ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ماعون از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ماعون از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
  1. #1
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ماعون از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ








    مقدمه
    اين سوره در مكه نازل شده و داراى 7 آيه است
    محتوى و فضيلت سوره ماعون
    اين سوره به عقيده بسيارى از مفسران از سوره هاى مكى است ، و لحن آيات آن كه در مقاطع كوتاه و كوبنده ، از قيامت و اعمال منكران آن سخن مى گويد گوياى همين مطلب است .
    رويهمرفته در اين سوره صفات و اعمال منكران قيامت در پنج مرحله بيان شده ، كه آنها به خاطر تكذيب اين روز بزرگ چگونه از ((انفاق )) در راه خدا، كمك به ((يتيمان ))، و ((مسكينان )). سرباز مى زنند، و چگونه در مورد ((نماز)) مسامحه كار و رياكارند، و از كمك به ((نيازمندان )) رويگردانند؟
    در شاءن نزول اين سوره بعضى گفته اند: در باره ابو سفيان نازل شده كه هر روز دو شتر بزرگ نحر مى كرد، و خود و اطرافيان يارانش از آن استفاده مينمودند اما روزى يتيمى آمد و تقاضاى چيزى كرد او با عصايش بر او زد و او را دور كرد بعضى ديگر گفته اند كه آيه در باره وليد بن مغيره يا عاص بن وائل نازل شده است .
    در فضيلت تلاوت اين سوره در حديثى از امام باقر (عليه السلام ) آمده است كه من قراء اء راءيت الذى يكذب بالدين فى فرائضه و نوافله قبل الله صلاته و صيامه ، و لم يحاسبه بما كان منه فى الحياة الدنيا: هر كس اين سوره را در نمازهاى فريضه و نافله اش بخواند خداوند نماز و روزه او را قبول مى كند، و او را در برابر كارهائى كه در زندگى دنيا از او سرزده است مورد محاسبه قرار نمى دهد.




    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ماعون از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه




  2. تشكرها 4

    مدير اجرايي (04-07-1391), یاس بهشتی (04-07-1391), بيرق ظهور (05-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  3.  

  4. #2
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ََآيه 1 - 7
    آيه و ترجمه
    بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    أَ رَءَيْت الَّذِى يُكَذِّب بِالدِّينِ(1) فَذَلِك الَّذِى يَدُعُّ الْيَتِيمَ(2) وَ لا يحُض عَلى طعَامِ الْمِسكِينِ(3) فَوَيْلٌ لِّلْمُصلِّينَ(4) الَّذِينَ هُمْ عَن صلاتهِمْ ساهُونَ(5) الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ(6) وَ يَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ(7)
    بنام خداوند بخشنده مهربان
    1 - آيا كسى كه روز جزا را پيوسته انكار مى كند مشاهده كردى ؟
    2 - او همان كسى است كه يتيم را با خشونت مى راند.
    3 - و ديگران را به اطعام مسكين تشويق نمى كند.
    4 - پس واى بر نمازگزارانى كه ...
    5 - نماز خود را به دست فراموشى مى سپارند
    6 - آنها كه ريا مى كنند.
    7 - و ديگران را از ضروريات زندگى منع مى نمايند.

    تفسیر:

    اثرات شوم انكار معاد
    در اين سوره نخست پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) را مخاطب قرار داده و اثرات شوم انكار روز جزا را در اعمال منكران بازگو مى كند.
    آيا ديدى كسى را كه روز جزا را پيوسته انكار مى كند؟! (اء راءيت الذى يكذب بالدين ).
    سپس بى آنكه در انتظار پاسخ اين سؤ ال بماند مى افزايد.
    او همان كسى است كه يتيم را با خشونت ميراند! (فذلك الذى يدع اليتيم ).
    و ديگران را به اطعام مسكين و مستمند تشويق نمى كند (و لا يحض على طعام المسكين ).
    منظور از ((دين )) در اينجا ((جزا)) يا ((روز جزا)) است ، و انكار روز جزا و دادگاه بزرگ آن ، بازتاب وسيعى در اعمال انسان دارد كه در اين سوره به پنج قسمت از آن اشاره شده است از جمله : ((راندن يتيمان با خشونت ،)) و ((عدم تشويق ديگران به اطعام افراد مسكين )) است يعنى نه خود انفاق مى كند و نه ديگران را دعوت به اين كار مى نمايد.
    بعضى نيز احتمال داده اند كه منظور از ((دين )) در اينجا قرآن يا تمام آئين اسلام است ، ولى معنى اول مناسب تر به نظر مى رسد، و نظير آن را در سوره ((انفطار)) آيه 9 كلا بل تكذبون بالدين ، و سوره ((تين )) آيه 7 فما يكذبك بعد بالدين نيز
    آمده است كه به قرينه آيات ديگر آن سوره ها منظور از دين روز جزا است .
    ((يدع )) از ماده ((دع )) (بر وزن حد) به معنى دفع شديد و راندن تواءم با خشونت و عنف است .
    و ((يحض )) از ماده ((حض )) به معنى تحريض و ترغيب ديگران بر چيزى است ، راغب در مفردات مى گويد: حص تشويق در حركت و سير است ، ولى حض چنين نيست .
    از آنجا كه ((يحض )) و ((يدع )) به صورت فعل ((مضارع )) آمده نشان مى دهد كه اين كار مستمر آنها است در مورد يتيمان و مستمندان .
    باز در اينجا اين نكته جلب توجه مى كند كه در مورد يتيمان مساءله عواطف انسانى بيشتر مطرح است تا اطعام و سير كردن ، چرا كه بيشترين رنج يتيم از دست دادن كانون عاطفه و غذاى روح است ، و تغذيه جسمى در مرحله بعد قرار دارد. و باز در اين آيات به مساءله اطعام ((مستمندان )) كه از مهمترين كارهاى خير است برخورد مى كنيم ، تا آنجا كه مى فرمايد: اگر خود قادر به اطعام مستمندى نيست ديگران را به آن تشويق كند.
    تعبير به ((فذلك )) (با توجه به اينكه فا در اينجا معنى سببيت را مى بخشد) اشاره به اين نكته است كه فقدان ايمان به معاد سبب اين خلافكاريها مى شود، و به راستى چنين است ، آن كس كه آن روز بزرگ و آن دادگاه عدل ، و آن حساب و كتاب و پاداش و كيفر را در اعماق جان باور كرده باشد، آثار مثبتش در تمام اعمال او ظاهر مى شود، ولى آنها كه ايمان ندارند اثر آن در جراءتشان بر گناه و انواع جرائم كاملا محسوس ‍ است .


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ماعون از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه




  5. تشكرها 4

    مدير اجرايي (04-07-1391), یاس بهشتی (04-07-1391), بيرق ظهور (05-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  6. #3
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در سومين وصف اين گروه ، مى فرمايد: ((واى بر نمازگزاران )) (فويل للمصلين ).
    ((همان نمازگزارانى كه نماز خود را به دست فراموشى مى سپرند)) (الذين هم عن صلاتهم ساهون ).
    نه ارزشى براى آن قائلند، و نه به اوقاتش اهميتى مى دهند، و نه اركان و شرائط و آدابش را رعايت مى كنند.
    ((ساهون )) از ماده ((سهو)) در اصل به معنى خطائى كه از روى غفلت سرزند، خواه در فراهم كردن مقدماتش مقصر باشد يا نه ، البته در صورت اول معذور نيست ، و در صورت دوم معذور است ، ولى در اينجا منظور سهو تواءم با تقصير است .
    بايد توجه داشت كه نمى فرمايد در نمازشان سهو مى كنند چون سهو در نماز به هر حال براى هر كس واقع مى شود، بلكه مى فرمايد از اصل نماز سهو مى كنند و كل آن را به دست فراموشى مى سپرند.
    روشن است اين مطلب اگر يك يا چند بار اتفاق بيفتد ممكن است از قصور باشد، اما كسى كه پيوسته نماز را فراموش مى كند و آن را به دست فراموشى مى سپارد، پيدا است كه براى آن اهميتى قائل نيست ، و يا اصلا به آن ايمان ندارد، و اگر گهگاه نماز مى خواند از ترس زبان مردم و مانند آن است .
    در اين كه منظور از ((ساهون )) در اينجا چيست ؟ علاوه بر آنچه در بالا گفتيم تفسيرهاى ديگرى نيز كرده اند، از جمله اينكه منظور تاءخير انداختن نماز از وقت فضيلت است .
    و يا اينكه منظور اشاره به منافقانى است كه نه براى نماز ثوابى معتقد بودند و نه براى ترك آن عقاب .
    يا اينكه منظور كسانى است كه در نمازهاى خود ريا مى كنند (در حالى
    كه اين معنى در آيه بعد مى آيد).
    البته جمع ميان اين معانى ممكن است هر چند تفسير اول مناسب تر به نظر مى رسد.
    به هر حال وقتى فراموش كنندگان نماز شايسته ويل هستند آنها كه به كلى ترك نماز گفته و تارك الصلوة هستند چه حالى خواهند داشت ؟!
    در چهارمين مرحله به يكى ديگر از بدترين اعمال آنها اشاره كرده ، مى فرمايد: آنها كسانى هستند كه پيوسته ريا مى كنند (الذين هم يراءون ).
    و در آخرين مرحله مى افزايد: آنها ديگران را از ضروريات زندگى منع مى كنند (و يمنعون الماعون ).
    مسلما يكى از سرچشمه هاى تظاهر و رياكارى عدم ايمان به روز قيامت ، و عدم توجه به پاداشهاى الهى است ، و گرنه چگونه ممكن است انسان پاداشهاى الهى را رها كند و رو به سوى خلق و خوش آيند آنها آورد؟!
    ((ماعون )) از ماده ((معن )) (بر وزن شاءن ) به معنى چيز كم است ، و بسيارى از مفسران معتقدند كه منظور از آن در اينجا اشياء جزئى است كه مردم مخصوصا همسايه ها از يكديگر به عنوان عاريه يا تملك مى گيرند، مانند مقدارى نمك ، آب ، آتش (كبريت ) ظروف و مانند اينها.
    بديهى است كسى كه از دادن چنين اشيائى به ديگرى خوددارى مى كند آدم بسيار پست و بى ايمانى است ، يعنى آنها به قدرى بخيل اند كه حتى از دادن اين اشياء كوچك مضايقه دارند، در حالى كه همين اشياء كوچك گاه نيازهاى بزرگى را برطرف مى كند، و منع آن ، مشكلات بزرگى در زندگى مردم ايجاد مى نمايد.




    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ماعون از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه




  7. تشكرها 4

    مدير اجرايي (04-07-1391), یاس بهشتی (04-07-1391), بيرق ظهور (05-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  8. #4
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    جمعى نيز گفته اند منظور از ((ماعون )) زكات است ، چرا كه زكات نسبت به اصل مال غالبا بسيار كم است ، گاه ده درصد، و گاه پنج درصد، و گاه دو و نيم درصد است .
    البته منع زكات نيز يكى از بدترين كارها است ، چرا كه زكات بسيارى از مشكلات اقتصادى جامعه را حل مى كند.
    در روايتى از امام صادق (عليه السلام ) آمده است كه در تفسير ماعون فرمود: هو القرض يقرضه ، و المتاع يعيره ، و المعروف يصنعه : ماعون وامى است كه انسان به ديگرى مى دهد، و وسائل زندگى است كه به عنوان عاريه در اختيار ديگران مى گذارد، و كمكها و كارهاى خيرى كه انسان انجام مى دهد در روايت ديگرى از همان حضرت اين معنى نقل شده ، و در ذيل آن آمده است كه راوى گفت : ما همسايگانى داريم كه وقتى وسائلى را به آنها عاريه مى دهيم آن را مى شكنند و خراب مى كنند، آيا گناه است به آنها ندهيم ؟ فرمود: در اين صورت مانعى ندارد.
    در معنى ((ماعون )) احتمالات ديگرى نيز گفته اند، تا آنجا كه در تفسير قرطبى بالغ بر دوازده قول در اين زمينه نقل شده كه بسيارى از آنها را مى توان در هم ادغام كرد و مهم همان است كه در بالا آورديم .
    ذكر اين دو كار پشت سر يكديگر (رياكارى و منع ماعون ) گوئى اشاره به اين است كه آنها آنچه براى خدا است به نيت خلق بجا مى آورند، و آنچه براى خلق است از آنها دريغ ميدارند، و به اين ترتيب هيچ حقى را به حق دارش نمى رسانند.
    اين سخن را با حديثى از پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) پايان مى دهيم ، فرمود:من منع الماعون جاره منعه الله خيره يوم القيامة ، و وكله الى نفسه ، و من وكله الى نفسه فما اسوء حاله ؟!: كسى كه وسائل ضرورى و كوچك را از همسايه اش دريغ دارد خداوند او را از خير خود، در قيامت منع مى كند، و او را به حال خود وامى گذارد، و هر كسى خدا او را به خود واگذارد، چه بد حالى دارد؟.




    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ماعون از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه




  9. تشكرها 4

    مدير اجرايي (04-07-1391), یاس بهشتی (04-07-1391), بيرق ظهور (05-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  10. #5
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    1 - جمعبندى بحثهاى سوره ماعون
    در اين سوره كوتاه ، مجموعه اى از صفات رذيله كه در هر كس باشد نشانه ايمانى و پستى و حقارت او است آمده ، و قابل توجه اينكه همه آنها را فرع بر تكذيب دين ، يعنى جزا يا روز جزا قرار داده است ،
    تحقير يتيمان ، ترك اطعام گرسنگان ، غفلت از نماز، رياكارى ، و عدم همكارى با مردم حتى در دادن وسائل كوچك زندگى اين مجموعه را تشكيل مى دهد، و به اين ترتيب افراد بخيل و خودخواه ، و متظاهرى را منعكس مى كند كه نه پيوندى با خلق دارند، و نه رابطه اى با خالق افرادى كه نور ايمان و احساس مسؤ وليت در وجودشان نيست نه به پاداش الهى ميان ديشند و نه از عذاب او بيمناكند.
    2 - تظاهر و ريا يك بلاى بزرگ اجتماعى
    ارزش هر عمل بستگى به ((انگيزه )) آن دارد، و يا به تعبير ديگر از ديدگاه اسلام ، اساس هر عمل را، ((نيت )) تشكيل مى دهد، آن هم ((نيت خالص )).
    اسلام قبل از هر چيز پرونده نيت را مورد بررسى قرار مى دهد، و لذا در حديث معروفى از پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمده است كه : انما الاعمال بالنيات ، و لكل امرء ما نوى : هر عملى بستگى به نيت او دارد، و بهره هر كس مطابق نيتى است كه در عمل دارد.
    و در ذيل اين حديث آمده است : آن كس كه براى خدا جهاد كند اجرش ‍ بر خداوند بزرگ است ، و كسى كه براى متاع دنيا پيكار كند، يا حتى نيت به دست آوردن عقال (طناب كوچكى كه پاى شتر را با آن مى بندند) كرده باشد بهره اش فقط همان است .
    اينها همه به خاطر آن است كه نيت هميشه به عمل شكل مى دهد، آن كس كه براى خدا كارى انجام مى دهد، شالوده آن را محكم مى كند، و تمام تلاش او اين است كه مردم از آن بهره بيشتر گيرند، ولى كسى كه براى تظاهر و رياكارى عملى انجام مى دهد، تنها به ظاهر و زرق و برق آن مى پردازد، بى آنكه به عمق و باطن و شالوده و بهره گيرى نيازمندان اهميت دهد.
    جامعه اى كه به رياكارى عادت كند، نه فقط از خدا و اخلاق حسنه و ملكات فاضله دور مى شود، بلكه تمام برنامه هاى اجتماعى او از محتوا تهى مى گردد، و در يك مشت ظواهر فاقد معنى خلاصه مى شود، و چه دردناك است سرنوشت چنين انسان ، و چنين جامعه اى ؟!



    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ماعون از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه




  11. تشكرها 4

    مدير اجرايي (04-07-1391), یاس بهشتی (04-07-1391), بيرق ظهور (05-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  12. #6
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    روايات در مذمت ريا بسيار زياد است ، تا آنجا كه آن را نوعى شرك ناميده اند، و ما در اينجا به ذكر سه روايت تكان دهنده قناعت مى كنيم :
    1 - در حديث از پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمده است : سياتى على الناس
    زمان تخبث فيه سرائرهم ، و تحس فيه علانيتهم ، طمعا فى الدنيا لا يريدون به ما عند ربهم ، يكون دينهم رياء، لا يخالطهم خوف ، يعمهم الله بعقاب فيدعونه دعاء الغريق فلا يستجيب لهم !:
    زمانى بر مردم فرا مى رسد كه باطنهاى آنها زشت و آلوده مى شود، و ظاهرشان زيبا، به خاطر طمع در دنيا اين در حالى كه علاقه اى به پاداشهاى پروردگارشان ندارند ، دين آنها ريا مى شود، و خوف خدا، در دل آنها وجود ندارد، خداوند همه آنها را به عذاب سختى گرفتار مى كند، و هر قدر خدا را مانند شخص غريق بخوانند هرگز دعايشان مستجاب نمى شود.
    2 - در حديث ديگرى از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم كه به يكى از يارانش به نام زراره فرمود. من عمل للناس كان ثوابه على الناس ‍ يا زراره ! كل رياء شرك !: كسى كه براى مردم عمل كند ثوابش بر مردم است ، اى زراره ! هر ريائى شرك است !.
    3 - در حديث ديگرى از پيامبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمده است :
    ان المرائى يدعى يوم القيامة باربعة اسماء: يا كافر! يا فاجر! يا غادر! يا خاسر! حبط عملك ، و بطل اجرك ، فلا خلاص لك اليوم ، فالتمس ‍ اجرك ممن كنت تعمل له !: شخص رياكار در روز قيامت با چهار نام صدا زده مى شود: اى كافر! اى فاجر! اى حيلهگر! واى زيانكار ! عملت نابود شد، و اجرت باطل گشت ، امروز هيچ راه نجاتى ندارى ، پاداش ‍ خود را از كسى بخواه كه از براى او عمل كردى !.
    خداوندا! خلوص نيت ، سخت مشكل است ، خودت ما را در اين راه يارى فرما.
    پروردگارا! آنچنان ايمانى به ما مرحمت كن كه جز به ثواب و عقاب تو نينديشيم و رضا و خشنودى و غضب خلق در راه تو براى ما يكسان باشد.
    بارالها! هر خطائى در اين راه تاكنون كرده ايم بر ما ببخش .
    آمين يا رب العالمين


    ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ماعون از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه




  13. تشكرها 4

    مدير اجرايي (04-07-1391), یاس بهشتی (04-07-1391), بيرق ظهور (05-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره آل عمران از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
    توسط منتظر یوسف زهرا در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 56
    آخرين نوشته: 14-01-1392, 11:29
  2. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره ناس از تفسیر نمونه ܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 12:09
  3. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره کوثر از تفسیر نمونهܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 11:49
  4. روش پنهان کردن هویت در اینترنت
    توسط شهیده در انجمن آموزش
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 25-05-1391, 14:38
  5. ஜミ★ミܓܨ مردی که تمام عمرش را صرف قرآن کرد ܓܨミ★ミஜ
    توسط نرگس منتظر در انجمن فعالان قرآني
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 05-10-1390, 20:16

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •