سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: ❤ ❖تهمت و تعريف تهمت ❖ ❤

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    ❤ ❖تهمت و تعريف تهمت ❖ ❤ ❤ ❖تهمت و تعريف تهمت ❖ ❤ ❤ ❖تهمت و تعريف تهمت ❖ ❤ ❤ ❖تهمت و تعريف تهمت ❖ ❤ ❤ ❖تهمت و تعريف تهمت ❖ ❤ ❤ ❖تهمت و تعريف تهمت ❖ ❤ ❤ ❖تهمت و تعريف تهمت ❖ ❤ محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2488
    نوشته
    4,900
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    تشکر
    1,971
    مورد تشکر
    6,202 در 2,967
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    setareh ❤ ❖تهمت و تعريف تهمت ❖ ❤



    تهمت و تعريف تهمت


    آيت الله مجتبى تهرانى
    «تهمت» از ريشه «وهم»، به معناى اظهار گمان بدى است كه به دل انسان راه يافته است. هر رفتارى از مجموعه رفتارهاى انسان كه در جامعه پديدار مى‏شود، به دو گونه قابل تفسير و برداشت است: برداشتى «خوب و مثبت»، و برداشتى «بد و منفى». در تهمت، انسان از رفتار، گفتار يا حالت ديگرى، برداشت «بد و منفى» مى‏كند كه البته اين برداشت، گاه به خود رفتار بازمى‏گردد به اين معنا كه خود رفتار، ناپسند و ناشايست تلقى مى‏شود، و گاه از آن رفتار، صفات درونى و ويژگى‏هاى ناپسند برداشت مى‏شود بى‏آنكه خود رفتار بد و ناپسند باشد كه در اين صورت، رفتار، فقط به منزله آينه و نماى آن صفت درونى گرفته مى‏شود؛ يعنى گاه «تهمت» درباره زشتى ذات عمل و خود رفتار است، و گاه عمل و رفتار پلى قرار داده مى‏شود تا برخى از زشتى‏هاى درونى به شخص نسبت داده شود.


    امضاء
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  2. تشكرها 4


  3.  

  4. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2488
    نوشته
    4,900
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    تشکر
    1,971
    مورد تشکر
    6,202 در 2,967
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    تفاوت سوءظن با تهمت


    هرگاه كسى از رفتار، گفتار يا حالات ديگران برداشت بدى داشته باشد، ولى اين برداشت، فقط در درونش پنهان بماند و آشكار نشود، به «سوءظن» (بدگمانى) مبتلا شده است؛ ولى اگر برداشت ناشايستش را اظهار كند، به رفتار او «تهمت» گفته مى‏شود؛ پس تفاوت «سوءظن» و «تهمت» در آشكار كردن گمانى است كه از رفتار ديگرى برداشت شده است.


    امضاء
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  5. تشكرها 4

    مدير محتوايي (27-11-1391), مدير اجرايي (31-06-1391), نرگس منتظر (01-07-1391), بيرق ظهور (01-07-1391)

  6. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2488
    نوشته
    4,900
    صلوات
    323
    دلنوشته
    2
    تشکر
    1,971
    مورد تشکر
    6,202 در 2,967
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    تفاوت بهتان با تهمت


    در «بهتان» انسان مى‏داند كسى كه به او نسبت ناروا مى‏دهد، كار نادرستى انجام نداده است؛ ولى از روى اغراض و خواسته‏هاى نفسانى، همانند دشمنى، كينه و حسد، صفت يا رفتار ناشايستى را به او نسبت مى ‏دهد؛ اما در تهمت، انسان برداشت خويش از رفتار ديگران را مدنظر قرار مى ‏دهد و او را متهم مى‏سازد؛ در حالى كه نمى‏داند اين رفتار از او سرزده است؛ براى نمونه اگر انسان، شخصى را با سلاح گرم در كنار مقتولى مشاهده كند و به او نسبت قتل بدهد؛ در حالى كه مى‏داند قاتل نيست، رفتارش «بهتان» ناميده مى ‏شود و اگر نداند او قاتل نيست، به رفتار او تهمت گفته مى‏ شود.

    سرچشمه تهمت، «سوءظن» است. بدگمانى به كردار، گفتار يا حالات ديگران ممكن است موجب شود شخص چه در حضور و چه در غياب ايشان تهمت بزند؛ پس سوءظن مى‏ تواند به تهمت بينجامد؛ به اين گونه كه در سوءظن، برداشت انسان از عمل، سخن يا حالت ديگرى، برداشتى بد در درون خود او است و ممكن است به سبب عواملى از درون خود انسان به بيرون تراوش كند؛ يعنى به ديگران اظهار شود كه در اين صورت به تهمت تبديل مى ‏شود.


    امضاء
    سخت است حرفت را نفهمند،

    سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

    حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

    وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

    اشتباهی هم فهمیده اند.

  7. تشكرها 4

    مدير محتوايي (27-11-1391), مدير اجرايي (02-07-1391), نرگس منتظر (01-07-1391), بيرق ظهور (01-07-1391)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی