت حقّ به کسب حديث پرداخت و در شمار اصحاب برگزيده و وجاهت‌مند آن امام بزرگوار قرار گرفت .

    شرکت در نهضت علويان

    يکي از فرازهاي زندگي سياسي و اجتماعي اين راوي شيعي که نقطه عطفي در حيات او به شمار مي‌رود، همراهي با قيام مسلحانه زيد بن علي(ع) است.
    اين قيام، يکي از مهم‌ترين حوادث نهضت علويان است که در اوايل سده دوم هجري در سال 121ق. رخ داد.
    زيد بن علي بن الحسين(ع) که انساني شجاع و نترس و غيرتمند بود، براي استقرار عدالت اجتماعي و مبارزه با تبعيض و ستمگري حاکمان بني‌اميه و احقاق حق امامان اهل بيت(ع)، در زمان استيلاي هشام بن عبدالملک، در کوفه دست به قيامي جانانه زد که شرح و تحليل آن از حوصله اين نوشتار خارج است.
    البته اين همراهي با زيد، بدين معنا نبود که او گرايش به مذهب زيديه پيدا کرده است، بلکه او به زيد به عنوان چهره‌اي ضدّ ستم مي‌نگريست که قصد دفاع از حقوق و حريم امامت و ولايت امامان اهل بيت(ع) را دارد. بنابراين او همچنان در خط ولايت اهل بيت(ع) قرار داشت و پيروي از امام صادق(ع) همچنان سرلوحه زندگي و حيات فرهنگي خويش بود؛ به گونه‌اي که حتي لحظه‌اي از عمر خويش را بدون چنين باوري سپري نکرد.

    در مورد تاریخ وفات این بزرگوار اطلاعاتی در دست نیست ..






    اصحاب و یاران امام جعفر صادق (ع)
    ویرایش توسط بيرق ظهور : 06-07-1391 در ساعت 13:55
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************

  10. تشكرها 3


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •