اوصاف الاشراف سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اوصاف الاشراف
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 39
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ....و اما ،علت ثبات

    علت ثبات یک فردچند عامل است که باید ایجاد کرد :
    1-بصیرت درونی و اعتقاد به حقّانیّت عقاید خود
    2- در یافت لذّت نیل به کمال
    3-ملکه شدن حالت درونی میل به کمال ،به گونه ای که زوال نپذیرد.

    و بدین گونه است که از انسانهای ثابت قدم همواره اعمال صالح صادر می گردد.




    اوصاف الاشراف

  2. تشكرها 6

    مدير اجرايي (24-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (29-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (23-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    نیت

    خدای تعال در باره نیت می فرماید:
    قل انّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله ربّ العالمین 1
    بگو به درستی که نماز و اعمال و زندگی و مرگ من ،همه برای خدای جهانیان است.

    نیت به معنای قصد است و قصد حلقه اتصال بین علم و عمل می باشد، چرا که اگر کسی نداند باید کاری انجام دهد ،قصد انجام آن نمی کند و تا چنین قصدی نکند آن عصورت نمی گیرد. مبدأ سیر و سلوک قصد است و بایستی سالک مقصد معینی را در نظر بگیردو چون مقصد کمال مطلق است باید نیت تقرب به حق تعالی باشد.زیرا که کامل مطلق ذات پاک اوست.

    اگر چنین حالتی پیدا شد ،نیت بدون عمل از عمل بدون نیت بهتر خواهد بود. پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
    نیة المؤمن خیر من عمله2
    نیت انسان مؤمن بهتر از عمل اوست.

    عمل خیری که به قصد قربت صورت بگیرد مقتضی حصول کمال است.

    1-انعام 162
    2-بحار ج 70




    اوصاف الاشراف

  4. تشكرها 6

    مدير اجرايي (26-07-1391), یاس بهشتی (17-08-1391), بيرق ظهور (29-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    صدق

    خدای تعالی در باره صدق می فرماید:
    یا ایها الذین آمنوا اتقوالله و کونو مع الصادقین 1
    ای مؤ منان تقوای الهی پیشه کنید و با صادقین (راستگویان)باشید.

    صدق در لغت به معنای راستی در گفتار و در نیت و در تصمیم و هم به معنای وفای به عهد و پیمان و نیز در همه حالات زندگی است، و صدّیق کسی است که در همه این موارد که ذکر شد ،صدق به عنوان ملکه برای او حاصل شده باشد و در هیچ جا اثری از ناراستی در او نتوان دید.

    عالمان گفته اند کسی که چنین شد خوابهای او نیز همه راست و درست خواهد بود. و چون راستی و صداقت نزدیکترین راه به هدف است کسی که در راه مستقیم سیر و سلوک کند کامیاب ترین افراد در راه رسیدن به مقصد خواهد بود. ان شاالله.


    1- توبه 119


    اوصاف الاشراف

  6. تشكرها 6

    مدير اجرايي (08-08-1391), یاس بهشتی (17-08-1391), بيرق ظهور (29-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    انابه


    خدای تعالی در مورد انابه می فرماید :
    وانیبوا الی ربکم و اسلموا له 1
    وبه سوی خدایتان انابه کنید وتسلیم او باشید

    انابه به معنی رو به خدا اوردن است که به سه صورت حاصل می شود:

    1- انابه قلبی ، که انسان همیشه قلباً متوجه خدا باشد و در افکار و تصمیمات خود طلب قرب پروردگار را بنماید.چنانکه می فرماید:
    وجاء بقلب منیب 2
    او با قلبی متوجه به خدا امد


    1-زمر 54
    2-ص 33



    اوصاف الاشراف

  8. تشكرها 6

    مدير اجرايي (08-08-1391), یاس بهشتی (17-08-1391), بيرق ظهور (08-08-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (08-08-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  9. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    2- انابه زبانی

    انابه زبانی ان است که انسان همواره به ذکر خداوند و یاد نعمتها و مقربان الهی مشغول باشد.
    و ما یتذکّر الّا من ینیب 1
    کسی جز اهل انابه متذکر نیست

    3- انابه عملی

    انابه عملی ان است که انسان همیشه به طاعت و عبادت مقرون به قصد قربت ،مانند نمازهای واجب و نوافل و کارهای مستحبی و توقف در مشاهد مشرفه و صدقه و احسان به بندگان و رساندن منفعت به خلق خدا و جلوگیری ضرر از آنان ،و صداقت در معامله و انصاف در مورد خود و خانواده ، و خلاصه تمامی احکام شرع به قصد قربت و جلب رضایت الهی مشغول باشد.




    اوصاف الاشراف

  10. تشكرها 4

    مدير اجرايي (15-08-1391), یاس بهشتی (17-08-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-08-1391)

  11. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اخلاص

    خدای تعالی در مورد اخلاص می فرماید:
    و ما امروا الّا لیعبدوالله مخلصین له الدین 1
    آنها مأمور نشدند مگر آنکه خدای را بپرستند در حالی که دین را خالص برای او می دانند.

    اخلاص در زبان در زبان فارسی به معنای ویژه ساختن و پاک کردن چیزی از چیز دیگر که همراه ان و یا آمیخته با آن است ولی منظوراز اخلاص در این جا آن است که انسان هرچه را که می گوید و انجام می دهد با قصد تقرب به درگاه الهی و خاص و خالص برای خداوند باشد تا به گونه ای که هیچ گونه قرض دنیوی و اخروی با آن آمیخته نباشد.

    علی له الدین الخالص 2
    آگاه باشید که دین خالص از برای خداوند است .

    1- بینه5
    2-زمر3



    اوصاف الاشراف

  12. تشكرها 4

    مدير اجرايي (15-08-1391), یاس بهشتی (17-08-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (15-08-1391)

  13. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ضد اخلاص آن است که انسان غرض دیگری جز رضای خدا مانند حب مقام و مال و یا شهرت طلبی و یا طمع به ثواب آخرت و یا نجات از عذاب دوزخ داشته باشد و اینها همه شرک است.

    انواع شرک

    شرک بر دو نوع است : شرک خفی و شرک جلی
    شرک جلی مانند: بت پرستی و غیر از این هرچه هست ، شرک خفی است.
    پیامبر اکرم (ص) می فرماید :
    نیة الشرک فی امتی اخفی من دبیب النّملة السّوداء علی الصخرة الصّمّاء فی اللیلة الظلماء 1
    نیت شرک در میان امت من از حرکت یک مورچه سیاه بر روی یک سنگ سیاه در دل شب سیاه ، مخفی تر است.

    1- بحار ج 72 ص 96




    اوصاف الاشراف

  14. تشكرها 4

    مدير اجرايي (17-08-1391), یاس بهشتی (17-08-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-08-1391)

  15. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و وقتى كه مانع ، يعنى شرك خفى بر طرف گردد سلوك و نيل به آن آسان خواهد بود.
    در حديث است كه :

    من اخلص لله اربعين صباحا ظهرت ينابيع الحكمه من قلبه على لسانه 1
    هر كس كه براى خداوند چهل روز اخلاص ورزد چشمه هاى حكمت از قلبش جوشيده و بر زبانش جارى مى شوند.


    1--- بحارالانوار، ج 70، ص 249، باب 54، روايت 25.



    اوصاف الاشراف

  16. تشكرها 4

    مدير اجرايي (20-08-1391), یاس بهشتی (20-08-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-09-1391)

  17. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    باب دوم : درباره رفع موانع سير و سلوك كه مشتمل بر شش فصل است .

    فصل اول : توبه

    خداى تعالى درباره توبه مى فرمايد:
    توبوا الى الله جميعا ايها المومنون لعلكم تفلحون 1
    اى مؤ منان همگى به سوى خداوند توبه كنيد تا شايد رستگار شويد.

    توبه به معناى برگشت از گناه است . قبل از هر چيز بايد دانست كه گناه چيست تا بتوان از آن بازگشت نمود روشن و واضح است كه كارهاى انسان بر پنج نوع است .
    1- كارى كه حتما بايد انجام داد و ترك آن جايز نيست . (واجب )
    2- كارى كه نبايد انجام داد و انجام آن جايز نيست . (حرام )
    3- كارى كه انجام آن از انجام ندادن آن بهتر است . (مستحب )
    4- كارى انجام ندادن آن از انجام آن بهتر است . (مكروه )
    5- كارى كه انجام دادن آن و ندادن آن يكسان است . (حلال )

    گناه عبارت از كارى است كه از نوع دوم يعنى حرام مى باشد و توبه از آن بر همه عاقلان واجب است و منظور از گناه در اينجا تمامى گناهان فكرى و زبانى و عملى است كه با اختيار و اراده هر انسان عاقلى صورت مى گيرد.
    و اما ترك مستحب كه از نوع سوم ، و انجام مكروه كه از نوع چهارم است ترك اولى ناميده مى شود، و براى معصومين ترك اولى ناپسند است و بايستى از آن توبه كنند و براى اهل سير و سلوك كه به غير از خداوند مقصدى ندارند توجه به غير خدا گناه محسوب مى شود و بايد از آن توبه كنند.


    1- نور 31



    اوصاف الاشراف

  18. تشكرها 4

    مدير اجرايي (20-08-1391), یاس بهشتی (20-08-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-09-1391)

  19. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پس توبه بر سه نوع است :

    1- توبه عام كه مربوط به همه بندگان است (كه بايستى از ترك واجبات و انجام محرمات توبه كنند).
    2- توبه خاص كه مربوط به معصومان است (كه بايستى از ترك اولى توبه كنند).
    3- توبه اخص كه مربوط به اهل سير و سلوك است (كه بايستى از توجه به غير خدا توبه كنند).
    و اما توبه گنهكاران از نوع اول است و توبه حضرت آدم عليه السلام و ساير انبياء از نوع دوم و توبه پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم كه مى فرمايد:

    و انه ليغان على قلبى و انى لاستغفر الله فى اليوم سبعين مرة 1

    به درستى كه بر قلب من زنگارى مى نشيند و من هر روز هفتاد مرتبه استغفار مى كنم .

    از نوع سوم است .


    1-بحارالانوار، ج 63، ص 183






    اوصاف الاشراف

  20. تشكرها 3


صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فنای در توحید پایان سلوک, قابل تکثیر نبودن مقام توحید, قصد تقرب به درگاه الهی, لوازم سیر و سلوک, ملازمات سلوک, من استوی یوماه فهو مغبون, منظور از اخلاص چیست؟, مبدأ سیر و سلوک چیست؟, مراتب ایمان, معنای لغوی صدق, نقش تفکر و تدبر در ترقی, نقش تفکر در رسیدن به پاداش الهی, نقش خوف و رجا در تکامل, نیت به منزله روح, نیت عقد بین علم و عمل, ناقص بودن حالات در اثنای سلوک نسبت به احوال مراحل بعد, نزدیکترین راه به هدف, هدف از خلقت انسان, هر نیازمندی ناقص است, واسطه بودن حالات اثنای سلوک, کمال مطلق، مقصد نهایی, کمال نهایی نفس چیست؟, کمال حالات در اثنای سلوک نسبت به قبل, کمترین مرتبه ایمان, کتاب اوصاف الاشراف, آسانترین راه سیرو سلوک چیست؟, انواع شرک, انگیزه کمال جویی چیست؟, انابه قلبی, انابه یعنی چه؟, انابه زبانی, انابه عملی, اوصاف الاشراف حاوی چه مطالبی است؟, ایمان کامل کدام است؟, ایمان تقلیدی, ایمان در لغت یعنی چه؟, ایمان در اصطلاح چیست؟, ایمان زبانی, ایمان غیبی چیست؟, اثر مکتوب خواجه نصیرالدین طوسی در سیر و سلوک, اعتقاد به حقانیت عقاید موجب ثبات, بدترین مانع سیر و سلوک, برتری نیت بدون عمل, تفکر مبدأ سیر به سوی کمال, تفکر ارزشمند تر از سالها عبادت, تفکر سبب پرهیز از هوای نفس, تهذیب نفس و تکامل, ثبات قدم در دین داری و دوام عمل صالح, ثبات ایمان چیست؟, جلوگیری از زیان واقعی با خرد ورزی, حصول ملکه صدق و صدیق, رفع موانع سلوک, سلوک یعنی چه؟, سیر و سلوک یا تهذیب نفس, سیر باطنی بشر از مبادی به غایت, شناخت احوالات واصلین به مقصد, شناخت حالات اثنای سلوک, شرک جلی, شرک خفی, شرک، ضد اخلاص, طریق حصول هدف خلقت, طریق حصول انابه, علامت و نشانه ایمان, علت ثبات, عمل به سفارشات معصوم (ع)راه تضمینی تکامل, عمل خیر مقتضی حصول کمال, عمل صالح چیست؟, عبادت هدف خلقت

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •