آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟! سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!
صفحه 9 از 10 نخستنخست ... 5678910 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 81 تا 90 , از مجموع 95
  1. #81
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط قیام نمایش پست ها

    و علیکم السلام.

    در زندگی عادی بعضی ها هستند علاوه بر اینکه گناه نمیکنند سعی میکنند تمام مستحبات رو انجام بدهند تا با بهترین توشه به ملاقات خدا برود. یکی است فقط واجبات رو انجام میدهند ، خب این شخص قطعا اون مقامی رو که شخص اول داره نداره . علاوه بر این در مورد مستحبات هم ازش بازخواست نمیشه!!!
    شما میری مدرسه و امتحان میدی، اگه درس بیشتری خوندی نمره ی بهتری میگیری و اگر کم درس خوندی نمره ی ضعیفی میگیرید ، حالا شما از اون شخصی که دوست داره کم درس بخونه میتونید ادعایی داشته باشید؟ خیر! شما مسئول نمره ی خود هستید و میتونید در مورد نمره ی خود حرفی بزنید نه دیگران و ادعایی در مورد اون ها نمیتونید داشته باشید.
    در مورد ازدواج مجدد که یکم حساس تره خب سخت تره. اگه یک نفر اومد نوع مستحبش رو انجام داد ثواب میکنه وگرنه خودش ضرر میبینه. این ضرری هست اینه اون شخص ممکنه به زندگی که با همسر اولش میرسید ، نرسیده . حالا به نظر شما کار حرام انجام داده؟ خیر! ولی جایگاه 20 خود را مثلا به 15 تنزل داده.
    و اما نیت در ازدواج موقت: نیت در ازدواج با نماز خیلی تفاوت دارد.
    در نیت ازدواج دائم مثلا شخص اگر واقعا آدم درستی باشد نیتش این است که میخواهم تکمیل شوم و به کمک همسرم به مراحل بالای معنوی و زندگی برسیم + اجرای سفارش اسلام و پیامبر )ص)+ نیاز جنسی(در مرتبه آخر)

    اما در ازدواج موقت ممکنه نیت فقط فقط شهوت باشد و این مشکلی ندارد. چون اصلا فلسفه ی ازدواج موقت ( نه مجدد) رفع غریزه جنسی است. حال این سوال مطرح است چرا مردان متاهل میروند ازدواج موقت میکنند؟! ان ها که خودشان زن دارند؟!
    این جا این بحث باز میشود که اولا خانم ها در ماه مدت زمانی رو نمیتوانند رابطه جنسی برقرار کنند در حالی که مردان اینگونه نیستند. یا مثلا زن نیاز جنسی مرد را بر آورده نمیکند. اگر مرد این مشکل رو داشته باشد ممکن است ازدواج موقت به او کمک کند اون نشاط دوباره در او ایجاد شود . یا مثلا همسر در یک شهر دیگری است و مدتی نیست ، اینجا هم میتواند برای مدتی ازدواج موقت کند تا به گناه نیافتد.
    حالا یه سطح بالاتر چیه و اینکه من از بقیه بیشتر میپسندم؟ اینه:

    تـــــــهذیب نـــــــــفس! ثوابی و برکتی که در این کار هست قطعا در ازدواج موقت نیست . این جا همون نمره دادنه. تهذیب مثلا نمرش بیسته ولی ازدواج موقت 14. حالا یک نفر دوست داره نمرش 14 بشه؟ من میتونم بهش بگم کارت حرامه؟! خیر! اصلا چند درصد هستند که توانایی تهذیب نفس رو دارند؟ سطح مذهبی افرا با همدیگر فرق داره. و الی اخر.

    بدون تعصب این نیست که هر چی گفتند قبول کنم ، اینه که اون ذهنیت رو بذاریم از ذهنمون کنار ، و اون وقت به بررسی حکم بپردازیم.
    اولا ائمه از باطن افراد خبر داشتند ولی مراجع اینگونه نبودند. خیلی از سوال ها از طریق اینترنت ارسال شده.
    دوما این ها از مراجع استفتا کرده اند، مثلا در یک سوال اومده ادواج موقت به نفع جامعه است؟ ایشون فرمودند بله. حالا پشت این بله چیست؟ پشت این بله سی سال درس خوندن و بررسی تک تک احادیث و کتاب ها مختلف است. حالا بیاد تمام این دلائل رو تو جواب قرار دهد؟!!
    مراجع بالاتر از ائمه نیستند ولی اون ها حکم شخصی نمیدهند، چون اینکار رو بکنند از فقاهت ساقط اند. حکم شون بر اومده از احادیث ائمه و اسلام است. مذهب ما هم گفته در زمان غیبت یا شخص باید مجتهد باشد ، یا احکام رو بلد است و از روی احتیاط عمل میکند ، و اگر بلد نیست واجــــب است تقلید کند. پیروی از حکم مراجع ، پیروی از حکم ائمه و اسلام است و این گفته ی خود ائمه ی ماست.
    یاحق.

    من که تا این لحظه جواب درستی از شما دریافت نکردم که هیچ دائما همان حرف ها را میزنید
    بعد هم من را متهم به سفسطه میکنید
    مطمئنا من انتظار جواب بهتری از شما نداشتم
    شرایط همه را یکسان در نظر میگیرید و اینکه ازدواج مجدد برای همه خوب هست یا خیر را به جامعه مردان نسبت میدهید
    انگار نه انگار که زنان هم نیمی از جامعه بشری را تشکیل میدهند
    و اینکه باز میفرمایید مراجع اینگونه میگویند بارها گفتم آنها یک جواب کلی میدهند که به همه حالت ها قابل تعمیم نیست
    و در این راستا دوست خوبم خانم سابحات مطلبی را از شهید مطهری به تفصیل آورده اند
    اگر آن پست را نخوانده اید حتما دوباره مراجعه کنید
    شهید مطهری نسبت به تمامی مسلمانان هم عصر خود برتری ای که داشتند این بود که مسائل را باز میکردند و به حکم فقهی اکتفا نمیکردند
    همه میدانیم ازدواج مجدد برای بعضی فوایدی دارد
    خوب هم میدانیم
    اما این فواید نه تنها برای عده دیگری نیست بلکه باعث به هم خوردن زندگی هم میشود
    من هم دیگر حوصله بحث ندارم
    دنبال حق بودم که متاسفانه از شما جوابی دریافت نکردم
    موفق باشید
    یاحق
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه





  2. #82
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط قیام نمایش پست ها
    شما باز دارید احکام رو تفسیر به رای میکند. شما در جایگاهی نیستید با نظر خودتون حکم یک مسئله رو مشخص کنید. یک زنی مهریه خودش رو میبخشد و یک زن اجرا میگذرد؟ ثواب این دو شخص یکی است؟ خیر. شخص اول به درجاتی بلاتری میرسد. ولی حالا میتوان شخص دوم رو به دلیل اجرا گذاشتند مهریه میتوان بازخواست کرد؟ خیر. حق قانونی و معنوی خودش است. این همون نمره دادنه. اگه عرف هم بگوید این کار حرام است ولی حکم فقهی بگه حرام نیست باز هم حرام نیست. حالا ممکنه اون زن برایش مهم باشه جامعه در موردش چی فکر میکنه یکی نه. اختیار با خودشه. ولی در هر صورت کار حرامی نکرده.
    اما در مورد 110 سکه. اولین این قانون با موافق و مخالف های زیادی همراه بوده و امکان اینکه باز تغییر کنه زیاده. گفته نشده فقط زن حق داره 110 سکه رو تعیین کنه. گفته شده بیش از 110 سکه در مورد صدور حکم باید شرایط مرد بررسی شود. یعنی زیر 110 سکه مرد باید بره زندان و بالای اون باید بررسی بشه. بعدشم حتی اگر مرد دروغ بزند و توانایی بیش از 110 سکه رو داشته باشد و ندهد ، باز پیش خدا مسئول است و باید جوابگو باشد ، واین قانون باعث نمیشه از زیر بار حکم اسلامیاون فرار کنه. یعنی فردا به خدا نمیگه خدا اینجوری قانون تصویب شده من هم مهریه رو ندادم ! خیر! بار حقوقی معنوی آن ثابت است.
    در ضمن رجوع به حکم مراجع عظام رجوع به حکم اسلام است.

    اگر شما دوباره باز درپست های بعد حرف تکراری بزنید ، فک کنم فقط میخواهید سفسطه کنید و از پذیرش حقیقت فرار کنید که این بستگی به شما دارد. در کل اگر باز همان حرف های تکراری را زدید بنده دیگه با شما بحث نخواهم کرد و میخواهم در مورد ازدواج مجدد و موقت مطالبی قرا بدهم و تاپیک را جمع بندی کنم. در یکی از سایت های مذهبی بودیم. بحث سر همین موضوع بود. یکی از کارشناسان مذهبی اومد گفت من میتونم این مسئله رو باز کنم و احکام اسلام و احادیث ائمه رو قرار دهم. ولی چون میدانم از طرف زنان مورد هجمه قرار میگیرم نمیتونم این کار رو انجام بدم.
    ولی بنده ترسی ندارم و حرف اسلام و حکم اون را بیان خواهم کرد. بنده هم حداقل رو گفتم و هم حداکثر. مشکل شما این است که برای حداقل فتوای حرام صادر میکنید که یک درصد هم قابل پذیرش نیست.
    موفق باشید.

    سلام
    مسلما شما ترسی از گفتن آنها ندارید
    به هرحال من هم دیگر دلیلی برای ادامه ی بحثی نمیبینم که جوابی از آن دریافت نکنم
    این همه ظلمی که در طول تاریخ به زنان شد تا ظهور حضرت مهدی ادامه دارد
    چون کسی انگار نمی خواهد به اصل دین پی ببرد
    من به تمام مراجع احترام زیادی میگذارم اما شاید در طی این همه سال تنها شهید مطهری بودند که مباحث دینی را باز کرده و به اصل آن پرداختند
    چیزی به اسم ازدواج مجدد شاید حکم کلی اش به نفع کل جامعه باشد اما شرط دارد
    بعد شما باز کلی بودن حکم را به همه نسبت بدهید
    موفق باشید
    یاحق
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه





  3. #83
    عضو ماندگار
    *❀*نازبانو*❀* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 486      تشکر : 5,386
    2,590 در 513 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    *❀*نازبانو*❀* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بعضی مردها با علم و تصمیم این که به عدالت رفتار نکنند زنان متعدد می گیرند و این کار را به نام اسلام انجام می دهند و در واقع موجب بدنامی برای اسلام می شوند. به هر حال اسلام با تجویز تعدد زوجات نخواسته زن را تحقیر کند بلکه از این راه بزرگترین خدمت را به جنس زن کرده است. البته باید توجّه داشت که جواز تعدد زوجات با این که در بعضی از موارد یک ضرورت اجتماعی است و از احکام مسلم اسلام محسوب می شود اما تحصیل شرایط آن در امروز با گذشته تفاوت پیدا کرده است ؛ زیرا زندگی در سابق یک شکل ساده داشت و لذا رعایت عدالت بین زنان آسان بود و از عهده غالب افراد بر می آمد ؛ ولی در عصر ما کسانی که از این قانون استفاده کنند باید مراقب اجرای عدالت باشند.

    شهید مطهری
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    دلم به مستحبی خوش است
    که جوابش واجب است
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه





  4. #84
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,754      تشکر : 57,559
    171,611 در 50,175 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بنام تو ای قرار هستی

    سلام و عرض ادب

    احساس می کنم ادامه این بحث کاملا بی فایده است . بر طبق استدلال های بیان شده مرد می تواند ازدواج مجدد کند و مرتکب هیچ گناهی هم نشده و آسیب های وارده بر زندگی اول هیچ ارتباطی به ایشون نداره و از هر گناه و اتهامی مبراست چون یک قدم خلاف اسلام برنداشته ، ایشون فقط طبق حکم فقها که گفته اند ازدواج مجدد حلال است و نیازی هم به اجازه زن ندارد ازدواج کرده . خب اینکه اصلا گناهی نیست کلی هم ثواب کرده . تازه عدالت راهم طبق تعریف خودشون کاملا رعایت کرده ومنت سرخانم گذاشته و دو دست کفش و لباس و یک تکه نون به طور مساوی به هردو داده .

    مفهوم این حرف اینه که شما بشین نونت رو بخور کاری به هیچ چیز نداشته باشه . همسر برای تو یعنی موجودی که فقط موظفه نون تو رو تامین کنه و تو حقی نسبت به اون نداری . تو فقط زمانی می توانی ناراحت باشی و گله کنی که مرد این یک تکه نون مساوی را ازتو دریغ کند . و این وسط چیزی که اصلا مهم نیست اینه که :

    حالا این زن این نون متبرک به عدالت را باید تو خون بزنه بخوره
    در اثر شرایط بوجود آمده زن دچار انحراف فکری و رفتاری بشه یا به فساد کشیده بشه
    هر روز در محیط خانه جنگ و جدال باشه و فرزندان بی نوا یکسره تنشان بلرزه و این آسیب ها آینده شون رو خرابه کنه
    دچار انواع بیماریهای روحی روانی بشه .
    طلاق بگیره و در جامعه سرگردان بشه .
    ایشون هم بره همسر دوم یک مرد دیگه بشه و یک زندگی دیگه رو ازهم بپاشه .
    فرزندان این زندگی دچار آسیب های طلاق بشن .
    .....................................

    اصلا اینها مهم نیست و هیچ اشکالی نداره و مرد هیچ گناهی مرتکب نشده و بر طبق حکم فقها ازدواج مجدد کرده و اون دنیا هم در مقابل این آسیب ها هیچ بازخواستی نداره و راحت میتونه بگه خب خدای عزیز شما گفتی در ازدواج آزادی و من هم ازدواج کردم و عدالت رو هم رعایت کردم و به هردو به یک اندازه خوراک و پوشاک دادم ،‌بقیه اش ربطی به من نداره که بخواهی ازمن بازخواست کنی


    اما من اطمینان دارم اسلام این نیست . هر حکمی با توجه به اقتضای شرایط جامعه قابل اجراست . صرف حلال بودن یک حکم مجوزانجام آن نیست .
    من یقین دارم اگر مردی به نزد فقیهی مراجعه کند و اعلام کند من میخواهم ازدواج مجدد کنم و میدانم با این ازدواج آسیب هایی که در بالا برشمردم پیش خواهد امد یقینا اون فقیه به این مرد نخواهد گفت اشکالی نداره برو ازدواج کن کاری به این کارها نداشته باش تو فقط حکم خدا رو انجام بده و ازدواج کن. مطمئن هستم که او را از انجام چنین عملی نهی خواهد کرد.


    در اسلام گفته شده زن میتواند هیچ کاری انجام ندهد و حتی به فرزندش شیر ندهد . اما آیا صرفا به این دلیل که حکم الهی ست قابلیت اجرا هم داره ؟ مسلما نه . کدوم مردی با این شرایط حاضره با زنی ازدواج کند که دست به سیاه و سفید نزند و حتی اگر بچه دار شد برای بچه اش دایه بگیرد ؟ در طول تاریخی هیچ زنی از این حکم الهی استفاده نکرده و حرمت خانه و خانواده را نگهداشته . اما اقایان محترم حکم ازدواج مجدد اعم از دائم وموقت را در طول تاریخ علم کرده و از آن به نفع خود تا جائیکه تونستند استفاده کرده و می کنند .

    اگر هدف این تاپیک این بود که مابا احکام ازدواج مجدد و موقت آشنا شویم که راحت می تونستیم به رساله مراجعه کنیم و یا استفتاء کنیم و نیازی به اینهمه بحث نبود . ولی هدف این تاپیک به نظرمن بررسی عرفی و اخلاقی این عمل بود که متاسفانه روز به روز این بحث از اخلاق دورتر و به حکم خشک فقهی نزدیکتر شد.

    بنابراین به دوستان عزیز پیشنهاد می کنم این بحث رو ادامه ندهند و اجازه بدهند اقای قیام پست هایی که در نظر داشتند را در تاپیک قرار دهند و موضوع را جمع بندی کنند . مطالب ایشان نه حمایت از ازدواج مجدد و موقت و نه دفاع از آن هست بنابراین نیازی به موضوع گیری و پاسخگویی نیست .

    دوستان می تونند در صورت تمایل پیرامون آسیب های ازدواج مجدد و موقت در تاپیک دیگری که ارتباطی به احکام این نوع ازدواج ها نداره بحث کنند . اما استدعا دارم در هرشرایطی حفظ حرمت بشه . حفظ احترام متقابل و رعایت آداب بحث و گفتگو در همه مباحث چه ازجانب مدیران و چه کاربران کاملا الزامی ست. لذا استدعا دارم طرفین بحث همدیگر را زیر سوال نبرند بلکه بحث را زیر سوال ببرند در غیر این صورت حاصل این بحث ها جز ایجاد کینه و کدورت و آزردگی از یکدیگر چیزی نخواهد بود و چنین بحثی فاقد هر گونه ارزش و اعتباری ست .

    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 21-07-1391 در ساعت 21:25
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




  5. #85
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,956 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام و ادب
    راستش نمیدونم دلیل این همه بحث توی این تاپیک از اول چی بوده!!! در شرایطی که اصل تاپیک نه تنها در تایید ازدواج مجدد نبوده بلکه عکس این مورد برداشت میشه:
    پاسخ استاد طاهرزاده: باسمه تعالی؛ علیکم السلام: شرایط فرهنگی کشور ما طوری است که این نوع ازدواج‌ها موجب می‌شود ارتباط باطنی که با همسر اول‌تان دارید و در آینده به کمال خود می‌رسد را از دست بدهید و نه این خانم دوم می‌تواند آن نوع ارتباطی که با همسر اول‌تان دارید را پدید آورد و نه ارتباطی که با همسر اول‌تان دارید و در آینده‌ بسیار زیبا و آسمانی می‌شود را ملاقات خواهید کرد. در هر صورت کمک کنید آن خانم بتواند ازدواج کند و شما هم بیشتر ذهن خود را به همسر خودتان مشغول کنید و بدانید رسول خدا«صلواة‌الله‌علیه‌و‌آ له» فرمودند: هر آن‌چه در بقیه‌ی زن‌ها می‌یابید در همسر خودتان هست.
    موفق باشید
    و در پست سوم نیز استاد معمار فرمودند:
    ازدواج موقت برای مردان متاهل از نظر شرع حرام نیست اما باید به مشکلات و آسیب های این کار توجه داشت

    آسیب های ازدواج موقت برای مردان متاهل

    1-احتمال بارداری در زوجه موقت و شروع استرس و فشارهای زندگی برای مردان

    2-انتقال بیماری های جنسی به همسر دایمی خود

    3-تجربه نشون داده مردان متاهلی که ازدواج موقت می کنن به دلیل تخلیه روحی و هیجانی در کنار همسر موقت حوصله برقراری رابطه صمیمی با همسر دائمی خود رو ندارن. این بی حوصلگی باعث افسردگی زوجه دائمی میشه

    و مشکلات دیگه.....................

    در ضمن فکر میکنم همه دوستان اصل مطلبی که بیان میکنن یکی هست ولی متاسفانه نمیدونم به چه دلیل حرف همدیگر رو میکوبند.

    من بحث کردن رو دوست ندارم برای همین تا حالا نظری ندادم.حالا هم بدون جبهه گیری در برابر هر کدوم از همکاران و دوستان فقط نظر خودمو میگم.
    من فکر میکنم قریب به 80 درصد مواردی که مردها به سراغ ازدواج مجدد،موقت یا حتی صیغه کشیده میشن خانمها هستند(چه خانمهایی که وظیفه همسرداری خودشون رو به خوبی ایفا نمیکنن و چه خانمهایی که با عشوه و ناز خودشون رو به نامحرمان عرضه میکنن و باعث انحراف میشن)، 10 درصدشون به علت شرایط خاص هست مثل زیر پر و بال زنهای بی سرپرست رو گرفتن و... و 10 درصد هم به خاطر هوی و هوس مردا اتفاق میافته.
    اونچه که مسلمه دین مبین اسلام برای زن ارزش و احترام زیادی قائل هست و هیچ کجای قرآن نیست که مردی رو بالا ببره بدون اینکه زنی رو هم در کنارش نام برده باشه.هر جا نامی از مردان مومن برده شده از زنان مومنه هم یاد شده.
    ولی چیزی که غیر قابل انکاره اینه که حکم به ازدواج مجدد در اسلام هست و این مسئله مشکل شرعی نداره یعنی هرکدوم از اون مواردی که گفتم جزو هر گروهی که قرار بگیرن خلاف شرع عمل نکردن...ولی این به معنای این نیست که اسلام گفته هر مردی باید ازدواج مجدد داشته باشه...همونطور که حکم طلاق در اسلام هست و هرکی طلاق بگیره خلاف شرع نکرده ولی آیا هرکسی که ازدواج میکنه فرداش بره طلاق بگیره بگه خلاف شرع که نکردم؟ خب نه ... مسلما در احکام خداوند حکمت و فلسفه ای هست که ما از اون بی خبریم.شاید دلیل این حکم این باشه که اونایی که حالا به هر دلیل به سمت جنس مخالف کشیده شدن حداقل به گناه آلوده نشن.
    خانم عزیز مسلما خدا من و شما رو بهتر از خودمون میشناسه.آقایون رو هم خوب میشناسه(خالقمونه هااااا)خب اگر صلاح نمیدونست حکم به مشروعیت ازدواج مجدد نمیداد.قطعا صلاحی در کار بوده حالا اینکه هر کسی (چه آقا و چه خانم) از احکام به نفع خودش برداشت میکنه و متاسفانه ازش استفاده سوء میکنه دلیل زیر سوال بردن اصل حکم نیست ... اینکه بخشی از احکام خدا رو که به نفعمونه اجرا کنیم و بخشی که به نفعمون نیست رو پشت گوش بندازیم که نشد ...
    و اما حرف آخر:
    اسلام به ذات خود ندارد عیبی
    هر عیب که هست از مسلمانی ماست
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

  6. تشكرها 5


  7. #86
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,560      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط سابحات نمایش پست ها

    سلام


    برادر محترم داعیه دار شیعه بودن کشور ما با ازدواج امثال شما با خانمهای بی بندوبار ثابت نمیشه تنها چیزی که ثابت میشه اینست که مسلمانان هم بله... از زنهای هرزه خوششون میاد و برای رسیدن به شهواتشون دنبال کلاه شرعی میگردن....


    وقتی خداوند انسانها رو آزاد گذاشته شما و آقایان مورد بحث ( منظورم همه مردان ایرانی نیست)
    چگونه میتوانید زنی رو از عقیده اش که آزادی در پوشش و روابط با جنس مخالفه برگردونید؟

    لطفا نفرمایید که همه خانمها اینگونه نیستند. چون حرف خود شما درباره فراگیر شدن دوستی های مخفیانه و به فساد کشیده شدن جوانان این مرز و بوم هست که به اختیار خود به این کارها رو میاورند


    لطفا بفرمایید وقتی که خدا اینها رو آزاد گذاشته همنوعان شما چگونه میتوانند اسیرشان کنند و از بند شهوات رهاشون کنن؟

    اینها نه کفو مومنین هستند نه خداوند اجازه ازدواج با اونها رو داده...

    تنها کاری که خدا در این مورد واجب کرده و اکثریت هم از اون شونه خالی میکنن
    امر به معروف و نهی از منکره...

    لازم به ذکره که بحث من در مورد زنان مومن و محجبه نیست.

    ما اگر استثناء هم قائل بشیم فقط برای این گروه قائل میشیم که لااقل میدانیم بیماریهای جنسی رو به همسرانشون منتقل نمیکنن...

    بازم تاکید میکنم بحث درباره همین جوانانی هست که فرمودید به فساد کشیده میشوند و آقایان مومن ناجی اونها از فساد هستن

    در آخر یک سوال از شما و جناب قیام میپرسم و اگر نتوانستید قانعم کنید برگردید و در مورد موضعی که گرفتید قدری تامل کنید و این احتمال رو بدید که شاید اشتباه میکنید.

    در غیر اینصورت من دیگه حرفی با شما ندارم

    یکی از دلایلی رو که برای تعدد زوجات مطرح میکنند اینست که ممکن هست مردی کارش طوری باشه که باید به شهرهای دیگه سفر کنه.( این سخن نه آیه قرآن هست نه فرموده معصومین سلام الله علیه)

    با این حال ما قبول داریم که اگر شخصی احساس کرد که به گناه میفتد بر او واجب هست که تجدید فراش کند.

    سوال اینجاست که آیا همسر این شخص که از او دور هست احتمال به گناه افتادن ندارد؟


    صد البته که چنین احتمالی وجود داره و شاید حتی احتمالش نسبت به آلوده شدن همسرش به گناه چند برابر باشد.

    چون خانمها نسبت به مردها احساسی تر هستن و راحت تر فریب میخورن (لطفا دوباره نگید که منظورتون همه خانمها بود نه منظورم همون خانمهایی بود که همه روزه خبر خیانتشونو به همسرانشون میشنویم )


    چرا برای این خانمها در چنین شرایطی راه حلی وجود نداره تا به گناه آلوده نشوند.

    بازم لطفا دلایلی رو که خود ما مطرح میکنیم که چرا زنان نباید بیش از یک همسر داشته باشند رو نیاورید.

    دلیلی بیاورید که ثابت کند حقیقتا و به واقع زنها چنین نیازی پیدا نمیکنند یا اینکه قبول کنید که در مورد مردها هم محدودیتهایی وجود داره... منظورم این نیست که عقدشون باطله

    منظورم اینه که در پیشگاه الهی درباره گناهانی که از این جهت مرتکب شدند حجتی برای تبرئه خود ندارند...

    گذشته از جمله ی ابتدایی که فکر می کنم به این دلیل که عاری از منطق و انصاف و سرشار از توهین(احتمالاً غیرعمد) است و خود ایشان با رنگ قرمز مشخص کرده اند که به چشم بیاید ، بقیه ی مواردی که در این پست نوشته اند قابل تامّل و بحث می باشد.
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  8. تشكرها 4

    *❀*نازبانو*❀* (22-07-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (24-07-1391), قیام (22-07-1391), سابحات (22-07-1391)

  9. #87
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    تشکر میکنم از خانم فاطمی و آخرین پستمو به احترام حرف ایشون در این تاپیک میزنم
    حق رو به ایشون میدم که این بحث هیچ نتیجه ای نداره و ما هیچ جواب قانع کننده ای از سوی برادران دینیمون نگرفتیم و نخواهیم گرفت
    فقط یک مطلب رو که بسیار میشنویم و الان هم درلابلای پستهای آقایان دیدم مساله ایامی هست که خانمها عذر شرعی دارند.
    برای من که واقعا گران تمام میشه وقتی میبینم خانمها در این ایام نه تنها باید رنج این ممنوعیت رو تحمل کنن بلکه باید عذاب این حکم شرعی و کاملا حلالی رو که آقایون حق طبیعی خود میدانند هم بکشند.درصورتیکه( معذرت میخوام) مردها اجازه هرگونه تمتعی از زنشان را دارند.

    یا حق
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم



  10. #88
    عضو صمیمی
    قیام آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 330      تشکر : 822
    1,524 در 322 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    قیام آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط عهد آسمانى نمایش پست ها
    سلام و ادب
    راستش نمیدونم دلیل این همه بحث توی این تاپیک از اول چی بوده!!! در شرایطی که اصل تاپیک نه تنها در تایید ازدواج مجدد نبوده بلکه عکس این مورد برداشت میشه:
    و در پست سوم نیز استاد معمار فرمودند:


    در ضمن فکر میکنم همه دوستان اصل مطلبی که بیان میکنن یکی هست ولی متاسفانه نمیدونم به چه دلیل حرف همدیگر رو میکوبند.

    من بحث کردن رو دوست ندارم برای همین تا حالا نظری ندادم.حالا هم بدون جبهه گیری در برابر هر کدوم از همکاران و دوستان فقط نظر خودمو میگم.
    من فکر میکنم قریب به 80 درصد مواردی که مردها به سراغ ازدواج مجدد،موقت یا حتی صیغه کشیده میشن خانمها هستند(چه خانمهایی که وظیفه همسرداری خودشون رو به خوبی ایفا نمیکنن و چه خانمهایی که با عشوه و ناز خودشون رو به نامحرمان عرضه میکنن و باعث انحراف میشن)، 10 درصدشون به علت شرایط خاص هست مثل زیر پر و بال زنهای بی سرپرست رو گرفتن و... و 10 درصد هم به خاطر هوی و هوس مردا اتفاق میافته.
    اونچه که مسلمه دین مبین اسلام برای زن ارزش و احترام زیادی قائل هست و هیچ کجای قرآن نیست که مردی رو بالا ببره بدون اینکه زنی رو هم در کنارش نام برده باشه.هر جا نامی از مردان مومن برده شده از زنان مومنه هم یاد شده.
    ولی چیزی که غیر قابل انکاره اینه که حکم به ازدواج مجدد در اسلام هست و این مسئله مشکل شرعی نداره یعنی هرکدوم از اون مواردی که گفتم جزو هر گروهی که قرار بگیرن خلاف شرع عمل نکردن...ولی این به معنای این نیست که اسلام گفته هر مردی باید ازدواج مجدد داشته باشه...همونطور که حکم طلاق در اسلام هست و هرکی طلاق بگیره خلاف شرع نکرده ولی آیا هرکسی که ازدواج میکنه فرداش بره طلاق بگیره بگه خلاف شرع که نکردم؟ خب نه ... مسلما در احکام خداوند حکمت و فلسفه ای هست که ما از اون بی خبریم.شاید دلیل این حکم این باشه که اونایی که حالا به هر دلیل به سمت جنس مخالف کشیده شدن حداقل به گناه آلوده نشن.
    خانم عزیز مسلما خدا من و شما رو بهتر از خودمون میشناسه.آقایون رو هم خوب میشناسه(خالقمونه هااااا)خب اگر صلاح نمیدونست حکم به مشروعیت ازدواج مجدد نمیداد.قطعا صلاحی در کار بوده حالا اینکه هر کسی (چه آقا و چه خانم) از احکام به نفع خودش برداشت میکنه و متاسفانه ازش استفاده سوء میکنه دلیل زیر سوال بردن اصل حکم نیست ... اینکه بخشی از احکام خدا رو که به نفعمونه اجرا کنیم و بخشی که به نفعمون نیست رو پشت گوش بندازیم که نشد ...
    و اما حرف آخر:
    اسلام به ذات خود ندارد عیبی
    هر عیب که هست از مسلمانی ماست
    سلام علیکم.
    ممنون از پست بسیاز زیباتون. بالاخره یکی از خواهران ( فکر میکنم) پیدا شد منطقی بحث کنه.
    بنده تو این تاپیک 9 صفحه فقط بحث کردم تا اثبات کنم ازدواج موقت حرام نیست!!! :))
    جالب این جاست بنده تمام صحبت هام از بزرگان و ائمه و احکام اسلامی بوده ، مثلا در باب ازدواج موقت ، یکی از دلایل عذر شرعی خانم هاست. بنده این دلیل رو از خودم نیاوردم. فلسفه ی ازدواج موقت این است و کارشناسان و متفکران گفته اند و اون ها هم با برسی روایات و علمی بحث کردند ، باز من از خودم حرف میزدم یک چیزی ، ولی این که من تمام حرفام رو با سند میارم ولی دوستان بر صحبت های احساسی خود پافشاری میکنند یکم کار را سخت میکند. یا من مثلا یه جا در مورد ازدواج موقت صحبت کردم و جای دیگر در مورد ازدواج مجدد ، ان وقت بزرگوران سخن شهید مطهری رو در مورد ازدواج مجدد قرار میدهند. و از اون حرام بودن ازدواج موقت را نتیجه میگیرند. حالا اینکه صحبت من در مورد ازدواج موقت چه ربطی به سخنان شهید مطهری داشت خدا میداند! ولی این زیاد خوشایند نیست در احکام اسلامی جلوتر از مراجع حرکت کنیم. تو این 9 صفحه هم بنده فقط داشتم روی بدیهیات بحث می کردم! کلی هم به ما حرف زدن آخت گفتن همیشه به زنان ظلم میشه! بنده باز خودم رو میگم هیچی. ولی این کی برادر محترم شهاب منتظر اینقدر آرام و مودبانه بحث میکنند و اینجوری مورد هجمه قرار میگرند نشان از یک مشکل هست که این جا جای بحث نیست.بعدشم مسائل اینقدر واضح بودند که جز احکام جدا نشدنی اسلام بودن ولی بنده باز باید دلیل میاوردم.در صورتی که هدف تاپیک اصلا چیز دیگه ای بود. یا مثلا ما این همه در مورد تهذیب نفس آقایان صحبت کردیم باز بزرگوران به جای دیگر بحث چسبیدند. و الی آخر...

    ولی وقتی این پست رو دیدم خیلی خوشحال شدم. از شما تشکر میکنم اینقدر منطقی تفکرتون رو ارئه دادید و بدون تعصب بحث کردید.

    انشالله مطالبی در مورد ازدواج موقت و مجدد قرار دهم تا برای کسانی که بعدا تاپیک را میخوانند منبع قابل رجوعی از مطالب بزرگان اسلام و باسند باشد.
    یاحق.
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!
    یَومٌ عَلی صَدر المصطفی...

    حسین جان ، روزی جات رو سینه ی پیغمبر بود...


  11. #89
    عضو صمیمی
    قیام آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 330      تشکر : 822
    1,524 در 322 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    قیام آنلاین نیست.

    پیش فرض




    به نام خدا

    فلسفه ازدواج موقت در اسلام


    در هر چيزی اگر بشود ترديد كرد در اين جهت نمي توان‏ ترديد كرد كه اديان آسمانی عموما بر ضد هوسرانی و هواپرستی قيام كرده‏اند ، تا آنجا كه در ميان پيروان غالب اديان ترك هوس رانی و هواپرستی‏ بصورت تحمل رياضتهای شاقه درآمده است . يكی از اصول واضح و مسلم اسلام مبارزه با هواپرستی است . قرآن كريم‏ هواپرستی را در رديف بت پرستی قرار داده است . در اسلام آدم " ذواق " يعنی كسی كه هدفش اين است كه زنان گوناگون را مورد كامجوئی و " چشش " قرار دهد ملعون و مبغوض خداوند معرفی شده است . امتياز اسلام از برخی شرايع ديگر به اينست كه رياضت و رهبانيت را مردود مي شمارد ، نه اينكه هواپرستی را جايز و مباح ميداند . از نظر اسلام‏ تمام غرائز اعم از جنسی و غيره بايد در حدود اقتضاء و احتياج طبيعت‏ اشباع و ارضاء گردد . اما اسلام اجازه نميدهد كه انسان آتش غرائز را دامن‏ بزند و آنها را به شكل يك عطش پايان ناپذير روحی درآورد .

    از اين رو اگر چيزی رنگ هواپرستی يا ظلم و بی عدالتی بخود بگيرد كافی است كه بدانيم مطابق منظور اسلام نيست‏ . جای ترديد نيست كه هدف مقنن قانون ازدواج موقت اين نبوده است كه‏ وسيله عياشی و حرمسراسازی برای مردم هواپرست و وسيله بدبختی و دربدری‏ برای يك زن و يك عده كودك فراهم سازد . تشويق و ترغيب فراوانی كه از طرف ائمه دين به امر ازدواج موقت شده‏ است ، فلسفه خاصی دارد. ازدواج موقت از مختصات فقه جعفری است ، ساير رشته‏های فقهی اسلامی‏ آنرا مجاز نمي شمارند . مسلمانان اتفاق و اجماع دارند كه در صدر اسلام ازدواج موقت مجاز بوده‏ است و رسول اكرم در برخی از سفرها كه به آنها اجازه ازدواج موقت مي داده‏ است . و همچنين مورد اتفاق مسلمانان از همسران خود دور مي افتادند و در ناراحتی بسر مي بردند به آنها اجازه ازدواج موقت ميداده است . و همچنين‏ مورد اتفاق مسلمانان است كه خليفه دوم در زمان خلافت خود نكاح منقطع را تحريم كرد . خليفه دوم در عبارت معروف و مشهور خود چنين گفت : " دو چيز در زمان پيغمبر روا بود من امروز آنها را ممنوع اعلام ميكنم و مرتكب‏ آنها را مجازات مينمايم : متعه زنها و متعه حج " .

    گروهی از اهل تسنن عقيده دارند كه نكاح منقطع را پيغمبر اكرم خودش در اواخر عمر ممنوع كرده بود و منع خليفه در واقع اعلام ممنوعيت آن از طرف‏ پيغمبر اكرم بوده است . ولی چنانكه ميدانيم عبارتی كه از خود خليفه‏ رسيده است خلاف اين مطلب را بيان ميكند . خليفه از آن جهت بخود حق داد اين موضوع را قدغن كند كه تصور ميكرد اين‏ مسئله داخل در حوزه اختيارات ولی امر مسلمين است هر حاكم و ولی امری‏ ميتواند از اختيارات خود بحسب مقتضای عصر و زمان در اين گونه امور استفاده كند . به عبارت ديگر نهی خليفه نهی سياسی بود نه نهی شرعی و قانونی ، طبق آنچه‏ از تاريخ استفاده ميشود ، خليفه در دوره زعامت ، نگرانی خود را از پراكنده شدن صحابه در اقطار كشور تازه وسعت يافته اسلامی و اختلاط با ملل‏ تازه مسلمان پنهان نميكرد ، تا زنده بود مانع پراكنده شدن آنها از مدينه‏ بود ، بطريق اولی از امتزاج خونی آنها با تازه مسلمانان قبل از آنكه‏ تربيت اسلامی عميقا در آنها اثر كند ناراضی بود و آنرا خطری برای نسل آينده‏ به شمار می‏آورد ، و بديهی است كه اين علت امر موقتی بيش نبود .


    و علت‏ اين كه مسلمين آن وقت زير بار اين تحريم خليفه رفتند اين بود كه فرمان‏ خليفه را بعنوان يك مصلحت سياسی و موقتی تلقی كردند نه بعنوان يك‏ قانون دائم . والا ممكن نبود خليفه وقت بگويد پيغمبر چنان دستور داده‏ است و من چنين دستور ميدهم و مردم هم سخن او را بپذيرند . ولی بعدها در اثر جريانات به خصوصی " سيره " خلفای پيشين ، بالاخص دو خليفه اول يك برنامه ثابت تلقی شد و كار تعصب ، به آنجا كشيد كه شكل‏ يك قانون اصلی بخود گرفت . خليفه‏ به عنوان يك نهی سياسی و موقت ( نظير تحريم تنباكو) نكاح‏ منقطع را تحريم كرد . ديگران نمي بايست به آن شكل ابديت بدهند . بهر حال نفوذ و شخصيت خليفه و تعصب مردم در پيروی از سيرت و روش‏ كشور داری او سبب شد كه اين قانون در محاق نسيان و فراموشی قرار گيرد و اين سنت كه مكمل ازدواج دائم است و تعطيل آن ناراحتيها بوجود می‏آورد برای هميشه متروك بماند . اينجا بود كه ائمه اطهار كه پاسداران دين مبين هستند بخاطر اينكه اين سنت اسلامی ، متروك و فراموش نشود آنرا ترغيب و تشويق‏ فراوان كردند . امام جعفر صادق ( ع ) ميفرمود يكی از موضوعاتی كه من هرگز در بيان آن تقيه نخواهم كرد موضوع متعه است .

    و اينجا بود كه يك مصلحت و حكمت ثانوی با حكمت اولی تشريع نكاح‏ منقطع توأم شد و آن كوشش در احياء يك " سنت متروكه " است . آنجا كه ائمه اطهار مردان زن دار را از اين كار منع كرده‏اند به‏ اعتبار حكمت اولی اين قانون است خواسته‏اند بگويند اين قانون برای‏ مردانی كه احتياجی ندارند وضع نشده است . همچنان كه امام كاظم عليه‏ السلام به علی بن يقطين فرمود : تو را با نكاح متعه چه كار و حال آنكه خداوند تو را از آن بی نياز كرده است " . و به ديگری فرمود : اين كار برای كسی روا است كه خداوند او را با داشتن همسری از اين كار بی نياز نكرده است . و اما كسی كه دارای همسر است ، فقط هنگامی‏ ميتواند دست به اين كار بزند كه دسترسی به همسر خود نداشته باشد " . و اما آنجا كه عموم افراد را ترغيب و تشويق كرده‏اند بخاطر حكمت ثانوی‏ آن يعنی " احياء سنت متروكه " بوده است . زيرا تنها ترغيب و تشويق‏ نيازمندان برای احياء اين سنت متروكه كافی نبوده است . اين مطلب را بطور وضوح از اخبار و روايات شيعه ميتوان استفاده كرد . به هر حال آنچه مسلم است اين است كه هرگز منظور و مقصود قانون گذار اول‏ از وضع و تشريع اين قانون و منظور ائمه اطهار از ترغيب و تشويق به آن‏ اين نبوده است كه وسيله هوسرانی و هواپرستی و حرمسرا سازی برای حيوان صفتان و يا وسيله بيچارگی برای عده‏ای‏ زنان اغفال شده و فرزندان بی سرپرست فراهم كنند .

    ادامه دارد...
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!
    یَومٌ عَلی صَدر المصطفی...

    حسین جان ، روزی جات رو سینه ی پیغمبر بود...


  12. #90
    عضو صمیمی
    قیام آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 330      تشکر : 822
    1,524 در 322 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    قیام آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ازدواج موقت يك ضرورت اجتماعى‏

    اين يك قانون كلى و عمومى است كه اگر به غرائز طبيعى انسان به صورت صحيحى پاسخ گفته نشود براى اشباع آنها متوجه طرق انحرافى خواهد شد، زيرا اين حقيقت قابل انكار نيست كه غرائز طبيعى را نمى‏توان از بين برد، و فرضا هم بتوانيم از بين ببريم، چنين اقدامى عاقلانه نيست زيرا اين كار يك نوع مبارزه با قانون آفرينش است.بنا بر اين راه صحيح آن است كه آنها را از طريق معقولى اشباع و از آنها در مسير سازندگى بهره‏بردارى كنيم.اين موضوع را نيز نمى‏توان انكار كرد كه غريزه جنسى يكى از نيرومندترين غرائز انسانى است، تا آنجا كه پاره‏اى از روانكاوان آن را تنها غريزه اصيل انسان مى‏دانند و تمام غرائز ديگر را به آن بازمى‏گردانند.اكنون اين سؤال پيش مى‏آيد كه در بسيارى از شرائط و محيطها، افراد فراوانى در سنين خاصى قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متاهل در مسافرت‏هاى طولانى و يا ماموريت‏ها با مشكل عدم ارضاى غريزه جنسى روبرو می‏شوند.

    اين موضوع مخصوصا در عصر کنونی كه سن ازدواج بر اثر طولانى شدن دوره تحصيل و مسائل پيچيده اجتماعى بالا رفته، و كمتر جوانى مى‏تواند در سنين پائين يعنى در داغ ‏ترين دوران غريزه جنسى اقدام به ازدواج كند، شكل حادترى به خود گرفته است.
    با اين وضع چه بايد كرد؟آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه (همانند رهبان‏ها و راهبه‏ها) تشويق نمود؟يا اينكه آنها را در برابر بى‏بندوبارى جنسى آزاد گذاشت، و همان صحنه‏هاى زننده و ننگين كنونى را مجاز دانست؟و يا اينكه راه سومى را در پيش بگيريم كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه آن بى‏بندوبارى جنسى را؟خلاصه اينكه" ازدواج دائم" نه در گذشته و نه در امروز به تنهايى جوابگوى نيازمندى‏هاى جنسى همه طبقات مردم نبوده و نيست، و ما بر سر دو راهى قرارداريم يا بايد" فحشاء" را مجاز بدانيم (همان طور كه دنياى مادى امروز عملا بر آن صحه گذارده و آن را به رسميت شناخته) و يا طرح ازدواج موقت را بپذيريم،




    معلوم نيست آنها كه با ازدواج موقت و فحشاء مخالفند چه جوابى براى اين سؤال فكر كرده‏اند؟! طرح ازدواج موقت، نه شرائط سنگين ازدواج دائم را دارد كه با عدم تمكن مالى يا اشتغالات تحصيلى و مانند آن نسازد و نه زيانهاى فجايع جنسى و فحشاء را در بر دارد بـررسـى و مـطالعه اى دقيق در اطراف مسائل حقوقى اسلام, اين حقيقت را روشن مى سازد که قوانين اسلام بر پايه نيازمندي هاى انسان در تمام شوون مختلف زندگى, وضع شده است و تناسب مستقيم با احتياجات بشر دارد.احـکـام درخشان اسلام در عين اصالت و درستى، جوابگوى خواسته هاى طبيعى و فطرى بشر در ادوار زندگى است.يکى از نيرومندترين غرايز در وجود انسانى، غريزه جنسى است.اين غريزه به منظور توليد مثل و تکثير نسل افراد در انسان آفريده شده است.تـشـريـح قانون ازدواج در اسلام به منظور هدايت اين غريزه اصيل در مجراى صحيح وارضاى آن بطور شايسته است. امـا چـون ازدواج دائم در عـيـن حال که در جلوگيرى ازآلودگي ها و نگهدارى عفت انسان نقش موثرى به عهده دارد، در تمام شرايط نمى تواند پاسخگوى تمايلات جنسى انسان باشد.از ايـن رو در اسلام قانون ازدواج موقت تشريع شده است تا با استفاده از آن به خواسته هاى جنسى در تمام شرايط پاسخ مثبت داده شود.

    چهره ازدواج موقت از ديدگاه قرآن و حديث

    قرآن مجيد در اين زمينه مى فرمايد: «فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فريضه» يعنى: مهر تعيين شده زنانى راکه به عنوان ازدواج موقت , عقد کـرديـد بپـردازيـد (سـوره نـساء آيه٢١). اين آيه به اتفاق مفسران شيعه و به قول گروهى از مفسران اهل سنت درباره ازدواج موقت نازل شده است.درباره اين قانون عالى نيز احاديثى از پيشوايان اسلام آمده است.بـراى نـمـونه: عبداللّه بن مسعود مى گويد: در يکى از جنگ ها هـمـراه پيغمبر (ص ) بوديم و چون زنان همراه ما نبودند و از جهت غريزه جنسى در فشار بوديم از آن گـرامى پرسيديم آيا براى ما جايز است کارى کنيم که غريزه جنسى در وجود ما به کلى از بين برود؟آن حضرت ما را از اين کار بازداشت و اجـازه داد کـه ازدواج موقت کنيم و اين آيه را خواند: «يا ايها الذين آمنوا لا تحرموا طيبات ما احل اللّه لـکـم و لا تـعـتـدواان اللّه لا يـحـب المعتدين (صحيح مسلم ج 3 ص 120)يعنى: اى گرويدگان به اسلام، کارهاى پـاکـيـزه اى کـه خـدا بـراى شـمـا حـلال کـرده بـر خـودحـرام نـکـنيد و تجاوز ننماييد که خدا تجاوزکنندگان را دوست نمى دارد.همچنین على عليه السلام می فرماید: اگر عمر، ازدواج موقت را نهى نکرده بود، جزانسان هاى بدبخت کسى به زنا دست نمى زد.(وسائل ج 14 ص ٤٤٠) و امام صادق عليه السلام می فرماید: هر کس ازدواج موقت را حلال نشمرد از ما نيست.( وسائل ج 14 ص ٤٣٨)

    ادامه دارد...
    آیا از لحاظ شرعی و اخلاقی ازدواج مجدد من اشکالی دارد؟!
    یَومٌ عَلی صَدر المصطفی...

    حسین جان ، روزی جات رو سینه ی پیغمبر بود...


صفحه 9 از 10 نخستنخست ... 5678910 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •