سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 14 , از مجموع 14

موضوع: عیون مسائل نفس

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    از مبدأ فعال ،کمالات متعاقبه جوهریه بر نطفه افاضه می شود .
    نخستین آنها مانند صورت معدنیه است و آن حفظ ترکیب و مفید مزاج است.
    دوم صورت نباتیه است و پس از آن جوهر حیوانی.
    و پس از آن اشتداد در وجود صوری جوری واقع می شود تا آنکه مجرد شود و از ماده ،
    ذاتاً و ادراکاًو تدبیراً و فعلاً و تأثیراً ارتفاع یابد.
    بنا بر این نفسیت نفس ،نحو وجود آن است ،نه آن که بعد از تمامیت هویتش بر آن افاضه شود.




  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    اما آنچه از افلاطون مشهور است و قائل به آن است که
    نفس قدیم است،بدین معناست که مراد وی از قدم نفس ،قدیم بودن مبدع و منشإ آن است
    که نفس پس از انقطاعش از دنیا به سوی او باز می گردد، هم چنان که کلام
    مبارک امام صادق (ع) در حدیث پیشین که فرمود :
    « کنانی قدیم و عیانی محدث »
    بر این معنا تأویل می شود.




  3. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    عین 10 -تکوّن ماده جنین و استحالاتش به سوی تمامیت

    این ایه مبارکه که خداوند عزّ و جل در ان می فرماید:و لقد خلقنا الانسان من سلالة من طین...
    منادی ان است که نفس ،حادث است به بدن ، نه با بدن ، که آن قوه ای است که
    نسبت به سایر قوا در غایت شرف است و منطبع در جسم.
    و این قوه چنان جوهرش در اعتلاست که گویی ذاتش از سنخ ماده مرتفع است.
    این قوه ،بالقوه انسان است، یعنی در تحت تدبیر
    ملکوت خلقی دیگر می یابد و سپس به اشتداد وجودی و حرکت جوهری و تجدد امثال ،
    به سوی فعلیت سلوک می نماید که این تقدیر آن عزیز حکیم است.
    ....




    امضاء


  4. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    عین 11 -تفاوت روح بخاری و روح انسانی


    روح بخاری ، همان روح حارّ غریزی است که آلت نفسانیه نخستین است ،
    و آن جسمی است لطیف و دارای مزاجی متکون از صفوت اخلاط اربعه ،
    که لطیف ترین اجسام باقیه از اجزای بدن و دقیق ترین و مصفاترین آنهاست .
    از این رو شدت قبول افعال نفس در آن شدیدتر از سایر اجزای بدن است.روح انسانی ،
    یعنی نفس ناطقه ، جسم نیست بلکه جوهری است مجرد از ماده و احکام آن .
    روح و نفس با هم اشتراک اسمی دارند .
    روح بخاری ،مطیه نخستین نفس ناطقه در تعلقش به بدن می باشد.
    یعنی روح علت قریبه حیات بدن است و نفس ، علت بعیده آن .
    روح بخاری در بدن جای دارد ، ولی روح انسانی ،بدن مرتبه نازله ایست از آن ، من حیث هو بدنه.




    امضاء


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی