*** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)*** سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 12
  1. #1
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***







    این تایپیک در نظر دارد گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني
    كه از مراجع عظام تقليد صورت پذيرفته را در زمینه
    "احكام مس آيات و اسماء الهي"
    با استفاده از
    كتب استفتائات و پايگاه اطلاع رساني مراجع عظام گرد آوري کند.






    سوال:آيا انداختن آيات قرآن و اسماء خداوند تبارك و تعالي, بعد از تغيير شكل مثل پاره كردن و يا قطعه قطعه كردن آن به صورتي كه موقع خواندن معناي آن مشخص نباشد جايز است يا خير؟
    جواب:اگر بعد از تغيير شكل, آيات قرآن بر آن صدق نكند, اشكال ندارد.
    منبع:استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 305.



    سوال: آيا انداختن اسماء جلاله خداوند در زباله دان, بدون قصد اهانت جايز است يا نه, در صورتي كه انداخته باشند حكمش چيست؟
    جواب: انداختن آن جايز نيست و بايد آنرا از محل هتك و اهانت خارج كنند.

    منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 306.

    سوال: آيا بچه نابالغي كه مس ميت كرده مي تواند با وضوي تنها مس خط قرآن يا اسم خداوند نمايد؟
    جواب: بچه نابالغ تكليف ندارد.

    منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 118.


    سوال:آيا بر افراد نابينا نيز لازم است كه هرگاه بر روى آيات قرآن دست مى كشند وضو داشته باشند، يا نيازى نيست؟
    جواب: آنها نيز بايد وضو داشته باشند.

    منبع: پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)



    سوال:آيا براى دكان داران و مغازه داران جايز است كه آنچه را كه مى فروشند با روزنامه بپوشانند در حاليكه به يقين مى دانيم در روزنامه ها اسم جلاله وجود دارد، و آيا دست زدن به آن بدون وضو جايز است؟
    جواب: پوشاندن اشياى فروشى با روزنامه ها اگر هتك به اسم خدا و آيات قرآن و اسامى ائمه عليهم السلام بحساب نيايد اشكال ندارد ولكن براى شخص بى وضو در صورتى كه از بودن اسم جلاله مطلع است دست زدن به آن جايز نيست.

    منبع: استفتائات مقام معظم رهبري

    ادامه دارد ...


    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  2. تشكرها 3


  3.  

  4. #2
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال:آيا حرمت دست زدن به كتابت قرآن مجيد براى شخص بى وضو، مختص به مصحف شـريف است ، يا شامل كتابها و لوحه ها ( تابلوها ) و ديوارها نيز مى گردد؟

    جواب: حرمت اختصاص به مصحف شريف ندارد ، بلكه عموميت دارد و تمامى كلمات و آيات قرآنى را هر چند در كتاب ، جريده ، مجله، تابلو، يا نقش ديوار باشد ، شامل مى شود.

    منبع: استفتائات مقام معظم رهبري



    سوال:آيا دست زدن بى وضو به نام شيطان و فرعون و امثال او در قرآن اشكال دارد يا نه ؟
    جواب: مس كلمات قرآن بدون طهارت جايز نيست ولو آن كلمات مثل كلمه فرعون و امثال آن باشد .

    منبع: پايگاه اينترنتي حضرت آيت الله العظمي سيستاني (حفظه الله تعالي)




    سوال:آيا سوزاندن قرآنهايي كه ورق ورق شده و قابل نگهداري نيست ، جايز مي باشد؟ آيا مي شود آنرا سوزاند و خاكستر آنرا دفن كرد يا خير؟ در صورتي كه كسي چنين كرده باشد تكليفش چيست؟
    جواب:
    جايز نيست والله العالم. سوزاندن ورقهاي قرآن جايز نيست ، بايد خود ورقها را دفن كرد يا در آب جاري انداخت و چنانچه شخصي اين كار – سوزاندن ورقهاي قرآن- را انجام داده بايد استغفار كند. والله العالم.
    منبع:
    استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 98


    سوال: آيا لمس كردن آرم جمهورى اسلامى ايران كه روى نامه ها و تكت ( بليط ) اتوبوس ها و سرويس هاى عمومى نقش شده است ، حرام است؟
    جواب: اگر از نگاه عرف اسم جلاله خوانده شده و برداشت شود ، دست زدن به آن ، بدون طهارت ، حرام است و در غير اينصورت اشكال ندارد.

    منبع: استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:آيا لمس كردن كلماتى كه در انگشترها نقش شده است،جايز است؟
    جواب: اگر از كلماتى باشد كه شرط جواز مس آن طهارت است بدون طهارت دست زدن به آن جايز نيست

    منبع: استفتائات مقام معظم رهبري

    ادامه دارد

    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  5. تشكرها 3


  6. #3
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آيا مس كردن كلماتي از قرآن مانند ابليس, شيطان, كفار, ابولهب, و... در صورتي كه شخص وضو نداشته باشد حرام است؟ سوال:
    جواب: جايز نيست.

    منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 84.




    آيا مس و به دست كردن انگشتري كه بر روي آن نوشته شده است (الله بصير بالعباد) و يا قرآن مجيد در جيب بدون وضو براي ياد خدا درست است يا نه؟سوال:
    جواب: مانعي ندارد ولي بدون وضو مس نكند.

    منبع: استفتائات مقام معظم رهبري





    ادامه دارد...



    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  7. تشكرها 3


  8. #4
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال: آيا نماز خواندن بر سجاده يا قاليچه هايي كه بر آنها آيات قرآن نوشته شده است چه صورتي دارد ، در حالي كه در موقع نشستن و به سجده رفتن ، آيات قرآن زير پا قرار مي گيرد؟
    جواب:
    قرار دادن آيات قرآن در زير پا ، مصداق هتك حرمت قرآن و حرام است و چنانچه اين هتك هنگام سجود واقع شود ، نماز وي اشكال دارد. والله العالم.
    منبع:
    استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 112 و 113


    سوال: اخيراً لباسهايي وارد شده كه بر روي آن اسماء جلاله «الله» نوشته شده است ، آيا پوشيدن چنين لباسهايي جايز است يا خير؟ و در صورت مثبت بودن ، تكليف كسي كه آنرا مي پوشد چيست؟
    جواب:
    پوشيدن لباسهاي مزبور في نفسه مانعي ندارد ، لكن كسي كه مُحدث است ، نبايد بدن خود را به اسم جلاله برساند..
    منبع:
    ا
    استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 99


    سوال: از آنجايي كه در حال حاضر بيشتر روزنامه ها و مجلات كشور, مشتمل بر آيات قرآن است و معمولا افراد پس از مطالعه, آنها را به جاهاي هتك آميزي مي اندازند لذا تقاضا مي كنيم دستور فرماييد كه اين نشريات از چاپ آيات قرآن و كلماتي كه احترام آنها لازم است خودداري كنند و اگر بهتر است در هنگام ضرورت سعي كنند آيات قرآن را نقل به معنا كنند و نه اينكه عينا چاپ نمايند؟
    جواب: چاپ و نشر ممنوع نيست, ولي از انداختن در جاهايي كه موجب هتك مي شود, بايد خودداري كنند.
    منبع:
    استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 308.

    سوال:اسامى مباركه كه احترامش واجب و دست زدن به آن بدون وضو حرام است كدامند؟
    جواب:
    مس اسماء ذات بارى و اسماء صفات خاصه الهى بدون وضو جايز نيست بنابر احتياط, اسامى انبياى عظام و ائمه معصومين عليهم السلام داخل در حكم اسماء الله است.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:استفاده از تكت پست ( تمبر ) كه بر روى آن آيات قرآنى چاپ شده، و يا چاپ لفظ جلاله و اسماء الله و آيات قرآنى و يا چاپ آرم موسسات، كه مشتمل بر آيات قرآن كريم است در روزنامه ها و مجلات و نشرياتى كه همه روزه منتشر مى شوند چه حكمى دارد؟
    جواب:
    طبع و نشر آيات قرآنى و اسماء جلاله و امثال آن اشكالى ندارد، ولكن بر كسى كه بدستش مى رسد، واجب است، رعايت احكام شرعى آن را داشته، از هتك و تنجيس، و لمس كردن آن، بدون وضو اجتناب كند.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري

    ادامه دارد ...

    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  9. تشكرها 3


  10. #5
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال:افرادي كه اسمشان: عبدالله, حبيب الله و... است اگر بدون وضو آن را بنويسند و يا مس كنند چه حكمي دارد؟
    جواب:
    مس اسم الله بدون طهارت جايز نيست
    منبع:
    استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 82.


    سوال:اگر بصورت غير عمد ، قرآن از دست انسان به زمين بيفتد ؛ وظيفه ما چيست؟ آيا كفاره لازم است يا نه؟
    جواب: وظيفه خاصي ندارد و كفاره نيز ندارد.
    منبع:
    استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 121

    سوال:القاب و اسامى ائمه معصومين و انبياء عليهم السلام چه حكمى دارد؟
    جواب:
    بنابر احتياط، مس آن بدون وضو جايز نيست.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال: انداختن تكت هاى پستى ( تمبر ) كه محتوى اسم جلاله است، درآشغال دانى چه حكمى دارد؟ و آيا لمس آن بدون وضو صحيح است؟
    جواب:
    دست زدن به نوشته لفظ جلاله بدون وضو يا نجس كردن آن يا انداختن آن در اماكنى كه موجب هتك و اهانت گردد، جايز نيست
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:انداختن چيزى كه مشتمل بر اسماء الله باشد، در جوي ها و نهرها چه حكمى دارد؟ و آيا اين عمل اهانت شمرده مى شود؟
    جواب:
    اگر انداختن آنها در انهار و جويبارها از نگاه عرف اهانت نباشد مانع ندارد
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري

    ادامه دارد ...

    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  11. تشكرها 3


  12. #6
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال:انداختن روزنامه و مجلات در ميان زباله با علم به اينكه در ميان آن اسماء جلاله و آيات قرآن نوشته شده است, چه حكمي دارد؟
    جواب: انداختن آن جايز نيست و بايد آنرا از محل هتك و اهانت خارج كنند.
    منبع:
    استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 307.


    سوال:اوراق امتحانى كه بعد از تصحيح در زباله انداخته مى شوند و يا آتش زده مى شوند،آيا شرط است اطمينان حاصل شـود كه اسماء الله و اسامى معصومين عليهماالسلام در آنها نباشد؟ و آيا انداختن اوراق سفيد اسراف شمرده ميشود يا خير؟
    جواب: تفحص ( جستجو ) واجب نيست، اگر احراز نشود وجود اسماء جلاله در ورقه انداختن آن در زباله اشكال ندارد ، و اما اوراقى كه در يك طرف آن نوشته مى شود و امكان بهره بردارى از آنها وجود داشته باشد و يا در صنعت كارتن سازى از آن مى شود استفاده كرد چون در دور انداختن و سوزاندن آن شبهه اسراف و تبذير وجود دارد خالى از اشكال نيست.
    منبع:استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال: اينجانب يكي از ايرانيان خارج از كشور هستم كه هر چند وقت يكبار روزنامه هاي ايراني برايم فرستاده مي شود و مقدار زيادي از آنها را جمع كرده ام، چون آيات قرآن در آنهاست نمي دانم آنها را چه كنم آيا مي توانم آنها را به دور بريزم و يا اينكه در دريا بيندازم؟
    جواب:
    اگر در آنها آيات قرآن و اسماء محترمه باشد بايد طوري آنها را از بين برد كه در صورت لزوم هتك نباشد مثل به دريا ريختن.
    منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 310.



    سوال: بريدن اسماء مباركه و آيات قرآنى به اندازه هاى بسيار زياد بصورتى كه حتى دو حرف آن بهم متصل نمانده و قابل خواندن نباشد چه حكم دارد؟ و آيا در محو كردن اسماء مباركه و آيات قرآن و اسقاط حكم شان تغيير دادن صورت خطى آن، با كم و زياد كردن حروف، كافى است؟
    جواب:
    بريدن، اگرموجب محو كتابت لفظ جلاله وآيات قرآنى نگردد، كافى نيست همچنان كه تغيير صورت خطى آن سبب زوال حكم شرعى حروفى كه به قصد نوشتن لفظ جلاله بكار رفته نمى شود بلى بعيد به نظر نمى رسد در تغيير صورت حروف حكم امحاء بر آن جارى شود هر چند احتياط در اجتناب از آنست.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:بعضى از جوانان پلاكهايى به گردن مى اندازند كه جمله «يا اَبا عبدالله» و مانند آن، روى آن نوشته شده است. آيا اين كار، درست است؟
    جواب:
    اين كار اشكالى ندارد، ولى در هنگامى كه وضو ندارند بايد نامهاى خدا و اسامى معصومين(عليهم السلام)، بنابر احتياط واجب، با بدن آنها تماس پيدا نكند.
    منبع:
    پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)

    ادامه دارد ...

    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  13. تشكرها 3


  14. #7
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال:پيش ما در سفارت, از زمان تاسيس آن مقدار زيادى از جرايد متنوعى كه از طرف موسسات داخلى فرستاده شده، جمع گرديده است و چون اغلب صفحات آن محتوى اسماء الله و مشابه آن مى باشد، در جهت حل مشكل حفـاظت آن، ما را راهنمائى فرمائيد.
    جواب:
    دفن آن در زمين يا گذاشتن آن در صحرا اگر هتك بحساب نيايد مانعى ندارد.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:تخريب ابنيه و مكانهايي كه بر روي آنها آيات قرآن نوشته يا حك شده است (به قصد تعمير) چه حكمي دارد؟ در صورت تخريب با خاك و باقيمانده آنها به چه نحو عمل شود؟
    جواب:
    هرگاه تخريب آنها براي تعمير كردن لازم باشد اشكالي ندارد ؛ ولي بهتر است خاك آن مقدار كه مربوط به آيات قرآن است ، در جاي پاكي دفن كنند ، يا در رودخانه اي بريزند.
    منبع:
    استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 128


    سوال:
    خانواده موقع خوردن برنج براى تبرك ظرفى را بكار مى برند كه آيات قرآنى ، مثل آيه الكرسى روى آن نـوشته شده است ، آيا اين كار اشكال دارد؟
    جواب:
    اشكال ندارد ، ولى شخص بى وضو نبايد آيات قرآن را لمس نمايد.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال: چندى پيش در مسجد محل حرز يكى از بانوان نمازگزار كه محتوى قرآن بوده است در چاه توالت افتاد براى اينكه آن حرز را پيدا كنند درب دستشويى را موقتاً بسته‌اند تكليف امام جماعت هيئت امنا و نمازگزاران مسجد چيست؟
    جواب:
    فقط براى کسى که برايش شرعاً ثابت شده است، رفتن به آن دستشويى جايز نيست و بايد صبر کند تا يقين کند حرز پوسيده شده و از بين رفته است و اما براى آنان که نمى‌دانند، تکليفى نيست و کسى که حرز را انداخته لازم نيست به ديگران بگويد و اگر عسر و حرج است لازم نيست چاه را تخليه کنند.
    منبع:
    پايگاه اينترنتي مقام معظم رهبري (مد ظله)


    سوال:حكم مس ضمايرى كه به سوى ذات بارى برگشت دارند، مثل ضمير جمله (( بسمه تعالى )) چيست؟
    جواب:
    ضمير حكم لفظ جلاله را ندارد.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري

    ادامه دارد...

    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  15. تشكرها 3


  16. #8
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال: در بعضى روزنامه ها اسم جلاله يا آيات قرآن را مى نويسند، آيا پيچاندن غذا با آن، يا نشستن بر آن و يا استفاده از آن بجاى سفره، و يا انداختن آن در زباله جايز است؟ با توجه به اينكه خلاصى از آن در غير اين موارد دشوار است؟
    جواب:
    بهره بردارى از اين گونه روزنامه ها بگونه اى كه عرف آن را هتك براى آن چيزهاى كه حرام است هتك آن مثل لفظ جلاله و آيات نوشته شده بر آن ندانسته و در معرض تنجيس نباشد مانع ندارد.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:
    در حال حاضر نام خداوند متعال و پيامبر (ص) و ائمه معصومين عليهم السلام و آرم جمهوري اسلامي در روزنامه ها و مجلات و كاغذهاي اداري و... مشهود است و معمولا رعايت در حفظ احترام آن نمي گردد. حكم چيست؟
    جواب:
    از انداختن آنها در مواضع هتك آميز اجتناب شود.
    منبع:
    استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 311.


    سوال:
    در روزنامه ها آيات زيادي از قرآن مجيد و اسماء الله و اسماء انبياء (ص) به چشم مي خورد كه بسياري از مردم بطور اجتناب ناپذير سر و كار با آن دارند و اجناسي در آن مي پيچند و زير دست و پا در محلهاي نجـس و كثيف كه توهين است مي اندازند و با عدم طهارت آنها را دست مي زنند, آيا وظيفه هست به متصديان تذكر بدهيم كه فكري براي اين بكنند؟
    جواب:
    چنين تكليفي نيست ولي اگر در موردي توهين و بي احترامي مي شود بايد رفع توهين شود.
    منبع:
    استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 309.


    سوال:
    در روزهاي جمعه و در صف جماعت ديده مي شود كه بعضي از برادرها روزنامه مي آورند و روي آن مي نشينند و نماز مي خوانند و مسلما در روزنامه آيات قرآن يا اسم خدا يا كلمه ((الله)) يا اسم ائمه (ع) مي باشد, آيا نماز صحيح است يا خير؟
    جواب:
    تا يقين به هتك و بي احترامي نداشته باشند نمازشان اشكال ندارد و بر ديگران لازم نيست به آنها بگويند.
    منبع:
    استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، ص 271 ، مسأله 454.

    سوال:
    در محل كارم در مراسلاتشـان كلمه (( الله )) را به (( ا... )) تبديل مى كنند آيا اين كار شرعا جايز است؟
    جواب:
    شرعا مانعى ندارد.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري

    ادامه دارد ...

    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  17. تشكرها 3


  18. #9
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال:در نوشتن اسم جلاله معروف شده كه به جاى (( الله )) (( ا... )) و (( اله )) مى نويسند، حكم كسانى كه اين دو كلمه را (( الف و اله )) را بدون وضو مس نمايند، چيست؟
    جواب:
    همزه و نقاط، حكم لفظ جلاله را ندارد، بخلاف كلمه ( اله ) كه همان حكم را دارد.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:
    درج كردن اسامى انبياء عليهم السلام و آيات قرآن در روزنامه ها، چه حكمى دارد؟ با اين احتمال كه ممكن است روزنامه به آتش انداخته شود و يا زير دست و پا واقع گردد؟
    جواب:
    نوشتن آيات قرآنى و اسامى معصومين عليهم السلام در روزنامه ها و مجلات و غير آن مانع شرعى ندارد ولى اجتناب از هتك و نجس كرد و لمس آن بدون وضو واجب است.
    منبع:استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:
    روش هاى شرعى محو كردن اسماء مبارك و آيات قرآن در موقع نياز چيست؟ سوزاندن اوراقى كه در آن اسم جلاله، و آيات قرآنى، نوشته شده باشد، در موقع ضرورت، از باب حفظ اسرار، چه حكم دارد؟
    جواب:
    دفن كردن و يا تبديل نمودن كاغذ آن به خمير بوسيله آب اشكال ندارد ولى سوزاندن آن اشكال دارد و در صورتى كه هتك شـود جايز نيست مگر در آن موقعى كه ضرورت اقتضاء كند و بريدن آيات قرآنى و اسماء مبارك هم امكان نداشته باشد.
    منبع:
    استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:
    شخص جنب اگر قرآن همراه داشته باشد ، اشكال دارد يا نه؟
    جواب:
    اگر با بدن خود آنرا لمس نكند ، اشكال ندارد.
    منبع:
    استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 119


    سوال:
    فردى قطع نخاع از گردن هستم. به هنگام تلاوت قرآن و موقع ورق زدن، ناچارم از لب و دهان كمك مى گيرم، و كمك گرفتن از ديگرى برايم مشكل است، وضو گرفتن نيز برايم مشقّت دارد. آيا مى توانم بدون وضو اين كار را انجام دهم؟
    جواب:
    اگر واقعاً وضو براى شما مشقّت دارد، اين كار براى شما مانعى ندارد.
    منبع:
    پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)

    ادامه دارد...

    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  19. تشكرها 3


  20. #10
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوال: فردى قطع نخاع هستم. و به دليل آن كه بول و غائط بى اختيار از من خارج مى شود از كيسه ادرار استفاده مى كنم (سند و كاندوم) به همين جهت دائماً ادرار من جريان دارد، و داخل كيسه مى ريزد. به چه شكلى مى توانم قرآن بخوانم، و دست به آيات قرآن بزنم؟
    جواب:شما مى توانيد وضو بگيريد و مشغول قرائت قرآن شويد. و مادام كه فاصله زيادى نشده، مى توانيد خطّ قرآن را لمس كنيد.
    منبع:پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)


    سوال:
    فردى نابينا هستم. اگر بدون توجّه دستم را روى اسم جلاله خداوند كه در جايى نوشته شده بكشم، مرتكب گناهى شده ام؟
    جواب:در صورت عدم اطّلاع بر وجود اسم جلاله، مرتكب خلافى نشده ايد.
    منبع:پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)


    سوال:
    قسمت بالاى برخى از اوراق رسمى دوائر، با آرم جمهورى اسلامى ايران زينت داده مى شـود، و نيز بعضى شفاخانه ها ( بيمارستان ها ) و درمانگاهها بالاى ارواق شان عبارت ( هو الشافى )را مى نويسند، اگر اين اوراق بعد از رفع نيازآلوده بخون شود و يا به گوشه پرتاب گردد، حكمش چيست؟
    جواب:تزئين اوراق مكاتبات به لفظ جلاله و آنچه در حكم آن است اشكالى ندارد، آنچه واجب است اجتناب از هتك و نجس كردن آنست.
    منبع:استفتائات مقام معظم رهبري


    سوال:
    كسانى كه بوسيله ماشين تايپ تحرير ، اسماء جلاله يا آيات قرآنى ، و يا اسامى معصومين را مى نويسند ، آيا واجب است وضو داشته باشند؟
    جواب:اين كار مشروط به طهارت نيست ، ولى نوشته را نبايد بدون وضو لمس نمود.
    منبع:استفتائات مقام معظم رهبري



    سوال:
    نابينايان براى خواندن از خط برجسته اى به نام «بريل» كه با لمس انگشتان خوانده مى شود، استمداد مى گيرند. مى دانيم كه اين خط از نقاط ششگانه تشكيل شده است. با توجّه به مطلب فوق، آيا بر نابينايان لازم است در موقع فراگيرى قرائت قرآن، و در وقت لمس اسامى مقدّسه كه با خط برجسته نوشته شده، وضو داشته باشند؟
    جواب:آرى بايد وضو داشته باشند، يا از دستكش هاى پلاستيكى نازك استفاده كنند.
    منبع:پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)


    ادامه دارد...

    *** گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***

  21. تشكرها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •