اوصاف الاشراف سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اوصاف الاشراف
صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 39
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض اوصاف الاشراف







    اوصاف الاشراف

    آسانترین راه برای سیر و سلوک
    و تهذیب نفس


    اوصاف الاشراف

  2. تشكرها 10

    *❀*نازبانو*❀* (15-07-1391), mahsa (15-07-1391), saba m (16-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (15-07-1391), مدير اجرايي (11-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (11-07-1391), رهرو سراج دل (15-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    خلقت انسان برای نیل به کمال و شناخت و ستایش خدای سبحان است و او می فرماید:
    و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون 1
    من جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه عبادتم کنند.

    این مطلب با سیر باطنی بشری از مبادی (که ایمان ، ثبات در عقاید ، نیت قربت ، راستی و درستی در راه ، رو نمودن به سوی خالق ) برای وصول به مقاصد عالی و هدف نهایی (که فنای در ذات ربوبی است)حاصل می شود ،با مراعات مراحل دیگر ان چون توبه ، بی رغبتی به امور دنیوی و مادی، ممانعت نفس از پیروی از شهوات، محاسبه و مراقبه ، تقوا ، عدم توجه به محسوسات ظاهری ، تفکر ، خوف و رجا ، صبر و شکر ، اشتیاق به حصول کمال ، اعتقاد مطابق با واقع و اطمینان ، توکل ، رضا و تسلیم ، و بالاخر] توحید واقعی و اتحاد و وحدت ، که سبب کمال غایی نفس انسانی می گردد.

    خدای منان برای رسیدن نفس به ترقی و تعالی مطلوب کراراً به تفکر و تدبّر توصیه نموده است.

    1- ذاریات 56




    اوصاف الاشراف

  5. تشكرها 11

    *❀*نازبانو*❀* (15-07-1391), mahsa (15-07-1391), saba m (16-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (15-07-1391), مدير اجرايي (11-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (11-07-1391), رهرو سراج دل (14-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مبدأ سیر به سوی کمال از تفکر حاصل می شودکه در روایات اسلامی نیز از سالها عبادت، ارزشمندتر قلمداد شده است ، و سبب پرهیز از هواهای نفسانی و رسیدن به پاداش الهی و بی کران اخروی خواهد شد.

    با خرد ورزی و خوف و رجا و تهذیب نفس و تصفیه باطن است که سالک حقیقی می تواند از زیان واقعی جلو گیری نماید و هر روز ، گامی به سوی تکامل روحی و معنوی پیش رود، و این کلام رسول خدا (ص) را همواره مد نظر داشته باشد:
    من استوی یوماه فهو مغبون 2
    هر کس دو روزش یکسان باشد ضرر کرده است

    عمل به سفارشات معصومین (ع) تنها راه تضمین شده ایست که اهل سلوک را به مقصد نهایی و قرب ربوبی رهنمون می سازد.
    در این زمینه عارفان بزرگ کوی دوست ! کتب فراوانی از خود بر جای نهاده اند ، که یکی از آنها ،استاد البشر، عقل حادی عشر ، خواجه نصیر الدین طوسی است.
    او در کتاب اوصاف الاشراف خود ، مراحل سیر و سلوک را مختصر و مفید بیان داشته ، و ویژگیهای شرافتمندان درگاه ربوبی را بر شمرده است.

    2-بحار ج71




    اوصاف الاشراف

  7. تشكرها 11

    *❀*نازبانو*❀* (15-07-1391), mahsa (15-07-1391), saba m (16-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (15-07-1391), مدير اجرايي (11-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (11-07-1391), رهرو سراج دل (15-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  8. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    لوازم سیر و سلوک

    هر کس به خود و کردار خود بنگرد بی تردید خود را نیازمند دیگران می بیند، و هر که نیاز مند به غیر باشد ذاتاً ناقص است . هرگاه انسان از نقص خویش آگاه باشد در درون خویش انگیزه ای برای کمال می یابد. لذا احساس نیاز به حرکت به سوی کمال پیدا می کند. اهل طریقت این حرکت را سلوک نامیده اند.

    برای چنین کسی که به سلوک رغبت پیدا کرده توجه به شش امر لازم است:
    1-مبدأ سیر و سلوک و تهیه مقدمات و زاد و توشه .
    یعنی بداند که از کجا باید سلوک را آغاز نماید و چه مقدماتی را باید فراهم نمود.

    2-رفع موانع سیر و سلوک .
    یعنی باید موانعی که انسان را از حرکت و سیر و سلوک باز می دارد شناسایی و رفع کند.

    3-سیر و سلوک .
    یعنی پیمودن راه وآغاز حرکتی که انسان را از مبدأ به مقصد می رساند و حالاتی که در آغاز برای سالک پیش می آید.



    اوصاف الاشراف

  9. تشكرها 11

    *❀*نازبانو*❀* (15-07-1391), mahsa (15-07-1391), saba m (16-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (15-07-1391), مدير اجرايي (11-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (11-07-1391), رهرو سراج دل (15-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    4- حالاتی که در اثنای سیر و سلوک برای سالک پیش می آید.

    5- حالاتی که پس از سلوک ،برای به مقصد رسیدگان و واصلان رخ می دهد.

    6-پایان سلوک که ان را "فنای در توحید " می نامند.

    وهر یک از این امور (بغیر از امر ششم که پایان حرکت است)مشتمل بر امور دیگری است که به یاری پروردگار ارائه خواهد شد.
    اما امر ششم چون قابل تکثر نیست ،از این امر مستثنی است،حصول هر بخشی مسبوق به حرکت بخش قبل از آن است و سابق بر بخشی که در پی آن خواهد آمد، و امر ششم پایان راه است و بعد از آن حرکتی نیست.
    اما هر حالتی برای سالک ،در اثنای سیر و سلوک رخ می دهد واسطه ای بین حالت قبلی و بعدی است که اگر نسبت به حال قبلی مقایسه شود کمال و پسندیده ،و چون با حال بعدی قیاس شود نقص و ناپسند است.لذا پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
    من استوی یوماه فهو مغبون

    در بیان بعدی مبدأ و تهیه مقدمات را بررسی خواهیم کرد.ان شاالله







    اوصاف الاشراف

  11. تشكرها 10

    *❀*نازبانو*❀* (15-07-1391), mahsa (15-07-1391), saba m (16-10-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (15-07-1391), مدير اجرايي (11-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (11-07-1391), رهرو سراج دل (14-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  12. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مبدأ سیر و سلوک و تهیه مقدمات آن

    ایمان


    خداوند تبارک و تعالی می فرماید :
    الذین امنو و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون
    آنان که ایمان آوردند و ایمان خود را به ستم نیامیخته اند دارای امنیت هستند و هدایت یافته اند.

    ایمان در لغت به معنای هر گونه تصدیق و باور داشتن است و در اصطلاح محققان تصدیق به معلومات یقینی و باور قلبی به فرموده های پیامبر اکرم(ص) می باشد،و شناخت پیامبر از شناخت خدا جدا نیست.
    خدای قادر و دانا و سمیع و بصیری که پیامبران را فرستاده و قران را نازل فرموده،و واجب و مستحب و حلال و حرام مورد قبول و اتفاق امت اسلامی را بیان کرده است. پس ایمان در بر دارنده این مسائل است ،کمتر از این ایمان نیست و بیشتر از این کمال ایمان است نه خود ایمان.



    اوصاف الاشراف

  13. تشكرها 10

    *❀*نازبانو*❀* (15-07-1391), mahsa (15-07-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (15-07-1391), مدير اجرايي (15-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (15-07-1391), رهرو سراج دل (15-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (15-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    علامت و نشانه ایمان

    نشانه ایمان آن است که انسان به آنچه که باید بداند آگاه باشد، و آنچه را که گفتنی است بگوید و آنچه انجام دادنی است عمل نموده ،و از آنچه که احتراز از آن لازم است پرهیز کرده و دوری جوید. اینها که گفتیم "عمل صالح " نام داردکه لازمه ایمان و قابل افزایش و کاهش است.لذا عمل صالح همه جا با ایمان ذکر می شود،چنانکه خداوند می فرماید :


    الّا الذین امنو و عملوا الصالحات 1
    مگر آنانکه ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند(در خسران و زیان نیستند)

    1-سوره عصر ایه 3





    اوصاف الاشراف

  15. تشكرها 10

    *❀*نازبانو*❀* (15-07-1391), mahsa (15-07-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (15-07-1391), مدير اجرايي (15-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (15-07-1391), رهرو سراج دل (15-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (15-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  16. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    مراتب ایمان

    1-کمترین مرتبه ایمان ،ایمان زبانی است که خداوند در مورد آن می فرماید:

    یا ایّهاالذین امنوا آمنوا بالله و رسوله و الکتاب الذی نزّل علی رسوله 1
    ای مؤمنان به خدا و پیامبر و کتابی که بر پیامبرش نازل کرده ایمان بیاورید

    2-مرتبه بالاتر از آن ایمان تقلیدی است.یعنی مؤمن به آنچه باید بدان ایمان داشته باشد ایمان قطعی دارد ولی ایمان او قابل زوال است.البته اگر ایمان قطعی حاصل شود عمل صالح نیز به دنبال آن خواهد آمد ، که خداوند می فرماید:

    انّما المؤمنون الذین آمنوا بالله و رسوله ثمّ لم یرتابو و جاهدوا 2
    مؤمنان کسانی هستند که ایمان به خدا و پیامبرش داشته و دچار تردید نشده و جهاد کردند.

    3-مرتبه بالاتر ایمان غیبی است که این گونه ایمان همراه با یک نوع بصیرت درونی است و مقتضی ثبات قدم می باشد و گویا مؤمن حقایقی را از پشت پرده غیب می بیند.
    الذین یؤمنون بالغیب 3
    آنانکه ایمان به غیب دارند

    1-نساء136
    2-حجرات 15
    3-بقره 5









    اوصاف الاشراف

  17. تشكرها 6

    مدير اجرايي (24-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (29-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (21-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  18. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    4-مرتبه بالاتر از آن ایمان کامل است که خداوند در این مورد می فرماید:
    انّما المؤمنون اذا ذکر الله وجلت قلوبهم و اذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایماناً.........اولئک هم المؤمنون حقّاً 1
    مؤمنان کسانی هستند که وقتی نام خدا را می شنوند قلبهایشان می لرزد و وقتی که آیات الهی برای آنها خوانده می شود ایمان آنها افزوده می شود.....آنها براستی اهل ایمانند.

    این ایمان همراه با یقینی ویژه است. در سیر و سلوک ایمانی ،کمتر از ایمان غیبی ، و حد اقل کمتر از ایمان تقلیدی فائده ای ندارد.چون ایمان زبانی در حقیقت ایمان نیست که خداوند می فرماید:
    و ما یؤمن اکثرهم بالله الّا و هم مشرکون 2
    اکثر آنها ایمان به خدا نیاوردند مگر آنکه مشرک هستند.

    و انسان برای سیر و سلوک حتماًبه ایمان بالاتر نیاز دارد.چون اگر ایمان قطعی به وجود کامل مطلق و آفریدگار جهان باشد ،در پرتو این اعتقاد روح انسان آرامش پیدا کرده و سیر و سلوک برای او ممکن است و می تواند به اسانی و سهولت به هدف نایل گردد.




    اوصاف الاشراف

  19. تشكرها 6

    مدير اجرايي (24-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (29-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (21-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  20. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ثبات

    خدای تعالی در مورد ثبات می فرماید:

    یثبت الله الذین آمنو بالقول الثابت فی الحیوة الدّنیا و فی الاخرة 1
    خداوند مؤمنان را با قول ثابت در زندگی دنیا و آخرت تثبیت می کند.

    ثبات حالتی است که تا با ایمان همراه نگردد اطمینان نفس و در نتیجه کمال میسّر نگردد ،زیرا هر کس که در عقاید خود متزلزل باشد نمی تواند طالب کمال باشد .
    ثبات ایمان عبارت است از حصول قطع به این که کامل و کمالی وجود دارد و تا این قطع حاصل نشود طلب کمال وجود نمی گیرد .
    تا تصمیم بر طلب کمال و ثبات در راه آن به دست نیاید سیر و سلوک ممکن نیست ، و کسی که تصمیم دارد ولی ثبات ندارد مصداق این آیه است که خداوند می فرماید :

    کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران 2
    مانند کسی است که شیاطین او را در زمین افکنده و حیران است.

    بلکه می توان گفت متحیّر و سرگردان ،تصمیم هم ندارد و تا به یک سمت معین رو نیاورد حرکت و سیر و سلوک از او صادر نمی شود و اگر هم حرکتی بکند بی حاصل است.






    اوصاف الاشراف

  21. تشكرها 6

    مدير اجرايي (24-07-1391), یاس بهشتی (23-07-1391), بيرق ظهور (29-07-1391), سالک (16-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (23-07-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فنای در توحید پایان سلوک, قابل تکثیر نبودن مقام توحید, قصد تقرب به درگاه الهی, لوازم سیر و سلوک, ملازمات سلوک, من استوی یوماه فهو مغبون, منظور از اخلاص چیست؟, مبدأ سیر و سلوک چیست؟, مراتب ایمان, معنای لغوی صدق, نقش تفکر و تدبر در ترقی, نقش تفکر در رسیدن به پاداش الهی, نقش خوف و رجا در تکامل, نیت به منزله روح, نیت عقد بین علم و عمل, ناقص بودن حالات در اثنای سلوک نسبت به احوال مراحل بعد, نزدیکترین راه به هدف, هدف از خلقت انسان, هر نیازمندی ناقص است, واسطه بودن حالات اثنای سلوک, کمال مطلق، مقصد نهایی, کمال نهایی نفس چیست؟, کمال حالات در اثنای سلوک نسبت به قبل, کمترین مرتبه ایمان, کتاب اوصاف الاشراف, آسانترین راه سیرو سلوک چیست؟, انواع شرک, انگیزه کمال جویی چیست؟, انابه قلبی, انابه یعنی چه؟, انابه زبانی, انابه عملی, اوصاف الاشراف حاوی چه مطالبی است؟, ایمان کامل کدام است؟, ایمان تقلیدی, ایمان در لغت یعنی چه؟, ایمان در اصطلاح چیست؟, ایمان زبانی, ایمان غیبی چیست؟, اثر مکتوب خواجه نصیرالدین طوسی در سیر و سلوک, اعتقاد به حقانیت عقاید موجب ثبات, بدترین مانع سیر و سلوک, برتری نیت بدون عمل, تفکر مبدأ سیر به سوی کمال, تفکر ارزشمند تر از سالها عبادت, تفکر سبب پرهیز از هوای نفس, تهذیب نفس و تکامل, ثبات قدم در دین داری و دوام عمل صالح, ثبات ایمان چیست؟, جلوگیری از زیان واقعی با خرد ورزی, حصول ملکه صدق و صدیق, رفع موانع سلوک, سلوک یعنی چه؟, سیر و سلوک یا تهذیب نفس, سیر باطنی بشر از مبادی به غایت, شناخت احوالات واصلین به مقصد, شناخت حالات اثنای سلوک, شرک جلی, شرک خفی, شرک، ضد اخلاص, طریق حصول هدف خلقت, طریق حصول انابه, علامت و نشانه ایمان, علت ثبات, عمل به سفارشات معصوم (ع)راه تضمینی تکامل, عمل خیر مقتضی حصول کمال, عمل صالح چیست؟, عبادت هدف خلقت

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •