سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 23

موضوع: فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    اهل حال

    اهل حال آنهایند که به طریق مکاشفه چیزهایی بر آنها ظاهر می شود
    که از تدارک عقل بالاتر است و اینان در مقام استغراق و بی خودی به سر می برند.

    پی هر کس شدم از اهل دل و حال و طرب
    نشنیدم طرب از شاهد بزم آرایی



  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    اهل دل

    اهل معنی ،کسانی که دل آنها به انوار منوّر شده است. اهل دل آنهایند که وجدان حالی دارند
    نه وجدان علمی .اینان تحصیل معانی دل و معارف به طریق تصفیه و تجلیه قلوب
    می کنند ولی در جهت افشای اسرار، به نحوی عمل می کنند که ظاهر بینان
    حمل بر طامات خلاف شرع می نمایند.از این روست که بزرگان عرفا
    گفته اند:
    طریق اهل کمال آن است که با وجود حال،عمل بر طبق علم نمایند نه بر طبق حال.



  3. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    باختن

    انصراف دل را گویند از صور اعیان.
    "صور اعیان " از اصطلاحاتی است که حکما به آن "ماهیات اشیاء" گویند.
    انصراف دل از صور اعیان یعنی فراغت دل از ما سوی الله هنگام تجلّی ذاتی است.

    سازنده دیر عاشقانم
    بازنده رند بی نوایم



  4. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    باده

    عشق سالک را گویند وقتی ضعیف باشد در بدایت سلوک، و هنوز اشتداد نیافته باشد.
    نزد برخی ،باده کنایه از نصرت الهی است که این احتمال در شعر امام بیشتر است.
    باده صافی ،عشقی باشد که خالص از شوایب نقصان و فارغ از لذت وصل و آلام بعد و حرمان

    مستی عاشق دلباخته از باده توست
    بجز این مستیم از عمر دگر حاصل نیست



  5. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    بادیه

    بادیه و وادی ، کنایه از گذرگاههای دشواری است که سالکان را در پیش است.

    از سر کوی تو راندند مرا با خواری
    با دلی سوخته از بادیه باز آمده ام







  6. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    باز

    کنایت از روح و ارواح قدسی و نفس ناطقه انسانی است.
    در بسیاری از آثار -باز و شاهین و عقاب -را مترادف گرفته اند.
    مقصود از -باز فردوس- می تواند باطن عارف واصل باشد که متمکن در جنت فردوس است ،
    به جان در عالم علوی و مجلای قدسی، و به جسم در عالم سفلی و مرآی حسی .

    طوطی باغ محبت نرود کلبه جغد
    باز فردوس کجا کلب معلم باشد؟!






  7. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    بازار

    گفته اند منظور از بازار مقام تجلیّات انوار الهی است ،مرتبه کثرت و تفرقه را نیز گفته اند.
    بیانی رسا از استادی الهی در این معنا:
    کوچه و بازار ، مقام تجلّی شهودی است به اسم - النور - که حق به صور اسماء در موجودات ظهور می کند.


    سالک در این سلوک به دنبال کیستی ؟!
    من یار را به کوچه و بازار می کشم!




  8. Top | #18

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    باغ

    بستان (باغ) محل گشادگی (انبساط)را گویند،عام تر از آنکه به چیزی مخصوص باشد یا نه .
    و یا ،مقام دل گشادگی عارف را گویند ، اعم از آنکه به مقامی و مرتبه ای مخصوص باشد.
    بیشتر مراد از باغ و باغ ازل و باغ قدس ،جنت است که به جهان خرم نیز تعبیر شده است.

    گر مرغ باغ قدس به وصلش رسیده بود
    در جمع عاشقان تو بی بال و پر نبود



  9. Top | #19

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    بام

    مجلای تجلیات ذاتی معشوق را گویند.
    که برترین مرتبه در تجلیات سالک عارف است.

    ای دیده !نگر رُخَش به هر بام و دری
    ای گوش! صداش بشنو از هر گذری



  10. Top | #20

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    بت

    بت در اشعار عارفانه دو معنا دارد:
    الف)در معنای منفی ،نفس اماره است . و نیز به معنای جسم و ماده و هوا و هوس آمده است.
    ب)مقصود و مطلوب سالک را گویند و اشاره به وحدت است،به معنای مظهریت عشق نیز
    آمده است.

    الف:
    این ما و منی مایه کوری و کری است
    این بت بشکن تاشودت دوست پدید

    ب:
    بگذارید که از بتکده یادی بکنم
    من که با دست بت میکده بیدار شدم


  11. تشكرها 2


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

لا اله الا الله, مقام استغراق, منافات داشتن دینداری و سوءظن به اولیای الهی, مراد از آب زندگی چیست؟, معنای انیّت, معنای اخلاص در اشعار عرفانی, معنای اصطلاحی آتشکده, معنای عرفانی آتشکده, نفی شاهدی جز خدا, نقش مجاز گویی برای بیان اسرار, چشمه عشق حقیقت آب حیات, نشانه جهالت, وجدان حالی, کلام فصیح معنی آب زندگانی, پالایش روح با لطایف عرفانی, آب حیات یعنی چه؟, آب حیات در اصطلاح شعرا, آب حیات در اصطلاح عرفا, آتشکده کجاست؟, آزادی و مقام حیرت, آزادی و مقام حریت, آزادی و محو شدن از ذات و صفات خود, آزادی و خلاصی از قیود بشری, آشنایی با اصطلاحات دیوان امام, آشنایی با اصطلاحات عرفانی, افشای اسرار, انیّت مانع سلوک, انیّت یعنی چه؟, اهل معنی چه کسانی هستند؟, اهل کمال و نحوه عمل, اهل حال, اهتزاز ارباب قلوب از اشعار عرفانی, اثبات حق, اثبات حق مسبوق به نفی اغیار, اصالت معلول برای رسیدن به علت؟, اصالت دادن به معلول, اصطلاح آمدن در اشعار عرفا, توجه به خود و غیر حق, توسل به استعاره برای بیان اسرار الهی, خلاصی عارف از قیود, داشتن قصد دیگری از الفاظ ظاهری عارفان, رفع انیّت, رند کیست؟, راه رسیدن به علت, رابطه آزادی و رندی, رجعت از فضای عالم ربوبی, رجعت به مرتبه صورت در آمدن, رجعت عارف واصل به مقام بشری, زحمت اولیای الهی از عدم اظهار مافی الضمیر, طریق تحصیل معارف اهل حال, طریق تصفیه, ظهور حقایق از طریق مکاشفه, عمل بر اساس علم, عدم فهم حقیقت در کلام عرفا, عدم رخصت اظهار اسرار معرفت, عدم سخن گزاف از اهل تحقیق

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی