آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟! سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!
صفحه 5 از 10 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 95
  1. #41
    عضو خودماني
    مانیل آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1391
    صلوات
    1500
    دلنوشته
    3
    مهدی جان! کی می شود مستجاب این انتظار من ...
    نوشته : 1,041      تشکر : 13,000
    6,828 در 1,311 پست تشکر شده
    وبلاگ : 4
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مانیل آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام به همه ی دوستان،
    ببخشید من بی مقدمه واردبحث وتبادل نظر شما می شم.
    می خواستم بگم من خودم بارها این سئوال برام پیش اومد که چرا مردان با وجود همسراول به ازدواج وصیغه درآوردن زنان دیگه روی میارن. والبته با پاسخ های متفاوتی روبروشدم واینکه بعضی ها بی توجهی زنان به همسرانشان را دلیل این عمل معرفی می کردند، بعضی ها عاشق شدن مجددمردان وعده ای هم واقعا پاسخ های نامربوطی را دال برازدواج مجدد مردان معرفی می کردند واون اینکه درزمان های گذشته ائمه ماهم چندزن رواختیارکردندو اگه این کار اشتباه وگناه درحق زنه چرا ائمه این کاروانجام دادن ولی هیچ کدوم ازاونا این مطلبو درک نکردند که درگذشته ائمه طبق شرایط وموقعیت های ایجادشده به ازدواج مجددمی پرداختند.ازشما می خوام این مطلبو بازکنید تاعده ای ازدواج وصیغه کردن زنان روازروی هواهای نفسانی خودشون، باچندهمسر داشتن ائمه توجیه نکنند.
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    ای
    یوسفی که یعقوب دلم

    منتظر عطر
    پیراهن تو ست!

    زودبیا ...

    ... اللهم عجل لولیک الفرج ...



  2. #42
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط قیام نمایش پست ها
    [/indent]
    سلام علیکم. بنده واقعا با ازدواج مجدد موافق نیستم. یک شبهه ای مطرح شد و بنده از قرآن دلیل آوردم که واقعا این طور نیست. اینکه در قرآن گفته شده مساوات رعایت بشه منظور مساوات عملی است. قطعا مرد در قلب خودش که نمیتواند همه را به یک اندازه دوست داشته باشد. این را هم که گفتم سخن حقیر نیست. در تفاسیر اینگونه ذکر شده. حالا این به معنی سفارش اسلام به چند همسری که نیست. مثلا خدا گفته یکی دو بیشتر زن بگیرید ثوابش بیشتره! قطعا چنین سفارشی نشده. در ضمن جایگاه حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه با بقیه زنان واقعا فرق داره.
    من اصلا معصوم رو گذاشتم کنار. در همون زمان و زمان امروزی اشخاصی هستند که ازدواج مجدد کردند و جالبه افراد واقعا بزرگی هم هستند. خب حالا مثلا من بیام از نتیجه شخصی بگیرم اسلام توصیه کرده به چند همسری؟ قطعا اینجوری نیست. ولی ادبیات دوستان طوری بود کلا ازدواج مجدد رو برده بودن . خب واقعا این طور نیست. بنده آیه قرآن آوردم سوره نساء آیه سوم. تفسیرش را هم مطالعه کنید. بعد بروید احادیث را بررسی کنید. بعدش اینجوری که شما و دوستان میگید اینه که اون آقایونی که ازدواج مجدد میکند کلا انرژی میره و زندگی شون داغون میشه و همسر اول به زور تحمل میکنه و... خب واقعا اینجوری نیست. یک قسمت رو میبینیم به کل بسط ندهیم. یکی دو سال پیش یه برنامه شبکه قرآن بود ، در مورد ازدواج ، یک دفعه یک خانومی زنگ زد گفت همسر من ازدواج مجدد کرده و بنده خانومم دوم ایشون رو عین خواهرم دوست دارم و خیلی هم دیگه رو دوست داریم و.. خب اگه خوشش نمیومد که مجبور نبود زنگ بزنه. مهمان برنامه هم فک کنم آقای راشد یزدی بودند. بعدشم بحث دوم اینه که در این بحث اصلا همسر دوم را در ما بهش بررسی نمیکنیم. به هر حال اون هم یک زنه. همین چند وقت پیش در زندگی یکی از عرفا دیدم که ایشون هم دو همسر داشته. چقدر هم به هر دو زنشون علاقه داشتند. طوری که در اواخر از همسر اولشان همینطور مراقبت میکردن و... به هر حال بحث زیاد است. یه نتیجه گیری بکنم اینه که اسلام توصیه اکید به ازدواج چند همسری نکرده ، ولی اگر یک نفر را در اطرف دیدیم ازدواج مجدد کرده به یک دید عجیب غریب نگاه نکنیم. کار خلاف شرع که انجام نداده. بیشتر افراد ازدواج مجدد شون از روی مباح هست و یا مستحب. حرام و و و اجب را عده ای کمتری تشکیل میدهند. به هر حال بنده معتقدم اگر انسان از اول یک همسر خوب برگزنید ، دیگر اون مرد حتی یک اپسلیون هم به این چیزا فکر نمیکنه چه برسه به اینکه بخواد به طرفش بره. توصیه های اسلامم به اینکه که این محبت بیشتر بشه و به ازدواج های بعدی نیاز نباشه. البته این عقیده بنده است.
    اگر حرفی زدم ناراحت شدید عذر خواهی میکنم.
    یاحق.
    [/indent]

    با سلام
    خب برادر بزرگوار برای همین هست که اسلام تاکید میکنه برای ازدواج دوم حتما رضایت زن اول شرط هست
    ببینید اسلام میگه انصاف نیست یک زن با همه تلاشش یک دفعه پس زده بشه
    اونها که میبینید با هم خوب زندگی میکنن حتما دلایل خاصی رو داشتن
    برای مثال زنی هست که بچه دار نمیشده خودش همسرش رو مجبور به ازدواج کرده
    و اینکه مرد هم نقش مهمی داره
    متاسفانه در جامعه فعلی ما اصولا مردها(همه مردها رو نمیگم)توان برقراری تعادل بین همسر و مادرشون رو ندارن چه برسه به دو همسر
    یا خیلی طرف مادرشون رو میگیرن یا خیلی طرف همسرشون رو میگیرن
    مردی که اجازه میده زن دوم هربلایی خواست سر زن اول بیاره واقعا مرتکب ظلم نمیشه؟
    اسلام خیلی شرایط ازدواج مجدد رو سخت کرده و راه رو فقط برای کسانی باز گذاشته که واقعا براشون واجب باشه
    مثلا شرایط جنگ که مردان شهید میشن و همسرانشون نیاز به سرپرست دارند
    اما این خیلی ناراحت کننده است برای من که مردی به خاطر اینکه وضعیت مالیش خوب هست دو زن بگیره با اینکه سنش از زن دوم حداقل 20سال بیشتره بعد یک پسر مجردی که واقعا در حد اون دختر هست به خاطر شرایط مالی نتونه ازدواج کنه
    آیا اسلام این رو قبول داره که یک سری پسرها مجرد بمونن و یکسری مردها چند همسر داشته باشن؟
    درباره حضرت زهرا و حضرت خدیجه خب این دو زن در حد همسرانشون بودن
    الان هم خیلی زن ها در حد همسرانشون هستن
    منتها دلیل ازدواج مجدد مردها تقوای الهی و رعایت خواست خدا نیست(در اکثر موارد نه همه موارد)ولی میان و از دین برای اهدافشون سواستفاده میکنن...اکثرا خواست امیال نفسانیست نه کسب فضائل اخلاقی و دینی
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه





  3. #43
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط قیام نمایش پست ها
    این که یه برد بره تو خیابون عاشقش بشه و بخواد ازدواج کنه ، قطعا اون مرد مشکل داره و زندگی شو بدتر میکنه. حالا ممکنه کار حرام انجام نداده باشه، ولی قطعا خودشو بدبخت میکنه!
    شما میگید که کار حرام انجام نداده اما چرا انجام داده
    به چند دلیل:
    1-زن اول راضی به ازدواج نیست
    2-این آدم نمیتونه عدالت رو رعایت کنه
    3-چه بسا برای رسیدن به اون زن چه ظلم هایی هم به اون زن اول نکنه

    صرفا نباید خود خوانده شدن یک صیغه عقد را حرام و حلال دانست
    باید دید در کنار آن چه جنبه هایی وجود دارد
    همانطور که قبلا گفتم اسلام دین بسیار خوبی است چون خشک نیست
    مسلمان واقعی باید دستورات را با همه بررسی ها انجام دهد
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه




  4. تشكرها 2


  5. #44
    عضو صمیمی
    قیام آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 330      تشکر : 822
    1,524 در 322 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    قیام آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط نازبانو نمایش پست ها

    با سلام
    خب برادر بزرگوار برای همین هست که اسلام تاکید میکنه برای ازدواج دوم حتما رضایت زن اول شرط هست
    ببینید اسلام میگه انصاف نیست یک زن با همه تلاشش یک دفعه پس زده بشه
    اونها که میبینید با هم خوب زندگی میکنن حتما دلایل خاصی رو داشتن
    برای مثال زنی هست که بچه دار نمیشده خودش همسرش رو مجبور به ازدواج کرده
    و اینکه مرد هم نقش مهمی داره
    متاسفانه در جامعه فعلی ما اصولا مردها(همه مردها رو نمیگم)توان برقراری تعادل بین همسر و مادرشون رو ندارن چه برسه به دو همسر
    یا خیلی طرف مادرشون رو میگیرن یا خیلی طرف همسرشون رو میگیرن
    مردی که اجازه میده زن دوم هربلایی خواست سر زن اول بیاره واقعا مرتکب ظلم نمیشه؟
    اسلام خیلی شرایط ازدواج مجدد رو سخت کرده و راه رو فقط برای کسانی باز گذاشته که واقعا براشون واجب باشه
    مثلا شرایط جنگ که مردان شهید میشن و همسرانشون نیاز به سرپرست دارند
    اما این خیلی ناراحت کننده است برای من که مردی به خاطر اینکه وضعیت مالیش خوب هست دو زن بگیره با اینکه سنش از زن دوم حداقل 20سال بیشتره بعد یک پسر مجردی که واقعا در حد اون دختر هست به خاطر شرایط مالی نتونه ازدواج کنه
    آیا اسلام این رو قبول داره که یک سری پسرها مجرد بمونن و یکسری مردها چند همسر داشته باشن؟
    درباره حضرت زهرا و حضرت خدیجه خب این دو زن در حد همسرانشون بودن
    الان هم خیلی زن ها در حد همسرانشون هستن
    منتها دلیل ازدواج مجدد مردها تقوای الهی و رعایت خواست خدا نیست(در اکثر موارد نه همه موارد)ولی میان و از دین برای اهدافشون سواستفاده میکنن...اکثرا خواست امیال نفسانیست نه کسب فضائل اخلاقی و دینی
    سلام علیکم.
    بنده در جایی ندیدم اسلام تاکید کنه برای ازدواج دوم حتما رضایت زن اول شرط است. برای اطلاع بیشتر میتونید به پست پاسخ گوی محترم در صفحه اول مراجعه کنید. یه شرح اجمالی میذارم:

    سوال: ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر اول چه حکمی دارد؟

    پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: ازدواج دوم مشروط به اجازه همسر اول نیست ولی دادگاه ها معمولا به خاطر مسائلی که بر اثر ازدواج دوم بدون قید و شرط حاصل می شود، محدودیت هایی برای آن قائل هستند و لذا احتیاط آن است که تا ضرورتی نباشد اقدام به ازدواج مجدد نشود.

    پاسخ آیت الله وحید خراسانی: در فرض سوال به خودی خود اشکال ندارد مگر این که در ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری زن شرط کند که مرد همسر دیگری اختیار نکند که در این صورت بنابر احتیاط واجب برای مرد ازدواج مجدد جایز نیست، ولی اگر ازدواج مجدد انجام داد عقدشان از این جهت اشکالی ندارد.

    پاسخ آیت الله علوی گرگانی: شرعا مانعی ندارد و ازدواج باطل نیست.

    پاسخ آیت الله محقق کابلی: اشکال ندارد.

    پاسخ آیت الله روحانی: همسر اول در حین عقد می تواند در صورتی که با ازدواج مجدد مخالف است شرط کند که مرد بدون رضایت او نمی تواند همسر دیگری بگیرد و در این حالت چنانچه مرد اقدام به این کار نماید خلاف شرع مرتکب شده است و همچنین همسر اول در صورت اینکه با ازدواج مجدد همسرش مشکلی نداشته باشد، می تواند در حین عقد اول هیچ شرطی را مطرح نسازد و مرد را محدود به اجازه خودش نکند، نتیجه آنکه در مورد ازدواج مجدد، شارع مقدس رعایت رضایت همسر اول را نموده است.


    برنا

    آیا صحت ازدواج مجدد مشروط به رضایت زن اول است؟

    پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) در خصوص سؤال مذکور به شرح زیر است:


    1. در ازدواج مجدد رضایت همسر اول فقط در صورتی لازم است که شخص بخواهد با خواهرزاده یا برادرزاده همسر اول ازدواج کند.



    البته اگر در ضمن عقد ازدواج اول شرط شده باشد که ازدواج های دیگر با اذن همسر صورت پذیرد، عمل به این شرط تکلیفاً واجب است، هرچند نکاح وضعاً صحیح است و لو بدون اذن. مگر این که قانون کشور اسلامی (نظام ولایت فقیه) این نکاح را باطل اعلام کند.
    +

    بحث من هم تایید ازدواج مجدد آقایون در جامعه فعلی نبود. بحث طوری از طرف خواهران مطرح شده که که کلش زیر سوال رفته بود و بنده گفتم چنین نیست. بعضی از دوستان هم به ازدواج مجدد از نگاه صیغه نگاه کردن در حالی که من از لفظ ازدواج مجدد به زبان آوردم.به هر حال قطعا در این شرایز بهترین گزینه انتخاب یک همسر مناسب برای زندگی تا آخر عمر است.

    البته به سری بحث ها در مورد صیغه این ها است که به نظرم فضا برای بحث مهیا نیست و لذا صرفه نظر میشود.
    موفق باشید.
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!
    یَومٌ عَلی صَدر المصطفی...

    حسین جان ، روزی جات رو سینه ی پیغمبر بود...


  6. #45
    عضو صمیمی
    قیام آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 330      تشکر : 822
    1,524 در 322 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    قیام آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط نازبانو نمایش پست ها
    شما میگید که کار حرام انجام نداده اما چرا انجام داده
    به چند دلیل:
    1-زن اول راضی به ازدواج نیست
    2-این آدم نمیتونه عدالت رو رعایت کنه
    3-چه بسا برای رسیدن به اون زن چه ظلم هایی هم به اون زن اول نکنه

    صرفا نباید خود خوانده شدن یک صیغه عقد را حرام و حلال دانست
    باید دید در کنار آن چه جنبه هایی وجود دارد
    همانطور که قبلا گفتم اسلام دین بسیار خوبی است چون خشک نیست
    مسلمان واقعی باید دستورات را با همه بررسی ها انجام دهد
    لطفا در صفحه اول پست پاسخگو مطالعه شود.
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!
    یَومٌ عَلی صَدر المصطفی...

    حسین جان ، روزی جات رو سینه ی پیغمبر بود...


  7. #46
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,829      تشکر : 57,670
    171,693 در 50,222 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    [quote]
    نقل قول نوشته اصلی توسط قیام نمایش پست ها
    سلام علیکم. اگر هیچ زنی حاضر نیست پس به نظر شما خدا دوست داشته زنان را اذیت کند نعوذ بالله که این اجازه را برای مردان داده است؟
    اگر این جور باشد که از صدر اسلام تا الان و در جامعه امروزی زنانی که باهم دارند زندگی میکنند را باید فرشته در نظر بگیریم نه یک زن معمولی.
    قطعا اینطور نبوده . یه مثال ساده میزنم خداوند حکم به جهاد داده است . خب هر مسلمانی وقتی در شرایط جنگ قرار می گیرد موظف است که از امر خدا اطاعت کنه و بره تا آخرین قطره خونش از دین و اعتقادش دفاع کنه . آیا مفهومش اینه که جنگ و خون ریزی چیز خوبی هست و کاملا پسندیده است و خدا دوست داشته مردان را اذیت کنه که چنین حکمی صادر کرده ؟ مسلما این طور نیست . بلکه اقتضای شرایط است .

    ما همیشه نظاره گر ظاهر زندگی مردم هستیم . اون زنانی که شما اشاره می فرمائید باهم از صدر اسلام زندگی کرده اند باید فرشته در نظر بگیریم . عرض می کنم خیر ، قطعا فرشته نیستند اما شما از درونشون خبر دارید ؟ شما از دل یک زن خبر دارید ؟ همین خانمها که به ظاهر باهم در کمال صلح و صفا زندگی می کنند اگر شما این قدرت را داشتید که نقبی به قلبشون بزنید مطمئن می شدید که قلبشان به هیچوجه راضی به این وضع نیست اما حفظ ظاهر می کنند چون چاره ای ندارند چون مصلحت اینطور حکم می کند . پس نمیشه بر اساس ظواهر قضاوت کرد. کاری که اقایان باید بکنند که هرگز نمی توانند بکنند و به همین دلیل نیز راحت حکم اسلام را بیرق می کنند برای کارهایشان باید خودشون رو جای یک زن بگذارند. باید برای یک ساعت هم که شده احساس و عواطف یک زن را داشته باشند تا بتوانند قضاوت کنند



    اینکه مثلا گفته شده زنان قاضی نباشند و یا در شهادت چند نفر باشند و... یعنی عقل اون ها نادیده گرفته شده؟
    من به شخصه انتظار ندارم خانوم ها عاقلانه بر خورد کنند. اگر مقید به مذهب هستند ببینید خدا چی بهشون سفارش میکنه.

    عقل اونها ندیده گرفته نشده اما دقیقا گفته شده که خانم ها احساساتشون بر عقلشان غلبه داره و به همین دلیل نمی تونند قاضی شوند.

    متاسفانه اینجا جایی نیست که شما از خانم ها انتظار داشته باشید عاقلانه برخورد کنند .

    ازشما سوال می کنم ؟ آیا میشه به یک مرد گفت زن هم آدمه و احساس داره و همینطور که تو میتونی علاوه برهمسرت یکی دیگه حتی چند نفر دیگه رو دوست داشته باش خب اون هم می تونه بجز تو کسی دیگر را دوست داشته باشه ، پس عاقل باش و عاقلانه برخورد کن . به نظرتون حرف درستی هست ؟؟؟ آیا اینجا عقل برای اقایان جایگاه داره ؟

    چرا در اینجا که غیرت آقایان حاکم است هیچ ایرادی بر آن وارد نیست . ولی در جایی که مرد می خواهد همسر دوم اختیار کند احساس زن اگر حاکم باشه اقایان انتظار دارند خانم ها عاقلانه برخورد کنند.




    در بحث عدالت بیشتر تامین معاش و مخارج ذکر شده . ضمن اینکه از لحاظ جنسی هم باید رعایت شود. ولی خب واقعا نمیشود یک انسان همه زنان را به اندازه مساوی دوست داشته باشد. خود پیامبر هم قطعا بعضی از زنانشون رو بیشتر دوست داشتند. پس معلوم میشود شرط اصلی تقسیم عدالت عاطفی نیست. هر چند در حد توان از اون هم نباید دریغ کرد. زن دوم هم این چیز ها رو میداند و تن به ازدواج میدهد.

    اصلا و ابدا اینطور نیست . چرا فکر می کنید همه نیازهای یک زن در خورد و خوراک و پوشاک خلاصه میشه که عدالت رو اینطور تعریف می کنید ؟؟ شما از دو خانم که قرار هست هووی هم باشند سوال کنید ترجیح میدید در کفش و لباس عدالت بین شما رعایت بشه یا محبت . مطمئن باشید که محبت را انتخاب می کنند ، حتی حاضرند چهار دست لباس بیشتر به طرف مقابل داده بشه اما بجاش محبت بیشتری سهم اونها بشه. چرا عدالت بین دو زن راهم باید مردها تعیین و تعریف کنند در حالیکه این زندگی پریشان قرار هست برای خانمها باشه نه آقایان ؟




    بنده واقعا موافق ازدواج مجدد نیستم . واقعا ها. مرد باید سختی ها رو تحمل کند و حتی اگر زن بد هم بود باز به نظرم اجر و ثواب تحمل او بهتر از ازدواج مجدد است. ولی واقعا این حرف هایی که شما میزنید برای من قابل قبول نیست. من دارم بحث علمی و فقهی میکنم . ولی احساس میکنم شما دارید بحث را احساسی میکنید. واقعا از این پاراگراف میشه فهمید بیشتر کسایی که ازدواج مجدد میکنند ادم های کثیفی و دنبال تمایلات هستند. لازم دیدم احکام ازدواج مجدد را برای اطلاع دوستان اینجا قرار دهم:
    اقای قیام شما چه بخواهید چه نخواهید این بحث فارغ از احساس دنبال شدنی نیست ، البته در چنین موضوعاتی بحث برای آقایان کاملا یک بحث فقهی و عقلی ست ولی برای خانمها ابدا اینطور نیست و احساس جزء لاینفک این بحثه .


    خداوند اصل ازدواج را بر دو ویا سه ویا چهار زن قرار داد ولی اگر شخصی بنابه دلائلی نتواند عدالت را برقرار کند می تواند به یک زن کفایت کند وبر او واجب نیست حتما اقدام به ازدواج مجدد کند .
    حکم ازدواج مجدد در دین اسلام :
    مسلما ازدواج مجدد مانند دیگر مباحات احکام پنچگانه بر آن تطبیق می شود :
    حرام خواهد بود در صورتیکه:
    مرد قدرت برقراری عدالت در بین همسرانش را نداشته باشد .
    مرد قدرت اداره ی دو خانواده را نداشته باشد .
    مرد قدرت جسمی ومالی ضعیفی داشته باشد.
    و مطمئن است که مرتکب حرام نمی شود.
    نود و شش در صد کسانی که ازدواج مجدد می کنند در این دسته قرار می گیرند


    مکروه خواهد بود در صورتیکه :
    مرد نیازی به ازدواج مجدد ندارد ومرتکب حرام هم نخواهد شد .
    مرد قدرت جسمی ومالی آنچنانی ندارد که بتواند به راحتی دو خانواده را کنترل کند ووضعیت برایش سخت خواهد گذشت .
    یک درصد در این دسته قرار می گیرند

    مباح خواهد در صورتیکه :
    مرد نیازی به ازدواج مجدد ندارد ومرتکب حرام هم نخواهد شد .
    مرد قدرت مالی وجسمی اداره دو خانواده را دارد .
    مرد قدرت برقراری عدالت در بین دو خانواده را دارد
    بک درصد در این دسته قرار می گیرند

    مستحب خواهد بود در صورتیکه :
    مرد نیازی به ازدواج مجدد دارد ومی داند مرتکب حرام نخواهد شد.
    مرد قدرت مالی وجسمی اداره ی دو خانواده را داشته باشد .
    مرد قدرت برقراری عدالت در بین دو خانواده را داشته باشد
    یک در صد در این دسته قرار می گیرند

    واجب خواهد بود در صورتیکه :
    مرد نیازی به ازدواج مجدد دارد ومی داند قطعا اگر اقدام به ازدواج مجدد نکند
    مرتکب حرام خواهد شد.
    مرد قدرت مالی وجسمی اداره ی دو خانواده را داشته باشد .
    مرد قدرت برقراری عدالت در بین دو خانواده را داشته باشد .
    یک درصد در این دسته خواهند بود
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. تشكرها 7

    *❀*نازبانو*❀* (18-07-1391), ranji (22-07-1391), قیام (19-07-1391), مدير اجرايي (18-07-1391), کنیز فاطمه(سلام الله علیها) (18-07-1391), سابحات (19-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (18-07-1391)

  9. #47
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط قیام نمایش پست ها
    سلام علیکم.
    بنده در جایی ندیدم اسلام تاکید کنه برای ازدواج دوم حتما رضایت زن اول شرط است. برای اطلاع بیشتر میتونید به پست پاسخ گوی محترم در صفحه اول مراجعه کنید. یه شرح اجمالی میذارم:

    سوال: ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر اول چه حکمی دارد؟

    پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: ازدواج دوم مشروط به اجازه همسر اول نیست ولی دادگاه ها معمولا به خاطر مسائلی که بر اثر ازدواج دوم بدون قید و شرط حاصل می شود، محدودیت هایی برای آن قائل هستند و لذا احتیاط آن است که تا ضرورتی نباشد اقدام به ازدواج مجدد نشود.

    پاسخ آیت الله وحید خراسانی: در فرض سوال به خودی خود اشکال ندارد مگر این که در ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری زن شرط کند که مرد همسر دیگری اختیار نکند که در این صورت بنابر احتیاط واجب برای مرد ازدواج مجدد جایز نیست، ولی اگر ازدواج مجدد انجام داد عقدشان از این جهت اشکالی ندارد.

    پاسخ آیت الله علوی گرگانی: شرعا مانعی ندارد و ازدواج باطل نیست.

    پاسخ آیت الله محقق کابلی: اشکال ندارد.

    پاسخ آیت الله روحانی: همسر اول در حین عقد می تواند در صورتی که با ازدواج مجدد مخالف است شرط کند که مرد بدون رضایت او نمی تواند همسر دیگری بگیرد و در این حالت چنانچه مرد اقدام به این کار نماید خلاف شرع مرتکب شده است و همچنین همسر اول در صورت اینکه با ازدواج مجدد همسرش مشکلی نداشته باشد، می تواند در حین عقد اول هیچ شرطی را مطرح نسازد و مرد را محدود به اجازه خودش نکند، نتیجه آنکه در مورد ازدواج مجدد، شارع مقدس رعایت رضایت همسر اول را نموده است.


    برنا

    آیا صحت ازدواج مجدد مشروط به رضایت زن اول است؟

    پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) در خصوص سؤال مذکور به شرح زیر است:


    1. در ازدواج مجدد رضایت همسر اول فقط در صورتی لازم است که شخص بخواهد با خواهرزاده یا برادرزاده همسر اول ازدواج کند.



    البته اگر در ضمن عقد ازدواج اول شرط شده باشد که ازدواج های دیگر با اذن همسر صورت پذیرد، عمل به این شرط تکلیفاً واجب است، هرچند نکاح وضعاً صحیح است و لو بدون اذن. مگر این که قانون کشور اسلامی (نظام ولایت فقیه) این نکاح را باطل اعلام کند.
    +

    بحث من هم تایید ازدواج مجدد آقایون در جامعه فعلی نبود. بحث طوری از طرف خواهران مطرح شده که که کلش زیر سوال رفته بود و بنده گفتم چنین نیست. بعضی از دوستان هم به ازدواج مجدد از نگاه صیغه نگاه کردن در حالی که من از لفظ ازدواج مجدد به زبان آوردم.به هر حال قطعا در این شرایز بهترین گزینه انتخاب یک همسر مناسب برای زندگی تا آخر عمر است.

    البته به سری بحث ها در مورد صیغه این ها است که به نظرم فضا برای بحث مهیا نیست و لذا صرفه نظر میشود.
    موفق باشید.

    باز هم سلام
    در فرهنگ عرب وقتی زنی به عنوان همسر وارد زندگی یک مرد میشه میدونه که بعد از او 3زن دیگر هم وارد میشن و نیاز به ذکر این مساله نیست
    در فرهنگ ایرانی هم وقتی یک زن وارد زندگی یک مرد میشه میدونه که تنها زن اون مرد هست
    پس این نیاز به شرط گذاشتن نیست
    نمیدونم منظورم رو خوب رسوندم یا نه
    این عرف ما به عنوان یک شرط به حساب میاد و دقیقا زیر پا گذاشتن این شرط حرام هست
    برای مثال شما برید خواستگاری زن عرب و بهش بگید من در آینده 3زن دیگر هم میگیرم باز هم با شما ازدواج میکنه
    اما آیا اگر این جمله رو به یک زن ایرانی بگید قبول میکنه؟محاله با شما ازدواج کنه
    پس در بطن جواب مثبت به شما شرط تک همسر بودن هم نهفته هست
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه





  10. #48
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط قیام نمایش پست ها
    لطفا در صفحه اول پست پاسخگو مطالعه شود.
    با دقت مطالعه کردم اما متوجه منظور شما نشدم

    نه تنها از نظر من بلکه از نظر تمام مسلمانان اسلام دین انعطاف ناپذیری نیست
    در جاهایی که لازم باشد فقط و فقط دستور به چیزی داده که تغییر پذیر نیست

    برای یک شیعه آیا این همه حدیث از امامان کافی نیست که بی دلیل به ازدواج مجدد رو نیاورند؟
    آیا کافی نیست که عدالت باید رعایت شود؟

    اصلا بحث ازدواج مجدد رو برای شما که میخواید با منطق برخورد کنید جور دیگری میگم

    فرض کنید شما به همسرتان کمک کنید درس بخونه و پیشرفت کنه و کل اموالتون رو به نامش کنید و چند سال جوونی رو پای اون بذارید و و بعد اون از شما بهتر شه
    بعد از مدتی همسرتون میاد به شما میگه من دیگه نمیخوام با شما زندگی کنم
    مردی در حد و اندازه خودم رو پیدا کردم
    باید من رو طلاق بدید

    خب این زن حق داره
    و شما نباید احساساتی برخورد کنید

    طلاقش بدید و در سن 40 سالگی همه داشته های جوانی و سرمایه های مالی و معنویتون رو از دست بدید

    این اون چیزیه که دین هم نگفته اشتباهه
    طلاق کاملا حلال هست
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه





  11. #49
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط ║★║فاطمی║★║ نمایش پست ها


    ازشما سوال می کنم ؟ آیا میشه به یک مرد گفت زن هم آدمه و احساس داره و همینطور که تو میتونی علاوه برهمسرت یکی دیگه حتی چند نفر دیگه رو دوست داشته باش خب اون هم می تونه بجز تو کسی دیگر را دوست داشته باشه ، پس عاقل باش و عاقلانه برخورد کن . به نظرتون حرف درستی هست ؟؟؟ آیا اینجا عقل برای اقایان جایگاه داره ؟

    چرا در اینجا که غیرت آقایان حاکم است هیچ ایرادی بر آن وارد نیست . ولی در جایی که مرد می خواهد همسر دوم اختیار کند احساس زن اگر حاکم باشه اقایان انتظار دارند خانم ها عاقلانه برخورد کنند.







    چرا فکر می کنید همه نیازهای یک زن در خورد و خوراک و پوشاک خلاصه میشه که عدالت رو اینطور تعریف می کنید ؟؟ شما از دو خانم که قرار هست هووی هم باشند سوال کنید ترجیح میدید در کفش و لباس عدالت بین شما رعایت بشه یا محبت . مطمئن باشید که محبت را انتخاب می کنند ، حتی حاضرند چهار دست لباس بیشتر به طرف مقابل داده بشه اما بجاش محبت بیشتری سهم اونها بشه. چرا عدالت بین دو زن راهم باید مردها تعیین و تعریف کنند در حالیکه این زندگی پریشان قرار هست برای خانمها باشه نه آقایان ؟




    خدا خیرتون بده خانم فاطمی اصل مطلب رو گفتید

    مردها حتی حاضر نیستند محبت همسرشون رو با بچه هاشون شریک شن(با اینکه اینقدر هم دم از منطق میزنن) چه برسه بفهمن سر سوزنی همسرشون خواستگار قبلی رو دوست داشته

    یک مرد حاضر نیست ببینه یکی از اقوام قبلا زنش رو دوست داشته (از اون مرد متنفر میشه و دائما از اون آدم بد میگه )در حالیکه هیچ اتفاقی هم نیفتاده و اصلا خانومش به اون آدم جواب رد داده

    بعد مردها میان و از منطقی عمل کردن زن ها حرف میزنن
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه




  12. تشكرها 4


  13. #50
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    [quote=║★║فاطمی║★║;182299]

    قطعا اینطور نبوده . یه مثال ساده میزنم خداوند حکم به جهاد داده است . خب هر مسلمانی وقتی در شرایط جنگ قرار می گیرد موظف است که از امر خدا اطاعت کنه و بره تا آخرین قطره خونش از دین و اعتقادش دفاع کنه . آیا مفهومش اینه که جنگ و خون ریزی چیز خوبی هست و کاملا پسندیده است و خدا دوست داشته مردان را اذیت کنه که چنین حکمی صادر کرده ؟ مسلما این طور نیست . بلکه اقتضای شرایط است .

    ما همیشه نظاره گر ظاهر زندگی مردم هستیم . اون زنانی که شما اشاره می فرمائید باهم از صدر اسلام زندگی کرده اند باید فرشته در نظر بگیریم . عرض می کنم خیر ، قطعا فرشته نیستند اما شما از درونشون خبر دارید ؟ شما از دل یک زن خبر دارید ؟ همین خانمها که به ظاهر باهم در کمال صلح و صفا زندگی می کنند اگر شما این قدرت را داشتید که نقبی به قلبشون بزنید مطمئن می شدید که قلبشان به هیچوجه راضی به این وضع نیست اما حفظ ظاهر می کنند چون چاره ای ندارند چون مصلحت اینطور حکم می کند . پس نمیشه بر اساس ظواهر قضاوت کرد. کاری که اقایان باید بکنند که هرگز نمی توانند بکنند و به همین دلیل نیز راحت حکم اسلام را بیرق می کنند برای کارهایشان باید خودشون رو جای یک زن بگذارند. باید برای یک ساعت هم که شده احساس و عواطف یک زن را داشته باشند تا بتوانند قضاوت کنند





    عقل اونها ندیده گرفته نشده اما دقیقا گفته شده که خانم ها احساساتشون بر عقلشان غلبه داره و به همین دلیل نمی تونند قاضی شوند.

    متاسفانه اینجا جایی نیست که شما از خانم ها انتظار داشته باشید عاقلانه برخورد کنند .

    ازشما سوال می کنم ؟ آیا میشه به یک مرد گفت زن هم آدمه و احساس داره و همینطور که تو میتونی علاوه برهمسرت یکی دیگه حتی چند نفر دیگه رو دوست داشته باش خب اون هم می تونه بجز تو کسی دیگر را دوست داشته باشه ، پس عاقل باش و عاقلانه برخورد کن . به نظرتون حرف درستی هست ؟؟؟ آیا اینجا عقل برای اقایان جایگاه داره ؟

    چرا در اینجا که غیرت آقایان حاکم است هیچ ایرادی بر آن وارد نیست . ولی در جایی که مرد می خواهد همسر دوم اختیار کند احساس زن اگر حاکم باشه اقایان انتظار دارند خانم ها عاقلانه برخورد کنند.







    اصلا و ابدا اینطور نیست . چرا فکر می کنید همه نیازهای یک زن در خورد و خوراک و پوشاک خلاصه میشه که عدالت رو اینطور تعریف می کنید ؟؟ شما از دو خانم که قرار هست هووی هم باشند سوال کنید ترجیح میدید در کفش و لباس عدالت بین شما رعایت بشه یا محبت . مطمئن باشید که محبت را انتخاب می کنند ، حتی حاضرند چهار دست لباس بیشتر به طرف مقابل داده بشه اما بجاش محبت بیشتری سهم اونها بشه. چرا عدالت بین دو زن راهم باید مردها تعیین و تعریف کنند در حالیکه این زندگی پریشان قرار هست برای خانمها باشه نه آقایان ؟





    اقای قیام شما چه بخواهید چه نخواهید این بحث فارغ از احساس دنبال شدنی نیست ، البته در چنین موضوعاتی بحث برای آقایان کاملا یک بحث فقهی و عقلی ست ولی برای خانمها ابدا اینطور نیست و احساس جزء لاینفک این بحثه .




    نود و شش در صد کسانی که ازدواج مجدد می کنند در این دسته قرار می گیرند




    یک درصد در این دسته قرار می گیرند



    بک درصد در این دسته قرار می گیرند



    یک در صد در این دسته قرار می گیرند



    یک درصد در این دسته خواهند بود
    سلام و درود.

    ضمن تأیید و تأکید بر فرمایش سر خانم فاطمی که خیلی عقلانی و منطقی پاسخ فرمودند ، نکته ای رو اضافه می کنم و آن هم این که به هیچ عنوان نمی شه گفت تمامی خانم ها احساسی هستند و تمامی آقایان فقط بر اساس عقل و منطق عمل می کنند بلکه وقتی می خواهیم در مورد نکته ای سخن بگوییم باید واقع گرایانه موارد استثناء را در نظر بگیریم و همه را با یک چوب نرانیم.

    گاهی در این گونه بحث ها مشاهده می کنیم که شخصی وقتی می خواهد حرفش را به کرسی بنشاند چیزی را که توسط عدّه ای انجام شده را به تمامی آن جنس تعمیم می دهد و دائماً تاکید می کند تمام آقایان فلان هستند یا تمام خانم ها فلان هستند در حالیکه حتی اگر قسمت عمده ی آن جنس هم آن گونه باشند که ایشان می گوید باز هم نباید به همه تعمیم داد.

    آقایانی که علاوه بر عقل و منطق ، احساسی هم هستند و عاطفه سرشان می شود کم نیستند و خانم هایی که صرفاً بر اساس احساس عمل نمی کنند و همواره عقل و منطق را نیز به کار می بندند هم کم نیستند. انسان جدای از جنسیتش از دو نعمت خدادادی عقل و عاطفه باید به میزانی متعادل و به همان اندازه که نیاز است استفاده کند تا به ورطه ی نابودی کشیده نشود و هنر در حفظ تعادل است.



    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  14. تشكرها 6


صفحه 5 از 10 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •