عیون مسائل نفس سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
عیون مسائل نفس
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض عیون مسائل نفس








    بسم الله الرحمن الرحیم
    الحمد لمن علّم بالقلم ،علّم الانسان ما لم یعلم

    مقدمه مؤلف

    دود و سلام بر پیشوایان امت ها، به ویژه آقای همه حضرت خاتم و بر فرزندان او که راهنمایان به راه راست اند ،و بر آنان که از هدایت ایشان پیروی کردند.
    این عیون مسائل نفس چشمه هایی است که پروردگار (ن و القلم)بر بنده اش حسن آملی جاری ساخته و به او بخشیده است و او را به آن گرامی داشت.آنها را به پژو هندگان معرفت نفس که صاحب همت باشند ،هدیه میکنم....


    عیون مسائل نفس

  2. تشكرها 9


  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    عین 1-اثبات وجود نفس ، من حیث هی نفس


    ما اشیایی را مشاهده می کنیم که منشأ آثارند و صدور این آثار از آنها بر وتیره ای واحد و بدون اراده نیست.
    این آثار از جهت جسمیت -که میان همه اجسام مشترک است- نیز نیست.بالجمله هر چه مبدأ صدور افاعیل را که بر وتیره ای واحد
    و عادم اراده نیستند،از این جهت که مبدأ این افاعیل است ،نفس می خوانیم.



    عیون مسائل نفس

  5. تشكرها 9


  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض














    عین 2- تحدید نفس من حیث هی نفس


    نفس کمال اول جسم آلی ذی حیات بالقوة است.این بدان معناست که جسم دارای آلاتی است
    که می تواند به توسط آن یا بدون آن ،مصدر اموری شود که از افاعیل حیات صادر می شوند،
    یعنی تغذّی ،نمو ،تولید ،ادراک ،حرکت ارادی و نطق




    عیون مسائل نفس


  7. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    عین 3- اثبات وجود نفس انسانی

    نخستین و واضح ترین ادراکات-علی الاطلاق- عبارت است از ادراک نفس مر خویش را .
    حتی اگر فکر کنیم که شخصی به صورت کامل و به یکباره در هوایی خوش ،نه سرد و نه گرم،آفریده شود
    و هیچ از اعضا و جوارح خود و محیط اطراف خود را درک نکند، باز هم از ذات خود غافل نتواند بود،بلکه
    غفلتش از غیر ذات خود است. تو نیز هیچ گاه از ذات خود غافل نیستی و هم چنین از اجزای بدنت غفلت نخواهی کرد
    -جز در پاره ای اوقات- پس تو ،تویی.



    عیون مسائل نفس


  8. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    عین 4- آراء و نظریه ها در باره نفس

    برخی بر آن رفته اند که : «در بیان حقیقت نفس ، چهاده مذهب و رأی موجود است »
    و برخی دیگر آن را بیش از چهل قول دانسته اند.
    ........
    لیک حق آن است که نفس ،جوهری است مجرد از ماده جسمانیه و عوارضش ، و آن را تعلقی است به
    بدن ؛تعلق تدبیری و تصرّف استکمالی ، و بدن مرتبه نازله آن است. جز این هر چه گفته شده ،یا باطل
    است و یا بایستی به رأی حق تأویل شود.


    عیون مسائل نفس


  9. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    عین 5- نفس انسانی و بلکه حیوانی،غیر از جسمیت و مزاج است

    اگر مزاج همان نفس باشد باید مزاج پیش از خود موجود باشد.این بدان سبب است که نفس ، غایت محرکه ی
    عناصر است به سوی امتزاج، و بلکه حافظ مزاج است .هم چنین در انسان قوه ای است که
    معقولات را به ادراک می آورد و مدرک معقولات نمی تواند جسمانی باشد.
    پس این قوه نمی تواند مزاج باشد.


    عیون مسائل نفس


  10. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    عین 6- نفس از مقوله جوهر است

    البته عین سوم نیز جوهریت نفس را می رساند و همچنین ادله تجردش را به طور مطلق. نیز اگر امری به ترکیبی طبیعی ،مرکب از دو امر باشد
    که یکی از آنها جوهریتش معلوم و دیگری مشکوک باشد و تو بر آنی که بدانی امر مورد نظر،جوهر صوری است
    یا عرض تابع، باید مرتبه وجودی اش و در درجه قوه و ضعفش نظر کنی. پس اگر وجودش از وجود آنچه منضم به آنست ،
    قوی تر است و آثار مرتبه اش بر آن بیشتر ، پس باید بدانی که نسبت علیت به آن ، از نسبت تقویم معلولیت به آن در مقایسه با قرینش اولی است.
    پس از آنکه برایت ثابت گشت که در هر ترکیب نوعی یا صنفی لازم است میان دو جزئش ارتباط و علیت و معلولیتی موجود باشد ،خواهی دانست که نسبت جوهریت برای آن اولی است ،چه مقوم جوهر اولی است به جوهر.
    اگر این امر از نظر تحصل ،اضعف و از نظر وجود اخس باشد،باید بدانی که آنچه منضم به اوست ،در قوامش
    بی نیاز است از او.پس لازم می آید که متأخر باشد از آن و در نتیجه یا ماده آن خواهد بود یا عرضی که قائم به آن است.
    حال می گوییم چون جوهریت بدن مسلم است و بدن قائم به نفس است پس مقوم جوهر به جوهریت اولی خواهد بود.




    عیون مسائل نفس


  11. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    عین 7- بدن مرتبه نازل نفس است

    نفس ،تمام بدن است و از آن و ماده بدنیه ،نوعی کامل جسمانی حاصل می آید. جوهر نفس به اعتبار ربوبیتش برای بدن « روح» نامیده می شود.
    و بدن تجسّد و تجسّم روح . مظهر آن و مظهر کمالات و قوای آن است در عالم شهادت بدون تجافی از دو طرف،
    سبحان من کثّف اللطیف و لطّف الکثیف.

    پس بدن است که در نفس است ،نه نفس در بدن ،و بلکه تعبیر ظرفیت همراه با گونه ای توسّع است.

    حضرت وصیّ (ع) فرموده است:
    الدنیا مزرعةالاخره و الاخرة محیطة بالدنیا



    عیون مسائل نفس


  12. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    عین 8 -انفعال بدن از هیئات نفسانیه و تأثّرنفس از بدن

    این تأثّر از دو جانب به حسب اختلاف استعدادها و مزاج ها و احوال نفوس در شدّت و ضعف مختلف است
    و از این رو در اخلاق فاضله و رذیله نیز تفاوت ایجاد می شود. در این عین جدول های لعجاب بر انگیز و مدهش بسیاری در تأثر
    هر یک از نفس و بدن بردیگری ،و صدور افعال غریبه از نفس انسانی منشعب می شود.






    عیون مسائل نفس


  13. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    عین 9 - تکون جوهر نفس

    پرسشی در این جا مطرح است که آیا نفس ، جسمانیة الحدوث و التصرف است یا
    روحانیة الحدوث و التصرف؟
    به عبارتی دیگر ، آیا نفس حادث است به حدوث بدن یا با حدوث آن ؟
    البته هر دو قول بر انند که نفس ، روحانیة البقاء و التعقل است ، و خدای تبارک و تعالی فرموده است :
    و ان الدار الاخرة لهی الحیوان لو کانوا یعلمون
    حکمای متأخر مشایی مذهب دوم را اختیار کرده اند که آن نیز دارای شعبه هایی است.
    حق آن است که نفس، جسمانیة الحدوث والتصرف، و حادث به حدوث بدن و مسخر در تحت تدبیر منفرد به جبروت است،
    و از طوری به طور دیگر در انتقال است .
    ....



    عیون مسائل نفس


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •