(...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 23
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    10. قيامت و پايان دنيا
    - پايان دنيا:


    پيش از آنكه قيامت كبري قيام نمايد و همگان براي حسابرسي و پاداش و كيفر دوباره زنده شوند، آسمان ها به هم مي پيچد، تمام موجودات ارضي و سماوي مي ميرند و نظام دنيا پايان مي پذيرد. مسأله انقراض نظام دنيا پيش از فرا رسيدن روز جزا يك تحول اساسي و بنيادي است كه نمي توان آن را با تغييرات يك جرم كوچك كيهاني مثل كره زمين مقايسه كرد. در اثر آن واقعه، نظامي كه هم اكنون بر عالم حاكم است بر هم مي خورد و اوضاع و احوالي پيش مي آيد كه براي مردم امروز غير قابل تصور است.

    - خدا تنها ازلي و ابدي بالذات؛
    - شواهدي بر انقراض عالم طبيعت؛
    قرآن كريم مي فرمايد:

    «أذَا الشَّّمسُ كُوِّرَتْ»
    (وقتي آفتاب تيره گردد و به هم پيچيده شود)


    تكوير به معناي كم شدن نور و رو به تيرگي رفتن و نيز به هم پيچيده شدن است. اين مطلبي است كه امروزه دانشمندان درباره سرنوشت خورشيد نيز فهميده اند. به عقيده كيهان شناسان، منبع انرژي خورشيد، هيدروژني است كه در سطح خورشيد قرار دارد و با تبديل آن به اتم هليوم اين انرژي توليد مي شود و اين عمل آنقدر ادامه مي يابد تا هيدروژن خورشيد تمام شود و هر نسبتي كه تراكم هليوم بيشتر شود، اولاً بر تيرگي خورشيد افزوده مي شود و ثانياً چون نور و انرژي خورشيد در فضا پخش مي شود ولي هليوم دائماً به داخل جرم آفتاب منتقل مي شود، خورشيد دائماً در حال به هم پيچيده شدن است و مواد سطح آن به درون مي رود. قبلاً چنين گمان مي شد كه با تمام شدن هيدروژن خورشيد سرد مي شود ولي امروزه چنين اظهار نظر مي شود كه پس از مصرف هيدروژن و بخاطر هليوم موجود، گرمي خورشيد بسيار بسيار بيشتر مي شود و به علت شدت سوزانندگي، موجود زنده اي باقي نمي ماند.




    (...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 5

    *❀*نازبانو*❀* (21-07-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (21-07-1391), مدير اجرايي (03-08-1391), بيرق ظهور (03-08-1391), ساجده (22-07-1391)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    11. پايان عمر دنيا
    - اجل و انواع آن:
    قرآن كريم درباره محدوديت عمر آسمان ها و زمين و موجودات ارضي و سماوي با تعابير مختلفي سخن گفته است كه يكي از اين تعابير «اجل» است مثلاً مي فرمايد:


    «ما خَلَقَ اللهُ السَماواتِ وايرضَ وَما بَينَهُما اِلّا بِالْحَِّ وَاَجَلٍ مُسَمّي.»
    (خداوند آسمان ها و زمين و آ»چه در بين آنهاست نيافريده مگر بر پايه حق و داراي عمري معين.)


    يا در مورد انسان مي فرمايد:

    «هُوَ الذي خَلَقَكُمْ مِن طينٍ ثُمَّ قَضي اَجَلاً واَجَلٌ مُسميًّ عِنده»
    (او كسي است كه شما را از گل آفريده و براي هر يك عمري مقرر داشت و موعد اجل قطعي نزد خداوند است.)

    نكته شايان دقت آنكه قرآن كريم درباره تمام موجودات تنها به «اجل مسمي» اشاره كرده، اما در مورد انسان دو تعبير «اجل» و «اجل مسمي» را به كار برده اشت.

    - اجل و اجل مسمي؛
    - عامل انقراض نظام دنيا:
    خداوند توانا براي انجام كار خود نيازي به هيچ چيز ندارد و با مشيت خود مي تواند هر چيزي را كه بخواهد ايجاد يا فاني سازد:


    «اِنَّما آَمَرُهُ اِذا اَرادَ شَيئاً اَن يَقول له كُن فَيَكونُ.»
    (امر الهي چنين است كه وقتي چيزي را اراده فرمايد، به آن مي گويد «باش» پس موجود مي شود.)

    اما مشيت الهي بر آن تعلق گرفته كه جهان هستي بر اساس نظم و حساب استوار باشد و كارها بر اساس وسايل و اسباب انجام شوند. امام صادق (ع) فرمود:
    «خداوند مضايقه دارد كه جريان امور را جز با اسباب برقرار نمايد، از اين رو براي هر چيزي سببي قرار داده است.»



    (...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكرها 5

    *❀*نازبانو*❀* (21-07-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (21-07-1391), مدير اجرايي (03-08-1391), بيرق ظهور (03-08-1391), ساجده (22-07-1391)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    12. حيات اخروي و نظام نوين
    تفاوت قوانين حاكم بر دنيا و قيامت :

    يكي از مطالب مهم مربوط به عالم آخرت اين است كه با وقوع قيامت و انقراض عالم دنيا، تمام امور دنيوي با همه قوانين و مقررات تكويني و تشريعي اش خاتمه پيدا مي كند و سپس به اراده خالق توانا، جهان نوسازي مي شود و قوانين مقررات جديدي بر آن حاكم مي گردد. علت اين است كه مجموع قوانين تكويني حافظ نظام موجود اين عالم است و مجموعه مقررات تشريعي براي هدايت انسان ها در دار تكليف است و از آنجا كه نظام عالم آخرت نظامي كاملاً متفاوت است و نيز بساط تكليف برچيده مي شود، جايي براي اين قوانين تكويني و تشريعي باقي نمي ماند و قوانين تكويني جديدي كه متناسب با آن عالم است جايگزين مي شود، كه در اينجا به برخي از اين تفاوت ها اشاره مي شود:

    1. تولد از نطفه يا سر بر آوردن از خاك؛
    2. ورود تدريجي يا دفعي به عالم؛
    3. تحول و مرگ يا ثبات و بقا؛
    4. حيات در برخي چيزها يا همه چيز؛
    5. پنهاني يا آشكاري باطن ها (تجسم اعمال و نيات):

    آدمي در دنيا خواه داراي كرامت اخلاق باشد يا ديوسيرت، چهره باطني اش پوشيده است، اما در قيامت باطن ها ظاهر مي شود. امام باقر (ع) فرموده است:

    «مردم در قيامت باطن ها ظاهر نيت هايشان محشور مي شوند.»

    در عالم طبيعت انسان تنها موجودي است كه داراي دو بعد حيواني و انساني است و حق انتخاب با خودش است. عده اي خود را در بعد حيواني محصور مي كنند و راه سقوط را در پيش مي گيرند و عده اي با گوش داده به سخن انبياء، عقل خويش را تقويت مي كنند و آن را بر غرايز خود حاكم مي سازند و به مدارج عالي انسانيت نايل مي شوند. در قيامت، تنها اين افرادند كه به صورت انسان محشور مي شوند؛ ولي گروه اول در قيامت با وضعي محشور مي شوند كه متناسب با روحيات و ملكات اخلاقي آنان باشند.




    (...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)


  6. تشكرها 4

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (03-08-1391), مدير اجرايي (03-08-1391), بيرق ظهور (03-08-1391), ساجده (22-07-1391)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    13. معاد و جهان بيني هاي مختلف

    جهان بيني هاي مختلف درباره معاد:
    نگرش انسان ها درباره معاد را به سه دسته مي توان تقسيم كرد:
    1. مادي گراها: كساني كه هستي را مساوي ماده مي پندارند، نمي توانند در امر معاد، طرف بحث و گفتگو باشند. لازم است با اينان ابتدا درباره خداوند و اثبات وجود او سخن گفت. آنها چون انسان را پديده تصادفي طبيعت بي شعور مي دانند، نمي توانند عنايتي حكيمانه را براي وجود انسان بپذيرند.

    2. مشركان؛
    3. خداپرستان معتقد به معاد؛
    - معاد و شبه آكل و مأكول؛
    - چرايي ضرورت معاد جسماني و روحاني؛
    - اجتناب ناپذيري معاد و حسرت انسانها:

    مردم بخواهند يا نخواهند روز محشر زنده مي شوند و بايد به تمامي اعمالي كه در دنيا مرتكب شده اند، پاسخ گويند. امام باقر (ع) مي فرمايد:
    «از جمله مواعط لقمان به فرزندش اين بود كه: فرزندم اگر درباره مرگ شك داري، خواب را از خودت دور كن و كاري مكن كه هرگز نمي تواني چنين كني. و اگر در زنده شدن روز قيامت شك داري، بيدار شدن از خواب را از خودت دور كن و كاري كن كه پس از خواب هرگز بيدار نشوي و اين كار را هم نمي تواني بكني. اگر در اين دو امري كه گفتم فكر كني، مي فهمي كه نفس و جان تو به دست غير توست. خواب به منزله مرگ و بيداري پس از خواب به منزله برانگيخته شدن پس از مرگ است.»
    وقتي انسانها برانگيخته مي شوند چيزي كه بر مردم غافل و گناهكار روشن است و آنها را به شدت رنج مي دهد، توجه به عمر ناچيز و زود گذر دنيا و مسئوليت عظيمي است كه هم اكنون در مقابل تمام اعمال خويش دارند. همه انسانها به خود مي آيند اما اين آگاهي ديگر تأثيري در سرنوشت آنها ندارد. خودآگاهي مفيد آن است كه انسان در اين دنيا خويشتن را بشناسد و از فرصت زندگي استفاده كند.



    (...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)


  8. تشكرها 4

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (03-08-1391), مدير اجرايي (03-08-1391), بيرق ظهور (03-08-1391), ساجده (22-07-1391)

  9. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    14. تجسم اعمال

    - تجسم اعمال و نيات:

    يكي از تفاوتهاي مهم بين جهان قبل و بعد از مرگ، مسأله تجسم و تمثل اعمال است. از آيات و روايات برمي آيد كه اعمال خوب و بد انسان ها به گونه اي كه بر ما مجهول است در عالم برزخ و قيامت مجسم مي گردند و صاحب عمل، حقيقت عمل خود را مشاهده مي كند، جالب آنكه نه تنها كارهاي بدني و ظاهري بلكه نيت هاي خوب بد مردم كه عمل روحي آنهاست، نيز تجسم مي يابند. امام صادق (ع) ضمن حديث مفصلي فرموده است:
    «وقتي مؤمن را در قبرش مي گذارند، دري به رويش گشوده مي شود و جايگاه خود را در بهشت مي بيند و از آن در مردي با چهره زيبا وارد مي شود كه به آن زيبايي كسي نديده است و مي گويد من عقيده خوب تو هستم كه بر آن عقيده بودي و عمل صالح تو هستم كه انجام مي دادي»
    و همين امر در مورد كافر در قالب يك شخص زشت رو محقق مي شود. از روايات مختلف چنين استنباط مي شود كه ظاهراً اغلب اعمال به صورت يكجا بر انسان متمثل مي شوند. اما برخي اعمال هم وجود دارند كه تمثل مستقل دارند، در مورد دوم مثلاً پيامبر اكرم (ص) فرموده است:

    «بهشت زميني هموار است و «سبحان الله و بحمده» نهالي است كه در آن نشانده مي شود.»




    (...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)


  10. تشكرها 3


  11. #16
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    - شبهه درباره تجسم اعمال؛

    - پاسخ به شبهه:

    1. دلالت صريح آيات و روايات؛
    2. ضرورت توجه به نيت و باطن عمل؛
    3. عمل دانستن امور معنوي:
    شايد كسي سؤال كند كه آيا مي توان كلمه «عمل» را در مورد امور معنوي مانند ايمان و نيت خالص به كار برد؟ پاسخ اين پرسش مثبت است و در سخن اولياي دين بارها به كار رفته است. ابو عمرو زيدي از امام صادق (ع) سؤال كرد:«كدام عمل نزد خداوند افضل است.» فرمود:

    «آن عملي كه خداوند هيچ عملي را بدون آن قبول نمي كند.»

    سؤال كرد: «آن چيست؟» فرمود:

    «ايمان به خداوندي كه خدايي جز او نيست.»

    سؤال كرد: «آيا ايمان مجموع گفتن و عمل است يا گفتن بدون عمل است.» فرمود:

    «ايمان تماماً عمل است و گفتن قسمتي از اين عمل است.»





    (...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)


  12. تشكرها 3


  13. #17
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    سپس فرمود:


    «خداوند ايمان را بر تمام جوارح آدمي واجب نموده و هر يك را به وظيفه مخصوص خود موظف ساخته است. آنچه از ايمان بر قلب واجب كرده، اقرار و معرفت و اعتقاد و تسليم بودن به اين است كه خدايي جز الله نيست و او تنهاست و شريكي ندارد و اينكه محمد – صلوات خداوند بر او و خاندانش – بنده و رسول خداست و نيز اقرار به هر آنچه كه از جانب خداوند فرستاده شده خواه پيامبر باشد يا كتاب آسماني. اين اقرار و معرفت ها واجباتي است كه خداوند بر قلب واجب نموده و همين عمل قلب است.»

    همچنين اهميت نيت به قدري است كه خداوند عمل را جز با نيت صحيح قبول نمي كند. حضرت علي (ع) فرمود:

    «كسي كه نيت ندارد، عمل ندارد و كسي كه علم ندارد، نيت ندارد.»

    اگر امور معنوي مثل ايمان و نيت را هم فرعي عمل بدانيم شبهه كساني كه درباره تجسم اعمال ترديد كرده اند پاسخ روشني مي يابد.




    (...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)



  14. #18
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    15. قرآن كريم و اسامي قيامت

    - اسامي قيامت، راهي براي شناخت ابعاد مختلف قيامت:
    روز قيامت داراي ابعاد گوناگوني است و يكي از راه هايي كه مي تواند تا اندازه اي روشنگر پاره اي از ابعاد قيامت باشد، اسم هاي آن روز در قرآن كريم است كه در اين گفتار برخي از آنها را مرور مي كنيم:

    1. روز حق: قرآن كريم مي فرمايد:

    «ذلكَ اليَومُ الحَق»

    حق در زبان عربي به معناي متعددي به كار رفته است. به كار رفتن اين كلمه در مورد معاد اغلب براي بيان دو معناست: يكي حق به عني مطابق با واقع و ديگري حق به معناي عدل.

    الف. حق به معناي مطابق با واقع؛
    ب. حق به معني عدل؛

    2. روز فصل؛
    3. روز آشكار شدن رازهاي پنهان؛
    4. روز حسرت؛
    5. روز خسران؛
    6. روز مواجهه:



    (...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)



  15. #19
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    الف. مواجهه مردم با فرشتگان؛

    ب. مواجهه مظلوم با ظالم؛
    7و8. روز جمع و روز تغابن؛
    9. روز بي خاصيت شدن مال و اولاد:

    دنيا دار تزاحم است و انسان ها براي آنكه به خواسته هاي خود برسند، تلاش مي كنند به قدرتي دست يابند و مشكلات پيش روي خود را بردارند. قدرت هايي كه در دنيا منشأ اثرند، شكل هاي گوناگوني دارند. برخي از راه محبوبيت اجتماعي وارد مي شوند، برخي قدرت علمي را به كار مي گيرند، برخي از راه گردآوري ثروت كسب قدرت مي كنند و عده اي از حمايت برادران و فرزندان و اقوام خود بهره مي جويند. اما در روز قيامت همه اينها بي اثر مي شود و حاكم و فرمانرواي مطلق، خداوند است و در پيشگاه او نه كسي براي حفظ حقوق خود به قدرت دفاعي نيازمند است و نه كسي به اتكاي اين قدرت ها مي تواند به حقوق ديگران تجاوز كند. براي همين قرآن كريم در وصف اين روز فرموده است:

    «يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَي اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ»

    «روزي كه هيچ مال و فرزندي سود نمي دهد؛ مگر كسي كه دلي پاك نزد خدا بياورد»






    (...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)



  16. #20
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    16. قيامت و مواقف حساب
    1.دشواري و سنگيني وقوع قيامت:


    آدمي وقتي در خواب عميق است، گاه پس از آنكه به قدر كافي خوابيد بيدار مي شود و گاه با يك صداي مهيب از خواب مي پرد و دچار هيجان و سردرگمي مي شود. طبق آيات و روايات، برانگيخته شدن انسانها در قيامت همانند بيدار شدن دوم است. اين وضعيت كوبنده در قرآن كريم اين گونه تعبير شده است:

    «الْقَارِعَةُ مَا الْقَارِعَةُ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْقَارِعَةُ يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَرَاشِ الْمَبْثُوثِ»
    (كوبنده؛ چيست كوبنده؛ و تو چه داني كه كوبنده چيست؛ روزي كه مردم چون پروانه هاي پراكنده گردند).

    امام سجاد (ع) فرمود:

    «شديدترين ساعات آدمي سه ساعت است: اول ساعتي كه ملك الموت را مي بيند، دوم ساعتي كه از قبر برمي خيزد و سوم ساعتي كه در پيشگاه الهي حضور مي يابد و يا رهسپار بهشت مي شود يا راهي آتش.»



    (...◕✿◕◕✿◕    معاد در نظر جسم و روح   ◕✿◕◕✿◕...)


  17. تشكر

    بيرق ظهور (03-08-1391)

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •