فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 23
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)







    با سلام و عرض احترام و ادب


    بدیهی است از اهل تحقیق که ارباب کمالند سخن گزاف و غیر واقع نمی آید و گمان بد نسبت به اولیاءالله لایق دین داران نیست و عدم فهم ما دلیل نادانی ماست نه آنکه سخنان ایشان غیر واقع است.
    بدان که اهل معرفت را گاهی در سر شوری و در دل ذوق پر زوری مستولی می شود که اگر با سخن اظهار ما فی الضمیر نکنند به زحمت می افتند.
    چون اظهار اسرار معرفت را رخصت نداده اند ،ناچار گاهی در پرده استعاره و لباس مجاز به انشاد اشعار مشتمله بر اشاره معانی حقایق که باعث اهتزاز روح است ،دل خالی کنند و ارباب قلوب را با آن به اهتزاز آورند.

    در اشعار حضرت امام (س) ، به ویژه در غزلیات ایشان ، الفاظی آمده که معنای ظاهری آن منظور نبوده است.همان گونه که بزرگان دیگر از عرفا ،در اشعارشان از این الفاظ بهره برده و نیت و قصد دیگری اراده نموده اند.،حضرت امام (س)نیز چنین کرده اند.

    اینجا میخواهیم برای آشنایی با اصطلاحات عرفانی که در اشعار عرفا و بطور اخص در اشعار حضرت امام(س) استفاده شده ،پستهایی را اختصاص دهیم. لحظاتی روح را با لطایف عرفانی بپالاییم و از اشعار عرفانی موجود در سایت لذت بیشتری ببریم.

    من الله التوفیق
    فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  2. تشكرها 9


  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آب حیات - آب زندگانی

    در اصطلاح شعرا کنایه است از کلام فصیح و دهان معشوق و سخنگویی او و گاه مراد از آن خود معشوق است
    در اصطلاح عرفا ، کنایه از چشمه عشق و محبت است که هر که از آن چشد هرگز معدوم و فانی نگردد.

    هزار ساغر آب حیات خوردم از آن
    لبان و -همچو سکندر هنوز عطشانم

    در آیینه ی من آب زندگانی
    از آن شیرین دهن پاکیزه تر نیست





    فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  5. تشكرها 10

    *آیه های انتظار* (15-07-1391), mahsa (11-07-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (12-07-1391), مدير اجرايي (11-07-1391), نرگس منتظر (17-07-1391), یاس بهشتی (15-07-1391), بيرق ظهور (11-07-1391), رهرو سراج دل (14-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (14-07-1391), عهد آسمانى (14-07-1391)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آتشکده

    اصطلاحاًمحلی که زرتشتیان آتش مقدس را در آن نگاه داری می کردند.
    در اصطلاح عرفا، یعنی عالم عشق و قلب مالامال از عشق الهی، چنان که آن را زوالی نیست..

    در ره جستن آتشکده سر باید باخت
    به جفاکاری او سینه سپر باید کرد




    فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  7. تشكرها 10

    *آیه های انتظار* (15-07-1391), mahsa (11-07-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (12-07-1391), مدير اجرايي (11-07-1391), نرگس منتظر (17-07-1391), یاس بهشتی (15-07-1391), بيرق ظهور (11-07-1391), رهرو سراج دل (14-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (14-07-1391), عهد آسمانى (14-07-1391)

  8. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آزاده - آزادی - رند - رندی

    آزادی ،خلاص عارف است از قیود هر آنچه جز خداست، تا حد صفات و افعال و آثار و مترادف با رندی است
    به تعبیر دیگر آزادی ،مقام محوشدن عاشق است از ذات و صفات خود در ذات و صفات معشوق
    مقام حیرت ،و مقام حریّت هم گفته اند

    در محفل دوستان ،بجز یاد تو نیست
    آزاده نباشد آنکه آزاد تو نیست

    آن که سر در کوی او نگذاشته آزاده نیست
    آن که جان نفکنده در درگاه او دلداده نیست





    فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  9. تشكرها 9


  10. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آمدن

    رجعت عارف واصل را گویند به مقام بشریت و مرتبه صورت ،از فضای عالو ربوبیت

    مطرب عشق کجا رفته در این فصل طرب
    که به عشق طربش باده گسار آمده ام




    فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  11. تشكرها 10

    *آیه های انتظار* (15-07-1391), mahsa (15-07-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (15-07-1391), مدير اجرايي (14-07-1391), نرگس منتظر (17-07-1391), یاس بهشتی (15-07-1391), بيرق ظهور (12-07-1391), رهرو سراج دل (14-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (14-07-1391), عهد آسمانى (14-07-1391)

  12. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ابر

    حجاب دل را گویند که از ظلمت افعال نفسانی و ملکات روحانی باشد و مانع مشاهده آفتاب تجلی
    اسمائی وذاتی گردد،و در هر مرتبه از مراتب و اطوار باشد.
    فیض را نیز ابر گفته اند.

    ابرها از نور خورشید رخش پنهان شوند
    پرده از رخسار آن سرو خرامان می رود



    فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  13. تشكرها 10

    *آیه های انتظار* (15-07-1391), mahsa (15-07-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (15-07-1391), مدير اجرايي (14-07-1391), نرگس منتظر (17-07-1391), یاس بهشتی (15-07-1391), بيرق ظهور (18-07-1391), رهرو سراج دل (14-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (14-07-1391), عهد آسمانى (14-07-1391)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ابرو

    از مطلق صفات الهی ، از آن رو که حاجب ذات است ، به ابرو اشاره نمایندو
    این حجاب از مقتضیات تجلّی جلال الهی است که در اغلب موارد موجب بعد و حرمان است.
    از تبعات تجلی جلالی هیبتی است که دل را فرا می گیرد.

    ابری تو قبله نمازم باشد
    یاد تو گره گشای رازم باشد

    فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  15. تشكرها 9


  16. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اخلاص

    آن است که سالک در عمل خود شاهدی جز خدا نطلبد.
    ترک عمل به خاطر مردم نوعی ریا و به جا آوردن به خاطر آنها شرک و اخلاص خلاص از این دو است.

    این عبادتها که ما کردیم خوبش کاسبی است
    دعوی اخلاص با این خود پرستی ها چه شد؟!



    فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  17. تشكرها 9


  18. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    الّا

    مأخوذ از عبارت شریف « لا اله الّا الله » .اثبات حق با سبقِت گرفتن نفی اغیار.
    ذات به اعتبار یکی از صفات وجودی
    .

    مرشد از دعوت به سوی خویشتن بردار دست
    لا الهت را شنیدستم ولی الّا چه شد ؟!

    فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  19. تشكرها 5


  20. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اَنیَّت

    انیّت ،اصالت دادن به معلول است هر چند که از آن به علّت بتوان رسید.
    در نزد عرفا،وجود و توجه به خود و غیر حق است.باید انیّت از میان برخیزد چون از موانع سلوک است.

    بر فراز دار فریاد انا الحق می زنی
    مدعی حق طلب ،انیّت و انّا چه شد

    فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان امام خمینی(س)

  21. تشكرها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

لا اله الا الله, مقام استغراق, منافات داشتن دینداری و سوءظن به اولیای الهی, مراد از آب زندگی چیست؟, معنای انیّت, معنای اخلاص در اشعار عرفانی, معنای اصطلاحی آتشکده, معنای عرفانی آتشکده, نفی شاهدی جز خدا, نقش مجاز گویی برای بیان اسرار, چشمه عشق حقیقت آب حیات, نشانه جهالت, وجدان حالی, کلام فصیح معنی آب زندگانی, پالایش روح با لطایف عرفانی, آب حیات یعنی چه؟, آب حیات در اصطلاح شعرا, آب حیات در اصطلاح عرفا, آتشکده کجاست؟, آزادی و مقام حیرت, آزادی و مقام حریت, آزادی و محو شدن از ذات و صفات خود, آزادی و خلاصی از قیود بشری, آشنایی با اصطلاحات دیوان امام, آشنایی با اصطلاحات عرفانی, افشای اسرار, انیّت مانع سلوک, انیّت یعنی چه؟, اهل معنی چه کسانی هستند؟, اهل کمال و نحوه عمل, اهل حال, اهتزاز ارباب قلوب از اشعار عرفانی, اثبات حق, اثبات حق مسبوق به نفی اغیار, اصالت معلول برای رسیدن به علت؟, اصالت دادن به معلول, اصطلاح آمدن در اشعار عرفا, توجه به خود و غیر حق, توسل به استعاره برای بیان اسرار الهی, خلاصی عارف از قیود, داشتن قصد دیگری از الفاظ ظاهری عارفان, رفع انیّت, رند کیست؟, راه رسیدن به علت, رابطه آزادی و رندی, رجعت از فضای عالم ربوبی, رجعت به مرتبه صورت در آمدن, رجعت عارف واصل به مقام بشری, زحمت اولیای الهی از عدم اظهار مافی الضمیر, طریق تحصیل معارف اهل حال, طریق تصفیه, ظهور حقایق از طریق مکاشفه, عمل بر اساس علم, عدم فهم حقیقت در کلام عرفا, عدم رخصت اظهار اسرار معرفت, عدم سخن گزاف از اهل تحقیق

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •