اوصاف الاشراف سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اوصاف الاشراف
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 39 , از مجموع 39
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    فصل سوم : فقر



    خداى تعالى درباره فقر مى فرمايد:
    ليس على الضعفاء و لا على المرضى و لا على الذين لا يجدون ما ينفقون حرج

    سوره توبه : آيه 91.بر كسانى كه ضعيف هستند و يا بيمارند و يا چيزى براى انفاق ندارند حرجى نيست .



    فقير در لغت آن كسى است كه يا اصلا مال ندارد و يا اگر دارد كمتر از خرج زندگى اوست ، ولى منظور ما از فقير آن كسى است كه به مال و مسائل مادى رغبت ندارد، و اگر مالى هم بدست مى آورد به جمع آورى آن اهتمام نمى ورزد.


    البته نه از روى نادانى يا بواسطه مانع يا غفلت ، يا به طمع رسيدن به شهوات و شهرت و نيكنامى و اشتهار به جود و بخشش ، و يا خوف از عقاب جهنم ، يا شوق به ثواب آخرت ، بلكه به جهت بى اعتنايى به دنيا كه لازمه سير و سلوك و اشتغال به مراقبت و رعايت جانب پروردگار است تا آنچه كه غير خداست حجاب نگردد؛ و اين فقر در حقيقت شعبه اى از زهد است







    اوصاف الاشراف

  2. تشكرها 9

    قطره ای از دریای فاطمیه (09-11-1391), مانیل (06-12-1391), مدير محتوايي (06-12-1391), مدير اجرايي (24-10-1391), یاس بهشتی (28-10-1391), حیران (24-10-1391), رهرو سراج دل (24-10-1391), سالک (28-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (24-10-1391)

  3. #32
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مى فرمايد:
    الا اخبركم بملوك اهل الجنه قالوا بلى قال كل مستضعف اغبر اشعث دى طمرين لا يعبوبه لو اقسم على الله لابره


    بحار: ج77، ص 3ت روايت 2. آيا شما را به فرمانروايان اهل بهشت آگاه نكنم ؟ گفتند: آرى . فرمود: آن ضعيف و مستضعفى كه مويش آشفته و رنگش غبار آلود است و مردم به او اعتنا ننمايند، اگر خدا را سوگند دهد، خداوند دعايش را بپذيرد.شكى نيست كه پيشوايان دينى ما كه خود مظهر پاكى و نظافت و زيبايى بودند مردمرا تشويق به آشفتگى و بى مبالاتى نمى كردند. بلكه منظور آن بزرگواران اين بوده كه مردم به آراستگى هاى ناشى از خودخواهى و غرور نپردازند.
    و وقتى كه به آن حضرت گفتند: سرزمين بطحا و مكه پر از طلاست اگر مى خواهى به تو بدهيم در جواب عرض كرد:
    لا، بل اجوع يوما فاءسلاك و اشبع يوما فاشكرك

    خیر ،بلکه یک روز گرسنه می مانم و دست نیاز به سوی تو دراز می کنم و یک روز سیر می شوم و تو را سپاس می گویم.بحار :ج 72 ص64 روایت 13







    اوصاف الاشراف

  4. تشكرها 9

    قطره ای از دریای فاطمیه (09-11-1391), مانیل (06-12-1391), مدير محتوايي (06-12-1391), مدير اجرايي (08-11-1391), یاس بهشتی (28-10-1391), حیران (08-11-1391), رهرو سراج دل (28-10-1391), سالک (28-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-10-1391)

  5. #33
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مى فرمايد:
    الا اخبركم بملوك اهل الجنه قالوا بلى قال كل مستضعف اغبر اشعث دى طمرين لا يعبوبه لو اقسم على الله لابره


    بحار: ج77، ص 3ت روايت 2. آيا شما را به فرمانروايان اهل بهشت آگاه نكنم ؟ گفتند: آرى . فرمود: آن ضعيف و مستضعفى كه مويش آشفته و رنگش غبار آلود است و مردم به او اعتنا ننمايند، اگر خدا را سوگند دهد، خداوند دعايش را بپذيرد.شكى نيست كه پيشوايان دينى ما كه خود مظهر پاكى و نظافت و زيبايى بودند مردمرا تشويق به آشفتگى و بى مبالاتى نمى كردند. بلكه منظور آن بزرگواران اين بوده كه مردم به آراستگى هاى ناشى از خودخواهى و غرور نپردازند.
    و وقتى كه به آن حضرت گفتند: سرزمين بطحا و مكه پر از طلاست اگر مى خواهى به تو بدهيم در جواب عرض كرد:
    لا، بل اجوع يوما فاءسلاك و اشبع يوما فاشكرك

    خیر ،بلکه یک روز گرسنه می مانم و دست نیاز به سوی تو دراز می کنم و یک روز سیر می شوم و تو را سپاس می گویم.بحار :ج 72 ص64 روایت 13







    اوصاف الاشراف

  6. تشكرها 9

    قطره ای از دریای فاطمیه (09-11-1391), مانیل (06-12-1391), مدير محتوايي (06-12-1391), مدير اجرايي (08-11-1391), یاس بهشتی (28-10-1391), حیران (08-11-1391), رهرو سراج دل (28-10-1391), سالک (28-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-10-1391)

  7. #34
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    فصل چهارم : رياضت


    خداى تعالى درباره رياضت مى فرمايد:
    و اما من خاف مقام ربه و نهى النفس عن الهوى فان الجنة هى الماءوى

    سوره نازعات : آيه 40 و 41. و اما هر كس كه از مقام خدايش بترسد و خود را از هوس باز بدارد پس بدارد پس بهشت جايگاه او خواهد بود.


    رياضت در لغت به معناى رام كردن حيوان و منع آن از حركات نامطلوب و ايجاد ملكه اطاعت از صاحب خود در تمامى دستورات وى است . منظور ما نيز از رياضت ، ممانعت نفس حيوانى از پيروى قوه شهوت و غضب و پى آمدهاى اين دو و رذايل اخلاقى و عملى مانند حرص بر جمع مال و مقام پرستى و لوازم آنها از قبيل حيله و مكر و خدعه و غيبت و تعصب و غضب و كينه و حسادت و فسق و غوطه ور شدن در شرور و تباهى و عادات ناپسند است .


    و همچنين منظور از رياضت ايجاد ملكه اطاعت نفس از عقل و عمل در جهت رسيدن به كمال ممكن است . و اما نفسى را كه تابع قوت شهوت باشد بهيمى گويند، و نفسى را كه تابع قوه غضبى باشد سبعى خوانند، و نفسى را كه رذايل اخلاقى را به صورت ملكه در خود درآورده باشد شيطانى مى نامند.


    خداوند در قرآن اين سه نفس را نفس اماره
    خوانده است .





    اوصاف الاشراف

  8. تشكرها 8

    قطره ای از دریای فاطمیه (09-11-1391), مانیل (06-12-1391), مدير محتوايي (06-12-1391), مدير اجرايي (08-11-1391), یاس بهشتی (09-11-1391), حیران (08-11-1391), سالک (09-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-12-1391)

  9. #35
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    البته در صورتى كه اين رذايل در نفس ثابت و راسخ گرديده باشند ولى اگر ثابت نباشند و يا گاهى تمايل به خير و گاهى به تمايل به شر در انسان وجود داشته باشد و يا در صورتى كه ميل به خير پيدا شود از تمايل به شر پشيمان گردد و خود را سرزنش كند آن را نفس لوامه نام نهاده است و اما نفسى را كه پيرو عقل است و طلب خير به صورت ملكه در آن بوجود آمده است آن را نفس مطمئنه ناميده است .


    هدف از رياضت


    و اما هدف از رياضت سه چيز است .


    1- رفع موانع و بازدارنده هاى ظاهرى و باطنى از وصول به حق .
    2- مطيع ساختن نفس حيوانى در برابر عقل عملى به منظور طلب كمال .
    3- ايجاد ملكه ثبات در نفس انسان در راستاى قبول فيض الهى به منظور رسيدن به كمال ممكن .





    اوصاف الاشراف

  10. تشكرها 5

    مانیل (06-12-1391), مدير محتوايي (06-12-1391), یاس بهشتی (04-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-12-1391)

  11. #36
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    فصل پنجم :

    محاسبه و مراقبه




    خداى تعالى درباره محاسبه و مراقبه مى فرمايد:

    ان تبدوا ما فى انفسكم او تخفوَه يحاسبكم به الله(82)

    محاسبه در لغت به معناى حساب كردن و مراقبه به معناى نگهدارى است . منظور ما از محاسبه آن است كه انسان طاعات و معاصى را حساب كند كه كدام بيشتر است . اگر طاعت بيشتر است بنگرد كه نسبت بيشتر بودن طاعات بر معاصى در مقابل نعمتهايى كه خداوند در حق او لطف فرموده چه اندازه است .


    نعمتى مانند وجود او كه حكمتهاى فراوانى در آفرينش اعضاى او نهفته است كه عالمان علم تشريح به اندازه فهم و دانش خود چندين كتاب در شرح آن نوشته اند - و تازه قطره اى از دريا را نتوانسته اند بفهمند - و فوايد فراوانى كه در نيروهاى نفس نباتى و حيوان انسان موجود است ، و شگفتيهايى كه در روح او قرار داده كه مى تواند علوم و معقولات را به ذات خود ادراك و محسوسات را فهم نموده ، و با ابزار و ادواتى كه در اختيار دارد قوا و اعضا را تدبير نمايد.





    اوصاف الاشراف

  12. تشكرها 5

    مانیل (06-12-1391), مدير محتوايي (06-12-1391), یاس بهشتی (04-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-12-1391)

  13. #37
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و همچنين روزى و رزقى كه از ابتداى خلقت براى انسان فراهم شده و اسباب رشد و پرورش او را چه از عالم بالا و چه از جهان خاكى آماده ساخته است ، پس اگر آن مقدار طاعتى را كه بر معصيت غالب آمده با اينهمه نعمتهاى الهى و نعمت هايى كه قابل شمارش نيستند مقايسه كند متوجه تقصير كوتاهى خود در همه حالات خواهد گرديد و خداوند مى فرمايد:

    و ان تعدو نعمد الله لا تحصوها(83)



    و اما اگر طاعت و معصيت او يكسان باشند، بايد بداند كه در مقابل اين نعمتها هيچ بندگى و سپاسگزارى ننموده است تقصير و كوتاهى خود را واضح تر مى يابد.
    و اما اگر معاصى بيشتر از طاعت او باشد پس واى بر او.







    اوصاف الاشراف

  14. تشكرها 4

    مانیل (06-12-1391), مدير محتوايي (06-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-12-1391)

  15. #38
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    بنابراين اگر طالب كمال ، اين گونه خود را محاسبه كند از او جز طاعت سر نمى زند و با آنكه طاعت انجام مى دهد باز خود را مقصر مى بيند و لذا رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرموده اند:

    حاسبو انفسكم قبل ان تحاسبوا(84)


    و اگر كسى خود را محاسبه نكند و در معصيت غوطه ور گردد، به مقتضاى اين آيه كه مى فرمايد:

    ان كان مثقال حبة من خردل اتينا بها و كفى بنا حاسبين(85)
    وقت محاسبه در عذاب اليم و زيان عظيم مى افتد. و در آن هنگام است كه :

    ]لا يوخذ منها عدل و لا يقبل منها شفاعة(8
    پناه بر خدا از اين روز!.


    و اما مراقبه آن است كه انسان هميشه ظاهر و باطن خود را حفظ كند تا از او چيزى صادر نشود كه حسنات او را باطل گرداند، يعنى همواره ملاحظه احوال خود كند تا مبادا در نهان و آشكار معصيتى كند يا چيزى خواه كوچك و خواه بزرگ او را از سير و سلوك باز دارد، و بايد هميشه توجه به اين آيه داشته باشد كه مى فرمايد:


    واعلمو ان الله يعلم ما فى انفسكم فاءحذروه(87)تا آنگاه انشاء الله كه به مرحله وصل و نيل به مقصود برسد.
    والله يوفق من يشاء من عباده انه هو اللطيف الخبير




    اوصاف الاشراف

  16. تشكرها 4

    مانیل (06-12-1391), مدير محتوايي (06-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-12-1391)

  17. #39
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    فصل ششم :
    تقوا
    خداى تعالى در مورد تقوا مى فرمايد:
    ان اكرمكم عند الله اتقكم(88)
    تقوا به معناى پرهيز از گناهان به واسطه ترس از خشم و دورى از درگاه خداوند است . همانطور كه بيمار خواهان معالجه ، بايستى از مصرف آنچه كه به حال او مضر و مقتضى افزايش بيمارى است اجتناب كند تا معالجه گشته و درمان او نتيجه بخش باشد انسانهاى طالب كمال نيز بايستى از آنچه كه منافات با كمال دارد و يا مانع حصول كمال و يا بازدارنده سالك از مسير كمال است اجتناب نمايند تا آنچه كه مقتضى وصول يا مؤ ثر در سير و سلوك است سودمند واقع گردد.
    و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب (89)
    عناصر تشكيل دهنده تقوا
    تقوا در حقيقت مركب از سه چيز است .
    1- خوف .
    2- پرهيز از معصيت .
    3- طلب تقرب الهى .
    و شرح هر يك از اين سه به طور كامل در اين رساله در جاى خود بيان خواهد شد و در قرآن و احاديث از تقوا ستايش شده و از متقيان زياد سخن به ميان آمده كه نمى توان آنها را در اين مجموعه ذكر نمود و هدف نهايى تقوا محبت خداوند تعالى است .
    بلى من اوفى بعهده فان الله يحب المتقين(90) َ



    اوصاف الاشراف

  18. تشكرها 4

    مانیل (06-12-1391), مدير محتوايي (06-12-1391), حیران (05-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-12-1391)

صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فنای در توحید پایان سلوک, قابل تکثیر نبودن مقام توحید, قصد تقرب به درگاه الهی, لوازم سیر و سلوک, ملازمات سلوک, من استوی یوماه فهو مغبون, منظور از اخلاص چیست؟, مبدأ سیر و سلوک چیست؟, مراتب ایمان, معنای لغوی صدق, نقش تفکر و تدبر در ترقی, نقش تفکر در رسیدن به پاداش الهی, نقش خوف و رجا در تکامل, نیت به منزله روح, نیت عقد بین علم و عمل, ناقص بودن حالات در اثنای سلوک نسبت به احوال مراحل بعد, نزدیکترین راه به هدف, هدف از خلقت انسان, هر نیازمندی ناقص است, واسطه بودن حالات اثنای سلوک, کمال مطلق، مقصد نهایی, کمال نهایی نفس چیست؟, کمال حالات در اثنای سلوک نسبت به قبل, کمترین مرتبه ایمان, کتاب اوصاف الاشراف, آسانترین راه سیرو سلوک چیست؟, انواع شرک, انگیزه کمال جویی چیست؟, انابه قلبی, انابه یعنی چه؟, انابه زبانی, انابه عملی, اوصاف الاشراف حاوی چه مطالبی است؟, ایمان کامل کدام است؟, ایمان تقلیدی, ایمان در لغت یعنی چه؟, ایمان در اصطلاح چیست؟, ایمان زبانی, ایمان غیبی چیست؟, اثر مکتوب خواجه نصیرالدین طوسی در سیر و سلوک, اعتقاد به حقانیت عقاید موجب ثبات, بدترین مانع سیر و سلوک, برتری نیت بدون عمل, تفکر مبدأ سیر به سوی کمال, تفکر ارزشمند تر از سالها عبادت, تفکر سبب پرهیز از هوای نفس, تهذیب نفس و تکامل, ثبات قدم در دین داری و دوام عمل صالح, ثبات ایمان چیست؟, جلوگیری از زیان واقعی با خرد ورزی, حصول ملکه صدق و صدیق, رفع موانع سلوک, سلوک یعنی چه؟, سیر و سلوک یا تهذیب نفس, سیر باطنی بشر از مبادی به غایت, شناخت احوالات واصلین به مقصد, شناخت حالات اثنای سلوک, شرک جلی, شرک خفی, شرک، ضد اخلاص, طریق حصول هدف خلقت, طریق حصول انابه, علامت و نشانه ایمان, علت ثبات, عمل به سفارشات معصوم (ع)راه تضمینی تکامل, عمل خیر مقتضی حصول کمال, عمل صالح چیست؟, عبادت هدف خلقت

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •