اوصاف الاشراف سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اوصاف الاشراف
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 39
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    توبه عام

    و اما توبه عام متوقف بر دو شرط است .

    البته كمال بر حسب اشخاص گوناگون است . براى برخى از افراد نجات از عذاب ، و براى عده اى رسيدن به ثواب و براى گروهى رضا و تقرب به پروردگار است .
    نقص نيز مانند كمال گوناگون است براى برخى عملى كه موجب استحقاق كيفر است و براى عده اى عملى كه موجب محروميت از ثواب است و براى گروهى عملى كه موجب غضب آفريدگار يعنى لعنت است نقص محسوب مى گردد.

    هر عاقلى كه اين دو شرط، يعنى اين دو آگاهى را دارا باشد گناه نمى كند و اگر احيانا مرتكب شده باشد توبه مى نمايد.

    1- آگاهى نسبت به تمامى كارها كه كدام كار موجب رسيدن به كمال ، و كدام كار موجب نقص است .
    2- آگاهى نسبت به فائده كمال ، يعنى رضاى خداوند، و ضرر نقص ، يعنى غضب الهى .



    اوصاف الاشراف

  2. تشكرها 6

    مدير اجرايي (23-08-1391), یاس بهشتی (23-08-1391), حیران (22-08-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (21-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-09-1391)

  3. #22
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    كيفيت حصول توبه



    توبه به سه صورت تحقق مى يابد:

    1- توبه نسبت به گذشته .
    2- توبه نسبت به حال حاضر.
    3- توبه نسبت به زمان آينده .









    اوصاف الاشراف

  4. تشكرها 5

    مدير اجرايي (20-09-1391), حیران (20-09-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (21-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-09-1391)

  5. #23
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    توبه نسبت به زمان گذشته

    اما توبه نسبت به كار گذشته بر دو قسم است .
    1- پشيمانى و تاسف فراوان بر گناهى كه در گذشته از انسان صادر شده است كه درباره آن رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم گفته اند:
    الندم توبه 1


    2- جبران گناهانى كه در گذشته واقع شده اند كه اين نيز بر سه نوع است .
    اول : آنچه كه انسان انجام داده و نسبت به ساحت قدس پروردگار نافرمانى محسوب گرديده است . (حق الله )
    دوم : آنچه كه انسان نسبت به خود انجام داده و خود را در معرض غضب الهى درآورده است . (حق النفس )
    سوم : آنچه كه انسان نسبت به ديگران انجام داده و به وسيله گفتار يا كردار خود موجب ضرر و زيان براى آنان گرديده است . (حق الناس )


    1-
    بحارالانوار، ج 8، ص 34، باب 21، روايت 5. پشيمانى توبه است .







    اوصاف الاشراف

  6. تشكرها 6

    NIAKY (21-09-1391), مدير اجرايي (21-09-1391), حیران (20-09-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (21-09-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-09-1391)

  7. #24
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و اما راه جبران گناهانى كه در مورد ديگران انجام داده است اگر زبانى بوده بايستى از آنها عذرخواهى كند و يا جبران نمايد يا به هر صورت رضايت آنها را به دست آورد. و اگر عملى بوده بايستى حق آنها را به خودشان در صورتى كه زنده اند به خودشان و در صورتى كه از دنيا رفته اند به وارثان آنها برگرداند و يا رضايت آنان را به دست آورد و كيفرى را كه معين شده تحمل بنمايد.

    و اگر كسى را كشته باشد بايد رضايت اوليا او را فراهم كند، چرا كه تحصيل رضايت مقتول محال است ، و اگر اين شرايط و ساير شرايط توبه را تحصيل كند اميدوار باشد كه خداوند در آخرت او را مورد رحمت واسعه خويش قرار دهد.


    و اما جبران گناهانى كه در حق خود انجام داده آن است كه كيفر دنيوى يا دينى را كه مقرر شده است تحمل نمايد. (مثل حدود و كفارات ).

    و اما راه جبران گناهانى كه در حق خداوند انجام داده آن است كه تضرع و زارى و انابه به درگاهى الهى نموده و عبادت و رياضت داشته باشد، البته به شرطى كه حق الناس و حق النفس را ادا كرده و جبران نموده باشد.




    اوصاف الاشراف

  8. تشكرها 5

    مدير اجرايي (23-09-1391), حیران (23-09-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (12-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-09-1391)

  9. #25
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    توبه نسبت به زمان حال

    توبه نسبت به زمان حال بر دو صورت است كه بايست توبه كننده انجام بدهد.

    1- گناهى را كه در حال حاضر مرتكب مى گردد، به قصد قربت ترك كند.
    2- از تعدى و ستم به ديگران خوددارى كرده و خسارات مظلومان و ستمديدگان را جبران بنمايد.


    توبه نسبت به آينده

    توبه نسبت به زمان آينده نيز به دو صورت تحقق مى يابد.
    1- تصميم قطعى بر عدم تكرار گناه در آينده كه حتى اگر او را بكشند يا به آتش ‍ بسوزانند، نه از روى اختيار و نه اجبار، ديگر راضى به ارتكاب آن گناه نگردد.
    2- تصميم بر آن كه در آينده ثابت قدم در اين راه باشد، حتى براى اينكه مبادا مرتكب گناه گردد نذرى نموده و يا كفاره اى قرار دهد كه اگر بار ديگر مرتكب آن گناه شد مجبور به تحمل و پرداخت آن گردد و تا وقتى كه عزم را جزم نكرده و يا احتمال برگشت به آن گناه در انديشه او وجود داشته باشد ثبات قدم حاصل نمى شود و بايد به قصد قربت اين كارها را انجام دهد تا مصداق كلام رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم گردد:
    التائب من الذنب كمن لا ذنب له1

    1- بحارالانوار، ج 6، ص 21، روايت 16. كسى كه از گناه توبه كند، مانند كسى است كه اصلا گناه نداشته است .







    اوصاف الاشراف

  10. تشكرها 5

    مدير اجرايي (27-09-1391), حیران (27-09-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (12-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-09-1391)

  11. #26
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اينها كه گفتيم همه در رابطه با توبه عام است كه خداوند درباره آن فرمود است :
    يا ايها الذين آمنوا توبوا الى الله توبة نصوحا عسى ربكم ان يكفر عنكم سيئاتكم
    - سوره تحريم : آيه 8. اى مومنان ، توبه كنيد به سوى خداوند توبه اى نصيحت كننده ، چه بسا خداوند گناهان شما را بپوشاند.


    انما التوبة على الله للذين يعملون السوء بجهاله ثم يتوبون من قريب فاولئك يتوب الله عليهم

    سوره نساء: آيه 17. توبه بر خداوند است براى كسانى كه از روى نادانى گناه مى كنند و به زودى توبه مى كنند پس خداوند بر آنها توبه مى كند.


    توبه خاص و اخص

    توبه خاص توبه از ترك اولى است و شرايط آن نيز نظير همين شرائط توبه عام است . و لذا در اين مورد خداوند مى فرمايد:
    لقد تاب الله على النبى و المهاجرين و الانصار الذين اتبعوه فى ساعة العسرة
    سوره توبه : آيه 117. به تحقيق خداوند بر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و مهاجر و انصار كه از او در دوران سختى پيروى كردند توبه كرد.




    اوصاف الاشراف

  12. تشكرها 5

    مدير اجرايي (16-10-1391), حیران (16-10-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (12-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-10-1391)

  13. #27
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و اما توبه اخص نسبت به دو چيز حاصل مى شود:

    1- توبه از توجه و التفات به غير مطلوب يعنى عالى ترين مرحله كمال كه در اين مورد گفته اند:
    اليمين و الشمال مضلتان
    راست و چپ هر دو گمراهى هستند

    2- توبه از برگشت و يا توقف در مرحله اى كه عبور از آن براى اهل سير و سلوك واجب ، و توقف در آن براى آنان گناه محسوب مى شود. يعنى نبايد به يك مرحله از كمال اكتفا كرده و به همان مرتبه به چشم رضايت بنگرند كه اين كار نسبت به آنان گناه محسوب مى شود كه گفته اند:
    حسنات الابرار سيئات المقربين
    پس اهل سير و سلوك در هر مرحله اى كه از كمال قرار بگريند؛ بايستى به مرحله بالاتر توجه كنند، و توقف در آن را براى خود جايز ندانند و با توبه و استغفار و ترك اصرار و پشيمانى از غفلتهاى گذشته و تضرع به درگاه الهى خود را پاك گردانند.
    فان من تاب و اخلص لله فالله له ان الله يحب التوابين ويحب المتطهرين
    «اين عبارت عربى ، تلفيقى از گفته هاى معصومين و قرآن است ، نه اينكه آيه و يا روايتى مستقل باشد.»




    اوصاف الاشراف

  14. تشكرها 5

    مدير اجرايي (16-10-1391), حیران (16-10-1391), رهرو سراج دل (12-10-1391), سالک (12-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-10-1391)

  15. #28
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط سالک نمایش پست ها

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی خانم کنیز فاطمه(سلام الله علیها)

    از شما تقاضا دارم در سلسه مباحث اوصاف الاشراف صفحه (2)پست(7)

    در مورد انواع شرک {شرک خفی }را بیشتر توضیح دهید








    سلام و عرض ادب

    سرکار خانم سالک گرامی

    بسیار خوشحالم که این موضوع توجه سرکار را جلب نموده است و سایت خوب آیه های انتظار را ، دوست خود و مأمنی برای ارتقاء علوم عرفانی و اخلاقی و ...خود می دانید .از اعتمادتان به این سایت محبوب تشکر می کنم.

    و اما ،

    با توجه به موضوعات باز شده در انجمن عرفان ناب و پیش بینی این که ممکن است با سئوالاتی روبرو شویم و برای اینکه پستها بریده نشود ، تاپیک

    ღ.•*♥*•- ----بپرسید و بگویید-(راجع به مسائل انجمن عرفان ناب)----ღ.•*♥*•.ღ را باز نموده و آن را برای

    سئوال و جواب در باره این گونه مطالب قرار دادیم ، اگر محبت کنید و سئوال را به آنجا منتقل کنید ،بسیار سپاسگزار خواهم بود و آنجا در خدمت

    هستم .پیشاپیش تشکر می کنم .

    التماس دعا
    اوصاف الاشراف

  16. تشكرها 5

    saba m (18-10-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), حیران (17-10-1391), سالک (18-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-10-1391)

  17. #29
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    فصل دوم : زهد


    خداى تعالى درباره زهد مى فرمايد:
    و لا تمدن عينيك الى ما متعنا به ازواجا منهم زهره الحيوة الدنيا لنفتنهم فيه و رزق ربك خير و ابقى
    سوره طه : آيه 131. چشم خود را ميفكن به آنچه كه ، افرادى را به وسيله آن بهره مند ساختيم تا آنها را بيازماييم و آن شكوفه اى از زندگى دنياست در حالى كه رزق خدايت بهتر و ماندگارتر است


    زهد به معناى بى رغبتى است و زاهد كسى است كه به امور دنيوى مانند خوردنى ها و آشاميدنى ها و پوشاك و مسكن و شهوات و لذات و مال و مقام و شهرت و تقرب به حكمرانان و حكمرانى و هر آنچه كه به وسيله مرگ از انسان گرفته مى شود رغبت نداشته باشد، البته نه به خاطر ناتوانى و نادارى و يا جهل و نادانى ،يا به خاطر غرضى يا به جهت عوضى در مقابل آن .


    بلكه اگر كسى به خاطر دنيوى بودن اين امور نسبت به آنها بى اعتناى باشد در اين صورت زاهد ناميده مى شود زاهد حقيقى آن است كه منظور او از زهد حتى نجات از آتش جهنم و رسيدن به ثواب بهشت نيز نباشد، بلكه زهد به خاطر دريافت فوايد و بركاتى كه دارد به صورت ملكه اى در وجود او حاصل شده و آلوده به طمع يا اميد يا غرضى دنيوى و اخروى نباشد.


    تحصيل ملكه به اين صورت است كه انسان خود را از خواهشهاى نفسانى باز دارد و با كارهاى دشوار رياضت بدهد تا ترك غرض در او راسخ گردد.




    اوصاف الاشراف

  18. تشكرها 5

    saba m (18-10-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), حیران (18-10-1391), سالک (18-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-10-1391)

  19. #30
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    حكايتى از يكى از زاهدان



    در سرگذشت يكى از زاهدان گفته اند: سى سال كله پخته گوسفند و فالوده مى فروخت ، ولى هيچ گاه از آن دو نمى خورد، علت آن را پرسيدند، گفت : يك زمان دل من هوس خوردن اين دو را نمود. براى آنكه خود راگوشمال بدهم ، شغل فروش اين دو را انتخاب كردم تا با وجود آنكه در دسترس من هست از آن نخورم تا ديگر ميل به لذتى پيدا نكنم .

    و داستان كسى كه در دنيا زهد پيشه خود كند ولى مقصود او نجات از آتش جهنم يا ثواب بهشت باشد، داستان كسى است كه از شدت پستى و دنائت طبع با وجود ميل فراوان به غذا مدتها هيچ چيز نخورد تا در ميهمانى كه در انتظار اوست بتواند غذاى فراوان بخورد!، و يا مثل آن كسى است در تجارت كالايى داد و ستد كند تا به واسطه آن سودى ببرد؛ در حالى كه در سير و سلوك بايد انسان به منظور رفع شواغل ، زهد ورزد تا به چيزى مشغول نگردد و از رسيدن به هدف باز نماند




    اوصاف الاشراف

  20. تشكرها 2


صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فنای در توحید پایان سلوک, قابل تکثیر نبودن مقام توحید, قصد تقرب به درگاه الهی, لوازم سیر و سلوک, ملازمات سلوک, من استوی یوماه فهو مغبون, منظور از اخلاص چیست؟, مبدأ سیر و سلوک چیست؟, مراتب ایمان, معنای لغوی صدق, نقش تفکر و تدبر در ترقی, نقش تفکر در رسیدن به پاداش الهی, نقش خوف و رجا در تکامل, نیت به منزله روح, نیت عقد بین علم و عمل, ناقص بودن حالات در اثنای سلوک نسبت به احوال مراحل بعد, نزدیکترین راه به هدف, هدف از خلقت انسان, هر نیازمندی ناقص است, واسطه بودن حالات اثنای سلوک, کمال مطلق، مقصد نهایی, کمال نهایی نفس چیست؟, کمال حالات در اثنای سلوک نسبت به قبل, کمترین مرتبه ایمان, کتاب اوصاف الاشراف, آسانترین راه سیرو سلوک چیست؟, انواع شرک, انگیزه کمال جویی چیست؟, انابه قلبی, انابه یعنی چه؟, انابه زبانی, انابه عملی, اوصاف الاشراف حاوی چه مطالبی است؟, ایمان کامل کدام است؟, ایمان تقلیدی, ایمان در لغت یعنی چه؟, ایمان در اصطلاح چیست؟, ایمان زبانی, ایمان غیبی چیست؟, اثر مکتوب خواجه نصیرالدین طوسی در سیر و سلوک, اعتقاد به حقانیت عقاید موجب ثبات, بدترین مانع سیر و سلوک, برتری نیت بدون عمل, تفکر مبدأ سیر به سوی کمال, تفکر ارزشمند تر از سالها عبادت, تفکر سبب پرهیز از هوای نفس, تهذیب نفس و تکامل, ثبات قدم در دین داری و دوام عمل صالح, ثبات ایمان چیست؟, جلوگیری از زیان واقعی با خرد ورزی, حصول ملکه صدق و صدیق, رفع موانع سلوک, سلوک یعنی چه؟, سیر و سلوک یا تهذیب نفس, سیر باطنی بشر از مبادی به غایت, شناخت احوالات واصلین به مقصد, شناخت حالات اثنای سلوک, شرک جلی, شرک خفی, شرک، ضد اخلاص, طریق حصول هدف خلقت, طریق حصول انابه, علامت و نشانه ایمان, علت ثبات, عمل به سفارشات معصوم (ع)راه تضمینی تکامل, عمل خیر مقتضی حصول کمال, عمل صالح چیست؟, عبادت هدف خلقت

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •