دجال كيست ؟ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
دجال كيست ؟
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض دجال كيست ؟





    بسم رب المهدي


    دجال کيست ؟

    يکي از علائم ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) که در برخي روايات از علائم حتمي شمرده شده ، خروج شخصي به نام «دجال» است . او يک طاغوت بسيار حيله گر است و عده بسياري را با خود همراه مي کند.

    دجال در لغت:

    دَجَل به معناي روکش نمودن يک شئ است که باطن آن کم‌ارزش باشد ولي روي‌ آن را زرق و برق داده يا طلاکاري کنند بنابراين وقتي دجال را براي کسي بکار مي‌برند يعني‌ آن شخص منافق، دروغگو و فريبنده است[1] البته معاني متعددي که گاه به ده معنا مي‌رسد براي اين واژه ذکر شده است، که به عنوان نمونه به يکي از آنها اشاره شد.

    او چشم راست ندارد ، و چشم ديگرش در پيشاني اوست ، و مانند ستاره صبح مي درخشد، چيزي در چشم اوست که گويي آميخته به خون است. وي در يک قحطي سختي مي آيد .

    پيشينة دجال:

    تاريخچه دجال به قبل از اسلام برمي‌گردد در کتاب انجيل نام دجال نيز به ميان آمده است از آيات انجيل استفاده مي‌شود که دجال به معناي دروغگو و گمراه کننده است و چنين استفاده مي‌شود که داستان خروج دجال و زنده بودنش در آن زمان هم در بين نصاري شايع بوده و در انتظار خروجش بوده‌اند[2] در اسلام نيز سخن از دجال به ميان آمده است و رواياتي در اين موضوع از فريقين (سني وشيعه) وارد شده است، که روايات اهل سنت در اين باب به مراتب بيشتر از رواياتي است که در منابع شيعه موجود مي‌باشد و اکثر روايات شيعه نيز در اين موضوع برگرفته شده از منابع حديثي اهل سنت مي‌باشد.

    حتمي بودن خروج او :


    حضرت علي (عليه السلام) از پيامبر اکرم (ص) نقل مي کند که فرمود:«پيش از قيامت ده امر حتمي واقع مي شود ، که خروج سفياني و دجال از امور حتميه اي است که اتفاق مي افتد.

    روايات اهل سنت در اين باب به مراتب بيشتر از رواياتي است که در منابع شيعه موجود مي‌باشد و اکثر روايات شيعه نيز در اين موضوع برگرفته شده از منابع حديثي اهل سنت مي‌باشد





    دجال كيست ؟


  2. تشكرها 4

    **موعود** (04-06-1391), انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) (12-05-1392), ساجده (22-08-1389), عهد آسمانى (02-11-1389)

  3.  

  4. #2
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دجال كيست ؟




    نام و نسب او :

    عده اي گويند که نام دجال؛ صائد بن صيد يا ابن صياد است ،و برخي مخالف اين امر هستند در لغت دجال به معني کذاب (بسيار دروغ گو) است، و فعل آن را به معني «آب طلا و آب نقره دادن» دانسته اند. دجال را در زبان هاي انگليسي و فرانسه،«آنتي کريست» ناميده اند که به معني دشمن و ضد مسيح است.

    خصوصيات فردي او :

    حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي فرمايد: «او چشم راست ندارد ، و چشم ديگرش در پيشاني اوست ، و مانند ستاره صبح مي درخشد، چيزي در چشم اوست که گويي آميخته به خون است. وي در يک قحطي سختي مي آيد ، و بر الاغ سفيدي سوار است»

    در صحيح مسلم در کلام رسول خدا (ص) دجال چنين توصيف شده است:«او مردي چاق، سرخ روي ، با موي سر مجعد و اعور (چپ چشم) است ،چشمش همچون دانه انگوري است که بر روي آب قرار گرفته باشد»

    عقيده او :

    اميرالمؤمنين(عليه السلام) مي فرمايد:«او با صداي بلندي فرياد مي زند که بين مشرق و مغرب ، صدايش را جن و انس و شيطان مي شنوند (ممکن است اين عمل به وسيله رسانه هاي موجود از قبيل ماهواره ، اينترنت و شبکه هاي راديويي صورت بگيرد) و مي گويد: اي دوستان من! به سوي من آييد. من هستم کسي که آفريده است؟ پس استوار ساخته و مقرر کرده و هدايت نموده است. (و مردم را به شرک فرا مي خواند) و مي گويد (انا ربکم الاعلي يعني: من پروردگار برتر شما هستم).

    او مردي چاق، سرخ روي ، با موي سر مجعد و اعور (چپ چشم) است ،چشمش همچون دانه انگوري است که بر روي آب قرار گرفته باشد






    دجال كيست ؟


  5. تشكرها 4

    **موعود** (04-06-1391), انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) (12-05-1392), ساجده (22-08-1389), عهد آسمانى (02-11-1389)

  6. #3
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دجال كيست ؟




    مکان خروج :

    اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي فرمايند:«او از شهري(در آن سوي ماوراء النهرين) و قريه اي که معروف به «يهوديه» است بيرون مي آيد» و در روايات ديگر مکانهاي مختلفي برايش نقل شده است از جمله اصفهان، خراسان، سجستان

    مرگ او :

    رسول خدا (ص) مي فرمايند:«دجال در امت من بيرون مي شود در چهل روز ، پس خداوند عيسي بن مريم را مأمور مي کند، او را طلب مي کند و از بين مي برد. و حضرت علي (عليه السلام) ضمن يک خطبه طولاني فرمود:«مهدي (عليه السلام) با يارانش از مکه به بيت المقدس مي آيند، و در آن مکان بين آن حضرت با دجال و ارتش او، جنگ واقع مي شود، دجال و ارتش او مفتضحانه شکست مي خورند ، به طوري که از اول تا آخر آنها به هلاکت مي رسند و دنيا آباد مي شود و حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) عدالت و قسط را در جهان به پا مي دارد، و طبق روايتي آن حضرت، دجال را در کناسه کوفه به دار مي زند.

    هر مؤمني که دجال را ببيند، آب دهان خود را بر روي او بيندازد و سوره مبارکه حمد را بخواند، تا سحر آن ملعون دفع شود و در او اثر نکند چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه و آشوب نمايد

    بعضي از علما چون شيخ صدوق(ره) با استناد به پاره اي از روايات از جمله روايت اميرالمومنين معتقدند که غرض و هدف الهي ، بر اين تعلق گرفته است که دجال زنده باشد و کسي نتواند او را بکشد.

    مرحوم محدث قمي (رحمه الله) مي گويد: در روايت ابو امامه است که رسول خدا (ص) فرمودند: «هر مؤمني که دجال را ببيند، آب دهان خود را بر روي او بيندازد و سوره مبارکه حمد را بخواند، تا سحر آن ملعون دفع شود و در او اثر نکند چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه و آشوب نمايد، و ميان او و لشکر قائم (عليه السلام) جنگ واقع شود و بالاخره آن ملعون به دست مبارک حضرت حجت (عجل الله تعالي فرجه الشريف) يا به دست عيسي بن مريم (عليه السلام) کشته شود.

    البته عقيده شيعه بر اين است که امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است که دجال را مي کشد نه حضرت عيسي(عليه السلام)




    نتيجه گيري


    باتوجه به خصوصياتي که ذکر شد و در بعضي موارد با هم اختلاف دارند، بعضي از جمله مرحوم صدر [*] معتقدند: همان گونه که از ريشه لغت دجال از يک سو و از منابع حديث از سوي ديگر استفاده مي شود، دجال منحصر به فرد معيني نيست ، بلکه عنواني است کلي براي افراد پر تزوير و حيله گر که براي کشيدن توده هاي مردم به دنبال خود از هر وسيله اي استفاده مي کنند، اما حقيقت اين است که اين حرف وجاهت علمي ندارد و با فرمايشات معصومين (عليهم السلام) سازگار نيست، چنانکه در ابتداي کلام گذشت و پيامبر اکرم (ص) نيز فرموده اند:«هر پيامبري بعد از نوح قوم خود را از فتنه دجال بر حذر داشت و من نيز شما را بر حذر مي دارم، پس دجال آن بوده که از ابتداي تاريخ مردمان را از فتنه اي او بيم مي داده اند و چنانچه کسي اشکال کند ، که اخبار مربوط به دجال ، اخبار آحاد و خبر واحد بوده و خبر واحد از اعتبار کافي برخوردار نيست ، در پاسخ به او مي گوييم :

    اولا اخبار آحاد بر اساس آنچه در کتب اصولي آمده ، چنانچه ساير شرائط را داشته باشد ، از اعتبار کافي بر خوردار است و در ثاني ، محتواي حديث دجال اگر از تواتر و فراواني لفظي برخوردار نباشد ، حتماً از تواتر در معنا برخوردار است و اين کافي است در صحت احاديث آن ، پس دجال از علائم قطعيه اي است که حتماً رخ خواهد داد، ولي برخي از تعريفات و توصيفاتي که درباره‌اش در برخي کتابها شده است مدرک قابل اعتمادي ندارد. و اين قضيه بدون ترديد با افسانه‌هايي آميخته شده است که صورت حقيقي خود را از دست داده است.

    در عين حال پاره اي از دانشمندان از جمله ؛ مرحوم علامه سيد محمد صدر در جلد سوم موسوعة ارزشمند الامام المهدي با عنوان «تاريخ الغيبة الکبري» بحث مفصلي را به بررسي دجال اختصاص داده است ايشان معتقدند که اخبار دجال مبتلا به دو اشکال جدي هستند. اول ضعف سندي دوم دلالت بر ايجاد معجزات مضلّه که به لحاظ قوانين کلامي محال است. که خداوند سبحان قدرت خرق عادت و اظهار معجزه را به افراد گمراه و گمراه‌کننده واگذار نمايد.

    و بعضي از محققين ديگر ريشة تعريفات و توصيفاتي که در رابطه با دجال به ما رسيده است را به دو روايت برمي‌گردانند که در کتاب بحارالانوار و کتب ديگر نقل شده است که از ديدگاه علم رجال سند اين دو روايت ضعيف مي‌باشد و نمي‌شود به اين توصيفات اعتماد نمود.[3]

    به قول بعضي از محققين بزگوار[4] روايات را اگر حمل بر معناي رمزي کنيم از کنار گذاشتن آن روايت بهتر است، مخصوصاً روايات دجال که بعضي از آنها به شخص حضرت رسول ـ صلي الله عليه و آله ـ مي‌رسد و متعين است که بگوييم رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ به يک سلسه معاني حقيقي گسترده اجتماعي با اين عبارت اشاره فرموده ‌اند. .

    در مجموع مي‌توان بيان نمود که دو ديدگاه راجع به دجال وجود دارد.

    و در روايت ديگر آمده است در زمان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ دجال موجود بوده است و نامش عبدالله يا صائد بن صيد است. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و اصحابش به قصد ديدار او به خانه‌اش رفتند او مدعي خدائي بود عمر خواست او را به قتل برساند ولي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ مانع شدند.[6]

    قابل توجه است که محمد ابن يوسف گنجي در کتاب البيان صفحه صد و هشت در اين مطلب ترديد کرده روايتي را نقل مي‌کند که فرزند صائد، دجال بودن خود را انکار مي‌کند، اشاره مي‌نمايد به روايتي که مسلم از قول او نقل کرده است که مي‌گويد: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: دجال فرزند ندارد و من دارم و همچنين پيامبر فرمود دجال وارد بر مکه و مدينه نمي‌شود ولي من در مدينه به دنيا آمدم و اکنون مي‌خواهم به مکه بروم.

    پي نوشت :
    [1] . نگرش بر اخبار و علائم ظهور حضرت مهدي، علي اکبر عارف، چاپ شريعت، ص 181.
    [2] . دادگستر جهان، ابراهيم اميني. ص 224، چاپ 78.
    [3] . دادگستر جهان، ابراهيم اميني، ص 225، چاپ 78.
    [4] . تاريخ غيبت کبري، سيد محمد صدر، ترجمة افتخارزاده، ص 643.
    [5] . صحيح مسلم، ج 9، باب 1094، ح 1947.
    [6] . بحارالانوار، محمدباقر مجلسي، ج 52، ص 193، چاپ اسلامي.
    [7] . نشانه‌هاي يار و چکامة انتظار، مهدي عليزاده، ص 67، به نقل از موسوعة امام مهدي، سيد محمد صدر.
    [8] . اثبات الهداة، شيخ حرعاملي، ج 7، ص 405و مختصر بصائر الدرجات، ص 202 و الغيبه طوسي، ص 426 و خصال شيخ صدوق، ج 2، ص 431.
    [9] غيبة نعماني،‌ص 245.[*] علامه سيدمحمد صدر در اين باره مي‌گويد: مفهوم دجال سمبل پيچيده‌ترين و خطرناک‌ترين دشمن اسلام و خداست و اين در واقع توصيف نمودن و جهان‌بيني ماترياليستي غرب است[7] و عده‌اي ديگر از بزرگان نيز دجال را نماد و سمبل مي‌دانند و اين نکته را نيز بايد توجه داشت جدا از اينکه روايات دجال قابل اعتماد هستند يا خير و اينکه شيعه هم مانند اهل سنت مسأله دجال را قبول دارند يا نه و با چشم‌پوشي از اينکه دجال شخصي است يا نوعي يک نظرية ديگري نيز دربارة دجال وجود دارد و آن اينکه دجال را بعضي جزء اشراط الساعه و علائم قيامت شمرده‌اند اگر اين احتمال پذيرفته شود پرونده بحث دجال در باب علائم ظهور بسته خواهد شد خصوصاً که بعضي روايات اين برداشت را تأييد مي‌نمايند از جمله روايتي از پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله ـ که ده نشانه قبل از وقوع قيامت را شمارش مي‌فرمايند از جمله خروج دجال که در منابع مختلف و معتبر اين رايت نقل شده است.[8
    ]



    دجال كيست ؟


  7. تشكرها 5

    **موعود** (04-06-1391), انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) (12-05-1392), ساجده (22-08-1389), طباطبايي (30-08-1388), عهد آسمانى (02-11-1389)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. معرفي چند كيت هوشمند ساز برتر
    توسط narges00 در انجمن سخت افزار
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-09-1392, 11:38
  2. روش ابطال سند مالكيت المثني و ....
    توسط درگاه محبوب در انجمن مباحث حقوقي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-02-1389, 16:41
  3. :.:كيست اين عبد صالح ؟:.:
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن امام موسي كاظم (ع)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 18-12-1388, 04:58
  4. سفياني كيست ؟
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن عصر ظهور و حاکمیت
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-08-1388, 04:02
  5. توفیق چیست؟ موفق كيست ؟
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن فضائل اخلاقي
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 20-08-1388, 09:53

کلمات کلیدی این موضوع

فرشتگان, فرشتگان و انتظار ظهور, قتل نفس زکیه, قرآن, قرآن و نوید هایی از ظهور موعود عج, قرآن کتاب پر شکوه خدا, قرب به سوی امام عصر, كيست, مقدمات تشكیل حكومت حضرت مهدی (عج), منتظران آماده, منتظران ظهور, مهم‏ترين دلايل, مهدي, مکان خروج دجال, مخلوقات خداوند, مرگ دجال, مطالب و داستان‏هاي كم‏اهميت, نويد, نوید ظهور, نوع سلاح‌ و حركت‌های حماسی, نام و نسب دجال, کراهت, کسب رضایت خداوند وتعال, پيشينة دجال, آمادگی نظامی منتظران مهدی(ع), آینده از آن مسلمانان عدالت‌گستر, امام, امام زمان (عج), امام عصر, انتظار, از, اعلام آمادگی‌ها در تاریخ منتظران, اعمالی که باعث نزدیکی به امام زمان, به سوي خداي تعالي و تقوا, بهترين لباس‏ها و نيكوترين وضع, بر پايي حکومت مهر و عدل, تقوای الهی, تسلیم اوامر امام عصر, تشكیل دولت مهدی(عج), تعجیل فرج و ظهور حضرت مهدی(ع), جن و انتظار ظهور, جنیان, جهانی آكنده از صلح و صفا, جايگاه وجود امام زمان‏(ع), جزيره خضرا, جزيره خضرا، افسانه يا واقعيت, حتمي بودن خروج دجال, حرکت در مسیر رضایت امام زمان, حضرت مهدي(عج), حضرت مهدي(عج)وتصرف مشرق و مغرب زمين, حضرت ولي‏عصر(ع) در عصر غيبت كبري, خروج یمانی, خروج سفیانی, خسف بیدا, خصوصيات فردي دجال, خطبه آغازين, دنیای جن, دیدار با معرفت, داستانهاي زيبا و عبرت آموز قرآن كريم, دجال, دجال کيست, دجال در لغت, دجال در عقاید شیعه, درك حضور مهدی(ع), ذوالقرنين, ذوالقرنين يكي از شخصيت هاي قرآن و كتاب مقدس, رضایت خدا, زندگي و شخصيت امام مهدي‏(ع), شك و بدگماني, شباهتهاي امام زمان(عج) با ذوالقرنين, شرط رسیدن به حضور حضرت یار, شعارهای شورآور و حماسه‌ساز, صلح و عفو و رفق و كرامت نفس, صیحه آسمانی, ظهور, ظهور مولا, ظهور آقا اما زمان (عج), ظهور دجال, عقيده دجال, عمل صالح

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •