سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12

موضوع: ♣ ♣ ♣ رسالت و نبوت حضرت صالح ع در قرآن کریم ♣ ♣ ♣

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر افتخاری
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1578
    نوشته
    3,750
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    تشکر
    5,514
    مورد تشکر
    14,644 در 3,862
    وبلاگ
    7
    دریافت
    37
    آپلود
    144

    پیش فرض




    تهمت های قوم ثمود به حضرت صالح ع

    3. شومی صالح


    قوم معاند حضرت صالح، بجای آنكه به نصیحت پیامبر خود گوش فرا داده و خواسته ی وی را اجابت نمایند، با كلمات باطل و واهی با وی به مقابله برخواسته و خطاب به آن حضرت گفتند:

    «قَالُوا اطَّیرْنَا بِكَ وَ بِمَنْ مَعَكَ...»[74]
    «آنها گفتند: ما تو را و کسانی که با تو هستند، به فال بد گرفتیم!»

    در عصر صالح، قوم ثمود را گرسنگی شدیدی فرا گرفت، و آنها علت این قحطی و گرسنگی را به صالح و پیروان او نسبت دادند و این همان "طیره" یعنی فال بد زدن است.[75]

    در نهایت حضرت صالح(ع) از قوم ثمود روی گردان شد و فرمود:

    «فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قَالَ یا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّی وَ نَصَحْتُ لَكُمْ وَ لَكِنْ لَاتُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ»[76]
    «(صالح) از آنها روی برتافت؛ و گفت: ای قوم! من رسالت پروردگارم را به شما ابلاغ کردم، و شرط خیرخواهی را انجام دادم، ولی (چه کنم که) شما خیرخواهان را دوست ندارید!»

    لازمه ی دوست داشتن پذیرش کلام و عمل به گفتار آنهاست، اما قوم ثمود ناصحین را دوست نداشتند؛ زیرا ناصحین گفتار آنها را قبول نمیکردند؛ که در نتیجه‌ی نافرمانی قوم، پیامبرشان از هدایت و دعوت آنها اعرض نمود، و قوم ثمود به عذاب الهی گرفتار شدند.[77]







    امضاء
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************


  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر افتخاری
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1578
    نوشته
    3,750
    صلوات
    500
    دلنوشته
    3
    دلتنگی هات آخرش منو میکشه آقا جونم
    تشکر
    5,514
    مورد تشکر
    14,644 در 3,862
    وبلاگ
    7
    دریافت
    37
    آپلود
    144

    پیش فرض




    پی نوشت ها:



    [1]. اعراف/73 و 74.
    [2]. شعراء/153، قمر/35، نمل/47 و مومنون/38.
    [3]. شعراء/154- 158.
    [4]. هود/65.
    [5]. طباطبائی(علامه)، سیدمحمدحسین؛ المیزان فی تفسیر القرآن، قم، اسماعیلیان، 1412ق، چاپ پنجم، ج10، ص318.
    [6]. همان، ج8، ص181.
    [7]. طبرسی، فضل بن حسن؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، اعلمی، چاپ اول، 1415ق، ج4، ص293 و فیض کاشانی، ملامحسن؛ تفسیر صافی، قم، الهادی، 1416ق، ج2، ص213.
    [8]. هود/61-63.
    [9]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج10، ص312.
    [10]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج5، ص298 و ثعالبی، عبدالرحمن؛ تفسیر الثعالبی، تحقیق، عبد الفتاح و...، بیروت، دار احیاءالتراث العربی، 1418ق، ج3، ص 289.
    [11]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج10، ص312.
    [12]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج4، ص293.
    [13]. مقاتل بن سلیمان؛ تفسیر مقاتل بن سلیمان، تحقیق احمد فرید، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1424ق، چاپ اول، ج1، ص202.
    [14]. شمس/13.
    [15]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج20، ص299.
    [16]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج10، ص369.
    [17]. فضل الله، سیدمحمدحسین؛ من وحی القرآن، بیروت، دارالملاك، 1419ق، چاپ دوم، ج‏12، ص89 و مكارم شیرازی، ناصر؛ الامثل فی تفسیر كتاب الله المنزل، قم، مدرسة امام علی بن ابی طالب،1421ق، ج‏12،ص85.
    [18]. هود/61.
    [19]. هود/61.
    [20]. تفسیر من وحی القرآن، ج‏12، ص90.
    [21]. مغنیه، محمدجواد؛ تفسیر كاشف، تهران، دارالكتب الاسلامیة، 1424ق، چاپ اول، ج‏4، ص239.
    [22]. نمل/45 و 46.
    [23]. تفسیر مقاتل بن سلیمان، ج2، ص168.
    [24]. نحاس؛ معانی القرآن، تحقیق، محمد علی صابونی، مکۀ، ام القری، 1409ق، چاپ اول، ج5، ص140.
    [25]. الأمثل فی تفسیر كتاب الله المنزل، ج‏12، ص86.
    [26]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج7، ص340.
    [27]. شعراء/142- 144.
    [28]. زحیلی، وهبة بن مصطفی؛ التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج، بیروت، دارالفكر المعاصر، 1418ق، چاپ دوم، ج‏19، ص199.
    [29]. ابن جریر طبری، محمد؛ جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالمعرفة، 1413ق، چاپ اول، ج‏19، ص61.
    [30]. طوسی، محمد بن حسن؛ التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق احمد قیصر، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا، ج8، ص48.
    [31]. ابن عاشور، محمد بن طاهر؛ التحریر و التنویر، بی‌تا، ج19، ص181.
    [32]. تفسیر من وحی القرآن، ج‏10، ص172.
    [33]. اعراف/74.
    [34]. ابن منظور، محمد بن مکرم؛ لسان العرب، قم، ادب، 1405ق، چاپ اول، ج2، ص170 و طریحی، فخرالدین؛ مجمع البحرین، تحقیق احمد حسینی، تهران، كتابفروشی مرتضوی، 1375ش ج1، ص282 و راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات راغب، تحقیق صفوان عدنان، دمشق، دارالعلم، 1412ق، ص 546.
    [35]. لسان العرب، ج2، ص170.
    [36]. التبیان فی تفسیر القرآن، ج1، ص271.
    [37]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج4، ص680 و 681.
    [38]. آل عمران/73.
    [39]. قمر/28.
    [40]. التبیان فی تفسیر القرآن، ج9، ص454.
    [41]. ر.ک اعراف/76 و 77، هود/67 و اعراف/76.
    [42]. شمس/12.
    [43]. التبیان فی تفسیر القرآن، ج10، ص360.
    [44]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج10، ص371.
    [45]. اعراف/77.
    [46]. هود/65.
    [47]. هود/65.
    [48]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج10، ص313.
    [49]. ر.ک شعراء/157. فیض کاشانی، ملامحسن؛ تفسیر اصفی، مرکز الابحاث و الدراسات الاسلامیۀ، 1420ق، ج2، ص893.
    [50]. هود/67. ر.ك التبیان فی تفسیر القرآن، ج6، ص57 و قرطبی، محمد؛ الجامع لاحکام القرآن، تهران، ناصر خسرو، بی‌تا، ج7، ص242.
    [51]. الأمثل فی تفسیر كتاب الله المنزل، ج‏5، ص102.
    [52]. اعراف/76.
    [53]. ر.ك جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج8، ص301 و تفسیر مقاتل بن سلیمان، ج1، ص400.
    [54]. تفسیر من وحی القرآن، ج‏10، ص174
    [55]. ثعلبی؛ تفسیر الثعلبی، تحقیق، ابن عاشور، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1422ق، ج10، ص214.
    [56]. شمس/11.
    [57]. قرطبی، محمد؛ الجامع لاحکام القرآن، ج12، ص121.
    [58]. مؤمنون/31 - 33.
    [59]. التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏7، ص 36.
    [60]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏15، ص31.
    [61]. قمر/23.
    [62]. انوار درخشان، ج16، ص61 و 62.
    [63]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج19، ص79.
    [64]. همان.
    [65]. التبیان فی تفسیر القرآن، ج9، ص452 و المیزان فی تفسیر القرآن، ج19، ص79.
    [66]. تفسیر من وحی القرآن، ج‏16، ص153.
    [67]. مؤمنون/38.
    [68]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج15، ص32.
    [69]. قمر/25.
    [70]. تفسیر احسن الحدیث، ج10، ص453.
    [71]. شعراء/153.
    [72]. التبیان فی تفسیر القرآن، ج8، ص51 و الامثل فی تفسیر كتاب الله المنزل، ج11، ص433.
    [73]. الأمثل فی تفسیر كتاب الله المنزل، ج‏12، ص87.
    [74]. نمل/45 و 47.
    [75]. قمی، علی بن ابراهیم؛ تفسیر القمی، تحقیق طیب موسوی، قم، دارالکتاب، بی‌تا، ج2، ص132.
    [76]. اعراف/79.
    [77]. التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق، احمد حبیب قصیر، نجف اشرف، امین، بیتا، ج4، ص454 و 455.








    امضاء
    ***************************

    http://img4up.com/up2/76449078655624950011.jpg

    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿

    ***************************


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی