*** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)*** سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12
  1. #11
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال: نابينايان براى خواندن از خط برجسته بنام خط (( بريل )) كه با لمس انگشتان خوانده مى شود ، استمداد مى گيرند مى دانيم كه اين خط از نقاط ششگانه تشكيل شـده است ، لطفا به سوال زير جواب مرحمت فرمائيد : آيا بر نابينايان لازم است در موقع فراگيرى قرائت قرآن و در وقت لمس اسامى طاهره كه با خط برجسته نوشته شده ، وضو داشته باشند؟
    جواب:نقاط برجسته كه علامتند براى حروف اصلى حكم حروف اصلى را ندارند و دست زدن به آنها ـ در مواردى كه بعنوان علامت حروف قرآن كريم و اسماء طاهره استفاده مى شود ـ نياز به طهارت ندارد.
    منبع:استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:
    نوشتن ((نام خدا)) به آن صورت كه نوشته شده, توضيح دهيد كه آيا مس كردن آن حرام است يا نه؟
    الف: الله
    ب: خدا
    پ: بسمه تعالي
    ت: الله بدون حركت
    ث: نام خدا را درميان شعري بنويسند و حروف آن جدا باشد.
    ج: پاك كردن و سوزاندن يا با جوهر از بين بردن.
    چ: ا...
    ح: اگر قسمتي از آن مس شود چطور؟
    نام امامان را كه روي اشخاص است, نوشتن و دور انداختن چطور؟ آيه قرآن بدون حركت, مس كردن بدون وضو چگونه است؟

    جواب:مس كتابت قرآن و اسماء باري تعالي يا جزيي از آنها به هر لغت و كيفيت كه باشد بدون طهارت جايز نيست و از بين بردن آنها به نحوي كه موجب هتك نشود اشكال ندارد.
    منبع:استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، ص 47 ، مسأله 79.

    ادامه دارد...
    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  2. تشكرها 3


  3. #12
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال:

    سلام عليكم
    با احترام ، نظر به اينكه هر ساله مقدار زيادي از قرآنهاي فرسوده و غير قابل استفاده و اسماء متبرك الهي از افراد و مراكز مختلف به سازمان دارالقرآن الكريم تحويل مي گردد مستدعي است نظر مبارك را درباره موارد ذيل بيان فرماييد:

    1. آيا خمير كردن اوراق قرآني بايد به شيوه خاصي صورت پذيرد؟
    2. آيا كاغذ استحصالي (در صورت از بين رفتن كامل خطوط قرآن) بايد در مصارف خاص متناسب با شأن قرآن كريم استفاده شود؟
    3. آيا عنوان «باسمه تعالي» در سربرگ اوراق اداري در صورت مس ، حكم ساير اسماء الهي را (مبني بر وجوب طهارت) دارد؟
    4. آيا CD يا لوحهاي فشرده قرآني از جهت لزوم رعايت احكام طهارت و آداب ، به قرآن مخطوط ملحق مي شوند؟
    مزيد توفيقات حضرتعالي را از درگاه احديت خواستار است.


    جواب:

    دفتر محترم حضرت آيت الله العظمي سيستاني
    1. عرفاً هتك محسوب نشود.
    2. لازم نيست.
    3. ندارد.
    4. ملحق نمي شود.




    دفتر محترم مقام معظم رهبري(دام ظله)
    1ـ شيوه خاصي ندارد ، همين كه موجب هتك حرمت نباشد ، كافي است.
    2ـ واجب نيست.
    3ـ اين حكم را ندارد
    4ـ مس آن بدون وضو اشكال ندارد.




    محضر حضرت آيت الله العظمي بهجت (دام ظله العالي)
    1. جايز نيست مگر با محو كردن كامل خطوط قرآن از اول بوسيله رنگ يا امثال آن.
    2. اگر كسانيكه آنها را دادند ، به نيت تبديل شدن به قرآن بوده ، بايد همان طور عمل شود و در غير اينصورت هم مصارف مناسب با شأن قرآن اولي است.
    3. بله ، ضمير حكم اسماء را دارد.
    4. خير.



    محضر حضرت آيت الله العظمي شبيري زنجاني
    1. خمير كردن اوراق قرآني بايد با رعايت 2 نكته انجام شود : 1)به شكلي انجام شود كه عرفاً بي احترامي به قرآن كريم محسوب نشود. 2)از دست زدن بي وضو به اوراق اجتناب شود
    2. كاغذ استحصالي با توجه به از بين رفتن كامل خطوط قرآن حكم كاغذ معمول را دارد.
    3. حكم ساير اسماء الهي را دارد
    4. هر چند لوحهاي فشرده قرآني حكم طهارت و حرمت مس بدون وضو را ندارد ، ولي از آن جا كه شامل متون قرآن (به شكل ديجيتال) مي باشد ، بايد به گونه اي رفتار شود كه عرفاً موجب بي احترامي به قرآن نشود.



    محضر حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي(دام ظله)
    1. روشي اتخاذ شود كه توهين به اسماء متبرك الهي محسوب نگردد.
    2. مصرف خاصي شرط نيست.
    3. حكم اسماء الهي را ندارد هر چند رعايت احتياط خوبست.
    4. احكام قرآن مخطوط را ندارد.


    منبع:استفتاء توسط سازمان دارالقرآن الكريم
    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  4. تشكرها 3


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •