۩*۞*۩اصطلاحات قرآني در محاوره فارسي۩*۞*۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩*۞*۩اصطلاحات قرآني در محاوره فارسي۩*۞*۩
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 14 , از مجموع 14
  1. #11
    عضو خودماني
    ساجده آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1389
    نوشته : 1,785      تشکر : 1,289
    2,012 در 773 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ساجده آنلاین نیست.

    پیش فرض





    هباءً منثوراً
    اگر كلمه بالايي در عرف عاميانه‌تر به كار مي‌رود، بايد گفت كه اين تعبير در عرف فرهنگي‌تر كاربرد دارد. هباء يعني غبار، و منثوراً از ريشه نثر يعني پراكنده، و اصطلاحاً به هيچ و پوچ ، يا حاصل عملي كه بر باد رفته باشد مي‌گويند. منشأ قرآني آن آيه 23 سوره فرقان است:
    « و قدمنا الي ما عملو من عمل فجعلناه هباءً منثوراً».
    و به هر عملي كه كرده‌اند روي آورديم و آن را هيچ و پوچ گردانيم.

    هل من يزيد

    هل من يزيد، يعني آيا باز هم هست؟ آيا بيشتر از اين هم هست. درعرف فارسي نظير اين عبارت شنيده مي‌شود كه مي‌گويند« فلاني صد ميليون پول روي پول گذاشته، باز هم هل من مزيد مي‌طلبد» منشأ قرآني اين عبارت،‌آيه 30 سوره «ق» [=قاف] است:
    « يوم نقول لجهنم هل امتلأت و تقول‌ هل من مزيد».
    روز كه به جهنم گوييم آيا پر شدي و مي‌گويد آيا بيش از اين هم هست؟

    هيئاً مريئاً
    هنيئاً مريئاً يعني سازگار و خوشگوار، يعني نوش جان. في المثل ميگويند « بعد از آن هر چه سود بردي مال خودت، هنيئاً مريئاً» منشأ قرآني اين دو كلمه در آيه چهارم سوره نساء است.
    « وآتوالنساء صدقاتهن نحله فان طبن لكم عن شيء منه نفساً فكلوه هنيئاً مريئاً.»
    و مهر [ = كابين] زنان را به ايشان با خوشدلي بدهيد، ولي اگر به طيب خاطر خويش، چيزي، از آن به شما بخشيدند، آن را [بپذيريد و ] نوشينو گوارا بخوريد.

    يأجوج و مأجوج
    يأجوج و مأجوج يعني بسيار عجيب و غريب، نامأنوس و نامفهوم.
    نظير اين عبارات گاه در محاوره فارسي شنيده :« آنها را تماشا كردي چه ريخت يأجوج و مأجوجي داشتند» يا « مترجم از عهده بر نيامده است. كتاب را به زبان يأجوج و مأجوج ترجمه كرده است » يأجوج و مأجوج نام قومي است كه دو بار در قرآن مجيد ظاهر شده است. بار اول در آيه 94 سوره كهف است كه به نزد ذوالقرنين شكايت مي‌برند كه قوم يأجوج و مأجوج در زمين فتنه و فساد برپا مي‌كنند و نهايتاً ذوالقرنين سدي در برابر آنان مي‌بندد ومحدودشان مي‌سازد . بار دوم در آيه 96 سوره انبياء است كه از لجام‌گسيختگي اين قوم در قيامت و اين كه مثل مور و ملخ از فراز هر پشته‌اي روان هستند، سخن گفته شده است. مفسران و مورخان يأجوج و مأجوج را با چند قوم، از جمله خزران ، مغولها و قبايل ديگري از چينها يا نژاد زرد تطبيق داده‌اند.

    ياسين زيرگوش خر خواندن
    ياسين[= يس] نام سوره سي‌ و ششم قرآن است و در آغاز همان سوره آمده است. و مفسران در معناي آن اختلاف دارند. از قول ابن عباس نقل كرداند كه معناي آن را يا انسان، بر طبق لغت و لهجه طي مي‌دانسته است. قاضي بيضاوي نيز «سين» ياسين را مخفف انيسين (مصغر انسان) شمرده است. ياسين از شيواترين و شگرف‌ترين سوره‌هاي قرآن است و به «قلب القرآن» موسوم است و خواندن آن فضايل و خواص بسيار دارد . در فرهنگ لغات عاميانه جمال‌زاده ياسين زير گوش خر خواندن « كنايه از كار بيحاصل كردن و رنج بيهوده درباره شخص نالايق و ناقابل بودن است. اين تمثيل را گاهي مختصر مي‌كنند و آن را ياسين خواندن مي‌گويند[33] ». و همچنين آمده است: « سر كوچه ياسين و الرحمن خواندن[34]» كه، كنايه از گدايي كردن است.



    پی نوشت ها:
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــ

    [33] « لغت نامه دهخدا».
    [34] « همان مدرك».
    ۩*۞*۩اصطلاحات قرآني در محاوره فارسي۩*۞*۩

  2. تشكرها 6

    مدير اجرايي (11-07-1391), یاس بهشتی (09-07-1391), ال یاسین (09-07-1391), بيرق ظهور (09-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (09-07-1391), عهد آسمانى (10-07-1391)

  3. #12
    مدير بخش
    ال یاسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    السلام علیک یا بقیه الله
    نوشته : 1,439      تشکر : 4,053
    5,341 در 1,360 پست تشکر شده
    وبلاگ : 3
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ال یاسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام علیکم

    من که هیچکدام از این اصطلاحات تو محاوره نشنیدم و لی در هرحال جالب بود ممنون.
    ۩*۞*۩اصطلاحات قرآني در محاوره فارسي۩*۞*۩

  4. تشكرها 5

    مدير اجرايي (11-07-1391), یاس بهشتی (09-07-1391), ساجده (10-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (10-07-1391), عهد آسمانى (10-07-1391)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,560      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    فکر می کنم هل من مزيد درست باشه.

    چند تاییشون آشنا بودند و شنیده بودم ولی بیشترشون رو نه.

    ممنون بابت این مطلب جالب و قرآنی.
    ۩*۞*۩اصطلاحات قرآني در محاوره فارسي۩*۞*۩

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  6. تشكرها 4

    مدير اجرايي (11-07-1391), یاس بهشتی (10-07-1391), ساجده (10-07-1391), عهد آسمانى (10-07-1391)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط شهاب منتظر نمایش پست ها

    فکر می کنم هل من مزيد درست باشه.

    چند تاییشون آشنا بودند و شنیده بودم ولی بیشترشون رو نه.

    ممنون بابت این مطلب جالب و قرآنی.
    سلام جناب شهاب منتظر گرامی
    مطلب هم همین رو میگفت:

    ...كه مي‌گويند« فلاني صد ميليون پول روي پول گذاشته، باز هم هل من مزيد مي‌طلبد» منشأ...
    ۩*۞*۩اصطلاحات قرآني در محاوره فارسي۩*۞*۩

  8. تشكرها 4

    مدير اجرايي (11-07-1391), یاس بهشتی (10-07-1391), ساجده (16-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (11-07-1391)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •